Mobile Fidelity One-Step 45rpm

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.113
Når man leser overskriften på tråden så kunne man nesten tro at det er en anbefalingstråd, en plass der en kan komme med tips og erfaringer om dette produktet, men når man leser åpningsinnlegget så ser man at det er en «dissetråd».

Jeg har forsåvidt ikke noen problemer med at noen kommer med negative meninger om et produkt så lenge det er basert på noe man har erfart og kanskje blitt skuffet men det er ikke saken her, her tar man egensynsingen og overbevisningen om et produkt man ikke engang har tatt på så langt ut at den fremstår som faciten. Og alt tilsynelatende basert på fordommer og noe man har lest en plass. Det hele er veldig lite troverdig og fremstår nesten som fundamentalistisk.

Har ikke noen av disse selv da jeg har titlene fra før på andre kvalitetsutgivelser så jeg mener ikke noe om dem.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Men kanskje jeg ikke har forstått essensen her, at alt det peset med å få vinyl til å låte bra, samt alle pengene som brukes, faktisk er det som skaper sjarm og opplevelse og ikke ønskes erstattet av en lettvint, perfekt og langt mer kostnadseffektiv digital løsning ?
Stemmer bra det 😁

 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Desperado er et godt album på alle måter. Tror det blir en SACD her.
Nei....lyden på den originale vinylen er ikke bra, men både tekstene og coveret har holdt seg bra med plastbeskyttelse i alle disse årene..... :unsure:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Satt i går og hørte på vinyl og det slo meg hvor mye bedre det låt enn digital. Det burde ikke være sånn med tanke på alle tekniske begrensningene vinylmediet bringer. Hvorfor det er slik aner jeg ikke. Mulig at man konsekvent kødder til det digitale mediet.
I dag vet vi bedre........vinyl er ikke bedre enn CD.
Vinylen tilfører støy i systemet i lave frekvenser.
CD er fri(nesten) for støy som eks. sus fra MasterTape
CD som utgangspunkt for lyd via strømming og "remastered" behandling til Hai-Ress er lydmessig dårligere enn CD pga kødding med det digitale mediet.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.261
Vinyl er bedre enn CD når masteringen til vinylen er bedre og anderledes enn den tilsvarende CD'en. Det har mange av oss erfart lenge, og det er derfor noen av oss alltid er på jakt etter spesielle vinyl pressinger i de tilfellene hvor den digitale versjonen ikke er til å høre på, ref loudness wars.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
..... den digitale versjonen ikke er til å høre på, ref loudness wars.
Du blander sammen tidlige(80-tallet) og senere(90-tallet) utgivelser på CD......det blir bare tull....
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.261
Du blander sammen tidlige(80-tallet) og senere(90-tallet) utgivelser på CD......det blir bare tull....
Det gjør jeg ikke (blander). Loudness wars illustrerer problemet, men der er sub-standard mastering fra ‘80 talls cd’er også. Poenget er at mastering er viktigere enn mediet, og noen ganger er derfor vinyl versjonen å foretrekke.
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
I dag vet vi bedre........vinyl er ikke bedre enn CD.
Vinylen tilfører støy i systemet i lave frekvenser.
CD er fri(nesten) for støy som eks. sus fra MasterTape
CD som utgangspunkt for lyd via strømming og "remastered" behandling til Hai-Ress er lydmessig dårligere enn CD pga kødding med det digitale mediet.
Vinyl vil altid være klasser over cd alle de gode optagelser er lavet analogt med rør microfoner men hvis man spiller på dårlige icepower forstærkere og ht med 6,5 tommer basser og domer kan man sikkert ikke høre forskel
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Vinyl vil altid være klasser over cd alle de gode optagelser er lavet analogt med rør microfoner men hvis man spiller på dårlige icepower forstærkere og ht med 6,5 tommer basser og domer kan man sikkert ikke høre forskel
Bare noen få år tilbake mente jeg at de beste analoge innspillinger som Belafonte at Carnegie Hall, Rca Living Stereo klassisk, Blue Note jazz osv var toppen av kransekaka når det gjaldt best lyd.
Men ikke nå lengre. De gode moderne digitale high-rez innspillinger av akustisk musikk, er hakket bedre. Like mye «kropp» og naturlig fylde på vokal og instrumenter, enda mer åpen, mer transparens, sortere og mer støyfri bakgrunn og bedre «low level information».

Ikke har jeg Ice. Og mine Gamut L3 med Mundorf sølv-i-olje kondiser, foliespoler og annet snacks skulle være gode til å skille klinten fra hveten.

Som jeg hører det.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.113
De gode moderne digitale high-rez innspillinger av akustisk musikk, er hakket bedre. Like mye «kropp» og naturlig fylde på vokal og instrumenter, enda mer åpen, mer transparens, sortere og mer støyfri bakgrunn og bedre «low level information».
Enig i at noen av disse hi rez innspillingene er veldig gode. Men jeg har noen slike der man har tatt opp all analogt parallelt til hi-rez opptaket og det er interssant. Den bevegelsen i musikken og den naturtro opplevelsen som man hører fra det analoge kommer ikke hi-rez opp til, det rett og slett mangler. Men igjen så låter noen av disse hi-rez opptakene veldig bra og jeg har ingen problemer med at folk liker dem veldig godt, liker dem selv men det er noe som er enda bedre.

Slik jeg hører det.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det gjør jeg ikke (blander). Loudness wars illustrerer problemet, men der er sub-standard mastering fra ‘80 talls cd’er også. Poenget er at mastering er viktigere enn mediet, og noen ganger er derfor vinyl versjonen å foretrekke.
Ja, litt typisk det der - tidlige cd-utgaver fra 80 tallet kan ha laber mastering - de hadde ikke perfeksjonert for formatet enda. Når denne kunnskapen ble bedre utpå 90 tallet var loudness war igang og remastere låt enda verre :cry:

Derimot hadde vinyl blitt meget bra på siste halvdel av 80 tallet og mange utgivelser låter veldig bra.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.264
Antall liker
6.402
Sted
Under stjernene
Snakker vi om:
Mobile Fidelity One-Step 45rpm?

Hvis ikke
Hvilke utgivelser er det snakk om?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.461
Antall liker
3.280
Torget vurderinger
1
Enig i at noen av disse hi rez innspillingene er veldig gode. Men jeg har noen slike der man har tatt opp all analogt parallelt til hi-rez opptaket og det er interssant. Den bevegelsen i musikken og den naturtro opplevelsen som man hører fra det analoge kommer ikke hi-rez opp til, det rett og slett mangler. Men igjen så låter noen av disse hi-rez opptakene veldig bra og jeg har ingen problemer med at folk liker dem veldig godt, liker dem selv men det er noe som er enda bedre.

Slik jeg hører det.
Hvilken DAC og preamp bruker du til denne sammenligningen?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Bare noen få år tilbake mente jeg at de beste analoge innspillinger som Belafonte at Carnegie Hall, Rca Living Stereo klassisk, Blue Note jazz osv var toppen av kransekaka når det gjaldt best lyd.
Men ikke nå lengre. De gode moderne digitale high-rez innspillinger av akustisk musikk, er hakket bedre. Like mye «kropp» og naturlig fylde på vokal og instrumenter, enda mer åpen, mer transparens, sortere og mer støyfri bakgrunn og bedre «low level information».

Ikke har jeg Ice. Og mine Gamut L3 med Mundorf sølv-i-olje kondiser, foliespoler og annet snacks skulle være gode til å skille klinten fra hveten.

Som jeg hører det.

I dag er vel det meste digitalisert, mastertaper, multitracks osv - hvordan det da skal låte bedre ved å ta en omvei om vinyl - i stedet for "direkte" til vår dac er lite sannsynlig.

Så lenge masteren er lik - selvfølgelig.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
I dag er vel det meste digitalisert, mastertaper, multitracks osv - hvordan det da skal låte bedre ved å ta en omvei om vinyl - i stedet for "direkte" til vår dac er lite sannsynlig.
Harmonisk forskjønning 😏

Michael Fremer vil jo helst at alle Lp’er skal være mastret direkte fra analog tape til Lp. En high-rez DSD til Lp kan til nød være akseptabelt, ifølge ham.
Men alltid når han anmelder Lp’er driver han grundig research i å vite om det er brukt en analog master eller digital master for å presse platene. Dette må han vite før han publiserer.
Er han redd for å gå «i fella» og miste troverdighet?😀
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Harmonisk forskjønning 😏

Michael Fremer vil jo helst at alle Lp’er skal være mastret direkte fra analog tape til Lp. En high-rez DSD til Lp kan til nød være akseptabelt, ifølge ham.
Men alltid når han anmelder Lp’er driver han grundig research i å vite om det er brukt en analog master eller digital master for å presse platene. Dette må han vite før han publiserer.
Er han redd for å gå «i fella» og miste troverdighet?😀
Finnes det noen som gjør dette i dag? Hele kjeden analog?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Finnes det noen som gjør dette i dag? Hele kjeden analog?
Joda, gjør det. Men da snakker vi om disse audiofile platene fra MoFi, AP og lignende. Men snakker vi vanlige gjenopptrykk på vinyl de senere år, vil jeg tippe det aller meste er basert på digitale mastere.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Har du hørt en one-step utgivelse på en god platespiller med en god pickup, tonearm og riaa-trinn, Espen, eller er dette bare teoretisk synsing uten praktisk erfaring med den nevnte teknologien du angriper i denne tråden? (altså ikke vinyl i alminnelighet, men teknologien rundt one-step)

Roy
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg googlet Mofi og dette kom opp... problemer :ROFLMAO:



Men jeg tviler på at hele kjeden er analog, har nok vært innom en digital miksepult eller annet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Har du hørt en one-step utgivelse på en god platespiller med en god pickup, tonearm og riaa-trinn, Espen, eller er dette bare teoretisk synsing uten praktisk erfaring med den nevnte teknologien du angriper i denne tråden? (altså ikke vinyl i alminnelighet, men teknologien rundt one-step)

Roy
Hei Roy, nei har pr dags dato ikke lyttet til One-Step. Hvis du leser nøyere mine innlegg, så betviler jeg ikke at dem kan låte hakket bedre, fordi dem hopper over ett stepp med far/mor/stamper produksjonen. Og det skal gi litt bedre lyd, alt annet likt.

«Angrepet» mitt består i det hoderystende å optimalisere Lp pressinger i 2022, en teknologi 70 år tilbake i tid, når du kan få samme eller bedre lyd med langt mindre feilmarginer på en mer moderne måte.
Men det er et markedet for det. Så da må de som vil kjøpe, få kjøpe.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Hei Roy, nei har pr dags dato ikke lyttet til One-Step. Hvis du leser nøyere mine innlegg, så betviler jeg ikke at dem kan låte hakket bedre, fordi dem hopper over ett stepp med far/mor/stamper produksjonen. Og det skal gi litt bedre lyd, alt annet likt.

«Angrepet» mitt består i det hoderystende å optimalisere Lp pressinger i 2022, en teknologi 70 år tilbake i tid, når du kan få samme eller bedre lyd med langt mindre feilmarginer på en mer moderne måte.
Men det er et markedet for det. Så da må de som vil kjøpe, få kjøpe.
Så lenge det finnes veldig mange platespillere og kunder som liker å spille LP-plater, så burde det vel være fint at man forsøker å optimalisere mediet? Å klage på slik optimalisering blir som å klage på at bilindustien jobber med å lage så rene bensin og dieselmotorer som mulig, selv om det reneste er å kjøre elektrisk.

Roy
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.264
Antall liker
6.402
Sted
Under stjernene
Finnes det noen som gjør dette i dag? Hele kjeden analog?
Vanessa Fernandez/ When the levee breaks, basert på Led Zeppelin sine låter.
Har 3x45 og DSD 256 utgaver. Et fantastisk album.

Janis Ian/breaking silence.
Har den i 33 og 2x45 utgave hvor 33 utgaven mangler en' låt.

Begge albumene finnes også på Tidal og Qobuz

Steven Wilson sin remixbox av Yes sine album
Finnes om LP, Hires og på Tidal og Qobuz.

Alle er gode muligheter til å teste sjøl:)

Har Yes/Fragile på Mofi One Step og Dark Side på MFSL/UHQR
Aqualung og Kind of blue på UHQRP/AP, teknologien kjøpt fra MFSL for en del år siden.

Har en platespiller som er 35 år:)
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Så lenge det finnes veldig mange platespillere og kunder som liker å spille LP-plater, så burde det vel være fint at man forsøker å optimalisere mediet? Å klage på slik optimalisering blir som å klage på at bilindustien jobber med å lage så rene bensin og dieselmotorer som mulig, selv om det reneste er å kjøre elektrisk.

Roy
Det som er spesielt med de audiofile, er at dem finner seg i veldig mye rart og allikavel fortsatt er kunder. MoFi har hatt sine problemer med vinyl, men det et lite i forhold til disse håndpressede platene fra Analog Production. Katastofalt mye feil på platene.

Vinyl er litt annerledes enn micro chips. En micro chip er alltid 100% perfekt i det produktet har nådd butikkene. Feilprodukter kommer aldri på markedet. Vinyl er så langt fra chip produksjon som du kommer, det er til dels tidkrevende manuelt arbeid. Og sånt koster penger. Derfor er det så mye plater med støy på, også blant de superdyre audiofile platene. Skulle dem ha brukt enda mer ressursee på å optimalisere hvert enkelt eksemplar, da hadde produktet i 2022 blitt så dyrt at markedet hadde skrumpet inn.

Skjønner du nå hvorfor vinyl ikke er fremtiden? Den relative kostnaden øker for hvert år målt mot moderne produksjons metoder.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.504
Antall liker
8.042
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som vanlig koker argumentasjonen ned til "jeg synes dette er dumt og derfor bør man slutte med det" eller "jeg synes dette er dumt og derfor er de som liker det dumme".
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vet at stot sett så har vinyl sine utfordringer, men okke som så liker jeg en god vinyl over en god digital.
Om det er utelukkende på grunn av lyd vet jeg ikke. Men "seremonien " rundt vinyl hører med og er en del av hobbyen.
Vasking, børsting, stiftstrykk, vta, vater, bytte pickup....mye rart. Og billig er det ikke.

Men konklusjonen min står uansett hva digitalgutta og digitalteknologien sier.

Smaken er som baken 😇
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Jeg vet at stot sett så har vinyl sine utfordringer, men okke som så liker jeg en god vinyl over en god digital.
Om det er utelukkende på grunn av lyd vet jeg ikke. Men "seremonien " rundt vinyl hører med og er en del av hobbyen.
Vasking, børsting, stiftstrykk, vta, vater, bytte pickup....mye rart. Og billig er det ikke.

Men konklusjonen min står uansett hva digitalgutta og digitalteknologien sier.

Smaken er som baken 😇
Ja og Ja.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Det som er spesielt med de audiofile, er at dem finner seg i veldig mye rart og allikavel fortsatt er kunder. MoFi har hatt sine problemer med vinyl, men det et lite i forhold til disse håndpressede platene fra Analog Production. Katastofalt mye feil på platene.

Vinyl er litt annerledes enn micro chips. En micro chip er alltid 100% perfekt i det produktet har nådd butikkene. Feilprodukter kommer aldri på markedet. Vinyl er så langt fra chip produksjon som du kommer, det er til dels tidkrevende manuelt arbeid. Og sånt koster penger. Derfor er det så mye plater med støy på, også blant de superdyre audiofile platene. Skulle dem ha brukt enda mer ressursee på å optimalisere hvert enkelt eksemplar, da hadde produktet i 2022 blitt så dyrt at markedet hadde skrumpet inn.

Skjønner du nå hvorfor vinyl ikke er fremtiden? Den relative kostnaden øker for hvert år målt mot moderne produksjons metoder.
Igjen så forsøker du å gjøre dine egne meninger almenngyldige, men verden består ikke nødvendigvis av nuller og ett-tall selv om du forherliger digitalt lagret musikk aldri så mye. Når Harry Belafonte synger inn i mikrofonen i Carnegie Hall, så er det ikke nuller og ettall som kommer ut av munnen hans, men luft som setter et membran i bevegelse.

Så kan man selvsagt spørre seg om det å forsøke å bevare den bevegelsen som en fysisk bevegelse helt fram til platerillene er den beste måten å gjengi den fysikken som lydbølger tross alt er, eller om det er best å konvertere de fysiske lydbølgene via matematiske algoritmer til en lang rekke nuller og ett-tall, for så å gjøre den omvendte konverteringen slik at musikken igjen blir fysiske lydbølger som høyttalerelementene våre sender mot ørene våre.

I mitt hode vil det ideelle alltid være å forsøke å prøve å beholde det fysisk fra utøver, via opptaksmedier og tilbake til meg via et stereoanlegg, mens digitalt lagret musikk aldri kan bli noe annet enn forsøk på å gjenskape den fysikken gjennom stadig bedre algoritmer som bringer digitalt lagret musikk nærmere og nærmere det en virkelig god analog kilde klarer.

I de aller fleste tilfellene er jeg imidlertid enig med Øystein Greni som sier at for folk flest er det cd-plata som gir den aller beste lyden, siden mulighetene for feil ved avspilling er langt mindre der enn på LP.

Men når man får til analog avspilling, så har jeg ennå ikke hørt noe digitalt som har vært like bra. Selv ikke sacd-spilleren til 200.000 kroner som jeg hadde tidligere, eller en av verdens beste digitalkonvertere som jeg har nå.

Betyr det at jeg ikke nyter musikk som er lagret digitalt? Absolutt ikke. Jeg synes det låter helt fantastisk, og det er fullstendig støyfritt, slik eksempelvis LP-plater ikke alltid er. Jeg spiller veldig mye digitalt og trives godt med det også.

Men jeg synes ikke det spiller like troverdig - for å bruke det uttrykket - som når jeg setter på en god innspilling på plate.

At andre har en annen oppfattelse, synes jeg egentlig bare er fint,. Jeg skulle bare ønske at flere kunne fortelle om sine egne gode opplevelser, enn å skulle prøve å overbevise andre om at de også burde ha de samme dårlige opplevelsene om noe, som det en åpenbart har hatt selv.

Musikk burde være feel-good, og da burde man bygge opp om det. Ikke det motsatte, slik jeg oppfatter denne tråden å være.

Roy
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.113
Hvilken DAC og preamp bruker du til denne sammenligningen?
Kjenner at jeg Ikke er opplagt til en utstyrsdiskusjon. Irrelevant er det også all den tid vi alle har det vi har og det er det som lager referansene våres.

Men det jeg kan legge til i forhold til forrige innlegg ang. parallel opptak er at jeg mente avspilling av en kopi av den analoge masteren på tape og hi-rez.

Hvis noen av en eller annen merkelig grunn skulle være interessert så kan jeg jo også si at hva som er best er ikke så viktig for meg, som alle andre så hører jeg det jeg hører og liker det jeg liker, har ingenting i mot verken analogt/digitalt eller en mix av disse, det jeg ikke liker er dårlig håndverk uansett hva det jobbes med.

Heller ikke så viktig om folk er enige eller ikke, vi skriver på et forum om våres erfaringer og opplevelser, alle egentlig like lite/mye verdt for andre. Men jeg synes det er kjekt å lese om andre sine opplevelser. Synsing om andre sine opplevelser er ikke såå interessant.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Igjen så forsøker du å gjøre dine egne meninger almenngyldige, men verden består ikke nødvendigvis av nuller og ett-tall selv om du forherliger digitalt lagret musikk aldri så mye. Når Harry Belafonte synger inn i mikrofonen i Carnegie Hall, så er det ikke nuller og ettall som kommer ut av munnen hans, men luft som setter et membran i bevegelse.

Så kan man selvsagt spørre seg om det å forsøke å bevare den bevegelsen som en fysisk bevegelse helt fram til platerillene er den beste måten å gjengi den fysikken som lydbølger tross alt er, eller om det er best å konvertere de fysiske lydbølgene via matematiske algoritmer til en lang rekke nuller og ett-tall, for så å gjøre den omvendte konverteringen slik at musikken igjen blir fysiske lydbølger som høyttalerelementene våre sender mot ørene våre.

I mitt hode vil det ideelle alltid være å forsøke å prøve å beholde det fysisk fra utøver, via opptaksmedier og tilbake til meg via et stereoanlegg, mens digitalt lagret musikk aldri kan bli noe annet enn forsøk på å gjenskape den fysikken gjennom stadig bedre algoritmer som bringer digitalt lagret musikk nærmere og nærmere det en virkelig god analog kilde klarer.


I de aller fleste tilfellene er jeg imidlertid enig med Øystein Greni som sier at for folk flest er det cd-plata som gir den aller beste lyden, siden mulighetene for feil ved avspilling er langt mindre der enn på LP.

Men når man får til analog avspilling, så har jeg ennå ikke hørt noe digitalt som har vært like bra. Selv ikke sacd-spilleren til 200.000 kroner som jeg hadde tidligere, eller en av verdens beste digitalkonvertere som jeg har nå.

Betyr det at jeg ikke nyter musikk som er lagret digitalt? Absolutt ikke. Jeg synes det låter helt fantastisk, og det er fullstendig støyfritt, slik eksempelvis LP-plater ikke alltid er. Jeg spiller veldig mye digitalt og trives godt med det også.

Men jeg synes ikke det spiller like troverdig - for å bruke det uttrykket - som når jeg setter på en god innspilling på plate.

At andre har en annen oppfattelse, synes jeg egentlig bare er fint,. Jeg skulle bare ønske at flere kunne fortelle om sine egne gode opplevelser, enn å skulle prøve å overbevise andre om at de også burde ha de samme dårlige opplevelsene om noe, som det en åpenbart har hatt selv.

Musikk burde være feel-good, og da burde man bygge opp om det. Ikke det motsatte, slik jeg oppfatter denne tråden å være.

Roy
Tenker på det fetede.

Leser en del skriverier av gamel rever i studio/mixebransjen - som Bob Clearmountain, Alan Parsons osv - det er vel ganske stor enighet om at å ha gått over til digitalt har medført en ganske stor økning i lydkvalitet?

Det blir en del kopiering underveis frem til du har din vinyl på platetallerkenen (multitracks, mastertaper, vinylproduksjonen osv) - hver kopiering fører med seg en degradering, hvis det er analogt.

Bedre med digitalt?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.136
Antall liker
7.768
Sted
Oslo
Har selv opplevd at en rimelig dyr mofi orig.master låt jævli mye dårligere enn den standard LP4 ( noen som husker det?)
kjøpt 40 år tidligere og spilt myyye!!
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.136
Antall liker
7.768
Sted
Oslo
Egentlig utrolig hvor slitesterk vinyl kan være.
Etter å ha hatt Paus's Garman siden den kom, og på a rotasjon nesten hele tiden, tenkte jeg det var greit med en reissue.
Den falt igjennom.
Kanskje digi remastered, hva veit jeg?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Egentlig utrolig hvor slitesterk vinyl kan være.
Etter å ha hatt Paus's Garman siden den kom, og på a rotasjon nesten hele tiden, tenkte jeg det var greit med en reissue.
Den falt igjennom.
Kanskje digi remastered, hva veit jeg?
Hvordan er lagringsholdbarhet på vinyl vs mastertaper? Vinyl tåler kanskje 40 år bedre?
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Tenker på det fetede.

Leser en del skriverier av gamel rever i studio/mixebransjen - som Bob Clearmountain, Alan Parsons osv - det er vel ganske stor enighet om at å ha gått over til digitalt har medført en ganske stor økning i lydkvalitet?

Det blir en del kopiering underveis frem til du har din vinyl på platetallerkenen (multitracks, mastertaper, vinylproduksjonen osv) - hver kopiering fører med seg en degradering, hvis det er analogt.

Bedre med digitalt?
Du har helt ret når man snakker analogt skal man tænke sig om hvad man laver
Jeg har en del udgivelser på master tape og jeg har 2 studer A80 modificeret af Tudor
Jeg har haft mange forbi som troede de kunne høre forskel fra mater tape til kopi
Angående Analoge optagelser vs digetalt så er der mange faktore men som udgangspunkt 2-3 mikrofoner med Eksvis rørmikrofoner
de gamle de lyder klart bedst derfor bruger alle dem de har et S/N på max 70dba så alt den snak om støj er lige gyldigt dette har inetet med lyd kvaliteten at gøre Det digetale medie eksvis streaming lyder dårlige end et 10-20 år gammel high class cd system eksvis Wadia 7 serien .
men når alt kommer til alt så kan man næsten altid høre SSSSSS og TTTTTT lyde på stemmer Prøv spil Patricia Barber Cafe Blue
Derfor betaler folk penge for plader og dyr vinyl løsning for dette lyder langt tættere på den rigtige vare
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Vanessa Fernandez/ When the levee breaks, basert på Led Zeppelin sine låter.
Har 3x45 og DSD 256 utgaver. Et fantastisk album.

Janis Ian/breaking silence.
Har den i 33 og 2x45 utgave hvor 33 utgaven mangler en' låt.

Begge albumene finnes også på Tidal og Qobuz

Steven Wilson sin remixbox av Yes sine album
Finnes om LP, Hires og på Tidal og Qobuz.

Alle er gode muligheter til å teste sjøl:)

Har Yes/Fragile på Mofi One Step og Dark Side på MFSL/UHQR
Aqualung og Kind of blue på UHQRP/AP, teknologien kjøpt fra MFSL for en del år siden.

Har en platespiller som er 35 år:)
Janis Ian albumet er en favoritt, har det på cd - som låter veldig bra. Har Steven Wilson Yes albumene på disc også, veldig gode utgaver.

Er vel ikke analogt hele veien?

Leter stort sett etter vinyl når den digitale varianten ikke låter så bra. Egentlig som regel veldig kjedelige valg disse spesialutgavene - det finnes som regel originalvinyl eller cder med god lyd fra før.
 
Topp Bunn