Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Løsning: OHC låner deg forsterkeroppsett i en uke. Spill musikk døgnet rundt denne uken, overlever diskantene dine da så er det mest sannsynlig problem med anlegget ditt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De er nogle idioter som ikke aner hvad de har med at gøre. Totalt på barnehage stadiet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper virkelig det er noen andre som distribuerer Gryphon når jeg vinner i Lotto 🤷🏻‍♂️😅
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    100% på at det virker på andre høyttalere og ikke mot de Duo'ene? Jeg tar forbehold i at jeg kan ta feil.
    Da hadde jeg jaggu tatt med forsterkeren bort til OHC og demonstrert for de at de såvisst ikke kan skylde på den.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kommer teorien om DC offset fra? Mange DC-koblede forsterkere har litt DC offset, men hvis det er så mye at høyttalerelementer brenner opp er det noe seriøst galt. Om det skulle være så galt vil det gjerne være et scenarie med lysbue og røyk. Hva slags forsterkere er dette?

    Avantgarde er hybridhøyttalere med aktiv subwoofer og passiv topp. Toppen har et passivt delefilter ved 2 kHz. DC skal ikke kunne passere delefilteret hvis det fungerer korrekt. Hele poenget med delefilteret er at det skal stoppe alle frekvenser under 2 kHz fra å nå diskantelementene. DC er så definitivt under 2 kHz.

    DC fra høyttalere har en tendens til å brenne opp basser, ikke diskanter. Eneste måte jeg selv har greid å brenne av diskanter på er enten å spille altfor høyt altfor lenge, eller med et dårlig gjennomtenkt delefilter som slipper gjennom mer energi ved lavere frekvenser enn hva diskantene tåler. Been there, done that, men får ikke dette til å henge sammen i dette tilfellet.

    Med 107 dB @ 1 W og 100 W power handling bør disse tåle å spille ved 127 dB en god stund. Det er hva spesifikasjonen betyr. Det har ikke noe å si om du har en 1000-watts forsterker. Det som betyr noe er hvor høyt det har blitt spilt. Effekt som aldri har blitt brukt har heller ikke nådd høyttaleren. 127 dB over noe tid i en leilighet ville formodentlig også medført politibesøk og utkastelse i tillegg til øyeblikkelig hørselsskade.

    Power Handling100 Watt
    Efficiency (1Watt/1m)> 107 dB
    Crossover Frequencies170/2,000 Hz
    Nominal Impedance18 Ohm
    Recommended Amplifier Power> 10 Watt

    Forhandler kan heller ikke bare «frata deg garantien» på egen hånd. Det er en kjøpslov.
    DC offset var noe som kom fra Avantgarde som en mulig hendelse.
    Det har også gått i rapporten, vel noe bare dem legger ved for dem vet ikke hva som har skjedd? Aner ikke.
    Forsterkeren er NAD C350
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alternativene du har ihht loven er å gjøre en reklamasjon innen rimelig tid, kreve retting, eventuelt kreve et nytt produkt eller pengene tilbake hvis forhandler ikke lykkes med de to første forsøkene på reparasjon. I mellomtiden kan du kreve at et tilsvarende produkt blir stilt til din disposisjon.

    Du gjør det hele litt komplisert for deg selv. I saker som dette er det «speak softly and carry a big stick» som gjelder, ikke jamming med flest mulig mailer. Konsis henvendelse med klar melding, deretter varsel om eskalering, og neste brev fra advokat.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    dekz,trasig historie.

    Sliter litt med å følge helt gangen i dette.Har du fått skiftet diskanter og har fungerende Duo'er idag?

    Bare tenkte på at du kan sikkert få litt hjelp her inne til litt enkel feilsøking.

    Første jeg tenker er at viss du har et annet par høytalere,og du er trygg på at alt før høytaler er iorden,så ville jeg satt opp de høytalerene og spillt på de over noen dager. Er det noe galt med annlegget så vil jeg tro et eller annet i de høytalerene også ryker.

    DC offset,som jeg regner med betyr dc spenning på utgangen av forsterker,vil jeg tro er som Asbjørn sier at ikke skal skade diskanten siden der bør vere en kondensator i delefilteret som blokkerer dc spenning.Er delefilteret skadet derimot kan dc fra forsterker ødelegge diskant.
    Er det feil på forsterker og du har mye dc spenning på utgangen kan det enkelt måles med et multimeter.
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Hmm en over 20 år gammel nad til nypris 4-5000,- på en høyttaler til mange hundre tusen? Pussig kombo, vet ikke om jeg hadde vært så fryktelig trygg på at den ikke kan ha begynt å få slitne kondiser. Det må sies at når jeg jobbet i bransjen så var det ikke mulig å få garanti på en svingspole som er brent, kun hvis forsterker var kjøpt hos oss og beviselig hadde drept høyttaler.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg måtte ha nye diskanter på mine bruktkjøpte Usher Mini dancer 2.
    Heller ikke spilt så høyt at de burde ryke. Hørtes sprengt ut på få sanger.
    Kostet egentlig 17.000 de to.
    Da capo sa også dette at de skal tole ganske så mye.
    Men det var delvis brent spole, sa de, etter jeg hadde sendt de diskantene.

    Men DaCapo var seriøs og alt ordnet seg enkelt.

    Det er jo slik det skal være.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hmm en over 20 år gammel nad til nypris 4-5000,- på en høyttaler til mange hundre tusen? Pussig kombo, vet ikke om jeg hadde vært så fryktelig trygg på at den ikke kan ha begynt å få slitne kondiser. Det må sies at når jeg jobbet i bransjen så var det ikke mulig å få garanti på en svingspole som er brent, kun hvis forsterker var kjøpt hos oss og beviselig hadde drept høyttaler.
    Det var usakelig.
    En masseprodusert forsterker er oftest mest skikkelig produsert vs en svindyre hi-end
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Det var usakelig.
    En masseprodusert forsterker er oftest mest skikkelig produsert vs en svindyre hi-end
    Hva er forventet levetid på denne? Ut fra prisklassen burde de holde 10-15 år. Langt fra all NAD gjør det. De svingspolene er grillet av noe, klikk og popp på en høyttaler som er 107db følsom er ikke noe å tulle med. Hadde selv forgjengeren NAD 3100 i ca 10 år, den var ikke tyst på slutten.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i utgangspunktet bare gode erfaring med OHC relatert service. Eneste jeg stusset over er når jeg byttet puter på Audeze LCD-XC så fikk jeg den tilbake med noe litt mystisk oppsett på høydebøylen (samt øre-klokkene hang ikke fast i bøylen). Klarte skru dette på plass selv (noe forbanna der og da!). Ellers har det vært perfekt service. Det er alltid minst 2 sider av en sak. Jeg er heller ikke bekymret for å handle hos OHC i fremtiden.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Jeg prøvde på det men de trua med å ta fra meg garanti hvis jeg skrur på dem selv.
    Akkurat dette provoserer meg, for det er alt for mange produsenter som tror de eier produktet når det står deres logo på det. Det er DINE høyttalere, du har betalt for de!

    Virker ikke til at selger har forstått ett ganske viktig salgsprinsipp: ikke vinn saken, vinn kunden.

    Når det kommer til trusselen om å fjerne garantien din, så er ikke dette så mye å frykte. De kan godt bare ta den, du har uansett 5 års reklamasjonsrett og den kan de ikke ta fra deg.

    Den garantien der er ingenting å skryte av når du heller ikke har fått ny diskant.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette er meningsløst - du kan ikke la deg by en slik behandling. Å bytte to slike diskanter er en times jobb dersom en tar det pent og rolig, og kan uten problemer utføres her til lands. enten av en hvilken som helst nevenyttig person eller en servicemann fra et verksted.
    La du merke til hvor disse eventuelt må sendes?
    De er trolig produsert der også.
    I det minste skrudd sammen.
    Vi (jeg inklusive) lærer nok aldri å sjekke grundig hvordan det er mht service på et produkt en kjøper.
    Og hva det vil koste.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Alternativene du har ihht loven er å gjøre en reklamasjon innen rimelig tid, kreve retting, eventuelt kreve et nytt produkt eller pengene tilbake hvis forhandler ikke lykkes med de to første forsøkene på reparasjon. I mellomtiden kan du kreve at et tilsvarende produkt blir stilt til din disposisjon.

    Du gjør det hele litt komplisert for deg selv. I saker som dette er det «speak softly and carry a big stick» som gjelder, ikke jamming med flest mulig mailer. Konsis henvendelse med klar melding, deretter varsel om eskalering, og neste brev fra advokat.
    Reklamasjon ble nektet når jeg sto ansvarlig for skaden, eller reklamasjon gjelder når et produkt har en feil i seg selv.

    Det er ikke mere komplisert en som så at etter 8 uker i kamp så ser jeg slaget tapt. Nå var den posten her ment som utspørring om talespoler og impedanse.

    Har en stor stick, har bare ikke brukt den enda :) ...på dem!
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hmm en over 20 år gammel nad til nypris 4-5000,- på en høyttaler til mange hundre tusen? Pussig kombo, vet ikke om jeg hadde vært så fryktelig trygg på at den ikke kan ha begynt å få slitne kondiser. Det må sies at når jeg jobbet i bransjen så var det ikke mulig å få garanti på en svingspole som er brent, kun hvis forsterker var kjøpt hos oss og beviselig hadde drept høyttaler.
    Var ikke mulig å få garanti😂 Hvor lenge siden er dette?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat dette provoserer meg, for det er alt for mange produsenter som tror de eier produktet når det står deres logo på det. Det er DINE høyttalere, du har betalt for de!
    Igjen eksempel fra Trinnov når jeg spurte om det er OK å bytte komponenter (HDMI-kort osv) selv, respons: "Hvorfor skulle ikke det være OK? Det er jo din surround prosessor!?".
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Alternativene du har ihht loven er å gjøre en reklamasjon innen rimelig tid, kreve retting, eventuelt kreve et nytt produkt eller pengene tilbake hvis forhandler ikke lykkes med de to første forsøkene på reparasjon. I mellomtiden kan du kreve at et tilsvarende produkt blir stilt til din disposisjon.

    Du gjør det hele litt komplisert for deg selv. I saker som dette er det «speak softly and carry a big stick» som gjelder, ikke jamming med flest mulig mailer. Konsis henvendelse med klar melding, deretter varsel om eskalering, og neste brev fra advokat.
    Forbrukerkjøpsloven er vel den samme uansett hvor mange Mail han har sendt? Skjønner godt at han ble pissed og provosert jeg.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg måtte ha nye diskanter på mine bruktkjøpte Usher Mini dancer 2.
    Heller ikke spilt så høyt at de burde ryke. Hørtes sprengt ut på få sanger.
    Kostet egentlig 17.000 de to.
    Da capo sa også dette at de skal tole ganske så mye.
    Men det var delvis brent spole, sa de, etter jeg hadde sendt de diskantene.

    Men DaCapo var seriøs og alt ordnet seg enkelt.

    Det er jo slik det skal være.
    Det var en skurring i Duo'ene mine på et spor jeg hørte første dagen også, det var for seint i det at jeg skulle ned til OHC for å høre om det var spor eller anlegget mitt som lagde det. Mandagen etter helga når jeg kjøpte dem, på vei ut døra, gikk jeg tilbake til anlegget for å høre på det igjen for å bekrefte at det var der. Slo på og da spilte ikke diskanten. Nå blir det sikkert en fantasi for dem at jeg prøver å unnlate meg ansvar over at jeg lager historier for å beskytte meg selv men, det spiller egentlig ingen rolle nå jeg sier ikke det i tro for at dem skal støtte meg i det. Det var veldig lite men kjente sporet såpass at det var merkbart når jeg la øret inntil diskanten. Cello suite No 1. Bach, yo yo ma... blir sært å fortelle den historien nå og jeg tror ikke jeg kunne kreve reklamasjon på det. Eller kanskje jeg kunne det. Veit ikke.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort det, har testa med andre høyttalere.
    Har nye diskanter på Duo'ene men hører skurring, er enda ikke i orden, tør ikke spille på de, har stått her i 3 uker nå uten å spille. Føler at de har et problem i seg selv.
    Ja for du hadde testa en annen forsterker også ikke sant?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var en skurring i Duo'ene mine på et spor jeg hørte første dagen også, det var for seint i det at jeg skulle ned til OHC for å høre om det var spor eller anlegget mitt som lagde det. Mandagen etter helga når jeg kjøpte dem, på vei ut døra, gikk jeg tilbake til anlegget for å høre på det igjen for å bekrefte at det var der. Slo på og da spilte ikke diskanten. Nå blir det sikkert en fantasi for dem at jeg prøver å unnlate meg ansvar over at jeg lager historier for å beskytte meg selv men, det spiller egentlig ingen rolle nå jeg sier ikke det i tro for at dem skal støtte meg i det. Det var veldig lite men kjente sporet såpass at det var merkbart når jeg la øret inntil diskanten.
    Du har min fulle sympati her. Uavhengig av årsak så bør dette løses - vi kan vel alle være enig om at uansett dialog, e-poster og tone så verken kan man eller bør la en kunde henge på denne måten. Jeg kjenner meg ikke igjen i din opplevelse av OHC, det er min input basert på egen erfaring. Håper en fornuftig løsning blir funnet snarlig. Dette er verken bra for deg eller butikken.
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke mulig å få garanti😂 Hvor lenge siden er dette?
    Garanti gjelder ikke for feil bruk, det er ikke så voldsomt mange måter du kan svi en diskant, enten så har forsterker klippet, man har overbelastet den over tid eller så har man fått dc inn på den. Hvis man finner komponenter i filteret som har dødd så er det greit, da kan det være en produksjonsfeil. Hvis begge har gått er det ca 0% sjangse at det er en feil som har ligget latent i diskanten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det skal ikke være muligt at der kommer DC ind på en diskant. I så fald har konstruktøren ingen pejling på hvad han foretager sig.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forventet levetid på denne? Ut fra prisklassen burde de holde 10-15 år. Langt fra all NAD gjør det. De svingspolene er grillet av noe, klikk og popp på en høyttaler som er 107db følsom er ikke noe å tulle med. Hadde selv forgjengeren NAD 3100 i ca 10 år, den var ikke tyst på slutten.
    Ja for du hadde testa en annen forsterker også ikke sant?
    Ja, hvordan visste du det?
    Jeg kobla opp en annen forsterker av den grunnen der, for å se om den også lagde "støy".
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    har de ikke kondensatorer i serie? da vil man jo ikke få dc.

    og at forsterkere som klipper tar diskanter er en myte
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Garanti gjelder ikke for feil bruk, det er ikke så voldsomt mange måter du kan svi en diskant, enten så har forsterker klippet, man har overbelastet den over tid eller så har man fått dc inn på den. Hvis man finner komponenter i filteret som har dødd så er det greit, da kan det være en produksjonsfeil. Hvis begge har gått er det ca 0% sjangse at det er en feil som har ligget latent i diskanten.
    Diskanter brenner vanligvis ikke av at forsterkeren klipper, men av for høyt volum over for lang tid. Med >107 dB følsomhet og 100 W effekttålighet har jeg fortsatt litt vanskelig for å se den der. (Ufo kom meg i forkjøpet med denne linken. :))

    Det som derimot kan tenkes å brenne diskanter er en ustabil forsterker med full oscillasjon i utgangstrinnet. Ble forsterkeren uvanlig varm da du koblet den til disse høyttalerne?
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Ja, hvordan visste du det?
    Jeg kobla opp en annen forsterker av den grunnen der, for å se om den også lagde "støy".
    Du har støy på de nye diskantene med ny forsterker? Da er jeg redd de nye diskantene allerede er grillet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Vel ikke alle som har de fornødne instrumenter og færdigheder
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg er en af dem ihvertfald. Højttalere overlader jeg til dem som kan.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Hmm en over 20 år gammel nad til nypris 4-5000,- på en høyttaler til mange hundre tusen? Pussig kombo, vet ikke om jeg hadde vært så fryktelig trygg på at den ikke kan ha begynt å få slitne kondiser. Det må sies at når jeg jobbet i bransjen så var det ikke mulig å få garanti på en svingspole som er brent, kun hvis forsterker var kjøpt hos oss og beviselig hadde drept høyttaler.
    Ytterst odde kombinasjonja, men det er kanskje en historie bak? kan jo bare spekulere i om den gamle forsterkeren har gått i voldsom ultrasonisk selvsving og svidd av diskant uten en hørbar lyd.
    Nesten synd at OHC ikke solgte en forsterker sammen med høyttalerne. De pleier alltid spørre hvilke andre komponenter man har. Og en 20 år gammel svak NAD ville blitt brukt som tungt argument for å handle noe nytt og bedre.
    Men skaden er skjedd. Vanvittigpris for diskant jobben .

    Jeg betalte bare OHC 240kr for ny diskant til min AudioPhysic ( 48 k nypris for 25 år siden)
    Og enden på visa var at diskanten var OK, bare en justering av festet som måtte til. Jeg bodde utenbys og OHC lot meg reparere selv

    * innrømmer å ha et litt rart anlegg sjøl med svindyr pre og slutttrinn som koster 10 ganger mer enn høyttaler. Helt feil balanse selvsagt. Best å legge mest penger i høyttaler
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Impedansekurven fra en tidligere versjon av Duo. Ser ikke spesielt stygt ut. En elektrostat er langt verre forsterkerlast.

    1631119980837.jpeg

     
    Sist redigert:

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ytterst odde kombinasjonja, men det er kanskje en historie bak? kan jo bare spekulere i om den gamle forsterkeren har gått i voldsom ultrasonisk selvsving og svidd av diskant uten en hørbar lyd.
    Nesten synd at OHC ikke solgte en forsterker sammen med høyttalerne. De pleier alltid spørre hvilke andre komponenter man har. Og en 20 år gammel svak NAD ville blitt brukt som tungt argument for å handle noe nytt og bedre.
    Men skaden er skjedd. Vanvittigpris for diskant jobben .

    Jeg betalte bare OHC 240kr for ny diskant til min AudioPhysic ( 48 k nypris for 25 år siden)
    Og enden på visa var at diskanten var OK, bare en justering av festet som måtte til. Jeg bodde utenbys og OHC lot meg reparere selv

    * innrømmer å ha et litt rart anlegg sjøl med svindyr pre og slutttrinn som koster 10 ganger mer enn høyttaler. Helt feil balanse selvsagt. Best å legge mest penger i høyttaler
    Den NAD'en er grunnen til at jeg kjøpte Duo'ene.
    System match er noe av det folk bruker mest penger på, noen jakter hele livet og bruker millioner på anlegg, fortsatt så sitter dem og tenker oppgradering.
    Når man finner en match så driter man i hva andre sier om hva som er bra og ikke.
    Det er det hjerte som bestemmer.

    Det er helt fint at folk skal utfolde seg i hva de mener om tekniske spesifikasjoner, og det er åpenbart at de fleste henger seg på den bølgen, men god musikk er ikke gode tekniske data, hvis du tror på det så går du vill og jakter etter noe du aldri klarer å finne fram til. Det er akkurat det den verden her selger sine produkter på. Skal ikke nevne hvor helvetes dyrt der er å lage en skikkelig forsterker i dag i forhold til det var for 30 år siden da ikke alle trengte å betale skjorta på noe som ikke er brukt i produksjon av produktet engang.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Den NAD'en er grunnen til at jeg kjøpte Duo'ene.
    System match er noe av det folk bruker mest penger på, noen jakter hele livet og bruker millioner på anlegg, fortsatt så sitter dem og tenker oppgradering.
    Når man finner en match så driter man i hva andre sier om hva som er bra og ikke.
    Det er det hjerte som bestemmer.

    Det er helt fint at folk skal utfolde seg i hva de mener om tekniske spesifikasjoner, og det er åpenbart at de fleste henger seg på den bølgen, men god musikk er ikke gode tekniske data, hvis du tror på det så er du en slave som jakter etter noe du aldri klarer å finne fram til. Det er akkurat det den verden her selger sine produkter på. Skal ikke nevne hvor helvetes dyrt der er å lage en skikkelig forsterker i dag i forhold til det var for 30 år siden da ikke alle trengte å betale skjorta på noe som ikke er brukt i produksjon av produktet engang.
    Hvem har snakket om specs på forsterker? Asbjørn viser jo til en graf som viser impedansen til høyttalerne dine for å se om det var noe der som kunne gjort at forsterkeren din oppførte seg rart eller kunne gjøre noe skade. Han påpeker jo at høyttalerne er en lett last for forsterker og at det med stor sannsynlighet ikke har skjedd.

    Altså hvis det ikke var klart så prøver han å hjelpe deg å feil søke i dette mysteriet.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvem har snakket om specs på forsterker? Asbjørn viser jo til en graf som viser impedansen til høyttalerne dine for å se om det var noe der som kunne gjort at forsterkeren din oppførte seg rart eller kunne gjøre noe skade. Han påpeker jo at høyttalerne er en lett last for forsterker og at det med stor sannsynlighet ikke har skjedd.

    Altså hvis det ikke var klart så prøver han å hjelpe deg å feil søke i dette mysteriet.
    Er ikke ment som angrep på Balle, jeg nevner det for alle de som prøver å hive seg på at NAD'en er gammel og derfor dårlig.

    Han sa " men det er kanskje en historie bak? Jeg bare forsterker det han sa i forståelsen over noe som ikke alle andre har.

    OHC gikk reint ut og slo hammeren i bordet på at det var NADen som var grunnen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bare for å ri en av mine egne kjepphester... Det finnes ikke en eneste logisk grunn til at det er helvetes mye vanskeligere å lage en god forsterker idag enn for 20-30 år siden... ikke en eneste!! Hva produsentene påstår eller lirer av seg av flyktig språk er en helt annen sak....
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke ment som angrep på Balle, jeg nevner det for alle de som prøver å hive seg på at NAD'en er gammel og derfor dårlig.

    Han sa " men det er kanskje en historie bak? Jeg bare forsterker det han sa i forståelsen over men som ikke alle andre har.
    Nå var det Asbjørn sitt innlegg jeg siktet til men ja :)

    Enig i at det er litt rart å mene at NAD’n er dårlig fordi den er gammel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn