Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da vet han garantert ikke hva du prater om.
    Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.
    Hjelpes... Er ganske bevisst på hva slags lyd og dynamikk jeg liker. Både i denne hobbyen og på jobb.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.
    Du har jobbet mot noe du ikke klarer å beskrive?
    Sto det massevis av buzzwords i en reklame folder på OHC som du jobber mot?
    Musikk er toner, rytme og harmoni. Det er mye mer matte i musikk enn de fleste tror. Holde en rytme uten å telle til 4 er vanskeligere enn mange tror også. Prog-rock så har man massevis av taktskifter i samme låt, gjerne noen par bare på en linje. 20-30 taktskifter på et A4 ark gjør dette til en krevende øvelse, en start er faktisk å skjønne forskjell på 1/4 og 1/16 dels takt og ikke minst hvilken tuning musikken skal spilles på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Her er en grei forklaring av både mikro- og makrodynamikk:

    Kort fortalt, varierende kompresjon igjennom en sang...
    Har vel egentlig ingenting med musikk/musikere å gjøre i utgangspunktet, kun sluttresultatet på mixen fra lydteknikerens side.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke si jeg har opplevd noen av mine kunder snakke om mikrodynamikk og makrodynamikk. Dynamikk derimot, smal og bred lydbilde, soft og myk lyd, hard og punchy lyd, åpen eller lukket lyd. Det er mer slik jeg normalt hører fra musikere. Men nå er det jo @larsmartin som kan dette best.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har vel egentlig ingenting med musikk/musikere å gjøre i utgangspunktet, kun sluttresultatet på mixen fra lydteknikerens side.
    Nja. Flinke komponister og musikere bruker jo dynamikk bevisst for å skape liv og interesse i en sang / et stykke.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nja. Flinke komponister og musikere bruker jo dynamikk bevisst for å skape liv og interesse i en sang / et stykke.
    Ja, som jeg nevnte. Dynamikk, men har ikke opplevd de bruker mikrodynamikk eller makrodynamikk.

    Så hvordan kan da opplevelsen av musikk være det samme som mikrodynamikk?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.866
    Antall liker
    21.874
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Over til gode gamle Ludvig van: sf sf sf sf sf sf sf sf osv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si jeg har opplevd noen av mine kunder snakke om mikrodynamikk og makrodynamikk. Dynamikk derimot, smal og bred lydbilde, soft og myk lyd, hard og punchy lyd, åpen eller lukket lyd. Det er mer slik jeg normalt hører fra musikere. Men nå er det jo @larsmartin som kan dette best.
    Det som er vanlig å gjøre med gitar, er å kjøre kompresjon på rytme/riff også når man skal klemme på en solo så skrur man av kompressoren (et pedal-trykk) for å "kutte igjennom mixen" mer.
    Aldri hørt om mikrodynamikk, eller makro for den del. Det er bare BS i mine ører. Mye kompressor, lite kompressor eller av med den, enkelt og greit!
    Bassgitar vil man gjerne ha kompressor på hele tiden, det ene er for å holde toppene nede og det andre er for å få mer sustain og ha mer jevn lyd.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, som jeg nevnte. Dynamikk, men har ikke opplevd de bruker mikrodynamikk eller makrodynamikk.
    Nei, de fleste samler vel alt i innenfor overbegrepet «dynamikk», men det kan jo være nyttig av og til å dele inn begrepet ytterligre. Synes det sto en del interessant her:



    Dynamics has more than one meaning in high end vernacular. “Dynamic Range” is the difference in dB levels between the loudest and softest sounds. For example, think a soft flute solo compared to a fifty-piece orchestra. System dynamics is more of a global attribute of how involving a system actually sounds.
    More than just the ability of a stereo to play very loudly, dynamics occur in two basic forms – macro and micro. Macrodynamics are loud passages, like drums, cymbals and the crescendos often heard in orchestral pieces. They tend to offer what we term as “slam” or “impact.” If a system does poorly at delivering these attributes we commonly apply the term “compressed” when referring to the dynamics of that particular system.
    Microdynamics are much the opposite and generally occur on a much smaller scale. Many of the softer percussive instruments are usually quickly portrayed, much in a “here and gone” scenario, are representative of Microdynamics. A triangle comes first to mind.
    Having both micro and macro dynamics is important to the overall quality of a system’s sonic portrayal. Having one or the other at less than its peak performance means music may easily sound somehow “off” or perhaps “wrong.” – maybe even less engaging. Better systems create large scale Macrodynamics with ease, yet they don’t obscure Microdynamics. When both of these conditions exist mutually, we have in the musical presentation a vibrancy and the tendency of music to “come to life” – something we all want our listening sessions to accomplish.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men å bygge opp et anlegg basert på mikrodynamikk... tja....
    Litt for mye Møllers tran muligens..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men å bygge opp et anlegg basert på mikrodynamikk... tja....
    Litt for mye Møllers tran muligens..
    Nei, det blir spesielt. En god blanding av klarhet, tonalitet og dynamikk (jf. lydkvalitetens tre søyler) må jo være målet. Men så kommer det vel an på hva slags lytter man er, og hva man vektlegger. Noen blir kanskje ikke fornøyde før de kan telle rillene på high-haten ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    568
    Antall liker
    675
    mikro betyr i andre sammenhenger 1/1000000 som i lengde måling 1 mikrometer = 1/1000 mm
    Som 1000x = 60db tidligere i tråden vil mikrodynamikk være ting som skjer i musikken nede i -120db området?

    Fant en tidligere tråd her i forumet som omhandlet mikrodynamikk, kanskje det er dette LM sikter til.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ...eller godt hørbart som en viss butikk sikkert hadde sagt....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du har jobbet mot noe du ikke klarer å beskrive?
    Sto det massevis av buzzwords i en reklame folder på OHC som du jobber mot?
    Musikk er toner, rytme og harmoni. Det er mye mer matte i musikk enn de fleste tror. Holde en rytme uten å telle til 4 er vanskeligere enn mange tror også. Prog-rock så har man massevis av taktskifter i samme låt, gjerne noen par bare på en linje. 20-30 taktskifter på et A4 ark gjør dette til en krevende øvelse, en start er faktisk å skjønne forskjell på 1/4 og 1/16 dels takt og ikke minst hvilken tuning musikken skal spilles på.
    Hvilke anlegget klarer ikke å gjengi det du skriver? Ikke hørt et anlegg som sliter med å gjengi det.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke anlegget klarer ikke å gjengi det du skriver? Ikke hørt et anlegg som sliter med å gjengi det.
    Høres ut som hadde slitt med å høre mikrodynamikk i mitt anlegg siden jeg ikke er så ubevisst på dette..
    Screenshot_20220824-221402_Chrome.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lett å diskutere med folk som lever i egen verden, med et helt eget språk, men vi prøver - så godt vi kan.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    En god blanding av klarhet, tonalitet og dynamikk (jf. lydkvalitetens tre søyler) må jo være målet.....
    Man er ikke så langt unna målet når det som er på platen kommer ut av høyttalerne og frem til ørene/kroppen..... :unsure:

    "
    Sound stage ( 3 dimensionality)
    This is probably the ultimate test for any system as the ability to create a sonic hologram of the sound involves all 3 of the pillars of great sound quality.

    • Left to right image is linked to clarity.
    • Depth of image, in terms of front to back positioning tends to be linked to accurate tonality.
    • The ability to accurately pinpoint instruments and singers in the mix is linked to dynamics. As mentioned previously dynamics draw “attention” and the ear follows dynamic sounds much more easily to locate them positionaly in the mix. If an instrument is producing good dynamics it’s a bit like turning a stage spotlight onto it.
    "
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Og det klarer jeg selv med Magnepaner, som etter din mening ikke er mikrodynamiske eller ikke gir opplevelse...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.551
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de fleste samler vel alt i innenfor overbegrepet «dynamikk», men det kan jo være nyttig av og til å dele inn begrepet ytterligre. Synes det sto en del interessant her:
    Om man skal våge seg på å oversette det der til noe et musikkinteressert ingeniørhue kan begripe, så leser jeg det slik:
    - "Macrodynamics": Dynamikk, evne til å gjengi forskjellen på ppp og fff korrekt uten å klippe og forvrenge i de sterkeste partiene, troverdig gjengivelse av tutti orchestra på fff, spenningssving, effektreserve, headroom, THD+N, SINAD
    - "Microdynamics": Oppløsning, evne til å gjengi detaljer på lavt signalnivå uten å drukne dem i støygulvet, gjengi de enkelte anslagene når pianisten spiller ppp, Signal/Noise Ratio, fravær av crossover-forvrengning

    Uansett, her er grafen jeg nevnte som viser hvor man kanskje bør legge tid, penger og energi. Jeg går ut fra at ørets smerteterskel er 120 dB SPL og regner det som 0 dBFS for full utstyring. Høyere enn det behøver vi ikke gå. Jeg regner nedover derfra og viser hørbarhetsterskelen ihht ISO 226 som blå kurve. 0 dB SPL er ved -120 dB på denne skalaen, f eks hørbarhetsterskelen ved 1 kHz, 120 dB ned fra smerteterskelen ved full pupp.

    Gul kurve er begrensningen i oppløsning og frekvens av 16 bit/44.1 kHz PCM, gyllen kurve 24/96. Den røde kurven representerer SNR fra State of the Art effektforsterkere, her representert ved Benchmark AHB2 med 130 dB SNR. De beste klasse D-forsterkerne ligger 3-5 dB høyere, nye Topping LB90 enda 10 dB lavere ved -140 dB. Det er så vidt jeg vet ingen effektforsterkere som matcher 24 bits oppløsning (144 dB) ennå.

    Og så har jeg vist Noise Rating-kurvene for NR-0 til NR-30 i stiplede linjer. Tallet gjenspeiler et vektet lydtrykk, tilsvarende ørets følsomhet ved 1 kHz. Ifølge standarden (ISO/R 1996-1971) bør ikke privatboliger ha mer støy enn kurven merket NC-30, den øverste av disse, mens innspillingsstudioer ikke bør ligge høyere enn NR-25, midt mellom viste NR-20 og NR-30. Om man greier å få til et lytterom som er så knepptyst som NR-20 har man et veldig, veldig stille rom. Det tilsvarer omtrent et målt lydtrykk på 20 dB(A) i rommet. Hos meg målte jeg nettopp 31 dB(A) i rommet, riktignok med åpne dører til naborom med påslått kjøleskap og en PC, noe som i sin tur gir 14.4 bits oppløsning fra støygulv til smerteterskel. Om jeg slår av alt unødvendig i naborommene kommer jeg kanskje ned mot 26 dB(A).

    Og så har jeg markert i gult det området jeg synes man kanskje bør fokusere mest på, i motsetning til ting som f eks ligger ved de røde kryssene i frekvens og oppløsning. Det er bare ikke interessant om en kabel eller annen duppeditt muligens har en eller annen målbar effekt ved -160 dB og 100 kHz, og veldig mye av kabelmystikken ligger langt utenfor grafen, både langt til høyre og langt ned.

    1661374042173.png
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    En antatt hverdags samtale med en gjeng fra hifi forum :
    Hei, jeg har kjøpt meg gul bil.
    Å, hva er gul
    Bilen er gul
    Hva er det
    En farge
    Når på døgnet da
    Alltid
    Det kommer jo an på hvor mange fotoner det er
    Tja, kanskje
    Ser du bilen fra øst eller vest når den er gul
    Usikker
    Har du tatt analyse av fargen
    Nei
    Men gul er ikke en farge
    Jo
    Nei
    Men den oppleves gul
    Egentlig ikke
    Og den er ikke gul, den reflekterer litt rød og blå lys, men bilen har ingen farge
    Når det er mørkt er den svart
    Mulig
    Hvilke farge er det på andre siden av bilen
    Antar gul
    Har du målt
    Nei
    Sollys Kl 17/luftfuktighet/pi*foton2*kosmisk stråling/jetstrøm+Luftett-avstand mellom sola/jorden=Blå/rød del på 50% av treffpunktet av lyset /øyevinkel=45=blå bil
    Ok, jeg har ikke gul bil
    Den kan oppleves som det
    Ok, ha det bra
    Ha det..
     
    Sist redigert av en moderator:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @larsmartin Nå må du ikke være så hårsår, for du har jo fått hjelp fra den mest kunnskapsrike pedagogen her inne til å forklare dette på en forståelig måte :)
    - "Microdynamics": Oppløsning, evne til å gjengi detaljer på lavt signalnivå uten å drukne dem i støygulvet, gjengi de enkelte anslagene når pianisten spiller ppp, Signal/Noise Ratio, fravær av crossover-forvrengning
    P.S. Jeg tok forresten et googlesøk med ordet "mikrodynamikk" og fikk noen treff fra et par hifi-blader. Det er vel kanskje der vi finner roten til kommunikasjonsproblemet. Flere av oss leser ikke hifi-blader og kjenner ikke sjargongen. Men hvorfor ikke bare bruke ordet "oppløsning" da?
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Transienter er vel også et ord som brukes ganske ofte..
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn