Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.677
    Torget vurderinger
    23
    audioquest: RJ/E Ethernet - Diamond

    Herre jemini, for noe tullprat.




    DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.
    Står dette virkelig skrevet som en del av en offisiell produktbeskrivelse?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    audioquest: RJ/E Ethernet - Diamond

    Herre jemini, for noe tullprat.




    DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.
    Står dette virkelig skrevet som en del av en offisiell produktbeskrivelse?
    Skulle ønske jeg slapp å si det, men ja. :(
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, se linken. Det er en tre-fire andre avsnitt også, som alle har det til felles at de beskriver «analoge» effekter i en pakkeswitchet dataoverføring. Det er bare for dumt til engang å forsøke å argumentere mot. Å tro på det der forutsetter total kunnskapsløshet om hvordan overføringen fungerer og en like total godtroenhet. Hvilke egenskaper som må forutsettes for i tillegg å betale så mye penger for tingen skal jeg la være å si noe om, trur eg.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    For å gjøre trådtittelen mer presis:
    "Mer å hente for kabelprodusenter fra godtroende offer - nettverkskabler!"

    Modererer meg selv litt, men det er vel liten tvil om at i den grad det er noe å hente, så er det å hente penger fra kundenes lommer.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi snakker 2018. Internett er på en måte kommet for å bli. Synes ikke det er fagkunnskap engang men kan dra det så langt som almennkunnskap.
    At noen folk som hører stor forskjell på hvilket belegg det er på strømkontakter også hører forskjell på nettverkskabler tviler jeg ikke på.
    Hadde bare jeg og mange andre her hatt disse supersansene..
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det jeg finner mest fascinerende er at Ola Audiofil leter (og finner!) lydmessige forbedringer over alt, selv der ingen med hodet noenlunde i vater noensinne ville finne på å lete etter sådan. Suksessraten til Ola audiofil er dog 100%. Det er aldri noe som låter helt likt eller som ikke kan høres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg finner mest fascinerende er at Ola Audiofil leter (og finner!) lydmessige forbedringer over alt, selv der ingen med hodet noenlunde i vater noensinne ville finne på å lete etter sådan. Suksessraten til Ola audiofil er dog 100%. Det er aldri noe som låter helt likt eller som ikke kan høres.
    Mja, men samtidig er det litt fascinerende hvor man ikke finner på å lete. Mitt favoritteksempel er temperaturen i lytterommet, som beviselig har større betydning for både avstemmingen av en bassreflekshøyttaler og for den eksakte oppførselen av et passivt delefilter enn det meste av flisespikkeri om eksotiske legeringer og dielektriske materialer i en stump ledning. Ledningsstumpene har dessuten størst betydning hvis man kan se dem, mindre hvis de er gjemt inni en boks. Det er også mye annet som er fascinerende, som f eks at "egenlyden" av diverse metaller alltid fører til en klangfarge som tilsvarer den visuelle fargen av metallet, aldri noe som følger de elektriske eller mekaniske egenskapene. Hvis man ikke visste bedre kunne man lett tro at enkelte lytter med øynene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    De fleste som tar fatt på tweaks-reisen kommer hjem til slutt. Enkelte bruker lang tid, noen kommer aldri hjem. Man kunne jo være helt gærn og hoppe rett til konklusjonen basert på empiri, men det er åpenbart vanskelig for en del.

    Det har utviklet seg til noe som minner mistenkelig om fotball i de lavere divisjoner: de flinkeste bygger selv, får laget custom løsninger og dets like. Ting som krever kompetanse. De som gjerne vil være med å leke, men ikke kan, må nøye seg med å bytte ut en kabel her eller et underlag der. Kanskje prøve et nytt rack eller en ny plugg. Enkle ting som kun krever et åpent sinn og en åpen lommebok. Idretten tas seriøst, men det fører ingen steder.

    Selv plasserer jeg meg midt på tabellen i andre, muligens tredje divisjon. Har ikke de kuleste sakene, har ikke kompetansen (eller tid eller lyst) til å gå all in, men i det minste vett nok til å ha en realistisk mening om hvilket stadion kampen faktisk foregår på.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    PUUH!!
    Det var godt å høre att jeg ikke var audiofil, så slipper jeg å bestille time hos psykiateren min igjen.


    Hva mener du ?

    Enda bedre: "Sitte et annet sted å finlytte kabler?"
    Problemet ditt er at du ikke er audiophile! Du hørte jo ikke kvalitetsforskjell mellom Nuprime og Devialet! :)
    Mulig det kan være andre i denne gruppen som burde bestille time?

    Må si at jeg er veldig overrasket over hvor lenge denne tråden holdes i live.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vi snakker 2018. Internett er på en måte kommet for å bli. Synes ikke det er fagkunnskap engang men kan dra det så langt som almennkunnskap.
    At noen folk som hører stor forskjell på hvilket belegg det er på strømkontakter også hører forskjell på nettverkskabler tviler jeg ikke på.
    Hadde bare jeg og mange andre her hatt disse supersansene..
    Jeg heiv ut internett hjemme og fikk bedre lyd!

    Når folk lytter så ber jeg de skru av blåtann og wifi på telefonene sine og da låter det bedre igjen selv om anlegget kun spiller fra LP plater.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nekter å godta at folk med +- 20 dB frekvensrespons i lytteposisjon er i noen som helst stand til å erklære noen form for sannheter om hvordan kabler låter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Audioquest oplever tilsyneladende nøjagtig de samme ting som jeg . og mange andre.
    Og som nævnt er disse klanglige ændringer typisk umulige at måle i outputtet som THD eller som frekvensmæssige afvigelser.
    Jeg står af her ,jeg kan simpelhen ikke forklarer det 100%, men kun sige hvordan jeg oplever det. Det samme gør mange frabrikanter har jeg lagt mærke til. Jeg har som Asbjørn aldrig set en forklaring på denne type lydforbedringer hvor jeg siger yes! sådan hænger det sammen.
    Det er nok ikke mulig å forklare de opplevelsene ut fra konvensjonell elektromagnetisme, fysikk eller ingeniørfag, men det er derimot såre enkelt å forklare hvis man også innser at opplevelsen oppstår i en menneskelig hjerne med all dens psykologi.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias
    https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/cognitive-bias.1583/

    Dette er enda en ting som fascinerer meg med disse diskusjonene: Visse "subjektivister" på død og liv ha en objektiv (pseudo-)teknisk forklaring på de forskjellene som oppleves, og blir dypt krenket hvis noen tillater seg å spørre om hvordan de kan utelukke forventningsbias og andre psykologiske forklaringer på opplevelsen. Nei, hvis man opplever noe, så det skyldes tekniske forhold, aldri påvirkning fra f eks visuelle inntrykk, forventninger ut fra prislappen, panegyrisk lyriske anmeldelser på SixMoons, eller historiefortelling fra en glætt selger. Uansett hvor fysisk umulig "forklaringen" er. Hvis opplevelsen forsvinner sporløst i en blindtest beviser det bare at blindtest er ubrukelig som metode, ikke at opplevelsen avhenger av synsinntrykket og kunnskapen om hvilken dings som er tilkoblet. Man forkaster heller verdens samlede kunnskap om hvordan elektromagnetisme og akustikk fungerer enn å innrømme at joda, selv "subjektivister" er mennesker med velkjente psykologiske mekanismer.

    Om ikke annet skal det en betydelig selvtillit og det svenskene kaller en dåres envishet til for å innta det standpunktet.
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Synes kanskje at teksten til Lang/kortvarig kunne fått lov å stå i teksten min.
    Den var i grunn ett godt eksempel på hvorfor man ikke trenger å bruke store summer på nettverkskabel.
    Men men sånn går det vel når man siterer de utkastede :) :) Det er vel uansett ikke mange sjelene som velger å bruke store summer på jålete nettverkskabler etter å ha lest denne tråden :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes kanskje at teksten til Lang/kortvarig kunne fått lov å stå i teksten min.
    Den var i grunn ett godt eksempel på hvorfor man ikke trenger å bruke store summer på nettverkskabel.
    Men men sånn går det vel når man siterer de utkastede :) :) Det er vel uansett ikke mange sjelene som velger å bruke store summer på jålete nettverkskabler etter å ha lest denne tråden :)
    Det er vel også et åpent spørsmål om det er så veldig mange her på HFS som har kjøpt dyre nettverkskabler, før denne tråden så dagens lys :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Synes kanskje at teksten til Lang/kortvarig kunne fått lov å stå i teksten min.
    Den var i grunn ett godt eksempel på hvorfor man ikke trenger å bruke store summer på nettverkskabel.
    Men men sånn går det vel når man siterer de utkastede :) :) Det er vel uansett ikke mange sjelene som velger å bruke store summer på jålete nettverkskabler etter å ha lest denne tråden :)
    Det er vel også et åpent spørsmål om det er så veldig mange her på HFS som har kjøpt dyre nettverkskabler, før denne tråden så dagens lys :)
    Akkurat det har du nok helt rett i min gode mann. Så det er kanskje liten grunn til å misjonere alt for mye. Det hender bare i ett svakt øyeblikk.
    At jeg blir litt amper når jeg ser slike produkter. Ment for å utnytte gode menneskers hifinevroser.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kun lytting til musikk:
    For i overkant av 3 år siden kjøpte jeg Audioquest Vodka cat7 ethernet-kabel og den er brukt hele tiden. Siste året er kabelen koblet til router derfra inn i en simaudio moon ace integrert forsterker med mind streamer.

    Metode: Lytte, bytte lytte, bytte tilbake og slik går no dagan. De siste dagene har den vanlige ethernet-kabelen stått koblet til anlegget mens jeg kjører igjennom låter jeg kjenner til.

    Lytteinntrykk:
    Nå vil vel kabelrealistene få anfall hvis jeg sier det er forskjeller. Men jeg fant jeg fant en forskjell hos meg.
    Med vanlig gratis cat 5e blir bassen noe mer utflytende og romlete enn Audioquest Vodka som er strammere i bassen. Dette hører man lett med Jule Bergans: "Guilt Trip." Jeg kan jo bable videre om at stemmer blir ørlite mer inneklemt med vanlig ethernet-kabel, men det tror ikke kabelrealistene på allikevel.
    Jeg er definitvt en "kabelrealist", antagelig en hardcore sådann.
    Jeg leste innlegget ditt, registrerte at vi er uenige.
    Deretter søkte jeg opp og hørte på Julie Bergans Guilt trip.
    Julie er flink og velklingende men ikke helt min smak. Men jo da.
    Jeg prøver å lære noe, ikke nødvendigvis ha rett (men hittil har jeg ikke blitt overbevist om noe annet).
    Så ikke noe anfall, men jeg ser jo poenget.
    :)
    Har du gjennomført samme test som meg, med samme anlegg og samme type rom i og med du sier at du er uenig?

    Jeg kan vel også kalle meg selv for kabelrealist fordi jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe Audioquest Vodka eternettkabel, untatt hvis man er spesielt interessert, eller har en nabo som hele tiden klager på bassen. Pris ytelse på Audioquest kabelen er ikke spesielt bra i forhold til en "Gratis" eternet-kabel som selvfølgelig har laaangt bedre pris lyd forhold og det skal mye til for at en "generic" eternet-kabel tar rotta på musikken.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har du gjennomført samme test som meg, med samme anlegg og samme type rom i og med du sier at du er uenig?

    Jeg kan vel også kalle meg selv for kabelrealist fordi jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe Audioquest Vodka eternettkabel, untatt hvis man er spesielt interessert, eller har en nabo som hele tiden klager på bassen. Pris ytelse på Audioquest kabelen er ikke spesielt bra i forhold til en "Gratis" eternet-kabel som selvfølgelig har laaangt bedre pris lyd forhold og det skal mye til for at en "generic" eternet-kabel tar rotta på musikken.
    Hva i all verden har en nettverkskabel å gjøre med bassen?
    Men en ting har du rett i, at hifi-kabel produsenter og pris/ytelse er helt rævva. Ettersom en random billig no-name nettverkskabel til 50,- gjør AKKURAT samme jobben som en nettverkskabel til 50 000,- fra en eller annen hifi-nettverkskabel-produsent. Sannsynligheten for at begge deler er lagd i kina med fabrikker vegg i vegg er forsåvidt også veldig stor, men den ene er pyntet på litt med en kabelstrømpe da..

    Personlig så synes jeg forresten at irske kabler høres bedre ut enn Kinesiske, da de kinesiske er tilpasset og perfeksjonert i den andre delen av verden og dette passer ikke til resten av stereoen som er lagd i Danmark grunnet tyngdekraften og tidssonen er feil så det blir også en veldig tidsforsinkelse.... Kjøper man kabler på fra andre siden av ekvator så må man passe på å snu sort og rød side slik at polariteten blir rett. Også forstår jeg ikke kinesisk, også har de irske kablene mer snert i R-ene på vokalen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kun lytting til musikk:
    For i overkant av 3 år siden kjøpte jeg Audioquest Vodka cat7 ethernet-kabel og den er brukt hele tiden. Siste året er kabelen koblet til router derfra inn i en simaudio moon ace integrert forsterker med mind streamer.

    Metode: Lytte, bytte lytte, bytte tilbake og slik går no dagan. De siste dagene har den vanlige ethernet-kabelen stått koblet til anlegget mens jeg kjører igjennom låter jeg kjenner til.

    Lytteinntrykk:
    Nå vil vel kabelrealistene få anfall hvis jeg sier det er forskjeller. Men jeg fant jeg fant en forskjell hos meg.
    Med vanlig gratis cat 5e blir bassen noe mer utflytende og romlete enn Audioquest Vodka som er strammere i bassen. Dette hører man lett med Jule Bergans: "Guilt Trip." Jeg kan jo bable videre om at stemmer blir ørlite mer inneklemt med vanlig ethernet-kabel, men det tror ikke kabelrealistene på allikevel.
    Jeg er definitvt en "kabelrealist", antagelig en hardcore sådann.
    Jeg leste innlegget ditt, registrerte at vi er uenige.
    Deretter søkte jeg opp og hørte på Julie Bergans Guilt trip.
    Julie er flink og velklingende men ikke helt min smak. Men jo da.
    Jeg prøver å lære noe, ikke nødvendigvis ha rett (men hittil har jeg ikke blitt overbevist om noe annet).
    Så ikke noe anfall, men jeg ser jo poenget.
    :)
    Har du gjennomført samme test som meg, med samme anlegg og samme type rom i og med du sier at du er uenig?

    Jeg kan vel også kalle meg selv for kabelrealist fordi jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe Audioquest Vodka eternettkabel, untatt hvis man er spesielt interessert, eller har en nabo som hele tiden klager på bassen. Pris ytelse på Audioquest kabelen er ikke spesielt bra i forhold til en "Gratis" eternet-kabel som selvfølgelig har laaangt bedre pris lyd forhold og det skal mye til for at en "generic" eternet-kabel tar rotta på musikken.
    Har type rom noe å si for "lyden" i nettverkskabelen? Kanskje lurt å kjøpe flere typer for å matche med rommet?
     

    Xdude

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    6
    Sted
    Hov
    Torget vurderinger
    3
    Fikk testet kabler som såkalt Denonlink for mange år siden. Kunne kjøpe egen kabel fra Denon på Hifiklubben den gangen. Men fant ut at det egentlig bare var en vanlig nettverskabel. Mener jeg hadde Denon 3930 som cd-drev og og av-reciver i 4000 serien. Mitt beste kabelkjøp noensinne; 15,- for 1m nettverkskabel på Biltema. Men så ble jeg jo litt nysgjerrig og fikk låne en Denonlink på klubben. Forskjellen var ikke hørbar for meg eller mine venner. Dette gav inspirasjon til å lage DIY både høyttalerkabler og signalkabler basert på ledere fra nettverskabler. Men resultatet der hører nok inn i en annen tråd...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er så mange små elementer hos meg som overraskende har spillt rolle. Derfor har jeg blitt åpen for alt. Jeg syns denne hobbyen er spennende og gøy! Ikke minst utfordrende av og til. :) Vi må ha litt takhøyde her!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellene han beskriver er jo dropouts og rebuffering, eksakt som flere av oss har prøvd å forklare gjentatte ganger. Enten er kablingen i stand til å overføre den nødvendige dataraten, eller så er den ikke. Defekt kabling vil vise seg ved at ting bare ikke funker. Marginal kabling vil vise seg ved at dataraten blir så lav at man får dropouts og rebuffering. Dataratene som behøves for å overføre to-kanals audio er latterlig lave. Kabling som har blitt utsatt for «an accident involving power tools, a dog, and a pair of curious toddlers» kan likevel være litt suspekt.

    Det man IKKE får er lydforskjeller av typen «strammere bass» eller «varmere mellomtone». Det skjer ikke, fordi det ikke er fysisk mulig at det kan skje. Enten funker det, eller så funker det ikke. Hvis kabelen er sånn noenlunde innenfor spec vil det funke. Så kan det sikkert være en ikke målbar feelgood-faktor på toppen for enkelte, som like sikkert også kan farge den subjektive opplevelsen. Der er det mer individuelt hva man føler for overprisede tulleprodukter og hvordan man reagerer på å vite at det er noe slikt bak racket. Jeg ser at den linkede bloggen drar «Rolex-analogien», men jeg foretrekker en solardrevet og radiokontrollert Casio med millisekundspresisjon. Funksjon, ikke feeling.

    Det er større sjanse for at en Cat 5e til kr 19,90 fra Biltema er innenfor spec enn at en «audiofil» kabel med f eks 72 V DC koblet til skjermen eller en «isolating transducer» i en mystisk boks midt på kabelen er det. Folk finner på mye rart for å være «annerledes». Fra min synsvinkel er det bedre, ikke bare billigere, å bruke helt standard datakabling av normal god kvalitet. Hvis den ikke funker uten dropouts er det bare å returnere den til Biltema/Clas O/Elkjøp som defekt. Hvis erstatningskabelen heller ikke funker uten dropouts er det formodentlig et av apparatene som er defekt. Sjansen for at neste store gjennombrudd i nettverksteknologi kommer fra en liten audiofil kabelboutique er heller lav.

    Fotnote, til et annet innlegg (som merkelig nok allerede har forsvunnet): Psykologi handler ikke om sykdom, enda mindre om psykotiske tilstander. I følge ordboken er psykologi læren om bevissthetsfenomenene og det menneskelige bevissthetsliv, i videste forstand om levende veseners virkelighetsoppfatning og adferd. Enhver subjektiv opplevelse er psykologi. Det ligger ikke noe «personangrep» i å påpeke det. Læren om psykiske sykdomstilstander er et annet fagområde. Det heter psykiatri.
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Forsvinner bare enkelte innlegg i denne tråden plutselig! Leste for en halvtime et ganske langt godt innlegg som nå er borte. Husker bare ikke fra hvem!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forsvinner bare enkelte innlegg i denne tråden plutselig! Leste for en halvtime et ganske langt godt innlegg som nå er borte. Husker bare ikke fra hvem!
    Vedder en femmer på at det var fra rytmekaj;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ det var fra "dansken med 1000 navn". Dvs tidligere kjent som bla kortvarig og vinterand.

    Mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er vist ikke så enkelt allikevel,selv industri har div problemer å slite med,men utvikling er det.
    Xmultiple - FAQ
    CAT5, CAT5e, CAT6, CAT7 and CAT7a Information
    Return Loss
    CrossTalk Analysis - RJ Connnectors
    Det er utvikling, ja, og det er astronomiske datarater som skal svelges unna. Legg forresten merke til denne:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_11801
    However, in 2008 Category 6A was ratified and allows 10 Gbit/s Ethernet while still using the traditional 8P8C connector. Therefore, all manufacturers of active equipment and network cards have chosen to support the 8P8C for their 10 Gigabit Ethernet products on [2] copper and not the GG45, ARJ45, or TERA. These products therefore require a Class EA channel (Cat 6A). As of 2017 there is no equipment that has connectors supporting the Class F (Category 7) channel.
    Det ville forundre meg meget om de første produktene som ble konstruert for Cat 7 var streamere for to-kanals audio, uansett om Audioquest og andre forsøker å selge «Cat 7» kabling.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Bare så ingen misforstår: Overføring av digitale informasjonspakker er robust og entydig så lenge kabelen er iht spek og hel. Vær dog klar over at det er krav til forlegning i standarden mht f.eks. kabellengde, bøyeradius , avstand til elkraftkabler og kryssing av kabler. Det er forhåpentligvis ingen som tror at så lenge man har en standarisert patchekabel så må det uansett gå bra. Strukturert kabling fungerer utmerket i komplekse anlegg i næringsbygg så 1m til lavdata audiooverføring er ikke komplisert. Det er utfordringer med all kabling, og det løses med kunnskap og rett utstyr (som er billig!). Det løses ikke med magi og overprisede hifimerkeledninger. F.eks Belden er merkekabel her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er enda en ting som fascinerer meg med disse diskusjonene: Visse "subjektivister" på død og liv ha en objektiv (pseudo-)teknisk forklaring på de forskjellene som oppleves, og blir dypt krenket hvis noen tillater seg å spørre om hvordan de kan utelukke forventningsbias og andre psykologiske forklaringer på opplevelsen. Nei, hvis man opplever noe, så det skyldes tekniske forhold, aldri påvirkning fra f eks visuelle inntrykk, forventninger ut fra prislappen, panegyrisk lyriske anmeldelser på SixMoons, eller historiefortelling fra en glætt selger. Uansett hvor fysisk umulig "forklaringen" er. Hvis opplevelsen forsvinner sporløst i en blindtest beviser det bare at blindtest er ubrukelig som metode, ikke at opplevelsen avhenger av synsinntrykket og kunnskapen om hvilken dings som er tilkoblet. Man forkaster heller verdens samlede kunnskap om hvordan elektromagnetisme og akustikk fungerer enn å innrømme at joda, selv "subjektivister" er mennesker med velkjente psykologiske mekanismer.

    Om ikke annet skal det en betydelig selvtillit og det svenskene kaller en dåres envishet til for å innta det standpunktet.
    Dette er egentlig det største mysteriet i denne hobbyen.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Bare så ingen misforstår: Overføring av digitale informasjonspakker er robust og entydig så lenge kabelen er iht spek og hel. Vær dog klar over at det er krav til forlegning i standarden mht f.eks. kabellengde, bøyeradius , avstand til elkraftkabler og kryssing av kabler. Det er forhåpentligvis ingen som tror at så lenge man har en standarisert patchekabel så må det uansett gå bra. Strukturert kabling fungerer utmerket i komplekse anlegg i næringsbygg så 1m til lavdata audiooverføring er ikke komplisert. Det er utfordringer med all kabling, og det løses med kunnskap og rett utstyr (som er billig!). Det løses ikke med magi og overprisede hifimerkeledninger. F.eks Belden er merkekabel her.
    Her må en huske at det er stor forskjell på å overføre datapakker og å overføre lydmolekyler.:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Bare så ingen misforstår: Overføring av digitale informasjonspakker er robust og entydig så lenge kabelen er iht spek og hel. Vær dog klar over at det er krav til forlegning i standarden mht f.eks. kabellengde, bøyeradius , avstand til elkraftkabler og kryssing av kabler. Det er forhåpentligvis ingen som tror at så lenge man har en standarisert patchekabel så må det uansett gå bra. Strukturert kabling fungerer utmerket i komplekse anlegg i næringsbygg så 1m til lavdata audiooverføring er ikke komplisert. Det er utfordringer med all kabling, og det løses med kunnskap og rett utstyr (som er billig!). Det løses ikke med magi og overprisede hifimerkeledninger. F.eks Belden er merkekabel her.
    Her må en huske at det er stor forskjell på å overføre datapakker og å overføre lydmolekyler.:)
    Stemmer det. Komplekse lydmolekyler er store og lister seg vel litt lavere i kabelen og er mer utsatt for digital fasefeil siden det er trangere i bunn av kabelen og dyp bass blir som store sko som dermed blir hengende litt igjen ;).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn