Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På jordingsforbindelser med flytende jord så er man fort over 30V, sikkert deilig med ekstra "varm" knitring i streamer til 100K som får over 100V Volt inn fra jord på nettverkskortet. :D :D :D
    I en annen tråd her er det målt forskjeller i jordpotensial på opptil 135 V mellom ujordede apparater. Lykke til.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Så det at jeg hører forskjell mellom en standard uskjermet nettverkskabel og den skjermede In-Austik nettverkskabel trenger ikke være en illusjon?
    Det er i hvertfall en plausibel hypotese for at det kan bli en forskjell. Om man velger å forfølge det som en forbedring er vel helt opp til den enkelte.

    Med hypotesen at forskjellene skyldes maskeringseffekt fra introdusert støy er det jo ikke spesielt enkelt for menigmann å få målt og forstå totalstøy på anlegget sitt. Slik sett kan jeg kan se fristelsen til å forfølger dette. Men det gir fint lite presisjon å angripe oppgaven med bruk av ulike nettverkskabler og switcher.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nei, man kan argumentere for at den har en konstruksjonssfeil. Se innlegg over.
    Konstruksjonsfeil eller jordingfeil som årsak ok.
    Endring til skjermet nettverkskabel har vært positivt for lyden i mitt imperfekte hus/strømnett/system.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Konstruksjonsfeil eller jordingfeil som årsak ok.
    Endring til skjermet nettverkskabel har vært positivt for lyden i mitt imperfekte hus/strømnett/system.
    Se også innlegget over mtp. Overføring av spenning inn jordingsvei. Ikke noe man nødvendigvis ønsker i dyrt utstyr... I verste fall kan det resultere i brann, men det er vel mindre viktig sammenlignet med "at man får en annen lyd i kabelen".
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Nex: Hvilken farge gir best lyd i lytterommet? Jeg byttet fra hvit til rød farge på veggene og nå er dybden i lydbildet mye bedre! Skal male taket rødt neste helg, da blir det sikkert enda bedre!

    Asbjørn: Det er ikke mulig at fargen kan forandre på lyden.

    Nex: Men JEG hører forskjell, du kan ikke si at det ikke forandrer lyden når jeg hører det!

    Det er akkurat det samme dere driver og diskuterer nå. :)
    Dersom du maler rommet blir det litt mindre, avhengig av hvor mange liter maling du bruker - så det kan faktisk være du ville hørt forskjell ;) ... er enig med deg, men greide ikke la være :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: Nex
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Se også innlegget over mtp. Overføring av spenning inn jordingsvei. Ikke noe man nødvendigvis ønsker i dyrt utstyr... I verste fall kan det resultere i brann, men det er vel mindre viktig sammenlignet med "at man får en annen lyd i kabelen".
    Det er ikke det jeg sier.
    Årsakforholdene til hvorfor det er er endring i lyden på skjermede og uskjermede nettverkskablene er interessante.
    Eneste jeg vet er at In-Akustik nettverkskabel gir bedre lyd enn standard nettverkskabel.

    Kan man si at mer/mindre optimale forhold med strøm og akustikk legger premissene for om man går på en smal eller bred sti i forhold til matching av utstyr i hele kjeden av hifisystemet?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kan man si at mer/mindre optimale forhold med strøm og akustikk legger premissene for om man går på en smal eller bred sti i forhold til matching av utstyr i hele kjeden av hifisystemet?
    Her er det IKKE snakk om matching, her er det snakk om feilaktig bruk som kan gi andre konsekvenser som har andre resultater og øker sjangsen for defekt utstyr og i verste fall brann i bolig eller andre skader med påfølgende død på mennesker ifølge dette. Nettverk har balanserte kabler, så lenge man kjører standardiserte kabler i henhold til Cat standarden så er kablingen matched, og ikke så mye mer å diskutere.
    Men for all del, gjør hva du vil.

    Litt lei av denne tråden nå, og at flere har denne top-down holdningen og ikke evner å ta til seg hva som faktisk ligger bak.
    Greit nok at man har 0 teknisk peil, og ikke skjønner hverken hva jord, ledere, spenning og strøm er. Men når man er såpass sta og påståelig og nekter å ta innover seg eller skjønner det som blir sagt så er det kanskje ikke så rart at det forblir slik.. Fortsett å gå til lokale kabelpushere, og bruk så mye penger dere vil, da fortjener man å bli lurt! Så får vi bare håpe at det ikke blir noen branner i noen hjem fremover, eller i beste fall ødelagt utstyr for å si det slik. En streamer til 50-100k spiller nok ingen rolle om blir ødelagt heller, kan det virke som på enkelte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Nex

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan man si at mer/mindre optimale forhold med strøm og akustikk legger premissene for om man går på en smal eller bred sti i forhold til matching av utstyr i hele kjeden av hifisystemet?
    For meg gir ikke det spørsmålet mening. Ja, hvis man har ubalansert signaloverføring (RCA), apparater med mye jordstøy, og til tross for alle råd insisterer på å legge en skjermet nettverkskabel som jordsløyfe mellom datadingser og audiodingser så er "all bets off". Da kan man sikkert ha mye moro med å høre forskjell på både det ene og andre, siden det vil endre spektrum og nivå på de helt unødvendige jordsløyfene. Da prioriterer man å lytte etter slike "forskjeller" og man velger å bruke penger på å skape unødvendige hørbare problemer for å kunne lytte etter disse "forskjellene". Er man riktig heldig greier man å svi av switchen eller nettverkskortet i streameren også, og da kan man også glede seg med å bytte slike med korte mellomrom og lytte etter "forskjeller" der også.

    Hvis man ikke er så interessert i å lytte etter selvpåførte problemer bruker man balansert signaloverføring for å få alle jordstrømmer ut av signalveien og enten wifi eller uskjermet nettkabel for å sikre et galvanisk skille mellom datadingser og audiodingser. Helst setter man disse på ulike strømkurser. Da er det heller ingen forskjeller å høre mellom Belden eller Bedea Cat 5e UTP.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt er det ingen forskjell på Belden og Bedea... det er ikke før prisen ca 100-dobles, at det virkelig svinger av nettverkskabler.... og andre kabler, for den del...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Her er det IKKE snakk om matching, her er det snakk om feilaktig bruk som kan gi andre konsekvenser som har andre resultater og øker sjangsen for defekt utstyr og i verste fall brann i bolig eller andre skader med påfølgende død på mennesker ifølge dette. Nettverk har balanserte kabler, så lenge man kjører standardiserte kabler i henhold til Cat standarden så er kablingen matched, og ikke så mye mer å diskutere.
    Men for all del, gjør hva du vil.

    Litt lei av denne tråden nå, og at flere har denne top-down holdningen og ikke evner å ta til seg hva som faktisk ligger bak.
    Greit nok at man har 0 teknisk peil, og ikke skjønner hverken hva jord, ledere, spenning og strøm er. Men når man er såpass sta og påståelig og nekter å ta innover seg eller skjønner det som blir sagt så er det kanskje ikke så rart at det forblir slik.. Fortsett å gå til lokale kabelpushere, og bruk så mye penger dere vil, da fortjener man å bli lurt! Så får vi bare håpe at det ikke blir noen branner i noen hjem fremover, eller i beste fall ødelagt utstyr for å si det slik. En streamer til 50-100k spiller nok ingen rolle om blir ødelagt heller, kan det virke som på enkelte.
    Rolig nå. Leser det du skriver her, og tar det innover meg.

    Her er switch koblet til Isotek Aquarius som er koblet til jordet stikk. Jeg har en Lan isolator koblet til streamer.
    Allikevel så er den skjermede kabelen å foretrekke lydmessig, men da gir kanskje ikke endring i lyden mening igjen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Skrev tidligere om noen tester jeg gjorde her.
    Da testet jeg med standard cat5 kabel mot In-Akusik Reference.
    Jeg testet kablene mot hverandre fra nettverk til switch, fra switch til streamer, og fra direkte fra nettverk til streamer.

    I går og i dag testet jeg hele kjeden bestående fra nettverk - In-Akustik Ref - English Electric 8Switch - In-Akusik Ref - Pink Faun Isolator - Streamer,
    mot bare standard cat5 kabel direkte fra nettverk til streamer.
    Forskjellen på lyden er overbevisende. Spesielt størrelsen på lydbildet i bredde og dybde.
    Bedre romlig separasjon er det jeg får her, og for meg er dette viktig som streamer mye fra nett.

    Nok en gang, dette er IKKE et forsøk på å påstå en almenngyldig objektiv sannhet for hvordan dette fungerer i et hvert oppsett.
    Dette kreves noe mer hvis man vil bevise dette.
    Folk har forklart teknisk hvorfor dette ikke kan endre lyden. Det er også forklart at den subjektive opplevelsen ikke handler om objektiv endring av lyden.
    At det er bias bekreftelser, place og diverse usikre faktorer som spiller inn.
    Jeg påstår ikke at disse tingene ikke er gyldig, så du som mener det kan trygt stå inne for din argumentasjon, hvis du er rigid.

    Jeg stiller meg skeptisk til at det forklarer hele bildet.
    Den som leser det kan da vurdere det som de vil. Jeg vil ikke anbefale at folk skal bruke masse penger på dette, men hvis du streamer via kablet nett, og er nysgjerrig på å prøve ut ting, kan det være interessant å teste ut litt av dette. Bare for å se om du får noe ut av det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du sammenlignet med å nappe ut hele greia og gå via wifi til streamer?

    Og, siden du streamer mye fra nett: Hvordan er kvaliteten på kabling og switcher fra din husvegg til Tidals servere et eller annet sted i verden? Internett er basert på dynamisk routing av pakker. Merker du noen forskjell om en pakke har blitt routet f eks via Dublin vs via Amsterdam på veien? Endrer lydkvaliteten seg fortløpende i løpet av en sang avhengig av hvordan den pakken som spiller nå ble routet?

    Noen har forsøkt:
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    På hvilket av de 7 lag i OSI-modellen er det at du mener romlig separasjon har mulighet for å påvirkes, i en datastrøm som ellers i verden sikrer både pengestrøm og industriell styring til perfeksjon?

    Bevisbyrden må ligge hos deg som har avslørt denne svakheten, som resten av verden er uvitende om i en skremmende falsk trygghetsfølelse.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har du sammenlignet med å nappe ut hele greia og gå via wifi til streamer?

    Og, siden du streamer mye fra nett: Hvordan er kvaliteten på kabling og switcher fra din husvegg til Tidals servere et eller annet sted i verden? Internett er basert på dynamisk routing av pakker. Merker du noen forskjell om en pakke har blitt routet f eks via Dublin vs via Amsterdam på veien? Endrer lydkvaliteten seg fortløpende i løpet av en sang avhengig av hvordan den pakken som spiller nå ble routet?

    Noen har forsøkt:
    Problemet med wifi er at man er avhengig av luft renser og avfukter slik at wifi signalet blir best mulig.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Problemet med wifi er at man er avhengig av luft renser og avfukter slik at wifi signalet blir best mulig.
    Luftfukter, mener du vel? Avfukter øker vel faren (og moren) for statisk elektrisitet, og da kødder det seg virkelig til.

    :ROFLMAO:
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har Schumann resonator; kanskje det også påvirker wifisignalet?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Skrev tidligere om noen tester jeg gjorde her.
    Da testet jeg med standard cat5 kabel mot In-Akusik Reference.
    Jeg testet kablene mot hverandre fra nettverk til switch, fra switch til streamer, og fra direkte fra nettverk til streamer.

    I går og i dag testet jeg hele kjeden bestående fra nettverk - In-Akustik Ref - English Electric 8Switch - In-Akusik Ref - Pink Faun Isolator - Streamer,
    mot bare standard cat5 kabel direkte fra nettverk til streamer.
    Forskjellen på lyden er overbevisende. Spesielt størrelsen på lydbildet i bredde og dybde.
    Bedre romlig separasjon er det jeg får her, og for meg er dette viktig som streamer mye fra nett.

    Nok en gang, dette er IKKE et forsøk på å påstå en almenngyldig objektiv sannhet for hvordan dette fungerer i et hvert oppsett.
    Dette kreves noe mer hvis man vil bevise dette.
    Folk har forklart teknisk hvorfor dette ikke kan endre lyden. Det er også forklart at den subjektive opplevelsen ikke handler om objektiv endring av lyden.
    At det er bias bekreftelser, place og diverse usikre faktorer som spiller inn.
    Jeg påstår ikke at disse tingene ikke er gyldig, så du som mener det kan trygt stå inne for din argumentasjon, hvis du er rigid.

    Jeg stiller meg skeptisk til at det forklarer hele bildet.
    Den som leser det kan da vurdere det som de vil. Jeg vil ikke anbefale at folk skal bruke masse penger på dette, men hvis du streamer via kablet nett, og er nysgjerrig på å prøve ut ting, kan det være interessant å teste ut litt av dette. Bare for å se om du får noe ut av det.
    Hvilken streamer ble det testet med? Evt ekstern DAC med coax eller annen kabling?

    Fikk du ordnet med noen til å plugge om for deg slik at du kunne å sitte i ro mellom lyttetestene?
    Ble det gjort forsøk på blindtest? Det er 10-12k penger involvert her så hjernen har forward bias og en viktig variabel i dette.

    Gitt at du har brukt 2 lapper på en isloator, ble det testet uten denne i samme oppsettet? Nyskjerrig på om hypotesen med jordstøy er påviselig i ditt oppsett.

    Det er denne kabelen vi snakker om?
    1610459011286.png
    1610459038657.png

    £150 eks mva - nyskjerrig på om den har skilletrafoer (som allerede finnes på nettverkskortet), eller om den kun bryter skjerm?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Psybient: Gi beng i å prøve å overbevise noen om noe på dette xxxxforumet, her skal det doktorgrad til bare for å uttale seg om man diskuterer treg avføring..... NYT og kos deg og ikke skriv her, det gjør deg bare nedstemt og oppgitt.........Klimaet her inne har blitt verre og verre for hvert år...... (nå får noen fnatt, but who cares? Ikke jeg for jeg kommer ikke til å lese mer i denne tråden som er et symptom på det som skjer på sentralen for tida) :LOL:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg synes at man kan droppe morsomheter. Psybient skriver sine anbefalinger med forbehold som følge av en ganske saklig debatt. Hvis folk vil bruke tid å penger på dette så må det være opp til den enkelte. De som hr lest denne tråden godt vil skjønne at en UTP på 50cm er en utrolig mye billigere måte å skaffe seg galvanisk skille på enn en dings til et par tusen kroner.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken streamer ble det testet med? Evt ekstern DAC med coax eller annen kabling?

    Fikk du ordnet med noen til å plugge om for deg slik at du kunne å sitte i ro mellom lyttetestene?
    Ble det gjort forsøk på blindtest? Det er 10-12k penger involvert her så hjernen har forward bias og en viktig variabel i dette.

    Gitt at du har brukt 2 lapper på en isloator, ble det testet uten denne i samme oppsettet? Nyskjerrig på om hypotesen med jordstøy er påviselig i ditt oppsett.

    Vis vedlegget 688986
    £150 eks mva - nyskjerrig på om den har skilletrafoer (som allerede finnes på nettverkskortet), eller om den kun bryter skjerm?
    Som man ser så har ikke denne "isolatoren" skjerm, og det ser heller ikke ut som den har alle parene terminert heller eller lyver bildet?
    Denne vil da også fungere som en 100mbit adapter i tillegg til å bryte skjermen mest sannsynlig (?). Bedre kvalitet av lavere hastighet på nettverket? Neppe.

    Disse to komponentene gjør akkurat det samme som den isolatoren:

     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Litt morsomheter tåler man :) spesielt når det ikke har direkte sammenheng med hva som diskuteres :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er ikke et innlegg som forsøker å si noen om vitenskapelig sannhet, eller et forsøk på å få diskusjonen inn i et spor med bevisførsel.
    Snarere handler det om å trigge nysgjerrighet for noen som driver med streaming.
    Det er nok kvalifisert folk her til å dememtere subjektiv erfaringer med bakgrunn i kunnskap av nettverk, dokumenterte målinger, og forståelse av andre fagfelt som forklarer usikkerhet i persepsjon osv.
    Om man syns subjektive erfaringer er interessant eller ikke kan diskuteres, men tydeligvis nok til at noen har lagret snake-oil varsel;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvorfor skal man på død og liv trigge denne nysgjerrigheten hos de uvitende? Resultatet blir at noen stakkarer bruker 1000vis av kroner på tullball.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Hvorfor skal man på død og liv trigge denne nysgjerrigheten hos de uvitende? Resultatet blir at noen stakkarer bruker 1000vis av kroner på tullball.
    Fordi nysgjerrigheten hos de selvoppnevnte allvitere i stor grad da blir begrenset til sin egen fantasi og kunnskap. Hørt om opplysningstiden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke et innlegg som forsøker å si noen om vitenskapelig sannhet, eller et forsøk på å få diskusjonen inn i et spor med bevisførsel.
    Snarere handler det om å trigge nysgjerrighet for noen som driver med streaming.
    Det er nok kvalifisert folk her til å dememtere subjektiv erfaringer med bakgrunn i kunnskap av nettverk, dokumenterte målinger, og forståelse av andre fagfelt som forklarer usikkerhet i persepsjon osv.
    Om man syns subjektive erfaringer er interessant eller ikke kan diskuteres, men tydeligvis nok til at noen har lagret snake-oil varsel;)
    Det var et seriøst spørsmål fra min side: Har du sammenlignet med å nappe ut hele greia og gå via wifi til streamer? Hvis problemet her er at du overfører jordstøy, isolator til tross, så er fem-seks meter luft et glimrende galvanisk skille. Hvis du ikke har sammenlignet, hvorfor ikke?
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    354
    Antall liker
    81
    Det er ikke et innlegg som forsøker å si noen om vitenskapelig sannhet, eller et forsøk på å få diskusjonen inn i et spor med bevisførsel.
    Snarere handler det om å trigge nysgjerrighet for noen som driver med streaming.
    Det er nok kvalifisert folk her til å dememtere subjektiv erfaringer med bakgrunn i kunnskap av nettverk, dokumenterte målinger, og forståelse av andre fagfelt som forklarer usikkerhet i persepsjon osv.
    Om man syns subjektive erfaringer er interessant eller ikke kan diskuteres, men tydeligvis nok til at noen har lagret snake-oil varsel;)

    Har du hørt hva du selv skriver? "Det er ikke et innlegg som forsøker å si noen om vitenskapelig sannhet, eller et forsøk på å få diskusjonen inn i et spor med bevisførsel."

    Les det høyt for deg selv. Så leser du saken om Tarjei, og hvordan det kan gå når får nysgjerrigheten trigget.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det var et seriøst spørsmål fra min side: Har du sammenlignet med å nappe ut hele greia og gå via wifi til streamer? Hvis problemet her er at du overfører jordstøy, isolator til tross, så er fem-seks meter luft et glimrende galvanisk skille. Hvis du ikke har sammenlignet, hvorfor ikke?
    Jeg streamet trådløst før, men opplever bedre lyd med kablet streaming.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest

    Har du hørt hva du selv skriver? "Det er ikke et innlegg som forsøker å si noen om vitenskapelig sannhet, eller et forsøk på å få diskusjonen inn i et spor med bevisførsel."

    Les det høyt for deg selv. Så leser du saken om Tarjei, og hvordan det kan gå når får nysgjerrigheten trigget.
    Subjektiv erfaring holder ikke som bevis, men erfarer i likhet med mange andre at de produktene gir bedre lydkvalitet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvorfor skal man på død og liv trigge denne nysgjerrigheten hos de uvitende? Resultatet blir at noen stakkarer bruker 1000vis av kroner på tullball.
    Det sier vel ganske mye det utsagnet der. Man refererer til sårbare uvitende stakkarer som vanker på hifisentralen.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Jeg syns det er på grensen til ufint av flere bransjeaktører som pusher kabler og andre tweaks som beviselig ikke kan fungere, heldigvis er det ikke skadelig for andre ting en bankkontoen til de som kjøper dette. Med forbehold om at det ikke går ut over familien til de som kjøper.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Psybient: Gi beng i å prøve å overbevise noen om noe på dette xxxxforumet, her skal det doktorgrad til bare for å uttale seg om man diskuterer treg avføring..... NYT og kos deg og ikke skriv her, det gjør deg bare nedstemt og oppgitt.........Klimaet her inne har blitt verre og verre for hvert år...... (nå får noen fnatt, but who cares? Ikke jeg for jeg kommer ikke til å lese mer i denne tråden som er et symptom på det som skjer på sentralen for tida) :LOL:
    Det er mange som sier at det var bedre på hifisentralen før. Hva har skjedd mener du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn