Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    [/QUOTE]
    Er det norsk forhandler du har kjøpt dette hos? Etter kjøp så har du 6 måneders reklamasjon, hvor forhandler/produsent har bevisbyrden. Dvs, at om diskanten din røk etter 3 dager så må de komme med håndfast bevis på at det er din feil at diskanten røk. Tipper de ikke vil kunne gjøre dette og du skal derfor ihht forbrukerkjøpsloven få ny diskant montert kostnadsfritt. Om forhandler legger det på produsent eller hva de måtte finne på, evt påstår at produsenten krever dette/ avviser reklamasjon er helt irrelevant. Det er selger som har hele ansvaret her. Om produsenten så var fra pakistan og ikke hadde noen form for reklamasjonsrett på sine produkter, så er det forhandler du skal forholde deg til.

    Du kan styre en del med dette og du vil nok også nå fram med problemet, men gjør deg klar for all ventingen og tiden det evt. vil ta.

    Disse reglene gjelder om det så er high end eller en tannbørste fra jordan. Om reparasjon da skulle ta alt for lang tid så kan du også kreve heving av kjøp, med hele kjøpsummen kreditert.
    Er slik med høyttalere at så lenge en driver er ryki så kan ikke det være forårsaket i seg selv. Der falt garantien og reklamasjonsretten ut. Med andre ord, det er ingen garanti på høyttalere i den grad over at de ikke ødelegger seg selv. Spesielt tilfelle. Nå var det mere snakk om hva som har ødelagt den, forsterker, spenning, kabel. Men det spiller ingen rolle egentlig, det er noe utenom som har forårsaka skaden og da faller garantien ut, og det vil ikke la seg reklamere. Eller, slik ble det uttrykt.

    Jeg sto imot service etter hva de forlangte for å gi service på dem.
     
    Sist redigert:

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark

    Er slik med høyttalere at så lenge en driver er ryki så kan ikke det være forårsaket i seg selv. Der falt garantien og reklamasjonsretten ut. Med andre ord, det er ingen garanti på høyttalere i den grad over at de ikke ødelegger seg selv. Spesielt tilfelle. Nå var det mere snakk om hva som har ødelagt den, forsterker, spenning, kabel. Men det spiller ingen rolle egentlig, det er noe utenom som har forårsaka skaden og da faller garanti ut. Eller, slik ble det uttrykt.
    [/QUOTE]

    Det kan det så absolutt. Det kan være svikt fra produksjon eller så kan det være at den har blitt skadet tidligere. (feks. hvis det har vært en demo enhet).
    Det kan være at spolen har knekt av i nærheten av loddepunktene. Nå vet jeg da ikke om du fysisk har studert elementet for nettopp dette. Det kan også være en feil i delefilteret som gjør at det slipper gjennom uønskede frekvenser og elementet da tar skade av dette.

    Svaret du kommer med der, har du helt sikkert fått fra selger og det er ett helt vanlig svar å komme med. Men det er nødvendigvis ikke tilfellet.
    De må fortsatt komme med bevis på dette.

    Ett godt eksempel er fuktskadet iphone som det blir reklamert på.
    Produktet leveres på service pga feil - Verksted oppdager at fuktsensorene har slått ut og avviser reklamasjon - Kunde kontaktes (og som regel gjøres det ikke mer), eller:
    - Kunde kjenner forbrukerkjøpsloven og gjør verksted obs på bevisbyrden - Verksted kan ikke bevise at du har forårsaket noen fuktskade og reklamasjon må godkjennes.

    Nå sier jeg ikke at dette alltid er tilfellet, men om du absolutt ikke har brukt høyttaleren uansvarlig, så er det noe feil på produktet og du bør reklamere deretter.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det har jeg fått fra selger ja. Det var en demo enhet.
    Diskantene var sendt til Tyskland og de hadde inspisert dem, men greia var at de tok fra meg garantien før de hadde inspisert dem og ba meg betale for alt før de hadde fått bekreftet feilen på høyttalerne.

    Nå sitter jeg med en rapport som sier at de har blitt overbelastet og de har dratt tråden på stemmespolene mere en slik det var hos meg og sier de har fått en spenning på over 25watt RMS. Deretter må jeg stå for kostnaden.
    Hvordan kan jeg da bevise at det ikke var meg?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan ikke bare "fjerne" garantien på kommersiell omsatt vare - uansett hva det er... det er bare ikke lovlig.... Selv demovare selges med garanti... ta feks bil...
    Jeg kjøpte nylig en bil som var litt over året gammel... fortsatt over 5 år igjen av garantien.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Jeg har jobbet flere år som aftersales ansvarlig hos elkjøp, jeg har vært borti mange saker og studert forbrukerkjøpsloven ganske godt.
    Jeg sier det igjen: Selger har bevisbyrden. Du har kjøpt ett produkt som har stått tilkoblet som demonstrasjonsprodukt i en butikk som har åpent fra 10-18 alle hverdager pluss helg. Hvem som helst har kunne spilt på disse, gud vet hvor lenge.

    Selger får adskillig større problemer med å bevise at du har forårsaket dette.
    De fleste små butikkene som har ett så lite omfang av varetrafikk kommer ikke så ofte innom disse problemstillingene, og kan heller ikke en pøkk om forbrukerkjøpsloven, som regel. Heldigvis for min del - Det kan jeg :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ta det til Forbrukerrådet... selv om jeg aner at de vil kvie seg, siden dette er "Hi End"... så er det definitivt forsøket verdt.. Jeg vet at de tidligere har frasagt seg sak fordi de mente at de ikke hadde fagkompetanse for elektronisk utstyr.....
    På den annen side.... hvis du vet at erstatningselementet du har funnet il 600kr er det samme som står i originalt... hva er da problemet??
    Alt, - noen andre som vet hvilke diskatelementer som brukes i Duo???
    For forbrukerrådet eksiterer ikke "highend".
    Har du kjøpt en høytaler, så er du en forbruker, og har krav på beskyttelse.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har du rett i, men det har vært skrevet her tidligere at man har unnlatt å ta sak, fordi man mener man ikke har egen kompetanse på området...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg fått fra selger ja. Det var en demo enhet.
    Diskantene var sendt til Tyskland og de hadde inspisert dem, men greia var at de tok fra meg garantien før de hadde inspisert dem og ba meg betale for alt før de hadde fått bekreftet feilen på høyttalerne.

    Nå sitter jeg med en rapport som sier at de har blitt overbelastet og de har dratt tråden på stemmespolene mere en slik det var hos meg og sier de har fått en spenning på over 25watt RMS. Deretter må jeg stå for kostnaden.
    Hvordan kan jeg da bevise at det ikke var meg?

    25W? I følge tekniske spesifikasjonene på OHC hjemmeside tåler de 100W...

    Hva er egentlig argumentet for at de ikke kan skifte elementene, som visstnok koster 600kr, for en fornuftig penge uavhengig av hvem som må betale regninga? De har tydeligvis klart å ta elementene ut av høytalerne og sendt de til Tyskland. Har de ikke kompetanse til å sette dem inn igjen?
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvis de har hatt elementet inne til analyse og ser at det ser slik f.eks ut:
    1631040171046.png

    Så er jeg enig i at forhandler kan konkludere med at det er en brukerfeil (Forutsatt selvfølgelig at det ikke er andre feil med med f.eks. delefilter). Man har rett og slett overbelastet elementet med for mye effekt, og da smelter lakken på tråden i talespolen (voice coil).
    Hvis høyttaleren spilte bra når den forlot butikken men kommer tilbake med skurrelyder og en diskant som ser slik ut så er jeg enig med forhandler at det er brukerfeil som kunden må betale for å utbedre. Men så var det den hinsides prisen da.... Hadde dette kostet 5k og tatt et par uker så hadde vel de fleste akseptert det.
     
    Sist redigert:

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hele greia er på grunn av at Avantgarde krever at de skal stemme matche driverne i eget laboratorie.
    De krever faktisk at du sender inn dine gamle drivere, så legger de på diskant enhetene på et par "nye" magneter som har gått i omløp og du betaler for et komplett par "nye" diskanter. 7500.- per stykk.
    I virikelighet så legger dem et par nye talespoler på et par gamle magneter og fakturerer for en komplett "ny" diskant med din gamle i innbytte. Om det er forretning eller behov, veit ikke.

    Jeg hørte den historien før, men hvordan kan de stemme matche diskantene mot hverandre når de ikke har mellomtonene til stedet. Skal ikke diskantene matche mellomtonene i samme kabinett eller faller de mellomtonene utenfor det?
    Spiller ikke mellomtone sammen med diskant i samme kabinett så hjelper det ikke hvordan diskantene spiller mot hverandre i hvert eget kabinett er slik jeg tenker.

    Den ene diskanten var faktisk koblet opp i feil fase, sort mot rødt, Jeg spurte på om det var feil, de sa det var slik for coherence.

    Rart egentlig for hvis man ser på konstruksjonen, så er mellomtone terminal direkte på driveren uten delefilter, det går en kabel mellom terminalene fra mellomtonen til diskanterminalen, + mot +, - mot -, diskanten ligger med et delefilter foran seg, men hvis diskanten er i feil fase, hva skjer da mellom mellomtone og diskant når terminalene er koblet opp bak med en annen fase.
     

    Vedlegg

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Avhengig av konstruksjonen på delefiltret, så er det ikke så uvanlig at diskantene kobles omvendt i forhold til bass/mellomtone, men da skal det da være likt på begge...
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Diskantene jeg fikk tilbake viste de at skulle kobles + til + på. De har ikke oversikt over hvordan mine e
    Avhengig av konstruksjonen på delefiltret, så er det ikke så uvanlig at diskantene kobles omvendt i forhold til bass/mellomtone, men da skal det da være likt på begge...
    Mellomtone er i riktig fase.
     
    Sist redigert:

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Stor sympati for trådstarters situasjon, men det er slike historier som dette som har fått noen av oss til å fokusere på DIY og pro-audio-dingser i stedet for «high end».
    Ja og når du finner ut at høyttaleren du brukte en kvart million på har en talespole til 600 kroner made in china.

    Ikke la interesse overvelde befattning, og det gjør dere klokt i. Mye som ikke er verdt halvparten av den prisen det føres som.
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har lest igjennom hele tråden her, og må si at det er sjokkerende at en forhandler kan behandle kunder på denne måten.

    Vil bare komme med et innspill, dvs en video med forklaring på fase i delefilteret ditt.
    Men vil jo tro at diskanten din skal være i fase, selv om andre personer har mer kunnskap om dette, enn meg.

     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Så, krevde de at du måtte sende høyttalerne til Tyskland, eller var det bare diskantene? Var prisforlangende 60k kr eller var det 15k/paret?

    Hva de gjør, får vel være deres vurdering. Alt som bør bety for deg, er vel at de blir fikset (her til lands) og at pris på reparasjonen er rimelig. Innlegg #51 forteller at du er glad i å spekulere og liker å «avsløre». Det er som du selv sier; du veit ikke.

    Dette er en trist sak for alle parter, med bare tapere. Som AG-eier selv (kjøpt brukt, uten emballasje, så de skal vanskelig sende noen steder!), så håper jeg noen fra OHC/AG kommer på banen og avkrefte at man faktisk sende til Tyskland når det aller meste kan utbedres her i Norge. Selv avansert elektronikk kan serves her på berget, og da selvsagt høyttalere også, selv om AG har aktive basser. Det andre som bør avkreftes, er de sinnssvake prisene som TS forfekter her.

    Jeg tar i aller fleste tilfeller parti med den lille mannen på gata vs selskaper/forretninger. Imidlertid skurrer dette, og det er å håpe at man får høre flere sider av saken. Av det jeg har forstått hittil, så har du møtt motvilje både hos AG, OHC og forsikringsselskap?

    Uansett, håper dette løser seg på en minnelig måte. Lykke til!
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dumt spørsmål, har delefiltret blitt sjekket?
    Om en diskant får 25 watt er der noe helt galt mener jeg, kan stemme om det er en mellomtone...
     

    rumel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    415
    Sted
    Oppdal
    Torget vurderinger
    6
    Send drivere til meg så skal jeg få fikset dette 🙂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte det jeg drømte om og det har vært 9 uker med helvete ved at det er ingen som kan annet en å kreve mere penger for skaden som er gjort. At jeg nå skal kjempe om forsikring og anskaffe rapporter på tilstand over anlegg. Hifi blir bare en drøm, spetakkel, enorm kostnad og at man skal sitte foran sitt anlegg og være bekymra over at man blir flådd hvis noe går gærnt. For ikke å snakke om all energi som har gått med på å kjempe for å få dem til å spille igjen.

    Kunne gått med på mye, men det fanskapet der skulle jeg ikke ønske mine fiender en gang.
    Det er ikke slik det skal være. Eksempel på eksemplarisk service jeg har opplevd er Trinnov når jeg i enkelte tilfeller fikk problem med avspilling i x antall kanaler med 176.4 og 192kHz. Produsent organiserte sammen med Norsk distributør å låne meg distributørens demo-eksemplar som ble levert til meg på døra (de kunne også montere den, men det fikset jeg selv - selv mine innstillinger ble overført fra min enhet til demo-enheten), min ble hentet og jeg fikk flere daglige oppdatering av status på testingen og feilsøking (gikk over 2 dager) - fikk t.o.m. en statusrapport på hva som var galt og hvordan de løste det til slutt. Ca 2 uker etterpå kom Altitude32'en min tilbake på døra , og låne-enheten ble tatt med. Joda, dette er en komponent til nesten 400.000, men selv når man fikk et problem (som ikke påvirket daglig bruk, samt jeg hadde workaround) - så ble dette tatt ekstremt seriøst av alle ledd. Så det er faktisk mulig å få en god opplevelse når noe går galt.

    Mitt syn er at om man har gjort noe veldig uheldig og ødelagt (brukerfeil); så bør produsent, importør behandle kunden på en skikkelig måte og sørge for å få løst problemet. Jeg er forøvrig helt enig i at man bør betale selv om man har ødelagt noe ved feil bruk - men man bør gjøre prosessen så sømløs, smertefri og billig som mulig. Trodde alle ønsket fornøyde kunder? (innser at det ikke er tilfellet med alle tydeligvis).
     
    Sist redigert:

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så, krevde de at du måtte sende høyttalerne til Tyskland, eller var det bare diskantene? Var prisforlangende 60k kr eller var det 15k/paret?

    Hva de gjør, får vel være deres vurdering. Alt som bør bety for deg, er vel at de blir fikset (her til lands) og at pris på reparasjonen er rimelig. Innlegg #51 forteller at du er glad i å spekulere og liker å «avsløre». Det er som du selv sier; du veit ikke.

    Dette er en trist sak for alle parter, med bare tapere. Som AG-eier selv (kjøpt brukt, uten emballasje, så de skal vanskelig sende noen steder!), så håper jeg noen fra OHC/AG kommer på banen og avkrefte at man faktisk sende til Tyskland når det aller meste kan utbedres her i Norge. Selv avansert elektronikk kan serves her på berget, og da selvsagt høyttalere også, selv om AG har aktive basser. Det andre som bør avkreftes, er de sinnssvake prisene som TS forfekter her.

    Jeg tar i aller fleste tilfeller parti med den lille mannen på gata vs selskaper/forretninger. Imidlertid skurrer dette, og det er å håpe at man får høre flere sider av saken. Av det jeg har forstått hittil, så har du møtt motvilje både hos AG, OHC og forsikringsselskap?

    Uansett, håper dette løser seg på en minnelig måte. Lykke til!
    De sa de måtte sende hele pakka til tyskland for å sjekke hva som var galt.
    Pris avhengig deretter. Frakt, moms, skade.
    Regna selv ut hvis kun diskant var gått, etter service\frakt\moms så 60.000. Alt måtte jeg betale.

    OHC ønsket også 790.- eks. moms timen for å se på de, 2-8 timer vurderte de.

    Jeg ba dem bestille diskantene for meg så kunne jeg ta av meg å skru dem inn selv. 3 skruer på hvert element. Da truet de meg med at jeg ikke ville få garanti hvis jeg skrur og tok seg forbehold med 6000 i faktura for 2 mann i 6 timers arbeide for å skru 6 skruer.

    De krevde at jeg betalte for det arbeidet før jeg fikk bestille diskantene, ellers så villle de ikke bestille til meg.
    Måtte legge ut 22000 for 2 diskanter, så fikk jeg bytta dem.
    Det er fortsatt ikke bra, det skurrer, og 8 uker etter sitter jeg her nå med å undersøke om jeg finner alterntiv for å fikse det selv.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette var litt av en skremselshistorie. Leit å høre at du som kunde blir behandlet som dritt av Ståle Krapyl.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Da truet de meg med at jeg ikke ville få garanti hvis jeg skrur på dem og de ville ha 6000 for 2 mann og 6 timers arbeide for å skifte diskantene.
    De krevde at jeg betalte for det arbeidet før jeg fikk bestille diskantene ellers så villle de ikke bestille de til meg.
    Dette er en lei histore, med potensial for læring for oss andre. Slik jeg ser det så tilbyr leverandøren i praksis ingen garanti til deg, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret for å "miste" garanti, siden den likevel ikke er tilstede. Tror jeg ville vurdert å skaffe et par diskanter selv og bare bytta. Som DIY-er så kan jeg si at det er en veldig smal sak.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har litt blanda opplevelser med OHC selv. Har følelsen av at hvis jeg hadde kommet i dress og med en svindyr Rolex på armen hadde opplevelsen vært en helt annen dessverre.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Et dybt kriminelt firma det der. Man burde kunne politianmelde dem for bedrageri.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Dette er en lei histore, med potensial for læring for oss andre. Slik jeg ser det så tilbyr leverandøren i praksis ingen garanti til deg, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret for å "miste" garanti, siden den likevel ikke er tilstede. Tror jeg ville vurdert å skaffe et par diskanter selv og bare bytta. Som DIY-er så kan jeg si at det er en veldig smal sak.
    Go for it dekz.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    De sa de måtte sende hele pakka til tyskland for å sjekke hva som var galt.
    Pris avhengig deretter. Frakt, moms, skade.
    Regna selv ut hvis kun diskant var gått, etter service\frakt\moms så 60.000. Alt måtte jeg betale.

    OHC ønsket også 790.- eks. moms timen for å se på de, 2-8 timer vurderte de.

    Jeg ba dem bestille diskantene for meg så kunne jeg ta av meg å skru dem inn selv. 3 skruer på hvert element. Da truet de meg med at jeg ikke ville få garanti hvis jeg skrur og tok seg forbehold med 6000 i faktura for 2 mann i 6 timers arbeide for å skru 6 skruer.

    De krevde at jeg betalte for det arbeidet før jeg fikk bestille diskantene, ellers så villle de ikke bestille til meg.
    Måtte legge ut 22000 for 2 diskanter, så fikk jeg bytta dem.
    Det er fortsatt ikke bra, det skurrer, og 8 uker etter sitter jeg her nå med å undersøke om jeg finner alterntiv for å fikse det selv.
    Hvordan forklarer de at det trengs 2 mann for å montere diskanter? Det er jo helt på tryne.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan forklarer de at det trengs 2 mann for å montere diskanter? Det er jo helt på tryne.
    Er det ikke åpenbart at dem vil cashe inn på det? De ser en mulighet til å tjene penger og så er de da dumme til å ikke ta betalt mest mulig for det? 6 timer for å skru 6 skruer.

    Det kom fra service avdelingen, jeg ringte selgeren og nekta på å betale for 2 mann å skru 6 skruer. De tok til slutt 2 timers arbeide og jeg fikk fakturert tilbake 4000 kroner etter kamp om det. Han ene sto fryst i stua mi og sto og så på hele episoden mens han andre skrudde.

    Her var min epost før jeg betalte for nye diskanter og service på 2 mann for å skru 6 timer på 6 skruer.

    Jeg betaler den regninga idag ved at du mottar pengene i morgen.

    Et par ting du blir nødt til å forholde deg til og som blir avtalen over den bestillingen Jonathan.

    Jeg trenger ikke 2 mann til å gjøre den jobben der.

    Er du ikke enig i det, så hold bestillingen så får vi komme overens med noe annet og holde på et par uker til med det tullet her.

    En form for garanti blir dere nødt til å gi meg ved at dere skal kreve kostnad for service på dem.

    Jeg kan ikke stå for ansvar over hvis høyttalerne har feil i seg selv internt. Det skal gå under garanti.


    Si ifra til meg FØR du bestiller og ikke anta at du skal sende opp 2 mann til meg og forvente at dere skal bruke 6 timer på å få skifte 2 diskanter, for det skal jeg stå imot på og du vil bryte avtalen jeg setter ned her som ligger til grunnlag over at du bestiller de diskantene med forskuddet jeg nå betaler.


    Dagen kom og han prøvde å sende opp 2 folk til meg, jeg ringte han og han tok ikke telefon, jeg måtte ringe ned selgeren og kreve at de ikke skulle bruke 6 timer arbeide på det. Selgeren ringte ned serviceansvarlig og vi ingikk en avtale på 2 timer. Og slik har det vært hele veien.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke åpenbart at dem vil cashe inn på det? De ser en mulighet til å tjene penger og så er de da dumme til å ikke ta betalt mest mulig for det? 6 timer for å skru 6 skruer.

    Det er i såfal feil logikk. De taper en god kunde (som bruker 100 tusener på høytalere) pluss en hel mengde potensielle kunder som undertegnede (og jeg er garantert ikke alene). Gode kunder er gull verdt. Misfornøyde kunder er en katastrofe.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Så du har fungerende højttalere nu? Skal du ikke sætte en sikring i serie med de diskanter?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Har litt blanda opplevelser med OHC selv. Har følelsen av at hvis jeg hadde kommet i dress og med en svindyr Rolex på armen hadde opplevelsen vært en helt annen dessverre.

    Man skulle tro det var nok å kjøpe svinedyre komponenter.....
    Alle kunder er like mye verdt.
    Minner meg om den visstnok sanne historien om karen som jobbet på lokale samvirkelaget i årevis, og som kjørte et gammelt vrak. En dag troppet han opp på den lokale Mercedes forhandleren og ville bestille en flunkende ny S-klasse - han hadde spart i årevis. Han ble utflirt. Måtte dra til nabobyen for å få kjøpt bil....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vel - nå har OHC eksistert en mannsalder på såkalt misfornøyde kunder....Det er tydeligvis en stor nok menighet til å holde liv i de og vel så det.

    OHC har 10 ansatte og omsatte for ca 42 mill, med et resultat på 26% i 2019. Det er svært bra.
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Greia er vel slik at de fleste som ikke allerede er kunder, eller truer med å ikke bli kunder her inne i denne tråden, tilhører ikke (potensielt) kundegruppa likevel - feks DIYere - så OHC taper neppe på noe. Kanskje derfor OHC/AG ikke ser bryet verdt å legge frem sin side av saken her?

    Legger til at jeg vet om noen som har hatt behov for service på sine AG. De kan derimot fortelle om positive opplevelser og raushet, spes fra AG.

    TS ser ut til å være i den kjipe situasjon av å være på kant med både AG, OHC og sitt forsikringsselskap. Da blir det leit.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel - nå har OHC eksistert en mannsalder på såkalt misfornøyde kunder....Det er tydeligvis en stor nok menighet til å holde liv i de og vel så det.

    OHC har 10 ansatte og omsatte for ca 42 mill, med et resultat på 26% i 2019. Det er svært bra.
    Kodak eksisterte også i en «mannsalder», så en kan ikke tenke på at fremtiden er bra pga fortiden var bra, selvom det ikke er direkte sammenlignbart.

    OHC bør absolutt ordne opp i dette, om det så er ved å få en person fra høyttalerfabrikken til å besøke kunden og måle høyttalerne etter montering av nye elementer.
    Hadde jeg betalt en kvart million for deler av et stereoanlegg, så ville jeg forventet topp service, både fra butikk og fabrikk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Litt av poenget her er at "servicen" til OHC har vært sånn hele tida, og de lever fortsatt. Parallellen til Kodak er ikke relevant. Det står ingen nye omveltende løsninger og banker på døra som kan ta over markedet fra OHC. Dessuten er de ingen produsent ala Kodak som var basert på en eneste ting, men en butikk som selger akkurat det som passer kundegruppen til enhver tid.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Litt av poenget her er at "servicen" til OHC har vært sånn hele tida, og de lever fortsatt. Parallellen til Kodak er ikke relevant. Det står ingen nye omveltende løsninger og banker på døra som kan ta over markedet fra OHC. Dessuten er de ingen produsent ala Kodak som var basert på en eneste ting, men en butikk som selger akkurat det som passer kundegruppen til enhver tid.
    Det betyr jo selvsagt ikke at man skal godta det. Kanskje det er på tide å endre holdning i sjappa der :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja. Jeg oppfatter OHC som en "country club" for folk med mye penger, og at "mannen i gata" har null å si.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Nelson er skoleeksempelet på motsatt ende av din høyttalerhistorie... makeløs service fra han i mange tiår nå.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Jeg oppfatter OHC som en "country club" for folk med mye penger, og at "mannen i gata" har null å si.
    Ja, det var det jeg å følte. Men som sagt er det aldri forsent å skjerpe seg(iallfall ikke i denne sammenhengen).
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle,

    det er jeg som har solgt høyttalerne.

    Kunden lyttet til de her i butikken hvorpå han bestemte seg for å kjøpe disse.

    Jeg har ca 200 mail fram og tilbake, mine servicemedarbeidere har flere 100 hver. Det er masse mail til fabrikken.

    Jeg dro til kunden med en gang og slapp det jeg hadde i henda for å komme innom så fort som mulig selv om jeg var på vei i ferie.

    Vi har vært der flere ganger både for å feilsøke og å montere nye diskanter.

    Servicerapport fikk vi Onsdag som var pga folk på fabrikken og har hatt ferie.

    "Service Case : Oslo Hifi Center - Norway - Duo XD SN 1789/1790

    Dear Sirs,

    After inspection by our technical service, here are the conclusion, together with the pictures :

    1 : Both Tweeter voice coils are burnt, by a heavily overheat event.

    2 : The Avantgarde tweeter from the Duo is capable of handling 25 watts RMS.
    This value is comparable to about 500 watts delivered to a speaker through a crossover network, which ensures, that only high frequencies are delivered to the tweeter.
    This is the way usally the power-handling of tweeters is specified.
    Delivering more than 25 watts to an Duo- Tweeter (which could burn it down) means:
    1. A sound pressure volume over 125db (like it may happen on a live concert if there is a feedback between a microphone and the the speakers on the stage), shurely audible.
    2. Ultrasonic Signals (not audible), caused through broken cables (if the ground is lost) or because the power-amp, pre-amp or anything else in the chain starts to oscillate unnormal.

    It is obvious that an external event has caused this failure and does not come from the components themselves. We highly recommend to check the other components of the hifi system on-field (Electronics, cables, Grounding, AC network) as we cannot ensure that this situation could not happen again.

    Kind regards,"

    DSC00037.jpeg
    DSC00032.jpeg


    her er bilder vi fikk vedlagt.

    De lager beskrivelse av bildene med piler as we speak.

    I denne forbindelse har vi anbefalt å sjekke elektronikk, strøm i bolig og mot strømleverandør.

    Sitter her å leser gjennom hundrevis av mailer og kommer over utdrag fra oss som f.eks:


    " 8. juli 2021 kl. 11:24

    Jerome is right, i have had a DC offset and an unfortunate connection, now
    what do we do?

    Thanks All
    ..."


    "fre. 9. jul. 2021 kl. 16:36 skrev ...
    Hadde en episode idag igjen J... jeg aner ikke hva det er, bare skrudde på litt volum på forsterkeren så smalt det i bass og mellomtone, skrudde ikke mye engang.
    Det som er rart er at jeg aldri har hatt det problemet med den forsterken på mine gamle Avantgarde, helt siden jeg fikk disse Duo'ene så har jeg opplevd rare ting. Akkurat som om det er ett eller galt med dem.

    Slår av en kveld, neste kveld når jeg slår på så brummer det skikkelig. Uten at jeg har endra noe. Idag på besøket så sendte det et ett trøkk med signal til høyttalerne, bare ved å røre på volumen, skjønner ikke det der. Må nå begynne å se etter ny forsterker men når jeg tenker meg om så har det aldri skjedd før, kun med Duo. Litt rart egentlig.

    Kanskje noe å tenke på."
    " On Mon, 12 Jul 2021 at 12:52

    Så at du spurte Øystein om dette gikk under garanti. Dette er noe Avantgarde tar avgjørelsen for, men siden skaden er så vesentlig og stammer fra noe eksternt så tviler jeg sterkt på at dette blir dekket av garanti. Om du har innboforsikring så anbefaler jeg at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt. Vi har hatt flere henvendelser før hvor forsikringsselskapet er mer enn villig til å hjelpe. ""


    "On Tue, 13 Jul 2021 at 09:34,
    Hei,

    Synd å lese, men jeg har ikke mer enn tilby enn det jeg sendte i tidligere mail.

    "Også derfor jeg tilbød å sende budbil for å hente høyttalerne fra deg uten at du skulle tenke på frakt slik at vi her i butikk kan demontere og feilsøke. Skulle ha kommet tydeligere frem på den forrige mailen min, men vi belaster ikke deg med noen kostnader uten å gi deg et prisoverslag først og ting blir heller ikke gjort uten din bekreftelse. Virker også vanskelig for din del om vi bare bestiller deler uten å vite sikkert at de delene er ødelagte.""
    "Tue, 13 Jul 2021 at 15:37,
    All jobb (demontering, feilsøking og montering) har samme pris på 740,- eksl moms i timen. Vanskelig å si hvor lang tid det tar, men basert på tidligere erfaring vil det ta under 2 dager. Kanskje mellom 2 og 8 timer, det spørs. Nærmest umulig for meg å gi deg noe mer spesifikt enn det dessverre.

    Dobbeltsjekket med sjefen, men de var visst tynt bemannet i dag. Var en kollega som skulle jobbe som ble syk. Jeg er tilbake på jobb igjen i morgen. Da kan jeg sørge for at vi får plukket dem opp på formiddagen.
    tir. 13. jul. 2021 kl. 15:19 skrev ...
    Gi meg ca pris på feilsøking..., ca? hva snakker vi om 500.- timen, 2 dager?
    On Tue, 13 Jul 2021 at 15:14, ...
    Fikk ikke selve fila, nei.

    Vil bare understreke igjen at dette ikke er dine priser, men hva det koster for oss å få det inn så det ikke er noen misforståelser der. "
    Skade på fot ble byttet uten kostnad.


    Fikk nå denne fra AG:

    "
    Thank you very much for your eMail. As just discussed by phone: The new picture attached shows the voice coil and voice former in their intact original state.The old picture shows the tanned (by heat infulence) voice coil former (orange arrow) and the burnt (almost carbonized) voice coil itself (blue arrow).



    Note that the voice wire is protected by a layer of transparent laquer, that also serves as glue to hold the voice coil firmly in place on the former. This glue has almost disintegrated and allowed the voice coil’s copper-wire windings to split (green arrow) and separate. This is about the biggest such damage we have seen as of yet."

    dej-voicecoil-burnt-02a.jpg
    H1-H2-H3-voicecoil-01.jpg


    Håper dette er oppklarende.

    Med ønske om en fin dag.

    Hilsen
    Øystein

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn