Mytek Digital - sonic bliss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Y

    ymir

    Gjest
    Hei
    Det går an å lytte nå,etter 2 uker med innspilling ;).

    Verden har gått fremover på DAC fronten i løpet av 10 år,
    selv om Chord 64 nok fremdeles er en bra DAC.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Det går an å lytte nå,etter 2 uker med innspilling ;).

    Verden har gått fremover på DAC fronten i løpet av 10 år,
    selv om Chord 64 nok fremdeles er en bra DAC.
    Min begynner også å få tilbake bassen nå :) Tydelig at Myteken endrer seg ganske mye i løpet av innspillingsperioden :eek:
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Mytek tips

    Altibox remote kan brukes til volumkontroll. Tror bare det blir dette som funker fordi altiboxen bare tillater volumen å være på en annen enhet enn dekoder under bruk.


    Brukte kode 224 (phillips rc5) til altiboxen og myteken på kanal 20 under remote-menyen..

    Slikt gjør koner glade i ny dac..


     
    Sist redigert:

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Har fått fyrt opp myteken i anlegget. Den er veldig annerledes enn bel cantoen. Myteken har mer romklang, instrumentene er ordnet på en annen måte, mindre utflytende. Med bel cantoen så stikker plutselig instrumenter ut både i volum og 3d. Her er det mer orden. Bassen virker å være mye strammere og raskere.
    Foreløpig er det litt hardt og spist i ssssssibilantene. Håper det kommer seg. Har lekt med filtere og upsampling. Pr nå liker jeg best soft og uten upsampling. Vi får se hva fremtiden bringer.

    Venter også spent på en passiv pre. Nå spiller jeg med volumet på -30 når jeg spiller vanlig lyttevolum. Sikkert ikke ideelt. Med passiv preen som er laget til impedansene i anlegget mitt blir nok det bedre.

    edit: på dag to er mye av hardheten i toppen borte allerede. Er virkelig en bedre dac enn det jeg er vant til. Utrolig hvor mye mer kontroll og timbre det er i f.eks pauker og slikt.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Den spissheten og sibilantene du opplever vil forandre seg etter en litt for lang innspillingsperiode, dont worry. Etter dette er det ikke bare sibilanter og spissheten som blir bedre men hele lydbildet blir mer 3-D samtidlig som alt for mer kjøtt på benet og bassen setter seg og for en definisjon jeg sjeldent har opplevd maken til. Er vel unødvendig å si at jeg mener dette er en knallbra dac. Min har fått 250T+.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en kveld hjemme i går med anlegg og diverse hirezfiler. Litt 24/96, litt dsd. Plater jeg kjenner godt låter utrolig mye bedre. Det er detaljer og tekstur som aldri har vært der før, men det fineste er 3d og hvordan ting henger sammen. Dynamikken virker også bedre. Veldig imponerende og veldig behagelig samtidig. Satt hele kvelden og det er godt tegn.

    Nå gjelder det bare å få igang en skikkelig salgskanal for alle sacdene som er gitt ut i dsd-format..
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål om volume trim. Er det noen som vet hva som skjer når man skrur den ned? Settes det på en attenuator, enten analog eller digital? Er det noe som skjer med hardware? Jeg har manglende forutsetninger for å gjette..

    Grunnen til at jeg lurer..
    Hvis man har en preamp med god volumkontroll, er det bedre å sette volume trim opp på maks mon tro?

    Kanskje jeg bare må lytte etter hva som er best.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Noen spørsmål fra en som aldri har rippet en cd i hele sitt liv:):

    Kan man rippe dsd-laget fra SACD-er? Har ganske mange av disse etterhvert og er svært glad i den jevnt over suverene lydkvaliteten på disse platene. Men dette betinger jo en god SACD/multispiller. Har en liten snikende følelse av at det kanskje er litt feil å drive å kjøpe disse (kopieringssikre?) platene når det meste kan kjøpes som nedlasting etterhvert. Målet er jo å få lagt musikksamlingen over på harddisk når jeg føler meg teknisk i stand til det (!) og handle mesteparten av ny hirez-musikk på nettet. Har lest at man får trikset til SACD-ripping med gamle Playstationspillere, men er det virkelig ikke mulig på annet vis?

    Spørsmål 2: Bruker idag en Marantz DV9600 som SACD-spiller, gedigen sak med finfin lyd, men det er vel grunn til å tro at DACen i denne ikke er i Spitzenklasse lenger. Spilleren har dog Firewire/i.link-utgang. Kan denne brukes til å overføre DSD-signalet til en slik Mytek og dermed nyttiggjøre seg den mer moderne DACen i denne?

    Setter stor pris på svar fra dere!
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mulighet for å vinne mytek dac'en!

    mytek contest

    Kan man rippe dsd-laget fra SACD-er? ... Har lest at man får trikset til SACD-ripping med gamle Playstationspillere, men er det virkelig ikke mulig på annet vis?
    PS3 er den eneste måten jeg har sett til nå.

    Spørsmål 2: Bruker idag en Marantz DV9600 som SACD-spiller, gedigen sak med finfin lyd, men det er vel grunn til å tro at DACen i denne ikke er i Spitzenklasse lenger. Spilleren har dog Firewire/i.link-utgang. Kan denne brukes til å overføre DSD-signalet til en slik Mytek og dermed nyttiggjøre seg den mer moderne DACen i denne?
    Denne tror jeg kun støtter DSD ut via HDMI. Mytek støtter kun DSD over USB/FW og BNC SDIF (mastering utgaven).

    Super Audio Center Home
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har prøvd betaen som ligger ute ? Altså softwaren..?

    Er litt plaget at når dacen har stått på noen dager at den blir sirup å navigere med..., når jeg skrur den av og på igjen fungerer den strøkent.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.860
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har sammenlignet Mytek Stereo192-DSD DAC med Exasound e20 eller e28?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har nå hatt denne i noen få dager og milde makarena for en maskin :D Har foreløpig bare brukt den til Denon AH-D7000 og Sennheiser HD 650, og jeg synes den er helt suveren. Gleder meg til fortsettelsen! Skaffet meg en fjernkontroll fra Apple for å slippe å strekke meg 132 cm til volumhjulet. Det neste blir kontorstol med motoriserte hjul og tankestyrt styrespak.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DSD (og PCM)-signal fra SACD-spiller

    Tittentei om Mytek Stereo192-DSD DAC:

    Grattis, må få tilbakemelding hva du synes om denne? Er litt blank på dac men kan denne f.eks kobles oppimot en sacd spiller og avspille sacd signalet fra denne? og vil lyden bli bedre? :cool:
    Tilbakemeldinger kommer, men som andre eiere skriver i nyhetstråden for mytek bør den få mye tid når den er flunk ny. Jeg er fornøyd med den out of the box, men har bare prøvd den litt og med spotify og Sennheiser HD 650 foreløpig, skal teste den med DSD osv før jeg kommer med en en lengre gjennomgang her (og på Youtube). Her er en tredjepartsomtale av Mytek Digital Stereo 192-DSD DAC.

    Grunnen til at jeg gikk for denne er fordi den har veldig mye nyttig funksjonalitet. Den har balanserte og ubalanserte utganger som kan styres uavhengig av hodetelefonutgangen ved å bruke analog volumkontroll. I tillegg kan man kjøre bypass, så den kun fungerer som DAC. Dette går ikke når man stiller volumet digitalt (man kan velge om man vil kjøre digitalt eller analogt). Videre har den interne gainjumpere som er nyttig. Den har også et ras av innganger og man kan kjøre (generisk) fjernkontroll (f.eks. fra Claes eller med app på mobilen) på den.

    Vis vedlegget 206299

    Har ikke erfaring med SACD, men ja, det går ann (via DSD, usikker på PCM for å være helt ærlig) – vet ikke om lyden blir bedre hvis du bruker spilleren utelukkende som drivverk, det kommer vel ann på DACen i spilleren kontra i mytek. mteinum kan kanskje bidra mer her, siden han har hatt mytek lenge. Selv er jeg nykommer når det gjelder DSD og highres. Planen er å teste det ut med denne. :) I tillegg virker den linear og åpen, så jeg tror den er et godt utgangspunkt for bruk av Equalizer.

    En annen ting som ga meg tillit til dette produktet og produsenten er følgende pressemelding:

    Mytek Stereo192-DSD DAC continues to be the main converter for Sony Hi-Fi demonstrations: Cookie Marenco dems DSD | Stereophile.com
    @barathsec (og Tittentei):
    Apropos SACD-spillere, og hvis jeg ikke har misforstått for mye:

    Så vidt jeg vet finnes det kun 2-3 digitale veier ut av en SACD-spiller som har lov til å levere et høyoppløst digitalt signal (DSD eller PCM):
    • HDMI
    • Noen eldre spesialstandarder:
      • Sonys i.Link basert på FireWire
      • Denon Link som var ganske kjent
    Jeg tror at det for øyeblikket kun er HDMI som har fremtiden for seg.

    De øvrige digitale utgangene på SACD (, blu-ray og DVD)-spillere er begrenset til standardoppløsning, muligens 48 kHz.

    Mytek Stereo192-DSD DAC og en del andre DAKer m.m., f.eks. Lynx Hilo, OPPO BDP-105EU og Fostex HP-A8C, støtter på forskjellige måter avspilling av DSD-filer, men få eller ingen av disse har HDMI-inngang (som støtter DSD).

    Mange/en del nyere hjemmekinoreceivere har (vel) støtte for mottak og dekoding av DSD (eller i hvert fall høyoppløst PCM) over HDMI(?)

    Stereophile om NAD M51:
    http://www.stereophile.com/content/nad-m51-direct-digital-da-converter-page-2

    NAD has confirmed that the M51 can't accept DSD audio via HDMI, but can accept SACD playback if converted by the BD/SACD player at up to 24/192 PCM.
    Noen spillere kan altså lese SACD, konvertere DSD til høyoppløst PCM og sende høyoppløst PCM via HDMI til f.eks. en DAK eller hjemmekinoreceiver.

    En del produsenter introduserer DSD-støtte i firmwareoppgraderinger etter at produktet kommer i salg, f.eks. Lynx Hilo og OPPO BDP-105EU.

    Det følgende innlegget forteller om en alternativ løsning der DSD via HDMI kan konverteres av Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder til høyoppløst PCM som så kan mate en DAK. Den er sannsynligvis langt enklere å benytte til slik direkteavspilling enn ripping (som i dette tilfellet egentlig (nærmest) er opptak av et digitalt signal og arbeidsprosessmessig forøvrig minner mye om vinylripping).

    SACD er godt beskyttet. Fidelity presenterte en løsning for en stund siden som bl.a. involverte HDMI, en elektronikkboks, en TV/hjemmekinoreceiver el.l. og en datamaskin med egnet programvare.
    [...]
    Se innlegget "Fidelity: Ripping av SACD til PCM med Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder".
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Er det mulig å bruke den analoge inngangen på preampversjonen (sort med SE inn via RCA) som line in (og dermed kunne ta opp det som måtte komme av analoge signaler digitalt) når man er koblet til med USB?

    Hvis nei, via FireWire?

    Hvis nei. Crap!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det kan jeg aldri tenke meg. Du trenger da en ADC

    MYTEK DIGITAL USA
    det går an men aldri prøvd

    se side 41

    men krever en ADC

    http://mytekdigital.com/download_library/Stereo192-DSD_DAC_Manual_v.1.7.2.pdf

    har du ikke råd til en mytek adc, så anbefaler jeg ross martin ev-board baserte.billig og bra som entry level.
    Takk for svar begge to. Jeg har egentlig ikke behov for å kunne ta opp, men har behov for line in i forbindelse med målinger i Room EQ Wizard, siden laptopen ikke har line in. Har derfor kjøpt et billig eksternt lydkort for å få utført målingene. Denne trenger såvidt meg bekjent ikke å være av høy kvalitet, fordi man kan kjøre loop og kalkulere ut kortets frekvensrespons fra det øvrige systemets frekvensrespons.

    For Mytek ligger det et par enheter under "recording"-fanen i lydinnstillingene i Win7, så det forledet meg til å tro at det kunne fungere; kan ta screenshot senere for å vise hva jeg mener senere.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Er det helt trygt å bruke XLR->RCA-adapter på Mytek, for å kjøre to single ended signaler simultant med bypass?

    Har lyst til å koble på to single ended hodetelefonforsterkere på likt, men Mytek har som kjent bare én RCA-utgang.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Skal senke gain og dermed endre internal gain jumper, deler i den forbindelse et (som vanlig ufokusert) bilde av maskinens innvoller.

    mytek.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ser for øvrig ut til at det er en smal sak å endre hvorvidt man vil ha RCA eller BNC inngangen på mytek. Mon tro om man kan bestille delene og sette dem inn selv fra mytek eller om man må ty til elfa el.l.?



    IMAG0243.jpg


    Skuffet ikke med å få til ufokusert bilde her heller. Begynner å bli god.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Bare til info for de som ikke har diodeindikatorene i front. Ser at noen låter hos Spotify på full pupp klipper litt via meterne. Er ikke verre enn å stille ned volumet på maskinen/Spotify til cirka 90 % og kjøre videre volum fra Myteken. Liker best analog volumkontroll og smooth filter på PCM (bruker Mytek som preamp og er strålende fornøyd med det).
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Kan nok anbefale å skru ned volum på Spotify enda mer også. Bruker selv å ha den nede på 70-75 prosent, da jeg ser mange låter bunnet meteret på min Audiolab Mdac også.
    Dette, i tillegg til å fjerne volumutjevning i Spotify-programmet. Denne kan lage til en del tull med lyden. :)
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Jeg opplever dramatisk mye bedre lyd via xlr-utgangene enn fra rca-utgangene i mitt oppsett. Har sammenlignet med identiske kabler. Det er mye kraftigere bassfundament via xlr-utgangene og jeg opplever lyden generelt varmere. Er det flere som har gjort samme erfaring? Jeg har også litt problemer med stabiliteten ved avspilling fra Spotify via usb2-inngangen. Iblant må jeg slå av og på Myteken. Dette problemet har jeg ikke når jeg bruker usb1-inngangen. Litt usikker på om dette kan ha med kombinasjonen av Windows 8.1 og Spotify, eller om det skyldes at jeg ikke har siste utgave av firmware. Noen som vet noe om dette? Via JRiver er alt perfekt, inkl dsd!! Kanon dac! Låter bedre enn det som kostet 45k for noen år siden.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg opplever dramatisk mye bedre lyd via xlr-utgangene enn fra rca-utgangene i mitt oppsett. Har sammenlignet med identiske kabler. Det er mye kraftigere bassfundament via xlr-utgangene og jeg opplever lyden generelt varmere. Er det flere som har gjort samme erfaring? Jeg har også litt problemer med stabiliteten ved avspilling fra Spotify via usb2-inngangen. Iblant må jeg slå av og på Myteken. Dette problemet har jeg ikke når jeg bruker usb1-inngangen. Litt usikker på om dette kan ha med kombinasjonen av Windows 8.1 og Spotify, eller om det skyldes at jeg ikke har siste utgave av firmware. Noen som vet noe om dette? Via JRiver er alt perfekt, inkl dsd!! Kanon dac! Låter bedre enn det som kostet 45k for noen år siden.
    Jeg tror jeg har gjort samme erfaring som deg mtp XLR vs RCA-utgangen. Trives best med analog volumkontroll og smooth filter for PCM.

    Angående hikking via USB2. (1) Har du stillt opp buffer i Mytek-driveren? (2) 1.7.6 er siste, kom ut i februar 2014. Vet ikke hva slags endringer de har gjort siden 1.7.5 (som jeg bruker med Windows 7 64bit), siden de ikke publiserer en change log... Har mast om changelog fra Mytek tidligere, og han sa de skulle begynne med det, men den gang ei. Vær obs på at du må bruke FireWire for å flashe ny firmware. Jeg opplever ikke hikking med 1.7.5, etter at jeg økte bufferen i driveren.

    Helt enig angående kvaliteten. Den er i særklasse. Hatt den i snart ett år nå, og er stadig veldig fornøyd.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Legg også merke til dette på side 36 i brukermanualen til Mytek.

    9N8bnpc.png


    Denne har jeg aldri rørt, og det står "analog input signal path", så spørsmålet er om dette har noen som helst tilknytning til XLR vs RCA utgangene, eller om det gjelder analog input for preampversjonen. Noen som vet må gjerne dele med seg her.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    hei det er 50% mindre forvrenging via xlr ut. hvorfor? RCA utgangen er tappet fra XLR ( + og - fra hver kanal)
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    ja, det forklarer mine lytteinntrykk. Mytek burde lage en stueversjon av denne dacen med oppgradert strømforsyning, forbedret internkabling og i høykvalitetskabinett med to separate utganger på 2 og 4 volt i hhv rca og xlr. Alt dette til kroner 20000 nok! Da kjøper jeg!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mytek The Manhattan

    ja, det forklarer mine lytteinntrykk. Mytek burde lage en stueversjon av denne dacen med oppgradert strømforsyning, forbedret internkabling og i høykvalitetskabinett med to separate utganger på 2 og 4 volt i hhv rca og xlr. Alt dette til kroner 20000 nok! Da kjøper jeg!
    Mytek introduserte sin nye DAC/Headamp/Preamp i Munchen, Mytek The Manhattan. Den er ikke like rimelig priset; de selger 50 første pre-order for $4k og ordinær pris skriver de er $5k. Aner ikke om dette er 2V SE og 4V BAL heller.

    IMG_2650yygg1.jpg


    Man kan lese mer om den her: Manhattan DAC - Mytek Digital - men finner ikke noen uttømmende manual med specs enda. Den shipper vissnok ikke før i Juli.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært litt stille her rundt Mytek. Jeg har snust litt på denne i det siste og lurer på om folk her er fortsatt fornøyd med Mytek 192-dacen?
    Begynner å gå litt lei Burson Conductor og håper på ny vind med Mytek. Andre alternativer er Primare eller Electrocompaniet.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært litt stille her rundt Mytek. Jeg har snust litt på denne i det siste og lurer på om folk her er fortsatt fornøyd med Mytek 192-dacen?
    Begynner å gå litt lei Burson Conductor og håper på ny vind med Mytek. Andre alternativer er Primare eller Electrocompaniet.
    Veldig fornøyd! Har hatt null problemer med denne sammen med mac-mini / Audiravana Plus.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre! Husker jeg rett hadde du også en Burson Conductor. Hvordan opplevde du forskjellen da du fikk Mytek i hus?
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en mytek og mac mini. I det siste har jeg hatt trøbbel med skifte mellom musikstpilling og videoseing i browsern (hbo og nrk nett-tv). Macen klarer ikke å skifte mellom 44.1 og 48 khz samplingrate og da blir det artifakter i lyden. Dette gikk smooth før. Noen som har erfaring med det? Bruker firewire. Kanskje jeg skal teste med usb?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    NB! USB2 driverne til 192 fungerer ikke med El Captain. Jeg byttet tilbake til firewire og det fungerer derimot helt greit.

    Pen sak på trappene fra Mytek: Brooklyn

    trio.jpg


    By combining the professionalism of our award winning Stereo 192 DSD DAC with the elegance of our flagship Manhattan, the Brooklyn DAC is at home in any environment. Whether mixing your next hit record or just listening to your favorite album, the Brooklyn delivers exceptional sound...in style.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    liker gamle pro utseendet bedre, dette er litt elsk/hat look, tror jeg. selger sikkert bra i asia.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn