Mobile Fidelity One-Step 45rpm

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Janis Ian albumet er en favoritt, har det på cd - som låter veldig bra. Har Steven Wilson Yes albumene på disc også, veldig gode utgaver.

Er vel ikke analogt hele veien?

Leter stort sett etter vinyl når den digitale varianten ikke låter så bra. Egentlig som regel veldig kjedelige valg disse spesialutgavene - det finnes som regel originalvinyl eller cder med god lyd fra før.
Nei, Yesboksen er digitalisert 96kHz/24 bit og deretter remixet etter som jeg har forstått.

Janis og When the.. er ikke det.

Det kan hende at man liker andre harmoniske ang. vinyl.
Men Weather Report/Heavy Weather og Blood Sweat & Tears2, begge 2x45 på ORG er en religiøs opplevelse hos meg.

Har ikke CD' spiller lengere, så de få CD platene som bli kjøpt blir rippet og lagt i SSD i Nucleus+

Må samtidig skyte inn at det blir mer og streaming😉
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Nei, Yesboksen er digitalisert 96kHz/24 bit og deretter remixet etter som jeg har forstått.

Janis og When the.. er ikke det.

Det kan hende at man liker andre harmoniske ang. vinyl.
Men Weather Report/Heavy Weather og Blood Sweat & Tears2, begge 2x45 på ORG er en religiøs opplevelse hos meg.

Har ikke CD' spiller lengere, så de få CD platene som bli kjøpt blir rippet og lagt i SSD i Nucleus+

Må samtidig skyte inn at det blir mer og streaming😉
Jeg har jo Blood Swear & Tears 2 på sacd, den heter jo "bare" Blood Swear & Tears for meg 😁

Herlig album - sacden har original quad 4.0 som låter veldig bra, tror aldri jeg har lyttet til stereosporet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Du har helt ret når man snakker analogt skal man tænke sig om hvad man laver
Jeg har en del udgivelser på master tape og jeg har 2 studer A80 modificeret af Tudor
Jeg har haft mange forbi som troede de kunne høre forskel fra mater tape til kopi
Angående Analoge optagelser vs digetalt så er der mange faktore men som udgangspunkt 2-3 mikrofoner med Eksvis rørmikrofoner
de gamle de lyder klart bedst derfor bruger alle dem de har et S/N på max 70dba så alt den snak om støj er lige gyldigt dette har inetet med lyd kvaliteten at gøre Det digetale medie eksvis streaming lyder dårlige end et 10-20 år gammel high class cd system eksvis Wadia 7 serien .
men når alt kommer til alt så kan man næsten altid høre SSSSSS og TTTTTT lyde på stemmer Prøv spil Patricia Barber Cafe Blue
Derfor betaler folk penge for plader og dyr vinyl løsning for dette lyder langt tættere på den rigtige vare
Jeg har platespiller pga The Loudness War først og fremst.

I tillegg digitaliserer jeg vinylene og streamer de lokalt fra pc :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Musikk burde være feel-good, og da burde man bygge opp om det. Ikke det motsatte, slik jeg oppfatter denne tråden å være.

Roy
Jeg skal ikke ta fra deg og andre vinyl elskere den gode opplevelsen.

Men jeg mener oppriktig at One Step er å gå bakvendt inn i fremtiden.

Vinyl businessen har hatt 70-80 år på å forfine og optimalisere produktet. På tross av det er det generelt veldig mye feil på platene. Hvorfor tror du det er sånn?

En fyr på Hoffman forum fikk sågar et one-step eksemplar hvor den ene siden bare var ekstrem forvrengning, pick-up’en klarte ikke spore plata, han hadde aldri hørt noe tilsvarende i sitt liv. Han måtte bytte 3 ganger for å få et godt eksemplar.
Dem klarer i 2022 ikke engang å presse on-center.

Du må faktisk være en del av hobbyen vår for å akseptere produktkvalitet på dette nivået og betale 2000 kroner plata.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.058
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Når Mofi tar såpass betalt som de gjør for one step utgavene, så bør platene være feilfrie. Alt annet er ikke akseptabelt når for eksempel MOV klarer det til ordinære priser. Men nå går det rykter om at Mofi skal starte egen platepresse, så da får vi håpe på forbedringer.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Når Mofi tar såpass betalt som de gjør for one step utgavene, så bør platene være feilfrie. Alt annet er ikke akseptabelt når for eksempel MOV klarer det til ordinære priser. Men nå går det rykter om at Mofi skal starte egen platepresse, så da får vi håpe på forbedringer.
Vi kan håpe. Men pr i dag er det MoFi som står inne for det produktet dem leverer.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.152
Torget vurderinger
32
Jeg skal ikke ta fra deg og andre vinyl elskere den gode opplevelsen.

Men jeg mener oppriktig at One Step er å gå bakvendt inn i fremtiden.

Vinyl businessen har hatt 70-80 år på å forfine og optimalisere produktet. På tross av det er det generelt veldig mye feil på platene. Hvorfor tror du det er sånn?

En fyr på Hoffman forum fikk sågar et one-step eksemplar hvor den ene siden bare var ekstrem forvrengning, pick-up’en klarte ikke spore plata, han hadde aldri hørt noe tilsvarende i sitt liv. Han måtte bytte 3 ganger for å få et godt eksemplar.
Dem klarer i 2022 ikke engang å presse on-center.

Du må faktisk være en del av hobbyen vår for å akseptere produktkvalitet på dette nivået og betale 2000 kroner plata.
Når det finnes massevis av platespillere og folk som liker å spille plater, så mener du åpenbart at man skal slutte å utvikle produktene (både software og hardware) fordi de uansett (etter din mening) ikke kan konkurrere lydmessig med digitalt.

Det er jo ingen som tvinger folk til å kjøpe One-Step-plater eller LP-plater for den saks skyld. Vil du ha utgivelsene digitalt, er det jo bare å kjøpe det i stedet.

Vi kan jo sammenligne med klokker også. Et quartz-ur til 99 kroner går sannsynligvis mer rett enn en Rolex til 300.000 kroner. Med din logikk, så er altså det å utvikle klokker å gå baklengs inn i fremtiden, fordi det finnes bedre ting digitalt.

Jeg har full forståelse for at du og mange andre mener at vinyl er bortkastet tid og penger, men du fremstår jo som en religiøs fanatist som prøver å fortelle at alle som tror noe annet enn deg er på vei rett til helvete. Eller som hifi-selgeren som snakker dritt om alle andre produkter enn de han selv fører, og idiotiserer alle som ikke har hans produkter hjemme i eget anlegg.

De flinkeste "selgerne" enten vi snakker om religion eller hifi, er jo de som klarer å skryte av sitt eget uten å rakke ned på andre.

Med denne tråden har du valgt den stikk motsatte strategien, og det tjener etter min mening verken saken din eller deg.

Roy
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg har full forståelse for at du og mange andre mener at vinyl er bortkastet tid og penger, men du fremstår jo som en religiøs fanatist som prøver å fortelle at alle som tror noe annet enn deg er på vei rett til helvete. Roy
Jeg blir bare oppriktig trist over at du tillegger meg meninger jeg absolutt ikke har.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.550
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg skal ikke ta fra deg og andre vinyl elskere den gode opplevelsen.

Men jeg mener oppriktig at One Step er å gå bakvendt inn i fremtiden.

Vinyl businessen har hatt 70-80 år på å forfine og optimalisere produktet. På tross av det er det generelt veldig mye feil på platene. Hvorfor tror du det er sånn?

En fyr på Hoffman forum fikk sågar et one-step eksemplar hvor den ene siden bare var ekstrem forvrengning, pick-up’en klarte ikke spore plata, han hadde aldri hørt noe tilsvarende i sitt liv. Han måtte bytte 3 ganger for å få et godt eksemplar.
Dem klarer i 2022 ikke engang å presse on-center.

Du må faktisk være en del av hobbyen vår for å akseptere produktkvalitet på dette nivået og betale 2000 kroner plata.
Helt enig. Jeg har selv byttet inn iaff 4 ganger og endt opp med å ikke ville ha ny erstatning.
Enkelte ganger er det litt å hente på lyden, men litt for ofte er det feil eller bare fancy innpakning.

Frister nye? Tja.
Tunglært? Helt klart ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Da er det pussig at det alltid oppfattes slik når du skriver.
Hva din oppfattelse er, kan jeg ikke stå for. Å ønske folk til helvete fordi dem ikke har samme meninger som meg, er så far out.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Helt enig. Jeg har selv byttet inn iaff 4 ganger og endt opp med å ikke ville ha ny erstatning.
Enkelte ganger er det litt å hente på lyden, men litt for ofte er det feil eller bare fancy innpakning.

Frister nye? Tja.
Tunglært? Helt klart ;)
Hadde det vært konsumenter i et annet segment av forbruksvarer, så hadde dem vendt ryggen til et firma som leverer premium produkter på dette nivået.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.152
Torget vurderinger
32
Jeg blir bare oppriktig trist over at du tillegger meg meninger jeg absolutt ikke har.
Godt mulig du ikke har slike meninger, men det er slik du fremstår når du starter en tråd med å rakke ned på et produkt du ikke har hørt og ikke har troen på.

Roy
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Godt mulig du ikke har slike meninger, men det er slik du fremstår når du starter en tråd med å rakke ned på et produkt du ikke har hørt og ikke har troen på.

Roy
Greit. Det er viktig at vi skiller mellom person og sak.
Jeg vil nok stikke innom Horten 2022 og tar gjerne en øl med deg hvis d passer sånn. Jeg spanderer :)
Mvh
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.152
Torget vurderinger
32
Hva din oppfattelse er, kan jeg ikke stå for. Å ønske folk til helvete fordi dem ikke har samme meninger som meg, er så far out.
Milde himmel. Du leser jo alt som om det en religiøs fanatist også med egne tolkninger det ikke er dekning for. Du påstår at jeg skriver at du ønsker at alle som ikke tror som deg skal gå til helvete. Det er feil, men du må visst ha det med teskje:

I religion er det ofte et godt sted å være = himmel. Følger man ikke den rette vei, så havner man på et sted det ikke er så godt å være = helvete.

De fleste religiøse fanatister ønsker ikke at noen skal gå til helvete, snarere tvert i mot. De ønsker at du skal komme til deres himmel, men dersom du ikke velger den veien, så risikerer du å havne i helvete. De ønsker deg altså ikke dit, og jeg skrev også at "du fremstår jo som en religiøs fanatist som prøver å fortelle at alle som tror noe annet enn deg er på vei rett til helvete"

Det er noe helt annet enn å ønske at folk skal til helvete hvis de har feil tro.

Du skriver at "lydhimmelen" kommer man til om man lytter til digitalt, og at de som lytter til vinyl går baklengs inn i fremtiden. Altså i en annen retning enn den "lydhimmelen" du har funnet, der det er støy og unøyaktigheter som ikke er i den digitale "lydhimmelen".

Helvete i denne sammenhengen og metaforen med den religiøse fanatisten, handlet altså om at man ikke ville havne i den digitale "lydhimmelen", og siden religion er enten eller - og ikke noe midt i mellom, var det andre altså ment som et "lydhelvete". Selv om jeg altså ikke tror du mener at vinyllyd er et rent helvete, det er bare ikke så bra som det er med digitalt.

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.152
Torget vurderinger
32
Greit. Det er viktig at vi skiller mellom person og sak.
Jeg vil nok stikke innom Horten 2022 og tar gjerne en øl med deg hvis d passer sånn. Jeg spanderer :)
Mvh
Jeg har aldri oppfattet deg som noen fanatiker hverken på det ene eller andre området, så derfor ble jeg litt overrasket over inngangen din i denne tråden. Du er jo en kapasitet når det gjelder å dele gode digitale innspillinger (ikke minst på SACD), men det kan nok hende at jeg bør spørre andre om gode LP-innspillinger :)

Tar gjerne en øl.

Roy
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Finnes det noen som gjør dette i dag? Hele kjeden analog?
Noen går hele den tungvinte veien, og resultatet er helt nydelig, men nei, - det er ikke for alle.



 
Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.308
Antall liker
1.743
Sted
Bergen
Analog hele veien absolutt, men ikke alltid. Utgivelser på CD og DSD har jo en digital komponent.
No for tia e d en rekke nye og spennende artister som kun gir ut digitale formater og då e d ikke noe valg

For egen del, setter umåtelig stor pris på medlemmenes anbefalinger av, for meg, ny musikk. Har fått mange gode lytteropplevelser og spesielt når man får innspill til gode produksjoner vinyl eller digital.

Mine lokale lyttevenner velge alltid vinyl versjonen dersom eg tar en blindtest mellom vinyl, cd eller high res. Personlig høre eg at noen vinyl utgivelser får et løft når de kommer i high res

Men d e no som d e, personlig opplevelse..

MoFi utgivelser er jeg stort sett fornøyd med, ingen feilslag så langt
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Jeg har jo Blood Swear & Tears 2 på sacd, den heter jo "bare" Blood Swear & Tears for meg 😁

Herlig album - sacden har original quad 4.0 som låter veldig bra, tror aldri jeg har lyttet til stereosporet.
Ja, du har rett B,S & T andre album har ingen tittel
Den kom ut etter debyalbumet:
Child Is Father To The Man

Og før
B, S & T 3

Derfor kaller jeg den uten tittel for 2😊
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Fikk ta en runde i stereo på denne for første gang



Cd-sporet, er Steve Hoffman som har mastret både stereo cd & sacd. Låter veldig bra.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Fikk ta en runde i stereo på denne for første gang



Cd-sporet, er Steve Hoffman som har mastret både stereo cd & sacd. Låter veldig bra.
Et av de albumene som har hatt flest re-utgivelser. Har selv en MoFI SACD utgitt for ca 20 år siden. Den låter ganske så ultimativ i mine ører, at jeg har droppet senere utgaver.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Et av de albumene som har hatt flest re-utgivelser. Har selv en MoFI SACD utgitt for ca 20 år siden. Den låter ganske så ultimativ i mine ører, at jeg har droppet senere utgaver.
Har bare denne utgaven av albumet - vet ikke hvor god den er sammenlignet med andre utgaver. Men god nok for meg til å ikke lete etter andre utgaver.

Men har man sans for lyd i mer enn 2 kanaler er dette utgaven man skal ha.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Denne fikk meg til å humre litt i skjegget og passer vel sikkert greit her også:

"It’s impossible that they are digital because so many people on here can ‘sense the naturalness’ of analog over the ‘harsh superficial glare’ of digital. So they would have known already and told us."

😁
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Denne fikk meg til å humre litt i skjegget og passer vel sikkert greit her også:

"It’s impossible that they are digital because so many people on here can ‘sense the naturalness’ of analog over the ‘harsh superficial glare’ of digital. So they would have known already and told us."

😁
Skal man le eller gråte? Oppegående folk som skjønner litt om denne One-Step greia har jo skjønt d for lenge siden at disse platene høyst sannsynlig er kuttet fra 11,2MHz DSD filer, eller annet høyoppløselig digital.
MoFi har i mange år mastret alt i DSD 11,2 Mhz. Infoen kommer fra selskapet selv, bare å søke på youtube.

Ingenting å gråte over. Disse DSD 11,2 filene gjør nok at 45rpm One-Step Lp utgavene låter enda et godt hakk bedre 2,8fs SACD utgavene, i hvertfall i en del tilfeller; større opplevd dynamisk headrom og enda bedre nærværsfølelse.

Men skulle ønske HiFi folket kunne etterspørre de originale 11,2Mhz DSD filene, i stedet for mange omveier med å presse DSD dataene på ei imperfekt og kostbar vinylplate.
Inntil det skjer, får vi bare leve med den ironien vi er i.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Sånn syns analog guruen Michael Fremer det låter når DSD filer presses på vinyl:

Marvin Gaye «What’s going on:
«I compared my original RCA mastered and pressed original (Tamla TS310) with Mobile Fidelity's 2008 1/2 speed mastered reissue (MFSL 1-314) and then with this "1 Step" version (UD1S 2-008) pressed on the new MoFi "Supervinyl" manufactured by NEOTECH and it's difficult to believe these are sourced from the same tape. The "one step" destroys the others by a wide margin.

The resolution of musical and spatial detail that's smeared on the other versions is huge. I've heard complaints about there being "too much bass" but I think that's what's on the tape that's previously been rolled off. This reissue is a major sonic step forward both for Mobile Fidelity and for vinyl reissues generally. It would be interesting to compare it to the master tape.»

Til den siste setninga han skriver; .. Ja, da må du lytte til den originale DSD fila 😏
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.283
Antall liker
9.134
Beste Abraxas jeg har hørt er denne. Siden nesten ingen kjøpte vinyl på midt 90 tallet så er den vel ikke så vanlig...

 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Jeg hadde MOFI sin Abraxas, men solgte den da Nice Price utgaven jeg kjøpte i 1980 låt bedre....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Han fyren fra Arizona er invitert over til MoFi i kommende uke for å overvære hvordan dette foregår hos MoFi.

Leser statements på nettet fra folk som driver plateproduksjon at det kun er 3 muligheter for MoFi å presse 40.000 One-Step eksemplarer av «Thriller»:
- enten å kjøre den originale mastertapen ca 60 ganger
- ta en analog tape kopi av den originale mastertapen og kjøre tape kopien 60 ganger
- eller presse plater fra en digital fil

Å kjøre master bånd med «sticky tape syndrome» 60 ganger er utelukket. Da er tapen shot lenge før det.
«Bridge over troubled water» har jeg på Master Sound CD. Da Dough Sax gjorde denne masteringen i 1992 skrev han som cover notes at master tapen var i dårlig forfatning fordi den var brukt så mange ganger. Alle tape-skjøtene måtte klippes opp, rengjøres og gjøres på nytt. Han lot små drop-outs være der i stedet for å spleise inn digitalt.
MoFi presset 7500 One-Steps av «Bridge», dvs at master tapen måtte kjøres 11-12 ganger. Helt usannsynlig.

Eller har MoFi kommet opp med en fjerde løsning, en måte å gjøre One-Steps på som ingen har tenkt på tidligere?
Svarene kommer til uka.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det flommer jo over av youtube videoer vedrørende denne saken med MoFi.

Michalel Fremer er i samtale med denne vannpipe-røykende tyskeren. Her avslører Fremer at han har fått 100% sikker i formasjon på at det er mange år siden Sony Music har sluttet å la master taper slippe ut av bygningen hvor tapene er lagret. Dvs at enten har MoFi bragt deres egen modifiserte A80 båndmaskin til Sony for å lage en tape kopi, eller har Sony sendt dem en tape kopi eller eventuelt en digitalfil.

Men Steve Ray Vaughen, Bob Dyland, Simon & Garfunkel og mange fler One-Steps plater er i hverfall ikke «Original Master Recording» i den betydning at de er kuttet fra mastertapen.

Rent juridisk, er man innenfor å selge en plate fem generasjoner ned fra mastertapen og merke den «Fra originale masterbånd»? Ja, uten vil er man innenfor rent juridisk. Fordi den opprinnelige tapen flere step tilbake er fra den originale 2-spors stereomixen.
Moralsk sett er man ikke like innafor…

Fremer sier også at mange plater er kuttet fra «production masters», ikke den originale 2-spors nedmix tapen gjort fra multitacks. Dette visste jeg fra før. Ikke det at det ikke låter bra i mange tilfeller. Men prøv å lytt til «Janis» 3-CD bok fra 1992, den er gjort fra de originale nedmix masterne, med mere studio snøfling fra en dopet Janis Joplin. Mye av denne snøflinga er redigert bort på «production masters» som er den «offisielle» mastertapen som blant annet Pearl mastres fra. Faktisk er en godt dopet Joplin sjarmerende å lytte til 😏
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Da er intervjuet med Mike hos MoFi i Sebast CA lagt ut på youtube. Har sett bare 1/3.

Men MoFi bekrefter at det er DSD 11,2 Mhz og DXD er benyttet. MoFi drar ut til plateselskapene og deres båndarkiver med medbragt tape maskin for å gjøre en digital transfer.
«Original Master Recording» betyr at MoFi har gått god for at det er den originale mastertapen som er funnet frem fra båndarkivene.

Da får vi bare håpe på at de originale 4xDSD filene blir gjort tilgjengelig for oss audiofile en dag, uten analog forvrengning, rillestøy og phonotrinn involvert.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Håper at vinylfolket skjønner hva dette betyr: vinylens dager er talte. I hvertfall hvis du ønsker analoge Lp plater.

Uansett om selskapet heter MoFi, Analogue Production eller noe annet, så er det slutt på at selskapene gir ut masterbånd til tredje part. Unntak finnes sikkert hvis artisten er Smokie eller Baccara, eller i det sjiktet.
Nå er det digitalt som gjelder på nye gjenutgivelser, så får man snurre gamle vinylplater attåt.
 
Topp Bunn