Nå har jeg gjort det ;D VPI TNT og Airtangent!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rico

    Gjest
    gut_man skrev:
    Mail har også gått til VPI for å høre om jeg kan bruke samme armbord på 2b og Reference, eller om jeg må kjøpe meg et nytt.
    Skulle tro at L.H også kunne svare på dette gut, hvis det er det samme festet/bolt og avstander som er brukt på begge armene så er det vel bare å bruke det samme hullet skulle jeg tro. Det fulgte vel med en mal, du kan jo sjekke denne opp mot malen til 2b? Hvis du må kjøpe nytt armbord vil jeg anbefale at du får VPI til å bore hullet for deg, det er et he...e å bore i dette materialet, en skal ha skikkelig utstyr for å få det til skikkelig, bare spør han som boret for meg...han strevet fælt :).
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fulgte ikke med noenting annet enn arm, kompressor og fjernkontroll. Manual vet jeg ikke engang om er laget for disse armene? Men nå har jeg jo et minst like godt alternativ som en manual. LMC har eid Reference armen siden begynnelsen av 90 tallet, og er svært velvillig til å svare på mine spørsmål. Prøver jo å finne ut litt på egenhånd også, så jeg ikke plager vettet av ham :) Skal sjekke malen til 2b opp mot footprintet til Reference. Jeg vil imidlertid tro at monteringsavstander og slikt er likt. Er litt mer usikker på størrelsen på hullet. Jeg mener å huske at Reference har en kraftigere bolt som skal føres gjennom armbasen. Ikke så unaturlig når Reference armen veier det dobbelte av 2b armen (sånn anslagsvis). Uansett pleier VPI være greie på mail, og jeg tenkte at de sikkert svarte før Häggmark (som er litt mer uberegnelig) så jeg får bestilt meg en ferdig hullet armbase :)

    Appropos spørsmål til LMC... Du er kanskje innom og sjekker utviklingen her i tråden min. Vet du noe om hvorfor det ikke er silikondemping av Reference armen? Er det konstruksjonsforskjeller som tilsier at det ikke er nødvendig? Lurer også på om du kan regulere trykket på armen helt fra 0 til maange bar/kg uten å justere på selve kompressoren? Det virker som om min er innstilt så jeg bare kan justere opp til 2 bar slik reguleringen virker nå. Shadow mener at det bare er å justere opp på selve kompressoren, og at dette er helt vanlig.. Det stemmer sikkert det, for på dette området er jeg helt analfabet og det er ikke Shadow!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, nytt potensielt problem... Fikk dette svaret fra VPI på spørsmål om armbord:

    "We have no idea if they are drop ins or not, you'll have to check with the Air Tangent company on that one. New armboards are $125.00 and we do not drill for the Air Tangent any more.

    Mike"

    Da må jeg sette min lit til at jeg evt. kan bruke malen til min 2b arm. Og jeg må nok regne med å finne en som kan borre for meg. Reference armen må ha et tilleggshull for kabelen som kommmer ut av armbasen. Hvorfor i alle dager er det så vanskelig for VPI å borre til min arm? Hadde vært litt mer hyggelig hvis de hadde svart at de f.eks måtte ha mål fordi de ikke hadde mal til Airtangent. Ja ja, får satse på at det ordner seg..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    I dag fikk jeg det jeg tror er en glimrende ide :eek: Jeg pm'et litt med LMC og gruset over den deprimerende beskjeden jeg fikk fra Leif Häggmark for litt siden. Han kunne ikke love at reference armen min kunne reddes :(. Han kunne forsøke å reparere den, og anslo ca 30 timer à kr. 650,- pluss deler og frakt frem og tilbake til Sverige... Ok, for en arm i denne prisklassen er det kanskje ikke jordens undergang, men man får jo en grom ny arm i referanseklassen for slike summer. Tilbake til idè: Hva om reference armrøret passet innpå min gamle 2b armbase. Kanskje jeg kunne bruke reference armrøret og reference kompressoren på den gamle armbasen. Og yes, det funker! Glemte fjernkontrollen til ref. kompressoren hos Shadow (der utstyret har stått i eksil i påvente av rep.), så foreløpig har jeg bare fått testet med luft forsyningen fra min gamle 2b kompressor (som gir luft gjennom armbasen, ref. får luft via armrøret). Nå kan jeg endog A-B teste med lavtrykk og høytrykk. Kommer tilbake til dette etterhvert som jeg får skrudd på ref. kompressoren (må ha fjernkontroll for dette). Hvis dette viser seg å bli løsningen, må jeg vinke farvel til alle de kule fjernkontroll features ref. armen opprinnelig har, men kan jeg få de lydmessige prestasjonene til reference armen, er det det aller viktigste! Og lyden virker lovende den, allerede. Mer nøytral og bedre definert i hele frekvensspekteret. Mener å huske at ref. armen har karbon armrør, mens 2b hadde magnesium. Kan være disse forskjellene jeg hører? Kameraet er tomt for strøm. Så det kommer både bilder og lytteinntrykk etterhvert :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, bummer. Overhenget stemmer ikke. Regner med at reference armbasen sitter nærmere senterspindelen enn 2b basen. Selv om jeg trekker ut armrøret til maks lengde, mangler jeg ca 5mm på tangentiallinjen... Så da må jeg nok forsøke å få orden på arm basen/elektronikken lell da... Klarer vel ikke dy meg selv om jeg ikke har overhenget korrekt innstilt (selv om jeg jo seff vet at det er viktig), må høre om jeg kan høre forskjeller med og uten høyttrykk. Et alternativ til å bruke mange tusen på å få elektronikken reparert, kan ellers være å bestille et nytt armbord, og få det boret slik at 2b armen kommer et par cm lenger frem mot senterspindelen... Så var det å finne noen som kan få presisjons boret i delrin da :-\ VPI har sluttet å selge ferdig borede armbord, i hvertfall til mine Airtangent armer :p
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Litt oppdatering fra vinyl avdelingen i anlegget mitt:
    Jeg har fått Cobra2 til å kikke på Airtangent Ref armen min. Og har stor tro på at han kan få skikk på den. Så nå står nytt armbord til TNT på handlelista. Ellers har jeg hatt en Van den Hul-The Frog på besøk i anlegget, som gjorde et meget godt inntrykk. Den hadde noen kvaliteter som jeg likte, men i direkte sammenligning med Dynaen min, var det tydelig at Dynaen forsvarer merutlegget i form av mer ekstreme kvaliteter på en del punkter. Jeg har skrevet noe om mine lytteinntrykk i mitt anlegg tråden min. Akkurat nå, har jeg en ny "parfyme" pickup på plass i vinylriggen min. Hva det er, skal jeg avsløre etterhvert. Den ligger i samme prissjikt som Dynavector XV-1s. Den er under innspilling, og har gjort et veldig bra inntrykk så langt. Dynaen får følge til døra med denne :). Nå er jeg så heldig at jeg eier to fantastisk gode pickuper som utfyller hverandre bra etter hva jeg kan høre så langt. Registrerer forøvrig at Audiophile-Arve har blitt med i Dyna fanklubben; http://www.audiophile.no/?did=9085074&aid=9072072.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ny pickup på plass. Van den Hul the Canary. Spesialtilpasset til mine armer;
     

    Vedlegg

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    gut_man skrev:
    Ny pickup på plass. Van den Hul the Canary. Spesialtilpasset til mine armer;
    Grattis, G_M! Vinyl-ruklet ditt er en skikkelig sikleklut verdig! (Gleder meg som ei bikkje til å få mikmakket mitt på plass nå, det kjenner jeg desto sterkere jo mer jeg drooler over bildene dine).

    Chers,

    JackX
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Gratulerer så mye med flott PU. :)
    Den ser da utseendemssig ut til å likne svært på min egen (Grasshopper III gla),men denne er vel enda ett hakk opp :)
    Ser frem til sammenlikningen ift. Xv1-s`n. En slik har jeg vurdert som aktuell PU her. Dog med en helt annen arm, men litt kan jeg forhåpentligvis lese ut fra dine opplevelser disse i mellom.

    mvh.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    kwil skrev:
    Gratulerer så mye med flott PU. :)
    Den ser da utseendemssig ut til å likne svært på min egen (Grasshopper III gla),men denne er vel enda ett hakk opp :)
    Ser frem til sammenlikningen ift. Xv1-s`n. En slik har jeg vurdert som aktuell PU her. Dog med en helt annen arm, men litt kan jeg forhåpentligvis lese ut fra dine opplevelser disse i mellom.

    mvh.
    Den skal ha ca 60 timer på nåla før den er innspilt. Vil ikke sammenligne seriøst før den tid. Førsteinntrykket er imidlertid at pickupene utfyller hverandre på en flott måte. Har en mistanke om at XV-1s nærmer seg tid for en retip nå. Litt mye rillestøy i forhold til Canaryen. Jeg vet hvem som får den jobben! Sjansen er ikke stor for at jeg gidder betale 11k for å la Dynavector overhale den. Hvis jeg ikke får et akutt behov for å beholde den heeelt orginal. Nei, sjansen er stor for at VdH blir valgt.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    gut_man skrev:
    kwil skrev:
    Gratulerer så mye med flott PU. :)
    Den ser da utseendemssig ut til å likne svært på min egen (Grasshopper III gla),men denne er vel enda ett hakk opp :)
    Ser frem til sammenlikningen ift. Xv1-s`n. En slik har jeg vurdert som aktuell PU her. Dog med en helt annen arm, men litt kan jeg forhåpentligvis lese ut fra dine opplevelser disse i mellom.

    mvh.
    Den skal ha ca 60 timer på nåla før den er innspilt. Vil ikke sammenligne seriøst før den tid. Førsteinntrykket er imidlertid at pickupene utfyller hverandre på en flott måte. Har en mistanke om at XV-1s nærmer seg tid for en retip nå. Litt mye rillestøy i forhold til Canaryen. Jeg vet hvem som får den jobben! Sjansen er ikke stor for at jeg gidder betale 11k for å la Dynavector overhale den. Hvis jeg ikke får et akutt behov for å beholde den heeelt orginal. Nei, sjansen er stor for at VdH blir valgt.
    Da følges med i tråden fremover (60t, tar da litt tid før du er der). Ca. hvor mye må man ut med for retip av DV`n hos vdh?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mener at VdH tipping koster rundt 4k, og så varierer sluttprisen med hva som ellers gjøres/byttes på pickupen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Tenkte at dere sikkert tåler noen flere bilder av Canary;

    Først et bilde der den er montert i AT reference armrøret som trenger en liten paint job som dere ser;


    Så et lite "stemningsbilde" av nykommeren i kjente og kjære omgivelser;
     

    Vedlegg

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med Kanari-fugl :)

    mvh
    ivarlo
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker ivarlo. Colibrien din, er den tilpasset Forsell armen din? Hvilke erfaringer har du gjort deg i forhold til VTF? Tilpasning til armen skal visstnok tillate lavere VTF og bedre dynamikk :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    gut_man skrev:
    Takker ivarlo. Colibrien din, er den tilpasset Forsell armen din? Hvilke erfaringer har du gjort deg i forhold til VTF? Tilpasning til armen skal visstnok tillate lavere VTF og bedre dynamikk :)
    Nei, det har ikke vært noen spesialtilpasning av Colibrien til armen. Har ikke eksperimentert med ulik VTF, har brukt opp mot max anbefalt, dvs 1.5 g.
    Har retipping og oppgradering/tilpasning på gang, veldig spent på resultatet...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har som sagt fått anbefalt så lav VTF som mulig. Colibrien har vel også oppgitt fra 1,35-1.5? Min høres absolutt bedre ut på 1.4 enn 1,5. Kanskje noe som er verdt å eksperimentere med ivarlo? Når jeg har fått spilt ca 40 timer på min, skal jeg leke litt og se hvor lav VTF jeg faktisk kam slippe unna med :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Du jobber feil vei, finn VTF "sweetspot" og øk til den høyeste verdi før det blir dårligere...
    Platene og stiften varer MYE lenger med 0,1g for mye, (kontra 0,1g for lite).

    Arne K
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Cobra2 skrev:
    Du jobber feil vei, finn VTF "sweetspot" og øk til den høyeste verdi før det blir dårligere...
    Platene og stiften varer MYE lenger med 0,1g for mye, (kontra 0,1g for lite).

    Arne K
    Den som intet vover, intet vinner 8) Nei, jeg har også gjort det slik tidligere. Men når VdH mener at man med nøyaktig tilpasning til arm kan få bedre dynamikk ut av lavere VTA er det verdt et forsøk. Mannen har peiling på hva han driver med, og jeg tror faktisk at det ikke det er så forskjellig fra hva du mener. Det er vel rett og slett så enkelt at VTF "sweetspot" ligger lavere enn vanlig. Det er uansett aldri feil å bruke ørene og bruke hva man synes høres best ut. Og mht. slitasje på plater har du selvfølgelig helt rett!
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Her er hva ekspertisen mener om emnet (Colibri range 1.35-1.5g):
    "Regarding recommended VTF I talked several times about this issue with Van den Hul.

    1.5 is advised and there are people who advise 1.7 in the beginning. But the
    risk is that the suspension cannot have a too high force. Van den Hul
    personally does advise to listen and to play as light as possible.

    Maybe to run in 1.5 gram but after 100 hours try to get a lighter force.
    1.25 to 1.40 maybe doing very well. But listening to the result is the most
    important. When you change anti skating, advised as low as possible, just
    listen and try to get the image centered, then you have the right anti
    skating (when your arm can be adjusted). VTA is listening to the depth, the
    right VTA gives optimal depth.
    But in all cases, listen to it."
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå begynner jeg å få noen timer på Canaryen; nærmer seg 60. Jeg har i kveld testet litt forskjellig VTF og gjort noen ganske interessante og overraskende erfaringer;
    For det første har jeg fått erfare at ekstremt lav VTF kan ha noe for seg. For jeg har redusert VTF til 1,2g og mitt første inntrykk er at alt ble bedre. Bassen går mye lavere, alt virker bedre oppløst både frekvensrespons og lydbilde. Om jeg ender opp her, vet jeg ikke enda. Jeg skal forsøke litt til med både litt høyere og lavere VTF for å finne ut hvor sweet spoten er. Jeg har imidlertid aldri fått denne effekten av å redusere VTF tidligere. Dynaen min trenger mer vekt enn hva som er anbefalt fra Dyna for å få rette trøkket i bassen, endte med denne pu på 2,4g som best fungerende i min arm.
    Det er på tide å kalle inn XV-1s fra sitt eksil hos Vermin, for nå begynner nyskjerrigheten å pirres til utålelige grader. Jeg må få sammenlignet pu'ene snarest. Fortsettelse følger :)
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har satt meg på venterommet, og venter bare på rapporten fra den gode mann....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er første sammenligningstest unnagjort. Lærte jammen noe i kveld også :) For nærmere detaljer om testen, sjekk mitt anlegg tråden min; gut_man oppgraderer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn