miniDSP Flex Eight. Ytelse. Modding?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer sterkt Flex ubalansert (rca)
    Lurer på om den kan erstatte både forforsterker og dac som jeg har.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Word of warning, jeg oppgraderte til Dirac versjonen da jeg var nysgjerrig på Dirac 3 og de nye algoritmene. Trykket på "convert to DL (dirac live)" i softwaren mens forsterkerne sto på. Ikke lurt. Det smalt noe j..... fra driverne.
    Håper det gikk bra med berylliumsdiskantene mine 😬

    Hvis du skal konvertere fra Flex 8 til DL 8 i softwaren, SLÅ AV FORSTERKERNE ELLER KOBLE FRA HØYTTALERNE!

    Edit; Oh, for de som har aktiv deling via Flex, husk å sjekk delefilteret etter konvertering til Dirac, det er slett ikke sikkert at du har trykket riktig og importert dine delefrekvens og EQ settinger over til DL 8. Sjekk dette på alle presets slik at ikke man gjør noe dyrt når man legger inn forskjellige Dirac filtre på presets 1-4 og bytter mellom dem for å teste.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Huff. Skummelt. Typisk miniDSP. 4x10HD var jo en diskant-killer.
    Nå går det som regel bra hvis man har beskyttelseskondensator da?
    Mtp HiFi paranoia så er det kjekt å ha DATS imedansemåler. Da kan du ta blodtrykk og kolesterolmålinger av driverne regelmessig. Eller hvertfall når det har skjedd noe.
    Når jeg drev med et passivt filter så tok jeg en tur ned på lytterommet etter middagen og rødvinen. Så satt jeg igang måleprosedyrer og koblet til ledninger. Hmm det var tynn lyd i bassen gitt tenkte jeg. Da hadde jeg byttet om og kjørte bass signalene rett inn i en SEAS DXT diskant.
    Moro med DATS, målte den og alt var fint bortsett fra at egenressonansen var 50 hz lavere. Altså her snakker vi innspilling av drivere?? :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer sterkt Flex ubalansert (rca)
    Lurer på om den kan erstatte både forforsterker og dac som jeg har.
    Det kan du sannsynligvis. Hvis en analog inngang er nok.
    Analog inngang fra RIAA, USB fra PC/server, toslink fra TV, spdif fra CD-spiller.
    En fristende, nesten skremmende, tanke melder seg her også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.382
    Antall liker
    20.785
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Hehe. Det er jo gøy at MiniDSP viser seriekondiser på diskantene i systemtegningene sine.
    Vi driver ikke med slikt.

    Det går nok i retning Flex Eight her. Da får den jobben som volumkontroll, 4-veis delefilter og global eq. Frontend blir fremdeles Yamaha WXC-50, men da med fast utgang, mot variabel nå.
    Med Flex Eight vil jeg kun trenge pc-en til å sette opp MiniDSP, og til LMS og lokale musikkfiler.
    Men de må fikse de spikene først.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg bruke dirac live som jeg allerede har eller må jeg kjøpe en ny?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Huff. Skummelt. Typisk miniDSP. 4x10HD var jo en diskant-killer.
    Nå går det som regel bra hvis man har beskyttelseskondensator da?
    Mtp HiFi paranoia så er det kjekt å ha DATS imedansemåler. Da kan du ta blodtrykk og kolesterolmålinger av driverne regelmessig. Eller hvertfall når det har skjedd noe.
    Skuffende at de ikke tar hensyn til hvordan folk flest kommer til å gjøre ting. Sto heller ingen advarsler i bruksanvisningen om dette - såvidt jeg fikk med meg i allefall.

    Tror det gikk bra, har beskyttelseskondis - og det virket som det var bassdriveren som fikk det meste. Den er jeg ikke bekymret for.

    @Armand Har du dirac-aktivert din boks?

    Når jeg drev med et passivt filter så tok jeg en tur ned på lytterommet etter middagen og rødvinen. Så satt jeg igang måleprosedyrer og koblet til ledninger. Hmm det var tynn lyd i bassen gitt tenkte jeg. Da hadde jeg byttet om og kjørte bass signalene rett inn i en SEAS DXT diskant.
    Moro med DATS, målte den og alt var fint bortsett fra at egenressonansen var 50 hz lavere. Altså her snakker vi innspilling av drivere?? :)
    :oops: 😬 😆 Imponert over at det gikk bra.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Har ikke prøvd Dirac enda. Konverterte til uten dirac da jeg skulle gjøre målinger osv. og har ikke kommet lenger. Ich befindet mich in Berlin ein par dagen und praktisieren meine shule dåitsch so ich kann nicht testen gewirden.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bra du fulgte med på Derric da, husk DSP er giftig.
    :)
    Durak.JPG
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg bruke dirac live som jeg allerede har eller må jeg kjøpe en ny?
    Det tviler jeg på at du kan. Jeg tror lisensen er låst til serienummeret på boksen din.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det tviler jeg på at du kan. Jeg tror lisensen er låst til serienummeret på boksen din.
    Ok👍
    Da kan jeg også være åpen for andre romkorreksjon-systemer som kan fungere som pre, dac og dsp. Muligens flex er det rimeligste alternativet...?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.382
    Antall liker
    20.785
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det går kanskje an å få rullet over Dirac Live-lisensen til en ny boks? Spørre MiniDSP pent?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan synes dere en fungerer som pre og dac?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt supert. Eneste jeg ikke liker er at den er mer sensitiv på at man må peke rett mot den med fjernkontroll enn dlcp. Veldig ok med klart og fint display, instant aktivering/deaktivering av Dirac og kjekt at man kan koble til blåtann om ønskelig.

    Kinderegg. Om det er bedre å bruke en ren digital flex og så noe topping dac eller lignende vet jeg ikke. Låter mer enn godt nok som pre/dac for min del.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt o.t, men - hvor mye tror dere jeg kan få for Minidsp ddrc-24 inkludert Dirac Live 3?
     

    gol_71

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    10
    Word of warning, jeg oppgraderte til Dirac versjonen da jeg var nysgjerrig på Dirac 3 og de nye algoritmene. Trykket på "convert to DL (dirac live)" i softwaren mens forsterkerne sto på. Ikke lurt. Det smalt noe j..... fra driverne.
    Håper det gikk bra med berylliumsdiskantene mine 😬

    Hvis du skal konvertere fra Flex 8 til DL 8 i softwaren, SLÅ AV FORSTERKERNE ELLER KOBLE FRA HØYTTALERNE!

    Edit; Oh, for de som har aktiv deling via Flex, husk å sjekk delefilteret etter konvertering til Dirac, det er slett ikke sikkert at du har trykket riktig og importert dine delefrekvens og EQ settinger over til DL 8. Sjekk dette på alle presets slik at ikke man gjør noe dyrt når man legger inn forskjellige Dirac filtre på presets 1-4 og bytter mellom dem for å teste.
    Jeg opplevde det samme, Jeg rapporterte inn til minidsp og bare noen dager etter kom en beklagelse og ny programvare med fix for dette var tilgjengelig for nedlasting.
    Firmware Updates:
    - Flex / Flex Eight XMOS Firmware: updated to v1.54 - Add muting during Dirac Live activation.
    - Flex DSP firmware: Update to v1.4 - Fix audio loss during upgrade.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Fikk epost fra MiniDSP i dag. De har klart å reprodusere feilen med skurrelyd i bassen og de jobber sammen med ESS (som lager DAC'en) for å fikse problemet.
    De føler seg sikre på at de kommer til å fikse dette med en oppdatering men visste ikke når.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Fikk epost fra MiniDSP i dag. De har klart å reprodusere feilen med skurrelyd i bassen og de jobber sammen med ESS (som lager DAC'en) for å fikse problemet.
    De føler seg sikre på at de kommer til å fikse dette med en oppdatering men visste ikke når.
    Får håpe de klarer å fikse dette asap. Er snart klar for å ta den i bruk 😁
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.078
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forgylling utføres ved å legge bladgull, slagmetall eller bladsølv på en klebrig gullgrunn. Ekte bladgull er blad av valset gull som er så tynne at de smuldrer ved berøring av fingrene. Forgylleren bruker en spesiell pensel for å flytte gullet over til området som skal forgylles.

    Vanlige arbeidsoppgaver for en forgyller:

    • forgylle bilderammer, speilrammer og møbler
    • rense gamle forgyllinger
    • gjenskape ødelagt dekor
    • pussing, lakkering og polering
    Forgylling kan brukes både ute og inne, men slagmetall, som er en rimeligere legering, tåler ikke værpåvirkning og kan bare anvendes innendørs. Tre, metaller, Armand, stein og gips kan forgylles. Mange eldre forgylte gjenstander trenger å bli reparert eller restaurert.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Har noen prøvd ekstern strømforsyning til MiniDsp Flex?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt hjelp her, jeg får bare "can't connect to the system" på Flex, hadde ikke det problemet med 2x4hd.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjorde det med ddrc-24, det var fort gjort, nå brukte jeg flere timer.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Armand, jeg skal forgylle deg.
    Helt enig, Armand kan stå der i gullstatuett ved siden av Sherlock Holmes som beundrer hans detaljarbeid :D
    @Armand sett meg gjerne opp på kjøperlista for din modda versjon allerede! Den vil i så fall erstatte en ddrc-88A
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Har fått kontaktene, men det er en del annet arbeid som står i kø, så dette blir nok litt på sikt.
    Fikk mail fra MiniDSP i dag der de påsto at problemet var løst med ny firmware og at denne skulle være tilgjengelig. Men boksen min oppdateres ikke.Vi får se hva de svarer.
    EDIT: Boksen auto oppdateres default kun når det har gått 24 timer. Ved å gå inn å oppdatere manuelt fikk jeg ny MCU software versjon 1.55. DSP er fremdeles 1.7.
    Men nå er feilen borte og jeg kan leke litt mer med denne :)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det kan ta litt tid før de legger ut nedlasting av programvare når du kjøper. Det er en manuet kontrollert prosess, gjøres sannsyligvis i asiatisk kontortid. Kan til og med tenkes at de har mye å gjøre. Og programmet er vel linket til din egen boks med en kode.

    ps: Ellers treffer kanskje spørsmålet bedre i MiniDSP-tråden?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei, kan man i minidsp flex 8 konfigurere for 2x3 veis høytt. med mono sub? Dvs kan en av utgangene summeres til mono fra inp 1 og 2?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvor lang er leveringstiden når en bestiller rett fra Minidsp?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn