Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jethro er og blir klassisk, det. Jeg hadde aldri regna med at den skulle bli laget, denne siste, men lytt til dette her, så forstås den slik den nok er ment: Som et alvorlig dypt sår i siden på USAs farligste president gjennom alle tider..Donald John Trump. Og det samfunn han la opp til i sin presidenttid. Denne teksten beskriver nettopp en sånn framtid som jeg ikke ønsker å se..Bare det at Ian fortsatt lever er et lite under..og tverrfløyta hans er fortsatt like magisk..👍 Produksjonshåndverket kunne kanskje vært bedre , men plata er altså mastret for digitale plattformer. Da lider lydkvaliteten..bestandig..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Denne reutgivelsen på vinyl er verdt å sjekke ut. Half-speed master fra Abbey Road studio. Den er definitivt mer basstung enn tidligere utgivelser av plata. I tillegg er transientene skarpere og det er mer rom omkring særlig trommene og stemmene.
    Jeg mistenker at dette er en remiks. Det står på innerposen under 2019 reissue: Mixed by Nick Davis at The farm. Mastered by Nick Davis & Miles Showell at Abbey Road. Meg bekjent remastret - ikke remikset - Nick Davis hele Genesiskatalogen på 90-tallet. Tror de har tatt en "Steven Wilson" her.
    Den låter i alle fall veldig bra. Varm lyd med, som sagt, mye bass. Pressinga er totalt lytefri, men den er litt lavt mastret. Anbefales...

    Denne har katalognummer: ARHSDLP003



    genesis.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Denne reutgivelsen på vinyl er verdt å sjekke ut. Half-speed master fra Abbey Road studio. Den er definitivt mer basstung enn tidligere utgivelser av plata. I tillegg er transientene skarpere og det er mer rom omkring særlig trommene og stemmene.
    Jeg mistenker at dette er en remiks. Det står på innerposen under 2019 reissue: Mixed by Nick Davis at The farm. Mastered by Nick Davis & Miles Showell at Abbey Road. Meg bekjent remastret - ikke remikset - Nick Davis hele Genesiskatalogen på 90-tallet. Tror de har tatt en "Steven Wilson" her.
    Den låter i alle fall veldig bra. Varm lyd med, som sagt, mye bass. Pressinga er totalt lytefri, men den er litt lavt mastret. Anbefales...

    Denne har katalognummer: ARHSDLP003



    Vis vedlegget 790079
    Helt enig, et must.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Nei, men du verden som jeg gleder meg til å se videre i morgen ehhh...i dag mener jeg ;)
    Tusen takk Voff :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Synes definationen Prog-rock, med tiden bare bruges i flæng, om ekvilibristisk udført Rock.
    Ikke ar der er noget galt i det, i sidste ende er det jo musuikken og ikke betegnelsen man lytter på.
    Men for at gå tilbage til hvor jeg mener ordet "progressiv" kom til i forbindelse med Rock, må vi tilbage til 60érne.
    For at forstå det rigtigt må man først se på det der ikke blev betegnet "progressiv".
    Rock/pop-musikken var/er jo gerne skåret ud fra en skabelon af ensformede vers med tilbagevenden til verset efter hver gennemgang. Altså et vers der bliver gentaget et X antal gange.
    Progressiv handler om fremadskridende musik under tilstadighed forandring. Kunne i realiteten godt starte med et vers, men bevæger sig så derfra over i noget helt andet og tredje uden nogen fast kutume med bevæge sig tilbage til gentagelse.

    Her en tidligt "Prog-rock"-optagelse af Beatles. tåler altid et genhør.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    En artig ting med denne er at de snakker om prog-rockens storhetstid fra sluttenav 60-tallet og gjennom 70-tallet, men nevner knapt Pink Floyd :)

    Ikke så merkelig. Endel bøker om prog der Pink Floyd heller ikke blir medregnet i klubben. De var opprinnelig psykedelia og deretter sirup-pop....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Ikke så merkelig. Endel bøker om prog der Pink Floyd heller ikke blir medregnet i klubben. De var opprinnelig psykedelia og deretter sirup-pop....
    Hvilket illustrerer teorien om kategoriseringens umulighet, særlig når man tolker grensene strengt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket illustrerer teorien om kategoriseringens umulighet, særlig når man tolker grensene strengt.

    Jada. Er forsåvidt enig i det. Jeg vil plassere dem i progfamilien; prog med crossoverappell....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Grei bunke med progplater i kassa idag. Wobbler har jeg så klart i x antall versjoner fra før, men klarte ikke å motstå fristelsen verken på boksen eller de limiterte versjonene.

    Fantastisk band.

    20220217_210756.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Oppdaget Ayreon når migrator platene kom, var det i 2000? Hørte mye på de, og likt det meste. Forrige plate var den første jeg ikke kjøpte, syns den var ganske stusselig dessverre.

    Aldri vært noen blodfan av star one, men har de to første albumene. Hørt endel på den låta fra det nye albumet, syns dette virker veldig lovende. Tror det blir innkjøp. Gledelig overraskelse

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hørte for første gang Genesis/A trick of the Tail i går. Den hadde sine øyeblikk, men jeg undres litt over åpningen. Det er som om de har tenkt at det er nødvendig å vekke lytteren først.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Hørte for første gang Genesis/A trick of the Tail i går. Den hadde sine øyeblikk, men jeg undres litt over åpningen. Det er som om de har tenkt at det er nødvendig å vekke lytteren først.
    Et innlegg som får meg til å føles eldgammel - som jeg kanskje er - hørte denne i '76, kanskje så sent som '77 - den er riktig bra, men nå så mange år etterpå synes jeg at Gabriel albumene (Nursery kanskje må vi til Foxtrot tom Lamb) er bedre...har tålt tidens tann bedre...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er 65-modell, og barne- ungdomsårene gikk uten prog (ok, crossoverprogen til Pink Floyd fikk jeg da med meg), slik at det første jeg vel hørte av Genesis var In the Air Tonight...
    Anyway: @Syncrolux, som i tillegg til å ha HFS-rekord i antall Maggies i ett anlegg også spiller i et hobbyfriprogband med alt for mange taktarter, har satt meg på opplæring:

    Pink Floyd - Wish you were here
    Genesis - A trick of the tail
    King Crimson - In the court of the crimson king
    Yes - Fragile
    The moody blues - Days of future past
    Marillion - Misplaced childhood
    Alan Parsons project - Eye in the sky

    Så langt har det blitt gjenhør med den eneste PF-plata jeg liker og Genesis. Next up I don't know! Kjekt dette her, å bli pålagt lytting.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Bra «pensum» du har fått fra @Syncrolux…
    Jeg var 19 i ‘76, så klassisk prog var ungdoms musikken min…
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Mye bra på den listen. 20 år i 1976, så jeg fikk med meg mye prog i ungdommen. Caravan, Gentle Giant, Frumpy, Jethro Tull, King Crimson, Junipher Greene, Popol Vuh, Heads, Hands & Feet, Colosseum osv..... Mye bra nyprog også. Kjøpt mye av det de siste årene....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Snodig hva to år har å si :)
    Jeg er 63-årgang og syntes Alan Parsons "eye in the Sky war OK da den kom ut, men ikke på høyde med "Pyramid", "Turn of a friendly card" og "Tales of mystery and imagination". Sistnevnte fikk meg til å lese Edgar Alan Poes samlede historier, samt selvsagt "The Raven".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det bare er to år. Eldst i søskenflokken, min far hadde mye annet fint på plate og spolebånd, jeg spilte altsax og slukte alt av Johnny Hodges etc.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Tror ikke det bare er to år. Eldst i søskenflokken, min far hadde mye annet fint på plate og spolebånd, jeg spilte altsax og slukte alt av Johnny Hodges etc.
    Ja vel da :) En to år eldre bror lanserte Pink Floyd i huset, men ellers gikk det på klassisk (jeg spilte piano) og en smule rock fra forrige generasjon (og faderen bygde egne høyttalere). I tillegg ble jeg kjent med en fyr med merkelig musikksmak på videregående, som serverte Mahavishnu Orchestra, King Crimson, ELP, og mye annet rart. Det gikk som det måtte gå...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Denne reutgivelsen på vinyl er verdt å sjekke ut. Half-speed master fra Abbey Road studio. Den er definitivt mer basstung enn tidligere utgivelser av plata. I tillegg er transientene skarpere og det er mer rom omkring særlig trommene og stemmene.
    Jeg mistenker at dette er en remiks. Det står på innerposen under 2019 reissue: Mixed by Nick Davis at The farm. Mastered by Nick Davis & Miles Showell at Abbey Road. Meg bekjent remastret - ikke remikset - Nick Davis hele Genesiskatalogen på 90-tallet. Tror de har tatt en "Steven Wilson" her.
    Den låter i alle fall veldig bra. Varm lyd med, som sagt, mye bass. Pressinga er totalt lytefri, men den er litt lavt mastret. Anbefales...

    Denne har katalognummer: ARHSDLP003



    Vis vedlegget 790079
    Flere som har testet denne mot original?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hvordan er wobbler boksen vs 1 og 2 press?
    Skal jeg være helt ærlig - vet ikke. Har ikke fått spilt den enda. Men planen er å gjøre en kort sammenligningstest etterhvert. Kan gi tilbakemelding. Skal vel være mikset på nytt denne nye serien tror jeg.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Deres 15 studioalbum..ikke like spennende nå som för, men nesten litt obligatorisk å følge...



    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Oj! Skulle det vise å være en slik en til overs avlaster jeg gjerne 😁

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn