Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Joda, er det som gjør ventetiden litt mer håndterbar :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I dag eller nærmere sagt kveld. Så fikk jeg tid til å kose meg med musikk. Igjen. Ampene hadde fått oppvarming med noen tv serier først.
    I dag spilte jeg først Billie Eylish. Som jeg bare setter mer og mer pris på. Men hvorfor gjør jeg det. Har jo egentlig hørt den nok til å kunne gå lei. Men så er det en viss magi over denne vokalen til den jenta. En helt fantastisk rolig og behagelig stemme. Og det skjer så mye i lydbildet at man bare blir sittende nede med haka. Glemmer helt å svelge.
    Det er en utrolig dynamikk og bass på denne plata. Og enormt mye forskjellig bass med mye nyanser. Og spektakulært mye forskjellig lyder oppover også. Det låter bare så inn i helxxte kult over Focalene. Enormt med driv og engasjement.
    Jeg vet, ja dere tenker sikkert at det må låte skarpt. Da kjenner dere ikke Focal Utopia. Og ihvertfall ikke nyeste PSU til MI23. Lydbildet er bare utrolig fritt for grums og tåke. Og det som står igjen er bare så behagelig og engasjerende lyd.
    Hørte også på Nils Petter Molvær med Norddub.
    På denne er det lagt inn litt Reggae rytmer. Og som vanlig masse forskjellige lyder. Lyden på plata har jeg alltid opplevd som god. Men nå ligger lydbildet noe lenger bak. (Noe jeg føler det meste gjør nå).
    Og lydbildet går mye dypere(bakover)i dybden . Og det låter så mye større. Har hørt denne plata utallige ganger. Men selvom den alltid har låti bra så har den aldri låti så behagelig som nå . Musikken bare brer seg over hele rommet og det virker ikke som noe kommer direkte fra høyttalerne.
    Det låter så utrolig befriende for ubehageligheter. Er det mangelen på støy tro?. Ikke at jeg har hørt støy før heller. Dette er en plate hvis type innspilling frister deg til å skru opp lyden. Men istedenfor å bli masete så bare fylles rommet med mere lyd. Og det føles ikke høyere ut i det hele tatt.
    Etter den måtte jeg bare prøve Kari Bremnes. Ja jeg innrømmer det. Jeg liker henne veldig godt. Heiv på CDen fra 2017.
    Spor 2 har av en eller annen grunn aldri imponert meg. Den har ikke hørtes helt riktig ut. Jeg vet, jeg er pirkete.
    Der er det noe lyder jeg er litt usikker på hva egentlig er. Høres litt ut som ett piano. Men er vel muligens noe keyboard greier. Der er det en del overtoner. Og denne "lyden"flytter på seg og har en del etterklang. For første gang har denne låta hørtes normalt ut med stort lydbilde hvor alle instrumentene tar sin plass og gir en følelse av å stå helt fritt.
    Og med stemmen til Kari står bedre enn noensinne. Nesten litt skummelt. Akkurat som hun faktisk er til stede.
    Dette er nesten eller egentlig som å oppleve MI på nytt. Det er magisk med slike opplevelser.
    Og deilig å tenke på at det bare står der og venter på neste gang/dag.

    Som nevnt før så er det umulig å beskrive lyd. Og jeg gjør muligens ett dårlig forsøk her.
    Det låter mer behagelig enn noensinne og samtidig så føler jeg at det oppleves som mer detaljert og mer dynamisk. Alt kommer bedre frem. Bare på en mer behagelig måte. Uten å miste noe attakk eller engasjement.
    Forbanna trist å måtte skru det av bare pga at jeg må på jobb om 6 timer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Du spør deg selv her; Er det mangelen på støy tro?

    Jeg har også stilt dette spørsmålet til meg selv, de få gangene man hører noe som HØRES bedre ut og da HVORFOR det gjør nettopp det?

    Og svart meg selv, at mangel på støy, nok er en like viktig faktor som at alt annet som er bra på så mye annet som er bra. Bare skal være bedre som følge av bedre ytelser på disse transistorene, disse "ditt & datt dupiditter" av ellers relativt like komponenter? Jo, fravær av støy, det er nok viktigere enn vi tror. Og kanskje en øvelse kun de beste konstruktører behersker godt nok?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    I dag eller nærmere sagt kveld. Så fikk jeg tid til å kose meg med musikk. Igjen. Ampene hadde fått oppvarming med noen tv serier først.
    I dag spilte jeg først Billie Eylish. Som jeg bare setter mer og mer pris på. Men hvorfor gjør jeg det. Har jo egentlig hørt den nok til å kunne gå lei. Men så er det en viss magi over denne vokalen til den jenta. En helt fantastisk rolig og behagelig stemme. Og det skjer så mye i lydbildet at man bare blir sittende nede med haka. Glemmer helt å svelge.
    Det er en utrolig dynamikk og bass på denne plata. Og enormt mye forskjellig bass med mye nyanser. Og spektakulært mye forskjellig lyder oppover også. Det låter bare så inn i helxxte kult over Focalene. Enormt med driv og engasjement.
    Jeg vet, ja dere tenker sikkert at det må låte skarpt. Da kjenner dere ikke Focal Utopia. Og ihvertfall ikke nyeste PSU til MI23. Lydbildet er bare utrolig fritt for grums og tåke. Og det som står igjen er bare så behagelig og engasjerende lyd.
    Hørte også på Nils Petter Molvær med Norddub.
    På denne er det lagt inn litt Reggae rytmer. Og som vanlig masse forskjellige lyder. Lyden på plata har jeg alltid opplevd som god. Men nå ligger lydbildet noe lenger bak. (Noe jeg føler det meste gjør nå).
    Og lydbildet går mye dypere(bakover)i dybden . Og det låter så mye større. Har hørt denne plata utallige ganger. Men selvom den alltid har låti bra så har den aldri låti så behagelig som nå . Musikken bare brer seg over hele rommet og det virker ikke som noe kommer direkte fra høyttalerne.
    Det låter så utrolig befriende for ubehageligheter. Er det mangelen på støy tro?. Ikke at jeg har hørt støy før heller. Dette er en plate hvis type innspilling frister deg til å skru opp lyden. Men istedenfor å bli masete så bare fylles rommet med mere lyd. Og det føles ikke høyere ut i det hele tatt.
    Etter den måtte jeg bare prøve Kari Bremnes. Ja jeg innrømmer det. Jeg liker henne veldig godt. Heiv på CDen fra 2017.
    Spor 2 har av en eller annen grunn aldri imponert meg. Den har ikke hørtes helt riktig ut. Jeg vet, jeg er pirkete.
    Der er det noe lyder jeg er litt usikker på hva egentlig er. Høres litt ut som ett piano. Men er vel muligens noe keyboard greier. Der er det en del overtoner. Og denne "lyden"flytter på seg og har en del etterklang. For første gang har denne låta hørtes normalt ut med stort lydbilde hvor alle instrumentene tar sin plass og gir en følelse av å stå helt fritt.
    Og med stemmen til Kari står bedre enn noensinne. Nesten litt skummelt. Akkurat som hun faktisk er til stede.
    Dette er nesten eller egentlig som å oppleve MI på nytt. Det er magisk med slike opplevelser.
    Og deilig å tenke på at det bare står der og venter på neste gang/dag.

    Som nevnt før så er det umulig å beskrive lyd. Og jeg gjør muligens ett dårlig forsøk her.
    Det låter mer behagelig enn noensinne og samtidig så føler jeg at det oppleves som mer detaljert og mer dynamisk. Alt kommer bedre frem. Bare på en mer behagelig måte. Uten å miste noe attakk eller engasjement.
    Forbanna trist å måtte skru det av bare pga at jeg må på jobb om 6 timer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Du spør deg selv her; Er det mangelen på støy tro?

    Jeg har også stilt dette spørsmålet til meg selv, de få gangene man hører noe som HØRES bedre ut og da HVORFOR det gjør nettopp det?

    Og svart meg selv, at mangel på støy, nok er en like viktig faktor som at alt annet som er bra på så mye annet som er bra. Bare skal være bedre som følge av bedre ytelser på disse transistorene, disse "ditt & datt dupiditter" av ellers relativt like komponenter? Jo, fravær av støy, det er nok viktigere enn vi tror. Og kanskje en øvelse kun de beste konstruktører behersker godt nok?
    Ja, hvorfor ?
    Selv med billigste psu eller billigste pre så er det jo ikke slik at man hører støy. Mange avfeier slikt nettopp fordi det(støyen)ikke er hørbar.
    Og om denne psu fjerner støy. Så er vel det først og fremst langt over hva menneskelig hørsel kan høre.
    Så hvordan kan dette gjøre at det låter bedre i den hørbare delen?
    Utallige ganger har jeg hørt folk som vet best si;
    Hører du ikke støy, så har du ikke ett problem.
    Er det virkelig så enkelt.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    For min del elsker jeg når utstyr får beste mulig betingelser! F.eks å sørge for at en bil har riktig lufttrykk, avbalanserte dekk, nye olje, nye plugger osv. Det løfter opplevelsen og levetiden på bilen fordi det minsker avvik og støy. Summen av flere ting løfter potensialet til sluttproduktet. Slik er det med hifi også. Man har nok lett for å henge seg opp i enkeltfaktorer, og diskutere disse opp i mente, men det er et ubestridt faktum at djevel ligger i detaljene!
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    For min del elsker jeg når utstyr får beste mulig betingelser! F.eks å sørge for at en bil har riktig lufttrykk, avbalanserte dekk, nye olje, nye plugger osv. Det løfter opplevelsen og levetiden på bilen fordi det minsker avvik og støy. Summen av flere ting løfter potensialet til sluttproduktet. Slik er det med hifi også. Man har nok lett for å henge seg opp i enkeltfaktorer, og diskutere disse opp i mente, men det er et ubestridt faktum at djevel ligger i detaljene!
    Helt enig


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bare et lite spørsmål til dere MI folk, hva kan en forvente å få for en strøken MI 9 effekt forsterker på 60 w klasse A? :)
    Ha en kompis som lurer på å selge.

    mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    en kjapp rundet i arkivet her på torget viser at det ble solgt en 1år gammel sak i 2018 for 9400kr..

    Men det fine med MI er at det alltids er noen venner der ute som vil ha noe så det er bare å legge den ut så får man fort litt følere på hva den kan være verdt.. :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    en kjapp rundet i arkivet her på torget viser at det ble solgt en 1år gammel sak i 2018 for 9400kr..

    Men det fine med MI er at det alltids er noen venner der ute som vil ha noe så det er bare å legge den ut så får man fort litt følere på hva den kan være verdt.. :)
    Takk for det X :)

    mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    en kjapp rundet i arkivet her på torget viser at det ble solgt en 1år gammel sak i 2018 for 9400kr..

    Men det fine med MI er at det alltids er noen venner der ute som vil ha noe så det er bare å legge den ut så får man fort litt følere på hva den kan være verdt.. :)
    Takk for det X :)

    mvh
    sleng den på torget og på finn.. Det må være mange skap-MI venner der ute for ting ligger sjeldent lenge til salgs på Finn i allefall :p
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    en kjapp rundet i arkivet her på torget viser at det ble solgt en 1år gammel sak i 2018 for 9400kr..

    Men det fine med MI er at det alltids er noen venner der ute som vil ha noe så det er bare å legge den ut så får man fort litt følere på hva den kan være verdt.. :)
    Takk for det X :)

    mvh
    sleng den på torget og på finn.. Det må være mange skap-MI venner der ute for ting ligger sjeldent lenge til salgs på Finn i allefall :p
    Trur det er en del som begynner og bli skeptisk til MI. produkter. Det er jo synd for dem låter bra.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    en kjapp rundet i arkivet her på torget viser at det ble solgt en 1år gammel sak i 2018 for 9400kr..

    Men det fine med MI er at det alltids er noen venner der ute som vil ha noe så det er bare å legge den ut så får man fort litt følere på hva den kan være verdt.. :)
    Takk for det X :)

    mvh
    sleng den på torget og på finn.. Det må være mange skap-MI venner der ute for ting ligger sjeldent lenge til salgs på Finn i allefall :p
    Trur det er en del som begynner og bli skeptisk til MI. produkter. Det er jo synd for dem låter bra.
    Det har vært samme skriverier her inne i 777sider av denne tråden.. Samme historier osv.. Men ferdig bygget MI har jo lite negativt med seg?

    Testet, ingen ventetid og neppe noe annet som slår det til prisen..

    Men men.. Time will show :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Snu det litt rundt; når så mange har kjøpt MI til tross for alt negativt som har fremkommet her, så sier vel det litt om produktenes evner som formidlere av musikk.

    Malmin burde sikkert (og nærmest selvfølgelig) hatt bedre system innenfor faget «forretningsdrift» - men jaggu kan han lage forsterkerier til terningast 6 hva nettopp musikkgjengivelse angår.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Snu det litt rundt; når så mange har kjøpt MI til tross for alt negativt som har fremkommet her, så sier vel det litt om produktenes evner som formidlere av musikk.

    Malmin burde sikkert (og nærmest selvfølgelig) hatt bedre system innenfor faget «forretningsdrift» - men jaggu kan han lage forsterkerier til terningast 6 hva nettopp musikkgjengivelse angår.
    Det er mye feil på dem, og det er ikke holdbart. Når du kjøper et nytt produkt bør det være obligatorisk og teste det før levering.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Snu det litt rundt; når så mange har kjøpt MI til tross for alt negativt som har fremkommet her, så sier vel det litt om produktenes evner som formidlere av musikk.

    Malmin burde sikkert (og nærmest selvfølgelig) hatt bedre system innenfor faget «forretningsdrift» - men jaggu kan han lage forsterkerier til terningast 6 hva nettopp musikkgjengivelse angår.
    Det er mye feil på dem, og det er ikke holdbart. Når du kjøper et nytt produkt bør det være obligatorisk og teste det før levering.
    Jeg vet ikke om det er ofte feil på disse. Du tenker kanskje på at din 17B hadde en feil ved levering? Det kan jo jeg forsåvidt bekrefte at det var. Og at det var en svakhet på en eller flere av komponentene. Vet ikke om det er vanlig å få målt alle komponenter før de blir satt inn i en forsterker. Men er forsåvidt enig i at ferdig produkt bør testes/måles før levering.

    Ellers er vel mitt inntrykk at ferdige produkter som leveres kunde holder i en evighet etterpå.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Snu det litt rundt; når så mange har kjøpt MI til tross for alt negativt som har fremkommet her, så sier vel det litt om produktenes evner som formidlere av musikk.

    Malmin burde sikkert (og nærmest selvfølgelig) hatt bedre system innenfor faget «forretningsdrift» - men jaggu kan han lage forsterkerier til terningast 6 hva nettopp musikkgjengivelse angår.
    Det er mye feil på dem, og det er ikke holdbart. Når du kjøper et nytt produkt bør det være obligatorisk og teste det før levering.

    No skal ikkje eg påstå at eg har den heile og fulle oversikten, men mitt inntrykk er absolutt IKKJE at det er mykje feil på nytt MI-utstyr, som er levert. Utfordringar med å få utstyr ferdig produsert, ser eg på som noko heilt anna.

    Og når det gjeld testing før levering, så har eg ved sjølvsyn sett at mine forsterkere alltid har vore tilkobla måleutstyr og monitorert høve elektrisk stabilitet ved driftstemperatur, før eg fekk dei med meg heim. Og at andre forsterkere har stått oppkobla på benken tilsvarande.
    Men eg kan sjå for meg at det siste er noko som KAN glippe, når kunden står og heng over, og ikkje kan få med seg utstyret heim fort nok! Men då er det i mitt hovude ein kalkulert risiko som kunden må ta - eller i alle fall ikkje klage over!

    Mvh Arild :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Snu det litt rundt; når så mange har kjøpt MI til tross for alt negativt som har fremkommet her, så sier vel det litt om produktenes evner som formidlere av musikk.

    Malmin burde sikkert (og nærmest selvfølgelig) hatt bedre system innenfor faget «forretningsdrift» - men jaggu kan han lage forsterkerier til terningast 6 hva nettopp musikkgjengivelse angår.
    Det er mye feil på dem, og det er ikke holdbart. Når du kjøper et nytt produkt bør det være obligatorisk og teste det før levering.

    No skal ikkje eg påstå at eg har den heile og fulle oversikten, men mitt inntrykk er absolutt IKKJE at det er mykje feil på nytt MI-utstyr, som er levert. Utfordringar med å få utstyr ferdig produsert, ser eg på som noko heilt anna.

    Og når det gjeld testing før levering, så har eg ved sjølvsyn sett at mine forsterkere alltid har vore tilkobla måleutstyr og monitorert høve elektrisk stabilitet ved driftstemperatur, før eg fekk dei med meg heim. Og at andre forsterkere har stått oppkobla på benken tilsvarande.
    Men eg kan sjå for meg at det siste er noko som KAN glippe, når kunden står og heng over, og ikkje kan få med seg utstyret heim fort nok! Men då er det i mitt hovude ein kalkulert risiko som kunden må ta - eller i alle fall ikkje klage over!

    Mvh Arild :)
    Helt enig med alt her. Og han har også målt alt jeg har tatt med hjem.
    Spørsmålet er vel heller hva som blir målt, og om det er flere målinger som bør gjøres. Den vanlige målingen fanget ikke opp feil ved likeretter som feks var mitt og Mediakjendis sitt tilfelle.
    Dog kunne ørene mine konstatere at en av blokkene duret litt.
    Nå skal det sies at Roar i 3 forskjellige anledninger gjorde alt han kunne for å få bort "lyden". Alle 3 gangene var jeg der nærmest en hel arbeidsdag.
    Feilen avslørte seg selv til slutt.
    Kanskje ikke alt bare kan måles sånn uten videre.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har fått inn en MI 8 EX, noen her som kan si noe om den?

    Gratulerer! Ikke har jeg særlig peiling på de eldre modellene, men jeg foreslår kanskje at du kopierer og lagrer det selger har skrevet i annonsen til fremtidige referanser. Ikke fant jeg MI8EX, men vanlig MI8 og MI9EX på et nå nedlagt nettsted.
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en EX?
    EX står for EXperimental, og slik jeg har forstått det er det den villeste varianten av angitt modellnr. som Malmin klarte å koke sammen på tidspunktet.

    tightsqueezeaudioblog skrev:
    Musical Innovation MI 9 Experimental er et effekttrinn basert på et MI 9-effekttrinn, men hvor Malmin har tatt alle MI 9’ens tekniske løsninger helt ut! Sirlig montert i et kabinett finner man fire stk. MI 9-print (2 til hver side), en dobbling av ladelyttene fra den originale utgaven av MI 9 samt 2 trafoer.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    RP her inne har/hadde ein slik!?

    Han averterte den som 30w klasse A, 200w klasse AB. Var slik eg oppfatta det IKKJE balansert.

    Den var forgjengeren til MI 9, som var 60w klasse A.

    Mvh Arild
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei!

    RP her inne har/hadde ein slik!?

    Han averterte den som 30w klasse A, 200w klasse AB. Var slik eg oppfatta det IKKJE balansert.

    Den var forgjengeren til MI 9, som var 60w klasse A.

    Mvh Arild
    Ja, det er RP sin jeg har nå. er ikke balansert. Skal skru opp og se inni før jeg tester den i romjula.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.778
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år fra Vestfossen også
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Godt nyttår til alle [emoji93][emoji294][emoji93][emoji294]

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn