Mobile Fidelity One-Step 45rpm

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
UHQR er Biblen når de angår DSOM. :)
Elusive Disc hadde ett eksemplar til salgs for en stund siden, pris: $2500,00

Trøsten får være at flere av dem som setter denne utgaven høyt, setter MFSL UD1 CD som en god nummer to. Den har jeg, og foretrekker den fremfor SACD utgaven.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.530
Antall liker
4.330
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Eg har nokre plater frå 1957 - 1962 som har vore heilt vanlege standardplater i si tid, og dei ligg ikkje etter moderne pressingar, iallfall
Brukast det platestrammar og krans av fleire enn meg?
Jada. Platestrammer og krans brukes på all vinyl, også 180 g, på den av spillerne mine som har mulighet for det. Det er en VPI. Platestrammer er bedre enn clamp.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.267
Antall liker
6.419
Sted
Under stjernene
Elusive Disc hadde ett eksemplar til salgs for en stund siden, pris: $2500,00

Trøsten får være at flere av dem som setter denne utgaven høyt, setter MFSL UD1 CD som en god nummer to. Den har jeg, og foretrekker den fremfor SACD utgaven.
Er det MFSL UDCD 517 du mener?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jada. Platestrammer og krans brukes på all vinyl, også 180 g, på den av spillerne mine som har mulighet for det. Det er en VPI. Platestrammer er bedre enn clamp.
Det er sant, dersom du har ein platestrammar som faktisk pressar plate ned. Det skjer ikkje alltid når ein har plater som buler oppover i ytterkant. Eg brukar krans når det skal finlyttast, eller når det er tynne plater. Når dei samanliknast, er effekten av dei ganske lik, men ikkje alltid slik at det vert meir om eg brukar dei på tjukke plater.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er min: https://www.vpiindustries.com/store/p239/Periphery_Ring_Clamp.html Diverre har han vorte styggdyr. Det er andre på marknaden til lågare pris, men denne er den som er lettast i bruk til kvardags. Clearaudio har ein også, men den er dillete å sentrere.
om jeg ikke så feil på clearaudio.de så har de 2 forskjellige. Hvilke har du testet? 10.000kr er mer en jeg er villig til å gi for noe sånt, selv om det sannsynligvis har hørbar effekt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Er det MFSL UDCD 517 du mener?
Ja.
Selvfølgelig ikke noen ultimativ versjon siden det er en 16 bit Pcm A/D transfer fra 1988. Men det er den versjonen som lettest får meg inn i den passe mørke Dark side-psykosen. Det er denne digitale versjonen som best fanger atmosfæren og stemningen i albumet, Imo.

Forresten, alle de tidlige MFSL Gold CD’ene UD1 japan press står seg som en påle i dag. Og jo bedre anlegget blir, jo mer skinner de. Det er liksom helt ubesudlet master tapes, rett inn i a/d converter.
Fra ca 1993 ble det Neil Sinclair og «the Gain System» og USA press for Gold CD’er. Det ble et lite steg tilbake.
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.267
Antall liker
6.419
Sted
Under stjernene
Ja, synes den er bra den. Kjøpt hos Akersmic på slutten av 80 tallet.😊
Eneste MFSL CD jeg har.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Ja, synes den er bra den. Kjøpt hos Akersmic på slutten av 80 tallet.😊
Legendarisk sjappe man kunne gå på oppdagelsesferd i.
Husker da jeg fant en «Greatest Hits» DCC 24kt Gold under Elton John seksjonen, da ble jeg oppglødd!😍

Litt om Steve Hoffman.
Han skrev for ikke lenge siden på sitt eget forum at han nå ikke var særlig happy med å lytte til mange av sine tidligere mastringer. Underforstått; han har i dag langt bedre stereo-komponenter hjemme hos seg selv som nøyaktig forteller ham om tidligere feil han har gjort. Tenker da på en litt feit mellomtone, og en slapp og ullen bass, en lyd uten fart, kjapphet og presise transienter. Hoffman mastret i tidligere tider hjemme hos seg selv i egen bolig, ofte med noe rør-greier i signalveien.
Selv Deep Purple «made in japan» på DCC Gold brukte han rør på, med det til følge at kjappheten i mellombassen forsvant helt, noe som er dødssynd på et sånt album. Du kan også høre den egenlyden som eksisterer i toppen på alle sporene.
I dag har Hoffman det aller ypperste av det Audio Note lager hjemme i sin egen stue. På lån som han selv sier😄

Men lyden til Hoffman var perfekt tilpasset tilhengerskaren hans på 80 og 90-tallet.Tenker på at den jevne mann hadde billige anlegg med CD-spillere som var både kald, grå og anemisk i lyden. Sånn sett det ble på en måte en symbiose.

Så lærdommen er at alt skal sees i sammenheng med alt, og at ting skal sees i sin samtid.
Beklager avsporelsen.😀
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
om jeg ikke så feil på clearaudio.de så har de 2 forskjellige. Hvilke har du testet? 10.000kr er mer en jeg er villig til å gi for noe sånt, selv om det sannsynligvis har hørbar effekt.
Det er visstnok heilt nye ringar. Den gamle eg prøvde hadde ein "spider" som måtte brukast for sentrering. Det var tungvint, men fungerte ganske greitt når ein fekk somla seg til. No har dei slike som kan sleppast rett på plata, akkurat som på VPI, men eg tippar at prisen vert ganske lik også.
Eg fekk kransen langt billegare, sidan han var bestilt saman med spelaren. Eg brukte derimot om lag lik pris for ein spesielt tung platetallerk, så....
Men dei har absolutt høyrbar effekt, om enn litt ulikt frå plate til plate.
 
Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.056
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Mofi skal slippe Eagles katalogen på one-step. Jeg vil tro at disse kommer til å selge som varmt hvetebrød til tross for prisen.

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Desperado er et godt album på alle måter. Tror det blir en SACD her.

For dem som venter på Hotel California…tja, spørs hva slags kildemateriale dem bruker her. Mastertapen er kjent for å være i mildt sagt problematisk forfatning, dette skrev Hoffman en del om da han mastret en DCC Gold CD på 90-tallet. Tapen måtte seff bakes i ovnen pga sticky-shed syndrome.

Ps! Det var mest amerikanerne og tapene dem brukte på 70/80-tallet som hadde problemer. I europa brukte dem mest BASF, Maxwell og TDK, som hadde en annen formula på tape produksjonen.
 
Sist redigert:

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
65
Antall liker
69
Jeg har kjøpt en god del nye audiophile vinyl plater og disse er helt fantastiske. Min personlig favorit er utgivelser Blue Note Classic, fordi prisen er veldig god 249-299 kr, og lyd og musikk er helt topp. Impex utgivelser er mest sexy for meg.:cool::)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mitt favoritt motargument når noen sier at de liker analog avspilling best.
Litt usikker på graden av ironi/ sarkasme der, men det fremstår som ganske utrolig at noen skal bestemme hva jeg liker best.

Må jeg velge så foretrekker jeg fantastisk lyd av vinyl fremfor fantastisk digital.

Tekniske fordeler og ulemper kan selvsagt diskuteres, men det gjøres behørig i andre tråder.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.978
Antall liker
11.832
Sted
Hus
Jeg har kjøpt en god del nye audiophile vinyl plater og disse er helt fantastiske. Min personlig favorit er utgivelser Blue Note Classic, fordi prisen er veldig god 249-299 kr, og lyd og musikk er helt topp. Impex utgivelser er mest sexy for meg.:cool::)
Blue Note remasteret av Kevin Gray er meget bra. Kjøpt noen av disse på 180 gr, og de låter helt kule :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.978
Antall liker
11.832
Sted
Hus
Mofi skal slippe Eagles katalogen på one-step. Jeg vil tro at disse kommer til å selge som varmt hvetebrød til tross for prisen.

Kjøpt de to første på One Step, og de låter veldig bra. Ikke hørt Eagles bedre i lyden enn dette på disse to utgivelsene. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Litt usikker på graden av ironi/ sarkasme der, men det fremstår som ganske utrolig at noen skal bestemme hva jeg liker best.

Må jeg velge så foretrekker jeg fantastisk lyd av vinyl fremfor fantastisk digital.

Tekniske fordeler og ulemper kan selvsagt diskuteres, men det gjøres behørig i andre tråder.
For min del liker jeg vinyl stadig mindre, de ganger jeg lytter til vinyl. Ikke fordi det er vinyl, men fordi jeg blir mer oppmerksom på støy. God støyfri vinyl er riktig fint å lytte til.

Jeg linket her på sentralen til et ganske ferskt intervju med Kevin Gray som på daglig basis mastrer audiofil vinyl og digital. Han var ikke til å misforså i det at ønsker man en lyd som ligger nærmest masteren, analog eller digital, så er det digitale medier som er nærmest. Så kan man like det eller ikke.

Men hver sin fornøyelse, whatever floats you boat..
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.114
For min del liker jeg vinyl stadig mindre, de ganger jeg lytter til vinyl. Ikke fordi det er vinyl, men fordi jeg blir mer oppmerksom på støy. God støyfri vinyl er riktig fint å lytte til.

Jeg linket her på sentralen til et ganske ferskt intervju med Kevin Gray som på daglig basis mastrer audiofil vinyl og digital. Han var ikke til å misforså i det at ønsker man en lyd som ligger nærmest masteren, analog eller digital, så er det digitale medier som er nærmest. Så kan man like det eller ikke.

Men hver sin fornøyelse, whatever floats you boat..
Denne ligger nærmest masteren, like det eller ikke.


IMG_0878.jpeg
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Denne ligger nærmest masteren, like det eller ikke.


Vis vedlegget 828869
Kan kanskje være. Eller ikke være. Vil en tredje eller fjerde generasjons tape kopi lydmessig ligge nærmere masteren enn der hvor masteren er digitalisert til high-rez uten mellomledd?

Horten 2021: var tilfeldigvis i andre etage hvor det ble spilt et spor fra Muddy Waters «Folk Singer» på Studer A80. Det låter jo veldig lettflytende som det gjør med tape. Men det var et sus i bakgrunnen. Tippet på at det var i hvertfall fire generasjoner ned jeg lyttet på. Også en subjektiv litt markering i øvre presens området, men bekgrunnsstøyen fra tapen kunne medvirke, tipper jeg.

Det morsomme var at når jeg gikk ned trappa og inn i rommet til Yamaha ble samme sporet spilt på Lp via 5000-spilleren. Kanskje 10 min etter. Jeg foretrakk Lp’en, den var mer «distinkt» (nøytral) i lyden og med en sortere bakgrunn.

Ps! Jeg har den Rickie Lee Jones skive på SACD fra AP. Skuffende ved første lytt, og låter langt fra masteren. Detkan jeg si uten å ha lyttet til masteren.
Derimot «Pirates» på MoFi SACD, den låter bra! 😀
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.114
Kan kanskje være. Eller ikke være. Vil en tredje eller fjerde generasjons tape kopi lydmessig ligge nærmere masteren enn der hvor masteren er digitalisert til high-rez uten mellomledd?
Ja.

Har flere fra AP både på SACD, vinyl og tape, SACD er alltid lydmessig uinteressant i forhold til det andre, spesielt mot tapen. Enten jeg spiller på A-810 eller A80. SACD låter som regel flatt og dødt.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Ja.

Har flere fra AP både på SACD, vinyl og tape, SACD er alltid lydmessig uinteressant i forhold til det andre, spesielt mot tapen. Enten jeg spiller på A-810 eller A80. SACD låter som regel flatt og dødt.
Det skjønner jeg godt. SACD fra AP er stort sett en katastrofe. Det er i mange tilfeller low-rez overførsler gjort til en gammel Pcm A/D konverter, som så er DSD digitalisert. Ofte gjort av George Marino.
Men representerer ikke SACD mediet.

Når man digitaliserer gamle 35mm og 70mm film til digital, da får man i 2022 et bilde som er veldig vanskelig å skille fra originalen. Mener du at det kan gjøres med bilde, men ikke med lyd?
For meg virker det underlig.

Steve Hoffman er kritisk til analoge copy tapes. Han unngår dem og mastrer i de fleste tilfeller heller fra en litt slitt master.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.114
Det skjønner jeg godt. SACD fra AP er stort sett en katastrofe. Det er i mange tilfeller low-rez overførsler gjort til en gammel Pcm A/D konverter, som så er DSD digitalisert. Ofte gjort av George Marino.
Men representerer ikke SACD mediet.

Når man digitaliserer gamle 35mm og 70mm film til digital, da får man i 2022 et bilde som er veldig vanskelig å skille fra originalen. Mener du at det kan gjøres med bilde, men ikke med lyd?
For meg virker det underlig.

Steve Hoffman er kritisk til analoge copy tapes. Han unngår dem og mastrer i de fleste tilfeller heller fra en litt slitt master.
Jeg mener noe om dette fordi jeg kan spille fra alle kilder hjemme hos meg selv hver dag og høre det jeg hører, du leser noe og så mener du noe bastant etterpå.

SACD fra AP er ordinære, enig. Men har SACD i hus som låter veldig bra men da er det digitale opptak/mixing/mastring fra nåtid, har aldri hørt en SACD med gammal musikk som er gjort analogt i utgangspunktet som låter bedre enn en orig LP f.eks.

Hoffman har forresten mastret flere av Yarlung sine tape utgivelser, som forøvrig er noe av det beste jeg har hørt, kanskje det aller beste.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Jeg mener noe om dette fordi jeg kan spille fra alle kilder hjemme hos meg selv hver dag og høre det jeg hører, du leser noe og så mener du noe bastant etterpå.

SACD fra AP er ordinære, enig. Men har SACD i hus som låter veldig bra men da er det digitale opptak/mixing/mastring fra nåtid, har aldri hørt en SACD med gammal musikk som er gjort analogt i utgangspunktet som låter bedre enn en orig LP f.eks.

Hoffman har forresten mastret flere av Yarlung sine tape utgivelser, som forøvrig er noe av det beste jeg har hørt, kanskje det aller beste.
Poenget mitt Jim er at mediet og måten det er gjort på, kan diskuteres. Der er det dårlig og bra.

Men det er ikke noe i veien med digital pr definisjon. Du må gjerne opp i Mhz på DSD for å få en enda mer lettflytende lyd.

Siste «Analog planet» er flat transfer CD’er fra japan av «Exile» og «Sticky Fingers» anmeldt. Disse låter helt på høyden med de beste Lp pressinger, hevder anmelderen. Da skulle han hørt SACD utgaven fra samme DSD digitalmaster. Jeg har dem. Eller kanskje han heller skulle hørt den originale DSD masteren i 11,2 Mhz som er lagret i arkivene hos Universal Music? Dem har ingen foreløpig lyttet til …😏

Poenget mitt som jeg startet tråden med. Det er sinnsykt at dem trykker opp One-Step plater (med feil på) til et lite begrenset publikum som betaler flere tusen pr skive, når dem heller kunne distribuert 11,2Mhz DSD masteren til millioner av mennesker lett som bare det.
95% av brukerne ville fått bedre lyd hjemme med å lytte til high rez masteren, enn alt dill-dallet med Lp.

PS! MoFi konverter alle mastertapene til DSD 11,2Mhz for fremtid bruk. Var på you tube snutt.
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Mange her som kjøper dem? Pris 125 dollars i USA. Pris i Norge 1500-2000 kroner pr stk?
Det hjelper å sette opp prisen og selge dyrt, hvis du vil selge. Det er bortimot hysterisk etterspørsel på disse. Selv fikk jeg en e-post fra Elusive Disc for 3-4 dager siden om at dem var klar til å selge "Couldn't stand the weather". Da jeg i går sjekket var produktet sluttsolgt, finito finish. Alle 7500 eksemplarer som MoFi trykket er bortbestilt/solgt.

Dette er så til de grader å gå bakvendt inn i fremtiden, Imo.
Ikke det at du ikke får bedre lyd med en Lp spiller til 100k, en pick-up til 20k og ei 45rpm plate til 1,5k. Men grunnen til dette er at det er et imperfekt medie med mange kompromisser, derfor får du litt bedre lyd jo mer kronasjer og innsats du legger i det. Du skal overvinne støy, forvrengning, dårlig kanalseperasjon, flow & flutter osv. Selv når utgangspunktet skulle lages for mange ti-år siden, altså LP platen i 33/45rpm, var det mange kompromisser som måtte inngåes. Kompromiss mellom lydkvalitet, spilletid, produksjonskostnader, fysisk størrelse med mere. Altså; kompromisser.

Alternativet er noe som mer hører fremtiden til, uten kompromisser. En ultimativt digital high-rez fil, SD kort etc hvor du kunne bruke 25GB på 60 minutters musikk, og distribuere dette. 25GB, hva er det i dag? Tipper at minimum 80% av dem som i dag har bruker masse kroner på Lp spiller og One-Step plater ville fått bedre lyd med den digitale løsningen.

Men kanskje jeg ikke har forstått essensen her, at alt det peset med å få vinyl til å låte bra, samt alle pengene som brukes, faktisk er det som skaper sjarm og opplevelse og ikke ønskes erstattet av en lettvint, perfekt og langt mer kostnadseffektiv digital løsning ?
Hejsa DU har vist helt misforstået noget Det digetale medie vil aldrig komme tæt på et ordenligt vinyl setup vi kan diskutere i en lang uendelighed men det er faks derfor betaler man mange penge for en god riaa pickup stepup samt tonearm værk mm mange penge men klasser over har selv haft det dyreste MSB sæt Esoteric Samt Wadia 922 Wadia bedst alle systemer til 500000+ og ingen af dem kommer bare tæt på mit vinyl setup og mit vinyl setup kommer pæn tæt på min Studer A80 med master tape så desværre Hygge
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Hejsa DU har vist helt misforstået noget Det digetale medie vil aldrig komme tæt på et ordenligt vinyl setup vi kan diskutere i en lang uendelighed men det er faks derfor betaler man mange penge for en god riaa pickup stepup samt tonearm værk mm mange penge men klasser over har selv haft det dyreste MSB sæt Esoteric Samt Wadia 922 Wadia bedst alle systemer til 500000+ og ingen af dem kommer bare tæt på mit vinyl setup og mit vinyl setup kommer pæn tæt på min Studer A80 med master tape så desværre Hygge
Flott at du delte dine meninger og dine absolutte fremtidsvisjoner som er skrevet i stein.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men kanskje jeg ikke har forstått essensen her, at alt det peset med å få vinyl til å låte bra, samt alle pengene som brukes, faktisk er det som skaper sjarm og opplevelse og ikke ønskes erstattet av en lettvint, perfekt og langt mer kostnadseffektiv digital løsning ?

En ting er at du ikke forstår det, det er greit nok. At du skriver som om du har sett lyset og den eneste sannhet mens vi som føler ting annerledes er tilbakestående bakstrevere er noe ganske annet.
 
Topp Bunn