Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Arild, en av mine aller eldste kunder. Ikke i alder, men fra den første tiden med MI på Rykkinn, har fødselsdag i dag. Jeg vil ønske han til lykke med dagen og samtidig si mange takk for den lange veien som vi har hatt sammen. Du er verdifull for meg og jeg håper du vil være med i mange år til.

    R
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det Roar!
    Det var varme, verdifulle og gledelige ord å få skjenka på fødselsdagen! :)

    Og ja, er sjølvsagt med vidare!

    Mvh Arild

    Arild, en av mine aller eldste kunder. Ikke i alder, men fra den første tiden med MI på Rykkinn, har fødselsdag i dag. Jeg vil ønske han til lykke med dagen og samtidig si mange takk for den lange veien som vi har hatt sammen. Du er verdifull for meg og jeg håper du vil være med i mange år til.

    R
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Roar!
    Det var varme, verdifulle og gledelige ord å få skjenka på fødselsdagen! :)

    Og ja, er sjølvsagt med vidare!

    Mvh Arild

    Arild, en av mine aller eldste kunder. Ikke i alder, men fra den første tiden med MI på Rykkinn, har fødselsdag i dag. Jeg vil ønske han til lykke med dagen og samtidig si mange takk for den lange veien som vi har hatt sammen. Du er verdifull for meg og jeg håper du vil være med i mange år til.

    R
    Grattis med dagen :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hadde vært interessant å hørt dette settet på Audio Physic.....

    Mvh Arild

    Hei MI-venner!
    Lenge siden jeg har postet noe her nå.
    Jeg vurdere å selge MI 11 og MI Mosfett SE se tidligere post om forsterker og hvordan den ble oppgradert ytterligere. https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21677-musical-innovation-242.html#post1479100
    Til fordel for hodetelefonforsterker.
    Noen som vet hvilken edruelig pris jeg bør legge eg på.
    Jeg har bruket denne forsterkeren på hytta i sverige siden 2013, så den er ikke voldsomt mye brukt.
    Vis vedlegget 515917
    Vis vedlegget 515918
    Vis vedlegget 515920
    Det er en meget god og ressurssterk forsterker med stålkontroll.
    Den er brukt mot Magnat vintage 450.
    Takker for alle innspill :)
    Hei.
    Jeg er han kompisen med virgo3 ������.
    Hvordan kan dere beskrive lydsignaturen på dette settet til "otello"?

    Tor Erik
    Jeg har hørt det ved flere anledninger - potent, direkte og formidler samtidig varmen på akustiske intrumenter. Her får du alt fra sjarmen fra blues og rampefaktoren til Ramstein. Malmin vet hva han driver med! Om jeg ikke husker feil så er det MOSFET SE, denne banker balansert brokoblet EC AW-120 glatt!
    Takker for alle innspill så langt. ARILD. STEIN IVAR. TOR ERIK. og LUDO :)

    Jeg kan fortelle at MI Mosfet SE har 250 watt og denne er ytterligere oppgradert med større ringkjernetrafoer og kondensatorer ++. Litt specs kommer under.
    Jeg har hatt AW120, AW250R NEMO og 2 x AW120 med balansert brokobling.
    Jeg var veldig fornøyd med EC 4.7 pre og EMC 1 CD spiller mot Nemo koblet til Magnat Vintage 760. Hadde mye morsomt med dette settet. Men det er lenge siden.
    Jeg fikk låne MI mosfet av RM og da synes jeg det var en meget interesant forsterker med masse kraft og åpenhet, mot det direkte.
    Jeg bestilte en MI mosfet SE av RM og jeg hadde et eget kabinett kjøpt på nett husker ikke helt hvilket type kabinett det var men mener det var italiensk.
    RM foreslo noen oppgraderinger i forhold til MI mosfet SE.

    OPPGRADERINGENE
    WBT 0201 på inngangen.
    WBT HT terminaler.
    Siden det var et forholdshvis høyt kabinett (3U) ble det foreslått forbedringer i forhold til standard MI Mosfet
    Bytte ut standard 500VA trafo med to på 800VA
    Bytte standard inngangskondensator med høykvalitets polypropylene.
    Bytte ut standard kondensator i PSU fra 10000/63V til 22000/63V.
    Utmåling og parring av alle transistorer og motstander.(SE varianten)
    Kondensatorer 22000/63V ble til 47000/63V

    Jeg tror disse kan mate en hvilken som helst høyttaler og få de til å låte musikalsk.
    Jeg høre all type musikk fra klassisk, Jazz, akustisk, Blues, Progrock, Rock og tru det eller ei, litt Country.
    MI komboen MI 11 og MI Mosfet SE spiller meget godt sammen.
    Kan si at disse er mer fremoverlent, åpne og direkte enn Electrocompaniet, vanvittig gode på mellom-bassen.
    Her er det stålkontroll på avanser musikk med mange instrumenter (klassisk)
    Du får gåsehud når du hører det åpne rommet i albumet Blå Koral med Knut Reiersrud og Iver Kleive, der de spiller i en kirke i Danmark. Meget bra innspilling fra KKV.
    Eller hvis du lytter til albumet Blacbird av Siri´s Svale Band. Vanvittig deilig nærhet.
    Eller hvis du drar på med Rage Agains The Machine med sporet Wake Upp. Eller Do Hast med Ramstein.
    Her får du bakoversveis hvis dine høyttalere makter dette på full guffe... Da merker du stålhanskene til MI Mosfet SE.
    Denne ampen kan du mate med hva som helst, og den leverer.

    MI 11 sier jeg ikke så mye om da den er velkjent her på forumet. Og den kler MI Mosfet SE.

    Jeg selger da jeg har et anlegg der jeg bor i blokk i oslo.
    Og da kan jeg ikke spille like høyt uansett om jeg spiller opera eller klassisk eller ProgRock :)
    Her spiller jeg på Krel Kav400i mot Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand som også er en god kombo, som også tar forholdsvis liten plass.

    Jeg har også kjøpt meg Audeze LCD-2 Fazor og ønsker å kjøpe meg en bra dac-amp til denne.
    Da kan jeg spille så "høyt" som jeg vil, uten at naboer (les kone) klager. :)

    Kommer til å legge disse ut på finn og på Finn og på Torget her. (når jeg får somlet meg til å ta bilder).
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    "Hadde vært interessant å hørt dette settet på Audio Physic.....

    Mvh Arild"

    Det er jeg enig i..
    Kunne vært interessant å høre settet på mine Audio Physic virgo3.

    Otello, er det en reel mulighet? Vestfold.
    Ikke så langt unna "vugga" hvor settet kom fra.

    Tor Erik
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Det var vel deg TorErik eg hadde i tankane... :)

    Eg håpar at du og othello finn ordningar for å prøve ut hans MI sett på dine AP Virgo 3! :)

    Og dersom det går i orden - skriv litt om det lydmessig resultatet i denne tråden!

    Mvh Arild

    "Hadde vært interessant å hørt dette settet på Audio Physic.....

    Mvh Arild"

    Det er jeg enig i..
    Kunne vært interessant å høre settet på mine Audio Physic virgo3.

    Otello, er det en reel mulighet? Vestfold.
    Ikke så langt unna "vugga" hvor settet kom fra.

    Tor Erik
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tekniske data.

    Innrømmer div. tekniske data har vært en slags rettesnor for meg selv i rundt 45 år vedr. hi-fi utstyr. Men, spesielt via denne tråden har jeg mer og mer skjønt at tekniske data kun forteller litt om produktets lydmessige egenskaper. Eksempelvis en effektforsterkers trafostørrelser, lyttekapasitet, antall transistorer, vekt og størrelse på kjøleribber men kun som en LITEN rettesnor opp mot hvordan det spiller i PRAKSIS.

    Jeg merker jeg blir mer og mer av en oppfattelse av at man mer eller mindre må drite i 95 % av alle tekniske data, ut over det øyet ser med lokket av.

    Resten tror jeg handler om å finne den produsenten som lager utsyr man selv liker lyden av, og som kan veilede hva man må ha for å drive høyttaler A i rom B med musikk C til lydstyrke D - så blir resultatet trolig svært mye bedre enn man kan lese seg til om angitte dempefaktorer, antall transistorer eller annet.

    Jeg tror hver produsent har sin kjerne i det han gjør eller ikke gjør, tror det handler om å finne denne kjernen ved selv å lytte, lytte til råd av likesinnede her på sentralen eller av hi-fi journalister.

    Skal ikke forsvare Malmin i manglende "angivelser & system for tekniske data" for det han byr på av forsterkere, men antar typiske data-ark med måle-angivelser som uansett ikke kan direkte jamføres direkte med konkurrenter (som følge av manglende standardiserte målemetoder/-angivelser/etc.). Vil være like meningsløst som at en kokk skulle levere data-ark på en rett han selv har smakt seg til underveis med personlig kunnskap & interesse som bakgrunn.

    Umulig å forklare på et stykke papir hvordan en rett smaker. Eller en forsterker spiller. Allikevel, noe må man vite. Om retten består av fisk eller kjøtt. Om forsterkeren skal forsyne småhøyttalere i et lite rom, eller spille høyt i storstua med høyttalere ned mot 1 Ohm's last og dobble 15-tommere.

    Dampet nytrukket torsk på middagsbordet og tung klasse A mellom høyttalerne - for min del :)

    En annen ting, når jeg først ytrer meg om noe som like gjerne kunne stått i en tråd for Bladelius eller Doxa, bokstavene MI byr på skreddersydde løsninger som BMW og Mercedes eiere har sine Bavaria og AMG skreddere. Dvs. Malmin overgår nok de to nevnte eksempler i skreddersom - ned til 1 stk. ekmsemplarer - det skal han ha! Og mere til :)
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    MI 15 Balanced

    Endelig fri og tid alene for å nyte musikk :)

    Har nå fått litt tid til å bli kjent med og lytte til min nye MI 15 Balansed.

    Var faktisk litt vedmodig da min MI 11 Light gikk ut døren under armen til ny eier i dag.
    Hadde egentlig bestemt meg for å beholde den til et anlegg nummer to, for selv om det har kommet oppgraderinger og nye versjoner etter dette er den fortsatt en veldig god forforsterker.

    Hva så med MI 15 Balansed!?

    Nå er jeg veldig dårlig på å beskrive lyd og forskjeller i musikk og utstyr.
    Men jeg kan jo prøve i si noe..
    Enda bedre definisjon i bass. Dypere, strammere og mere snert.
    Bedre oppløsning over det hele. Hører enda mere av opptaket, detaljer.
    Blir jo som å få ny musikk i huset, å en får lyst å høre gjennom musikksamlingen på nytt.

    Høyere oppløsning og mindre "støy" i musikken er kanskje noe,
    for det som slår meg er at nå kan jeg også nyte musikken på et høyere volum en før,
    uten at blir slitsomt bare enda mere detaljer.

    Får nevne at jeg kun foreløpig kjører fra balanser over til singel endre forsterker fra MI
    Så da er det bare å drømme om balanseret monoblokker en stund til, for tør ikke tenke på hva resultatet blir da :)
    Kan i allefall si at dette er forsterkere som virkelig gir fot ved lytting av musikk. :)

    Sendere en stor takk til Roar for utrolig bra service både på tlf og mail.

    Ønsker alle MI Venner en fin uke med herlig musikk i ørene.

    Mvh. Knut :)
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei, MI står høyt på listen over forsterkere når jeg går over fra rør til klasse A solid state igjen. Er det noen her som bor ikke så alt for langt fra Stavanger slik at det er mulig å høre hvordan MI formidler musikk?

    jakr
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei, MI står høyt på listen over forsterkere når jeg går over fra rør til klasse A solid state igjen. Er det noen her som bor ikke så alt for langt fra Stavanger slik at det er mulig å høre hvordan MI formidler musikk?

    jakr
    Jeg gikk i sin tid fra to fete Cayin rør monoblokker 9085D (med tilhørende grisebra forforsterker) til transistor klasse A fra danske L.C. Audio - absolutt ingen tilbakegang - og MI er enda bedre! Du kan ikke få gjort noe galt i en sånn overgang, er min påstand (men lytt selv).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.566
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei, MI står høyt på listen over forsterkere når jeg går over fra rør til klasse A solid state igjen. Er det noen her som bor ikke så alt for langt fra Stavanger slik at det er mulig å høre hvordan MI formidler musikk?

    jakr
    Jeg gikk fra rørforforsterker til MI15, savner absolutt ingenting. Hvis du er interessert i hva MI forforsterker kan bidra med så kan du gjerne høre min. Bor på Godeset/Gausel.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    684
    Torget vurderinger
    1
    Endelig fri og tid alene for å nyte musikk :)

    Har nå fått litt tid til å bli kjent med og lytte til min nye MI 15 Balansed.

    Var faktisk litt vedmodig da min MI 11 Light gikk ut døren under armen til ny eier i dag.
    Hadde egentlig bestemt meg for å beholde den til et anlegg nummer to, for selv om det har kommet oppgraderinger og nye versjoner etter dette er den fortsatt en veldig god forforsterker.

    Mvh. Knut :)
    Hei igjen Knut og takk for handelen. Håper det hjelper på humøret hvis jeg kan melde tilbake om at din MI 11 light passer som hånd i hanske til min Copland røreffekt. Har lenge vurdert en ekstern forforsterker til mitt budsjett oppsett da jeg hadde mistanke om at et effektrinn med volumkontroll holder noe tilbake når det gjelder oppløsning og detaljering.

    Legger ved et bilde etter jeg har fått MI 11 light på plass. Er meget fornøyd og den kommer til å stå slik i "naken" en god periode framover. Oppløsning, detaljering og følelsen av bass ble også bedre selv om mine Heresy ikke har sin styrke akkurat der.

    Takk for handelen, da er jeg også en MI venn! :)
    MI11light.jpg
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Endelig fri og tid alene for å nyte musikk :)

    Har nå fått litt tid til å bli kjent med og lytte til min nye MI 15 Balansed.

    Var faktisk litt vedmodig da min MI 11 Light gikk ut døren under armen til ny eier i dag.
    Hadde egentlig bestemt meg for å beholde den til et anlegg nummer to, for selv om det har kommet oppgraderinger og nye versjoner etter dette er den fortsatt en veldig god forforsterker.

    Mvh. Knut :)
    Hei igjen Knut og takk for handelen. Håper det hjelper på humøret hvis jeg kan melde tilbake om at din MI 11 light passer som hånd i hanske til min Copland røreffekt. Har lenge vurdert en ekstern forforsterker til mitt budsjett oppsett da jeg hadde mistanke om at et effektrinn med volumkontroll holder noe tilbake når det gjelder oppløsning og detaljering.

    Legger ved et bilde etter jeg har fått MI 11 light på plass. Er meget fornøyd og den kommer til å stå slik i "naken" en god periode framover. Oppløsning, detaljering og følelsen av bass ble også bedre selv om mine Heresy ikke har sin styrke akkurat der.

    Takk for handelen, da er jeg også en MI venn! :)
    Vis vedlegget 516292
    Velkommen som MI venn Baard.
    Det var veldig hyggelig og høre at det var match og at du så langt er fornøyd. :)

    Godt å høre den har kommet til et godt hjem og nok en gang takk for en hyggelig handel :)

    Mvh Knut.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg nesten bestemt meg for ht. til mine monoblokker. Har hatt på prøve Definitive Technology. 9080,men skal først prøve en mindre modell 9060.liker at de har aktive basser, så en kan justere nivået.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nå har jeg nesten bestemt meg for ht. til mine monoblokker. Har hatt på prøve Definitive Technology. 9080,men skal først prøve en mindre modell 9060.liker at de har aktive basser, så en kan justere nivået.
    Har du prøvd litt mer konvensjonelle høyttalere?
    Du får mye for pengene når du kjøper de du har nevnt. Men tenker at det kanskje går på bekostning av detaljer osv. Jeg ser at det blant annet fins ett par Focal Electra 1027s på finn(ikke mine). Da får du ihvertfall en høyttaler som er transparent og meget god.
    Mulig jeg er litt gammel dags her når jeg tenker i de baner. Men tenker jo på hva du har av elektronikk sånn ellers. Og tenker jo at monoblokkene dine får vist seg fra en bedre side.
    Om størrelsen er ett problem, så finn deg ett sett gode stativ høyttalere. Og kjøp en aktiv subb eller 2. Ikke vondt ment altså. Vi er alle forskjellige [emoji6]
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg nesten bestemt meg for ht. til mine monoblokker. Har hatt på prøve Definitive Technology. 9080,men skal først prøve en mindre modell 9060.liker at de har aktive basser, så en kan justere nivået.
    Har du prøvd litt mer konvensjonelle høyttalere?
    Du får mye for pengene når du kjøper de du har nevnt. Men tenker at det kanskje går på bekostning av detaljer osv. Jeg ser at det blant annet fins ett par Focal Electra 1027s på finn(ikke mine). Da får du ihvertfall en høyttaler som er transparent og meget god.
    Mulig jeg er litt gammel dags her når jeg tenker i de baner. Men tenker jo på hva du har av elektronikk sånn ellers. Og tenker jo at monoblokkene dine får vist seg fra en bedre side.
    Om størrelsen er ett problem, så finn deg ett sett gode stativ høyttalere. Og kjøp en aktiv subb eller 2. Ikke vondt ment altså. Vi er alle forskjellige [emoji6]
    Når det gjelder subber, så har jeg de største til Definitive 2 stk. og for det andre at jeg er venn med importøren og det hjelper på prisen. Og jeg må ha nye ht. både center og Atmos så blir det vanskeligere med andre, og de låter virkelig bra. Ikke noe galdt med Focal, men jeg trur det blir endel dyrere med både center og Atmos i tillegg. Har ikke helt bestemt meg ennå. Har ennå også fullt infinity kappa surround.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En vakker dag har jeg også lyst på Focal. De nye seriene er jo rålekre! Skal jeg fortsette med Von Schweikert må jeg utvide huslånet!
    Vet om en som byttet ut Focal til 100000 med Definitive Technology mythos, og ble strålende fornøyd, diskanten i Focal var riktignok bedre, menDefinitive var endel bedre i bassen.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    En vakker dag har jeg også lyst på Focal. De nye seriene er jo rålekre! Skal jeg fortsette med Von Schweikert må jeg utvide huslånet!
    Vet om en som byttet ut Focal til 100000 med Definitive Technology mythos, og ble strålende fornøyd, diskanten i Focal var riktignok bedre, menDefinitive var endel bedre i bassen.
    Hvis man er ute etter veldig fyldig bass så er ikke Focal best. Gikk fra Focal til Dynaudio en gang. Omtrent samme størrelse på kasse og elementer. Det var ganske mye mer bass i Dynaudio. En ganske så behagelig høyttaler. Dem ville sikkert spilt helt rått med Musical innovation
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En vakker dag har jeg også lyst på Focal. De nye seriene er jo rålekre! Skal jeg fortsette med Von Schweikert må jeg utvide huslånet!
    Vet om en som byttet ut Focal til 100000 med Definitive Technology mythos, og ble strålende fornøyd, diskanten i Focal var riktignok bedre, menDefinitive var endel bedre i bassen.
    Hvis man er ute etter veldig fyldig bass så er ikke Focal best. Gikk fra Focal til Dynaudio en gang. Omtrent samme størrelse på kasse og elementer. Det var ganske mye mer bass i Dynaudio. En ganske så behagelig høyttaler. Dem ville sikkert spilt helt rått med Musical innovation
    Nå blir det først og prøve en mindre Definitive, så får vi se. Det fine med dem at en kan justere bassen etter smak og musikk.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    En vakker dag har jeg også lyst på Focal. De nye seriene er jo rålekre! Skal jeg fortsette med Von Schweikert må jeg utvide huslånet!
    Vet om en som byttet ut Focal til 100000 med Definitive Technology mythos, og ble strålende fornøyd, diskanten i Focal var riktignok bedre, menDefinitive var endel bedre i bassen.
    Hvis man er ute etter veldig fyldig bass så er ikke Focal best. Gikk fra Focal til Dynaudio en gang. Omtrent samme størrelse på kasse og elementer. Det var ganske mye mer bass i Dynaudio. En ganske så behagelig høyttaler. Dem ville sikkert spilt helt rått med Musical innovation
    Nå blir det først og prøve en mindre Definitive, så får vi se. Det fine med dem at en kan justere bassen etter smak og musikk.
    Ja, det er ett veldig godt poeng. Og noe som vil fungere godt i mange lytterom. Min tanke var bare at det er litt synd at monoblokkene kun blir brukt til diskant og mellomtone. Da får de lissom ikke vist hvor gode de faktisk er i bassen. Og om du har disse subwooferne du nevnte. Så har du jo ett alternativ i mindre høyttalere.
    Men forstår godt at du heller vil ha litt størrelse på frontene. Det gir mer følelse "live"til musikken og mer realistisk lydtrykk på film. Har selv gått opp på høyttaler størrelse flere ganger. Og det låter jevnt over bedre.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man er ute etter veldig fyldig bass så er ikke Focal best. Gikk fra Focal til Dynaudio en gang. Omtrent samme størrelse på kasse og elementer. Det var ganske mye mer bass i Dynaudio. En ganske så behagelig høyttaler. Dem ville sikkert spilt helt rått med Musical innovation
    Nå blir det først og prøve en mindre Definitive, så får vi se. Det fine med dem at en kan justere bassen etter smak og musikk.
    Ja, det er ett veldig godt poeng. Og noe som vil fungere godt i mange lytterom. Min tanke var bare at det er litt synd at monoblokkene kun blir brukt til diskant og mellomtone. Da får de lissom ikke vist hvor gode de faktisk er i bassen. Og om du har disse subwooferne du nevnte. Så har du jo ett alternativ i mindre høyttalere.
    Men forstår godt at du heller vil ha litt størrelse på frontene. Det gir mer følelse "live"til musikken og mer realistisk lydtrykk på film. Har selv gått opp på høyttaler størrelse flere ganger. Og det låter jevnt over bedre.[/QUOTE Skal apene spille bass, er Det bare og dra fram Infinitiy med 2 x10 tommer, på film har jeg aldri hørt bedre enn Definitive hos meg.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå kommer det en som skal låne høytalerne jeg har hatt på hjemlån, så nå får jeg bruke kappaene så lenge. Får nye til uka som skal prøves.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Då er det ENDELEG MI-lyd i heimen att!

    Systemet består av:

    Roksan Radius 5 platespelar m/Micro Benz MC - PU
    MI 14 RIAA
    Henry Audio DAC (ikkje spelt på enno...)
    MI 12 Pre-amp! :)
    MI 18 ubalansert Amp (ca 70W)
    Intelligent Sound IS6 Pro mk II høgtalarar

    Det forløysande vart då eg endelig fekk spart opp nok kr, så eg fekk sikra meg den MI 12 som MALA Audio har hatt ståande for salg ei god stund! Eg var ei stund redd for at den skulle glippe, men eg nådde akkurat i den! :)

    Det viste seg at den aktuelle MI 12 (heldigvis) var utstyrt med BÅDE aktive XLR og RCA utgangar, noko som muliggjorde umiddelbar oppkobling! For det er ikkje balansert MI forsterkeri i heimen - ENNO! Men eg har ein MI 4, (passiv integrert med 3 inngangar) med MI 18 innmat. I følge RM var det berre å nytte ein RCA-inngang på denne, og skru potmeteret på fullt, så skulle den virke som amp. Så eg reiste og henta den ut frå lageret, og kobla opp!

    Det vart strakts klart at med MI 12 som dirigent, vart det noko heilt anna enn når lyden vart styrt kun gjennom potmeteret på MI 4/18! :)
    Her var lyden bretta ut både i dybde og bredde! Akustikken i opptaksrommet vart malt med fin pensel, og stemmer likeså! Og lyden fekk ein meir "organisk" substans. Og meir dynamisk "smekk", når opptaket tilsa det. Kan i så måte anbefale Christel Alsos si (LP)plate: At That Time Of The Night. :)

    Og sjølv om høgtalarane er relativt STORE og SVARTE (i følge interiørarkitekten) til stativhøgalarar å være, så er lyden såpass at dei får stå!

    Så det vart spelt nokre LP-plater i går! Og for å bruke Maxtor sine ord:
    Det er (var) lykke på ein laurdag!;D

    Mvh Arild


    PS! MI 4/18 skal om litt bli avløyst av ein MI 18 stereo balansert! Den blir bygd i kabinettet til den havarerte MI Mosfet'en til SteinIvar! :)
    DS
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.566
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så kjekt arild, gratulerer så mye. Nyt musikken!
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Absolutt!

    HoJ - MI 15 har eg aldri sett med eigen auger IRL! Men eg veit at den er "halv chassis-bredde" i forhold til dei "vanlige" MI pre.

    Eg synest å minnest at du har XLR utganger på din. Kva og kor mange innganger har du? Og kordan er straumforsyninga løyst?

    Har du bilde? :)

    Mvh Arild

    Så kjekt arild, gratulerer så mye. Nyt musikken!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.566
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min MI15 er en prototype med bare rca.. tre inn og to ut. Strømforsyningen er fastmontert eksternt i egen plastchassi.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan nevne at kino i to kanaler fungere glimrende med MI
    Så en film i går på lavt volum, men allikevel klinget effektene flott ut og likeså med dynamikken :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan nevne at kino i to kanaler fungere glimrende med MI
    Så en film i går på lavt volum, men allikevel klinget effektene flott ut og likeså med dynamikken :)
    Tror mange eiere av halvbra flerkanalsanlegg ville blitt overrasket over hvor bra kino over to råbra kanaler.

    Hadde man vært blind, og samtidig sett kino (!) hadde jeg forstått det er praktisk med side- og bakkanaler for å fremheve at helikopteret kommer bakfra og frem. Med med øyne og ører inntakte - ville ikke hatt høyttalere rundt i hele rommet om jeg hadde fått det gratis. Slitsomt nok på offentlig kino, hele tiden ubevisst sanse hvor høyttalerne rundt en sitter montert. Gremmes bare, over senterkanaler hjemme hos folk, høres i 90 % av tilfellene ut som skuespillerne prater via en udempet blikkboks.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Eg registrerer at Otello har lagt ut sin MI 11 på Torget. Og for ein særs god pris, spør de meg. (Om de lurer - nei eg kjenner han ikkje!) Den siste eg såg vart solgt, gikk for kr 6000,-.

    Eg tenkjer at nokon bør nytte dette høvet til å få ein veldig bra pre i hus, til ein god pris!
    Kanskje nokon har MI 15, men kunne trenge fleire inngangar? Eller berre ønsker å oppgradere?

    Uansett motivasjon - ein bør være kjappe her! Med nyerverva MI 12 er det dessverre uaktuelt for meg!

    Mvh Arild


    PS! Der ligg også ein annan MI 11, til nær doble prisen. Den er svart, har pre-in (?) og har HTB utgang i følge annonsen. Og det er kanskje verdt såpass meir for nokon?
    DS.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kan nevne at kino i to kanaler fungere glimrende med MI
    Så en film i går på lavt volum, men allikevel klinget effektene flott ut og likeså med dynamikken :)
    Tror mange eiere av halvbra flerkanalsanlegg ville blitt overrasket over hvor bra kino over to råbra kanaler.

    Hadde man vært blind, og samtidig sett kino (!) hadde jeg forstått det er praktisk med side- og bakkanaler for å fremheve at helikopteret kommer bakfra og frem. Med med øyne og ører inntakte - ville ikke hatt høyttalere rundt i hele rommet om jeg hadde fått det gratis. Slitsomt nok på offentlig kino, hele tiden ubevisst sanse hvor høyttalerne rundt en sitter montert. Gremmes bare, over senterkanaler hjemme hos folk, høres i 90 % av tilfellene ut som skuespillerne prater via en udempet blikkboks.
    Har en center som passer til fromtene, samme merke fungerer det fint. Men mange har center fra et annet merke og det blir bare tull.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Kan nevne at kino i to kanaler fungere glimrende med MI
    Så en film i går på lavt volum, men allikevel klinget effektene flott ut og likeså med dynamikken :)
    Tror mange eiere av halvbra flerkanalsanlegg ville blitt overrasket over hvor bra kino over to råbra kanaler.

    Hadde man vært blind, og samtidig sett kino (!) hadde jeg forstått det er praktisk med side- og bakkanaler for å fremheve at helikopteret kommer bakfra og frem. Med med øyne og ører inntakte - ville ikke hatt høyttalere rundt i hele rommet om jeg hadde fått det gratis. Slitsomt nok på offentlig kino, hele tiden ubevisst sanse hvor høyttalerne rundt en sitter montert. Gremmes bare, over senterkanaler hjemme hos folk, høres i 90 % av tilfellene ut som skuespillerne prater via en udempet blikkboks.
    Har en center som passer til fromtene, samme merke fungerer det fint. Men mange har center fra et annet merke og det blir bare tull.
    Er enig med deg her Mediakjendis. Men vil også påpeke at de fleste tilhørende senterhøyttalere også er underdimensjonerte. Det virker som folk glemmer at på film så er det senter som er viktigst. Og derfra kommer det meste av informasjon. Selv har jeg en voksen senter. En Focal Electra C901 tror jeg den het. Den var kjempe god sammen med Focal Electra 936. Men med Focal Alto Utopia så mangler Center litt mellomtone og diskant oppløsning og dynamikk. For min del så er det såpass lite problem at jeg ikke orker å bry meg. Er jo hifi med MI som betyr noe.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Hei MI folk :)
    Jeg har en utfordring!!!
    Jeg har glemt fjernkontrollen til MI 11 i sverige.
    Men jeg har en programmerbar fjernkontroll som kan ta imot signal og læres opp.
    Er det noen her i oslo som kan hjelpe meg med dette?
    Det er en veldig rask prosedyre.
    Takker for all hjelp og håper på svar allerede i dag:)
    Mvh
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Du kan søke opp og bruke koder fra Arcam, Philips, Marantz EC mm.

    R
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Takker for forslag RM. Men denne har ingen innebygde koder. Den må læres opp.
    Kjøpte den for å ha en i reserve.... fikk den i posten fra eBay i dag.
    Idiotisk å glemme fjernkontrollen :(

    Du kan søke opp og bruke koder fra Arcam, Philips, Marantz EC mm.

    R
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Takker for forslag RM. Men denne har ingen innebygde koder. Den må læres opp.
    Kjøpte den for å ha en i reserve.... fikk den i posten fra eBay i dag.
    Idiotisk å glemme fjernkontrollen :(

    Du kan søke opp og bruke koder fra Arcam, Philips, Marantz EC mm.

    R
    Dritt det der altså. Jeg har dessverre feil MI kontroll . Så får ikke hjelpet deg. Men jeg har en gammel Philips tv kontroll. Den kan kanskje funke på volum??
    Bor dessverre litt utenfor Oslo mot Spydeberg.
    Du kan ikke bare snike deg innom Elkjøp og låne en fjernkontroll der i de to sekundene det tar å lære opp din. De har vel noen fjernkontroller liggende til utstillings apparatene..
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Takker for forslag RM. Men denne har ingen innebygde koder. Den må læres opp.
    Kjøpte den for å ha en i reserve.... fikk den i posten fra eBay i dag.
    Idiotisk å glemme fjernkontrollen :(

    Du kan søke opp og bruke koder fra Arcam, Philips, Marantz EC mm.

    R
    Dritt det der altså. Jeg har dessverre feil MI kontroll . Så får ikke hjelpet deg. Men jeg har en gammel Philips tv kontroll. Den kan kanskje funke på volum??
    Bor dessverre litt utenfor Oslo mot Spydeberg.
    Du kan ikke bare snike deg innom Elkjøp og låne en fjernkontroll der i de to sekundene det tar å lære opp din. De har vel noen fjernkontroller liggende til utstillings apparatene..
    God ide ;)
    Kan vel kanskje angre etterpå og levere tilbake.
    Angre kjøpet!!
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Takker for forslag RM. Men denne har ingen innebygde koder. Den må læres opp.
    Kjøpte den for å ha en i reserve.... fikk den i posten fra eBay i dag.
    Idiotisk å glemme fjernkontrollen :(

    Du kan søke opp og bruke koder fra Arcam, Philips, Marantz EC mm.

    R
    Dritt det der altså. Jeg har dessverre feil MI kontroll . Så får ikke hjelpet deg. Men jeg har en gammel Philips tv kontroll. Den kan kanskje funke på volum??
    Bor dessverre litt utenfor Oslo mot Spydeberg.
    Du kan ikke bare snike deg innom Elkjøp og låne en fjernkontroll der i de to sekundene det tar å lære opp din. De har vel noen fjernkontroller liggende til utstillings apparatene..
    God ide ;)
    Kan vel kanskje angre etterpå og levere tilbake.
    Trenge ikke kjøpe. Du bare spør pent om å få se på en fjk . Til en av deres utstillingsmodeller.
    Mens du ser på den i butikken drar du frem din eBay fjk og programmerer . Tar da ikke så lang tid [emoji6][emoji106]
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kan nevne at kino i to kanaler fungere glimrende med MI
    Så en film i går på lavt volum, men allikevel klinget effektene flott ut og likeså med dynamikken :)
    Tror mange eiere av halvbra flerkanalsanlegg ville blitt overrasket over hvor bra kino over to råbra kanaler.

    Hadde man vært blind, og samtidig sett kino (!) hadde jeg forstått det er praktisk med side- og bakkanaler for å fremheve at helikopteret kommer bakfra og frem. Med med øyne og ører inntakte - ville ikke hatt høyttalere rundt i hele rommet om jeg hadde fått det gratis. Slitsomt nok på offentlig kino, hele tiden ubevisst sanse hvor høyttalerne rundt en sitter montert. Gremmes bare, over senterkanaler hjemme hos folk, høres i 90 % av tilfellene ut som skuespillerne prater via en udempet blikkboks.
    Har en center som passer til fromtene, samme merke fungerer det fint. Men mange har center fra et annet merke og det blir bare tull.
    Er enig med deg her Mediakjendis. Men vil også påpeke at de fleste tilhørende senterhøyttalere også er underdimensjonerte. Det virker som folk glemmer at på film så er det senter som er viktigst. Og derfra kommer det meste av informasjon. Selv har jeg en voksen senter. En Focal Electra C901 tror jeg den het. Den var kjempe god sammen med Focal Electra 936. Men med Focal Alto Utopia så mangler Center litt mellomtone og diskant oppløsning og dynamikk. For min del så er det såpass lite problem at jeg ikke orker å bry meg. Er jo hifi med MI som betyr noe.
    Har prøvd uten center slått den av og på,uten blir lyden ganske daff.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn