MiniDSP flex eight har fått testet seg litt de siste dagene.
En svak skurrelyd i bassen plagde meg litt. Regnet med det var noe vibrasjoner i noe som var løst eller noe i min tilårskomne bass.
En kjapp feilsøking viste at det var ikke bassen som var problemet. Kunne det virkelig være noe feil med forsterkeren?? Jeg koblet opp scopet på utgangen av bassforsterkeren og der viste det seg at det dukket opp en lei "knekk" i sinuskurven ved frekvenser under ca. 60Hz og ved amplitude mellom 2V og 4,5V.
Jeg kunne dermed slå fast at feilen ikke var bassen, men tidligere i kjeden.
Jeg koblet fra alt på lydkortet og utførte målinger direkte på utgangen av dette. Jaggu var ikke pulsen der også! Men nå selvfølgelig med amplitude på ca. 4mV siden den ikke var forsterket. Et helt diskret step på 3,6mV tre ganger per periode på kanal 5 som vist under.
Vis vedlegget 870422
Ved amplitude under 80mV og over 180mV forsvinner effekten. Dette gjør at den kan være vanskelig å høre siden den oppstår bare i en liten periode når spenningen er i akkurat dette området. I hvert fall når mellomtone og diskant er aktivert.
En alvorlig skrell i rullebladet til MiniDSP der altså. Dette er skikkelig dårlig. Jeg fant en tråd hos MiniDSP der andre har rapportert samme problem og jeg har lagt inn min testrapport i samme tråd. Så får vi se om de kommer med en fiks.