Music Angels

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Det er ikke en konstant ulyd, bare en høy lyd i en brøkdel av et sekund, som en utlading/kortslutning så spiller den helt normalt etterpå. Regner med den var justert før den ble sendt, iallefall det som står på hjemmesiden . Må bare se ferdig Hver gang vi møtes , så skal jeg teste litt mer .
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Krysser fingrene for at det bare var et engangstilfelle hos deg eller eventuelt bare litt dårlig kontakt på et rør.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Det som er irriterende er at jeg liker lyden!
    Forstår ikke helt at det kan være dårlig kontakt på røra heller, den er ganske trang i socketene.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Det som er irriterende er at jeg liker lyden!
    Forstår ikke helt at det kan være dårlig kontakt på røra heller, den er ganske trang i socketene.
    Vel, er nå bare et forslag. Dersom du bruker gamle rør, kan det jo ha blitt belegg på pinnene, og da spiller det liten rolle hvor trang den er i soklene.
    Dra rørene litt opp og ned for å få slitt bort litt belegg og prøv igjen i så fall.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Takker for svar yosh81:)
    Prøver en ny runde.
    Nå satte jeg inn Nos nib Telefunken PCC85 og nye Psvane 12AU7 rør .
    Krysser fingrene :)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Har spillt hele kvelden uten støy, så får konkludere med at den fungerer .
    Det spiller hårreisende bra , til prisen så er det et steal 8)
     

    lnjk

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Har høyfrekvent støy på en Mala MA Kt 88.
    Jeg og kona hører den ikke men den er plagsom for den yngre garde.
    Kan dette ha med rørene å gjøre, evt de store eller små?

    Mvh
     

    <<<<<<Røed

    Fersking
    Ble medlem
    29.03.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei,

    Følger denne "tråden" av og til, og vil gi kudos til de deltagende. Har selv en MAkt88 og det samme har en venn av meg.
    Min venn har nylig gått til innkjøp av en Primare dac, så Engelen har fått uvant mye spilletid. I kveld la jeg merke til at blått gassaktig lys danset inne i alle Kt88 rørene så forsterkeren ble slått av. Tror han har hatt forsterkeren i ca 5 år og har aldrig blitt "bias" justert. Er dette den sannsynlige forklaringen på "Nordlyset" i KT88 rørene, eller kan det være annet? Har null greie på rør og ledninger, så svar mottas hjerteligst.:-\
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har høyfrekvent støy på en Mala MA Kt 88.
    Jeg og kona hører den ikke men den er plagsom for den yngre garde.
    Kan dette ha med rørene å gjøre, evt de store eller små?

    Mvh
    Prøv med å dra smårørene litt opp og ned i sokklene. Det mulig det er belegg på pinnene som gjør at det blir dårlig kontakt og at denne ulyden kommer.
    Kan også være at du må stramme kontaktpunktene.

    Ming Da MC-7R Pre-Amplifier - Tube/Valve Pre Amp @ on9mart.com Sitter å sikler på denne ! er den bra ? Og er det noe vist å ha en egen rør dac ved siden av en slik preamp?
    Prøv å lag en egen tråd eller søk etter søk etter info på den.
    Det er et annet merke og hører vel ikke inn her i denne tråden.
    Men for å svare på noe av det, så ja, du bør absolutt ha en god dac i tillegg til en pre. Alternativt kutte ut preamp og heller bruke en dac med pre-funksjon.

    Hei,

    Følger denne "tråden" av og til, og vil gi kudos til de deltagende. Har selv en MAkt88 og det samme har en venn av meg.
    Min venn har nylig gått til innkjøp av en Primare dac, så Engelen har fått uvant mye spilletid. I kveld la jeg merke til at blått gassaktig lys danset inne i alle Kt88 rørene så forsterkeren ble slått av. Tror han har hatt forsterkeren i ca 5 år og har aldrig blitt "bias" justert. Er dette den sannsynlige forklaringen på "Nordlyset" i KT88 rørene, eller kan det være annet? Har null greie på rør og ledninger, så svar mottas hjerteligst.:-\
    Tipper på at det er en av 2 ting: Enten så er det på høy tid å få justert inn bias, eller så er kt88 rørene i ferd med å bli brukt opp.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    yosh81@ Er det en bruksanvisning på nettet over hvordan man justerer bias på MA, hva en trenger av utstyr etc ?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    yosh81@ Er det en bruksanvisning på nettet over hvordan man justerer bias på MA, hva en trenger av utstyr etc ?
    Lovemusik la inn en link på side 14 her inne.
    Men kan finne den frem igjen. :
    Optimering av Music Angel KT88 - Side 2

    Du trenger et voltmeter som måler dc-spenning, helst med 3 desimaler og en liten rett skrutrekker som helst er isolert hele veien. Isorelingsteip fungerer godt.
    Hansker er heller ikke så dumt. det er opp mot 500v dc inni disse, og det vil man helst ikke komme borti.
    Kan også kjøpe inn spesielle bias-metere dersom det ønskes til målingen, men justering foregår fortsatt inni på disse, så et voltmeter er like greit.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Den spiller bra nå, tenkte bare det var greit og skjekke bias.
    Takk for link :)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sper på tråden med bilde av mitt XD800 Mkiii anlegg MA venner :)
    Både kona og jeg er blitt veldig glad i denne. Er oppgradert med Psvane kt88-t, Alps blue motorisert potmeter, (Selvlaget fjernkontroll ;) nye kondisser,lytter,rørsokler osv.
    Music angle.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sper på tråden med bilde av mitt XD800 Mkiii anlegg MA venner :)
    Både kona og jeg er blitt veldig glad i denne. Er oppgradert med Psvane kt88-t, Alps blue motorisert potmeter, (Selvlaget fjernkontroll ;) nye kondisser,lytter,rørsokler osv.
    Vis vedlegget 252745
    Kjempebra!

    Kunne du fortelle litt hvordan du gikk frem for å sette inn Alps potmeter med fjernkontroll? Er det noe jeg skulle ønske jeg hadde, så er det fjernkontroll :)
    Og hvordan sette inn nye rørsokler, hadde og vært artig å fått litt tips på. Det som irriterer meg litt med rørsoklene er at de står skjeft, sånn at all logo på nye rør kommer bak-frem.

    Og hvordan låter Psvane KT88 ift original? Mine Golden Lion Retro må vel snart ta slutt en gang de også. Har gått og gått nå på 6. året tror jeg! Og de er like fine!!!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    yosh81@ Er det en bruksanvisning på nettet over hvordan man justerer bias på MA, hva en trenger av utstyr etc ?
    Heisann. Ble det en MA KT88 til odel og eie? I såfall grattis! :)

    Den metoden jeg anbefaler deg, og som er den enkleste, er med en såkalt Quad Bias Tube Tester. Da slipper du alt med voltmeter og plassere klyper på rett side av motstand osv. Jeg liker metoden KISS (Keep it simple stupid) :)

    Quad tester er et lite apparat med fire ledninger. I hver ende er det rørsokler som settes i rørsokkelen og rør oppå. Altså setter du tube tester mellom rør og rørsokkel. Alle fire. Så velger du bare med å vri på apparatet, så kan du direkte lese av mV. Ikke noe omregning eller noe slikt. Så er det bare å skru forsiktig på de 4 små blå. Sett forsterkeren på høykant, og skru forsiktig uten å komme bort i noe med fingrene. Anbefalt bias er 35-40mV, men man kan ha både mer eller mindre. Jeg har nettopp fått justert min til 40mV, da flere av mine rør var ganske off faktisk. Nå gløder alle like mye:)

    Mala Audio selger slike eller på Ebay.
    biastest2.jpg
    biastest3.jpg
     

    EivindOla

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2007
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Sted
    Sandnes
    Hei.
    Har nettopp kjøpt meg en MA kt88. Trolig første generasjon. Får den ikke hjem på noen uker, så jeg har ikke fått prøvd den enda.
    Har aldri eid eller prøvd rørforsterker før, så jeg lurte på om det var noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal bruke den? Må den bli varm først? Trenger ei kjapp bruksanvisning... :)

    mvh Eivind.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Anbefalt bias er 35-40mV, men man kan ha både mer eller mindre. Jeg har nettopp fått justert min til 40mV, da flere av mine rør var ganske off faktisk. Nå gløder alle like mye
    Egentlig ikke så rart - det er veldig liten sammenheng mellom gløding og bias, i alle fall når vi snakker om det du snakker om...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei.
    Har nettopp kjøpt meg en MA kt88. Trolig første generasjon. Får den ikke hjem på noen uker, så jeg har ikke fått prøvd den enda.
    Har aldri eid eller prøvd rørforsterker før, så jeg lurte på om det var noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal bruke den? Må den bli varm først? Trenger ei kjapp bruksanvisning... :)

    mvh Eivind.
    Egentlig er det ikke så mye spes. å tenke på, men et par saker kan jo være greit å følge:
    a) Slå alltid forsterkeren på som siste komponent, og av som første - egentlig grei leveregel uansett forsterkerkonstruksjon. Og - volumet skal skrus helt ned før du rører av/på bryter.
    b) Nei, den behøver ikke å bli "varm" før du begynner å spille, men beregn +/- 15 minutter før den begynner å låte optimalt
    c) Slå ALDRI på forsterkeren uten å ha belastning over ht-terminalene - dvs ht tilkoblet. Den kan ellers gå i sk. selvsving, med litt uheldige konsekvenser.
    d) Ta ALDRI på rørene (glasset) med bare fingrene. Bruk bomullshansker el.likn om du skal ha de ut/inn av rørsoklene.
    e) Om du skal flytte på forsterkeren (transportere den osv) og den kan bli utsatt for vibrasjoner, støt el.likn. > Vent med dette til den (rørene er kalde).
    f) En rørforsterker blir varm. Dvs > trafoene blir ikke så volsomt varme og kan fint berøres, men rørene blir ordentlig varme. Du må derfor sørge for å plassere den slik at det er godt med fritt rom over den, og helst litt rundt også. Nyskjerrige husdyr og små barn finner fort ut at rørene blir varme, men har man sånne i hus, så kan det jo være greit å ta noen forhåndsregler.
    g) Da rør har en omtrentlig gitt levetid under bruk, så anbefales det å slå forsterkeren av når den ikke er i bruk. Primært fordi den ellers står og "brenner opp" (les bruker opp) rørene til ingen nytte.
    h) Vedr. MA, og andre som har tilsvarende funksjon. Skal du veksle mellom triodedrift og pentodedrift (vendebryter bak på forsterkeren) så drar du også volumet ned til 0 før du veksler over.
    i) Ved tilkobling av ht, så ser du at det er 2 stk + terminaler for både h og v kanal. De er merket med hhv 4ohm og 8ohm. Litt avhengig av hva som er nominell imperdanse på dine ht så velger du først å koble ht. (+) til den som ligger nærmest dette. Men, du kan også prøve å koble til den andre. Velg å bruke den som du synes det er best lyd over. Minusterminalene er det kun én av for hver side.

    Tror det skulle være omtrent det meste du kan/bør ha i bakhodet.
    Lykke til med rør-lyd for første gang:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    yosh81@ Er det en bruksanvisning på nettet over hvordan man justerer bias på MA, hva en trenger av utstyr etc ?
    Heisann. Ble det en MA KT88 til odel og eie? I såfall grattis! :)

    Den metoden jeg anbefaler deg, og som er den enkleste, er med en såkalt Quad Bias Tube Tester. Da slipper du alt med voltmeter og plassere klyper på rett side av motstand osv. Jeg liker metoden KISS (Keep it simple stupid) :)

    Quad tester er et lite apparat med fire ledninger. I hver ende er det rørsokler som settes i rørsokkelen og rør oppå. Altså setter du tube tester mellom rør og rørsokkel. Alle fire. Så velger du bare med å vri på apparatet, så kan du direkte lese av mV. Ikke noe omregning eller noe slikt. Så er det bare å skru forsiktig på de 4 små blå. Sett forsterkeren på høykant, og skru forsiktig uten å komme bort i noe med fingrene. Anbefalt bias er 35-40mV, men man kan ha både mer eller mindre. Jeg har nettopp fått justert min til 40mV, da flere av mine rør var ganske off faktisk. Nå gløder alle like mye:)

    Mala Audio selger slike eller på Ebay.
    Vis vedlegget 253501 Vis vedlegget 253502
    Så denne først nå :)
    Det ble en MA til odel og eie, fin rørforsterker til en veldig billig penge .
     

    sfm

    Medlem
    Ble medlem
    06.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Hei :)

    Har importert MA Marantz7 forforsterker og prøvd følgende rør kombinasjoner. Og verden den lille billige forsterkeren er alt for god for pengene :)
    Som effekt brukte jeg SANSUI 9090 (fra 70-tallet) og har prøvd både med Klipsch Chorus og JBL L-100. Har prøvd MA kt88 som effekt også, men jeg synes MA kt88 spiller bedre alene, (Se egen tråd om MA kt88 med Klipsch Chorus: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/72270-ra-r-til-music-angel-kt88-3.html ).

    1-TFK <> ecc82 + 2x TFK <> ecc83
    2-TFK <> ecc82 + 2x RCA ecc83
    3-TFK <> ecc82 + 2x Brimar ecc83

    Nr.1 var en vinner, og verden for et varmt lyd, spesielt mellom tone det var en opplevelse... Mye Bass men det har nok Sansui 9090 har bidratt med 2x120 w vintage effekt
    nr.2 også "helt all right". Litt mindre detaljert men veldig behagelig lyd.
    Har født beskjed at TFK <> ecc82 + GEecc83 er en god kombinasjon men har ikke fått tak i GEecc83 ennå.
    Nr.3 var ok men ikke i nivå med 1 og 2
     

    sfm

    Medlem
    Ble medlem
    06.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Har også prøvd RCA clear top ecc82 i plassen for ecc83 rør, det spilte veldig luftig, åpent. Men tilbakemeldingen jeg fikk var at ecc83 og ecc82 er forskjellige rør og kan/skal ikke brukes om hverandre. Med ecc82 i plassen fo ecc83 vil de jobbe utenfor arbeidsommerådet og sannsynligvis trekke for mye strøm.
     
    Sist redigert:

    kjetil80

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    49
    Hei slenger ut et bilde av min ma kt88 :)
    Makt88uppgr.jpg

    Synes jeg har fått den til å spille veldig bra på mine klipsch forte II:D
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Er ma marantz 7 en bra pre ? Hvilken ma er den kraftigste ?? Jeg vurderer dette merket men den må ha nok power til å drive mine IMF sacm
     

    Prudence

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    28
    Sted
    Bergen
    MA "Marantz" 7 Er en helt utrolig god pre - spesielt sett i forhold til prisen. Rør i pre og kraftig transistor i kombinasjon er bra saker. MA mk 88 er også suveren - men er skjemmet av veldig dårlig (utvendig) byggekvalitet. Les ellers hva ptb skriver i denne tråden tidligere ang bruk av (rør)forsterkere
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Frister å bestille en senere :)
    Noen som har hørt den?
    Utfra hvordan MA KT88 låt er det jo gode muligheter her og vil jeg tro :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har en MA EL34 med 4 EL34.Liker den veldig godt,og på generell basis ser jeg ut til å foretrekke EL34 fremfor KT88. EL34 fremstår for meg litt mykere i klangen,uten at de er treige eller sirup av den grunn.
    Syns MA KT88 også er en fin forsterker,men personlig liker jeg EL34 varianten bedre.Det meste av grunnen til at desse forsterkerene har den fine gjengivelsen som de har er som Kjell B var inne på valget av komponenter innvendig. Vintage karbonmotstander,valg av kondiser,osv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en MA EL34 med 4 EL34.Liker den veldig godt,og på generell basis ser jeg ut til å foretrekke EL34 fremfor KT88. EL34 fremstår for meg litt mykere i klangen,uten at de er treige eller sirup av den grunn.
    Syns MA KT88 også er en fin forsterker,men personlig liker jeg EL34 varianten bedre.Det meste av grunnen til at desse forsterkerene har den fine gjengivelsen som de har er som Kjell B var inne på valget av komponenter innvendig. Vintage karbonmotstander,valg av kondiser,osv.
    Ja når jeg måtte opp til Krell (hadde Krell kav300il og MA samtidig) for å få samme lydkvaliteten som MA så sier det litt om hvor bra de låter.
    Hadde vert kjekt å fått hørt den med EL34 og ikkje mindre enn 8 rør :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det er liv i MA gjengen ja..!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har også fått meg en. Prøvde å biasjustere, men jeg skrur og skrur og det skjer ingenting.
    Er de virkelig multiturn disse biaspotene?
    Ser ut som om den er lampizator modda

    Håvard
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har også fått meg en. Prøvde å biasjustere, men jeg skrur og skrur og det skjer ingenting.
    Er de virkelig multiturn disse biaspotene?
    Ser ut som om den er lampizator modda

    Håvard
    De jeg har sett har hatt multi turn potmeter til bias. Du hører eller merker et lite klikk når du er i enden.
    Vanligvis er det et potmeter til hvert utgangsrør pluss et par til som skaper forvirring. Spørs hvem du har skrudd på.
    Ellers ville jeg styrt unna den med 8 x EL34. Mer er ikke bedre og det blir oftere feil.
    Effektøkningen er 3dB som er marginal i lydsammenheng.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Om du skrur og måler på "riktig" punkt så skal det slå ut, du kan sjekke spenning på ben 5 KT88 rør, der bør det ligge på ca -50v

    MA-2009-bias-03.jpg

    relleekortbias.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Et av problemene er at den ene motstanden er borte på printkortet. To av motstandene er 5 ohm og den andre er 10 ohm.
    Prøvde å måle over pin 8 og jord. Skrudde på et potmeter og målte på alle rørene for å sjekke hvilket rør og potemeter som hang sammen. Lite bevegelse på multimeteret. Kan ikke sikkert si om rørene er kav utslitte

    Håvard
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du har lyd, går det strøm i rørene og det må være spenning over katodemotatsndene.
    Vær veldig obs når du justerer og måler. Det er over 500V på kortet og det ligger helt åpent.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    om det er 1stk eller 2stk motstander spiller ingen rolle, bare du har kontroll på det selv... 2stk/5ohm = 0.2v(40 ma) 1stk/10ohm = 0.4v(40ma)

    En fin måte og kontrollere at du ikke har juster deg helt bort er ben 5 på KT88 rør , ca -50v

    får du det ikke til så stopp på Lunner når du er forbi.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn