Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å ri en av mine egne kjepphester... Det finnes ikke en eneste logisk grunn til at det er helvetes mye vanskeligere å lage en god forsterker idag enn for 20-30 år siden... ikke en eneste!! Hva produsentene påstår eller lirer av seg av flyktig språk er en helt annen sak....
    :) Det er enormy mange grunner, jeg sier ikke at de ikke kan lage en bedre forsterker idag. Absolutt de kan. Men kostnaden er enorm og for plassen du må være på må du allerde ha etablert deg i industrien med å i det hele tatt konkurere på det området. Snakker om miljø og bekostning av hva det koster å drive et selskap, markedsføring, bemanning, konstruksjon, innsikt.... konkuranse. Om de i det hele tatt har tilgang til fabrikasjon og materiale.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Jeg lager forsterkere, og det er kanskje ikke så omfattende som du hevder, men det kan jo være det samme.
    Jeg mener det er grunn til å mistenke forsterkeren. Ikke fordi den er rimelig men fordi den er gammel. All effektelektronikk sliter med alder og når man har rundet 20 år så kan det skje en god del ting. Jeg ville sendt forsterkeren til en sjekk for sikkerhets skyld.
    Som Balle skriver så kan det faktisk hende at den oscillerer ved ultrasonisk frekvens som ikke er hørbar. Dette brenner opp diskanten.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.216
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Joda , fattern han en god gammel men NADen er vel den mest sannsynlige synderen om ikke ht allerede var skadet ved kjøp
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lager forsterkere, og det er kanskje ikke så omfattende som du hevder, men det kan jo være det samme.
    Jeg mener det er grunn til å mistenke forsterkeren. Ikke fordi den er rimelig men fordi den er gammel. All effektelektronikk sliter med alder og når man har rundet 20 år så kan det skje en god del ting. Jeg ville sendt forsterkeren til en sjekk for sikkerhets skyld.
    Som Balle skriver så kan det faktisk hende at den oscillerer ved ultrasonisk frekvens som ikke er hørbar. Dette brenner opp diskanten.
    Er enig Armand
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Joda , fattern han en god gammel men NADen er vel den mest sannsynlige synderen om ikke ht allerede var skadet ved kjøp
    Like greit å høre her da, hvem er det som kan gjøre det i Oslo området?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke ment som angrep på Balle, jeg nevner det for alle de som prøver å hive seg på at NAD'en er gammel og derfor dårlig.

    Han sa " men det er kanskje en historie bak? Jeg bare forsterker det han sa i forståelsen over noe som ikke alle andre har.

    OHC gikk reint ut og slo hammeren i bordet på at det var NADen som var grunnen.
    Målte de på forsterkeren?
    Viss striden står der så kan du for eksempel prøve å finne noen som vil måle på den for deg?

    Om den sender ut mye DC så er det ganske enkelt å måle med et multimeter på utgangen. Om den oscilerer må man nok ha mer avansert måleutstyr.
    Men burde vere mulig å finne noen i Oslo-områdene som ganske kjapt kan ta noen målinger på den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den NAD'en er grunnen til at jeg kjøpte Duo'ene.
    System match er noe av det folk bruker mest penger på, noen jakter hele livet og bruker millioner på anlegg, fortsatt så sitter dem og tenker oppgradering.
    Når man finner en match så driter man i hva andre sier om hva som er bra og ikke.
    Det er det hjerte som bestemmer.

    Det er helt fint at folk skal utfolde seg i hva de mener om tekniske spesifikasjoner, og det er åpenbart at de fleste henger seg på den bølgen, men god musikk er ikke gode tekniske data, hvis du tror på det så går du vill og jakter etter noe du aldri klarer å finne fram til. Det er akkurat det den verden her selger sine produkter på. Skal ikke nevne hvor helvetes dyrt der er å lage en skikkelig forsterker i dag i forhold til det var for 30 år siden da ikke alle trengte å betale skjorta på noe som ikke er brukt i produksjon av produktet engang.
    Det kan du jo mene, men jeg har også regnet litt på stabilitetskriterier for utgangstrinn i klasse AB-forsterkere og vet relativt godt hva du kan få til for noen hundrelapper i integrerte kretser og overflatemonterte komponenter. Her er «DC på utgangen» en teknisk umulig forklaring til brente diskantelementer, men en oscillerende effektforsterker er en nokså sannsynlig forklaring. Alderen på forsterkeren er en mulig årsak til dette via uttørkede kondensatorer på et eller annet kritisk sted i kretsen, men det vet vi ikke. «Matching» er noe annet.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du jo mene, men jeg har også regnet litt på stabilitetskriterier for utgangstrinn i klasse AB-forsterkere og vet relativt godt hva du kan få til for noen hundrelapper i integrerte kretser og overflatemonterte komponenter. Her er «DC på utgangen» en teknisk umulig forklaring til brente diskantelementer, men en oscillerende effektforsterker er en nokså sannsynlig forklaring. Alderen på forsterkeren er en mulig årsak til dette via uttørkede kondensatorer på et eller annet kritisk sted i kretsen, men det vet vi ikke. «Matching» er noe annet.
    Fra rapporten;

    The Avantgarde tweeter from the Duo is capable of handling 25 watts RMS.
    This value is comparable to about 500 watts delivered to a speaker through a crossover network, which ensures, that only high frequencies are delivered to the tweeter.
    This is the way usally the power-handling of tweeters is specified.
    Delivering more than 25 watts to an Duo- Tweeter (which could burn it down) means:
    1. A sound pressure volume over 125db (like it may happen on a live concert if there is a feedback between a microphone and the the speakers on the stage), shurely audible.
    2. Ultrasonic Signals (not audible), caused through broken cables (if the ground is lost) or because the power-amp, pre-amp or anything else in the chain starts to oscillate unnormal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra rapporten;

    1. A sound pressure volume over 125db (like it may happen on a live concert if there is a feedback between a microphone and the the speakers on the stage), shurely audible.
    2. Ultrasonic Signals (not audible), caused through broken cables (if the ground is lost) or because the power-amp, pre-amp or anything else in the chain starts to oscillate unnormal.
    Eksakt. Og hvis du vet at du ikke har spilt på høyere volum enn 125 dB står du igjen med en oscillerende forsterker som mulig forklaring. DC er det ikke.

    125 dB er det samme som de 127 dB jeg nevnte minus 2 dB termisk kompresjon når spolene begynner å bli skikkelig varme.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. Og hvis du vet at du ikke har spilt på høyere volum enn 125 dB står du igjen med en oscillerende forsterker som mulig forklaring. DC er det ikke.
    Hvem sjekker det?
    Har ikke skjedd med noen av de andre høyttalerne jeg har spilt med den NADen på.
    Men skal sjekke det.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Nei, garantien falt ut når de så forsterkeren :D
    Hehe,bra du klarer å se litt humoristisk på det hele.

    Vil tro viss du i tilfelle kan bevise at der ikke er noe galt med NADen og resten av annlegget ditt,så har du en god sak med å få ordnet opp i dette uten at det burde koste deg noe.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hehe,bra du klarer å se litt humoristisk på det hele.

    Vil tro viss du i tilfelle kan bevise at der ikke er noe galt med NADen og resten av annlegget ditt,så har du en god sak med å få ordnet opp i dette uten at det burde koste deg noe.
    Får takke bambadoo :)
    Tror ikke det men... ....Nei.
    Takk Rune.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Eksakt. Og hvis du vet at du ikke har spilt på høyere volum enn 125 dB står du igjen med en oscillerende forsterker som mulig forklaring. DC er det ikke.

    125 dB er det samme som de 127 dB jeg nevnte minus 2 dB termisk kompresjon når spolene begynner å bli skikkelig varme.
    Bare for å flisespikke litt :D Dc spenning på forsterkerutgangen kan ødelegge diskanten viss noe er skadet i delefilteret til diskanten som gjør at dc slipper gjennom.
    Ellers enig:)
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Fra rapporten;


    2. Ultrasonic Signals (not audible), caused through broken cables (if the ground is lost)
    Noen som vet om dette stemmer? Aldri hørt om det før...
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har ett spørsmål, hvorfor er ikke de andre driverne i høyttalerne utsatt? Mellomtonen.
    Er det ikke samme kobberstørrelse og ryker ikke de over lik spenning?
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om dette stemmer? Aldri hørt om det før...
    Smeltet kabel og blåste kondisen i delefilteret til en AP step da en selvloddet Audio note preamp mistet jorda grunnet dårlig lodding. Høyfrekvent støy kan inneholde mye effekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ett spørsmål, hvorfor er ikke de andre driverne i høyttalerne utsatt? Mellomtonen.
    Er det ikke samme kobberstørrelse og ryker ikke de over lik spenning?
    Fordi den er beskyttet av både et lavpass- og høypassfilter. Høypassfiltret stopper DC og bassdrønn, lavpassfilteret stopper ultrasoniske frekvenser. Bare det hørbare mellom slipper frem til elementet.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.216
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Like greit å høre her da, hvem er det som kan gjøre det i Oslo området?
    En som har oscilloskop , som Armand tenker jeg . Jeg avslørte ultrasoniisk selvsving på en rørforsterker når den jobbet i UL kobling, i triodekoblet var det OK. Lett å se på et gammelt analogt 40MHz oscilloskop . Kan være at det er ok på ren ohms last men ikke på høyttaler. Desverre er jeg i isolasjon og kan ikke hjelpe
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Smeltet kabel og blåste kondisen i delefilteret til en AP step da en selvloddet Audio note preamp mistet jorda grunnet dårlig lodding. Høyfrekvent støy kan inneholde mye effekt.
    Var ikke klar over at brudd i jordforbindelse kunne skape slike problem,men da vet jeg det:)
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fordi den er beskyttet av både et lavpass- og høypassfilter. Høypassfiltret stopper DC og bassdrønn, lavpassfilteret stopper ultrasoniske frekvenser.
    Hm, du veit at mellomtonen ikke har et delefilter? Jeg husker ikke helt men jeg tror jeg kobla kabel i mellomtone. Kanskje jeg ikke skjønner helt at det filteret ikke sender den frekvensen til mellomtonen i det hele tatt. Men hvordan går det an når kablingen er på utsida?
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Har ett spørsmål, hvorfor er ikke de andre driverne i høyttalerne utsatt? Mellomtonen.
    Er det ikke samme kobberstørrelse og ryker ikke de over lik spenning?
    Hvis det er høyfrekvent så ruller mellomtonen i den høyttaleren med 12 db pr oktav gjennom naturlig avrulling og ett eget luftgap system. Da øker motstanden og elementet blir beskyttet. Diskant har ikke noen avgrensning oppover. Som andre har sagt ta en service på naden, det kan klubben fikse, er det ikke noe feil på den så kan du bruke den trygt.
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke klar over at brudd i jordforbindelse kunne skape slike problem,men da vet jeg det:)
    Merk at det var jord internt i en rør preamp, det er oppskrift på mye rart =)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har ett spørsmål, hvorfor er ikke de andre driverne i høyttalerne utsatt? Mellomtonen.
    Er det ikke samme kobberstørrelse og ryker ikke de over lik spenning?
    Se det Asbjørn svarte.
    Men i tillegg så har vanligvis mellomtone,og ivertfall bassdrivere,kraftigere spole som tåler mer effekt før de evt blir ødelagt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    At forsterkere som klipper kan "ta´" diskanter/tweeters er IKKE en myte.
    Litt kjedelig lesning men godt forklart:

    https://sound-au.com/tweeters.htm
    Myten ligger kanskje i forklaringer hva som skjer , men jo, -en 50W forsterker kan fint brenne diskanter på en høyttaler som skal tåle 100W hvis den presses langt over det de skal klare (altså at den klipper mye).
    En kraftig forsterker brenner selvfølgelig også opp diskanter selv om den ikke klipper hvis man leverer nok effekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At forsterkere som klipper kan "ta´" diskanter/tweeters er IKKE en myte.
    Litt kjedelig lesning men godt forklart:

    https://sound-au.com/tweeters.htm
    Du er den tredje som linker til samme artikkel. :)

    Ja, det kan skje, men disse diskantene har 107 dB følsomhet og høyttalerne skal tåle 100 W. Det burde holde til ~125 dB kontinuerlig, med litt høyde for termisk kompresjon.

    Forsterkeren er NAD C350, en 60 watter med NAD’s soft clip-løsning. 60 W i 8 ohm tilsier (soft) klipping ved ca 22 V RMS, eller 27-ish W i 18 ohm. Da gir høyttalerne allerede 121 dB når forsterkeren begynner å klippe. Det er mulig man greier å drive den til klipping om man bruker hørselvern, men da er det fortsatt 6 dB til oppgitt effekttoleranse, og soft clip-karakteristikken begrenser hvor mye høyfrekvente greier som kommer ut. Om trådstarter hadde greid dette kunststykket ville han husket det (og hatt øresus ennå).
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Myten ligger kanskje i forklaringer hva som skjer , men jo, -en 50W forsterker kan fint brenne diskanter på en høyttaler som skal tåle 100W hvis den presses langt over det de skal klare (altså at den klipper mye).
    En kraftig forsterker brenner selvfølgelig også opp diskanter selv om den ikke klipper hvis man leverer nok effekt.
    Så enkelt:
    Det er effekten som skaper varme og kan brenne av en spole, en motstand, etc.
    Jeg mener en skal være ganske svimmel eller bedøvet om en ikke hører at en spiller for høyt.
    Høre at en forsterker klipper eller en høyttaler forvrenger.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Legg merke til at de selger demoprodukter, som de er...
    Her fra en tilfeldig annonse på finn.




    Screenshot_20210908_223114_no.finn.android.jpg
    som, selges som
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Alle sælges som de er. Altså risikerer man at det er ubrugeligt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til at de selger demoprodukter, som de er...
    Her fra en tilfeldig annonse på finn.
    Tror ikke det der holder vann ihht forbrukerkjøpsloven. De er fortsatt en profesjonell aktør som selger til private, og da kan man ikke avtale seg bort fra reglene i loven, men kunden kan jo se det der som et gigantisk «caveat emptor»-skilt og styre unna.

    Jeg har forresten selv en Michell Gyrodec jeg kjøpte som demoeksemplar på OHC, så jeg var vel ikke veldig skremt selv.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bare for å ri en av mine egne kjepphester... Det finnes ikke en eneste logisk grunn til at det er helvetes mye vanskeligere å lage en god forsterker idag enn for 20-30 år siden... ikke en eneste!! Hva produsentene påstår eller lirer av seg av flyktig språk er en helt annen sak....
    Så du har samme lønna idag som for 30 år siden? Da vil jeg gjerne ansette deg så skal jeg klare å levere produkter til nesten 30 år gammel pris!
    Hvor mye dyrere er det idag enn for 30 år siden med inflasjon medregnet?
    Jeg kjøpte en veldig god surround prosessor i 1997 for kr. 20000.- rotel rsp 980, ekstern DD & DTS med rb effekt.
    Jeg kjøpte og dvd spiller rundt samme tid for kr. 60000.- Panasonic a-100
    Er sinnsykt billig idag i forhold til hva jeg betalte den gang..
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en episode idag igjen J... jeg aner ikke hva det er, bare skrudde på litt volum på forsterkeren så smalt det i bass og mellomtone, skrudde ikke mye engang.
    Det som er rart er at jeg aldri har hatt det problemet med den forsterken på mine gamle Avantgarde, helt siden jeg fikk disse Duo'ene så har jeg opplevd rare ting. Akkurat som om det er ett eller galt med dem.

    Slår av en kveld, neste kveld når jeg slår på så brummer det skikkelig. Uten at jeg har endra noe. Idag på besøket så sendte det et ett trøkk med signal til høyttalerne, bare ved å røre på volumen, skjønner ikke det der. Må nå begynne å se etter ny forsterker men når jeg tenker meg om så har det aldri skjedd før, kun med Duo. Litt rart egentlig.
    Mye tyder på ustabilitet og selvsving i forsterkeren når man har ulyder fra forsterkeren og ender opp med to grillede diskantspoler som skal tåle 25W RMS. Forsterkeren kan da ha sendt ut store energimenger langt over det hørbare området og dermed tatt diskantene.

    Har selv erfart å grille to SEAS diskanter med en 70-talls JVC forsterker som ikke tålte høy-kapasitive høyttalerkabler og som gikk i selvsving. Det gikk særdeles kort tid fra jeg slo på forsterkeren og til jeg hørte en svak visle-lyd og deretter var begge diskantene døde.

    Mulig det allerede er for sent, men jeg ville ikke testet NAD'en på Avantgardene før man har fått den kontrollert på verksted.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn