Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Endelig..: venter spent på fortsettelsen ang Avantgade saken
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Det må være et høypassfilter et sted på innsiden for å sikre overgangen mellom passiv mellomtone og aktiv sub.
    Det er ikke det på Duo. Kun 1.(2.?) Ordens høypass på diskant. Mellomtonen er helt filterløs.

    Personlig synes jeg det er en tåpelig ide fordi det er enormt overlapp både oppover og nedover. Samtidig er forvrengningen skyhøy både over og under «passbåndet".

    Jeg har målt Duo selv. Etter omkobling til aktiv drift med 8. Ordens akustisk på alle flanker låt de skikkelig bra.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt "morsomt" å registrere hvor mange forutinntatte meninger mange har om noe de knapt har hørt.. Horn, Kinamikk, DIY osv... Hva angår kinamikk, så tror jeg mange ville bli svært forbauset om de visste hvor mye som blir "halvprodusert" i feks Kina, feks som helt eller delvis bestykkede kretskort, kabinetter..etc..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Malaysia er også et stort land når det gjelder produksjon av elektronikk. Jeg ser at mine Hypex moduler er laget der.
    Videre har jeg:
    Marantz SR7015 - Vietnam
    Sony UDP-X800 - Malaysia
    JVC DLA N7 - Malaysia
    Behringer DCX2496 - Kina
    Magnepan høyttalere - USA :cool:
    ICEpower moduler - Kina (?)
    Logitech Squeezebox - India (mest sannsynlig)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt "morsomt" å registrere hvor mange forutinntatte meninger mange har om noe de knapt har hørt.. Horn, Kinamikk, DIY osv... Hva angår kinamikk, så tror jeg mange ville bli svært forbauset om de visste hvor mye som blir "halvprodusert" i feks Kina, feks som helt eller delvis bestykkede kretskort, kabinetter..etc..
    Hehehe, ja. Når man ser ellers ok oppegående mennesker, som bruker mye tid til å lese seg opp på nettet ellers, ikke klarer å tolke en enkel annonse fra OHC - steiler allerede ved 1. punkt før de skriker etter kjøpsloven - så kan man jo lure...:unsure: :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke det på Duo. Kun 1.(2.?) Ordens høypass på diskant. Mellomtonen er helt filterløs.

    Personlig synes jeg det er en tåpelig ide fordi det er enormt overlapp både oppover og nedover. Samtidig er forvrengningen skyhøy både over og under «passbåndet".

    Jeg har målt Duo selv. Etter omkobling til aktiv drift med 8. Ordens akustisk på alle flanker låt de skikkelig bra.
    OK, I stand corrected. Filterløs mellomtone, ja. Da er det elementets egen induktans som blir et førsteorden lavpassfilter mot diskanten, og resonansfrekvensen av oppheng og kammer som blir et andreordens høypassfilter mot subwooferen. Jeg ville heller ikke bygget det slik, men da vil det også være mulig å brenne av mellomtoneelementene i tilfelle DC fra forsterker. Det er tydeligvis ikke det som har skjedd her.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er bare å takke for meg. Velger å gi opp etter nærmere 11 uker nå.
    Av all dialog som har blitt ført så finner jeg ingen antydning til hjerte i saken at det skulle kunne befinne seg en sjel hos
    enten OHC eller hos Avantgarde som ville se ulykken jeg har vært utsatt for og kunne ha litt vilje i å gi bistand til det.
    De kan rett og slett ikke.
    Alt jeg spurte var om ett par talespoler, utskjelt og blokkert fra Avantgarde så holder jeg fortsatt på med OHC, men jeg ser at de ikke makter.
    Hvis 11 uker ikke er antydning nok til det, nei da er ingenting.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Første treff på google.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

    Første treff på google.
    Ingen grunn til å overanstrenge deg TGB :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner fremdeles ikke hvorfor det skal være så dyrt og vanskelig å få reparert disse høytalerne. Hvis det er slik at elementene må matches, er det ikke bare å sende matchede elementer fra Tyskland?

    Jeg har sjøl sprengt et mellomtoneelement i en B&W 802F. I 1986. Skjedde med Led Zeppelin IV på full guffe. Selv om det var sjølforskyldt fikk jeg nye elementer gratis på under ei uke......
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner fremdeles ikke hvorfor det skal være så dyrt og vanskelig å få reparert disse høytalerne. Hvis det er slik at elementene må matches, er det ikke bare å sende matchede elementer fra Tyskland?

    Jeg har sjøl sprengt et mellomtoneelement i en B&W 802F. I 1986. Skjedde med Led Zeppelin IV på full guffe. Selv om det var sjølforskyldt fikk jeg nye elementer gratis på under ei uke......
    Jeg skjønner heller ikke dette - veldig rar service uansett. Det er vel billigere å sende en service-mann/kvinne fra Tyskland med fly og delene enn å sende høyttalere ned for service ?

    Det er jo også en smule sløvt av importør og ikke ha noen form for service-apparat for å støtte opp om produktene de distribuerer i landet. Ikke alltid bedre med større aktører, men B&W har også levert tingene når noe har gått galt (riktignok har ikke alltid Hifiklubben (online) vært helt oppegående alltid relatert å skjønne spørsmålet, men heldigvis har man steder som Hifiklubben Drammen for B&W når det går galt sentralt :)

    Uansett så mener jeg butikk må rydde opp her og heller ta krangel med importør i ettertid. Butikk ansvarlig ovenfor kunde, importør/produsent ansvarlig ovenfor butikk.

    Tips til trådstarter:
    Finn et av de mest aktive forum for dette høyttalermerke (helst i USA); kjør på med hvor ekstremt dårlig oppfølging du får. Da synes produsent i tyskland dette begynner å pinlig og det blir fortgang (skal ikke nevne merke, men jeg har brukt denne taktikken med gode resultat før). Men du har sterke rettigheter i Norge som forbruker; advokat er også et alternativ.
     
    Sist redigert:

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    11 uker med helvete pga 2 ryki slike, de kunne bare putta 2 av dem i en konvolutt og sendt de til meg. Men de har prøvd å få full uttelling ved uhellet å maksimere fortjensten på de. Hjelper ikke om man er ny kunde og har brukt kvart million på ett produkt hos dem, det oppfordrer dem kun til å prøve å få mer penger ut av en. Hvor de vil heller plyndre en enn å gi inn til ønsket kunden har. Penger er den eneste faktor.

    De driter langt og lenge om de spiller hos meg eller ikke. snakker om at de skal matche... 11 uker med en gjeng unger som leker butikk.

    10625767_800.jpg
    10625787_800.jpg


    Fritt frem linke den diskusjonen her på nettet, jeg trenger ferie.
    Jeg veit Øystein kommer til å komme tilbake og si at de har gjort alt for å hjelpe. Hjelper lite.
    De spolene var alt jeg ba om.

    Etter 10 uker;

    Fri, 10 Sept, 17:51 (7 days ago)
    Jeg takker for tips og jeg tipper jeg har svar til over helga!
    God helg om vi ikke prates før det!
    Fri, 10 Sept, 18:12 (7 days ago)
    God helg Øystein. Vi høres.
    Tue, 14 Sept, 11:10 (3 days ago)
    Fikk noe svar?
    Tue, 14 Sept, 11:13 (3 days ago)
    kom akkurat inn døra på jobben etter helgen,
    jeg kommer tilbake til deg i dag :)
    Tue, 14 Sept, 18:09 (3 days ago)
    Hei,
    har fått svar,
    må bare oversette, så svarer deg i morgen :)
    god kveld!
    Wed, 15 Sept, 11:41 (2 days ago)
    Hei,
    de misforstod spørsmålet først,
    har nå gitt mer klarhet i det så venter nytt svar.
    Thu, 16 Sept, 11:54 (21 hours ago)
    Vi skal klare det Øystein, selv om det tar sin tid, vi skal klare det.
    Thu, 16 Sept, 16:56 (16 hours ago)
    det skal vi! Fortsatt i dialog med avantgarde!

    Sinnsykt.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Forvirrende og trist hele greia.
    Hadde det vært meg ville jeg tatt saken/sakene i egne hender og kjøpt meg en 6 kanals DSP dings og målemic.:confused:
    ...meg om det. ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig dårlig reklame for OHC og Avantgarde dette her .
    Hørte et par AG for en tid tilbake, bruktsalg i butikk -ikke OHC- det låt både rart og dårlig , det slår meg nå at det kan ha vært diskanten som var blåst på de også …
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Man bliver ikke ligefrem horny på Avantgarde efter denne tråd. Ingen der får lyst til at hælde benzin ind af deres brevsprække og tænde på?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Er ikke dette en potensiell sak for magasiner som Stereo+, Lydogbilde osv ?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Analog-mafian irriterer seg muligens til de blir lilla i trynet av mine DSP utspill, men om det er så at den passive løsningen AG har designet disse kreasjoner med er så dårlig som enkelte har antydet, så burde det være mye å hente lydmessig med å gå all inn ved aktiv drift.

    Dette gjelder jo også flere andre høyttalere, ikke bare AG.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo også tenkt den tanken. For meg er det nokså opplagt at et par Avantgarde Trio ville ha nytte av DSP for løpetidskorrigering mellom de forskjellige hornmunningene. Lekte litt med den tanken den gangen jeg så dem stå utstilt på flyplassen i Frankfurt (ikke langt fra fabrikken) til langt mer betalbar pris enn hva de koster nå. Slo det fra meg ganske fort - litt for store til å ta med hjem som håndbagasje på flyet. :)

    Jeg nevnte forresten at jeg kjøpte min Michell Gyrodec som demo-eksemplar hos OHC. Fikk den ganske rimelig, for noen hadde greid å knekke det ene festet til lokket. Da var egentlig avtale at OHC skulle skaffe et nytt lokk til meg fra produsent, men det var også variasjoner over temaet «har ikke glemt deg, men venter fortsatt på svar fra produsent». Det var ikke spesielt viktig, siden platespilleren fungerte helt utmerket, men etter et års tid ga jeg opp og fikk en lokal produsent til å lage et lokk. Jeg tror det var Kreativ Plast som gjorde den jobben, og det gikk fort & greit når jeg bare skar igjennom og bestilte greiene.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har jo også tenkt den tanken. For meg er det nokså opplagt at et par Avantgarde Trio ville ha nytte av DSP for løpetidskorrigering mellom de forskjellige hornmunningene. Lekte litt med den tanken den gangen jeg så dem stå utstilt på flyplassen i Frankfurt (ikke langt fra fabrikken) til langt mer betalbar pris enn hva de koster nå. Slo det fra meg ganske fort - litt for store til å ta med hjem som håndbagasje på flyet. :)

    Jeg nevnte forresten at jeg kjøpte min Michell Gyrodec som demo-eksemplar hos OHC. Fikk den ganske rimelig, for noen hadde greid å knekke det ene festet til lokket. Da var egentlig avtale at OHC skulle skaffe et nytt lokk til meg fra produsent, men det var også variasjoner over temaet «har ikke glemt deg, men venter fortsatt på svar fra produsent». Det var ikke spesielt viktig, siden platespilleren fungerte helt utmerket, men etter et års tid ga jeg opp og fikk en lokal produsent til å lage et lokk. Jeg tror det var Kreativ Plast som gjorde den jobben, og det gikk fort & greit når jeg bare skar igjennom og bestilte greiene.
    Leit å høre!

    Michell er helt umulig forholde seg til, har kontaktet de jevnlig over et år på tilsvarende case. Kontakt meg på PM så kompenserer vi deg for lokket.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    11 uker med helvete pga 2 ryki slike, de kunne bare putta 2 av dem i en konvolutt og sendt de til meg. Men de har prøvd å få full uttelling ved uhellet å maksimere fortjensten på de. Hjelper ikke om man er ny kunde og har brukt kvart million på ett produkt hos dem, det oppfordrer dem kun til å prøve å få mer penger ut av en. Hvor de vil heller plyndre en enn å gi inn til ønsket kunden har. Penger er den eneste faktor.

    De driter langt og lenge om de spiller hos meg eller ikke. snakker om at de skal matche... 11 uker med en gjeng unger som leker butikk.

    Vis vedlegget 748471 Vis vedlegget 748472

    Fritt frem linke den diskusjonen her på nettet, jeg trenger ferie.
    Jeg veit Øystein kommer til å komme tilbake og si at de har gjort alt for å hjelpe. Hjelper lite.
    De spolene var alt jeg ba om.

    Etter 10 uker;

    Fri, 10 Sept, 17:51 (7 days ago)
    Jeg takker for tips og jeg tipper jeg har svar til over helga!
    God helg om vi ikke prates før det!
    Fri, 10 Sept, 18:12 (7 days ago)
    God helg Øystein. Vi høres.
    Tue, 14 Sept, 11:10 (3 days ago)
    Fikk noe svar?
    Tue, 14 Sept, 11:13 (3 days ago)
    kom akkurat inn døra på jobben etter helgen,
    jeg kommer tilbake til deg i dag :)
    Tue, 14 Sept, 18:09 (3 days ago)
    Hei,
    har fått svar,
    må bare oversette, så svarer deg i morgen :)
    god kveld!
    Wed, 15 Sept, 11:41 (2 days ago)
    Hei,
    de misforstod spørsmålet først,
    har nå gitt mer klarhet i det så venter nytt svar.
    Thu, 16 Sept, 11:54 (21 hours ago)
    Vi skal klare det Øystein, selv om det tar sin tid, vi skal klare det.
    Thu, 16 Sept, 16:56 (16 hours ago)
    det skal vi! Fortsatt i dialog med avantgarde!

    Sinnsykt.
    Hei dekz og forum.

    har ringt deg flere ganger i dag, vet ikke om det er noe galt med min telefon men jeg når deg ikke.

    Som sagt så kommer vi når det passer deg henter høyttaleren gratis som fortalt tidligere i tråden, sjekker de her, for så gjør det som trengs etter ditt samtykke for å få dette i orden.

    Jeg har snakket med alle som har vært involvert i saken for å finne ut alle misforståelsene som er ute å går fra din side.

    Kostnad på dine høyttalere komplett tur-retur fabrikk er 12.013.68 NOK ink moms.

    Når det er sagt så trengs ikke hele høyttaleren å sendes, en kan sende de eventuelle delene som må gjøres noe med til en langt lavere kostnad.

    Hilsen
    Øystein
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Selger skal stå for frakt så lenge produktet er under garanti. Når dere har tatt betalt for sevice av dem og kunde fortsatt opplever problem med produktet så er det deres bekostning det skal gå på ved at det ligger i deres ansvar å fikse feilen helt og holdent. Og ikke en half ass job som ikke fikser problemet fullstending.

    Med andre ord du tar fra meg garantien jeg skulle hatt ved servicen dere har gitt på produktet.

    Eller kanskje du forteller meg at jeg har ødelagt produktet igjen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir rarere og rarere…
    Først så koster det 60000 og høyttaler må sendes til Tyskland
    Så betales det 22 000 for en service hos kunden , en service som ikke løser problemet, men fastslår at diskant er brent
    Så tilbyr butikk å hente høytaler gratis og undersøke den i butikk.
    Av en eller annen grunn skjer ikke dette, ( fordi kontakt ikke oppnås?, kunde fortsatt står i fare for å måtte betale 12k for tysk reparasjon ? Sammenbrudd i tillit og kommunikasjon ?)

    Nå koster det 12000 å sende høyttaler til Tyskland , men det er kanske ikke nødvendig .

    Håper dere kan få i gang kommunikasjon og komme til bunns i høyttalerproblemet snart
    Lykke til

    PS jeg måtte lese siste innlegg flere ganger før jeg skjønte det. Kunde er fed up og vil ikke betale et øre mer for en service som hittil ikke har løst problemet. Og fabrikk vil ikke bekoste en service de selv har fastslått er brukerfeil.

    Det er vel liten nytte å ha en ubrukelig høyttaler i stua , så en sjekk i butikken kan vel være verdt et forsøk ?
     
    Sist redigert:

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Michell er helt umulig forholde seg til, har kontaktet de jevnlig over et år på tilsvarende case.
    Står du seriøst som selger å snakker dritt om merkene deres? Hva slags butikk er det dere driver? Det er spesielt nok at dere legger ut info her, selv om dere får dårlig omtale. Dette alene sier jo hvordan dere behandler kundene. Jeg skal iallefall aldri handle hos dere etter dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Står du seriøst som selger å snakker dritt om merkene deres? Hva slags butikk er det dere driver? Det er spesielt nok at dere legger ut info her, selv om dere får dårlig omtale. Dette alene sier jo hvordan dere behandler kundene. Jeg skal iallefall aldri handle hos dere etter dette.
    Nåja, i mitt tilfelle var det nok riktig at det ikke var så mye respons å få fra leverandør. Det var vel noe med en konkurs og rekonstruksjon av selskapet i mellomtiden. High end hifi-produsenter er ikke alltid de mest seriøse og solvente forretningene.

    Michell er helt umulig forholde seg til, har kontaktet de jevnlig over et år på tilsvarende case. Kontakt meg på PM så kompenserer vi deg for lokket.
    Takk for tilbudet, men har nok avskrevet dette forlengst. Husker ikke lenger hva det kostet eller hvor jeg gjorde av kvitteringen. Jeg kjøpte spilleren med rabatt nettopp fordi lokket var defekt, så for min del gjør det ikke stor forskjell om erstatningslokk kom fra OEM eller er en kopi.
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum
    Vil bare påpeke noe som butikker av og til bruker for å avvise reklamasjon og det er at produsenten avviser reklamasjonen, de får ikke tak i produsenten eller lignende.
    Det er ikke produsenten som er ansvarlig etter lov om forbrukerkjøp, det er butikken.
    At produsenten avviser reklamasjon har ingen innvirkning på forbrukers rettighet overfor butikken. Det betyr bare at butikken må stå for kostnaden uten å få noe refundert av sin leverandør. Men det er en sak mellom dem og angår ikke forbruker.
    Men det hender man må ta dette til konfliktrådet for å få rett. Som kjent hjelper det ikke å ha rett om man ikke får rett. Det har man rettsvesenet til. Er man ekstra heldig dropper butikken å stille og da får man nesten alltid en uteblivelsesdom i forbrukers favør.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Mitt inntrykk er at denne tråden ikke helt egner seg i offentlig rom, men er noe som burde tas direkte. Inntrykket så langt er at kunde ikke vil ha hjelp, men påberoper seg et eller annet jeg ikke forstår. Lykke til videre med saken. Håper det ordner seg.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Mitt inntrykk er at denne tråden ikke helt egner seg i offentlig rom, men er noe som burde tas direkte. Inntrykket så langt er at kunde ikke vil ha hjelp, men påberoper seg et eller annet jeg ikke forstår. Lykke til videre med saken. Håper det ordner seg.
    Takk!

    Jeg håper og det ordner seg.

    Jeg skjønner heller ikke det som skrives her opp i mot hva vi har tilbydd.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Nåja, i mitt tilfelle var det nok riktig at det ikke var så mye respons å få fra leverandør.
    Jeg forstår det. Dette er noe også jeg opplever, svært ofte. Og det er ett stort problem for min del, men det tar jeg med produsent. For dette er ikke kundens problem og det skal heller ikke være kundens problem. Dette er ren ansvars fraskrivelse fra butikk og det skal ikke forekomme! Det er elendig kundebehandling.

    Ikke vinn saken, vinn kunden!

    High end hifi-produsenter er ikke alltid de mest seriøse og solvente
    Nei, det skal være sikkert og visst, men som du ser her så er ikke alltid butikkene det heller.

    Ja, dette er en rar tråd, hvor kunde og selger diskuterer i offentlig rom. Jeg kan forstå at kunde kommer inn i ett relevant forum å deler sin frustrasjon, men at selger kommer inn og kommenterer og skal forsvare seg er merkverdig.

    Ser du at andre butikker gjør det? Selv om kunden skulle ta feil og komme med alle mulige utsagn?
    Dette skjer flere ganger daglig bla på facebook. På butikkene/ produsentenes side, hvor ALLE som har likt siden kan se hva som skrives.
    Selger skulle holdt seg for god for det og kommet med ett kjapt ''beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning.''
    Da skulle også tråden ha stoppet der, noe den burde.

    Ikke komme å si at nei kunden tar feil, vi har tilbudt dette og ''mulig telefonen min ikke fungerer, men jeg får ikke tak i deg''. Det er og blir ett hån mot kunden. Tråden blir heller ikke ferdig av det.

    Vil bare påpeke noe som butikker av og til bruker for å avvise reklamasjon og det er at produsenten avviser reklamasjonen, de får ikke tak i produsenten eller lignende.
    Det er ikke produsenten som er ansvarlig etter lov om forbrukerkjøp, det er butikken.
    Ja, en som har skjønt det.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Saken har 2 sider og jeg opplever at begge kommer noe til syne i denne tråden. Jeg vil anbefale kunde å ta kontakt/la seg bli kontaktet av leverandør som nå virker å ville løse dette og la historien ligge. Det beste synes jeg er å være pragmatisk og spørre seg selv: Vil jeg få saken løst eller være offer?

    Som sagt: Lykke til og håper det løser seg uansett hva som tidligere er sagt og (u)gjort.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum
    Mitt inntrykk er at denne tråden ikke helt egner seg i offentlig rom, men er noe som burde tas direkte. Inntrykket så langt er at kunde ikke vil ha hjelp, men påberoper seg et eller annet jeg ikke forstår. Lykke til videre med saken. Håper det ordner seg.
    Her er jeg helt uenig. Tvertimot er den veldig egnet for det offentlige rom. Iallefall sett fra et kundeperspektiv. Definitivt ikke fra et butikkperspektiv.
    Det å kjøpe kapitalvarer er en tillitssak, tillit til at du blir tatt hånd om dersom noe uønsket skjer. Da er det nyttig med slike tråder for å redusere det man kaller motpartsrisiko, konkret å velge å kjøpe et sted man har tillit til. Bare som et eksempel vil du ikke finne slike saker om Norsk Audioteknikk (kunne nevnt flere). Jeg anser sjansen for at du ikke blir ivaretatt godt i en reklamasjonssituasjon av NAT som neglisjerbar.
    BertilOSteen hadde for noen år siden et særdeles dårlig rykte i slike saker, eksemplene florerte på ulike nettforum, på samme måte som i denne saken.
    Veldig nyttig, for da er man iallefall informert ift den risiko man tar om man velger å kjøpe hos dem. For egen del er da Mercedes borte fra listen over aktuelle biler, ikke fordi Mercedes er dårlig, men leverandøren er det. (De har ryddet kraftig i dette, så eksemplet er gammelt)
    Om Hifisentralen skal ta rollen som det viktigste forumet for hifi, må slike tråder kunne leve. Iallefall sålenge de er sakelige og informative.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Her er jeg helt uenig. Tvertimot er den veldig egnet for det offentlige rom. Iallefall sett fra et kundeperspektiv. Definitivt ikke fra et butikkperspektiv.
    Det å kjøpe kapitalvarer er en tillitssak, tillit til at du blir tatt hånd om dersom noe uønsket skjer. Da er det nyttig med slike tråder for å redusere det man kaller motpartsrisiko, konkret å velge å kjøpe et sted man har tillit til. Bare som et eksempel vil du ikke finne slike saker om Norsk Audioteknikk (kunne nevnt flere). Jeg anser sjansen for at du ikke blir ivaretatt godt i en reklamasjonssituasjon av NAT er som neglisjerbar.
    BertilOSteen hadde for noen år siden et særdeles dårlig rykte i slike saker, eksemplene florerte på ulike nettforum, på samme måte som i denne saken.
    Veldig nyttig, for da er man iallefall informert ift den risiko man tar om man velger å kjøpe hos dem. For egen del er da Mercedes borte fra listen over aktuelle biler, ikke fordi Mercedes er dårlig, men leverandøren er det. (De har ryddet kraftig i dette, så eksemplet er gammelt)
    Om Hifisentralen skal ta rollen som det viktigste forumet for hifi, må slike tråder kunne leve. Iallefall sålenge de er sakelige og informative.
    Enig i prinsipp, men det finnes minst like mange urimelige kunder som det finnes dårlig kundeservice uten at jeg ser årsaken tydelig her. Akkurat denne saken blir jeg ikke klok på da det kommer frem så mye rart og kunden virker å ha gått i vranglås slik jeg oppfatter det. Da løses ingenting og partene fremstår bare på den ene siden som offer og den andre siden som dårlig kundeservice. Jeg ser ikke at noen av partene er tjent med det. Og jeg ønsker fremdeles partene lykke til og håper det løser seg minnelig.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår det. Dette er noe også jeg opplever, svært ofte. Og det er ett stort problem for min del, men det tar jeg med produsent. For dette er ikke kundens problem og det skal heller ikke være kundens problem. Dette er ren ansvars fraskrivelse fra butikk og det skal ikke forekomme! Det er elendig kundebehandling.

    Ikke vinn saken, vinn kunden!


    Nei, det skal være sikkert og visst, men som du ser her så er ikke alltid butikkene det heller.

    Ja, dette er en rar tråd, hvor kunde og selger diskuterer i offentlig rom. Jeg kan forstå at kunde kommer inn i ett relevant forum å deler sin frustrasjon, men at selger kommer inn og kommenterer og skal forsvare seg er merkverdig.

    Ser du at andre butikker gjør det? Selv om kunden skulle ta feil og komme med alle mulige utsagn?
    Dette skjer flere ganger daglig bla på facebook. På butikkene/ produsentenes side, hvor ALLE som har likt siden kan se hva som skrives.
    Selger skulle holdt seg for god for det og kommet med ett kjapt ''beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning.''
    Da skulle også tråden ha stoppet der, noe den burde.

    Ikke komme å si at nei kunden tar feil, vi har tilbudt dette og ''mulig telefonen min ikke fungerer, men jeg får ikke tak i deg''. Det er og blir ett hån mot kunden. Tråden blir heller ikke ferdig av det.


    Ja, en som har skjønt det.
    Altså jeg tilbydde meg rydde opp i en gammel case er ansvarsfraskrivelse?

    Når det går over en viss grense og det gjentas ting som er tilbakevist og dette fortsetter hva tenker du en skal gjøre?

    Jeg beklager at situasjonen er slik og kontakt meg så får vi til en løsning.

    PS! i hele går så falt min telefon ut og inn og flere samtaler ble brutt.
    Jeg forstår det. Dette er noe også jeg opplever, svært ofte. Og det er ett stort problem for min del, men det tar jeg med produsent. For dette er ikke kundens problem og det skal heller ikke være kundens problem. Dette er ren ansvars fraskrivelse fra butikk og det skal ikke forekomme! Det er elendig kundebehandling.

    Ikke vinn saken, vinn kunden!


    Nei, det skal være sikkert og visst, men som du ser her så er ikke alltid butikkene det heller.

    Ja, dette er en rar tråd, hvor kunde og selger diskuterer i offentlig rom. Jeg kan forstå at kunde kommer inn i ett relevant forum å deler sin frustrasjon, men at selger kommer inn og kommenterer og skal forsvare seg er merkverdig.

    Ser du at andre butikker gjør det? Selv om kunden skulle ta feil og komme med alle mulige utsagn?
    Dette skjer flere ganger daglig bla på facebook. På butikkene/ produsentenes side, hvor ALLE som har likt siden kan se hva som skrives.
    Selger skulle holdt seg for god for det og kommet med ett kjapt ''beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning.''
    Da skulle også tråden ha stoppet der, noe den burde.

    Ikke komme å si at nei kunden tar feil, vi har tilbudt dette og ''mulig telefonen min ikke fungerer, men jeg får ikke tak i deg''. Det er og blir ett hån mot kunden. Tråden blir heller ikke ferdig av det.


    Ja, en som har skjønt det.
    beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Enig i prinsipp, men det finnes minst like mange urimelige kunder som det finnes dårlig kundeservice uten at jeg ser årsaken tydelig her. Akkurat denne saken blir jeg ikke klok på da det kommer frem så mye rart og kunden virker å ha gått i vranglås slik jeg oppfatter det. Da løses ingenting og partene fremstår bare på den ene siden som offer og den andre siden som dårlig kundeservice. Jeg ser ikke at noen av partene er tjent med det. Og jeg ønsker fremdeles partene lykke til og håper det løser seg minnelig.
    beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her er jeg helt uenig. Tvertimot er den veldig egnet for det offentlige rom. Iallefall sett fra et kundeperspektiv. Definitivt ikke fra et butikkperspektiv.
    Det å kjøpe kapitalvarer er en tillitssak, tillit til at du blir tatt hånd om dersom noe uønsket skjer. Da er det nyttig med slike tråder for å redusere det man kaller motpartsrisiko, konkret å velge å kjøpe et sted man har tillit til. Bare som et eksempel vil du ikke finne slike saker om Norsk Audioteknikk (kunne nevnt flere). Jeg anser sjansen for at du ikke blir ivaretatt godt i en reklamasjonssituasjon av NAT som neglisjerbar.
    BertilOSteen hadde for noen år siden et særdeles dårlig rykte i slike saker, eksemplene florerte på ulike nettforum, på samme måte som i denne saken.
    Veldig nyttig, for da er man iallefall informert ift den risiko man tar om man velger å kjøpe hos dem. For egen del er da Mercedes borte fra listen over aktuelle biler, ikke fordi Mercedes er dårlig, men leverandøren er det. (De har ryddet kraftig i dette, så eksemplet er gammelt)
    Om Hifisentralen skal ta rollen som det viktigste forumet for hifi, må slike tråder kunne leve. Iallefall sålenge de er sakelige og informative.
    beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Selger skal stå for frakt så lenge produktet er under garanti. Når dere har tatt betalt for sevice av dem og kunde fortsatt opplever problem med produktet så er det deres bekostning det skal gå på ved at det ligger i deres ansvar å fikse feilen helt og holdent. Og ikke en half ass job som ikke fikser problemet fullstending.

    Med andre ord du tar fra meg garantien jeg skulle hatt ved servicen dere har gitt på produktet.

    Eller kanskje du forteller meg at jeg har ødelagt produktet igjen?
    beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum
    Enig i prinsipp, men akkurat denne saken blir jeg ikke klok på da det kommer frem så mye rart og kunden virker å ha gått i vranglås slik jeg oppfatter det. Da løses ingenting og partene fremstår bare på den ene siden som offer og den andre siden som dårlig kundeservice. Jeg ser ikke at noen av partene er tjent med det. Og jeg ønsker fremdeles partene lykke til og håper det løser seg minnelig.
    Kan godt være du har rett i dette og for egen del trekker jeg ikke konklusjoner om en butikk basert på en enkeltstående hendelse, men dersom det er flere slike saker, så blir jeg forsiktig. Det er derfor jeg mener slike tråder er viktige.
    Og så er jeg enig med deg i å håpe det løser seg minnelig. For begge parter.
    Men det lukter rart av saken. Brukerfeil er krevende for en leverandør å påstå. Om det kommer for domstol må man da bevise at kunden har fått konkret advarsel av selger, det er ikke tilstrekkelig at det står i et dokument du kan laste ned hos produsenten. Bare som eksempel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn