Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.975
    Antall liker
    11.829
    Sted
    Hus

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Karfagen - Land of Green and Gold

    (Release i dag, 7. januar 2022)

    Karfagen - Land Of Green And Gold.jpg


    Karfagen er ett av prosjektene til produktive Antony Kalugin.

    Karfagen er i hovedsak et instrumentalt band hvor musikken treffer en blanding av symfonisk art-rock med et hint av new-age, jazz-rock og neo-prog - sterkt influert av Camel, Focus, Happy The Man, Greenslade, The Flower Kings og Kayak, men også klassikere som Nikolay Rimsky-Korsakov, Sergei Prokofiev og Edward Grieg.

    Karfagen er også en grei inngang for å knekke koden for klassisk retro-prog.

    https://antonykalugin.bandcamp.com/album/land-of-green-and-gold-hi-res-24-48

    I påvente av Youtube-klipp fra albumet Land og Green and Gold kan denne nytes:

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dette bandet var nytt for meg, de er norske og den nyeste albumet kommer på LP i mars. Har spilt denne på qobuz sikkert 10 ganger den siste uke. Knallsterk album, heftig musikk. Dette er dyktige musikere. Anbefales.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Prog ja... Driver å legge inn platesamlinga på Discogs (LP'ene har jeg lagt inn forlengst. Nå er det CD platene sin tur). Skremmende å se hvor mye penger jeg har brukt på plater:oops:; primært prog og det er jo formildende - best å ikke finregne på dette. Har "uttallige" utgaver av mange titler.
    Mulig noe kommer på torget snart; f.eks alt som er verdt å ha av Tull og Crimson på japansk LP-faksimile CD-utgaver. Jeg skal investere i nye høytalere tenkte jeg. Trenger litt kapital
    Har forøvrig førsteplata til Genesis i monoutgave. Ingen til salgs av denne på discogs eller ebay. Tror jeg legger den ut til 20 000kr og ser hva som skjer.... :LOL:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Nå spilles DR.Z. En av de sjeldneste platene gitt ut på Vertigo labelen. Går nok for rundt 50 000kr på vinyl. Nok et eksempel på at disse dritsjeldne "progskattene" der ute er sjeldne av en god grunn. Stort sett nokså forglemmelig for å si det pent...

    R-8260121-1458148604-7610.jpeg.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Ingen grunn til panikk. Jeg har den på CD.... :LOL:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn Riis - Everything to Everyone,
    har lanseringsdato 4.april i år, men kan allerede nå forhåndbestilles/kjøpes både på Bandcamp og bjornriis.no

    Medartister, er gode folk i fra Airbag, Wobbler, Oak, samt en sprudlende Mimmi Tamba på vokal.
    Jacob Holm-Lupo kan motta kredd for nok en god mastring.

    Jeg har hørt deler av albumet og skiva er brilliant og et trygt kjøp i 2022!


    Bjorn_Riis_02.jpg


    Anne-Marie Forker har filmet den offisielle videon nedenfor.
    Hun er en fantastisk fotograf med en internasjonalt portefølje i konsert-/artistmiljø og
    er etter min mening Norges svar på Mick Rock.
    Hun står bl.a. bak coverne til fem av Marillions plater m.fl.



    Bjorn_Riis_03.jpg



    Airbag co-founder, songwriter and lead guitarist, Bjørn Riis is
    ready with a new studio album titled “Everything to Everyone”.
    It features six striking tracks, all dealing with human emotions and the fear of
    losing one self in the constant effort to meet every, often perceived, expectation.

    “I was inspired by Dante’s Inferno when I started to write. A bit pretentious perhaps,
    but I’ve always been fascinated by that very personal journey and the search for
    some kind of piece or redemption, while being both mentored and hurt along the way.
    Musically, I wanted to take the listener on that journey, experiencing both hope and anxiety.”
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.071
    Antall liker
    3.501
    Torget vurderinger
    8
    image.jpg
    Scx6372

    Ble litt nyskjerrig på om denne er verdt noe etter jeg var på ebay. Noen som kan bekrefte?
    Mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Scx6372

    Ble litt nyskjerrig på om denne er verdt noe etter jeg var på ebay. Noen som kan bekrefte?
    Mvh
    Originalpressinga fra 1969 er verd noen tusen. Ligger to til salgs på discogs. vg+ og m- henholdsvis 800 og 1500 Euro. Middelprisen historisk har vært 283 Euro.
    Reutgivelse fra 1970 synes å være verdt noen hundrelapper.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.071
    Antall liker
    3.501
    Torget vurderinger
    8
    Takker,
    mulig jeg er heldig da. Men om noen vil gi 800 euro er vel en annen sak🙂
    image.jpg
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Beklager hvis dette er en dobbeltpost, jeg vet jeg har nevnt denne PR skiva tidligere - ikke desto mindre understreker det mitt poeng - dette er min Ctrl+Alt+Del og jeg blir fullstendig resatt når jeg en sjelden gang spiller den helt igjennom. Ja den må spilles helt igjen om! Dette albumet har vært med meg siden slutten på ungdomsskolen noen år etter at den kom ut på midten av 70-tallet. Jeg kan nevne mye annet moro bl.a. Zappa, KC, ELP, GG, men til bruk for total resetting så anbefales sterkt Return To Forever og Romantic Warrior. Den virker.
    F70FBC9E-6E6F-4DB8-94AD-292214D2E2AB.jpeg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.390
    Sted
    Under stjernene
    Beklager hvis dette er en dobbeltpost, jeg vet jeg har nevnt denne PR skiva tidligere - ikke desto mindre understreker det mitt poeng - dette er min Ctrl+Alt+Del og jeg blir fullstendig resatt når jeg en sjelden gang spiller den helt igjennom. Ja den må spilles helt igjen om! Dette albumet har vært med meg siden slutten på ungdomsskolen noen år etter at den kom ut på midten av 70-tallet. Jeg kan nevne mye annet moro bl.a. Zappa, KC, ELP, GG, men til bruk for total resetting så anbefales sterkt Return To Forever og Romantic Warrior. Den virker.
    Vis vedlegget 783321
    Et fantastisk album❤
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jethro Tull - The Zealot Gene

    …holder faktisk mål, dog litt snill og pen, men til gjengjeld veldig så pen og er mer musikk av typen renskåret baugfil enn grovtannet sagblad. Allikevel vil den nok få gode kritikker. Ian Anderson har det fremdeles i seg med å lage folkish prog og jeg tipper at Tull-folket trykker den til sitt skrukkete, hårete bryst, til minne om gamledager. -Jeg ønsker å trykke mitt eksemplar på rød voks :)

    jethro-tull_the-zealot-gene_vinyl-boxset_2.jpeg


     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tull-fan på min hals, men jeg gikk for standardutgivelsen. Skulle ankomme om få dager.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Hørte den der låta som var å finne på youtube før release og må si det var tragiske greier. Dette var dårligere enn noe av ekstramaterialet som finnes på de uttalige Tull-boksene (mye av det er faktisk svært bra). Ian Anderson har ikke gjort noe minneverdig på mange år. Står over; i følge discogs har jeg allerede 80 Jethro Tull plater....
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    1.341
    Hørte igjennom "The Zealot Gene" i dag mens jeg la teppefliser, og bestemte meg for at den fortjente å bli innkjøpt på vinyl. De som synes at dette er tragisk musikk, har jo den fordel at de slipper å punge ut for skiva, og attpåtil kan få lov å disse de gamle proggere på ymse fora.
    Det er faktisk en fornøyelse å høre et helt album hvor gutta holder fast på synkopert prog-folk, og nå gjøres det særdeles subtilt og velspillende.
    Steen
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Til trøst for dem som hater Jethro Tull og/eller Ian Anderson så er jeg rimelig sikker på at Zealot Gene blir det aller siste Jethro Tull albumet. I den nylige boka Silent Singing sies det svært tydelig at den inneholder Anderson's totale livsverk når det gjelder Jethro Tull tekster og jeg synes det er vanskelig å ta det annerledes enn at herfra og inn blir det kun soloalbum.

    Half the pain altså, eller kanskje no further pain at all.

    Selv synes jeg det er mer enn en smule trist, men samtidig finner jeg det umulig å være det aller minste misfornøyd med hva bandet har produsert gjennom 44 år. Så kan man like det eller ei, men smålig surmuling og synsing basert på egne preferanser blir jo stort sett alltid like dumt når temaet er 100% subjektivt.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Flower Kings bør sjekkes ut.....Det har du rett i. :)
    Jeg har en fornemmelse av at progressive musikk kan virke noe sært på mange, men som også mange mener er noe av det beste som finnes. Noen er heller ikke helt klar over hva progressive musikk er !!!
    Nevner man band som Yes, gammel Genesis, Emerson Lake & Palmer, Camel og Jethro Tull så skulle man være på rett vei.....

    Mvh,

    Geir
    Pink floyd, Supertramp…..er også prog.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Mitt "problem" med nyere Jethro Tull er ikke musikken eller stemmen til Ian Anderson, men derimot soundet. Høres så digitalt og moderne ut i mine øre. Gi meg produksjonen på A Passion Play!

    Forstår at det er 100% usannsynlig. Ian selv spiller musikk kun via streaming, såvidt jeg vet.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Er det bare jeg som er blind, eller er ikke den kommende skiva til Porcupine Tree nevnt her? Closure/Continuation kommer 24.06.22, låta Harridan kan allerede sjekkes ut. Og gledelig nok er det fortsatt veldig gjengkjennbar PT-sound! I tillegg kommer Wilson selv ut med boka "A Limited Edition of One" 07.04.22. Er vel den første boka der han selv har vært med og bidratt, så den er selvfølgelig bestilt, sammen med et par versjoner av skiva.

    Gutta i Oak er også i gang med innspilling av ny skive, anbefales å sjekke ut de. Har blant annet samarbeidet med Riis fra Airbag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn