Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det står tydelig på min informasjon, hvis du bruker mobilen eller nettbrettet snu den til landskapsposisjon så ser du det.
    Ja det ser jeg nå, og nei til Stavanger reiser jeg ikke for å høre nei.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du står jo fritt til å drite i hva @Snickers-is sier, og hva alle andre sier også. Særlig om du mener noen er ute på viddene, da burde det være nærliggende å avskrive det de kommer med som fjas og tullprat. 😊
    Jeg har da ikke sagt at Snikkers kommer med fjas. Jeg sa vi andre er nyttige idioter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kuppelhallen var notorisk vanskelig, også for akustisk musikk. Vet dog ikke om de fikk den bedre til etterhvert.
    Nye Farten Valen er en annen skål.
    @ottone kan sikkert fylle på om han vil.
    Ja, her kan vi fylle på som vi lyster.
    Kuppelhallen var bygget som messehall og brukt som lagerlokale før den ble ombygd til Stavanger Konserthus på 70tallet. Beliggenhet og omgivelser i toppklasse men akustikken var dårlig med store utnullingssoner (suckouts), ikke ideelt hverken for akustisk eller elektrisk musikk. Pusset opp for mange millioner da de bygde nytt konserthus rett ved (10års jubileum i år) og de gjorde noen endringer i tak og scene, men akustikken er omtrent som før. Litt bedre på forsterket musikk, og komfortabel for eksempel for brassband der alle musikerne sitter sentralt på scenen og publikum midt i salen. Nær veggen er det fremdeles som å ha russisk skinnlue med klaffene nede. Jeg skal spille der om ikke lenge, gleder oss og liker akustikken opplevd fra midt på scenen.
    I nye Fartein Valen-salen er alt omvendt, i positiv retning. Akustikken der likner ingen andre saler jeg har opplevd, ganske spesielt. Den må bare oppleves.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så mann i gaten som har fått sinnsyke resultater å vise til går foran en som ikke kan vise til noe annet et klipp og lim fra Google?
    Det kommer jo an på hva du legger i "går foran". Alt ser ut til å være en pissekonkurranse i din verden. Men det er vesentlig forskjell på å utvikle en høyttaler og å kjøpe inn flotte ferdigprodukter.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det kommer jo an på hva du legger i "går foran". Alt ser ut til å være en pissekonkurranse i din verden. Men det er vesentlig forskjell på å utvikle en høyttaler og å kjøpe inn flotte ferdigprodukter.
    Eksemplet var absolutt ikke meg..
    Hadde det vært pissekonkurranse om jeg hadde skrevet akkurat det samme, men hatt tidligere anlegg med b&w 804 og rimelig klasse d? Kanskje du dømmer meg pga jeg har handlet dyrere enn snittet?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Eksemplet var absolutt ikke meg..
    Hadde det vært pissekonkurranse om jeg hadde skrevet akkurat det samme, men hatt tidligere anlegg med B&W 804 og rimelig klasse d? Kanskje du dømmer meg pga. jeg har handlet dyrere enn snittet?
    Nei, det var uttrykket "går foran" som fikk meg til å tenke i retning pissekonkurranse. Må det være en "vinner"? Er dette en konkurranse?

    Uansett, først så etterlyser du "resultat". Så får du et eksempel på det. Likevel så skriver du "en som ikke kan vise til noe annet et klipp og lim fra Google". Hva mener du egentlig med det? Og om det er diy-erne du tenker på med "mann i gaten som har fått sinnsyke resultater å vise til" så har de jo gjort akkurat det samme - de har bygget høyttalere selv. Hva er det da vi egentlig diskuterer?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @Prodigy - var den rettet mot meg siden du siterte det selv? Forstod ikke hva du mente.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Tårnåsen
    Tipper at blandt de ti beste anlegga her til lands er DIY blandt minst 9 av dem... HVORFOR ??
    Tja kanskje, tror det er noe i det men det er uansett ren tipping. Men ikke glem den voksende nye kategorien da: DIFY (Do It For You). 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Tipper at blandt de ti beste anlegga her til lands er DIY blandt minst 9 av dem... HVORFOR ??
    Jeg tror en del av DIY folket sitter med kompetanse til å sette opp et anlegg riktig. Uavhengig om anlegget et DIY eller ikke.
    Tja kanskje, tror det er noe i det men det er uansett ren tipping. Men ikke glem den voksende nye kategorien da: DIFY (Do It For You). 😁
    Hvilke kriterier og hva defineres som best, er det diy horn system og klasse D med dsp? 🫠
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvilke kriterier og hva defineres som best, er det diy horn system og klasse D med dsp? 🫠
    Hva ville du selv ha svart ?

    Har ikke nevnt hverken horn DSP eller Klasse D nå. Det er mange veier innen DIY og dem fleste har både kjøpegreier og custombygg i et og samme anlegg.
    Noen kjøper høyttalere og bygger elektronnikk selv.. eller omvendt, det er mangefasetert.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hva ville du selv ha svart ?

    Har ikke nevnt hverken horn DSP eller Klasse D nå. Det er mange veier innen DIY og dem fleste har både kjøpegreier og custombygg i et og samme anlegg.
    Noen kjøper høyttalere og bygger elektronnikk selv.. eller omvendt, det er mangefasetert.
    Syns spørsmålet gir liten mening.…i og med det er altfor mange tekniske og subjektive tilnærminger. Dog vil anta den mest grunnleggende faktor for ’’best’’ begynner med stor kapasitet rent teknisk.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Å fy faen, tråden tok seg opp..

    Ja, jo, kabler ja, dynamikk? Nei, microdynamikk. Referansen? I øre som er en motsatt kompresjonsdriver i horn. Fasit? nei! Forskjellige horn, ører og drivere. Åpen baffel intravenøst. Da snakker vi. Sa du dempeputer? Da fjærer lyden best. Seriøst? Nei, rommet er viktigst.

    Måtte bare få det ut, microdynamiske bobler i hode bare presset på. Mener du det? Nei, hobby dette. Også blir det bare babbel når det er helg.

    Troller du? Nei, jeg mener det jeg. Skal til Horten å slåss. Løkhue? Ja klart det.

    Tråden sklir vel ikke ut? Nei, nei! Blir bare bedre og bedre egentlig. Skjønner hva microdynamikk er nå. Har noe med Horten å gjøre tror jeg.Eller var det Tønsberg?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Tipper at blandt de ti beste anlegga her til lands er DIY blandt minst 9 av dem... HVORFOR ??
    Det tviler jeg på, men mange har så høy selvtillit at di tror det selv i hvertfall…
    rart di ikke lever av å selge verdens beste produkt da sier jeg.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det er vel definisjonen av hobby... Noe man gjør for seg selv, og ikke noe man skal tjene penger på nødvendigvis.
    Jo jeg skjønner mange har det som hobby, det har vel jeg også, både med høytaler bygging og forsterker bygging også…
    Men å være så selvgod at en blir best, det har jeg ikke blitt, og har ikke hørt alt som finnes heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ligger vel stort sett i ordet, at DIY er noe man bedriver som hobby - ikke som inntektsbringende arbeid. Da er det pr def en jobb. Å drive med noe som en rimelig seriøs hobby, innebærer i de fleste tilfeller at man enten har og / eller tilegner seg nødvendig kunnskap for å få et resultat, selv om det også er noen som kjøper seg lerret og maling og innbiller seg at de er kunstnere, - likeledes noen som denger ihop en kasse og stapper noen ht-elementer på måfå og innbiller seg at det er en "konstruksjon"... Begge typene finnes faktisk på Finn...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    9.781
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det heter DBO - Done By Others.
    Custom er greia, og tror det besittes mer realkomptanse om hva som faktisk utgjør en forskjell hos de gutta, enn de som har svart belte i glozzy mags...
    Nå prekær vi! DBO kan bli aktuelt på et eller annet tidspunkt, i alle fall langt mer sannsynlig enn DIY for min del.

    Men så er det dette med praktisk utførelse - om jeg ender opp med dedikert lytterom så er det vel forsåvidt fritt frem, men det er jo så absolutt ikke sikkert det blir sånn. Kanskje jeg heller prioriterer det lille hjemmestudioet jeg alltid har ønsket meg. :unsure: Med all respekt for DIYerne her inne så er det vel ikke alt av selvbygg som har like høy WAF. :sneaky:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Eller DIT, do it togethers.
    Jeg er der. Fått hjelp til det jeg ikke er flink til selv.
    Det heter å hjelpe hverandre, bedre det en å sitte på sin høye hest.
    Det er muligens noe utenfor DIY miljøet bør lære av.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Eller DIT, do it togethers.
    Jeg er der. Fått hjelp til det jeg ikke er flink til selv.
    Det heter å hjelpe hverandre, bedre det en å sitte på sin høye hest.
    Det er muligens noe utenfor DIY miljøet bør lære av.
    Det er vel det dummeste jeg har lest på en stund. Masse hjelp å gi og få i hifi verden, men ikke på dette forumet. Her blir en halshugget om en anbefaler noen annet enn isolasjon og verdens billigste elektronikk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    9.781
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er vel det dummeste jeg har lest på en stund. Masse hjelp å gi og få i hifi verden, men ikke på dette forumet. Her blir en halshugget om en anbefaler noen annet enn isolasjon og verdens billigste elektronikk.
    Tøys.

    Men om man har verdens dyreste elektronikk og allikevel må gå til innkjøp av grisedyr "hi-end" strømkabel så står man nok lagelig til for hugg. :sneaky:
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn