Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Fra 30 sugden-watt til 100 mi-watt så er det nok mer forskjell enn du trur :) Tipper 2x60 klasse A watt på dine spendor burde være mer enn nok! Sugden lager fine saker, men de fremstår nok som litt skranglete i konstruksjonen i forhold til MI. Mi har også meget kraftig strømforsyning som gjør at ampen til en hver tid har overskudd når du skrur på knotten! Dette er i hvert fall mine tanker rundt spørsmålet ditt. Du får nesten ta en titt på sortimentet og i lommeboka og deretter ta en tlf eller sende en mail til Roar. Han har sikkert noen tanker rundt hva du evt kan trenge :)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Har jeg skjønt rett er Guruens personlige preferanse en god klassisk konsert i Royal Albert Hall. En preferanse som konstant ligger i bakhodet ved konstruksjon av MI-boksene :)

    Og apropos det. På mitt lokale postkontor ligger nå min elskverdige MI 12.1 og venter. Etter en lang periode som utlånsobjekt har den nå kommet hjem igjen. Og jeg gleder meg som en liten pode som for første gang skal på ferie til sydelige strøk med familien :)

    Det er lykke på en mandag det!

    Mvh.
    Maxtor
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei Kasol!

    Eg må seie eg beundrar dine tankar om MI 13 og ein custom MI effekt med 2 x 100 klasse A-watt, basert på uttalar frå oss "blodfans"! Ein ting er relativt sikkert - Roar kan heilt sikkert levere!

    MI-watt er ikkje som Sugden-watt, det er eg ganske så sikker på. Eg har sjølv kun erfaringar mot El.comp, og for meg er/var det kun MI som vart aktuelt.

    Sjølv ville eg prøvd å fått lånt meg settet med MI 12.1 og MI 17 etter at KapteinUfattelig blir ferdig med dei - ja om han nokon gong blir ferdig... ;-)
    Då veit du litt meir kva du går til - får eigne erfaringar i lomma, og ikkje berre erfaringar frå oss "blodfans". :-D

    Men eg er uansett ganske trygg på at MI vil komme godt ut av det, også for deg..

    Mvh Arild

    Hei!

    Det er vel en del blodfans her men kan dere gi meg en nøktern vurdering av hvor bra MI er i forhold til feks Sugden som jeg har selv? First Watt ? Pass Lab?. For meg virker MI ok prismessig også ?

    Etter å ha lest en del om MI må jeg si det virker som solide saker dog noe avhengig av en mann. Jeg ønsker meg mere effekt en mine 2X30W klasse A med Sugden. Jeg liker balanserte oppsett og ser for meg feks forforsterker Mi 13 sammen med enten balanserte monoblokker eller balansert stereo effekttrinn med minimum 2x100W klasse A. Forslag ?

    Kan man ta feks kontakt direkte og bestille etter egne krav ? Ser da at ting kan ta litt tid men uansett så er inntrykket at ting er solid bygget eller hur ?

    Slik jeg tolker denne tråden så er folk veldig fornøyde med lyden iallefall :)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Fine svare. Noen som har en email til Roar Malmin som kan sendes på PM til meg?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Du finner Roar under nikket RM her inne.
    Send han en PM så får du brått svar.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har testet både Sugden og MI. Som alltid har ikke forsterkeren alt å si. Det er en grunn til at Spendor ofte blir solgt med Sugden. Sugden har en meget analog karakter , og kan til tider, bli litt for varm i karakteren. Hvor MI oppleves å være mer direkte i lyden, uten å bli analytisk. Det spørs på musikk smaken din og hvor høyt du spiller. Som du og riktig nevner Kasol er MI helt avhengig av en mann. Det går stort sett bra , men det er eksempler hvor det ikke har gått så bra. Bla under oppgraderingen til Vadseths Krell cd spiller , som ikke var bra..


    Det beste er om du får låne MI hjem og sammenligne hva du liker. Det er en grunn til at Sugden er et gammelt hederskront merke og har overlevd i mange år. Men MI kan lages custom til deg, slik at du får din egen unike forsterker. At du må beholde den til evige tid da gjenkjøpsverdien blir zipp nothing med spesial produkter som er produsert til en kunde får så være. MI har god byggkvalitet, og lyden er lett å like.


    Forøvrig er vel Roar Norges eneste hjelpepleier som lager hifi.. Også en fun fact..
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    HCS, takker for fint svar. Ved en oppgradering så blir det nok også nye høyttalere. Ønsker meg tilbake til Proac og da K6. Jeg opplever også sugden som veldig solid og bra samt at den heller mot det varme. Er egentlig meget fornøyd med Sugden men ønsker meg ett steg videre hvis det blir nye høyttalere. Neste steg med Sugden er vel 100k for monoblokkene samt 40k for pre så da har man jo litt å spille på av alternativer.
    Jeg er klar over at custom MI nok blir min egen :) Skal prøve å få hørt på MI på en eller annen måte. Jeg har god tid.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ah, endelig er jeg gjenforent med min eminente MI 12.1 forforsterker! Et lite nakenbilde er på sin plass:

    MI 12.1.jpg


    Vakkert! Like vakkert som lyden denne forforsterkeren evner å videreformidle. Et kjært familiemedlem er hjemme igjen.

    Lykke, karer. Ren og skjær lykke!

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Dessverre ville ikke MI-18 Maximum se dagens dagslys i dag heller???
    Dette var ikke Roar's feil, men trafoer som ikke holdt spec'ne.
    Dette ender med at nye trafoer er bestillt, og ankommer de Roar før
    helgen, blir de nok ferdig førstkommende helg.
    Hvis ikke transformatorene ankommer ila. uka, blir dessverre ikke
    forsterkerne ferdige før medio august pga. sommerferie.
    Vi håper på det beste.

    Det kommer noen flere bilder.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Dagens sitat:

    "Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent"
    (Victor Hugo)

    Ettermiddagen i dag er booket - jeg har en lyrisk date med MI-oppsettet noen timer før kone og barn vender hjem etter en dagstur til Larvik :)

    Lykke? You bet!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    ...og det oppstod en viss interesse da den ble satt på bordet....

    DSC_7648.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    -og før jeg viste ordet av det ble det vill kamp på bordet her for å få kontroll på eska..!

    DSC_7651.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Ja men åpne nå for f**n den for*****e esken da! :eek::eek:;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det skal sies, at ting kan riktig nasty når det blir kamp om godene..!

    DSC_7653.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    MI 15

    Etter at guttungen fikk kontroll over eska, fikk jeg faktisk beholde innholdet. Gjett hva som dukket opp der?

    DSC_7657.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    MI 15

    Og her er et overblikk over Mi15. Halv bredde sett i forhold til MI11/MI12/MI16. Og etter det man kan se, så er trafoen tydeligvis separert ut fra kabinettet og plassert i en plastboks:

    DSC_7654.jpg


    Baksiden ser kjent ut. Jeg er foreløpig usikker på hva som er hva av innganger og utganger.

    DSC_7660.jpg


    Selve boksen:

    DSC_7661.jpg


    Og skrur man opp lokket:

    DSC_7663.jpg


    Der finner man sikringen. Hvis man letter litt forsiktig på lokket så finner man selve trafoen:

    DSC_7664.jpg


    Det stiligste hadde jo selvsagt vært å hatt et "tilsvarende" kabinett for trafoen -men dette ser uansett ut til å være en god løsning. Kabelen til trafoen er såpass lang at den kan stå i god avstand fra selve forforsterker kabinettet. Jeg må få snakket med Roar slik at jeg i større grad får overblikk over denne konstruksjonen.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    På en måte, så er det jo ikke en MI11. Litt spinkel, trafoen "pakket i plast". Av den grunn så føler jeg meg faktisk litt skeptisk. Merkelig nok.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    På en måte, så er det jo ikke en MI11. Litt spinkel, trafoen "pakket i plast". Av den grunn så føler jeg meg faktisk litt skeptisk. Merkelig nok.

    Jeg tror du kommer til å bli overrasket over MI 15'ens lydmessige kvaliteter, bjornh :) Hadde selv samme inntrykk når jeg fikk min MI 15 i hus, men det forsvant fort etter at den var koblet til og hadde fått godt med spilletid.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    På en måte, så er det jo ikke en MI11. Litt spinkel, trafoen "pakket i plast". Av den grunn så føler jeg meg faktisk litt skeptisk. Merkelig nok.

    Jeg tror du kommer til å bli overrasket over MI 15'ens lydmessige kvaliteter, bjornh :) Hadde selv samme inntrykk når jeg fikk min MI 15 i hus, men det forsvant fort etter at den var koblet til og hadde fått godt med spilletid.

    Mvh.
    Maxtor
    Ja jeg vet at jeg er en smule fordomsfull her. Det skulle kanskje vært mer metall inne i bildet her. :rolleyes:

    -det er sikkert i sammenheng med den superbe MI11 at jeg sitter igjen med det inntrykket. Men jeg har ennå ikke fått koblet til MI15, og har derfor ikke en anelse hva den "låter som". Jeg vet heller ikke, hvilken rekkefølge innganger og utganger sitter her.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På min MI11 prototype med tilsvarende kabinet er innganger direkte bak inngangsvelgeren, og utganger direkte bak volumkontroll. Er vel samme standard på denne?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Maxtor kanskje vet?
    Hallo igjen, bjornh.

    Ser man din MI 15 bakfra og fra høyre mot venstre har forforsterkeren følgende lay-out: Inngang 1, 2 og 3, HTB og deretter 2 x utganger (nærmest "nettbrønnen") :)

    Og ved hjelp av Paint.net ser det hele slik ut:

    MI 15.jpg


    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Apropos MI forforsterkere: Jeg har lenge hatt lyst til å høre forskjellen på MI 11, som jeg nå har, og MI16, som jeg hører skal være en del bedre.

    Så om det er noen som har en MI16, som kan lånes bort en dag eller tre, så er det bare å sende en P.M.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Så, jeg har en litt pimpa MI18 Balanced Dual Mono inne til service hos Roar. Den har originalt 2x500VA trafoer og 2x250 watt. Jeg måtte selvfølgelig samtidig spørre om mulige oppgraderinger. Det første han nevner er at han muligens har liggende en trafo på 1900VA.. Før jeg fikk svart ble det snakk om å heller bygge to monoblokker..
    Hjelp, jeg tror jeg blir ruinert. :p
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Velkommen inn i klubben av fattige, men fornøyde menn.
    Hehe, takk for det. Roar mente det ikke skulle bli skremmende dyrt, men vi får se! Det er farlig fristende med monoblokker...

    Edit: Såå.. Da har jeg fått pris på to monoblokker med 1200VA trafo og 2 x 100000µF RIFA lytter på størrelse med ølbokser.
    Tør noen her å love meg at jeg aldri igjen trenger å kjøpe ny effektforsterker?

    Jeg trenger gode råd! :p
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Velkommen inn i klubben av fattige, men fornøyde menn.
    Hehe, takk for det. Roar mente det ikke skulle bli skremmende dyrt, men vi får se! Det er farlig fristende med monoblokker...

    Edit: Såå.. Da har jeg fått pris på to monoblokker med 1200VA trafo og 2 x 100000µF RIFA lytter på størrelse med ølbokser.
    Tør noen her å love meg at jeg aldri igjen trenger å kjøpe ny effektforsterker?

    Jeg trenger gode råd! :p

    Etter mine erfaringer tror jeg neppe du kommer til å føle behov for å kjøpe nye effekttrinn etter denne anskaffelsen :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Velkommen inn i klubben av fattige, men fornøyde menn.
    Hehe, takk for det. Roar mente det ikke skulle bli skremmende dyrt, men vi får se! Det er farlig fristende med monoblokker...

    Edit: Såå.. Da har jeg fått pris på to monoblokker med 1200VA trafo og 2 x 100000µF RIFA lytter på størrelse med ølbokser.
    Tør noen her å love meg at jeg aldri igjen trenger å kjøpe ny effektforsterker?

    Jeg trenger gode råd! :p

    Etter mine erfaringer tror jeg neppe du kommer til å føle behov for å kjøpe nye effekttrinn etter denne anskaffelsen :)

    Mvh.
    Maxtor
    Støttes. Etter å ha hatt en bråta forsterkere inn og ut av huset gjennom en årrekke, endte jeg tilslutt opp med balanserte monoversjoner av den
    lille klasse A forsterkeren MI-10. Jeg har egentlig aldri sett meg tilbake eller følt sneven av byttesyke herje i kropp og sjel.
    Så sjansen er relativt stor for at du 'aldri igjen trenger å kjøpe ny effektforsterker'. Jeg skriver relativt stor fordi aldri er ganske lang tid, så fremt
    du ikke faretruende fort nærmer deg pensjonistenes rekker, da...
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Takker for svar!

    Jeg er også lei av å ha byttesyken - ikke bare på effekt, men pre, dac, høyttalere også... MI er jo kjent for å gå overens med de fleste høyttalere, noe som gjør at avgjørelsen for å tømme kontoen _litt_ lettere.
    Helt til Roar begynner å snakke om monoblokker basert på MI17, med 100w klasse A. Dette vil koste meg enda 10k, men men men.. Jeg kan vel selge varmovnen min for litt fortjeneste da?

    Er det noen her som har direkte sammenlignet Roar sine Klasse A/B og Klasse A-forsterkere? Er forskjellen i lyd verdt pengene?

    Denne hobbyen er noen ganger et mareritt! :p
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Har gjort vesentlige forbedringer hjemme i stua siden sist - can you spot the difference!? :)

    gene.jpg
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Fra 30 sugden-watt til 100 mi-watt så er det nok mer forskjell enn du trur :) Tipper 2x60 klasse A watt på dine spendor burde være mer enn nok! Sugden lager fine saker, men de fremstår nok som litt skranglete i konstruksjonen i forhold til MI. Mi har også meget kraftig strømforsyning som gjør at ampen til en hver tid har overskudd når du skrur på knotten! Dette er i hvert fall mine tanker rundt spørsmålet ditt. Du får nesten ta en titt på sortimentet og i lommeboka og deretter ta en tlf eller sende en mail til Roar. Han har sikkert noen tanker rundt hva du evt kan trenge :)
    En Watt er en Watt uansett om det er rør, transistor eller MI.;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn