Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ah! Snart hjemme fra en flott feriereise og med en liten, men artig MI-nyhet i "bagasjen" :)

    Mer info kommer i løpet av de nærmeste dagene!

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hva kan det være, da? :cool:

    Her har det vært et jæ... kjør. Det er huset fult av folk, bursdagsfeiring, det er syke foreldre, og nå skal mormor besøkes. Det er liksom ikke tid til seg selv lengre. Heldigvis blir det mer rolig fra og med neste uke. Så da skal fa.. meg ha stua for meg selv igjen.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Enig i at det er noe dri.... når andre forhold kommer i veien for musikkstunder i stua, men unner deg stort når du om litt kan kreve tilbake stuen, bjornh :)

    Ellers kan jeg komme med en liten teaser. Det er vel en kjensgjerning at jeg er overmåte fornøyd med kombinasjonen av Intelligent Sound-høyttalerne mine og Musical Innovation-forsterkeriet mitt. Og da vil dette nødvendigvis handle om kilden. Nærmere bestemt denne:

    HRT MS II.jpg


    Mer kommer om litt :)

    Mvh.
    Maxtor
    sommeryr
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå er jeg i Harstad. Hi-Fi butikker virker dessverre å være ganske fraværende. Apropos DAC så ønsker jeg meg en ny.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og så, kjære MI-venner, det første bilde av hva jeg tror kommer til å bli en utrolig god HRT/Musical Innovation-kilde:

    MI Analogtrinn 1 Web.jpg


    MI Analogtrinn 2 Web.jpg


    MI Analogtrinn 3 Web.jpg


    Snakk om håndverk! Det mangler noen komponenter i printbanene, men bilder av dette kommer plutselig :)

    Det er lykke på en mandag, det!

    Mvh.
    Maxtor
    over seg av begeistring
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Dette må du fortelle mer om! :rolleyes:
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jo, nå skal dere få høre. Og her er det bare å stålsette seg – dette blir en lang historie……….

    Litt om bakgrunnen:
    Det hele begynte egentlig for leeeeeenge siden. Jeg følte virkelig at alle brikkene hadde falt på plass – jeg hadde endelig funnet høyttalerne jeg kunne vokse med samt at jeg hadde "dratt" forsterkeriet mitt så langt jeg bare kunne. Resultatet var jeg utrolig fornøyd med: Min fantastiske MI 12.1 og MI 18 Balanced. Min oppmerksomhet var nå rettet mot kilden. Jeg har tidligere vært innom et utall varianter av kildetyper og kombinasjoner – bare det siste året snakker vi om PC/DAC, Squeezebox/DAC, Pioneer N50 nettverkspiller/DAC, MacMini/DAC. Og nå sist - Sonos/DAC. Felles for alle løsningene var at musikken ble hentet fra min lokale server hvor alle mine CD’er befinner seg - møysommelig rippet med dBPoweramp i wave-format. Det er denne måten jeg elsker å nyte musikken på.

    Takket være Audiofreaks i Bergen var jeg i januar måned så heldig å stifte bekjentskap med USB-DAC’ene fra HRT. Etter litt mailutveksling lå det en HRT MusicStreamer HD på mitt lokale postkontor. Hentet og koblet opp ble jeg bergtatt av hva denne lille boksen hadde å by på av tekniske løsninger og selvfølgelig lydkvalitet. Dog turte jeg ikke helt å gi slipp på mine øvrige bokser der og da for å ta steget helt ut og kjøpe MusicStreamer HD. Ikke spør meg hvorfor………..ytelsen til denne boksen var helt uovertruffen og PC som kilde kunne jeg ikke ønske meg bedre. Det var nok sikkert tanken om «……..hva om det er noe som er litt bedre der ute………» som slå meg hardt. Etter endt låneperiode ble HRT MusicStreamer HD returnert Audiofreaks, men jeg klarte ikke helt å falle til ro: En HRT måtte da være løsningen? Ved å benytte en dedikert og skreddersydd PC med HRT’en som USB-DAC fikk jeg jo den ytelsen jeg ville ha samt fleksibiliteten til PC som plattform? Screamer Radio dersom jeg ville høre 1 million forskjellige stasjoner inne alle tenkelige genre, JRiver som avspiller av mine dyrbare filer fra server, Wimp HiFi for «easy listening» og utforsking av nye plater/artister jeg kunne senere kjøpe på CD og XBMC dersom jeg en gang i mellom kunne tenke meg å høre samt se et konsertopptak. Jo, en ren USB-DAC av god kvalitet måtte være løsningen for meg. Men hva er god kvalitet? Ser man på markedet i dag formelig oversvømmes det av DAC’er med USB som «side-order» samt rene USB-DAC’er fra kr. 195,- hos den lokale pusheren til kr. 195.000,- om man virkelig har lyst til å sette ekteskap og ungenes fremtidige utdanning på spill. Jeg hadde erfaring med HRT og ville holde meg til dette. Men ville det være nok over en lengre periode eller ville oppgraderingsspøkelse ta overhånd ganske umiddelbart? Etter en del meningsutveksling med Guru Malmin falt brikkene på plass. Ikke rart mannen kalles Guru.

    Hva viser bildene?
    Bildene jeg publiserte i innlegget over er en ny versjon av hans sagnomsuste analogtrinn. Da jeg nevnte for Guru Malmin mitt dilemma hadde han svaret. Jeg oppfatter at HRT lager fenomenale produkter innen sine respektive priskategorier/genre og at det er brukt mye tid og utvikling for å få til en USB-dekodingen for å hente ut mest mulig av det digitale signalet fra USB-porten i en PC/Mac. Dog tror jeg det er spart litt på den analoge håndteringen.

    Det Guru Malmin lager nå er et eksternt analogtrinn med skreddersydd og innebygget PSU. Alt plassert i et flott og kompakt kabinett. Jeg skal få mer informasjon av Guru Malmin om den tekniske løsningen, men etter hva jeg har skjønt er det nye analogtrinnet basert på kretsløpet til MI 16. Å benytte kretsløpene til MI 16 har 2 store fordeler: Det ene er rent lydmessig da MI 16 er en meget vellykket og vellydende konstruksjon. Det andre er at dette kretsløpet gjør det mulig å få hele analogtrinnet på ett print tilpasset et dedikert kabinett. Snertent. Som det fremgår av bildene er det 4 Cardas-kontakter på analogtrinnets bakside: 2 er for signal inn og 2 for signal ut.

    MI Analogtrinn 4 Web.jpg


    MI Analogtrinn 5 Web.jpg


    Og det er dette, føler jeg, som gjør denne versjonen av analogtrinnet så ufattelig attraktivt og universalt: Analogtrinnet kan benyttes av alle med fysisk små DAC’er eller andre enheter hvor man ønsker en oppgradering av analogdelen, men hvor det er fysisk umulig å bygge inn et nytt MI-analogtrinn grunnet plassmangel.

    Dog føler jeg nesten at dette analogtrinnets store salgsargument er følgende: Her har man et høykvalitets (high-end?) analogtrinn som kan følge med deg! Ta utgangspunkt i mitt tilfelle: Jeg har nå solgt min Sonos så vel som Micromega DAC’en og kjøpt en HRT MusicStreamer II. I HRT MusicStreamer II «……..tappes signalet rett etter D/A-konverteringen og før det innebygde analogtrinnet i HRT’en……….». Signalet blir deretter overført til MI-analogtrinnet hvor det «……….behandles og buffres……..». Det skal ikke stikkes under en stol at HRT MusicStreamer II er en meget rimelig USB-DAC. God, ja, men det er sikkert spart en god del penger på USB-delen av DAC’en også i tillegg til analogdelen. Hva så hvis jeg over tid finner en USB-DAC (eller en annen enhet) som er vesentlig bedre enn min nåværende MusicStreamer II? Jo, da sendes den nye enheten inn til Guru Malmin som «tapper» signalet og gjør det mulig for meg å benytte mitt MI-analogtrinn videre! I mine øyne er dette virkelig fremtidsrettet og gjør hele investeringen langt mer attraktivt. Her bruker man ikke surt opptjente midler på en oppgradering som forsvinner ved salg/bytte og som man risikerer å kun få "knapper og glansbilder" igjen for. Denne oppgraderingen følger med deg!

    Det er lykke det!

    Mvh.
    Maxtor
    over seg av morgenbegeistring
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Kjempeflott beskrivelse, Maxtor! ;)

    Å legge dette supre analogtrinnet i et eget kabinett og med egen strømforsyning er et blinkskudd, imho...

    Tipper at denne boksen vil være en oppgradering for svært mange dac'er der ute.

    Mvh Salty
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Spennende og fornuftig. Etter det jeg har fått med meg er en dac en dac. Det er mange gode brikker der ute men det er som oftest i analogdelen slaget står. Det nytter ikke med en ESS SABRE dac fra ebay dersom analogtrinnet ikke henger med. Nydelig layout fra RM som sedvanlig også.

    Prisen på analogtrinnet inkl PSU med eller uten kabinett er relevant i vurderingen. Cardas, WBT osv er ikke min greie, fordyrer det kan man vel så godt lodde på ledninger og OK RCA chassiskontakter. Også må jo RM trygge fremtidige servicer med tilgang til koblingsskjemaer da ;-) Tenk om dialekten en dag blir så uforståelig at ingen skjønner den? F eks som danskene vil erfare i fremtiden:


     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    En fornuftig modding av SONOS er aktuelt:

    - RMs analogutgang
    - Linjær PSU
    - Frakobling av WiFi kortet (en flatkontakt som dras ut og tapes) for istedet å kable med CAT5

    Vis vedlegget 271073




    Det er en Tysker som holder på med det men jeg er stivere i nakken enn i Tysk så jeg henger ikke med her:

    aktives-hoeren.de • Thema anzeigen - Gerts Mod für den Sonos Zoneplayer (G-Sonos)

    Og det er nettopp til slike dingser det nye analogtrinnet til Guru Malmin virkelig kommer til sin rett :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Jeg vil gjerne henge meg på av "gratulanter" for analogtrinnet til Musical Innovation.
    Har selv en Audio Research Dac 1 med siste versjon av Ultra Analogs 20bits Dac, som
    på mange måter overgår dagens Dac chipper.
    Denne Dacen har vært i Danmark en tur for ny klokke med div. supplyer.
    Til slutt har Roar puttet inn sin analogdel, med tilhørende powersupplyer.
    Denne Dacen overgår i dag mange av "highend" Dacer fra i dag, etter min mening.
    Den overgår dessverre ikke MSB Technology Dacer, men flere andre.
    Kvaliteten på digitaldelen bestemmer her hvor langt du kommer med MI's analogdel.
    Etter min mening fortjener MI's analogdel en god Dac.

    Lykke til Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei alle MI venner

    Jeg vil gjerne henge meg på av "gratulanter" for analogtrinnet til Musical Innovation.
    Har selv en Audio Research Dac 1 med siste versjon av Ultra Analogs 20bits Dac, som
    på mange måter overgår dagens Dac chipper.
    Denne Dacen har vært i Danmark en tur for ny klokke med div. supplyer.
    Til slutt har Roar puttet inn sin analogdel, med tilhørende powersupplyer.
    Denne Dacen overgår i dag mange av "highend" Dacer fra i dag, etter min mening.
    Den overgår dessverre ikke MSB Technology Dacer, men flere andre.
    Kvaliteten på digitaldelen bestemmer her hvor langt du kommer med MI's analogdel.
    Etter min mening fortjener MI's analogdel en god Dac.


    Lykke til Maxtor

    Takker, hifipuristen.

    Enig i hva du skriver om kvaliteten på digitaldelen og det er det som er så nydelig med det nye analogtrinnet: Nå kan jeg leke litt med HRT'en etter at Guru Malmin har klargjort den for "tapping". Og skulle dagen komme hvor oppgradering av digitaldelen synes unngåelig er det kun å finne en digitaldel av bedre kvalitet, godsnakke med Guruen og klargjøre denne for "tapping" også. Deretter der det bare å koble denne opp til analogtrinnet - et voila!

    For et fantastisk sted verden kan være en gang i mellom :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Artig å se løsningen fra Roar Malmin på den nøtta.

    Men, her fóres i utgangspunktet et analogt signal til et nytt analog trinn. I min ringe forståelse må det være bedre å kjøre signalet rett i Roars analogtrinn?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Artig å se løsningen fra Roar Malmin på den nøtta.

    Men, her fóres i utgangspunktet et analogt signal til et nytt analog trinn. I min ringe forståelse må det være bedre å kjøre signalet rett i Roars analogtrinn?

    Hallo, bjornh.

    Her strekker ikke min kunnskap helt til, men etter hva jeg har fått forklart tappes signalet i den modifiserte enheten (HRT i mitt tilfelle) rett etter at D/A-konverteringen har skjedd og rett før signalet går inn i det tilhørende analogtrinnet. Det tappende signalet kjøres deretter rett i MI-analogtrinnet. Sett bort fra et sett med RCA-kontakter, da.....

    :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En liten teaser....

    Heisann alle MI venner.
    Da har Roar brukt en slump av ferien sin på å bygge et nytt linjetrinn til meg. Det er en MI16 med en liten tvist:)

    Den har 6 kanaler!

    Tror dette kan bli moro. Har ikke fått hørt den enda, hentet den på posten sent i går kveld... Legger ved noen bilder. (Sjekk volumstyringa:eek:)

    Cbarth
    SAM_1720.jpg
    SAM_1722.jpg
    SAM_1723.jpg
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Heisann alle MI venner.
    Da har Roar brukt en slump av ferien sin på å bygge et nytt linjetrinn til meg. Det er en MI16 med en liten tvist:)

    Den har 6 kanaler!

    Tror dette kan bli moro. Har ikke fått hørt den enda, hentet den på posten sent i går kveld... Legger ved noen bilder. (Sjekk volumstyringa:eek:)

    Cbarth Vis vedlegget 271138 Vis vedlegget 271139 Vis vedlegget 271140


    Gratulerer, Cbarth, med en vanvittig konstruksjon!

    Den så jo fullstendig vill ut og med slektskap til MI 16 låter den sikkert like godt som den ser ut :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Titter kjapt innom, ikke fulgt med i alt, men forstår at du Maxtor bruker denne HRT saken fremfor modifisering av selve Oppo´en?

    Hvis så er riktig, tor du så en Oppo maskin mindre uegnet til modifisering av Malmin?
    Jeg spør, da jeg leser om oppgraderinger av Oppo som koster ganske så mye, hvor kanskje dette med fordel kan gjøres i Hokksund!?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Heisann alle MI venner.
    Da har Roar brukt en slump av ferien sin på å bygge et nytt linjetrinn til meg. Det er en MI16 med en liten tvist:)

    Den har 6 kanaler!

    Tror dette kan bli moro. Har ikke fått hørt den enda, hentet den på posten sent i går kveld... Legger ved noen bilder. (Sjekk volumstyringa:eek:)

    Cbarth Vis vedlegget 271138 Vis vedlegget 271139 Vis vedlegget 271140
    Gratulerer med Pre-ampen. Det så rimelig estetisk pent ut det oppsettet med Oppo spilleren. Hvilken modell er det du har?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Artig å se løsningen fra Roar Malmin på den nøtta.

    Men, her fóres i utgangspunktet et analogt signal til et nytt analog trinn. I min ringe forståelse må det være bedre å kjøre signalet rett i Roars analogtrinn?

    Hallo, bjornh.

    Her strekker ikke min kunnskap helt til, men etter hva jeg har fått forklart tappes signalet i den modifiserte enheten (HRT i mitt tilfelle) rett etter at D/A-konverteringen har skjedd og rett før signalet går inn i det tilhørende analogtrinnet. Det tappende signalet kjøres deretter rett i MI-analogtrinnet. Sett bort fra et sett med RCA-kontakter, da.....

    :)

    Mvh.
    Maxtor

    Hei.

    Ja da høres det mer rimelig ut, så lenge signalet tappes rett ut etter konverteringen så vil MI analogtrinnet være være som en "ekstern" del av DAC'en. Jeg trodde nemlig først at det etter at signalet ble ferdig behandlet i analog-delen i HRT'en at det på nytt ble behandlet analogt. Da gir det mer mening for meg. :cool:

    Det eneste som jeg synes er litt trist, er at du ikke får flere digitale innganger enn USB med dette. Men du bruker vel PC/sMac som kilde (eventuelt Squeezebox)?


    Mvh. Bjørn
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo, bjornh.

    Jeg har tenkt å kun benytte PC via USB som kilde så slik sett er HRT'en (eller liknende variant) midt i blinken. Skulle jeg på et eller annet tidspunkt føle jeg trenger flere digitale innganger kan jeg se meg om etter en D/A-konverter egnet for formålet og få Guru Malmin til å klargjøre denne for "tapping" slik at jeg fortsatt kan benytte analogtrinnet fra MI :)

    Lykke? Jepp!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Titter kjapt innom, ikke fulgt med i alt, men forstår at du Maxtor bruker denne HRT saken fremfor modifisering av selve Oppo´en?

    Hvis så er riktig, tor du så en Oppo maskin mindre uegnet til modifisering av Malmin?
    Jeg spør, da jeg leser om oppgraderinger av Oppo som koster ganske så mye, hvor kanskje dette med fordel kan gjøres i Hokksund!?

    Hallo MusicBear.

    Dessverre har jeg ingen Oppo - selv om jeg gjerne skulle ønske det :) Og hadde jeg hatt en Oppo tror jeg jaggumeg denne hadde fått en snartur til Hokksund for en oppgradering, ja!

    Mvh.
    Maxtor
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk Maxtor!
    Denne "tappingen" av signal, med forforsterkeren som en del av analogtrinnet, er dette lydmessig fordelaktig mot vanlig Malmin oppgradering av en slik spiller, eller mer det at når man allikevel har en pre som kan involveres her?
    Håper spørsmålet er forståelig, varmt på stranda hvor jeg poster dette :)
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Titter kjapt innom, ikke fulgt med i alt, men forstår at du Maxtor bruker denne HRT saken fremfor modifisering av selve Oppo´en?

    Hvis så er riktig, tor du så en Oppo maskin mindre uegnet til modifisering av Malmin?
    Jeg spør, da jeg leser om oppgraderinger av Oppo som koster ganske så mye, hvor kanskje dette med fordel kan gjøres i Hokksund!?
    Hei! Det som fordyrer en mod av Oppo er flerkanalsutgangen. Hvis du nøyer deg med stereoutgangen så blir det billigere. Det burde funke fint å bruke RMs analogtrinn på den. Det er samme modifikasjon som blir gjort uansett bare at tidligere ble delene plassert inni kabinettet til "verten". Nå med dedikert kabinett så kan du bruke analogtrinnet videre når du bytter spiller. Glimrende spør du meg!
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk, da er jeg nor klokere, er også kun stereo kanalene jeg tenker på.
    Spørsmålet videre da er om Oppoens egen DAC er så god at nytt analogtrinn gjør susen, eller om man også bør tenke annen DAC - fortsatt kun gjeldende to kanaler?
    Mulig jeg spør dumt, men av det lærer man :)
    Så er det jo også de som hardnakket mener multispillere aldri blir bra nok - i to kanal...
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Hvilken Oppo spiller har du? Ifølge ModWright er BDP-105 den beste (ikke så rart kanskje). Den bruker ESS Sabre32 dac.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har ikke Oppo, men vurderer 105 med utgangspunkt i å ha kun en felles spiller for alt. Hvor spørsmålet; bra nok lyd i to kanaler? er årsak til at jeg så langt ikke har foretatt kjøp av den.
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Jeg har dessverre ikke hørt den så kan ikke bidra i forhold til lyden. Jeg har dog inntrykk av at ESS skal være forholdsvis greit å implementere på digitalsiden og at det derfor er i analogdelen det vil være mest å hente. 105 har fått ringkjerne trafo og virker fornuftig ellers på strømsiden.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Oh, det er snart lykkedag :)

    MI Analogtrinn 6.jpg


    MI Analogtrinn 7.jpg


    I løpet av en ukes tid skal HRT'en sendes i retning Hokksund for "tapping" og noen dager etter dette igjen er "the Magic Duo" på vei hjem!

    Rakker'n - ventetid er ikke helt min greie merker jeg :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hei.

    Mulig dette er tatt opp tidligere, men er det noen som kan beskrive litt av forskjellene mellom MI 11 og MI 12.1? Har fått tilbud av RM på en MI 12.1 med både balansert ut, HTB og RCA ut for sub, 3 RCA inn.

    -Stein Ivar
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Då MI 11 vart "oppgradert" til MI 16, vart MI 12 "oppgradert" til MI 12.1 . MI 12 / 12.1 har XLR-utgang i motsetning til MI 11/16 som har RCA ut.

    Endringa er eit revidert og ryddigare printutlegg med oppgraderte transistorar og oppgradert strømforsyning, slik eg hugsar det. Og Cardas RCA-pluggar - ikkje WBT.
    Resultatet er endå lågare støygulv enn før.

    Eg har god tru på at du vil bli nøgd, dersom du likar MI 11.

    Mvh Arild

    Hei.

    Mulig dette er tatt opp tidligere, men er det noen som kan beskrive litt av forskjellene mellom MI 11 og MI 12.1? Har fått tilbud av RM på en MI 12.1 med både balansert ut, HTB og RCA ut for sub, 3 RCA inn.

    -Stein Ivar
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Hei, noen som vet om htb er standard på MI16? Jeg oppgraderte jo min MI11 men tenkte ikke på det den gangen...
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hei!

    Då MI 11 vart "oppgradert" til MI 16, vart MI 12 "oppgradert" til MI 12.1 . MI 12 / 12.1 har XLR-utgang i motsetning til MI 11/16 som har RCA ut.

    Endringa er eit revidert og ryddigare printutlegg med oppgraderte transistorar og oppgradert strømforsyning, slik eg hugsar det. Og Cardas RCA-pluggar - ikkje WBT.
    Resultatet er endå lågare støygulv enn før.

    Eg har god tru på at du vil bli nøgd, dersom du likar MI 11.

    Mvh Arild

    Hei.

    Mulig dette er tatt opp tidligere, men er det noen som kan beskrive litt av forskjellene mellom MI 11 og MI 12.1? Har fått tilbud av RM på en MI 12.1 med både balansert ut, HTB og RCA ut for sub, 3 RCA inn.

    -Stein Ivar

    Takk, ja jeg er egentlig veldig veldig fornøyd med MI11. Planen er vel å prøve ut en balansert MI effekt etter hvert også.

    -Stein Ivar
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Moro at dere prater om oppgradering av forforsterkere akkurat i dag.

    Jeg fikk nemlig en melding fra selveste mafiabossen, Don Malmin, i dag med "an offer I couldn`t refuse". Han hadde et MI16 print til overs og kunne oppgradere min MI11-forforsterker om jeg kunne komme innom på sparket.

    Timingen kunne nesten ikke vært verre, da jeg for tiden er dypt engasjert i arrangeringen av Notodden Bluesfestival. (Dere er alle velkommen til å teste livemusikkens fortreffelighet i helga.) Men jeg klarte å ordne meg noen timer fri, og dro over til Roar, som kunne fikse "hjertetransplantasjonen" mens jeg ventet.

    _DSC6155.jpg


    Kan noen finne den ene tingen som ikke hører hjemme på dette bildet fra "hjertetransplantasjonen"??

    Nå sitter jeg og gir den oppgraderte forforsterkeren litt å tygge på, og har straks lagt merke til at den økte oppløsningen vises i et mye tydeligere nærvær av både stemmer og instrumenter. Litt mer "aura", for å si det på en annen måte.

    Dessuten har blues- og rockemusikk fått litt mer "ompf", eller snert og dynamikk, om man vil.

    Men så grundig har jeg ikke fått lyttet ennå, da tiden er knapp nå, midt i Bluesfestivalen, og fordi lyden av utallige fester som strømmer inn gjennom det åpne vinduet ut mot festivalbyen, ikke gir et optimalt lyttemiljø.
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Frontplata mangler, ja Arild. Veldig så observant du var... Den ligger ved siden av der.

    Men det var ikke noe som manglet jeg mente. Det er noe som er der, men som ikke hører hjemme der.

    Faktisk en spennende bit av fremtiden til Musical Innovation.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men er det noen MI forsterkere som kan måle seg med Adyton cordis forsterkerne?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan vel si så mye at jeg, personlig, mener at enten Musical Innovation, eller Adyton lager de beste transistorforsterkerne i Norge. Og det sier mye, når vi tenker på at vi også har produsenter som Hegel, Doxa, Dynamic Precission, Electrocompaniet og Abrahamsen i konkurransen. Jeg har aldri hatt en Cordis hjemme, så har aldri fått sammenlignet med min MI9.1. (Uten at jeg vet om MI9.1 hadde vært den beste MI-utfordreren til en Cordis.)

    Det hadde vært morsomt å høre MI opp mot Adyton!

    Til de som lurer på utfordringen min: Det som ikke hører hjemme i forforsterkeren min er en volumkontroll fra den store Musical Innovation-nyheten som kommer i løpet av høsten - en ny forforsterker med digital styring og volumkontroll!

    _DSC6154.jpg


    Her er det nye printkortet, som Roar har designet, med den samme chipen som man kan finne i forsterkere i 100.000 kroner-klassen.

    _DSC6152.jpg


    Og slik blir frontplaten til de av oss som blir velsignet med en digitalisert oppgradering etterhvert. Hullet i midten er til displayet, som blir i blått lys, og som får en sotet glassplate foran seg. Bak displayet vil man finne den programerbare styreenheten, som faktisk får en liten USB-kontakt, slik at man i fremtiden kan oppgradere til ny programvare. I det nye hullet i frontplata vil også sensoren til fjernkontrolleren også gjemme seg. De digitale forsterkerne får først en styre-app for androiddingser, men planen er å få til noe til Appledingser også.

    På meg virker det som at "hardware"-delen til de nye digitale forforsterkerne er mer eller mindre klar, men at det gjenstår en del programering, som Don Malmin får hjelp til fra utsiden.

    Roar bekreftet forresten ennå en gang at den nye digitale kontrollerenheten baner vei for en forsterker mange har mast på lenge: En integrert Musical Innovation på 25w, basert på MI17! Det blir et spennende produkt.... Prislappen på denne nye forsterkeren kommer til å ligge mellom 20- og 30.000 kroner.

    En annen spennende nyhet for oss MI-disipler er at Musical Innovation kommer til å bli representert på Hortenmessen til Høsten!
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Vet du om den nye digitale volumkontrollen og displayet osv vil bli levert til eksisterende forforsterker også? F. Eks MI 12.1?

    Og vil det være veldig fordyrende kontra det som fins i dag?

    -Stein Ivar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn