Mobile Fidelity One-Step 45rpm

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Mange her som kjøper dem? Pris 125 dollars i USA. Pris i Norge 1500-2000 kroner pr stk?
Det hjelper å sette opp prisen og selge dyrt, hvis du vil selge. Det er bortimot hysterisk etterspørsel på disse. Selv fikk jeg en e-post fra Elusive Disc for 3-4 dager siden om at dem var klar til å selge "Couldn't stand the weather". Da jeg i går sjekket var produktet sluttsolgt, finito finish. Alle 7500 eksemplarer som MoFi trykket er bortbestilt/solgt.

Dette er så til de grader å gå bakvendt inn i fremtiden, Imo.
Ikke det at du ikke får bedre lyd med en Lp spiller til 100k, en pick-up til 20k og ei 45rpm plate til 1,5k. Men grunnen til dette er at det er et imperfekt medie med mange kompromisser, derfor får du litt bedre lyd jo mer kronasjer og innsats du legger i det. Du skal overvinne støy, forvrengning, dårlig kanalseperasjon, flow & flutter osv. Selv når utgangspunktet skulle lages for mange ti-år siden, altså LP platen i 33/45rpm, var det mange kompromisser som måtte inngåes. Kompromiss mellom lydkvalitet, spilletid, produksjonskostnader, fysisk størrelse med mere. Altså; kompromisser.

Alternativet er noe som mer hører fremtiden til, uten kompromisser. En ultimativt digital high-rez fil, SD kort etc hvor du kunne bruke 25GB på 60 minutters musikk, og distribuere dette. 25GB, hva er det i dag? Tipper at minimum 80% av dem som i dag har bruker masse kroner på Lp spiller og One-Step plater ville fått bedre lyd med den digitale løsningen.

Men kanskje jeg ikke har forstått essensen her, at alt det peset med å få vinyl til å låte bra, samt alle pengene som brukes, faktisk er det som skaper sjarm og opplevelse og ikke ønskes erstattet av en lettvint, perfekt og langt mer kostnadseffektiv digital løsning ?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Satt i går og hørte på vinyl og det slo meg hvor mye bedre det låt enn digital. Det burde ikke være sånn med tanke på alle tekniske begrensningene vinylmediet bringer. Hvorfor det er slik aner jeg ikke. Mulig at man konsekvent kødder til det digitale mediet.
Når det gjelder disse MOFI (og andre) 45rpm utgavene skyldes deres eksistens primært at selskaper som MOFI ikke nødvendigvis får lisens for regulære LP utgivelser lengre fordi plateselskapene har begynt å reutgi LP titler sjøl etter et fravære på et par tiår. Det er ikke sikkert at disse spesialutgivelsene låter noe bedre enn gode regulære pressinger. Forskjeller kan det være, men skyldes like gjerne mastringen....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Satt i går og hørte på vinyl og det slo meg hvor mye bedre det låt enn digital. Det burde ikke være sånn med tanke på alle tekniske begrensningene vinylmediet bringer. Hvorfor det er slik aner jeg ikke. Mulig at man konsekvent kødder til det digitale mediet.
Når det gjelder disse MOFI (og andre) 45rpm utgavene skyldes deres eksistens primært at selskaper som MOFI ikke nødvendigvis får lisens for regulære LP utgivelser lengre fordi plateselskapene har begynt å reutgi LP titler sjøl etter et fravære på et par tiår. Det er ikke sikkert at disse spesialutgivelsene låter noe bedre enn gode regulære pressinger. Forskjeller kan det være, men skyldes like gjerne mastringen....
Kan det være at du liker støy og forvrengning? Eller en farvning? Ed Meitner i EMM Labs har i demosammenheng lagd en knapp han trykker på når han demonstrerer digitalriggen, en knapp som lager litt knitring og støy, for dem som liker det.

I bildeverden får man i dag en digital masters i 4k eller 8k som bildemessig ikke står noe tilbake fra original analog masters på 35mm eller 70mm. Faktisk ligger begrensningen i det analoge formatet. De beste originale digitalopptakene overgår analogt. Hvis det gjelder for bilde, hvorfor skulle det ikke gjelde for lyd?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Kan det være at du liker støy og forvrengning? Eller en farvning? Ed Meitner i EMM Labs har i demosammenheng lagd en knapp han trykker på når han demonstrerer digitalriggen, en knapp som lager litt knitring og støy, for dem som liker det.
Morsomt at du skulle ta opp det der. Platene mine er støyfrie og de to platene jeg spillte i går hadde ikke et eneste klikk. Faktisk tenkte jeg at man kunne ha lurt noen til å tro det var digitalt pga av fravær av støy.
Jeg har forlatt teorien om at vinyl låter bedre pga av støy. Jeg hater forvregningen som kan komme fra vinyl; bla annet fra innerillene. Dette kan variere mye fra plate til plate. Har nær nulltoleranse for det.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har lyttet mye til vinyl i det siste, nesten alle mine plater har feil, selv de nye, rillestøy, sibilanter osv. Men ofte er masteringen bedre enn den digitale varianten og det betyr så mye mer.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Så EspenR lager en tråd om Mobile Fidelity One-Step 45rpm hvor han egentlig vil fortelle at vinyl er dust og highres digital er fremtiden.

Like meningsløst som alle kabeldebattene som først og fremst er populert av kabelskeptikere som diskuterer med hverandre hvor teite alle andre er.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Har lyttet mye til vinyl i det siste, nesten alle mine plater har feil, selv de nye, rillestøy, sibilanter osv. Men ofte er masteringen bedre enn den digitale varianten og det betyr så mye mer.
Rillestøy. Hvis du tenker på lyden fra skjærehodene er den som regel ikke sjenerende og høres mellom låtene på litt høyere volum. Har du generelt problemer med sibilanter vil jeg ha sjekket arm/pickup justeringene. Men det er jo sikkert også avhengig av hvilke utgaver du har. Mye variabel kvalitet derute, men jeg har inntrykk av at de mer velrennomerte reutgivelsesselskapene gjør en veldig bra jobb for tiden.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Så EspenR lager en tråd om Mobile Fidelity One-Step 45rpm hvor han egentlig vil fortelle at vinyl er dust og highres digital er fremtiden.

Like meningsløst som alle kabeldebattene som først og fremst er populert av kabelskeptikere som diskuterer med hverandre hvor teite alle andre er.

Har kjøpt endel SACD i det siste og finner at vinylutgavene som regel har bedre lyd. Sjekk SACD med god lyd tråden....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Så EspenR lager en tråd om Mobile Fidelity One-Step 45rpm hvor han egentlig vil fortelle at vinyl er dust og highres digital er fremtiden.

Like meningsløst som alle kabeldebattene som først og fremst er populert av kabelskeptikere som diskuterer med hverandre hvor teite alle andre er.
Jeg vet ikke om du har skjønt meg?
Det er udiskutabelt at Lp formatet ikke ble designet mht til best mulig lyd, det var et kompromiss mellom lydkvalitet, size, produksjonskostnader osv. Akkurat som med CD platen, DVD platen etc.
Poenget mitt er at vi i dag, på det teknologiske nivået vi nå er, kan tilby et digitalt lydformat, praktisk talt uten lydlige kompromisser, og til en billig produksjonskostnad. Jeg skulle ønske vi kunne bevege oss i den retningen. Ikke i Lp-plater med hinsides pris, kun tilgjengelig for de med de dypeste lommebøkene.
Hvis du forstår meg bedre nå?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Rillestøy. Hvis du tenker på lyden fra skjærehodene er den som regel ikke sjenerende og høres mellom låtene på litt høyere volum. Har du generelt problemer med sibilanter vil jeg ha sjekket arm/pickup justeringene. Men det er jo sikkert også avhengig av hvilke utgaver du har. Mye variabel kvalitet derute, men jeg har inntrykk av at de mer velrennomerte reutgivelsesselskapene gjør en veldig bra jobb for tiden.
Sibilanser er en utfordring for vinyl - viser googling meg. Jeg har bare godtatt det uten å sette meg videre inn i det. Det varierer fra plate til plate, men er stort sett greit. Plater hvor det er ille leser jeg at andre også reagerer.

Med rillestøy tanker jeg på forskjellen mellom stillhet på vinyl vs cd.

Lytter mye med hodetelefoner og merker det mest der.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Har kjøpt endel SACD i det siste og finner at vinylutgavene som regel har bedre lyd. Sjekk SACD med god lyd tråden....
DSD 64fs er ikke det ultimative. Det burde være kjent. Hvis vi vil, kan vi i dag tilby DSD 10,2MHZ, eller et nytt digitalt medie som er en hybrid mellom Pcm/DSD, hvis vi har lyst til det.

Hvis du har hørt en moderne ny-innspilling avspilt på 78rpm, så ville du også innse hvor mye kompromisser det er i 33 og 45 rpm. Jeg har hørt. Og mastering guruene i USA pleide i enkelte tilfeller å lage sine egne 78rpm, bare for å ha det riktig hyggelig.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om du har skjønt meg?
Det er udiskutabelt at Lp formatet ikke ble designet mht til best mulig lyd, det var et kompromiss mellom lydkvalitet, size, produksjonskostnader osv. Akkurat som med CD platen, DVD platen etc.
Poenget mitt er at vi i dag, på det teknologiske nivået vi nå er, kan tilby et digitalt lydformat, praktisk talt uten lydlige kompromisser, og til en billig produksjonskostnad. Jeg skulle ønske vi kunne bevege oss i den retningen. Ikke i Lp-plater med hinsides pris, kun tilgjengelig for de med de dypeste lommebøkene.
Hvis du forstår meg bedre nå?

Det skulle jeg også ønske, men av en eller annen grunn er vi ikke der. Alle som like "classic rock" gjør seg selv en bjørnetjeneste om de ikke spiller vinyl sånn rent lydmessig. Det finnes unntak selvfølgelig.
Jeg aner ikke hvorfor vinyl låter så bra som det kan gjøre. Det er nærmest naturstridig...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det skulle jeg også ønske, men av en eller annen grunn er vi ikke der. Alle som like "classic rock" gjør seg selv en bjørnetjeneste om de ikke spiller vinyl sånn rent lydmessig. Det finnes unntak selvfølgelig.
Jeg aner ikke hvorfor vinyl låter så bra som det kan gjøre. Det er nærmest naturstridig...
Enig.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Poenget mitt er at vi i dag, på det teknologiske nivået vi nå er, kan tilby et digitalt lydformat, praktisk talt uten lydlige kompromisser, og til en billig produksjonskostnad. Jeg skulle ønske vi kunne bevege oss i den retningen. Ikke i Lp-plater med hinsides pris, kun tilgjengelig for de med de dypeste lommebøkene.

Jeg er helt enig i at disse ultra-dyre pressingene er helt dust, men det er nå heldigvis veldig lett å unngå å kjøpe dem. De hører mest hjemme i svada-tråden etter min mening.

Ellers synes jeg for min del helt enkelt at vinyl generelt låter bedre enn digitale medier. Ikke objektivt bedre, bare bedre i mine ører. Og det er tross alt det eneste som teller når jeg hører på musikk. At digitale lydformater er teknisk overlegne har jeg ingen problemer med å hverken godta eller skjønne, men den innsikten har absolutt ingen praktisk verdi eller relevans når jeg setter med ned for å lytte.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det skulle jeg også ønske, men av en eller annen grunn er vi ikke der. Alle som like "classic rock" gjør seg selv en bjørnetjeneste om de ikke spiller vinyl sånn rent lydmessig. Det finnes unntak selvfølgelig.
Jeg aner ikke hvorfor vinyl låter så bra som det kan gjøre. Det er nærmest naturstridig...
Jeg driver å digitaliserer litt vinyl. For å sammenligne diverse utgaver.

Selv med litt knitring osv låter det mange ganger veldig bra - sammenlignet med cd utgaven.

Hvordan kan jeg med mitt enkle utstyr gjøre jobben så mye bedre enn lydteknikere med dyrt utstyr??

Det er naturstridig 😁

Det viser meg at formatet er underordnet og de som drar i spakene betyr alt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Jeg er helt enig i at disse ultra-dyre pressingene er helt dust, men det er nå heldigvis veldig lett å unngå å kjøpe dem. De hører mest hjemme i svada-tråden etter min mening.

Ellers synes jeg for min del helt enkelt at vinyl generelt låter bedre enn digitale medier. Ikke objektivt bedre, bare bedre i mine ører. Og det er tross alt det eneste som teller når jeg hører på musikk. At digitale lydformater er teknisk overlegne har jeg ingen problemer med å hverken godta eller skjønne, men den innsikten har absolutt ingen praktisk verdi eller relevans når jeg setter med ned for å lytte.
Bra. Hver har sin smak. Og mangfold er bra. Selv har jeg i så stor grad vent meg til digital, at bare svakt støy og småknitring får meg småsur. For jeg vet at dette opprinnelig ikke var på tapen, og ikke gjør noen fordel for meg. Og har tro på at et ultralavt støygulv vil løfte frem subtile detaljer og emosjoner i musikkreproduksjon. :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jøsses, her var det en bakvendt fremstilling (for å bruke ditt uttrykk) :p

Lyd er subjektivt. Hva jeg liker er det jeg liker og det er bra, uansett hva en måling sier. Ja, man kan sikkert legge på filter og annet for å emulere vinylens artefakter, men det er mer enn som så.
Musikk er en hobby. Med hobby følger det ofte med utgifter og arbeid.

Husker da jeg tok dykkerkurset for mange år siden. Da tenkte jeg at dette er jo galskap. Så mye arbeid før man kommer seg i vannet. Så mye arbeid etter at man har vært i vannet. Så store kostnader for den relativt korte tiden man er i vannet. Ett dykk er jo typisk bare 25minutter til 60 minutter, avhengig av helse, erfaringer, dybde etc.
Jovist endte jeg opp med å kjøpe fullt utstyr og dykket mye på tross av alt som måtte forberedes og gjøres etterpå. Man kan jo tross alt se under vann i 4K (og kanskje til og med 8K) med mye bedre sikt enn det man selv hadde.

Litt sånn er vinyl også. Selvfølgelig er det lett å sette på noe som streames, men erfaringen min er at man ditto lett mister fokus på det man skal gjøre. Med vinyl så må man nesten ha litt fokus for det er ikke bra for nåla å stange mot senter av skiva (ikke veldig lenge iaff). Jeg setter meg ned med vinylen og koser meg og har fokus på musikken. Dyrt er det, mer arbeid er det også. Men så var det kosen da...

Jeg har bra DAC og den låter bra. (Audio Analouge AADAC). Den bruker jeg ofte fordi det låter bra og er lettvint.
Jeg har en bra CD-spiller som låter bra, men jeg har ikke hatt strøm på den på mange år. Kanskje er den ikke så bra som jeg husker (Hegel CDP2A MK2).
Når jeg skal kose meg som mest så er det likevel vinylen jeg trekker frem, selv om det er dyrt og tungvint og skjørt og har sine feil.

Og uansett hvor mye man sier om Hi-res så er det bare stolpediagram mens vinyl har "perfekte" sinuskurver. Ja, jeg er klar over at mye vinyl har vært via digitalt på veien mot pressingen og med det har med seg "stolpediagram".
Det er kanskje det jeg liker, den gode avrundingen som "hoppet mellom stolpediagrammene" ikke klarer. Og kanskje like viktig er seremonien med vinyl like viktig som lyden.

Litt på den kverulantiske og filosofiske siden:
Hvis den digitale lyden hadde vært perfekt, så bra at målingene overgår våre ører og sanser så burde vel utviklingen av dette være ferdig og de beste produktene være laget. Da er det ingen grunn til å lage nytt?
Ja, digital lyd kan også låte veldig bra, bare så det er sagt.

Bunnen er at lyd er subjektivt, og min preferanse er like rett som din :p
Så kan man kanskje legge til at en del av disse pressingene stiger i verdi og dermed ett samleobjekt hvor verdien øker.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Bra. Hver har sin smak. Og mangfold er bra. Selv har jeg i så stor grad vent meg til digital, at bare svakt støy og småknitring får meg småsur. For jeg vet at dette opprinnelig ikke var på tapen, og ikke gjør noen fordel for meg. Og har tro på at et ultralavt støygulv vil løfte frem subtile detaljer og emosjoner i musikkreproduksjon. :)
Vel en oktav til i bassen gjør at du ganske lett glemmer det høyere støygulvet.... :p

Slik er det for meg :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Jeg satte litt fyr i vinylfolket nå, og det er jo gøy :)
Her er min største hemsko mot vinyl og i særs 45rpm; jeg elsker å ligge utstrakt på soffan ved musikklytting, helt totalt avslappet og bare la tonene strømme inn i øret. "Sweet spot" betyr minimalt for meg. Og da er det veldig distraherende å måtte reise seg opp å snu plater i ett.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg satte litt fyr i vinylfolket nå, og det er jo gøy :)
Her er min største hemsko mot vinyl og i særs 45rpm; jeg elsker å ligge utstrakt på soffan ved musikklytting, helt totalt avslappet og bare la tonene strømme inn i øret. "Sweet spot" betyr minimalt for meg. Og da er det veldig distraherende å måtte reise seg opp å snu plater i ett.

Det løser man ved å ha flere utgaver av hver plate. 45 vinyl, 33 vinyl og CD/SACD. Så velger man etter lyttestil og dagsform....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det løser man ved å ha flere utgaver av hver plate. 45 vinyl, 33 vinyl og CD/SACD. Så velger man etter lyttestil og dagsform....
Hvis vi ikke snakker gjenutgivelser av klassikere, men nye digitale innspillinger. Hva er best da?
Jeg er nå i en formening at de beste digitale opptakene i disse dager passerer de beste analoge innspillingene i absolutt lydkvalitet, fra den perioden da disse var best. For bare 10 år siden var det ikke riktig naturlig fyldighet på stemmer og instrumenter, samt textures, men det er det nå, som jeg hører det.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Jøsses, her var det en bakvendt fremstilling (for å bruke ditt uttrykk) :p

Lyd er subjektivt. Hva jeg liker er det jeg liker og det er bra, uansett hva en måling sier. Ja, man kan sikkert legge på filter og annet for å emulere vinylens artefakter, men det er mer enn som så.
Musikk er en hobby. Med hobby følger det ofte med utgifter og arbeid.
Fint at du tok deg tid til å skrive et langt og velformulert innlegg. :)

Veldig bra at folk koser seg med kunst og kultur, også vinyl. Hadde det ikke vært for musikk, kunst og kultur, så hadde verden gått under for lenge siden av krig og elendighet.

Lyd er subjektivt, helt sant. Vi har ulike referansepunkter og preferanser. Og hva vi er vant med. Emosjonelle opplevelser som vi bevarer i minnet vårt, spiller også en del inn på valgene vi gjør.

Husk at utgangspunktet mitt i tråden er galskapen med vinylmusikk på rundt 40 minutter til 1500 kroner, Imo. Hvis det er kvaliteten som er avgjørende for den høye prisen, må det være andre veier å gå for å inkludere langt flere mennesker i herligheten.

Angående "søylene" dine: det er CD du da tenker på? Hvis du tenker på søylene i high-rez DSD, må du ha et kraftig forstørrelsesglass foran øynene dine for å få øye på dem, eventuelt forstørre bildet. :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fint at du tok deg tid til å skrive et langt og velformulert innlegg. :)

Veldig bra at folk koser seg med kunst og kultur, også vinyl. Hadde det ikke vært for musikk, kunst og kultur, så hadde verden gått under for lenge siden av krig og elendighet.

Lyd er subjektivt, helt sant. Vi har ulike referansepunkter og preferanser. Og hva vi er vant med. Emosjonelle opplevelser som vi bevarer i minnet vårt, spiller også en del inn på valgene vi gjør.

Husk at utgangspunktet mitt i tråden er galskapen med vinylmusikk på rundt 40 minutter til 1500 kroner, Imo. Hvis det er kvaliteten som er avgjørende for den høye prisen, må det være andre veier å gå for å inkludere langt flere mennesker i herligheten.

Angående "søylene" dine: det er CD du da tenker på? Hvis du tenker på søylene i high-rez DSD, må du ha et kraftig forstørrelsesglass foran øynene dine for å få øye på dem, eventuelt forstørre bildet. :)
Jeg spiller litt Diana Krall på vinyl. Hun bruker plateselskapet Verve og der er produksjonen nydelig, og det til helt vanlig vinylpris. Så det må ikke være dyrt for å være bra.
MoFi og AP (Analouge Production) m.fl har sånne dyre pressinger. Av og til er de bedre, men ikke alltid. Og jeg er helt enig i at noen av prisene er hinsides. Jeg har vel slått meg til ro med at det (innbilt) beste koster mye
Nå står Stevie Ray Vaughan - Couldnt stand the Weather ( 45rpm fra AP) i hylla til den ublue prisen av 2200kr og jeg har Jethro Tull - Aqualung i såkalt UHQP til samme prisen.
Om de er verd prisen er kanskje tvilsomt siden dette er det jeg forventer at en plate (vinyl, cd, streaming) skal være i utgangspunktet.

Nå sitter jeg og jobber i kjellerstua med PC i fanget, selvfølgelig mellom høyttalerne, mens jeg streamer Marius Müller og koser meg.

Med Hi-res så blir det selvfølgelig mindre avstand mellom søylene og man kommer nok til et punkt hvor det i praksis ikke har noe å så, men sinuskurve er sinuskurve ;p
For å runde av litt så har jeg Luxman amp og Sonus faber så rundt blir det okke som :D Litt som meg selv når jeg tenker meg om :ROFLMAO:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Åja han "vinyl er best fordi vinyl er best" fyren ?

😁
Vi er nok ikke bare i definisjonen "entusiast" her, men mulig over i definisjonen "fanatiker". Husk da CD'en kom på markedet kjørte han rundt i en bil dekket med anti-CD slogans. Og tror han var blant dem som fikk hodepine når en CD ble spilt.:D
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ellers synes jeg stort sett de 2x45 superduperutgavene som selges ikke er så interessante - som regel finnes de fra før i meget vellydende utgaver på både cd &vinyl. Lite å hente til dyr pris.

Hadde gjerne sett at de heller gjorde en skikkelig jobb med noen gode album som ikke finnes med god lyd - men det blir vel for mye jobb - eller muligheten finnes ikke.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Ellers synes jeg stort sett de 2x45 superduperutgavene som selges ikke er så interessante - som regel finnes de fra før i meget vellydende utgaver på både cd &vinyl. Lite å hente til dyr pris.

Hadde gjerne sett at de heller gjorde en skikkelig jobb med noen gode album som ikke finnes med god lyd - men det blir vel for mye jobb - eller muligheten finnes ikke.
Problemet med vinyl fremover er at plateselskapene blir stadig mer restriktiv å lisensiere ut og la andre snurre mastertapene. De vet at alder og bruk gjør tapene skjøre, og de kan bare bakes i ovnen et begrenset antall ganger.

Dermed blir mye vinyl i dag presset fra digitale filer som sendes rundt til ulike adresser på kloden. Men da er vel poenget med vinyl borte?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Problemet med vinyl fremover er at plateselskapene blir stadig mer restriktiv å lisensiere ut og la andre snurre mastertapene. De vet at alder og bruk gjør tapene skjøre, og de kan bare bakes i ovnen et begrenset antall ganger.

Dermed blir mye vinyl i dag presset fra digitale filer som sendes rundt til ulike adresser på kloden. Men da er vel poenget med vinyl borte?
Hvis den beste masteringen kommer på vinyl så er den interessant - om kilden er analog eller digital betyr ikke noe for meg.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Jeg er helt enig i at disse ultra-dyre pressingene er helt dust, men det er nå heldigvis veldig lett å unngå å kjøpe dem. De hører mest hjemme i svada-tråden etter min mening.

Ellers synes jeg for min del helt enkelt at vinyl generelt låter bedre enn digitale medier. Ikke objektivt bedre, bare bedre i mine ører. Og det er tross alt det eneste som teller når jeg hører på musikk. At digitale lydformater er teknisk overlegne har jeg ingen problemer med å hverken godta eller skjønne, men den innsikten har absolutt ingen praktisk verdi eller relevans når jeg setter med ned for å lytte.
For min del spiller det liten rolle om det målbart er "dårligere" med avspilling på vinyl.
Prestasjonene kan alltids økes med oppgradering av pickup. Er ikke i tvil om at min cadenza black måler bedre enn nogaoka mp 500, men opplever uansett mere "liv" analogt, og det er opplevelsen som teller, forvrengning til tross. Spesielt på utagerende musikk!
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Blonde On Blonde, Abbey Road, Ziggy Stardust, Dark Side Of The Moon, Foxtrot, Who's Next osv. osv. ble laget for vinylmediet. Albumcover, innlegg, låtsammensetning ble tilpasset formatet. De er helhetlige kunstuttrykk.

Vinylalbumet er et historisk dokument som en digital fil ikke kan erstatte. Selvsagt kan man reagere prisen på Mofi one-step, men de er kompromissløse forsøk på å være definitive/optimale versjoner for vinylformatet. Synes det er flott at lydentusiasmen får tilfredsstillelse og at grensene dyttes på også på vinylfeltet. Etterspørselen er utvilsomt der.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Blonde On Blonde, Abbey Road, Ziggy Stardust, Dark Side Of The Moon, Foxtrot, Who's Next osv. osv. ble laget for vinylmediet. Albumcover, innlegg, låtsammensetning ble tilpasset formatet. De er helhetlige kunstuttrykk.

Vinylalbumet er et historisk dokument som en digital fil ikke kan erstatte. Selvsagt kan man reagere prisen på Mofi one-step, men de er kompromissløse forsøk på å være definitive/optimale versjoner for vinylformatet. Synes det er flott at lydentusiasmen får tilfredsstillelse og at grensene dyttes på også på vinylfeltet. Etterspørselen er utvilsomt der.
Hvordan synes du dette funker med 2x45 i stedet for 1x33 da? Blir det feil?

Jeg er ikke uenig med deg om album og vinylformatet - for eksempel Bruce Springsteen hadde sitt "four corners" opplegg.
 
Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Hvordan synes du dette funker med 2x45 i stedet for 1x33 da? Blir det feil?
Litt ambivalent. Det er jo en rekke album med låter som er så lange at de må splittes opp om den skal utgis på 45, og det er jeg ikke tilhenger av. Liker best 33, men hvis 45-versjonen kan gi en del ekstra er jo det interessant...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Jeg føler at en del i denne tråden mener det er en x-faktor med vinyl, noe deilig som man ikke helt kan sette ord på.
Vil det da si at LMC og andre går glipp av noe når dem syns spolebånd hjemme er toppen?

Jeg ønsker tross alt bare et digitalt medie som er såpass høyoppløst at det speiler en 30-ips analog tape. Enkel og billig distribusjon. Og alltid perfekt avspilling. Og når du klarer det på bilde, så klarer du det seff på lyd.

For å illustrere hva jeg mener med at jo mer imperfekt medie du har, jo mer kronasjer må du legge i det for å utnytte potensialet. Dette gjelder også digitalt. En fordums DVD spiller til 25k hadde noe bedre bilde enn en spiller til 3k. Hvis du i dag sammenligner bilder fra 4k discer er det marginal forskjell mellom billig og dyr avspilling. Selv det billigste produktet gir fenomenale bilder. Fordi utgangspuntet, selve teknologien er på et så høyt nivå, selv i det billigste produktet.
Det er dette som er veien å gå, også på lyd og musikk. Imo.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.339
Sted
Under stjernene
Jeg spiller litt Diana Krall på vinyl. Hun bruker plateselskapet Verve og der er produksjonen nydelig, og det til helt vanlig vinylpris. Så det må ikke være dyrt for å være bra.
MoFi og AP (Analouge Production) m.fl har sånne dyre pressinger. Av og til er de bedre, men ikke alltid. Og jeg er helt enig i at noen av prisene er hinsides. Jeg har vel slått meg til ro med at det (innbilt) beste koster mye
Nå står Stevie Ray Vaughan - Couldnt stand the Weather ( 45rpm fra AP) i hylla til den ublue prisen av 2200kr og jeg har Jethro Tull - Aqualung i såkalt UHQP til samme prisen.
Om de er verd prisen er kanskje tvilsomt siden dette er det jeg forventer at en plate (vinyl, cd, streaming) skal være i utgangspunktet.

Nå sitter jeg og jobber i kjellerstua med PC i fanget, selvfølgelig mellom høyttalerne, mens jeg streamer Marius Müller og koser meg.

Med Hi-res så blir det selvfølgelig mindre avstand mellom søylene og man kommer nok til et punkt hvor det i praksis ikke har noe å så, men sinuskurve er sinuskurve ;p
For å runde av litt så har jeg Luxman amp og Sonus faber så rundt blir det okke som :D Litt som meg selv når jeg tenker meg om :ROFLMAO:
Har du fått Aqualung fra PM Audio?
Hvordan er den i forhold til Steven Wilson?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg føler at en del i denne tråden mener det er en x-faktor med vinyl, noe deilig som man ikke helt kan sette ord på.

Jeg ser ikke helt poenget med å trekke inn en "X-faktor". For min del liker jeg bare vinyl bedre og har liten interesse av å definere eller analysere hvorfor eller hva det er som gjør at det er slik. Som sagt er jeg helt innforstått med at digitale formater er teknisk bedre på de fleste/alle måter, men, igjen som sagt, det har nøyaktig ingen praktisk verdi eller relevans - like lite som hva som er "closer to the source" eller "mer som artisten tenkte det".

For min del er alt dette i ytterste konsekvens bare meningsløs svada, som, selv om det kan være en interessant nok diskusjon de første 19 gangene, oftest blir brukt for å rettferdiggjøre egne preferanser. Imidlertid er det jeg som kjøper musikken, det er jeg som spiller den, på mitt anlegg - og da skal det låte slik jeg vil det skal låte. Hva som er objektivt korrekt, objektivt "best", hva artisten ville foretrekke om han satt i min stol - alt det er uten noen som helst relevans til det som er viktig: å nyte og la seg bevege av musikken.

Vil det da si at LMC og andre går glipp av noe når dem syns spolebånd hjemme er toppen?

Det er da helt irrelevant? Det som betyr noe er hvorvidt LMC og andre synes det låter slik de helst vil det skal låte. Alt annet er uinteressant, eller utelukkende av rent teoretisk interesse.

Det er dette som er veien å gå, også på lyd og musikk. Imo.

Det er sikkert veien å gå for deg. For andre kan det være fullstendig irrelevant eller helt feil. For meg virker det som om du streber etter å presse alle inn i din egen bås og få dem til å se ditt personlige lys. Denslags er alltid fullstendig feilslått.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
@YesJens jeg ser at den setningen ble litt kort.
Aqualung ble sendt fra USA i forrige uke iflg PM. Så burde den vel være i Norge denne uka, og da nærmer den seg sine respektive hjem 🙂
 
Topp Bunn