Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    August 2015?
    Det visste jeg ikke. Sist jeg snakket med Roar ønsket han å få ferdig x-cell sine 17blokker. Han har vel også rundet 1 år i venting. Disse burde etter hva han sa sist være ferdig omtrent nå.
    Så skulle han prioritere Beistet(igjen).

    Er sikkert en grunn for det, men merkelig at din ikke er ferdig/prioritert først Arild.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    X-cell venter på MI21 blokker, så kanskje RM snakket om Arild?
    Selvfølgelig [emoji106][emoji4]
    Her er det bare jeg som roter. Han skulle lage 21blokker til x-cell.
    Han ga meg tilbud på det samme når vi snakket om løsninger på at jeg var litt redd for ryggen min. Med tanke på flytting/bæring av Beistet. Men gikk for Beistet.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Eg venter ikkje på MI 21, det er det som sagt x-cell som gjer. MI 21 er nært beslekta med MI 17. Ein forskjell eg veit om, er at den har 4 utgangstransistorer PR fase. Dette for å gi lågare utgangsimpedans/høgare dempefaktor. Det var viktig for å holde kontroll på Von Schweichert-høgtalarane til Montesi, som var den første med MI 21 - trur eg.

    Eg ventar på ein balansert MI 17 stereoforsterker. Den starta livet som ein Cairn, vart så MI 9 balansert stereo. Og ventar no på å bli MI 17 balansert stereo. Var eit beist då, men miniputt no! :)

    Vis vedlegget 565877
    Lånt frå nettet.

    Mvh Arild
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn tyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn dyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
    Min MI 17 skal jo bli ein balansert sak på 70(+) W klasse A. Kabinettet er jo 23cm høgt, og over 30 cm dypt. :)
    Med MI 9 - print låt det ‘meget oppegående’! Men mykje ville ha meir, og resten er historie.

    Mvh Arild

    PS! Apropos MI 16 - På Finn låg det sist eg sjekka ein MI 25 til kun 7800,- !!! Men den manglar MI RC1 fjernkontroll. DS
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn dyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
    Min MI 17 skal jo bli ein balansert sak på 70(+) W klasse A. Kabinettet er jo 23cm høgt, og over 30 cm dypt. :)
    Med MI 9 - print låt det ‘meget oppegående’! Men mykje ville ha meir, og resten er historie.

    Mvh Arild

    PS! Apropos MI 16 - På Finn låg det sist eg sjekka ein MI 25 til kun 7800,- !!! Men den manglar MI RC1 fjernkontroll. DS
    Hvordan skal han få plass til 4 print i det lille kabinettet?
    Det er jo samme som Mi17b monoblokk. Bortsett fra noe høyere. Om han ikke skal bygge minikort utgaver så blir det manko på plass.
    Bare nevner at originalt kabinettet for mono er nesten helt fullt. Det er 30 dypt og 16 høyt. Bredde som standard 46.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn dyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
    Min MI 17 skal jo bli ein balansert sak på 70(+) W klasse A. Kabinettet er jo 23cm høgt, og over 30 cm dypt. :)
    Med MI 9 - print låt det ‘meget oppegående’! Men mykje ville ha meir, og resten er historie.

    Mvh Arild

    PS! Apropos MI 16 - På Finn låg det sist eg sjekka ein MI 25 til kun 7800,- !!! Men den manglar MI RC1 fjernkontroll. DS
    Ja, hvordan er dette med uoriginal remote til det digitale "volumsystemet"? Får noe som kan programmeres der også?
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn dyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
    Min MI 17 skal jo bli ein balansert sak på 70(+) W klasse A. Kabinettet er jo 23cm høgt, og over 30 cm dypt. :)
    Med MI 9 - print låt det ‘meget oppegående’! Men mykje ville ha meir, og resten er historie.

    Mvh Arild

    PS! Apropos MI 16 - På Finn låg det sist eg sjekka ein MI 25 til kun 7800,- !!! Men den manglar MI RC1 fjernkontroll. DS
    Ja, hvordan er dette med uoriginal remote til det digitale "volumsystemet"? Får noe som kan programmeres der også?
    Neppe. MI RC1 køyrer vel eigen MI-kode... Men Armand leverte 6 RC-print til RM før jul, skreiv vel han i tråden. :)

    Mvh Arild
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn dyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
    Min MI 17 skal jo bli ein balansert sak på 70(+) W klasse A. Kabinettet er jo 23cm høgt, og over 30 cm dypt. :)
    Med MI 9 - print låt det ‘meget oppegående’! Men mykje ville ha meir, og resten er historie.

    Mvh Arild

    PS! Apropos MI 16 - På Finn låg det sist eg sjekka ein MI 25 til kun 7800,- !!! Men den manglar MI RC1 fjernkontroll. DS
    Hvordan skal han få plass til 4 print i det lille kabinettet?
    Det er jo samme som Mi17b monoblokk. Bortsett fra noe høyere. Om han ikke skal bygge minikort utgaver så blir det manko på plass.
    Bare nevner at originalt kabinettet for mono er nesten helt fullt. Det er 30 dypt og 16 høyt. Bredde som standard 46.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    I følge RM bygger MI 17-printa 11 cm, og at kabinettet skal være akkurat stort nok til å få plass til alle 4 printa som trengs. Så da reknar eg med at det går greit.
    Utfordringa er heller at kjøleribbene er litt ‘sveitserost’ etter sitt tidligare liv som Cairn, og MI 9 balansert stereo.

    Mvh Arild
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei Arild. Ja, dette er nok riktig. Mine Von Schweikert har "transmission line" bass-system i bunnkabinettet. Et system som suger strøm. Men mine MI21 og MI23,5 løser denne jobben med bravour. Kan spille meget høyt, med deilig og stram bass :) Men hvilken som er best av MI17 og MI21 vet jeg ikke. Det har kanskje med matching mot høyttalere, som du er inne på.

    Forøvrig har kompisen min en MI17 stereoforsterker. Den er dønn dyst, og låter meget fint. Dette sammen med en MI16 er det vel. Singel ended løsning.
    Min MI 17 skal jo bli ein balansert sak på 70(+) W klasse A. Kabinettet er jo 23cm høgt, og over 30 cm dypt. :)
    Med MI 9 - print låt det ‘meget oppegående’! Men mykje ville ha meir, og resten er historie.

    Mvh Arild

    PS! Apropos MI 16 - På Finn låg det sist eg sjekka ein MI 25 til kun 7800,- !!! Men den manglar MI RC1 fjernkontroll. DS
    Hvordan skal han få plass til 4 print i det lille kabinettet?
    Det er jo samme som Mi17b monoblokk. Bortsett fra noe høyere. Om han ikke skal bygge minikort utgaver så blir det manko på plass.
    Bare nevner at originalt kabinettet for mono er nesten helt fullt. Det er 30 dypt og 16 høyt. Bredde som standard 46.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    I følge RM bygger MI 17-printa 11 cm, og at kabinettet skal være akkurat stort nok til å få plass til alle 4 printa som trengs. Så da reknar eg med at det går greit.
    Utfordringa er heller at kjøleribbene er litt ‘sveitserost’ etter sitt tidligare liv som Cairn, og MI 9 balansert stereo.

    Mvh Arild
    Ser ut som 11cm stemmer. Blir to kort i høyden da, pr kjøleribbe.
    Ja, kan jo bli en utfordring om den er sveitserost [emoji4]

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Hvordan skal han få plass til 4 print i det lille kabinettet?
    Det er jo samme som Mi17b monoblokk. Bortsett fra noe høyere. Om han ikke skal bygge minikort utgaver så blir det manko på plass.
    Bare nevner at originalt kabinettet for mono er nesten helt fullt. Det er 30 dypt og 16 høyt. Bredde som standard 46.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    I følge RM bygger MI 17-printa 11 cm, og at kabinettet skal være akkurat stort nok til å få plass til alle 4 printa som trengs. Så da reknar eg med at det går greit.
    Utfordringa er heller at kjøleribbene er litt ‘sveitserost’ etter sitt tidligare liv som Cairn, og MI 9 balansert stereo.

    Mvh Arild
    Ser ut som 11cm stemmer. Blir to kort i høyden da, pr kjøleribbe.
    Ja, kan jo bli en utfordring om den er sveitserost [emoji4]

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    RM jobber med en MI 17 Dual Mono Balanced for meg, dvs. balansert tvers gjennom og ikke bare inngangen. Mitt 60 cm lange digre MI 22 kabinett skal fylles med godsaker, spennende.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg har tidligere snakket med Roar om muligheten for en bryter på bias og justerbar bias.
    En av utgangspunktene med Beistet er jo å implementere dette i printkortet allerede i designet. Og styring av bias med fjernkontrollen gjennom displayet på forsterker.
    Dette er jo en fin mulighet for de som ønsker klasse A. Men ikke alltid har muligheten til å la den gå på full guffe. Blir fort varmt i rommet om sommeren osv. Dette har jo alltid vært ett argument for å ikke handle klasse A.
    Nå er jo denne metoden en del fordyrende. Men jeg tenker at flere vil handle klasse A med denne muligheten.
    Vi får jo se om Roar lager samme muligheten på tidligere forsterkere om dette en gang blir ferdig.

    Vi har også snakket om å putte inn en bryter på eksisterende typer eldre print/forsterkere. Slik jeg forstår han vil det fungere . Men er ikke en løsning han liker. Slik jeg forstår han.
    Men han har nevnt at beste løsningen for en slik bryter er å designe det fra starten. Da er er det allerede tatt hensyn til på print og vil være en bedre løsning. Da kan man ha en treveis bryter. Med feks veldig lav bias, middels bias og full bias.
    Personlig tenker jeg jo at det gjør produktene mye mer fristende for oss Mi venner, og de som ønsker å bli det. Men holder igjen pga varme.

    Dette krever jo selvfølgelig at han redesigner gamle print. Han har ikke sagt at han skal gjøre noe av dette. Men det er en tanke vi har delt i timene jeg har "besøkt"han.
    Men det beror sikkert litt på etterspørsel også.

    Samtidig så er han ganske sliten av dette. Han nevnte jo med ett lite glimt i øyet at han kanskje bare skulle konsentrere seg om preamper etter at folk hadde fått sitt. Jeg tok det litt som fleip. Og sa at det må du faen ikke gjøre.
    Han var ganske sliten når han sa dette. Og ikke helt alvorlig. Men forståelig nok så vil det lette dagene hans.

    Bare for å presisere.. ikke les dette som fakta. Men som to personer som tenker høyt.
    Det er jo ofte slik utvikling skjer også før det kommer på papiret. Og ofte blir det ikke gjennomført.

    Bare påpeker at grunnen til at mange ikke kjøper klasse A er pga varmeutvikling. Og da ville disse løse tankene ha en god verdi også for andre.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hvordan skal han få plass til 4 print i det lille kabinettet?
    Det er jo samme som Mi17b monoblokk. Bortsett fra noe høyere. Om han ikke skal bygge minikort utgaver så blir det manko på plass.
    Bare nevner at originalt kabinettet for mono er nesten helt fullt. Det er 30 dypt og 16 høyt. Bredde som standard 46.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    I følge RM bygger MI 17-printa 11 cm, og at kabinettet skal være akkurat stort nok til å få plass til alle 4 printa som trengs. Så da reknar eg med at det går greit.
    Utfordringa er heller at kjøleribbene er litt ‘sveitserost’ etter sitt tidligare liv som Cairn, og MI 9 balansert stereo.

    Mvh Arild
    Ser ut som 11cm stemmer. Blir to kort i høyden da, pr kjøleribbe.
    Ja, kan jo bli en utfordring om den er sveitserost [emoji4]

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    RM jobber med en MI 17 Dual Mono Balanced for meg, dvs. balansert tvers gjennom og ikke bare inngangen. Mitt 60 cm lange digre MI 22 kabinett skal fylles med godsaker, spennende.
    Vet du noe om hvordan den ligger an i løypa?
    (Lenge igjen?)

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    RM jobber med en MI 17 Dual Mono Balanced for meg, dvs. balansert tvers gjennom og ikke bare inngangen. Mitt 60 cm lange digre MI 22 kabinett skal fylles med godsaker, spennende.
    60 cm dybde - da snakker vi! Og med en av klodens trolig beste forforsterkere på programmet - litt av et nivå vi prater om bak bokstavene MI.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    RM jobber med en MI 17 Dual Mono Balanced for meg, dvs. balansert tvers gjennom og ikke bare inngangen. Mitt 60 cm lange digre MI 22 kabinett skal fylles med godsaker, spennende.
    60 cm dybde - da snakker vi! Og med en av klodens trolig beste forforsterkere på programmet - litt av et nivå vi prater om bak bokstavene MI.

    MI 22 er jo ein stereoforsterker, som slik eg har forstått det har 1 print med balansert inngang, og 6 parallelkobla (?) utgangstransistorer (ikkje balansert) pr kanal, totalt 2 print og 12 utgangstransistorer på heile forsterkeren.

    MI 17 balansert stereo har 2 print à 3 utgangstransistorer PR kanal - 4 print og 12 utgangstransistorer på heile forsterkeren.

    MI 22 balansert stereo / dual mono blir vel da 4 print à 6 utgangstransistorer - totalt 24!? :) :) :)

    EDIT: Det var visst MI 17 dual mono balansert du skulle ha. Det blir vel nogenlunde det samme som eg venter på? Berre i det vesentlig større MI 22 - kabinettet! :)

    Mvh Arild
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har tidligere snakket med Roar om muligheten for en bryter på bias og justerbar bias.
    En av utgangspunktene med Beistet er jo å implementere dette i printkortet allerede i designet. Og styring av bias med fjernkontrollen gjennom displayet på forsterker.
    Dette er jo en fin mulighet for de som ønsker klasse A. Men ikke alltid har muligheten til å la den gå på full guffe. Blir fort varmt i rommet om sommeren osv. Dette har jo alltid vært ett argument for å ikke handle klasse A.
    Nå er jo denne metoden en del fordyrende. Men jeg tenker at flere vil handle klasse A med denne muligheten.
    Vi får jo se om Roar lager samme muligheten på tidligere forsterkere om dette en gang blir ferdig.

    Vi har også snakket om å putte inn en bryter på eksisterende typer eldre print/forsterkere. Slik jeg forstår han vil det fungere . Men er ikke en løsning han liker. Slik jeg forstår han.
    Men han har nevnt at beste løsningen for en slik bryter er å designe det fra starten. Da er er det allerede tatt hensyn til på print og vil være en bedre løsning. Da kan man ha en treveis bryter. Med feks veldig lav bias, middels bias og full bias.
    Personlig tenker jeg jo at det gjør produktene mye mer fristende for oss Mi venner, og de som ønsker å bli det. Men holder igjen pga varme.

    Dette krever jo selvfølgelig at han redesigner gamle print. Han har ikke sagt at han skal gjøre noe av dette. Men det er en tanke vi har delt i timene jeg har "besøkt"han.
    Men det beror sikkert litt på etterspørsel også.

    Samtidig så er han ganske sliten av dette. Han nevnte jo med ett lite glimt i øyet at han kanskje bare skulle konsentrere seg om preamper etter at folk hadde fått sitt. Jeg tok det litt som fleip. Og sa at det må du faen ikke gjøre.
    Han var ganske sliten når han sa dette. Og ikke helt alvorlig. Men forståelig nok så vil det lette dagene hans.

    Bare for å presisere.. ikke les dette som fakta. Men som to personer som tenker høyt.
    Det er jo ofte slik utvikling skjer også før det kommer på papiret. Og ofte blir det ikke gjennomført.

    Bare påpeker at grunnen til at mange ikke kjøper klasse A er pga varmeutvikling. Og da ville disse løse tankene ha en god verdi også for andre.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Jeg har vel en avtale med RM om at mine mi21 blokker skal være forberedt for display og at de skal ha bryter for å endre bias.

    Da kan man kose med klasse A på vinteren og når man ønsker på sommeren uten at det blir badstue også får de gå i AB normalt sett på de 3 dagene vi har sol og over 20 grader her nord ;)


    Slik jeg har forstått RM så blir nok de store og alt for tunge trinnene å forsvinne. Han ønsker å standardisere kabinetter slik at flest mulig forsterkere bruker samme size.

    Noe som nok er lurt da det nok tærer på kroppen å lempe saker som er på størrelse med komfyrer :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Men viktigst er at dette er en venne tråd.
    Ikke alle som skjønner det her.

    Uansett.
    Det er kos med MI lyden her i heimen.
    Det er greit det er en vennetråd, men når den av til høres ut som et religiøst vekkelsesmøte får jeg frysninger, og jeg har kjent RM. i 20 år. Det er ikke Roar jeg vil til livs, men det er alle disiplene som roper halleluja.
    Som flere sier så er det jo frivillig å delta i tråden.
    At du har hatt dine uheldige opplevelser er synd.

    Personlig så HATER jeg Hegel.. Det jeg har hørt låter huggorm og det er stygge bokser. Men er jeg i Hegel tråden å surer til miljøet for de som faktisk er venner og liker det?

    Uansett, godt nyttår til både venner, uvenner, disipler, pasienter og alle andre som på en eller annen måte er koblet til Mi :)
    Det jeg reagerer på er alt guru pratet. Er det noen som skulle kalles guru er det vel heller Armand.
    RM er nok en guru for mange på sitt felt.

    Og Armand er en guru på sitt felt for de som straks begynner å tilbede hans digitale saker :)

    Og ja Armand er nok en kjærkommen figur for oss Malmianere.. :)
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    RM jobber med en MI 17 Dual Mono Balanced for meg, dvs. balansert tvers gjennom og ikke bare inngangen. Mitt 60 cm lange digre MI 22 kabinett skal fylles med godsaker, spennende.
    60 cm dybde - da snakker vi! Og med en av klodens trolig beste forforsterkere på programmet - litt av et nivå vi prater om bak bokstavene MI.

    MI 22 er jo ein stereoforsterker, som slik eg har forstått det har 1 print med balansert inngang, og 6 parallelkobla (?) utgangstransistorer (ikkje balansert) pr kanal, totalt 2 print og 12 utgangstransistorer på heile forsterkeren.

    MI 17 balansert stereo har 2 print à 3 utgangstransistorer PR kanal - 4 print og 12 utgangstransistorer på heile forsterkeren.

    MI 22 balansert stereo / dual mono blir vel da 4 print à 6 utgangstransistorer - totalt 24!? :) :) :)

    EDIT: Det var visst MI 17 dual mono balansert du skulle ha. Det blir vel nogenlunde det samme som eg venter på? Berre i det vesentlig større MI 22 - kabinettet! :)

    Mvh Arild
    "MI 17 DMB" oppi Mi 22/60 cm kabinett er så vidt jeg forstår 2 stk MI 17 mono redesignet i et kabinett. De redesignede printene står etter hverandre på kjøle ribbene og med en PSU som også er endret.
    MI 23.5 og MI 22 brakte mye musikk glede i stua og spilte i øvre hifi klasse. Forventer enda et trinn opp med "MI 17 DMB". RM skal ha ros for kreativitet.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Tror deg gjerne Cadillacman, Roar snakket om deg, men nevnte ikke noe slikt. Uansett blir det nok ikke lange forsinkelsen, nå, som han får bedre tid.
    Det blir nok en gledens dag snart. Så kommer Beistet ved nyttår.
    Har du mottatt forsterkeren?
    Noen bilder?
    Erfaringer så langt? Like bra som forventet? :)
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.597
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, tror nok dette er en misforståelse der han responderer på en kommentar som senere er blitt slettet av han som la den ut.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei :)

    et spørsmål angående gain på en MI9 60w klasse A, noen som har denne som kan hjelpe?

    mvh
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)

    et spørsmål angående gain på en MI9 60w klasse A, noen som har denne som kan hjelpe?

    mvh
    Samtlige forsterkere skal ha et trimpotmeter på printen hvor dette kan justeres, men du bør ha presist måleutstyr slik at begge kanalene måler mest mulig likt.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Litt kluss med preamp i går kveld, men allerede i kveld er den i orden igjen :)

    Både Roar og Armand stod til tjeneste. På en Lørdag. Kundeservice?

    Armand viste meg forresten noen måledata på 23,5 opp mot Dan D`Agostino sin preamp til 35 000 dollar.. :cool:


    Webp.net-resizeimage (1).jpg



    Webp.net-resizeimage (2).jpg



    Webp.net-resizeimage (3).jpg



    Webp.net-resizeimage.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Litt kluss med preamp i går kveld, men allerede i kveld er den i orden igjen :)

    Både Roar og Armand stod til tjeneste. På en Lørdag. Kundeservice?

    Armand viste meg forresten noen måledata på 23,5 opp mot Dan D`Agostino sin preamp til 35 000 dollar.. :cool:
    23.5 måler jo sinnsjukt bra. :)
    Så da er den nok godkjent i et par andre tråder også.
    Fra spøk til alvor..
    Den måler veldig veldig bra. Og med tanke på hvor bra 25 låter, må jeg bare prøve 23.5 jeg og en gang. :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    For de av dere som vurderer å kjøpe 23.5 preampen. Husk stor psu med 2 ekstra trafoer.

    Jeg har tidligere nevnt for Roar at noe av det jeg savner med Musical Innovation, er evnen til å gjengi pianotoner på en overbevisende måte.

    Dette er nemlig noe av det vanskeligste man kan reprodusere i ett lydanlegg. Men etter den oppgraderingen så spiller det vesentlig bedre. Lyden er mer balansert og jeg føler det låter mer ekte. Jeg hører mye på piano, så det er viktig at det låter bra nok. Slik det er nå så spiller jeg mye musikk med piano.
    Jeg føler ihvertfall her at det låter bedre på alt jeg spiller. Også musikk uten piano [emoji6].


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    De to ekstra trafoene er skilletrafoer, de bidrar til ytterligere reduksjon av støy inn i pre. Jeg kan underskrive på det carisma sier.

    Mvh. Ole G
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    De to ekstra trafoene er skilletrafoer, de bidrar til ytterligere reduksjon av støy inn i pre. Jeg kan underskrive på det carisma sier.

    Mvh. Ole G
    Skilletrafoer ? Det må du gjerne forklare nærmere....
    Det jeg ser (av bildene) er fire trafoer, en trafo til hver likeretter (bestående av 4 dioder +4 kond.) + en CRCRCRC filtering etter hver likeretter.
    Eller ?
     
    Sist redigert:

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Trodde jeg hadde oppfattet RM rett. Uansett er det ikke bare enda to trafoer. Jeg skal nok passe kjeften min om sånne ting heretter, for dette har jeg null peiling på. Men hensikten med disse to ekstra fikk jeg med meg, og lyden er upåklagelig. Dessuten ble PSUen atskillig tyngre.

    Mvh. Ole G
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    De to ekstra trafoene er skilletrafoer, de bidrar til ytterligere reduksjon av støy inn i pre. Jeg kan underskrive på det carisma sier.

    Mvh. Ole G
    Skilletrafoer ? Det må du gjerne forklare nærmere....
    Det jeg ser (av bildene) er fire trafoer, en trafo til hver likeretter (bestående av 4 dioder +4 kond.) + en CRCRCRC filtering etter hver likeretter.
    Eller ?
    Det var det jeg fikk forklart også. Ine du ser da 6 trafoer på det ene bildet?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei
    mulig du har rett likevel. Hang meg litt opp i det første bildet . Kanskje RM eller Armand kan si litt om de 2 ekstra trafoene, og evt. fordelene med disse ?
    Er de koblet som skilletrafoer, altså 1:1 ? Galvanisk skille fra nettet ?
    I så tilfelle, my bad ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei
    mulig du har rett likevel. Hang meg litt opp i det første bildet . Kanskje RM eller Armand kan si litt om de 2 ekstra trafoene, og evt. fordelene med disse ?
    Er de koblet som skilletrafoer, altså 1:1 ? Galvanisk skille fra nettet ?
    I så tilfelle, my bad ;)
    Slik jeg forstod det ja.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enig med deg, Carisma, at gjengivelse av piano er en vanskelig greie, men når det først sitter så er man langt opp på rangstigen for god lyd :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Enig med deg, Carisma, at gjengivelse av piano er en vanskelig greie, men når det først sitter så er man langt opp på rangstigen for god lyd :)
    Ja, det eneste jeg ønsker meg nå er litt mer krefter[emoji6]
    Så jeg kan spille på ett mer realistisk volum [emoji106]

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Skilletrafoer ? Det må du gjerne forklare nærmere....
    Det jeg ser (av bildene) er fire trafoer, en trafo til hver likeretter (bestående av 4 dioder +4 kond.) + en CRCRCRC filtering etter hver likeretter.
    Eller ?
    Trodde jeg hadde oppfattet RM rett. Uansett er det ikke bare enda to trafoer. Jeg skal nok passe kjeften min om sånne ting heretter, for dette har jeg null peiling på. Men hensikten med disse to ekstra fikk jeg med meg, og lyden er upåklagelig. Dessuten ble PSUen atskillig tyngre.

    Mvh. Ole G
    Fikk forklart det samme mtp trafo 5 & 6. Skilletrafoer. Jeg satt settet på badevekten og samlet vekt med disse ble ble avlest til i overkant av 14 kg. Solide saker.

    ;D
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Her sitter jeg og aner fred, og ingen fare. Så kommer dere og sier at det finnes enda mer potensiale i min PSU!? :rolleyes: Jaja. Blir vel julegave til meg selv 2020 det da!
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Her sitter jeg og aner fred, og ingen fare. Så kommer dere og sier at det finnes enda mer potensiale i min PSU!? :rolleyes: Jaja. Blir vel julegave til meg selv 2020 det da!
    He he. Hadde egentlig aldri trodd at jeg selv skulle være med og skru denne spiralen enda ett hakk. Som lenge har sett med skeptisk blikk på stadige ønsker her inne om enda mer watt og strømstyrke. Og lurt på hvor i himmelens navn store stuer folk har der ute, for ikke å snakke om tungdrevne høyttalere. Men her dreier det seg jo om mulighet for å få mindre støy, og da beit jeg altså på ....

    Mvh. Ole G
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig gjort å komme med gode ord om PSUen gutter! ;D Jeg hadde håpet i det lengste at jeg aldri kom til å høre noe ang. den :p Hva koster det sånn ca. å oppgradere fra MI23 med liten PSU?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Dårlig gjort å komme med gode ord om PSUen gutter! ;D Jeg hadde håpet i det lengste at jeg aldri kom til å høre noe ang. den [emoji14] Hva koster det sånn ca. å oppgradere fra MI23 med liten PSU?
    Tror fra liten til stor er det vel 10.000kr.
    Men den med skille-trafoer vet jeg ikke.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Her sitter jeg og aner fred, og ingen fare. Så kommer dere og sier at det finnes enda mer potensiale i min PSU!? :rolleyes: Jaja. Blir vel julegave til meg selv 2020 det da!
    He he. Hadde egentlig aldri trodd at jeg selv skulle være med og skru denne spiralen enda ett hakk. Som lenge har sett med skeptisk blikk på stadige ønsker her inne om enda mer watt og strømstyrke. Og lurt på hvor i himmelens navn store stuer folk har der ute, for ikke å snakke om tungdrevne høyttalere. Men her dreier det seg jo om mulighet for å få mindre støy, og da beit jeg altså på ....

    Mvh. Ole G
    Det behøver ikke ha så mye med størrelse på stua å gjøre[emoji6]
    Men som du nevner, høyttalere. Og ikke minst smakssak og preferanser. Selv har jeg alltid hatt litt størrelse på forsterkerne. Og jeg synes det låter bedre uavhengig av høyttalerne og rom. Og det blir bedre når man spiller veldig dynamisk musikk. I tillegg har jeg ett behov for å av og til kunne spille høyt. Gjerne over 100db. Noe som går fint om man har krefter nok. De gangene jeg spiller så høyt er det gjerne med musikk med enormt mye bass.
    Og jeg spiller kun så høyt om det fortsatt låter behagelig.
    På surround systemet kan jeg dele frontene på 80 hz. Og la de fire 12" subwoofere ta seg av resten. Å spille 105 db da er godt innafor komfort sonen til høyttalerne og monoblokkene.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn