Mytek Digital - sonic bliss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Så gjør vi så når vi åpner en DAC



    5 skruer og det var stort sett det. Gain Pad er lokalisert til venstre i bildet, rett i front av de røde "greiene".

    Disse er åpne som standard, og ved å lukke disse dempes utgangssignalet med 6dB



    Du skal ha svært mange tommeltotter dersom man ikke får dette til selv.

    For min del var dette helt genialt. Burson PRE'en er av stepped type og nå får jeg plutselig flere nivåer på lavt volum.
    Genialt og takk for bilder Morten. Gjorde dette og det virker som jeg fikk en enda bedre tilpassing av impedansen mot min Ayon amp. Enda mer oppløst lyd kanskje... :) Ligger ca klokken 1030 åpning (RCA kabling) på volumknotten (normal lyttenivå) på Ayon ampen med referanse sporet fra ett Kari Bremnes album som vel har ganske normalt nivå på innspillingene (?)
    Prøvde med RCA kabler mellom Mytek og Auralic Taurus, samt XLR kabler med Neutrik-overganger fra balansert til ubalansert. Man kan si det enkelt, Mytek er best balansert ut ;) (og Taurus er best balansert inn (og ut siden jeg nå kjører med 4-pins xlr kabel til HD800)).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Så gjør vi så når vi åpner en DAC



    5 skruer og det var stort sett det. Gain Pad er lokalisert til venstre i bildet, rett i front av de røde "greiene".

    Disse er åpne som standard, og ved å lukke disse dempes utgangssignalet med 6dB



    Du skal ha svært mange tommeltotter dersom man ikke får dette til selv.

    For min del var dette helt genialt. Burson PRE'en er av stepped type og nå får jeg plutselig flere nivåer på lavt volum.
    Genialt og takk for bilder Morten. Gjorde dette og det virker som jeg fikk en enda bedre tilpassing av impedansen mot min Ayon amp. Enda mer oppløst lyd kanskje... :) Ligger ca klokken 1030 åpning (RCA kabling) på volumknotten (normal lyttenivå) på Ayon ampen med referanse sporet fra ett Kari Bremnes album som vel har ganske normalt nivå på innspillingene (?)
    Prøvde med RCA kabler mellom Mytek og Auralic Taurus, samt XLR kabler med Neutrik-overganger fra balansert til ubalansert. Man kan si det enkelt, Mytek er best balansert ut ;) (og Taurus er best balansert inn (og ut siden jeg nå kjører med 4-pins xlr kabel til HD800)).
    Sånt vil jeg ikke høre om når jeg kjører Ayon med Triode - Hmm......kanskje medisinen er Mytek XLR > Mjolnir > 4-pins XLR > LCD-3 = nammis (?)

    Er det noen som har prøvd upsamplingen i Myteken på standard Red Book filer, jeg har den fast påskrudd da jeg syntes lyden blir enda mer organisk/analog med denne innkoplet.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Mulig dette er et dumt spm, men kunne et slikt dempeledd være noe som passer til PSii @johnny?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Rothwell Audio In-Line Attenuators

    hvis gainen fra mytek er for hot eller -6db er ikke nok, så selger Rothwell audio line-in dempeledd ; -10db og -20 db er tilgjengelig
    in-line attenuators
    Rothwell Audio_In-Line Attenuators_RCA_286x330.jpg


    Norsk importør og forhandler av Rothwell Audio In-Line Attenuators (produsentside) er Stereolab (produktside). Firmaet yter meget god service. De finnes både i RCA- og XLR-utgave.

    Dette er imidlertid kun en løsning hvis man benytter de analoge linjeutgangene for å mate en forsterker. De kan ikke redusere hodetelefonutgangens signalstyrke.

    Tillegg:
    Mulig dette er et dumt spm, men kunne et slikt dempeledd være noe som passer til PSii @johnny?
    Rothwell Audio In-Line Attenuators kan benyttes på enhver forsterker inkl. hodetelefonforsterker med analoge innganger, og dermed selvsagt også Project Sunrise II.

    Dette er dog en subsidiær løsning. Det beste vil (normalt) være å redusere forsterkerkretsens gain. Det vil dermed være bedre å bestille en Project Sunrise II med redusert gain, og det er også derfor det er fint med (hodetelefon)forsterkere med variabel gain (som ikke må forveksles med dempeldd/attenuator).
     
    Sist redigert:

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har gjort unna en time med dette nye buzzproduktet (lånt av Moiz).

    Noen stikkord jeg har på blokka:
    -Stillere, mer ro
    -Silkemyk mellomtone
    -Luftig vokalgjengivelse, nær svevende
    -Mer innsikt
    -Detaljrikdom

    Alt dette ift. min egen Burson DA-160. Selv om audiohukommelse er notorisk upålitelig, mener jeg å erindre at Auralic-dacen, som jeg hadde på besøk for et par uker siden, var noe mer analogklingende enn Myteken. Hvilken av de to som er best, tror jeg blir en smaksak. For meg var wow-faktoren høyere med Auralicen. Begge overgår imidlertid klart Burson.

    Det som er veldig kult med Myteken, er upsamplingsvalgmuligheten. Selv fôret med 16 bits/ 44.1 kHz-kvalitet gir det en merkbar endring i lyden når man går gjennom de forskjellige upsamplingsratene.

    Merkelig fenomen, egentlig, for den presenterer jo bare da informasjon som ikke er der?
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da har gjort unna en time med dette nye buzzproduktet (lånt av Moiz).

    Noen stikkord jeg har på blokka:
    -Stillere, mer ro
    -Silkemyk mellomtone
    -Luftig vokalgjengivelse, nær svevende
    -Mer innsikt
    -Detaljrikdom

    Alt dette ift. min egen Burson DA-160. Selv om audiohukommelse er notorisk upålitelig, mener jeg å erindre at Auralic-dacen, som jeg hadde på besøk for et par uker siden, var noe mer analogkligende enn Myteken. Hvilken av de to som er best, tror jeg blir en smaksak. For meg var wow-faktoren høyere med Auralicen. Begge overgår imidlertid klart Burson.

    Det som er veldig kult med Myteken, er upsamplingsvalgmuligheten. Selv fôret med 16 bits/ 44.1 kHz-kvalitet gir det en merkbar endring i lyden når man går gjennom de forskjellige upsamplingsratene.

    Merkelig fenomen, egentlig, for den leter og presenterer jo bare da informasjon som ikke er der?
    Kan vel bare understreke hva Charlie erfarer.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Gah!! da må vel jeg også prøve meg på upsamling :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som vet om program til Macen som kan exstracte en Sacd .iso fil og samtidlig konvertere den ned til 192khz ? Audiogate vil ikke og jeg har ikke noe lyst å bruke PC ;) og Foobar.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    bruker selv scarletboook.exe, men vet ikke om den funker på MAC
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    1.7.0 firmware:

    www.mytekdigital.com (klikk på "High Fidelity" )

    informasjon:

    ----------------------

    Stereo192-dsd-dac firmware rev 1.7.0, OCT 15, 2012

    This firmware adds the following features:

    -128xDSD support for ASIO under Windows compatible systems
    -Firmware failsafe to prevent "bricking" of DAC if update is interrupted or fails
    -New function implementation of input switching. Now FN1 or FN2 can switch between 3 user defined inputs (analog, usb2, spdif, etc)
    -Apple aluminum remote support

    Fixes

    -Certain samplerate transition issues have been remedied
    -increase clock recovery and stability when switching formats
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Lastet ned og installert ^ - brukt i litt over 2 timer virker som den nye FW kjører stabilt !
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nye nettsider og greier! firmware lastet ned, nå er det bare unger i seng så skal dette prøves ut :)

    --

    Det var jo fort gjort.

    Skjermdelingsbilde.png


    Skjermdelingsbilde2.png
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Nå er jeg over på bootcamp på minien for å teste Windows og Foobar med Myteken - Er en nerd så er en nettopp det ;)
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Nå har MyTeken spilt kontinuerlig i en uke.Har ikke lyttet noe særlig før i ettermiddag.Dempet gain i går.

    Enten må det være noe galt med innstillinger eller så er dette en dac som egentlig ikke er så veldig bra.
    Har erstattet den med Chord 64 som avgikk med døden tidligere,og så langt er dette ikke sprekt.

    Er det noen flere som ikke er helt fornøyd med denne dacen?

    Ser at det anbefales 500 timer til innspilling.Når jeg leser her får jeg inntrykk av at den spiller ok nærmest fra start.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    SB Touch du bruker?

    Tipper at dersom ting høres helt galt ut etter 24/7 så er det neppe himmelen etter 500t. Bruker du volumkontrollen eller er den koblet ut? Hva føler du er galt?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Min har bikket over 100 timer og den spiller meget bra hos meg.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    SB Touch du bruker?

    Tipper at dersom ting høres helt galt ut etter 24/7 så er det neppe himmelen etter 500t. Bruker du volumkontrollen eller er den koblet ut? Hva føler du er galt?
    SPDIF internal 96.0
    Upsampling off
    Volume control bypass

    Bruker SB Touch

    Hva er galt?

    Satte meg ned for en prøvelytting.Hentet frem Jan Garbarek Paper Nut på Dresden innspillingen.
    Drivet var borte,Yuri Daniel sin bass kom aldri,stortrommen ble bare et tørt tynt slag.
    Tyngden og drivet var blitt nærmest ikke eksisterende.
    Saksofonen manglet den relativt myke varme klangen som Chord hadde.

    Prøvde et par andre innspillinger,renessanse/barokk og noe med større besetning.
    Skrudde det hele tvert av.Orket ikke å høre mere.Det låt hardt og trettende

    Effekt trinnet er også "nytt",men vinylen spiller fremdeles utmerket.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Prøvde nettopp Beyerdynamic DT 770.Resultat,Hard,tynn og trettende saksofon med overdreven kunstig romklang.

    Bunn og topp blir undertrykt/overdøvet av mellomtonen.Som over høytalerene.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Med Mytek syntes jeg innspillingene varierer i større grad enn tidligere - dvs hos meg virker det som om dårligere innspillinger oppleves enda dårligere enn med tidligere dacer mens gode innspillinger låter enda bedre med Mytek i kjeden. Dette forteller meg at det neppe er dacen det er noe feil med heller bare at det er en ekstremt transparant dac som gjengir hvilket signal den blir foret med. Heldigvis for meg har jeg mye musikk med gode innspillinger som også igjen er min favorittmusikk - mye akustisk og strengeinstrumenter og med Mytek fungerer dette meget bra hos meg.



    - Choice of musical sources is carefully picked. This DAC is designed with mastering transpar-ency in mind and is brutally honest: great recording will shine, while bad recordings will havetheir deficiencies exposed. This is not an euphonic DAC.

    http://www.mytekdigital.com/download_library/Stereo192-dsd-dac_Design_Philosophy.pdf
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    SB Touch du bruker?

    Tipper at dersom ting høres helt galt ut etter 24/7 så er det neppe himmelen etter 500t. Bruker du volumkontrollen eller er den koblet ut? Hva føler du er galt?
    SPDIF internal 96.0
    Upsampling off
    Volume control bypass

    Bruker SB Touch

    Hva er galt?

    Satte meg ned for en prøvelytting.Hentet frem Jan Garbarek Paper Nut på Dresden innspillingen.
    Drivet var borte,Yuri Daniel sin bass kom aldri,stortrommen ble bare et tørt tynt slag.
    Tyngden og drivet var blitt nærmest ikke eksisterende.
    Saksofonen manglet den relativt myke varme klangen som Chord hadde.

    Prøvde et par andre innspillinger,renessanse/barokk og noe med større besetning.
    Skrudde det hele tvert av.Orket ikke å høre mere.Det låt hardt og trettende

    Effekt trinnet er også "nytt",men vinylen spiller fremdeles utmerket.
    Min "mistet" bassen etter 200 timer og ble hardere og mer påtrengende. Nå etter 400 timer er den ikke i nærheten av lyden jeg hadde etter 100 timers innspilling, dog bedre enn etter 200 timer, jeg må dra på mye mer på Auralic Taurus for å få samme bunndrag og da blir det uutholdende skarpt :confused:
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Ikke ofte jeg har helt nye produkter.
    Lyttet en halvtime i ettermiddag.Da har den spilt 24/7 i 1 1/2 uke.

    Når var den blitt ullen og varm........
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hei

    Ikke ofte jeg har helt nye produkter.
    Lyttet en halvtime i ettermiddag.Da har den spilt 24/7 i 1 1/2 uke.

    Når var den blitt ullen og varm........

    Er den siste setningen ett spørsmål eller ett standpunkt.

    Altså; Er den blitt ullen og varm, eller spør du `Når den var blitt ullen og varm` ?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Ikke ofte jeg har helt nye produkter.
    Lyttet en halvtime i ettermiddag.Da har den spilt 24/7 i 1 1/2 uke.

    Når var den blitt ullen og varm........

    Er den siste setningen ett spørsmål eller ett standpunkt.

    Altså; Er den blitt ullen og varm, eller spør du `Når den var blitt ullen og varm` ?
    Beklager dårlig syn og dysleksi:)

    NÅ var den blitt ullen og varm....

    Forandring gir håp.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Hei.. Jeg har nettopp bestilt en mytek og er spent på om den er en forbedring fra min bel canto dac3 (første versjon). Blir ikke mindre spennende av at enkelte her er lite fornøyd. Kan det ha noe med impedansmatching å gjøre? Det er jo høy utgangsvolt på myteken hvis man ikke trimmer ned volten eller fjerner -6db gainjumperne inni.

    Men det jeg egentlig lurte på var til Ymir. Varm er jo bra, men ullen? Mener du myk og fin, eller mener du lite åpen?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke hverken min eller Ymirs Mytek er innspilt ennå og går gjennom forskjellige stadier med variasjoner med lyden :)
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei.. Jeg har nettopp bestilt en mytek og er spent på om den er en forbedring fra min bel canto dac3 (første versjon). Blir ikke mindre spennende av at enkelte her er lite fornøyd. Kan det ha noe med impedansmatching å gjøre? Det er jo høy utgangsvolt på myteken hvis man ikke trimmer ned volten eller fjerner -6db gainjumperne inni.

    Men det jeg egentlig lurte på var til Ymir. Varm er jo bra, men ullen? Mener du myk og fin, eller mener du lite åpen?
    .
    Har lyttet til DACen etter en uke.Da var den ubrukelig,hard og tynn.Etter halvannen uke varm men litt ullen.
    Men inne i dette ett glimt av noe svært bra.
    Mulig at det da er rett,at den trenger 500 timer før den er innspilt.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    kan man spille inn ved å koble den til en datamaskin og en passiv preamp og spille musikk gjennom den?
    Altså ikke effekt-amp? Da er det lettere å spille 24/7
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.675
    Antall liker
    3.372
    Jeg ser av manualen at dette er ett produkt som ikke er klassifisert til bruk i hjemmene.

    This equipment has been tested and found to comply with the limits for
    a Class A digital device, pursuant to Part 15 of the FCC Rules.

    Kanskje man bør ta hensyn til at denne dac'en "slipper ut" mere EMI støy enn andre produkt klassifisert strengere (klasse B) ved plassering etc.

    linker:
    FCC Part 15
    http://transition.fcc.gov/Bureaus/Engineering_Technology/Documents/bulletins/oet62/oet62rev.pdf (se f.eks side 8 og 9)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Men det jeg egentlig lurte på var til Ymir. Varm er jo bra, men ullen? Mener du myk og fin, eller mener du lite åpen?
    At den ikke er åpen tror jeg ikke du skal bekymre deg for dog kan den oppleves kantete med noen harde skjær her og der men dette bedres med innspillingen. Jeg leser også rundt på nettet om de magiske 500t men har vanskelig for å tro at dette vil utgjøre noen forskjell fra 100+ men vi for se...
     
    Sist redigert:

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    FCC vs CE er litt forskjellige der; men trur ikke DACen har mer EMI enn en laptop ;)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.675
    Antall liker
    3.372
    FCC vs CE er litt forskjellige der; men trur ikke DACen har mer EMI enn en laptop ;)
    Det Amerikanske FCC ser såpass alvorlig på det at de pålegger produsent å advare om dette, samt at det regulerer markedsføringen der borte. Tror vell egentlig at det samme gjelder her også ref CISPR 22/EN 55022 Emission standard for information technology equipment (ITE). Men vanlig er det ikke. De fleste DAC'er jeg har sjekket er klasse B og altså langt lavere emissjon.

    Det kan være verd å tenke over plasseringen av komponenten i anlegget iallefall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn