Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Med en gang Telegärtner kom ut med en ny, fancy RJ45 konnektor (MFP8) så hev bransjen seg på bruk av denne, inkludert vikarierende rosemaling.
    Etter min mening er det cat.x skjerming alene som har potensiale til å påvirke overførsel. Hvis komponenter i begge ender har DC supply og ingen jording, så hjelper ikke dette heller. I enkelte sammenhenger kan ting faktisk forverres og skape jordsløyfer. Det mest irriterende med fancy kabler (som heller ikke holder spec) er at konnektoren er så bulky at de kommer i konflikt med hverandre rent fysisk ved inn-plugging.

    Problemstillinger rundt kabler for analog overførsel må ikke forveksles med det som diskuteres i denne tråden.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Nei. Det sagt så havnet jeg via noen linker på forumet til greteroede.no en gang. Det var vanskelig å slutte å lese, det skal jeg innrømme. Fellesnevneren? Så åpenbart hvorfor det ikke funker. Damene på det forumet har i det minste et høyst reelt og enkelt kvantifiserbart problem. Det er mer enn man kan si om folk som sliter med lyden i generiske nettverkskabler.
    Bra poeng men det er kanskje enda verre å lure folk med ordentlige problemer !
    Nå roter dere fælt.
    Grethe Roede forteller folk at hvis de spiser mindre, spiser sunnere og mosjonerer så går de fleste ned i vekt.
    Tror det er allmenn enighet om at dette fungerer.
    Tjenestene til GR er for øvrig heller ikke spesielt kostbare i forhold til mye andre kurs man kan ta på fritida.

    På hvilken måte kan det sammenlignes med nettverkskabler kokt i snake-oil til en vanvittig pris?

    Men siden dette er aktuell tematikk for meg (og mange andre) hører jeg gjerne hvorfor det ikke fungerer - og hvis du har tips om hva som fungerer tar jeg gjerne i mot råd og dåd.
    :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Leste i ett tidligere innlegg om en app og noe om ping og jitter.

    Ser det varierer en del på verdiene når jeg kjører nettfart.no. for å teste kapasiteten på breibåndet.

    Ping sånn ca. mellom 25 og 30 ms
    jitter mellom 4 og 20 ms.

    Hvilken betydning har disse verdiene?Er verdiene "normale"?
    Helt normale.

    Ping måler hvor lang tid det tar fra maskinen din sender en IP-pakke til adressen du pinger, til den får svar tilbake. Lange svartider gir litt mer latency. Altså tiden det tar før maskinen din begynner å motta data.

    Jitter er, vel... jitter. Feil i tidsdomenet. Det skal mye til før feilkorrigeringen i TCP/IP ikke håndterer dette i realtime.

    Disse verdiene er i alle fall ingenting å bekymre seg for.

    Ga ping noe info opm pakketap?
    Ingen info om pakketap.Hva må jeg laste ned på PC for å få den opplysningen (link)?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting.

    Du starter et kommandovindu ved å skrive inn "cmd" i feltet på startmenyen der det står "søk etter programmer og filer".

    I tekstvinduet som kommer opp skriver du f.eks. "ping www.vg.no" og trykker enter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nei. Det sagt så havnet jeg via noen linker på forumet til greteroede.no en gang. Det var vanskelig å slutte å lese, det skal jeg innrømme. Fellesnevneren? Så åpenbart hvorfor det ikke funker. Damene på det forumet har i det minste et høyst reelt og enkelt kvantifiserbart problem. Det er mer enn man kan si om folk som sliter med lyden i generiske nettverkskabler.
    Bra poeng men det er kanskje enda verre å lure folk med ordentlige problemer !
    Nå roter dere fælt.
    Grethe Roede forteller folk at hvis de spiser mindre, spiser sunnere og mosjonerer så går de fleste ned i vekt.
    Tror det er allmenn enighet om at dette fungerer.
    Tjenestene til GR er for øvrig heller ikke spesielt kostbare i forhold til mye andre kurs man kan ta på fritida.

    På hvilken måte kan det sammenlignes med nettverkskabler kokt i snake-oil til en vanvittig pris?

    Men siden dette er aktuell tematikk for meg (og mange andre) hører jeg gjerne hvorfor det ikke fungerer - og hvis du har tips om hva som fungerer tar jeg gjerne i mot råd og dåd.
    :)
    Fordi det legger opp til en deprimernde livsstil med måling, veiing og telling av kalorier, noe som ikke er særlig gjennomførbart over tid. Samt et etter mitt syn ekstremt døllt kosthold hvor svært mye av det som er godt er nei-mat. Lite mat og mat som metter lite som brødskiver og magert alt mulig. Her, som andre steder fyker folk stort sett opp i vekt i tiden etterpå. Metoden er sikkert grei nok, men lett å skjønne at de fleste sprekker etterpå.

    Trådene på forumet heter stort sett «på’n igjen» og lignende.

    For at noe skal funke over tid må det være noe man er noenlunde komfortabel med. Hva det måtte være får den enkelte finne ut av selv. Min greie er mye god mat og mye trening.

    Men dette ble veldig OT...
     

    Espenaa

    Medlem
    Ble medlem
    19.02.2018
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Som dere vet består et digitalt signal av 0 og 1. Styrken på signalet bestemmer om den blir 0 eller 1.
    Det er ganske god margin mellom disse, så lenge man holder seg innfor utstyres toleranse nivå.

    Det finnes ikke en dårlig 0 eller en god 1 i digitale verden.

    Men skjerming av kabelen kan ha noe for seg. Du kan få noe vi kaller next-feil dersom 2 eller flere nettverkskabler ligger parallelt flere meter eller kablene ligger tett på strømkabler etc. Også klemming av TP kabler kan føre til next feil.
    Da vil det bli bitfeil som kanskje kan føre til hakking i lyden. Overhøring kan løses med å kjøpte en F-FTP patche kabel. Dersom denne skal kobles til nettverksuttak i vegg må også kabelnettet i vegg frem til kilde være av F-FTP type, vanligvis er dette U-UTP eller U-FTP. Fra utstyr til Utstyr kan det fungere med F-FTP.

    Har et måleinstrument som tester nettverkskabler, hadde vært litt artig å måle en kabel fra biltema vs en rådyr for å se om det var noen målbere forskjeller.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fordi det legger opp til en deprimerende livsstil med måling, veiing og telling av kalorier, noe som ikke er særlig gjennomførbart over tid. Samt et etter mitt syn ekstremt døllt kosthold hvor svært mye av det som er godt er nei-mat.
    Som kjent er livet kun en lang og trøstesløs etappe i påvente av døden..... :'(
    Da er det greit å dulle seg inn i en selvsuggesjon som antyder at det er forskjell på kabler, slik at man beholder en liten gnist ihvertfall. :rolleyes: :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Både Roede senior og junior er da relativt "knubne" skapninger :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Som dere vet består et digitalt signal av 0 og 1. Styrken på signalet bestemmer om den blir 0 eller 1.
    Det er ganske god margin mellom disse, så lenge man holder seg innfor utstyres toleranse nivå.

    Det finnes ikke en dårlig 0 eller en god 1 i digitale verden.

    Men skjerming av kabelen kan ha noe for seg. Du kan få noe vi kaller next-feil dersom 2 eller flere nettverkskabler ligger parallelt flere meter eller kablene ligger tett på strømkabler etc. Også klemming av TP kabler kan føre til next feil.
    Da vil det bli bitfeil som kanskje kan føre til hakking i lyden. Overhøring kan løses med å kjøpte en F-FTP patche kabel. Dersom denne skal kobles til nettverksuttak i vegg må også kabelnettet i vegg frem til kilde være av F-FTP type, vanligvis er dette U-UTP eller U-FTP. Fra utstyr til Utstyr kan det fungere med F-FTP.

    Har et måleinstrument som tester nettverkskabler, hadde vært litt artig å måle en kabel fra biltema vs en rådyr for å se om det var noen målbere forskjeller.
    Det er ikke 0 og 1. Det er firkanter op eller ned. Der kan ikke sendes tal igennem et kabel. Desuden kan firkanter være deforme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Eller på norsk: hvor mye Ping varierer.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Som dere vet består et digitalt signal av 0 og 1. Styrken på signalet bestemmer om den blir 0 eller 1.
    Det er ganske god margin mellom disse, så lenge man holder seg innfor utstyres toleranse nivå.

    Det finnes ikke en dårlig 0 eller en god 1 i digitale verden.

    Men skjerming av kabelen kan ha noe for seg. Du kan få noe vi kaller next-feil dersom 2 eller flere nettverkskabler ligger parallelt flere meter eller kablene ligger tett på strømkabler etc. Også klemming av TP kabler kan føre til next feil.
    Da vil det bli bitfeil som kanskje kan føre til hakking i lyden. Overhøring kan løses med å kjøpte en F-FTP patche kabel. Dersom denne skal kobles til nettverksuttak i vegg må også kabelnettet i vegg frem til kilde være av F-FTP type, vanligvis er dette U-UTP eller U-FTP. Fra utstyr til Utstyr kan det fungere med F-FTP.

    Har et måleinstrument som tester nettverkskabler, hadde vært litt artig å måle en kabel fra biltema vs en rådyr for å se om det var noen målbere forskjeller.
    Det er ikke 0 og 1. Det er firkanter op eller ned. Der kan ikke sendes tal igennem et kabel. Desuden kan firkanter være deforme.
    Det senders ut og tas imot signaler som er over og under terskelverdier. Det blir en serie firkanter. Mottar man signal over en terselverdi regnes det som 1 og er det under en terskelverdi regnes det som 0. Det spiller liten rolle om signalet som tas imot ser helt ut som firkanter eller er forvrengt. I tillegg blir som andre har sagt signalet kodet sik at man kan kompensere for feil. Dermed kan du aldri få farget lyd av at signalet, evt rekken med firkanter, er forvrengt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Uttrykkes det da i kvadratsekunder, subsidiært kvadratmillisekunder? Eller skulle det vært beregnet som RMS for å holde seg som sekunder?

    Edit: dette var til innlegget om jitter.
     

    Espenaa

    Medlem
    Ble medlem
    19.02.2018
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Som dere vet består et digitalt signal av 0 og 1. Styrken på signalet bestemmer om den blir 0 eller 1.
    Det er ganske god margin mellom disse, så lenge man holder seg innfor utstyres toleranse nivå.

    Det finnes ikke en dårlig 0 eller en god 1 i digitale verden.

    Men skjerming av kabelen kan ha noe for seg. Du kan få noe vi kaller next-feil dersom 2 eller flere nettverkskabler ligger parallelt flere meter eller kablene ligger tett på strømkabler etc. Også klemming av TP kabler kan føre til next feil.
    Da vil det bli bitfeil som kanskje kan føre til hakking i lyden. Overhøring kan løses med å kjøpte en F-FTP patche kabel. Dersom denne skal kobles til nettverksuttak i vegg må også kabelnettet i vegg frem til kilde være av F-FTP type, vanligvis er dette U-UTP eller U-FTP. Fra utstyr til Utstyr kan det fungere med F-FTP.

    Har et måleinstrument som tester nettverkskabler, hadde vært litt artig å måle en kabel fra biltema vs en rådyr for å se om det var noen målbere forskjeller.
    Det er ikke 0 og 1. Det er firkanter op eller ned. Der kan ikke sendes tal igennem et kabel. Desuden kan firkanter være deforme.
    Det senders ut og tas imot signaler som er over og under terskelverdier. Det blir en serie firkanter. Mottar man signal over en terselverdi regnes det som 1 og er det under en terskelverdi regnes det som 0. Det spiller liten rolle om signalet som tas imot ser helt ut som firkanter eller er forvrengt. I tillegg blir som andre har sagt signalet kodet sik at man kan kompensere for feil. Dermed kan du aldri få farget lyd av at signalet, evt rekken med firkanter, er forvrengt.
    Akuratt det jeg ville frem til, det skal ganske mye til før en 0 blir til 1 og motsatt. Uansett derformering er det ikke forskjell på bit-en som lages av den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Og skulle en 0 bli til 1 vil pakken bli forkastet og sendt på nytt slik at den pakken som mottas er identisk med den som ble sendt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Og skulle en 0 bli til 1 vil pakken bli forkastet og sendt på nytt slik at den pakken som mottas er identisk med den som ble sendt.
    Ja, og en helt relevant analogi er at for kunden ville det ikke oppfattes som noen forbedring i det hele tatt om Posten (Bring, DHL, Joker Nord) brukte Ferrari, Tesla eller vanlige kassebiler for å levere på døren.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hva sier dette om hifisentralen når denne er den mest populære tråden for tiden!!!
    Det trekker ihvertfall ikke flere medlemmer...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Uttrykkes det da i kvadratsekunder, subsidiært kvadratmillisekunder? Eller skulle det vært beregnet som RMS for å holde seg som sekunder?
    Standardavviket er roten av kvadratet av summen av avvikene fra middelverdien. Standardavviket får da benevnelsen s^(1/2) {altså roten av s} hvis måleverdiene har benevnelse s. Det gir kvadratet av standardavviket benevnelsen (s^(1/2))^2 som da blir s, altså samme som måleverdiene.
    En enklere måte å si "kvadratet av standardavviket" er å si variansen (varians=stddev*stddev), men for å toppe "jitter" så sa jeg det slik jeg gjorde :cool:
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Uttrykkes det da i kvadratsekunder, subsidiært kvadratmillisekunder? Eller skulle det vært beregnet som RMS for å holde seg som sekunder?
    Standardavviket er roten av kvadratet av summen av avvikene fra middelverdien. Standardavviket får da benevnelsen s^(1/2) {altså roten av s} hvis måleverdiene har benevnelse s. Det gir kvadratet av standardavviket benevnelsen (s^(1/2))^2 som da blir s, altså samme som måleverdiene.
    En enklere måte å si "kvadratet av standardavviket" er å si variansen (varians=stddev*stddev), men for å toppe "jitter" så sa jeg det slik jeg gjorde :cool:
    Nei, standardavviket har same dimensjon som inputverdiene, altså sekunder. Roten av kvadratavvikene gir samme enhet som utgangspunktet. Variansen er i kvadratsekunder, standardavviket er i sekunder. Ferdig debattert :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Akkurat det jeg ville frem til, det skal ganske mye til før en 0 blir til 1 og motsatt. Uansett deformering er det ikke forskjell på bit-en som lages av den.
    I streaming-sammenheng (feks. over S/PDIF) så kan jitter oppstå hvis flanken er mindre eller mer steil enn den skulle være, slik at Schmitt-triggeren (i mottaker-enden) sin terskelverdi for bit-switching blir nådd på feil tidspunkt. Her er også litt hysterese inne i bildet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva sier dette om hifisentralen når denne er den mest populære tråden for tiden!!!
    Det trekker ihvertfall ikke flere medlemmer...
    Hvis fremste kvalifikasjon for nye medlemmer er å tro på Åndenes makt og Julenissen, er vel det i seg selv nokså betenkelig..?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I streaming-sammenheng (feks. over S/PDIF) så kan jitter oppstå hvis flanken er mindre eller mer steil enn den skulle være, slik at Schmitt-triggeren (i mottaker-enden) sin terskelverdi for bit-switching blir nådd på feil tidspunkt. Her er også litt hysterese inne i bildet.
    Flanken på en firkant kan aldri bli for steil... ideelt sett og som designgrunnlag ønsker vi alltid flanker med dirac-pulsens stigetid.. :rolleyes: ( så rask som tenkelig mulig..)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Nei, standardavviket har same dimensjon som inputverdiene, altså sekunder. Roten av kvadratavvikene gir samme enhet som utgangspunktet. Variansen er i kvadratsekunder, standardavviket er i sekunder. Ferdig debattert :)
    Ja selvfølgelig, slik går det når man både skal jobbe og forsøke å gjøre noe annet :p

    Det som rotet det til er at NextGenTel [n] påstår at jitter er varians. Kanskje de egentlig mener variasjon, eller range, eller noe helt annet?
    Ookla og de andre oppgir jitter i s (ms).

    [n] https://www.nextgentel.no/blogg/2016/08/17/tips-nar-maler-netthastighet/
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I streaming-sammenheng (feks. over S/PDIF) så kan jitter oppstå hvis flanken er mindre eller mer steil enn den skulle være, slik at Schmitt-triggeren (i mottaker-enden) sin terskelverdi for bit-switching blir nådd på feil tidspunkt. Her er også litt hysterese inne i bildet.
    Flanken på en firkant kan aldri bli for steil... ideelt sett og som designgrunnlag ønsker vi alltid flanker med dirac-pulsens stigetid.. :rolleyes: ( så rask som tenkelig mulig..)
    Jada - ser den, blir liksom litt som 'harmonisk sinus' men en firkantpuls kan ha overlagret støy og trenger ikke ha perfekt flankesteilhet når man studerer den på et scope.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og jeg blir stadig overasket at det dukker opp helt nye medlemmer som argumenterer som om de har vært på HFS i en årrekke. Tør de ikke argumentere under sitt vanlige nick? Tåpelig i mine øyne og ører!
    Ikke vet jeg. Ja det er et gammelt medlem som ankom i ny drakt. Skjønner heller ikke slikt. Har siden registrering vært innlogget med begge brukernavn. Tenker han skal få svare selv på spørsmålet. Å operere under "falsk flagg" er faktisk ikke greit i det hele tatt.
    Gammelt innlegg:
    Jeg fikk ikke noe svar fra han og noterer meg at begge brukernavn nå er slettet. En danske som bor på Østlandet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.237
    Antall liker
    5.188
    Akkurat det jeg ville frem til, det skal ganske mye til før en 0 blir til 1 og motsatt. Uansett deformering er det ikke forskjell på bit-en som lages av den.
    I streaming-sammenheng (feks. over S/PDIF) så kan jitter oppstå hvis flanken er mindre eller mer steil enn den skulle være, slik at Schmitt-triggeren (i mottaker-enden) sin terskelverdi for bit-switching blir nådd på feil tidspunkt. Her er også litt hysterese inne i bildet.
    I SPdif er klokkesignalet embedda i datastrømmen og gjenvinnes direkte fra denne. Det er vesensforskjellig fra pakkebasert streaming som USB eller audio over IP. USB-audio synkroniserer på start-of-frame eller første bitet i pakken (synkron USB), eller gjennom at mottakeren sender handshakes til transmitteren og ber den sende raskere/langsommere hvis bufferet i mottakeren blir for fullt eller tomt (asynkron USB). Det er med andre ord ingen avhengighet mellom innholdet i datastrømmen og hvordan mottakeren klokker dataene ut. Og for asynkron USB er det heller ingen avhengighet mellom timingen av pakkene og hvordan mottakeren klokker data ut. For AoIP er det mer komplisert siden IP-nettverk er asynkrone og pakkene ikke en gang alltid kommer i rett rekkefølge. Vet ikke i detalj hvordan det funker, men det er asynkron overføring med timestamps og handshakes og greier (mer info om det her og her).

    I asynkron pakkebasert streaming er det ikke påkrevd at dataene har konstant timing, da hadde ikke AoIP fungert i det hele tatt.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er bare datafolk igjen på denne tråden. Jeg sier ikke at datafolk ikke er opptatt av lyd, men denne diskusjonen blir for høytsvevende for meg. Kanke noen forklare hva AoIP er for noe. Kanskje det har samme funksjon til å rette opp pakkefeil, som doble fustasjopphengsforkoblinger koblet i serie? :p
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    En delprotokoll for overføring av digital audio.
    Litt relevant tilogmed.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er bare datafolk igjen på denne tråden. Jeg sier ikke at datafolk ikke er opptatt av lyd, men denne diskusjonen blir for høytsvevende for meg. Kanke noen forklare hva AoIP er for noe. Kanskje det har samme funksjon til å rette opp pakkefeil, som doble fustasjopphengsforkoblinger koblet i serie? :p
    Man kan muligens tillate seg å mene at du på en utmerket måte illustrerer et sentralt problem i high end audio. Hvis man overhodet ikke har peiling på hvordan dingsene fungerer, og heller ikke vil eller kan google helt grunnleggende begreper for å lære noe om det, vil "seriekoblede fustasjopphengsforkoblinger" virke like plausibelt i en reklame som "ethernet over twisted pairs". Hvis det også er kombinert med høy betalingsvilje er man et glimrende mål for sjarlataner.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Er bare datafolk igjen på denne tråden. Jeg sier ikke at datafolk ikke er opptatt av lyd, men denne diskusjonen blir for høytsvevende for meg. Kanke noen forklare hva AoIP er for noe. Kanskje det har samme funksjon til å rette opp pakkefeil, som doble fustasjopphengsforkoblinger koblet i serie? :p
    Man kan muligens tillate seg å mene at du på en utmerket måte illustrerer et sentralt problem i high end audio. Hvis man overhodet ikke har peiling på hvordan dingsene fungerer, og heller ikke vil eller kan google helt grunnleggende begreper for å lære noe om det, vil "seriekoblede fustasjopphengsforkoblinger" virke like plausibelt i en reklame som "ethernet over twisted pairs". Hvis det også er kombinert med høy betalingsvilje er man et glimrende mål for sjarlataner.
    <OffTopic>
    "Vi" har et senter i Nordnorge der en elektriker for noen år siden skulle koble opp 6 nettverkspunkter i et lokale som skulle benyttes til opplæring innen IT. Jobben ble gjort, og vi opplevde store nettverksproblemer på senteret. Feilsøking per telefon medførte at det nye "nettet" ble koblet fra og alt fungerte så fint. Elektriker klagde til de på senteret at "De i OSLO ikke trodde at han kunne jobben sin!" Den lokale IT-læreren mente og at dette var søringane sin feil, for han kjente jo elektrikeren.

    Flere lignende problemer medførte at jeg måtte på befaring.

    Lett måpende/lattermild/forbløffet måtte jeg konstatere at lokal elektriker hadde seriekoblet en ethernet nettverkskabel til 6 nettverks-uttak, noe som kortsluttet hele nettverket da det ble koblet til..

    Vedkommende elektriker var ikke i nærheten av å kunne jobben sin.
    </OffTopic>
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg hadde en fyr fra Get innom for å fikse kabel-TV. Han stønnet tungt å sa at «dette er et klassisk eksempel på at elektrikere bør holde seg til der de kan, nemlig sterkstrøm».

    Elektrikere driver generelt ikke med datanettverk. Men de burde klare å koble det, jeg som ufaglært klarer det fint selv. Er ikke vanskelig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En elektrikerbedrift verdt honoraret bør da sende folkene på kurs for å koble nettverk også...

    På min forrige arbeidsplass var det samme elektrikerbedrift som koblet både strøm, ethernett og fiber, uten at det var noe grums med det...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn