miniDSP Flex Eight. Ytelse. Modding?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^Nettopp, da er det mest et spørsmål om det ev går noe annet enn signal i jordstrømmene mellom apparatene, og som dermed mikses inn i signalet, siden et ubalansert signal er med referanse i «jord» og jordstrømmer impliserer at «0V» i det ene apparatet er ulikt «0V» i det andre.

    mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    MiniDSP flex eight har fått testet seg litt de siste dagene.
    En svak skurrelyd i bassen plagde meg litt. Regnet med det var noe vibrasjoner i noe som var løst eller noe i min tilårskomne bass.
    En kjapp feilsøking viste at det var ikke bassen som var problemet. Kunne det virkelig være noe feil med forsterkeren?? Jeg koblet opp scopet på utgangen av bassforsterkeren og der viste det seg at det dukket opp en lei "knekk" i sinuskurven ved frekvenser under ca. 60Hz og ved amplitude mellom 2V og 4,5V.
    Jeg kunne dermed slå fast at feilen ikke var bassen, men tidligere i kjeden.
    Jeg koblet fra alt på lydkortet og utførte målinger direkte på utgangen av dette. Jaggu var ikke pulsen der også! Men nå selvfølgelig med amplitude på ca. 4mV siden den ikke var forsterket. Et helt diskret step på 3,6mV tre ganger per periode på kanal 5 som vist under.
    1669069629430.png

    Ved amplitude under 80mV og over 180mV forsvinner effekten. Dette gjør at den kan være vanskelig å høre siden den oppstår bare i en liten periode når spenningen er i akkurat dette området. I hvert fall når mellomtone og diskant er aktivert.

    En alvorlig skrell i rullebladet til MiniDSP der altså. Dette er skikkelig dårlig. Jeg fant en tråd hos MiniDSP der andre har rapportert samme problem og jeg har lagt inn min testrapport i samme tråd. Så får vi se om de kommer med en fiks.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men for fanden, tester de ikke produktene sine de der snøsokkene i øst? :mad:
     

    gol_71

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    10
    MiniDSP flex eight har fått testet seg litt de siste dagene.
    En svak skurrelyd i bassen plagde meg litt. Regnet med det var noe vibrasjoner i noe som var løst eller noe i min tilårskomne bass.
    En kjapp feilsøking viste at det var ikke bassen som var problemet. Kunne det virkelig være noe feil med forsterkeren?? Jeg koblet opp scopet på utgangen av bassforsterkeren og der viste det seg at det dukket opp en lei "knekk" i sinuskurven ved frekvenser under ca. 60Hz og ved amplitude mellom 2V og 4,5V.
    Jeg kunne dermed slå fast at feilen ikke var bassen, men tidligere i kjeden.
    Jeg koblet fra alt på lydkortet og utførte målinger direkte på utgangen av dette. Jaggu var ikke pulsen der også! Men nå selvfølgelig med amplitude på ca. 4mV siden den ikke var forsterket. Et helt diskret step på 3,6mV tre ganger per periode på kanal 5 som vist under.
    Vis vedlegget 870422
    Ved amplitude under 80mV og over 180mV forsvinner effekten. Dette gjør at den kan være vanskelig å høre siden den oppstår bare i en liten periode når spenningen er i akkurat dette området. I hvert fall når mellomtone og diskant er aktivert.

    En alvorlig skrell i rullebladet til MiniDSP der altså. Dette er skikkelig dårlig. Jeg fant en tråd hos MiniDSP der andre har rapportert samme problem og jeg har lagt inn min testrapport i samme tråd. Så får vi se om de kommer med en fiks.
    Jeg opplever også det samme i kanal 5 og 6 der jeg har bassen. I kanal 1-4 er det dønn stille. Der har jeg diskant og mellomtone med hhv. 110dB og 105 dB følsomhet. Ved oppdatering/refresh av firmware forsvinner det, men dessverre kommer det sakte tilbake igjen.
    Siden dette skjer vil jeg anta at det kommer en fix for dette i nær fremtid. Jeg tok nylig kontakt med minidsp for popping i kanaler ved konvertering til Dirac live (jeg bestilte uten Dirac live og konverterte til det senere) og da tok det under en uke før det var kommet en ny fix for dette. Jeg har godt inntrykk av boksen og er optimistisk til neste oppdatering.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steike fine gardiner, nettopp fått levert minidsp'en hjemme. 4 virkedager fra bestilling til dør er friske greier. Da må jeg ut og handle kabler på vei hjem også.

    Blir spennende å se om jeg har samme problem som Armand..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min nye MiniDSP Flex XLR ligger og venter på implementering, og jeg er bittelitt spent på om tilsvarende problem dukker opp på den også. Bare bittelitt nervøs.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Steike fine gardiner, nettopp fått levert minidsp'en hjemme. 4 virkedager fra bestilling til dør er friske greier. Da må jeg ut og handle kabler på vei hjem også.

    Blir spennende å se om jeg har samme problem som Armand..
    Bestilte for over en uke siden og enda ikke fått min 😪
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Armand Flex8 koblet opp og satt i drift i går kveld, førsteinntrykket var at det låt mykere og rundere i kantene med Minidsp enn DLCP.
    Uansett, det var denne bass-ulyden du plages med som jeg brukte mest oppmerksomhet på å finne ut av, men kan ikke si jeg merket noe umiddelbart. Er det noen spesielle seksjoner i en låt som stikker seg ut som jeg kan høre på?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Iom at dette er kun på basseksjonen, så lurer jeg på om årsaken kan være en algoritmefeil som da blir utløst av enten romkorreksjon, manuell eq eller filtre

    Johan-Kr
     

    gol_71

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror du er inne på noe. Før jeg konverterte til Dirac live var det helt stille i alle kanaler. Nå har jeg noe støy fra bassene, mens det er helt stille fra mf og hf.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Evnt at det stanges i taket under kalkulasjonen og du får overflow en plass? Mulig det kan fikses ved å justere ned inngangsfølsomheten md 6dB eller så.

    Johan-Kr
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Fi
    MiniDSP flex eight har fått testet seg litt de siste dagene.
    En svak skurrelyd i bassen plagde meg litt. Regnet med det var noe vibrasjoner i noe som var løst eller noe i min tilårskomne bass.
    En kjapp feilsøking viste at det var ikke bassen som var problemet. Kunne det virkelig være noe feil med forsterkeren?? Jeg koblet opp scopet på utgangen av bassforsterkeren og der viste det seg at det dukket opp en lei "knekk" i sinuskurven ved frekvenser under ca. 60Hz og ved amplitude mellom 2V og 4,5V.
    Jeg kunne dermed slå fast at feilen ikke var bassen, men tidligere i kjeden.
    Jeg koblet fra alt på lydkortet og utførte målinger direkte på utgangen av dette. Jaggu var ikke pulsen der også! Men nå selvfølgelig med amplitude på ca. 4mV siden den ikke var forsterket. Et helt diskret step på 3,6mV tre ganger per periode på kanal 5 som vist under.
    Vis vedlegget 870422
    Ved amplitude under 80mV og over 180mV forsvinner effekten. Dette gjør at den kan være vanskelig å høre siden den oppstår bare i en liten periode når spenningen er i akkurat dette området. I hvert fall når mellomtone og diskant er aktivert.

    En alvorlig skrell i rullebladet til MiniDSP der altså. Dette er skikkelig dårlig. Jeg fant en tråd hos MiniDSP der andre har rapportert samme problem og jeg har lagt inn min testrapport i samme tråd. Så får vi se om de kommer med en fiks.
    Fikk mail fra Minidsp i dag at dette skal nå være fikset i ny oppdatering
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    @Armand Flex8 koblet opp og satt i drift i går kveld, førsteinntrykket var at det låt mykere og rundere i kantene med Minidsp enn DLCP.
    Uansett, det var denne bass-ulyden du plages med som jeg brukte mest oppmerksomhet på å finne ut av, men kan ikke si jeg merket noe umiddelbart. Er det noen spesielle seksjoner i en låt som stikker seg ut som jeg kan høre på?
    Ulyden vil være der på alle frekvenser under 60Hz og det inkluderer det meste av musikk. Det er lettest å høre hvis man muter alt annet enn bassen. Ulyden oppstår mellom 80mV og 180mV så man hører den best hvis man ikke har alt for stort signal, men det må jo passere 80mV. Makimalt volum er 2V.
    Det kommer altså an på hvilken gain du har i forsterkeren og innstillingene ellers på DSP boksen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Betyr dette at man komme rundt problemet ved hjelp av innstillinger i dsp, og gain i forsterker?
    Er dette rett og slett en design feil i hardware som ikke kan rettes via firmware oppdatering?
    Jeg skjønner ikke dette.... derfor spør jeg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Firmware er et artig begrep forøvrig. Det er hardere enn software, men det er ikke hardware. Sikkert interessante møter de hadde for å komme opp med disse navnene. "We need something between software and hardware" og alle bare 🤷‍♂️
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Firm er jo hardere enn soft, men mykere enn hard.. :D
    Firmware er jo gjerne noe flashing av EEPROM etc. Dette kan endre OG vipper til ELLER vipper, kort forklart. Så med firmware så endrer man faktisk internt på hardware, med software.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Firmware oversettes gjerne med «fastvare». Burde kanskje vært kalt «ferskvare».
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det har ikke kommet noen ny enda.
    Jeg fikk bare en epost fra MiniDSP der de spurte meg idiotspørsmål som om hvilken software og firmware jeg brukte. De hadde tydeligvis ikke lest testrapporten min i det hele tatt enda jeg ba dem gå inn på sitt eget forum og lese tråden... :mad:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. You just put up a considerable black, kunne du sagt i RAF i 1940.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Det har ikke kommet noen ny enda.
    Jeg fikk bare en epost fra MiniDSP der de spurte meg idiotspørsmål som om hvilken software og firmware jeg brukte. De hadde tydeligvis ikke lest testrapporten min i det hele tatt enda jeg ba dem gå inn på sitt eget forum og lese tråden... :mad:
    Rart. Sendte de mail om problemet og linket til tråden din. Fikk dette til svar:

    Hi Alex

    Indeed, we did release a new firmware. You can just get it from the Device console when you connect the first time. It will update your unit automatically.


    Hoping this info helps and feel free to contact us if you have further questions.

    Best Regards
    miniDSP DevTeam
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flex, hvordan synes dere den låter som pre og dac?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det har ikke kommet noen ny enda.
    Jeg fikk bare en epost fra MiniDSP der de spurte meg idiotspørsmål som om hvilken software og firmware jeg brukte. De hadde tydeligvis ikke lest testrapporten min i det hele tatt enda jeg ba dem gå inn på sitt eget forum og lese tråden... :mad:
    Men er det ikke litt merkelig at et slikt begrenset støyproblem kan rettes i FW? Hva slags feil er det da mon tro?? Hvis det oppstår uten noe DSP aktivert annet enn DAC? Har du prøvd "rett gjennom" fra digital inn til analog ut uten noe delefiltre eller annet aktivert?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Første jeg testet var å resette til fabrikkinnstillinger med siste firmware og kjøre test uten noen filtre.
    Samme feil.
    Vet ikke hva som skjer og hvorfor. Men det er nok ikke noe med hardware DAC siden denne er gjennomtestet. Det må være noe med innstillingene i DSP, og kan det nok fikses.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steril støyfri og kjedelig. Nøyaktig slik en DAC skal være 🍻 .
    En oppgradering fra min tidligere 4x10 HD jeg brukte før. Tror jeg merker et slør har blitt borte.
    Godt å høre at Armand ikke er døv, for 4x10HD er begredelige greier. :LOL:

    Så langt må jeg si at jeg er imponert over både funksjoner og lydkvalitet med Flex som pre/dsp. Me får sjau hva jeg synes etter jeg har brukt litt tid med boksen, men herregud hvor deilig det er å kunne dille med dsp i real-time mens musikk spilles slik at man får A-B testet alt man ønsker.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes alltid noe som er mer hot, men er 4 x 10 "dårlig" ?
    Her er en test fra Tom Christiansen /Neurochrome:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er jo 20dB mer støy da. Hos meg var støyen sjenerende, men er det stille. Enda verre var forgjengeren til 4x10HD.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes alltid noe som er mer hot, men er 4 x 10 "dårlig" ?
    Her er en test fra Tom Christiansen /Neurochrome:
    Tja, jeg opplevde den som slørete og negativt for lyden selv med digital inn og ut til Kii Three. Dlcp var langt bedre i så måte, flex er enda et hakk opp.

    Den følelsen av grått og matt slør kommer vel sikkert av støy, så det var vel kanskje det jeg reagerte på?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en annen strømforsyning såkalt "supersilent" og lite gain. Mulig dette påvirket resultatet.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kort innpå her: Hvor kjøper folket MiniDSP´ene sine? Jeg trenger en :) (2x4HD)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn