Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Er du troende?
    Jeg er hyper-realist og teknolog. Er det så vanskelig å oppfatte? Jeg har også erfart mye om forventningsbias og hvordan sansene lures, både hørsel og syn.
    Har du hørt om McGurk-effekten? Den er et slående eksempel på at det er helt umulig å ikke bli lurt, selv om man er klar over det!
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Jeg er hyper-realist og teknolog. Er det så vanskelig å oppfatte? Jeg har også erfart mye om forventningsbias og hvordan sansene lures, både hørsel og syn.
    Har du hørt om McGurk-effekten? Den er et slående eksempel på at det er helt umulig å ikke bli lurt, selv om man er klar over det!
    I tillegg baserer hele diskusjonen rundt nettverkskabler seg på feil premiss. Det er ikke lyd vi overfører, det er data. Så lenge datastrømmene kan leses i begge ender av kabelen kan det ikke skje noen påvirkning av lyden. I det øyeblikket datastrømmen ikke kan leses blir lyden påvirka, for da blir det stille.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    I tillegg baserer hele diskusjonen rundt nettverkskabler seg på feil premiss. Det er ikke lyd vi overfører, det er data. Så lenge datastrømmene kan leses i begge ender av kabelen kan det ikke skje noen påvirkning av lyden. I det øyeblikket datastrømmen ikke kan leses blir lyden påvirka, for da blir det stille.
    For oss som har løst problemstilling best mulig optimalt med UTP kabler er nok det riktig. Men mange audiofile har bestemt seg for å følge rådgiving fra hi-end bransjen og som insisterer på at man skal ta med seg støygulvet fra nettverket med inn til sin streamer/DAC.

    Da har man skapt en analog sammekobling som kan varieres i det uendelige med ulike L/C filter som kombinasjoner av kabler og switcher faktisk reelt skaper.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fin forretningsmodell, det der. Først skape et helt unødvendig problem, og så selge remedier som flytter rundt på det. Hør, det gjør en forskjell!

    Jeg mener fortsatt at wifi gjennom fem-seks meter luft er et helt utmerket galvanisk skille.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg er hyper-realist og teknolog. Er det så vanskelig å oppfatte? Jeg har også erfart mye om forventningsbias og hvordan sansene lures, både hørsel og syn.
    Har du hørt om McGurk-effekten? Den er et slående eksempel på at det er helt umulig å ikke bli lurt, selv om man er klar over det!
    Den er grei. Ja, det er nok mye i det med bias. Tviler ikke på det. Man står egentlig bare igjen men noen subjektive erfaringer om endringer i lyden ved bytte av nettverkskabler, som i den store sammenhengen er irrelevant. Om mine erfaringer er relevant for noen får den enkelte avgjøre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja om det ikke var for at det er på grensen til ren svindel ville jeg også berømmet ideen.

    Men jeg er vedlig fasinert at så mange opplever det som å låte bedre. Dette fenomenet har jeg lyst å lære mer om.

    Disse Ansuz predikantene kan godt være at de er inne på noe når de bevisst tilsetter støy (de kaller det analog ditter) i noen av apparatene sine. Når jeg selv har lekt med dette og blander støykilder med lydsignal skjer det av og til ting som ikke forstår. Men her jobber jeg med hørbar støy, ikke slik som disse fenomene som trolig ikke lett kan skilles fra grunnstøy i anlegget.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hvorfor tror dere en switch er kåret til årets produkt i Stereo+ ?
    Fordi Stereo+ lever i en synergi med hi-end bransjen. Som betyr at den ene parten får dårligere levevilkår uten den andre.
    Det samme bladet får på pukkelen for sin entusiasme for teknologier som MQA som andre mener tilfører audisignalene samme problem, — støy!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor tror dere en switch er kåret til årets produkt i Stereo+ ?
    Fordi de sikkert kan hifi, men ikke nettverk/data? Og som mange andre som foretrekker teknologi fra 50-60-tallet så kan det hende de ikke har vært borti full duplex på nettverk før..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har de kåret en nettverksswitch til årets produkt? Hvor finner vi den infoen?
    Husker da lydogbilde ble mer og mer bilde og kamera.
    Stereo+ blir tydligvis mer og mer IT og nettverk. Det er sikkert der de har ekspertisen sin

    EDIT: Ser det er siste nummer.
    Jo en switch som "de tror blir stående" er blitt kåret til 1 av 40 av årets produkter i kategorien tilbehør.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg spiller helt problemfritt av 4K UHD Blu-ray filmer med båndbreddekrav på omlag 100mbit/s pluss over Wi-Fi regelmessig. Jeg er derfor ikke spesielt bekymret over Roon endpointets krav til en megabit eller to per sekund. Hvorfor ikke gå for skikkelig galvanisk skille når det ikke finnes ulemper? Nå vet jeg jo godt at mange Wi-Fi nett er bare sorgen, så UTP har selvsagt sin plass fremdeles.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner heller ikke hvorfor lyden blir bedre med switch, men jeg skal ihvertfall prøve det :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har de kåret en nettverksswitch til årets produkt? Hvor finner vi den infoen?
    Husker da lydogbilde ble mer og mer bilde og kamera.
    Stereo+ blir tydligvis mer og mer IT og nettverk. Det er sikkert der de har ekspertisen sin

    EDIT: Ser det er siste nummer.
    Jo en switch som "de tror blir stående" er blitt kåret til 1 av 40 av årets produkter i kategorien tilbehør.
    Her er anmeldesen: lydkvalitet 9.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller helt problemfritt av 4K UHD Blu-ray filmer med båndbreddekrav på omlag 100mbit/s pluss over Wi-Fi regelmessig. Jeg er derfor ikke spesielt bekymret over Roon endpointets krav til en megabit eller to per sekund. Hvorfor ikke gå for skikkelig galvanisk skille når det ikke finnes ulemper? Nå vet jeg jo godt at mange Wi-Fi nett er bare sorgen, så UTP har selvsagt sin plass fremdeles.
    Hva er skikkelig galvanisk skille ?

    464009E2-0111-49C3-AC02-7791428CAA02.jpeg
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Et gåsehud utbrudd av episke proporsjoner som de beskriver får meg til å ville prøve den switchen. Jeg snakket med OHC og de sa jeg kunne kjøpe den switchen av de for 6000 på nettet og levere den tilbake hvis jeg ikke likte den.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Et gåsehud utbrudd av episke proporsjoner som de beskriver får meg til å ville prøve den switchen. Jeg snakket med OHC og de sa jeg kunne kjøpe den switchen av de for 6000 på nettet og levere den tilbake hvis jeg ikke likte den.
    Om du hopper på hadde vært artig om du bestilte en slik samtidig for sammenligning. Den er gått litt opp i pris nå og koster 264,-
    Samme hovedkort som Ståhei Switchen. Forskjellen er at den har vanlig stålkabinett, crystall-oscillator og billig strømvorte.

    Om du sammenligner og insisterer på å bruke skjermet kabel kan en intressant øvelse være å teste begge ved å kryssbytte strømforsyninger da de trolig vil påvirke sluttresultatet ulikt.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Om du hopper på hadde vært artig om du bestilte en slik samtidig for sammenligning. Den er gått litt opp i pris nå og koster 264,-
    Samme hovedkort som Ståhei Switchen. Forskjellen er at den har vanlig stålkabinett, crystall-oscillator og billig strømvorte.

    Om du sammenligner og insisterer på å bruke skjermet kabel kan en intressant øvelse være å teste begge ved å kryssbytte strømforsyninger da de trolig vil påvirke sluttresultatet ulikt.
    Jeg fåreslår at du gjør det selv mvh :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg fåreslår at du gjør det selv mvh :)
    Jeg søker ikke svar på dette siden jeg har landet en konklusjon. Du forsøkte fremstå som om du søker svar og er villig til å betale 6k for dette. Da er 264 omtrent samme som porto til/fra. Men jeg tolker din dialog nå mer som du er her for å selge varer.

    En switch for hjemmenett består av en enkel datamaskin med spesefikk programvare. For hjemmenettverk leser den kun ut MAC adressen fra innkommende og utgående datapakker og slår opp i tabellen i minnet som forteller den hvilke fysisk port datapakken skal sendes videre til. Dette foregår på hovedkortet og på ingen tidspunkt sjekker en switch om datapakken inneholder musikk, bilder eller sure drops.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg søker ikke svar på dette siden jeg har landet en konklusjon. Du forsøkte fremstå som om du søker svar og er villig til å betale 6k for dette. Da er 264 omtrent samme som porto til/fra. Men jeg tolker din dialog nå mer som du er her for å selge varer.

    En switch for hjemmenett består av en enkel datamaskin med spesefikk programvare. For hjemmenettverk leser den kun ut MAC adressen fra innkommende og utgående datapakker og slår opp i tabellen i minnet som forteller den hvilke fysisk port datapakken skal sendes videre til. Dette foregår på hovedkortet og på ingen tidspunkt sjekker en switch om datapakken inneholder musikk, bilder eller sure drops.
    Den switchen jeg har sett på er gratis å prøve i 14 dager og hvis jeg hører at det blir bedre lyd med den betaler jeg 6000kr og beholder den :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    De fleste vil handle seriøs hifi i hifibutikker.
    Men tilsynelatende så er det ikke så farlig med data?
    Jeg foretrekker å handle hifi hos hifibutikk, men data og nettverk foretrekker jeg å handle hos seriøse butikker som har data og nettverk.

    Enkelt og greit..

    Snart begynner vel hifisjapper å selge vaskemaskiner og kjøkkenmaskiner også.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Den switchen jeg har sett på er gratis å prøve i 14 dager og hvis jeg hører at det blir bedre lyd med den betaler jeg 6000kr og beholder den :)
    Du kan jo kjøpe den til 264 samtidig og koble til med en UTP kabel og sammenligne. Kanskje du kan spare 5700 kroner?
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    574
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    De fleste vil handle seriøs hifi i hifibutikker.
    Men tilsynelatende så er det ikke så farlig med data?
    Jeg foretrekker å handle hifi hos hifibutikk, men data og nettverk foretrekker jeg å handle hos seriøse butikker som har data og nettverk.

    Enkelt og greit..

    Snart begynner vel hifisjapper å selge vaskemaskiner og kjøkkenmaskiner også.
    Eller nettverksjapper å selge hifi.......
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo kjøpe den til 264 samtidig og koble til med en UTP kabel og sammenligne. Kanskje du kan spare 5700 kroner?
    Jeg vet ikke hva en utp kabel er og hvis noen er interessert i å prøve den saken til 264 å sammenligne med den switchen jeg har sett på hadde det vert artig og sett hva utfallet ble. Jeg har store problemer med å bevege meg pga alvorlig kols så jeg orker ikke selv.
     
    Sist redigert:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo kjøpe den til 264 samtidig og koble til med en UTP kabel og sammenligne. Kanskje du kan spare 5700 kroner?
    Hvis du orker å kjøpe den saken til 264 og sende den til meg kan jeg sikkert klare å sammenligne de, men det hender ting tar litt tid her da jeg må ha hjelp til å koble til og sånn :) Sender den selvførgelig tilbake til deg.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Ok. Da lager jeg i samme slengen et lineært powersupply med overdimensjonert kapasitet og filtrering du kan bruke. Da kan denne switchen stå rett ved streamer og så sender jeg med 1 meter UTP kabel.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg tenker at noen merker er bedre enn andre (gjelder både nettverk, data og hifi), 3Com er et firma som gikk konk tidlig 2000-tallet. De lagde utrolig gode switcher, men når det er kun lag1 og 2 de hadde å tilby så ble det ikke den store suksessen lengre når alle konkurentene hadde også lag3 (routing) i tillegg til gigabit til en mye rimeligere sum..
    Gjett hvor i løypa de audiofile switchene er? Jeg tenker at de ikke har livets rett i det hele tatt, og at de er lagd på 20 år gammel teknologi (og pris)..

    Ihvertfall så får jeg (og sikkert flere) noen tanker rundt enkelte produsenter av hifi og prisen de tar for dette rælet av nettverkskomponenter de lager, og det frister faktisk ikke å prøve hverken nettverk, høyttalere eller forsterkere av de engang da det tydeligvis er satt på et siffer ekstra der også.. Ikke så veldig interessant med hverken rebrandet Eltax høyttalere eller 3Com switcher nå idag og ihvertfall ikke betale en halv mill for det i tillegg!


    Eller nettverksjapper å selge hifi.......
    Det gjør de allerede, de aller fleste faktisk! Og enkelte har til og med noen seriøse merker med hifi også. I motsetning til hifisjapper som selger useriøse merker med nettverksutstyr..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Men jeg tenker at noen merker er bedre enn andre (gjelder både nettverk, data og hifi), 3Com er et firma som gikk konk tidlig 2000-tallet. De lagde utrolig gode switcher, men når det er kun lag1 og 2 de hadde å tilby så ble det ikke den store suksessen lengre når alle konkurentene hadde også lag3 (routing) i tillegg til gigabit til en mye rimeligere sum..
    Gjett hvor i løypa de audiofile switchene er? Jeg tenker at de ikke har livets rett i det hele tatt, og at de er lagd på 20 år gammel teknologi (og pris)..

    Ihvertfall så får jeg (og sikkert flere) noen tanker rundt enkelte produsenter av hifi og prisen de tar for dette rælet av nettverkskomponenter de lager, og det frister faktisk ikke å prøve hverken nettverk, høyttalere eller forsterkere av de engang da det tydeligvis er satt på et siffer ekstra der også.. Ikke så veldig interessant med hverken rebrandet Eltax høyttalere eller 3Com switcher nå idag og ihvertfall ikke betale en halv mill for det i tillegg!




    Det gjør de allerede, de aller fleste faktisk! Og enkelte har til og med noen seriøse merker med hifi også. I motsetning til hifisjapper som selger useriøse merker med nettverksutstyr..
    Det er vel ikke akkurat gratis det anlegget ditt eller?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Da lager jeg i samme slengen et lineært powersupply med overdimensjonert kapasitet og filtrering du kan bruke. Da kan denne switchen stå rett ved streamer og så sender jeg med 1 meter UTP kabel.
    Jeg vet ikke hva noe av det du sier er, men hvis det bare er å koble til så er det en som kan hjelpe meg med det :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke akkurat gratis det anlegget ditt eller?
    Å bruke penger på seriøs lyd (også noe av det er såklart utseende/waf så det får lov til å stå fremme når man får besøk), det ser jeg ingen problemer med. Det er bare disse useriøse aktørene jeg ikke ser noen grunn til å gi sosialstøtte til..

    Edit: Innovasjon er også en god ting, når ordet er brukt i sin rette forstand.. Å finne opp hjulet på nytt er det motsatte av innovasjon.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Er den saken til 264kr en switch også?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Å bruke penger på seriøs lyd (også noe av det er såklart utseende/waf så det får lov til å stå fremme når man får besøk), det ser jeg ingen problemer med. Det er bare disse useriøse aktørene jeg ikke ser noen grunn til å gi sosialstøtte til..
    Det gjelder da alle som produserer switcher eller kabler under hifi-brand?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn