Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Jo, dessverre. Det er mengder av dokumentasjon på at kunnskap om pris påvirker subjektiv opplevelse noe enormt. Det er velkjent og kan demonstreres i bøtter og spann. Hvorfor lete etter uforklarligheter og umuligheter når det helt opplagte ligger rett foran deg?
    Hvorfor liker jeg én Ansuz strømkabel bedre enn 2 modeller over i pris? Prisargumentet er dødt der, så da må man ha flere forklaringer. Kanskje lyden.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Det er akkurat det at folk har opplevd at modeller fra f.eks SOtM hever lydkvalitet betydelig, og de er utenfor mitt budsjett til nettverkskabler.
    Sannhetsvitner går det 20 av på dusinet. Helt uavhengig av om det er ren uforfalsket humbug og svindel eller om det er snakk om realiteter. Skjønt i disse tider er det kanskje enklere å finne sannhetsvitner for humbug og sjarlataner enn det er for ekte varer. Bekreftelses bias og liknende psykologiske virkninger kan til tider være ganske dominerende.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Du vil ha svar i teori, og det svaret har du allerede.
    Nei, dette er ikke teori. Testing av dataoverføring er i praksis så enkelt som å sammenligne om det som når frem er likt det som blir sendt avgårde. Det har jeg testet og har dermed testerfaring. Det er ingen forskjell. Det er likt. Så likt som at 2+2=4 hver eneste gang. Det blir aldri 4,0000001.

    Jeg tror du har gående en slags retorikkavhandling der du har valgt et Hi-Fi forum som datakilde. ;)
     
    X

    X186841

    Gjest
    @Psybient: Det er nesten ingen som tar dette maset ditt om nettverkskabler seriøst, ta en blindtest så vil du muligens skjønne det selv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Du vil ha svar i teori, og det svaret har du allerede.
    Nå gjentar jeg meg selv til det kjedsomme.. Teori og praksis henger tett sammen når det kommer til elektronikk, fysikkens lover er med her og ikke til å komme bort fra og da betyr det at det er matematiske beregninger inne i bildet.
    Men hva vet vel folk her inne som også har mange års erfaring med nettverk..
    Din "praktiske" erfaring med nettverk og nettverkskabel og det å høre forskjell på nettverkskabel er ikke praktisk erfaring i mitt hode. Har du jobbet med nettverk i større miljø og feilsøkt når det er feil og klart å funnet feilen(e) så hadde du hatt kompetanse nok til å forstått hva som skjer i et nettverk og hvorfor. Jeg kan si at det er 0 magi og 100% erfaring og kompetanse som gjør at man finner den ene feilen. Har det vært så mye forskjell på kabler som du har i din påstand mtp. Lyd på såpass lave frekvenser som vi snakker om her, så har det vært umulig å feilsøkt i det hele tatt, og hele internett har tryna hvert 2. Sekund.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nei, dette er ikke teori. Testing av dataoverføring er i praksis så enkelt som å sammenligne om det som når frem er likt det som blir sendt avgårde. Det har jeg testet og har dermed testerfaring. Det er ingen forskjell. Det er likt. Så likt som at 2+2=4 hver eneste gang. Det blir aldri 4,0000001.

    Jeg tror du har gående en slags retorikkavhandling der du har valgt et Hi-Fi forum som datakilde. ;)
    Vi har en tråd om nettverkskabler. Flere opplever bedre lyd, og dette vil du motbevise med dine målinger og protokoller. Og et stort flertall støtter opp om at ditt syn sier alt om dette. Noen mener det er mer til.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Han vil ikke motbevise at flere opplever bedre lyd. Det toget er kjørt.
    Han vil bevise at det ikke er noen fysisk forskjell med den ene eller andre nettverkskabelen. De overfører eksakt det samme.
    Det er stor forskjell på dette og opplevelsen av bedre lyd.
    Viser målingene tilstrekkelig forskjell som kan forklare noe av lydforskjellen så tenker jeg diskusjonen endres noe ja.
    Har man så lite kunnskap om emnet at man faktisk i det hele tatt lurer på om "audiofile" nettverkskabler har noe for seg så vil sgs. 100% av de som kjøper og prøver faktisk oppleve en forskjell. Dette er ren psykologi og lett forklarlig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en tråd om nettverkskabler. Flere opplever bedre lyd, og dette vil du motbevise med dine målinger og protokoller. Og et stort flertall støtter opp om at ditt syn sier alt om dette. Noen mener det er mer til.

    Ingen nekter for at enkelte opplever bedre lyd. Det betyr ikke at det er bedre lyd.....
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    @Psybient: Det er nesten ingen som tar dette maset ditt om nettverkskabler seriøst, ta en blindtest så vil du muligens skjønne det selv.
    Nå gjentar jeg meg selv til det kjedsomme.. Teori og praksis henger tett sammen når det kommer til elektronikk, fysikkens lover er med her og ikke til å komme bort fra og da betyr det at det er matematiske beregninger inne i bildet.
    Men hva vet vel folk her inne som også har mange års erfaring med nettverk..
    Din "praktiske" erfaring med nettverk og nettverkskabel og det å høre forskjell på nettverkskabel er ikke praktisk erfaring i mitt hode. Har du jobbet med nettverk i større miljø og feilsøkt når det er feil og klart å funnet feilen(e) så hadde du hatt kompetanse nok til å forstått hva som skjer i et nettverk og hvorfor. Jeg kan si at det er 0 magi og 100% erfaring og kompetanse som gjør at man finner den ene feilen. Har det vært så mye forskjell på kabler som du har i din påstand mtp. Lyd på såpass lave frekvenser som vi snakker om her, så har det vært umulig å feilsøkt i det hele tatt, og hele internett har tryna hvert 2. Sekund.
    Jeg registrerer at en viss latterliggjort Audio bacon som er ingeniør med master i computer science har testet over 100 nettverkskabler og sier det er mer til saken når man lytter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Han rettferdiggjør reklameinntektene på nettsiden sin. Ingen vil reklamere dersom han ikke skryter av produktene.

    Tenk på hvilken reklameeffekt det hadde hatt om han kunne vise til blindtester som dokumenterer hørbare forskjeller? Rart at ingen gjør det....eller kanskje ikke....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en tråd om nettverkskabler. Flere opplever bedre lyd, og dette vil du motbevise med dine målinger og protokoller. Og et stort flertall støtter opp om at ditt syn sier alt om dette. Noen mener det er mer til.
    Du har mye å sette deg inn i når det gjelder nettverk, har du brukt tiden til å studere nettverk og protokoller istedet for å komme med påstander her imot etablerte fakta så kan det hende du har lært noe mer. Om du mener det er mer bak enn det som er etablerte fakta så har du en tung bevisbyrde og må komme med noe mer enn at en nettverkskabel i motsetning til en annen gir bedre lyd enn den andre.

    Vi er vel allerede kommet til den konklusjonen av at det er jordingspotensiale og støy via denne som utgjør forskjellen med skjermede kabler, og da har mange av oss strekt oss langt men det var intr. nok å finne utav hvorfor denne unormaliteten oppstår.

    Har fortsatt ikke fått svar på om noen har forsøkt med en ledning fra chassi til chassi, og dermed forsøke med forskjellige nettverkskabler om det da fortsatt er forskjeller. Dette kan også forklare mye eller avfeie noe av nettverkskabel diskusjonene som foregår.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du har mye å sette deg inn i når det gjelder nettverk, har du brukt tiden til å studere nettverk og protokoller istedet for å komme med påstander her imot etablerte fakta så kan det hende du har lært noe mer. Om du mener det er mer bak enn det som er etablerte fakta så har du en tung bevisbyrde og må komme med noe mer enn at en nettverkskabel i motsetning til en annen gir bedre lyd enn den andre.

    Vi er vel allerede kommet til den konklusjonen av at det er jordingspotensiale og støy via denne som utgjør forskjellen med skjermede kabler, og da har mange av oss strekt oss langt men det var intr. nok å finne utav hvorfor denne unormaliteten oppstår.

    Har fortsatt ikke fått svar på om noen har forsøkt med en ledning fra chassi til chassi, og dermed forsøke med forskjellige nettverkskabler om det da fortsatt er forskjeller. Dette kan også forklare mye eller avfeie noe av nettverkskabel diskusjonene som foregår.
    Jeg stiller egentlig bare flere spørsmål, ikke påstander.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at en viss latterliggjort Audio bacon som er ingeniør med master i computer science har testet over 100 nettverkskabler og sier det er mer til saken når man lytter.
    Hvis det er så store forskjeller, så skjønner jeg ikke at det er flere ingeniører som gjør dette. Her er det økonomi inne i bildet, cash is king. Eller evnt. en ingeniør som kanskje ikke kan faget sitt godt nok og heller går på villedning av andre for å tjene økonomisk på det istedet? Hvis han er et geni på computer science så burde han ha gått for dr.grad (forøvrig et bredt fagfelt som ikke sier alt for mye, kjenner flere som har master innenfor dette som ikke vet hva som foregår i et nettverk eller datamaskin men de er flinke i jobbene sine for det. Som regel prosjektledere etc.).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg registrerer at en viss latterliggjort Audio bacon som er ingeniør med master i computer science har testet over 100 nettverkskabler og sier det er mer til saken når man lytter.
    Selv er jeg PhD fra MIT (EECS/OR) og hører ikke spor av slike forskjeller. Hva har akademisk grad med saken å gjøre?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Tallene som overføres gjennom nettverkskabelen til DAC ser ut som på bildet under. Det er 44100 slike tall hvert sekund. Her ser vi 207 tall som ville laget et lydsignal i 0,005 sekunder.
    1610130603254.png


    Hvis jeg kobler på en datamaskin på DAC så kan jeg lagre alle disse tallene 100% korrekt hver gang.
    Bytter man nettverkskabel til SOtM eller andre dyre kabler så vil tallene være like. Ikke nesten like, men helt like. Hver gang. Vi kunne gjort forsøket 100 ganger og du ville sett de samme tallene hver gang. Dette kan jeg bevise, og hvis du tror på det du leser på skjermen din vet du at jeg har rett.
    Da er mitt spørsmål til deg:
    Hvordan kan en DAC lage forskjellig lyd ut i fra de samme data?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Selv er jeg PhD fra MIT (EECS/OR) og hører ikke spor av slike forskjeller. Hva har akademisk grad med saken å gjøre?
    Akkurat i ditt tilfelle, så forklarer det vel en del ting.. Ikke minst dine mattekunskaper.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Tallene som overføres gjennom nettverkskabelen til DAC ser ut som på bildet under. Det er 44100 slike tall hvert sekund. Her ser vi 207 tall som ville laget et lydsignal i 0,005 sekunder.
    Vis vedlegget 687780

    Hvis jeg kobler på en datamaskin på DAC så kan jeg lagre alle disse tallene 100% korrekt hver gang.
    Bytter man nettverkskabel til SOtM eller andre dyre kabler så vil tallene være like. Ikke nesten like, men helt like. Hver gang. Vi kunne gjort forsøket 100 ganger og du ville sett de samme tallene hver gang. Dette kan jeg bevise, og hvis du tror på det du leser på skjermen din vet du at jeg har rett.
    Da er mitt spørsmål til deg:
    Hvordan kan en DAC lage forskjellig lyd ut i fra de samme data?
    Det er vel avhengig av protokoll som benyttes (antar du mener samme data sendt). Men de fleste nettverksprotokoller har vel paritetssjekk og annen verifisering av at datapakke sendt er lik datapakke mottatt - ellers blir datapakke forsøkt sendt på nytt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Det er vel avhengig av protokoll som benyttes (antar du mener samme data sendt). Men de fleste nettverksprotokoller har vel paritetssjekk og annen verifisering av at datapakke sendt er lik datapakke mottatt - ellers blir datapakke forsøkt sendt på nytt.
    Dataene som går i kabelen ser helt annerledes ut. Dette er forenklet. Poenget er at dataene som havner i bufferet i DAC vil bli like hver gang. Verifisering og eventuell resending er en del av det hele ja.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Når jeg setter på Åge Aleksandersen, også er det Terje Tysland som kommer ut istedet. Hater når det skjer når nettverket er ustabilt og DAC feiltolker dataene.
    Må innrømme at dersom jeg fikk ut Åge Aleksandersen eller Terje Tysland på anlegget ville jeg først sjekket om noen av høyttalerelementene var sprengt, og eventuelt sjekket nettverket etter hvert ;-)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hvis man har en grei ADC liggende bør det være en grei sak å ta opp samme låt avspilt to ganger med forskjellige nettverkskabler på DAC utgangene, synkronisere samplene, invertere det ene signalet og se hva man sitter igjen med i f.eks audacity. Selvsagt gitt at eventuelle endringer kan fanges opp innenfor oppløsningen til ADCen.

    Dog mistenker jeg at dette neppe endrer på noens mening om noe som helst.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvis man har en grei ADC liggende bør det være en grei sak å ta opp samme låt avspilt to ganger med forskjellige nettverkskabler på DAC utgangene, synkronisere samplene, invertere det ene signalet og se hva man sitter igjen med i f.eks audacity. Selvsagt gitt at eventuelle endringer kan fanges opp innenfor oppløsningen til ADCen.

    Dog mistenker jeg at dette neppe endrer på noens mening om noe som helst.
    Ja, det kan man også gjøre, men siden både DAC og ADC ikke er absolutt korrekte og man såvidt er innom det ikke kvantifiserbare analogdomene vil det uunngåelig bli noen ørsmå forskjeller uansett kvalitet på DAC og ADC. Disse små forskjellene kan man dermed argumentere for at er hørbare og man er like langt.
    Men når data er like så kan det umulig oppstå forskjeller. Å stille spørsmålstegn ved dette er på nivå med å stille spørsmåltegn ved riktigheten av første klasse matte.
    Analoge kabler derimot. Ja der kan jeg være med på hva som helst. Men det er jo under visse forutsetninger det også da.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tallene som overføres gjennom nettverkskabelen til DAC ser ut som på bildet under. Det er 44100 slike tall hvert sekund. Her ser vi 207 tall som ville laget et lydsignal i 0,005 sekunder.
    Vis vedlegget 687780

    Hvis jeg kobler på en datamaskin på DAC så kan jeg lagre alle disse tallene 100% korrekt hver gang.
    Bytter man nettverkskabel til SOtM eller andre dyre kabler så vil tallene være like. Ikke nesten like, men helt like. Hver gang. Vi kunne gjort forsøket 100 ganger og du ville sett de samme tallene hver gang. Dette kan jeg bevise, og hvis du tror på det du leser på skjermen din vet du at jeg har rett.
    Da er mitt spørsmål til deg:
    Hvordan kan en DAC lage forskjellig lyd ut i fra de samme data?
    Det skal ikke være mulig å argumentere mot det teoretisk.
    Så hvis det observeres forskjell i lyd kan man sette det på kontoen for psykoakustikk, menneskets subjektive oppfattelse av lyd.
    Det inkluderer opplevelse av endring stereoperspektiv og dybde i lydbildet.
    Man har behov for blindtester for å kontrollere om det er mulig å høre forskjell.
    Så lenge det ikke gjøres blindtester er observasjoner uinteressante.
    Kritikk av blindtest blir ansett som ugyldig
    Der stopper det for deg.

    Gitt at jeg er skeptisk til blindtester, og er i tvil om dette kan forklares som illusjoner, kan vi ikke komme videre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke psykoakustikk. Det er faget som beskriver den subjektive opplevelsen av objektiv lyd, eksempelvis hørselsterskelen ved forskjellige frekvenser, lokalisering av lydkikder, Fletcher-Munson-kurven, maskering, etc. Å oppleve hørbare forskjeller der den objektive lyden er beviselig klin lik er noe annet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nei, det er ikke psykoakustikk. Det er faget som beskriver den subjektive opplevelsen av objektiv lyd, eksempelvis hørselsterskelen ved forskjellige frekvenser, lokalisering av lydkikder, Fletcher-Munson-kurven, maskering, etc. Å oppleve hørbare forskjeller der den objektive lyden er beviselig klin lik er noe annet.
    Ja, men hvis den objektive lyden på kablene faktisk er forskjellig hva da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det burde jo være lett å vise i en eller annen måling, men det er ikke det som skjer. Leste du denne?
    Klin likt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja, men hvis den objektive lyden på kablene faktisk er forskjellig hva da?
    Det er jo det Armand tilbyr seg å hjelpe deg med. Finne korrelasjonen mellom opplevelsene dine objektive egenskaper.
    Et raust og flott tilbud du burde absolutt si ja til. Alle har godt av å lære.
    Det ønsker du ikke.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Det skal ikke være mulig å argumentere mot det teoretisk.
    Det er ikke så veldig lett å argumentere imot det praktiske her heller, det vises i målinger med avanserte kabeltestere (nevnt ganske mange ganger i tråden allerede) laget for dette formålet og rett og slett i form av pakketap i switchen om det er feil på kabel når den er i drift/bruk. Når man logger seg på swich så ser man pakketap, ingen fri form for tolkning her og det er det samme som vises både på kobber og fiber om kabel har feil.

    Man har en switch og en kabel til 30,- og etter 3 år med daglig vanlig bruk så er det 0 pakketap, og det er faktisk helt normalt. Er kabelen defekt eller rare egenskaper så blir det pakketap, dette ser man enkelt og har man overvåkning på switch så kan man sette alarm om dette oppstår slik at man kjapt får byttet den. Distanse har heller ingenting å si, 8 mil med fiber er 0 problem og her forventer man 0 pakketap også.

    Når det ikke er pakketap så betyr dette at signalet er bitperfect fra avsender til mottaker, og det har heller ikke vært retransmits/resending av pakker. Om retransmits forekommer så er det ofte en grunn til og man bør sjekke hvorfor, men en retransmit her og der gjør ingenting det heller da nettverslaget fikser opp i dette før det kommer til mottaker.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er jo det Armand tilbyr seg å hjelpe deg med. Finne korrelasjonen mellom opplevelsene dine objektive egenskaper.
    Et raust og flott tilbud du burde absolutt si ja til. Alle har godt av å lære.
    Det ønsker du ikke.
    Jeg har allerede sagt at jeg tror man kan gå fast i blindtester, men at det ikke gir et bevis for at det ikke er forskjell.
    Referanse til Hellstrøm. Dere har konkludert, men ikke jeg.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er ikke så veldig lett å argumentere imot det praktiske her heller, det vises i målinger med avanserte kabeltestere (nevnt ganske mange ganger i tråden allerede) laget for dette formålet og rett og slett i form av pakketap i switchen om det er feil på kabel når den er i drift/bruk. Når man logger seg på swich så ser man pakketap, ingen fri form for tolkning her og det er det samme som vises både på kobber og fiber om kabel har feil.

    Man har en switch og en kabel til 30,- og etter 3 år med daglig vanlig bruk så er det 0 pakketap, og det er faktisk helt normalt. Er kabelen defekt eller rare egenskaper så blir det pakketap, dette ser man enkelt og har man overvåkning på switch så kan man sette alarm om dette oppstår slik at man kjapt får byttet den. Distanse har heller ingenting å si, 8 mil med fiber er 0 problem og her forventer man 0 pakketap også.

    Når det ikke er pakketap så betyr dette at signalet er bitperfect fra avsender til mottaker, og det har heller ikke vært retransmits/resending av pakker. Om retransmits forekommer så er det ofte en grunn til og man bør sjekke hvorfor, men en retransmit her og der gjør ingenting det heller da nettverslaget fikser opp i dette før det kommer til mottaker.
    Du er flink til å forklare. Det samme gjelder Asbjørn og Armand, så er det sagt.

    Jeg mener man uansett bør teste selv og ikke ta hva andre sier for god fisk. Det gjelder i høyeste grad Audiobacon.

    Nå er det en som tester samme kabel som jeg bruker, i diskusjonen fra i dag. Blir interessant å høre hva han sier da....(for meg er det interessant i hvert fall).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede sagt at jeg tror man kan gå fast i blindtester, men at det ikke gir et bevis for at det ikke er forskjell.
    Referanse til Hellstrøm. Dere har konkludert, men ikke jeg.
    Har du vurdert kabler for dag eller natt? Det er ganske store forskjeller på lyden både med atmosfæreisk trykk, luftfuktighet, temperatur.. Og luften har tettere sammensetning på kveldstid. Her er det lette hørbare forskjeller. Og gir kanskje mer forskjell enn mange kabelbytter også. Sommerkabler, vinterkabler etc?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På tide å dra dette innlegget fram igjen
    Endel analogier her..

    Føler ganske ofte endel spørsmål blir sånn:

    "noen som har erfaring med xxxxxx?"
    Så kommer 100 gode, velfunderte svar på at en ikke bør bruke penger på slikt, at det ikke finnes en eneste dokumenterbar årsak til at det skal ha noe å si, osv... Kanskje noen til og med sier at de har testet og ikke funnet noen forskjell.

    Til slutt en som sier at
    "jeg har prøvd og likte den. Kan ingenting teknisk men ørene mine stoler jeg på og det er for store forskjeller til at det er innbilning"

    "Takk det var det svaret jeg var ute etter"..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn