Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Cat5e støtter G så det er ingen grunn til å bytte disse, om man opplever at det veksler å linke mellom 100/1000 så kan det like godt være utstyret som ikke klarer å enes om hastigheten
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.135
    Antall liker
    10.606
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er mindre "crosstalk" i ca6/7 kontra cat5. Kanskje derfor det ble anbefalt tidligere..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det virkelig sånn at en såpass respektert produsent av hifi farer med ren løgn, og at man med dette bare sørger for kynisk mersalg till lojale kunder.
    Ja. Om de gjør det bevisst eller ikke, varierer sikkert.

    Er det virkelig ingen mulighet for at de oppgitte forskjellene på disse kablene overhodet har noe for seg, rent lydmessig?
    Nei, faktisk ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ta en titt på disse tre forskjellige Ethernet-kablene fra Audionet. Produsent oppgir forskjeller både på leder og skjerm.

    Er det virkelig sånn at en såpass respektert produsent av hifi farer med ren løgn, og at man med dette bare sørger for kynisk mersalg till lojale kunder. Er det virkelig ingen mulighet for at de oppgitte forskjellene på disse kablene overhodet har noe for seg, rent lydmessig?

    Network Cables – AUDIONET - Scientific magic.
    De oppgir "Solid Gold connector" og "Ultra solid Gold plated connector"... mulig det finnes annet, men jeg har hittil ikke sett en RJ45 uten gullpletterte kontaktfjærer.
    Om lederne er kopper, sølv eller gull, spiller absolutt ingen rolle, så lenge kabelen oppfyller teknisk spec. Dette spiller direkte på trua om at sølv eller gull gir bedre lyd, noe som betyr absolutt nada i en nettverks kabel.....
    Altså - stort sett humbug... så får vi likevel håpe at kablene holder Cat spec, noe slett ikke alle "vidunderkabler" gjør......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    så får vi likevel håpe at kablene holder Cat spec, noe slett ikke alle "vidunderkabler" gjør......
    Dette er strengt tatt det mest interessante med disse eksotikaene. Det man kjøper på rull eller får med utstyr er garantert laget av noen som faktisk vet hva de driver med, den antagelsen bør man ikke nødvendigvis gjøre når det kommer fra en HiFi-produsent. Det sagt produserer de neppe disse selv uansett, så det er jo en bra sjanse for at de er innenfor spec.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?

    https://www.nkom.no/
    Aner ikke. Kanskje du kan forklare oss hvorfor? Normalt sett ville det potensielt skape mer problemer enn det løste, med mindre vi snakker internt nettverk i en fabrikk eller et annet maskinrom med mye elektromagnetisk støy. Det er langt fra alle nettverksdingser til husbruk som har skjermede/jordede RJ45-kontakter, samtidig som en skjerm som faktisk er jordet i begge ender skaper et unødvendig potensiale for jordsløyfer og jordstøy. Lederparene er trafokoblede og balanserte, men skjermen er det i så fall ikke. Innholdet i pakkene kommer frem uansett, så noen forskjell av typen "strammere bass" vil det ikke bli.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Cat 5 støtter 100 Mbit, mens Cat 6 støtter Gigabit, og Cat 6A eller Cat 7 støtter 10 Gigabit. Bruker du Cat 5 på utstyr som støtter Gigabit, samt at du har en nettlinje på eksempelvis 200 Mbit, så er det dumt å benytte en Cat 5. Utstyret kan skjønne at den er koblet til en Cat 5-kabel og setter porten til 100 Mbit, og du får ikke den hastigheten du betaler for. eventuelt har inne i nettverket ditt.
    Cat 5-kabler har vel knappest vært i salg over disk på flere år, Cat 5e som er det vanlige støtter gigabit opptil 100 meter eller hva det nå er. Jeg har all kabling hjemme med Cat 5e i veggene og får konsekvent ~940 Megabit/s de gangene jeg har testet med iperf.
    Riktig, og jeg forsøkte å finne en Cat 5 kabel her på jobb for å teste men fant bare Cat 5e og en haug Cat 6.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå var/er det en del støy der utstyret står,men skal skjermet kabel være noe suksess kreves det
    en del av jordingen ser det ut til.Kan det ligge noe i disse linkene?


    When Should You Use Shielded vs. Unshielded Ethernet Cable?

    When Should You Use Shielded vs. Unshielded Ethernet Cable? | Component

    . Active equipment can effectively reduce near-end and far-end crosstalk between pairs in a cable using cancellation technology that relies on crosstalk coming from a known source. However, the reason this type of crosstalk is called “alien” is because the source is unknown and cannot be cancelled out by the equipment.


    https://www.blackbox.co.uk/gb-gb/pa...xplains/Copper-Cable/Shielded-Ethernet-Cables


    Proper Ground connections
    It is worth noting that any shielded system must have proper ground connections for the shields. Incorrect grounding opens the possibility for ground loop currents and associated interference to the Ethernet signal. In the worst cases with no proper grounding the shields can actually act as antenna broadcasting high frequency signals from within the cable out into the environment interfering with delicate co located electronic equipment and allowing external detection of the Ethernet data.


    Drain Wire
    A shielded cable will have a wire running the length of the cable between the shield and the insulated wires. This is the drain wire. Normal practice is to have the shield connected to a specific pin at one end. For example, an RS-232 DB25 has pin 1 connected to chassis. The connector shells are not electrically connected to anywhere. So connecting the drain to pin 1 will put the whole cable screen at the potential of pin 1. No current flows but the cable screening is effective. So we would cut the drain at one end, pin drain by itself to pin 1 at the other end etc.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?

    https://www.nkom.no/
    Null betydning FOR LYDKVALITETEN.
    God dag mann økseskaft.
    Når svaret på spørsmålet blir slik tyder det på null peiling omkring emnet.
    Mener å huske du sa at den ikke var EMC-kompatibel. Trygt å se den vanlige utskjellingen fra deg om andres inkompetanse. Litt saklighet?
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?

    https://www.nkom.no/
    Null betydning FOR LYDKVALITETEN.
    God dag mann økseskaft.
    Når svaret på spørsmålet blir slik tyder det på null peiling omkring emnet.
    Mener å huske du sa at den ikke var EMC-kompatibel. Trygt å se den vanlige utskjellingen fra deg om andres inkompetanse. Litt saklighet?
    Er bare en hobby jeg har,blir vel slik når en hverken har utdanning eller danning.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God dag mann økseskaft.
    Når svaret på spørsmålet blir slik tyder det på null peiling omkring emnet.
    Mener å huske du sa at den ikke var EMC-kompatibel. Trygt å se den vanlige utskjellingen fra deg om andres inkompetanse. Litt saklighet?
    Er bare en hobby jeg har,blir vel slik når en hverken har utdanning eller danning.
    Da forstår jeg. Det går an å erstatte utdannelse med udannelse? ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    For å starte med TCP/IP, RFC 793 en standard som kom i 1981 og brukes til så og si alt idag på nettverk og internett mer eller mindre:
    https://www.ietf.org/rfc/rfc0793.txt

    Forenklet utgave:
    https://no.wikipedia.org/wiki/TCP

    Også har man det nye "1000mbit" (IEE802.3ab), som kom i 1999. Som har startet å bli brukt i hifi de siste 2-3 åra:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

    https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.3

    Det er utviklede standarder (av ingeniører) som har vært utprøvd og velprøvd i 10-talls av år i nettverk og i IT/datamaskiner, der det er strenge krav til oppetid og at det ikke skjer feil med pakkene underveis slik at data-strømmer blir korrupt. Dette er grunnmuren til det meste som sagt i OSI-modellen, (Lag1 til Lag3). Hifi blir latterlig i forskjell når man sammenligner hva dette brukes i til vanlig, det brukes på sykehus, digitale arkiver og data imellom land. En eneste bitfeil så er det nok til at data blir korrupt og ubrukelig. Så de som mener at dette er ubrukelig og ikke er bra nok på hifi, kan prøve å sette seg litt mer inn i hva det faktisk innebærer. Dette fungerer i praksis OG i teorien.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.407
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Alt var så meget bedre før, dengang vi hadde analoge nettverkskabler ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?

    https://www.nkom.no/
    Null betydning FOR LYDKVALITETEN.
    God dag mann økseskaft.
    Når svaret på spørsmålet blir slik tyder det på null peiling omkring emnet.
    Godagmannhostesaft. Mulig Nkom ønsker å gi deg mulighet for høy hastighet, men for lyden strømmer over TPC/IP betyr det ingenting om kabelen har 100MB/s eller 1000MB/s Dvs CAT5 ..6...7. Foreslår at du leser deg opp på TCP/IP YouTube kurset jeg linket til i tidligere innlegg her. Så kanskje og får litt mere peiling selv, før du stempler alle som ikke deler din overtro som idioter. Har forresten tilfeldigvis skjermede 5a nettkabler selv, bare bortkastede penger så lenge mottagende enhet ikke har jordet nettverksport . Last ned Ping og hastighets app på mobilen så kan nettverkskapasitet kvalitet og packet loss sjekkes. Det gir en fullverdig sjekk av kabelen og ikke minst sender mottager
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg laster opp alle Iron Maiden platene mine til skybasert lagring, med for dårlig nettverkskabel. Kommer de ned igjen som Gluntan da tro?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan det være en idé å ha med seg en slik hifiethernetledning neste gang man skal på MR? Litt kjipt om f.eks kreft ikke blir oppdaget fordi bildene ikke ble klare nok
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    What?? Bruker dere nettverkskabler i stereoanlegget?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hvilke kabelbukker låter best på hi-end nettverkskabler?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Porselen-sneller,stram bass,organisk mellomtone og luftig topp


    IMG_20180213_214630.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kortvarig

    Der var et meget fint indlæg fra ham men det blev selvfølgelig slettet😐🤔😆
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Jeg leste innlegget , og det var riktig nok ett fint innlegg. Men en nettverkskabel vil fortsatt ikke endre på lyden i annlegget
    Og om man forutsetter at det skulle skje. Så er det grunn til bekymring. Hvis det går ann å endre lyd med bytte av nettverkskabel. Så vil det innebære att kabelen tilfører eller trekker fra noe.
    Hvis det skulle være ett faktum. Så kan vi ikke lenger stole på nettverket som store deler av verden kommuniserer via. Hva gjør dette med rikets sikkerhet. Bør vi koble inn PST i denne saken. Bør vi rett og slett komme med en bekymrings melding.
    Vi trenger nok ikke det. Vi kan bare slå oss til ro, med att en nettverkskabel gjør nettopp det den skal gjøre. Levere nøyaktig den dataen vi sender inn. Ut igjen feilfritt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
    datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
    Altså ikke kabelen i seg selv,dersom jeg forstod "kortvarig" rett.Interessant.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Kun lytting til musikk:
    For i overkant av 3 år siden kjøpte jeg Audioquest Vodka cat7 ethernet-kabel og den er brukt hele tiden. Siste året er kabelen koblet til router derfra inn i en simaudio moon ace integrert forsterker med mind streamer.

    Metode: Lytte, bytte lytte, bytte tilbake og slik går no dagan. De siste dagene har den vanlige ethernet-kabelen stått koblet til anlegget mens jeg kjører igjennom låter jeg kjenner til.

    Lytteinntrykk:
    Nå vil vel kabelrealistene få anfall hvis jeg sier det er forskjeller. Men jeg fant jeg fant en forskjell hos meg.
    Med vanlig gratis cat 5e blir bassen noe mer utflytende og romlete enn Audioquest Vodka som er strammere i bassen. Dette hører man lett med Jule Bergans: "Guilt Trip." Jeg kan jo bable videre om at stemmer blir ørlite mer inneklemt med vanlig ethernet-kabel, men det tror ikke kabelrealistene på allikevel.
    Jeg er definitvt en "kabelrealist", antagelig en hardcore sådann.
    Jeg leste innlegget ditt, registrerte at vi er uenige.
    Deretter søkte jeg opp og hørte på Julie Bergans Guilt trip.
    Julie er flink og velklingende men ikke helt min smak. Men jo da.
    Jeg prøver å lære noe, ikke nødvendigvis ha rett (men hittil har jeg ikke blitt overbevist om noe annet).
    Så ikke noe anfall, men jeg ser jo poenget.
    :)
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
    datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
    Altså ikke kabelen i seg selv,dersom jeg forstod "kortvarig" rett.Interessant.
    Du har nok rett i hva kortvarig siktet til i sitt innlegg. Men vi er fortsatt ute på dypt vann. Hvis nettverkskabelen skulle være synderen her. Som endret karaktistikk i det utstyret den ble tilkoblet. Ville hele prosjektet blitt skrotet i 1981.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
    datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
    Altså ikke kabelen i seg selv,dersom jeg forstod "kortvarig" rett.Interessant.
    Du har nok rett i hva kortvarig siktet til i sitt innlegg. Men vi er fortsatt ute på dypt vann. Hvis nettverkskabelen skulle være synderen her. Som endret karaktistikk i det utstyret den ble tilkoblet. Ville hele prosjektet blitt skrotet i 1981.
    Og dersom kablingen skulle påvirke strømforsyning kilde/last vil det ha ingen praktisk påvirkning noen andre steder enn der det er snakk om lyd.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At nettverkskabelen til streameren skulle ha egenskaper som påvirker strømforsyningen på bedre eller dårligere måter med det resultat at streameren spiller med mer eller mindre forvrengning eller andre måter forandre lydkvaliteten, er så far out at jeg er fristet til å fleipe med at man vel må ha pustet inn for mye linoljedamp for å komme på det. ...men det lar jeg selvsagt være. Det kunne jo oppfattes som et personangrep av sarte sjeler. ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    At nettverkskabelen til streameren skulle ha egenskaper som påvirker strømforsyningen på bedre eller dårligere måter med det resultat at streameren spiller med mer eller mindre forvrengning eller andre måter forandre lydkvaliteten, er så far out at jeg er fristet til å fleipe med at man vel må ha pustet inn for mye linoljedamp for å komme på det. ...men det lar jeg selvsagt være. Det kunne jo oppfattes som et personangrep av sarte sjeler. ;)
    Går ud fra du så også mener der ikke kan høres forskel på 75 ohm kabler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
    datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
    Altså ikke kabelen i seg selv,dersom jeg forstod "kortvarig" rett.Interessant.
    Men, igjen: Den kabelen består av fire trafobalanserte lederpar, typisk uten skjerm. Det betyr at det ikke er jordforbindelse mellom sender og mottaker. Når det sitter en trafo i hver ende av hvert lederpar går det heller ikke DC gjennom signalparene i kabelen. Muligheten for å få gjennom common mode støy har vi allerede diskutert. Hvordan i hele hule skulle den kabelen kunne påvirke strømforsyningene i den ene eller andre enden, annet enn gjennom ting som vil være felles for enhver kabel med tilstrekkelig båndbredde til å ta unna den dataraten som skal overføres?

    @Drossel: Personlig har jeg heller ikke lyktes med å høre forskjell på 75 ohms S/PDIF-kabler, men der er det i det minste en teoretisk mulighet for at det skal være forskjeller på grunn av 1) visse svakheter i dataformatet som kan skape dataavhengig jitter ved begrensninger i båndbredde, og 2) jordforbindelse mellom sender og mottaker via skjerm/signalretur som vil kunne slippe gjennom støy mellom apparatene. Likevel greier jeg ikke å høre noen forskjell mellom slike kabler hos meg. Dette til tross for flere forsøk med kabler av høyst varierende kvalitet. Så lenge det ikke er brudd låter de likt hos meg.

    Ingen av de to problemstillingene for 75 ohm S/PDIF eksisterer for Cat 5e Ethernet, og det finnes heller ingen andre grunner til at det skulle oppstå noen slike forskjeller. Enten virker overføringen, eller så gjør den ikke. Hvis den ikke virker kan det enten være at det blir dropouts med rebuffering eller tverrstopp. Det er ikke så mange andre muligheter, egentlig.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Er jo en hel del kabler som påvirker de små grå hos oss enkle individer. Og hva de kan finner på skal vi ikke kimse av.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
    datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
    Altså ikke kabelen i seg selv,dersom jeg forstod "kortvarig" rett.Interessant.
    Du har nok rett i hva kortvarig siktet til i sitt innlegg. Men vi er fortsatt ute på dypt vann. Hvis nettverkskabelen skulle være synderen her. Som endret karaktistikk i det utstyret den ble tilkoblet. Ville hele prosjektet blitt skrotet i 1981.
    Og dersom kablingen skulle påvirke strømforsyning kilde/last vil det ha ingen praktisk påvirkning noen andre steder enn der det er snakk om lyd.
    Hele poenget mitt er at kabelen er konstruert slik at den ikke skal gi noen påvirkning. Og dette er faktisk helt uavhengig om vi snakker lyd eller om det er en epost som sendes. Hvis kabelen på noen måte kunne innvirke på utstyret ville den blitt skrotet tvert.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At nettverkskabelen til streameren skulle ha egenskaper som påvirker strømforsyningen på bedre eller dårligere måter med det resultat at streameren spiller med mer eller mindre forvrengning eller andre måter forandre lydkvaliteten, er så far out at jeg er fristet til å fleipe med at man vel må ha pustet inn for mye linoljedamp for å komme på det. ...men det lar jeg selvsagt være. Det kunne jo oppfattes som et personangrep av sarte sjeler. ;)
    Går ud fra du så også mener der ikke kan høres forskel på 75 ohm kabler.
    S/PDIF-kabler? Jo, med enkelte (gammeldagse eller «filterløse») DAC-er som er følsomme for jitter etc, så er det nok mulig å fremprovosere/høre i spesielle tilfeller, men S/PDIF er en fullstendig annen (og vesentlig mindre robust) protokoll enn TCP/IP. Nå snakker vi om nettverkskabler.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Nettverkskabler er ikke religion, det er vitenskap og forskning..
    Alt står dokumentert i RFCer (linket til noen i min forrige post) på hvordan ting skal integreres og fungere som en standard. Disse finnes det mange av. Tviler på at noen hifi(kabel)-produsenter har sendt inn eller dokumentert noen slike.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn