Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Enig med deg na_X. Den såkalte tesla coilen virker være hva vi andre kaller en antenne. Men for å minimere problemene med antennen har de tvunnet den sammen med negative polen for å liksom utgjevne støy. Vi finner samme teknikk brukt sammen med magic dust i disse stikkontaktrørene man plugger i strømpadden for å rense strøm.

    Nå vet vi ikke om de har løftet jordplan med bias, men effekten blir vel uansett samme som om man paralellkobler 1 meter nettverkskabel sammen med nettverkskabelen som går til streamer for så la den andre enden ligge uten å bli tilkoblet. Her kan man teste om Cat5 eller høyere Cat-tall (flere tvinninger) legger til mer eller mindre støy til signalet. Merk at kabelen man allerede har tilkoblet som allerede har samme tvinning er korrekt terminert i begge ender derfor ikke har samme antenneeffekt.

    Om du finner at en slik antenne er akkurat hva du behøver kan du avisolere kabelen og deretter tvinne hvert par rundt en trepinn/kulepenne etc for å lage samme form-faktor som Ansuz. Lykke til ;)

    En sak som slo meg. Hvorfor er det så mange porter på en slik spesialenhet? Alle disse geniale ideene kunne vel like greit kun vært laget til en eller to porter med ditto redusert prisnivå?


    Tror det komplette systemet til Ansuz handler om å tilføre støy til anlegget? Da tror jeg du har misforstått konseptet.
    Etter mer grundig analyse av bedriftens markedsføring og nå visuelt ha sett hvordan dette er implementert tror jeg jaggu jeg reverserer mine første konklusjon. Ansuz sin switch ser ut som nettopp det du sier, — en grundig konstruert støymottager.

    Nyskjerrig om det finnes uavhengige måledata på denne?
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du kan jo begynne :) Har vært der og har testet litt rundt deres filter.
    Har ikke testet Børresen eller Aavik. Ei heller Ansuz filter. Men kablene til Ansuz har jeg prøvd. Men som du vet. Alt er illusjoner på hifisentralen, så ingen vits å referere til lytteinntrykk av kabler.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Har ikke testet Børresen eller Aavik. Ei heller Ansuz filter. Men kablene til Ansuz har jeg prøvd. Men som du vet. Alt er illusjoner på hifisentralen, så ingen vits å referere til lytteinntrykk av kabler.
    Lyd fra et anlegg er jo en ganske sammensatt illusjon og det handler om å stimulere det en får mest glede av.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra anzus.
    Når du kjøper supre nettverkskabler derfra så grav dypt i lommene og kjøp så lange du kan. Dette fordi det låter bedre dess lengre kablene er:

    CABLE LENGTHS MATTERS
    Due to the construction of Ansuz cables, you will always get a more positive influence on the sound quality when using longer cables. Obviously, there are limitations to how long cables you want in your system. However, any Ansuz cable in two meter will clearly sound better than a one meter – a four-meter cable performs even better….
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Etter mer grundig analyse av bedriftens markedsføring og nå visuelt ha sett hvordan dette er implementert tror jeg jaggu jeg reverserer mine første konklusjon. Ansuz sin switch ser ut som nettopp det du sier, — en grundig konstruert støymottager.

    Nyskjerrig om det finnes uavhengige måledata på denne?
    Synes det er sunt at diskusjoner angående slike produkter kommer opp og frem i lyset. Jeg tviler på at denne måler særlig bra for å være ærlig, den sender nok ut og mottar massevis av støy. Hjelper jo litt med metall-chassi irundt som er koblet imot jord dog (Faradays-bur), og det er vel det som redder dette produktet ifra å ta inn FM-radio fra Sverige og sende det rett inn på forforsterkeren med streamer/DAC som mellomledd.
    Kan jo hende det er FM-radioen som gir varm lyd inn på anlegget og maskerer? :D Radio Luxembourg på AM-nettet kanskje?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Fra anzus.
    Når du kjøper supre nettverkskabler derfra så grav dypt i lommene og kjøp så lange du kan. Dette fordi det låter bedre dess lengre kablene er:
    Har de 200 meter mon tro? Hadde vært morsomt å testet.. Lurer på om det har blitt penga tilbake rett og slett.
    Virker som de baserer seg veldig på antenne-prinsippet i produktene sine ja, med den forklaringen der.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ihvertfall overpriset deluxe men det tilhører en annen tråd. Blir OT her
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hva med forsterkerne Aavik og høyttalerne Børresen?
    Regner med at det også er crap, siden det er de samme folka.
    De bruker de samme kretskortene med de tesla-antennene i forsterkerne sine også ser jeg.. Høy prisklasse, spesielt om man vil ha balansert legger jeg merke til.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg undrer om ikke gutta på Ansuz ikke også besitter en god posjon humor, — på kundene sin bekostning.

    Her går de sterkt ut fra start når man klikker Specifications for deres A2 Ethernet cable leser man at kabelen har teknologi som påvirker mains wires og analog ditter. Til info er ditter støy og det skriver da også Ansuz
    The dither is adding a very low-level random noise pattern and modulating the noise floor.
    Dette er jo vitterlig det samme vi snakker om med maskeringeffekt. Nå kan ikke en kabel besitte slike egenskaper, men hvilket produkt de benytter denne teknikken i blir jo spennende å jakte på ;) Random noise generator... høres kjent ut :unsure: Åja, nå husker jeg white noise. Hvem var det tidligere i tråden som sa vi bedre kunne blande lyden fra white noise generator kjørt gjennom en EQ. Koster nada penger og kan gjøres fra hvilken som helst datamaskin eller smart telefon.

    Edit: Jeg merket meg de bruker denne ordlyden "random noise pattern". Vi vil aldri benytte repeterende mønster når vi jobber med white noise. Hjernen plukker det opp etter noe tid og det blir et irritasjonselement. Jeg har lært dette fra analog synthese for simulering av instrumenter. Selv korte multitimbrale trommelyder med likt støymønster evner vi plukke ut.

    Her er hele smørja. Som man ser har den stakkars webutvikleren gått seg helt vill i alt tåkepratet og blandet spesifikasjoner for alt de har av produkter her under nettverkskablenen A2.

    1612542313058.png
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tesla tråder?
    Fant ikke noen vennetråder på de. Tror jeg må stikke å teste de selv. Ja, høyttalerne var jammen dyre.
    Kan bare si noe om det subjektive, det er ikke nødvendigvis det mest interessante i det store bildet, men kan være utgangspunkt for diskusjon...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.505
    Torget vurderinger
    2
    Fra anzus.
    Når du kjøper supre nettverkskabler derfra så grav dypt i lommene og kjøp så lange du kan. Dette fordi det låter bedre dess lengre kablene er:
    Gjør meg bare enda mer overbevist om at Ansuz er et humbug selskap , ikke overraskende når ypperstepresten fra Nordost , Christensen er involvert
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte meg skjermet nettverkskabel nylig. Bare måtte ha etter å ha lest så mye positivt om disse kablene. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Diskuter tesla trådene. Skulle gjerne visst litt mer om dette.
    Det virker litt som de er lagd som spoler? Men ser liksom ikke noe kobling til strøm for de heller, mulig det er noen ledninger under man ikke ser.

    Du får legge til noen ledninger på Vera og kalle det noe som ikke henger sammen og legge til et siffer til på prisen. Kan hende enkelte vil ta Vera mer seriøst da, vel ihvertfall andre grupper..

    Jeg undrer om ikke gutta på Ansuz ikke også besitter en god posjon humor, — på kundene sin bekostning.

    Vis vedlegget 695195
    Jeg tipper de ler hele veien til banken så fort noen kjøper et produkt av de, uansett hva det er..

    Altså, de legger til støy slik at man hører bedre under støygulvet?

    Også har de forskjellige lengder på ledningene, slik at de ikke vil fungere som en antenne? Vel, det blir vel veldig stor variasjon på hvilke frekvenser de plukker opp eller sender bare.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja. Diskuter tesla trådene. Skulle gjerne visst litt mer om dette.
    Når jeg hører tesla coils tenker jeg på å konsentrere energi. Se helt til slutt ;)
    Første gang jeg så dette var på 230V med en såkalt passiv enhet som skal kunne filtrere strøm ved å stikke den i en strømpadde sammen med stereo'n.

    Den var laget med en stikkkontakt med to ledninger koblet til de to pinnene i stikkkontakten. Ingen kobling til jordpinn. Ledningene var tvunnet sammen til en kort kabel hvorpå denne igjen tvinnes rundt en trepinn (som form) med litt mindre diameter enn hylsen de etterpå trer utenpå stikkontakten og luft-spolen de nå praktisk har laget. Selve spoleformen er nok mest for enklere plassering, funksjonen er nok ment å være i de tvinnede ledningene.

    Altså 2 ledninger tvunnet sammen med kun forbundet i den ene enden. Trolig vil man kunne måle en minimal kapasitiv last avhengig av tykkelse på isolasjon og kvadrat på ledningene. Tynnere isolasjon, tykkere kabel, hardere tvunnet = mer kapasitiv. Gitt at det ikke går noe strøm siden endene ikke er terminert kan man sikkert benytte veldig tynn isolasjon bare den tåler spenning den blir tilført.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    1612559258556.png


    Ser ut som de har fått hjelp av Sveinung aka Maxwell til å skrive dette.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folk vil ikke akseptere innspilling av kabler vettu, da de ikke vet hvordan det måles;)
    Jo, det er ikke vanskelig engang å vise f eks hva som skjer med kapasitans, dielektris konstant og stort sett alle andre egenskaper som nevnes i kabelprofetenes lyrikk om kabelinnbrenning, eller å måle hva som skjer med signalet gjennom. Det kan måles med langt større presisjon enn du eller jeg er i stand til å høre. Tingen er at det ikke skjer noe som helst.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hele poenget med øvelsen er jo å skape en illusjon av lys levende musikere i et tredimensjonalt lydbilde, skapt med bare to høyttalere. Sånn sett har du rett, men på alle andre måter er dette et stråmannsargument.
    Det er ikke ment som noen argument en gang.
    Jeg bare snakker om erfaringer, og jeg vet hvordan responsen blir på forhånd, så derfor er det ikke vits å gå noe mer inn i det.
    Har ingen ambisjoner om å overtale noen. De som er interessert tar gjerne kontakt.
    Forøvrig så leser jeg det som skrives, og noen ganger trenger også "subjektive" mer kunnskap.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal bli godt når 5G er fullt utbygd og folket bruker trådløst mobilt nett, rett i streamer... Nettverk forbundet med kabel gårsdagens løsninger..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jo, det er ikke vanskelig engang å vise f eks hva som skjer med kapasitans, dielektris konstant og stort sett alle andre egenskaper som nevnes i kabelprofetenes lyrikk om kabelinnbrenning, eller å måle hva som skjer med signalet gjennom. Det kan måles med langt større presisjon enn du eller jeg er i stand til å høre. Tingen er at det ikke skjer noe som helst.
    Den kommentaren var litt spøkefullt ment, selv om jeg hører forskjell gjennom innspilling.
    Det er ikke mulig å argumentere det mot en logiker. Så du kan gjerne ha rett her og.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg skjermet nettverkskabel nylig. Bare måtte ha etter å ha lest så mye positivt om disse kablene. :)
    Spesielt positivt i 100-500 MHz området regner jeg med du merker det VELDIG godt. :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Hva med forsterkerne Aavik og høyttalerne Børresen?
    Regner med at det også er crap, siden det er de samme folka.
    Har du nogensinde hørt Eben som Børrensen også var med i? De lød så dårlige, at man skulle tro de var defekte!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har du nogensinde hørt Eben som Børrensen også var med i? De lød så dårlige, at man skulle tro de var defekte!
    Har ikke hørt Børresen, så det var bare et spørsmål.
    Folk sa at de folka bare kan markedsføring, så da burde jo høyttalerne og forsterkerne logisk sett være av svak kvalitet.
    Jeg har bare hørt kablene, og jeg har mest positivt å si om de, er dog ikke begeistret for X-serien.

    Hvis noen har hørt disse send gjerne melding:
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Den kommentaren var litt spøkefullt ment, selv om jeg hører forskjell gjennom innspilling.
    Det er ikke mulig å argumentere det mot en logiker. Så du kan gjerne ha rett her og.
    Det som skjer av slike effekter i kabelverdenen, er innbrenning av dielektrikum på høyspenningskabler for likestrøms kraftoverføring over lange havstrekninger, og tidskonstanten er ukesvis, ikke mikro til milli-sekunder, som det måtte vært for å påvirke vekselstrøms audiosignaler. Når det er så mange dekader og så stor prinsipiell fysikk imellom kabelselgere og resten av verden, er det lettå forstå at såkalt audiofile som verker etter å lette på pengesekken sin går på slike tulleargumenter!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det som skjer av slike effekter i kabelverdenen, er innbrenning av dielektrikum på høyspenningskabler for likestrøms kraftoverføring over lange havstrekninger, og tidskonstanten er ukesvis, ikke mikro til milli-sekunder, som det måtte vært for å påvirke vekselstrøms audiosignaler. Når det er så mange dekader og så stor prinsipiell fysikk imellom kabelselgere og resten av verden, er det lettå forstå at såkalt audiofile som verker etter å lette på pengesekken sin går på slike tulleargumenter!
    Det var ikke et argument, en observasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn