Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Også endrer det seg vel helt når publikum er på plass ...
    Tja, ved intonering så handler det om å utnytte egenskapene i mekanikken og rammen, har ikke opplevd at klangen i instrumentet forandrer seg når salen blir fullt opp. Akustisk og etterklang derimot... Det er heldigvis ikke min jobb 😉
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tja, ved intonering så handler det om å utnytte egenskapene i mekanikken og rammen, har ikke opplevd at klangen i instrumentet forandrer seg når salen blir fullt opp. Akustisk og etterklang derimot... Det er heldigvis ikke min jobb 😉
    Selvfølgelig. Tenkte på akustikken, jeg.

    Men er det mulig å gi pianoet en mørkere eller lysere klang, på mekanisk vis?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Når vi snakker om evnen til å formidle detaljer klart, så er akustikk det overlegent det viktigste. Spesielt en ETC/impuls respons hvor tidlige refleksjoner er undertrykket så mye som mulig. Dog bredbåndet, som en slik måling alene ikke viser.

    Det betyr selvsagt også at høyttalere med høy DI (begrenset spredning) i et større frekvensrområdet også vil score generelt veldig godt på dette.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig. Tenkte på akustikken, jeg.

    Men er det mulig å gi pianoet en mørkere eller lysere klang, på mekanisk vis?
    Absolutt, mørkere, lyserer, spissere, bredere, rundere, åpnere, mer lukket og ikke minst "u-lyd" eller "o-lyd" - ofte omtalt som brystkasseklang. Alt kan justers.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Absolutt, mørkere, lyserer, spissere, bredere, rundere, åpnere, mer lukket og ikke minst "u-lyd" eller "o-lyd" - ofte omtalt som brystkasseklang. Alt kan justers.
    Spennende. Må lese meg opp på / se noen dokumentarer om pianostemming. Tilbake til temaet :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder krevende konsertlokale kommer vel Hulen i Bergen ganske høyt opp på lista. Men utrolig kul stemning der da :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.338
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Litt gøy når en påstand om at ting ikke krever verken erfaring eller annen kompetanse enn å ha hatt ører hele livet, etterfølges av folk som faktisk kan noe og diskuterer faglige utfordringer man står overfor i hvert eneste lille ledd, selv når ikke en gang musikken skal forsterkes. Man kunne nesten få inntrykk av at det er et fag...
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nå var det vel denne uttalelsen Snickers siktet til da:
    Det jeg synes er bra er at stort sett alle mennesker har 24/7 lytteerfaring. Det er et fantastisk verktøy å bruke på vei til god lyd…
    Så en fungerende hørsel er alt som skal til for å få god lyd? Det blir som å si at en fungerende smaksans er alt som skal til for å lage god mat, eller at et fungerende syn er alt som skal til for å ta gode bilder. Vel, det er å undergrave det faglige til en lydmann, en kokk og en fotograf.

    P.S. Dette er ikke et fag for meg heller, kun en hobby og jeg trør feil støtt og stadig. Men når jeg søker råd om hvordan jeg skal få bedre lyd, følger jeg ekstra godt med når rådene kommer fra en fagperson.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ^ Nå var det vel denne uttalelsen Snickers siktet til da:
    Følger med på shitshowet jeg og vet godt hva det ble siktet til.:) Synes likevel det blir stilt urimelige krav i en diskusjon som for det meste består av lekmenn og hobbyister. Ikke blomsterspråk, inget føleri, ingen intuitive meninger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Litt gøy når en påstand om at ting ikke krever verken erfaring eller annen kompetanse enn å ha hatt ører hele livet, etterfølges av folk som faktisk kan noe og diskuterer faglige utfordringer man står overfor i hvert eneste lille ledd, selv når ikke en gang musikken skal forsterkes. Man kunne nesten få inntrykk av at det er et fag...
    En trenger ikke være lege for å puste.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det er utrolig viktig at alle får utøve sin hobby på den måten de ønsker. Samtidig skal man være forsiktig så man ikke lurer folk. Dette er en viktig balansegang som må slå begge veier. Vi skal være forsiktige med å fortelle folk igjen og igjen at de velger feil. Nå tenker sikkert noen "ja, ikke sant, vi må få kjøpe våre dyre kabler hvis vi vil, vi vet jo at det gjør en forskjell!". Vel, dere skal få lov til det, og ingen skal få lov til å ta fra dere gleden av hifismykkene deres. Samtidig skal dere ikke heller ha lov til å messe om dette på forumet og bruke dette til å henge ut vitenskap og godt underbygde forklaringsmodeller, fordi de forskjellene dere tror dere hører er ikke nødvendigvis faktiske lydmessige forskjeller. Hvis dere ønsker å ta skrittet fra å nyte til å spre det glade budskap er det krav til etterrettelighet. Uten dette blir man for nyttige idioter for en bransje der det har blitt litt for enkelt å selge hva som helst til hvilken som helst pris. Jeg så senest i går en video der en høyttalerprodusent presenterer en høyttaler til 9 millioner, og argumenterer for prisen med medgåtte materialer.

    Så budskapet er: Når folk snakker om hva de selv ønsker å gjøre så har de selvsagt rett, uansett hva slags prioriteringer de har. Men når man snakker om hva andre burde gjøre skal man sørge for at argumentene lar seg underbygge med annet enn meninger. Det er et skille mellom empiri og anekdotisk retorikk. Det er ganske mange som tyr til personangrep for å gjøre dette skillet utydelig. Da blir det skitne diskusjoner og der ligger nok dessverre skylden 99% av gangene på de som benytter retorikk fremfor empiri, uansett ståsted.
    Jeg er en av di som hører forskjell på kabler, og det for du mene akkurat som du vil om, men du bestemmer ikke hva jeg hører, og jeg forstår ikke at du ikke klarer å høre det, hvertfall ikke viss hørselen din er god.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en av di som hører forskjell på kabler, og det for du mene akkurat som du vil om, men du bestemmer ikke hva jeg hører, og jeg forstår ikke at du ikke klarer å høre det, hvertfall ikke viss hørselen din er god.
    Sørøst? 😱 Så oss som ikke hører forskjell på kabler har dårlig hørsel?
    Det er nok heller du som tror du hører forskjell....
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Sørøst? 😱 Så oss som ikke hører forskjell på kabler har dårlig hørsel?
    Jeg skjønner ikke det går an nei, så jeg vet ikke hvordan det går å ikke høre det.
    Ta det akkurat som dere vil, jeg skal ikke mase og fortelle dere at jeg skal bestemme hva dere skal høre og ikke uansett.
    Men det er det flere som prøver å gjøre til meg, og det skjønner jeg ikke, når jeg hører det jeg hører Akkurat som dere.
    Slutt å fortell andre hva som er rett.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke det går an nei, så jeg vet ikke hvordan det går å ikke høre det.
    Ta det akkurat som dere vil, jeg skal ikke mase og fortelle dere at jeg skal bestemme hva dere skal høre og ikke uansett.
    Men det er det flere som prøver å gjøre til meg, og det skjønner jeg ikke, når jeg hører det jeg hører Akkurat som dere.
    Slutt å fortell andre hva som er rett.
    Lykke til videre 👍
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @Prodigy skulle likt å invitere deg til en blindtest....

    Vet ikke hvor du bor, men vi er nok flere her i landet som kan tilby en slik test. Du kan til og med ta med kablene du hører best med.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Slutt å fortell andre hva som er rett.
    På vegne av alle lærerne du har hatt opp gjennom årene vil jeg da på det sterkeste beklage at du på skolen blei fortalt at 2 + 2 = 4. Dette skulle de jo selvfølgelig aldri ha fortalt deg, men de visste ikke bedre. De trodde nok at kunnskap var noe som er bra for mennesker. Håper du vil tilgi dem en dag.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    På vegne av alle lærerne du har hatt opp gjennom årene vil jeg da på det sterkeste beklage at du på skolen blei fortalt at 2 + 2 = 4. Dette skulle de jo selvfølgelig aldri ha fortalt deg, men de visste ikke bedre. De trodde nok at kunnskap var noe som er bra for mennesker. Håper du vil tilgi dem en dag.
    Hehe ja du kan så si du, men det var jeg nok ikke uenig i.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bor du da, liker å høre på noe annet en eget i blandt.
    Det står tydelig på min informasjon, hvis du bruker mobilen eller nettbrettet snu den til landskapsposisjon så ser du det.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    På vegne av alle lærerne du har hatt opp gjennom årene vil jeg da på det sterkeste beklage at du på skolen blei fortalt at 2 + 2 = 4. Dette skulle de jo selvfølgelig aldri ha fortalt deg, men de visste ikke bedre. De trodde nok at kunnskap var noe som er bra for mennesker. Håper du vil tilgi dem en dag.
    Jeg regner med du har fasit, så jeg får lese hva som er rett i den, og er spent på hvem som har skrevet den.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Personlig er jeg tilhenger av årsak og virkning, vitenskapelig metode, kontrollerte eksperimenter, osv. Samtidig som at jeg bare må akseptere at irrasjonelle faktorer har stor betydning for egne valg. For eksempel har nok estetikk betydning for meg. Jeg blir grønn av misunnelse når jeg ser mange av de virkelig "high-end" anleggene her inne lydmessig, men tror ikke jeg hadde ønsket å ha den type (enkelte merker) sci-fi, futuristisk estetikk i hus. Det må se ut som det jeg forbinder med et stereoanlegg!

    Men nå har det blitt slik at man ikke lenger skal kunne høre forskjell på forsterkere engang, over et visst minimum av måleverdier! I såfall er det "farging" og "degradering", slik jeg har forstått det (på begrenset kunnskapsgrunnlag). Det river teppet under beina på en stakkar som skal orientere seg på ny i denne hobbyen!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.338
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Jeg er en av di som hører forskjell på kabler, og det for du mene akkurat som du vil om, men du bestemmer ikke hva jeg hører, og jeg forstår ikke at du ikke klarer å høre det, hvertfall ikke viss hørselen din er god.
    Alle hører forskjell på kabler, så lenge de har fungerende hørsel. Det har jeg sagt mange ganger før, men det passer visst ikke til den båsen man ønsker å plassere meg i.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    35.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Alle hører forskjell på kabler, så lenge de har fungerende hørsel. Det har jeg sagt mange ganger før, men det passer visst ikke til den båsen man ønsker å plassere meg i.
    Fasinerende...
    Jeg klarer å høre forskjell om jeg bruker kabler eller ikke, men å plukke ut hvilke som er hvilke - det sliter jeg mere med.
    Men så sliter jo jeg med hørselen dag...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.633
    Antall liker
    35.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men nå har det blitt slik at man ikke lenger skal kunne høre forskjell på forsterkere engang, over et visst minimum av måleverdier! I såfall er det "farging" og "degradering", slik jeg har forstått det (på begrenset kunnskapsgrunnlag). Det river teppet under beina på en stakkar som skal orientere seg på ny i denne hobbyen!
    Er det så vanskelig, da? Idealet for en forsterker har jo alltid vært «a straight wire with gain», altså noe som bare forsterker signalet uten å tilføre hørbar støy og forvrengning, hverken lineær eller ulineær. Electrocompaniets klassiske forsterkerserie AW250, AW180M, AW400 etc henspeiler på dette idealet. AW = AmpliWire. Nå lever ikke de helt opp til sitt eget ideal, men la oss gå ut fra at slike forsterkere faktisk finnes.

    Tenk deg nå at to eller fler produsenter har forsterkere på et slikt kvalitetsnivå. Påvirker ikke lyden på noen hørbar måte, gjør bare det de skal gjøre, hverken mer eller mindre. Hvorfor skulle det være noen hørbar forskjell på dem? Hvis ingen av dem gjør noen hørbar skade på signalet er det vel rimelig å forvente at de låter klin likt. Hva er så vanskelig med det?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    569
    Antall liker
    675
    Alle hører forskjell på kabler, så lenge de har fungerende hørsel. Det har jeg sagt mange ganger før, men det passer visst ikke til den båsen man ønsker å plassere meg i.
    Det er når man prøver å bruke hørselen som et objektivt måleinstrument for å skille mellom velfungerende kabler det ofte pleier å gå "galt"
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Nei, det er ikke vanskelig. Men som nevnt, river det teppet under en som har levd hele livet i den tro! Personlig har jeg ingen problemer med at noe skulle "måle feil", mens det likevel er slik at jeg liker det, endog om det skulle være av rent psykologiske årsaker. Man får bare akseptere det, og trives med det som funker for en personlig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men nå har det blitt slik at man ikke lenger skal kunne høre forskjell på forsterkere engang, over et visst minimum av måleverdier! I såfall er det "farging" og "degradering", slik jeg har forstått det (på begrenset kunnskapsgrunnlag). Det river teppet under beina på en stakkar som skal orientere seg på ny i denne hobbyen!
    Ikke la deg påvirke - uansett hvem som påstår hva som ikke kan høres eller annet de måtte tvile på - stol på det du selv hører og hvordan det virker inn på deg selv ;)
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    569
    Antall liker
    675
    Enkelte forsterker høyttaler kombinasjoner er det faktisk veldig lett å høre forskjell på.
    Prøvde f. eks en NAD 310 integrert på et par Quad ESL57.
    Nadden gikk i protect modus med en gang den ble slått på og "kjente" denne merkelige lasten.
    Den kombinasjonen ville nok vært mulig å skille 10/10 ganger selv med dobbel blindtesting mot en annen forsterker som er stabil og klarer å drive disse høyttalerne.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn