Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å lytte til forskjellige strømleverandører? Sikkert store variasjoner på kvaliteten.
    Det vil truleg låta ille med leveanse frå kraftverk knytt til vassdrag med gyrodactylus salaris. Om ein ikkje har installert eit audiophile gyrodactylusfilter då. Dei er ikkje billige, men etter nyttår kjem dei kanskje på tilbod.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Det vil truleg låta ille med leveanse frå kraftverk knytt til vassdrag med gyrodactylus salaris. Om ein ikkje har installert eit audiophile gyrodactylusfilter då. Dei er ikkje billige, men etter nyttår kjem dei kanskje på tilbod.
    Atomkraft er best. Da har man stålkontroll på strømmolekylenes størrelse. En Blaine på 340 er det optimale.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Dyre og "oppgraderte" digitalkabler er i 99/100 tilfeller bare tull, dvs. det er så lite som skal til før mottaker klarer å skille 0 fra 1.

    Men, en påkostet kabel ser ofte pent ut. Så hvis du vil pynte stereoanlegget ditt er det fritt frem, men ikke tro det påvirker lyden. Fritt frem for å investere i julepynt eller stereoanleggpynt for den som vil.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Her er et bevis for at nettverkswitch`n gir mindre støy:
    Når jeg bruker fjernkontrollen til forsterkeren for å styre volum på forsterkeren kommer en liten "skurrelyd".
    Dette skjer vist også hos produsent. Når jeg legger til Chord Switch i kjeden er skurrelyden knapt hørbar.

    Det samme kan sies om klarere lyd i musikken og klarere bilde på tv`n.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hva høres rart ut?
    Og beskriv hva som er å gå i dybden på switcher og kabler med det samme.
    Å bare bytte ut switcher og kabler vil jeg ikke si har så mye med matching å gjøre, det er noe de fleste har gjort når de jobber med nettverk i noen år.. Og ikke bare noen få switcher og kabler heller..
    Har han gått inn på switchene og sett pakketap på pakkene? Har han tatt wiretap og resultater i wireshark? Er det brukt måleinstrumenter for å teste kapasitet på kablene og ikke minst kapasitans og induksjon, crosstalk? Dette er noe man ikke har mulighet til å lytte seg til enkelt og greit, dette er noe man MÅ måle for å finne ut om det er noe gærnt med nettverk/kabler. Er det brukt verktøy for å sjekke thorughput fra switcher, ende til ende og byttet kabler imellom for å sjekke forskjeller? Så sjekket statistikk på switchen for å verifisere at det ikke har blitt noen feil på overføringen? Sjekket verktøyene (Fluke/Netscout Onetouch 10G er f.eks. et slikt for nettverk) om det har vært noen bitfeil på overføringen? Sjekket kabelen med f.eks: Fluke DSX-60-serie? Den siste tar alt mulig av kobber og fiber med overganger og er ikke en nettverkstester, men en ren kabeltester.
    Hvis det ikke er brukt i nærheten av slike instrumenter for måling på tester, så klarer jeg simpelthen ikke å ta testene seriøst med at folk "lytter" på kablene når det kommer til nettverk. Hvis det ikke er brukt slike typer instrumenter for måling, så har man heller ingen garanti for at kabelen holder standarden. Det er nok med en knekk på en kobber-kabel så er den ikke i henhold til standard lengre, dette kan altså måles og ikke "lyttes til" for å finne feil.
    Det hender også at nettverkskabler plutselig streiker, selv om de har stått der i 5 år urørt. Da finner man feilen på porten på switchen og bytter ut kabelen, da er det 99% sjangs for at det fungerer 100% igjen. Brukere oppdager knapt 20-30% pakketap, pakkene sendes på nytt og all is good, skjer dette med flere så kan man få congestion pga. alle resends av pakker og da kan det gå utover flere brukere på samme switch, kommer litt an på design og hvordan ting er satt opp i backbone.
    Det hørtes rart ut å tweake lyden med ulike switcher og nettverkskabler for å oppnå ønsket lyd. Den diskusjonen er så omfattende at det umulig å referere til alt de har diskutert. Det er som denne diskusjonen her, men den er mer omfattende, og kanskje litt flere som er pro når det gjelder effekten av switcher og nettverkskabler for lydkvalitet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bevis for at nettverkswitch`n gir mindre støy:
    Når jeg bruker fjernkontrollen til forsterkeren for å styre volum på forsterkeren kommer en liten "skurrelyd".
    Dette skjer vist også hos produsent. Når jeg legger til Chord Switch i kjeden er skurrelyden knapt hørbar.

    Det samme kan sies om klarere lyd i musikken og klarere bilde på tv`n.
    Det er ikke noe bevis.

    Skurrelyd er ofte vanlig når det er et potmeter inne i bildet på et eller annet vis, når du bruker fjernkontrollen så er det en motor som styres og denne gir gjerne ifra seg litt lyd den også som går inn i høyttalerne. Ettersom det er tyst med den switchen så er vi inne på jordingspotensiale igjen..... Mine forsterkere er helt tyst når jeg vrir på volumet de, og jeg har ingen audiofil switch men for det meste trådløst. Forsterkere jeg har hatt før har gitt lyd når man har vridd om volumet på de, men de har vært mer anologe og det er veldig vanlig at det da kommer lyd fra volumhjulet.
    Bedre bilde og lyd får du sikkert såfremt at du har en kjapp nok switch uansett, og ikke nødvendigvis for at switchen er "audiofil"..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er ikke noe bevis.

    Skurrelyd er ofte vanlig når det er et potmeter inne i bildet på et eller annet vis, når du bruker fjernkontrollen så er det en motor som styres og denne gir gjerne ifra seg litt lyd den også som går inn i høyttalerne. Ettersom det er tyst med den switchen så er vi inne på jordingspotensiale igjen..... Mine forsterkere er helt tyst når jeg vrir på volumet de, og jeg har ingen audiofil switch men for det meste trådløst. Forsterkere jeg har hatt før har gitt lyd når man har vridd om volumet på de, men de har vært mer anologe og det er veldig vanlig at det da kommer lyd fra volumhjulet.
    Bedre bilde og lyd får du sikkert såfremt at du har en kjapp nok switch uansett, og ikke nødvendigvis for at switchen er "audiofil"..
    Jo, byttet switch fra Cisco til Chord og det ble bedre og klarere lyd. Take it or leave it.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Den er ganske enkel.

    Enten kommer det frem nok 0 og 1 til at det blir lyd.
    Eller så blir det stille.
    Thats it.
    Ja det er forklaringen, men så er det tydeligvis noe mer som foregår, som er ganske åpenbart når man tester.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jo, byttet switch fra Cisco til Chord og det ble bedre og klarere lyd. Take it or leave it.
    Få hjelp av en annen til å bytte mellom disse to switchene, slik at du ikke veit hvilken av dem som er kobla til. Kjør ti tester uten at du veit hvilken switch som er kobla til. Bruk den tida du trenger. Noter ned underveis hvilken switch du mener er kobla til, og legg ut notatene her etterpå. Tar du utfordringen?

    Siden du ikke er i tvil om at det er forskjell mellom disse to, så bør det være barnemat for deg å plukke ut hvilken som er Cisco og hvilken som er Chord.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det hørtes rart ut å tweake lyden med ulike switcher og nettverkskabler for å oppnå ønsket lyd. Den diskusjonen er så omfattende at det umulig å referere til alt de har diskutert. Det er som denne diskusjonen her, men den er mer omfattende, og kanskje litt flere som er pro når det gjelder effekten av switcher og nettverkskabler for lydkvalitet.
    Nå har jeg lest (alt for) lenge på den tråden du linka til, svært lav teknisk diskusjonen vil jeg si. Og de kom vel tidlig frem til at en ordentlig switch har isolerte porter, og at det er å anbefale akkurat som det har blitt snakket om her pga. Jordingspotensiale. Men forutenom dette så har ikke kabler noe å si..
    Spørsmålet er jo hva man sammenligner med, er det en d-link 10mbit fra 2000-tallet man sammenligner med så er såklart det meste man kjøper nytt en forbedring i dag.
    Vær også klar over at de fleste switcher har autonegotiation, så om kabelen ikke er helt god eller den andre siden sier 10mbit så får du 10mbit, selv om porten er 1gbit.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jo, byttet switch fra Cisco til Chord og det ble bedre og klarere lyd. Take it or leave it.
    Hvilken Cisco? Cisco er ikke nødvendigvis Cisco, selv om det står det på de. Cisco kjøper mange merker og rebrander de. Det finnes ganske mange modeller av en serie også. Og er Ciscoen 15 år gammel så sier det seg selv at den ikke trenger å være helt god, har sett switcher generere feil også før de holder på dør (ofte drept av slegge/øks).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vi som spiller gitar eller bass, har antakeligvis på ett eller annet tidspunkt kokt gamle strenger for å få tilbake nystrenglyden. Det funker faktisk.

    Jeg pleide å koke mine i ca. 7,5 minutter, da jeg liker dem sånn midt i mellom bløtkokt og hardkokt (bløtkokt passer best for jazz, særlig smooth jazz).

    Noen som har testet dette på kabler?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nå har jeg lest (alt for) lenge på den tråden du linka til, svært lav teknisk diskusjonen vil jeg si. Og de kom vel tidlig frem til at en ordentlig switch har isolerte porter, og at det er å anbefale akkurat som det har blitt snakket om her pga. Jordingspotensiale. Men forutenom dette så har ikke kabler noe å si..
    Spørsmålet er jo hva man sammenligner med, er det en d-link 10mbit fra 2000-tallet man sammenligner med så er såklart det meste man kjøper nytt en forbedring i dag.
    Vær også klar over at de fleste switcher har autonegotiation, så om kabelen ikke er helt god eller den andre siden sier 10mbit så får du 10mbit, selv om porten er 1gbit.
    Det kan så være at det tekniske nivået var lavt. Det jeg var interessert i var lytteerfaringene. Det var en Darkebear hadde fasinerende erfaringer, med tester med kombinasjoner med ulike cat5 og cat6 i kabler og ulike switcher i samme serie. Han hadde for eksempel brukt en standard nettverkskabel i det ene leddet, og en "hifi nettverkskabel" i siste leddet med suksess. Det er LANGT ut i diskusjonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, så hvordan vet du at han hørte det (med ørene) og ikke bare synser i vei med bekreftelsesbias og placebo til knes?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Få hjelp av en annen til å bytte mellom disse to switchene, slik at du ikke veit hvilken av dem som er kobla til. Kjør ti tester uten at du veit hvilken switch som er kobla til. Bruk den tida du trenger. Noter ned underveis hvilken switch du mener er kobla til, og legg ut notatene her etterpå. Tar du utfordringen?

    Siden du ikke er i tvil om at det er forskjell mellom disse to, så bør det være barnemat for deg å plukke ut hvilken som er Cisco og hvilken som er Chord.
    Jeg kunne gjort det hvis jeg lurte på svaret.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi som spiller gitar eller bass, har antakeligvis på ett eller annet tidspunkt kokt gamle strenger for å få tilbake nystrenglyden. Det funker faktisk.

    Jeg pleide å koke mine i ca. 7,5 minutter, da jeg liker dem sånn midt i mellom bløtkokt og hardkokt (bløtkokt passer best for jazz, særlig smooth jazz).

    Noen som har testet dette på kabler?
    Øhh, nei, men det er ikke vanskelig å forklare effekten på gitarstenger. Håper bare det var stålstrenger. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Vi som spiller gitar eller bass, har antakeligvis på ett eller annet tidspunkt kokt gamle strenger for å få tilbake nystrenglyden. Det funker faktisk.

    Jeg pleide å koke mine i ca. 7,5 minutter, da jeg liker dem sånn midt i mellom bløtkokt og hardkokt (bløtkokt passer best for jazz, særlig smooth jazz).

    Noen som har testet dette på kabler?
    Det kan fungerer på gummireimer også :) Men litt mer forsiktig med å varme dem for lenge.

    Det kan så være at det tekniske nivået var lavt. Det jeg var interessert i var lytteerfaringene....
    Basert på hva?

    Fyr opp stereoanlegget med din favoritt testplate. Stapp dopapir i øra i 10 minutter. Ta deretter ut papiret.
    Nå finner man sikkert ut at et av eksperimentene gir fordelaktig lyd, men hvorfor er det slik?

    Det er en langt mer intressant diskusjon enn at boks A fungerer bra hos Hr Nilsen, men kona til Hr Nilsen mener at boks B låter bedre. Derfor kjøper de boks C, eller A. Hvem bryr seg så lenge Hr Nilsen ikke har presantert sine observasjoner på en måte som kan gjøre det relevant for andre å bruke erfaingen hans?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg bor bare en halv time fra Drammen. Det hadde vært moro å ta en test på dette. Jeg bytter switch eller kabel (uten at du titter) og du hører forskjellene. Vi kan godt ta det du synes det er mest forskjell på. Jeg er hjemme hele jula.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg bor bare en halv time fra Drammen. Det hadde vært moro å ta en test på dette. Jeg bytter switch eller kabel (uten at du titter) og du hører forskjellene. Vi kan godt ta det du synes det er mest forskjell på. Jeg er hjemme hele jula.
    Vet ikke om det var meg du spurte. Hva er greia med at man skal invitere til blindtester? Er ikke noe jeg er interessert i å bruke tiden.
    Når jeg tester utstyr vil jeg vite hva jeg hører på. Uansett så er jeg ferdig med testinga her hjemme. Takk for tilbudet, vet ikke om det var ment som en plan for å sette meg fast eller vennskapsforespørsel?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det var meg du spurte. Hva er greia med at man skal invitere til blindtester? Er ikke noe jeg er interessert i å bruke tiden.
    Når jeg tester utstyr vil jeg vite hva jeg hører på.
    Du burde prøve det - jeg gjorde nøyaktig samme øvelsen og klarte ikke skille nettverkskabler (eller switch, metall eller plastikk kabinett hadde heller ingen betydning). Jeg har brukt mye penger på kabler opp gjennom åra, har beveget meg bort fra dette nå og fokuserer på kvalitet uten at det koster en formue. Nettverkskabler vil du ikke høre forskjell på (sannsynligheten for å treffe er 50%, så man må ta bytte 10-15 ganger for å finne et mønster).

    Skjermet vs uskjermet kabel kan ha betydning om ethernet implementasjonen på streamer siden er dårlig. På tidligere streamere kunne jeg høre forskjell, på Trinnov Altitude32 og Matrix Audio Element X hører jeg ingen forskjell.

    Edit:
    Spurte Trinnov om dette, de klarte ikke slutte å le av spørsmålet (det sier en hel del). De hadde forøvrig også gjort en undersøkelse av hires på streaming-tjenester. Deres påstand var at det aller meste var upsamplet 16/44.1. Så kort oppsummert, folk vil la seg lure. Ref hires er det fortsatt noe uklart om det er plateselskapene som lurer streaming tjenestene, eller om det er streamingtjenestene som lurer kundene :)
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    For hvert innlegg gjør du meg sikrere og sikrere på at det du opplever er bekreftelsesbias og innbilning uten noen fysisk realitet.
    Hva er det du mener jeg vil bekrefte? Kan du akseptere at jeg stiller meg åpen til utstyr jeg skal teste? De dyreste høyttalerne jeg har kjøp ville jeg definitiv bekrefte, men det skjedde ikke, likte ikke lyden. Hadde en Dac her til 70.000 og en til 12.000. Det låt best her med den på 12.000. Hvis den nye switchen ikke låt bedre hadde jeg beholdt Ciscoen. Det samme har skjedd med kabler og forsterkere osv.
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte English Electric 8Switch med Supra cat 8 kabler mellom modem/router og en Supra cat 8 til Tv LG Oled E9. Super oppgradering på bilde ! Du verden for en et Hi -End Bilde med supre farver på f.eks Netflix. Ja den er kalibrert av fagmann. Hadde fra før Cat 6a kabler.
    Får en god nettverkskabel Wireworld til min Lumin X1 i morgen, så vil vi se om den har noen fordeler over min Audiquest Cinnamon/Cord nettverkskabel.
    Mitt anlegg:
    Cube Audio Nenuphar
    Audion Special Edition 300 B
    Lumin X1
    Technichs 1200G med Zu pickup
    Asr Emitter Exclusive HV riia.
    Torus TOT Max strømrenser
    Analysis Plus/Asr Kabler.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    At noen føler lyden blir bedre er dessverre ikke bevis for at den er bedre.
    Få noen til og bytte uten at du vet hva du lytter på så forsvinner disse store forskjellene fort.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Vet ikke om det var meg du spurte. Hva er greia med at man skal invitere til blindtester? Er ikke noe jeg er interessert i å bruke tiden.
    Når jeg tester utstyr vil jeg vite hva jeg hører på. Uansett så er jeg ferdig med testinga her hjemme. Takk for tilbudet, vet ikke om det var ment som en plan for å sette meg fast eller vennskapsforespørsel?
    Tør du ikke lytte på noe du ikke vet hva er?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Kjøpte English Electric 8Switch med Supra cat 8 kabler mellom modem/router og en Supra cat 8 til Tv LG Oled E9. Super oppgradering på bilde ! Du verden for en et Hi -End Bilde med supre farver på f.eks Netflix. Ja den er kalibrert av fagmann. Hadde fra før Cat 6a kabler.
    Får en god nettverkskabel Wireworld til min Lumin X1 i morgen, så vil vi se om den har noen fordeler over min Audiquest Cinnamon/Cord nettverkskabel.
    Mitt anlegg:
    Cube Audio Nenuphar
    Audion Special Edition 300 B
    Lumin X1
    Technichs 1200G med Zu pickup
    Asr Emitter Exclusive HV riia.
    Torus TOT Max strømrenser
    Analysis Plus/Asr Kabler.
    Det har mye å si hvilken nettverkskabel man bruker fra switch`n til streamer,
    men "dessverre" så har det en god del å si hvilken kabel som benyttes fra router til switch også.
    Interessant å høre hvordan det blir med den nye kabelen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Fordi det du lytter etter er noe helt annet enn hva du hører med ørene.
    Du tar så feil. Jeg er ikke opptatt av å drive A/B testing hverken blindt eller ved å se hva jeg tester.
    Jeg tester over mange dager, før jeg bytter noe som helst.
    Det er kanskje ikke observert av deg, men når man f.eks bytter kabler eller annet utstyr
    så trenger det å spille noen timer og opptil et døgn før det låter som det skal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med kablingen fra f eks Tidals serverpark et eller annet sted i verden og frem til deg? Må den også spilles inn etter at noe er byttet i nettverket, eller har det ikke noe å si for lyden hvis du ikke kan se kabelbiten?

     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hva med kablingen fra f eks Tidals serverpark et eller annet sted i verden og frem til deg? Må den også spilles inn etter at noe er byttet i nettverket, eller har det ikke noe å si for lyden hvis du ikke kan se kabelbiten?

    Jeg kan dele mine observasjoner og lytting med switch og nettverkskabel her hjemme fra. Hvis det kan bidra for noen i denne tråden fint. Du har allerede sagt at de ikke er verdt noe for deg. Det er helt i orden.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg som leser får sympati med Psybient i denne tråden - han trenger den sikkert ikke, men standhaftig er han - og saklig. Det i motsetning til noen av disse ironiske innleggene i tråden, som vel kun er ment å massere sine egne meningsfeller?

    De fleste har stor respekt for kunnskap og de med stor fagkunnskap, meg likeså. Det er imidlertid å anta at det også er grenser for hvor langt man kan konkludere utfra teoretiske overlegninger. I praksis er det et vell av parametre som inngår i en lytteøkt i et lytterom, og som er vanskelige å generalisere eller isolere effekt for effekt - også gjennom teoretiske overlegninger. Men en som kjenner sitt lytterom, alt utstyr i kjeden osv over tid, har unike forutsetninger til å erfare endringer i lyd ved endriger av elementer i kjeden - hvis de finner sted.

    Jeg tror heller ikke alle lyttere er skapt for dette - dette med å høre nyansene - det krever egentlig en stor dose lidenskap i kombinasjon med en ganske stor grad av perfeksjonsme, og ører som utløser genuin fryd og stor mening i det å gjenskape det innerste av det som formidles. Og spesielt hva gjelder gjengivelse av stemmer, vår naturlige referanse. Selv om det hele er en konstruksjon - med den enorme variasjon av innspillinger som erfares, har vi vel til felles at vi alle søker vår mest optimerte løsning gitt vår musikksmak. Blomsterspråk? Ja. For min egen del fører dette meg til rør, 300B og 845 - forvrengningens forgård, som allikevel lyder så naturlig, som bringer organisk tilstedeværelde, og at to kabel ikke lyder likt, og til og med, noen ganger, har en preferert retning. Og nei, jeg kan ikke bevise dette i fysikkens språk, det språket som kun er eneste gjeldene mynt for mange. Men det er helt jo helt greit - hver sin tilnærming, tro og smak - og rett til ytring. Som lyttere har vi forskjellige preferanser, som fagfolk har vi forskejllige preferanser - det bringer oss til ulike ståsteder.

    Så selv er jeg i utgangspunktet åpen for at et bytte mellom to korrekt konstruerte nettverkskabler kan gi lyttemessige forskjeller. Men til dere som, med basis i teori, avviser noe slikt som umulig - er det kognitivt mulig for dere å "take a walk on the wild side", dvs. glemme teori og bare bruke ører i praktiske forsøk? Eller er den faglige tanken dominant over hørselen, slik som synet er over hørselen? Ikke ment som et direkte spørsmål, mer til ettertanke, som et hypotetisk case - fra en som skjønner at han faktisk vet alt for lite om hardware, strøm, rom, metall og hørsel til å kunne mestre det vell av fysiske parametre som i sum inngår i en lytte-session - og dermed selvfølgelig også er helt avskåret fra å kunne bruke lærebok og teori til å forklare sine lytte-erfaringer. I den avdelingen er jeg derfor som døv og blind å regne, så står kun tilbake med mine ørers beskaffenhet. Så da blir spørsmålet om jeg tror på mine ører? Ja, veldig. Det som er bra med ører, er at det er der resultatet av all innsats med anlegget oppsummeres. Å lytte med ørene er ytterst menneskelig og for den resultatorienterte! Selvfølgelig gitt at det er noen fagfolk der ute som har utviklet noe komponenter som det er mulig å velge i :)

    Men til dere i den ironi-leiren: Hva er greia? Er det ergrelse over den idioten av en motdebattant som ikke evner å se lyset, vitenskapens normative determinisme, slik som den opplyste megselv gjør? Er det noe blivende sted, sånn på repeat'n?

    Generelt er det også etter min mening litt lite oppvakt å tro at musikkelskere som utøver hobbien i tiår har liten evne til å orientere seg i feltet, eller gå i kontimuerlig placebo-rus. Hvorfor ikke stille spørsmålet slik: Når så mange erfarne lyttere rapporterer at de hører forskjell, hva skyldes dette? Hehe, nei, enkle svar som dumhet, ignoranse og placebo duger bare ikke i alle sammenhenger. Det blir veldig enkel, og undervurderende, analyse. Spørsmålet er ment som et forsøk på å vekke en genuin nysgjerrighet i selve spørsmålet, før det er avvist på ren refleks.

    Mvh, Tom
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bor bare en halv time fra Drammen. Det hadde vært moro å ta en test på dette. Jeg bytter switch eller kabel (uten at du titter) og du hører forskjellene. Vi kan godt ta det du synes det er mest forskjell på. Jeg er hjemme hele jula.
    Jeg blir med!! Har god erfaring med blindtester da jeg dessverre ikke er i stand til å se lyd, bare høre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    glemme teori og bare bruke ører i praktiske forsøk?
    Det er eksakt hva vi utfordrer/tilbyr Psybient å gjøre, men han er ikke interessert med mindre han får lov til å titte samtidig. Irritasjonen skyldes ikke at noen ikke kan nok om nettverksteori, enten det er den offisielle teorien eller hifiprofetenes kvasiteorier, men at man plent nekter å demonstrere at det man hevder å kunne høre er noe man hører med ørene.

    Da blir ditt ellers velskrevne innlegg skivebom og stråmannsargumentasjon, dessverre. Problemet er ikke at noen som kan noe om nettverk ikke er villig til å lytte, men at noen som påstår å høre usannsynlige forskjeller insisterer på å lytte med øynene i stedet for ørene. Derfor utfordringen til å bevise at han hører det han påstår å høre, og en viss ironisering når han nekter.

    Du finner ellers logg av mine gjentatte forsøk på å høre forskjell mellom digitalkabler i signaturtråden. Det var riktignok seende lytting, men et ganske grundig forsøk på å finne ut om det var noen hørbare forskjeller der. Det var det ikke hos meg.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det var deg jeg tenkte på ja, Psybient.
    Målet med dette er ikke så sette deg fast, men en genuin interesse i din påståtte evne til å skille nettverkskabler. Jeg har et ønske om å få fakta på bordet og avmystifisere mest mulig i denne hobbyen.
    Jeg er ganske teknisk kompetent både innenfor data/nettverk og elektronikk og alt jeg vet om dette får jeg bare ikke til å stemme med det du opplever. I denne tråden gir du inntrykk av at du er skråsikker på dine erfaringer og ingenting hadde vel vært mer moro enn å kunne bevise at du har rett? Det hadde i hvert fall fått meg til å klø meg alvorlig i hodet.
    Hvis du ikke er interessert er det jo greit, men da synes jeg troverdigheten går til null. Det er lett å lure seg selv og det tror jeg alle som driver med denne hobbyen har gjort på et eller annet tidspunkt. Kanskje du også ville endre mening etter en slik seanse?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Må si jeg som leser får sympati med Psybient i denne tråden - han trenger den sikkert ikke, men standhaftig er han - og saklig. Det i motsetning til noen av disse ironiske innleggene i tråden, som vel kun er ment å massere sine egne meningsfeller?

    De fleste har stor respekt for kunnskap og de med stor fagkunnskap, meg likeså. Det er imidlertid å anta at det også er grenser for hvor langt man kan konkludere utfra teoretiske overlegninger. I praksis er det et vell av parametre som inngår i en lytteøkt i et lytterom, og som er vanskelige å generalisere eller isolere effekt for effekt - også gjennom teoretiske overlegninger. Men en som kjenner sitt lytterom, alt utstyr i kjeden osv over tid, har unike forutsetninger til å erfare endringer i lyd ved endriger av elementer i kjeden - hvis de finner sted.

    Jeg tror heller ikke alle lyttere er skapt for dette - dette med å høre nyansene - det krever egentlig en stor dose lidenskap i kombinasjon med en ganske stor grad av perfeksjonsme, og ører som utløser genuin fryd og stor mening i det å gjenskape det innerste av det som formidles. Og spesielt hva gjelder gjengivelse av stemmer, vår naturlige referanse. Selv om det hele er en konstruksjon - med den enorme variasjon av innspillinger som erfares, har vi vel til felles at vi alle søker vår mest optimerte løsning gitt vår musikksmak. Blomsterspråk? Ja. For min egen del fører dette meg til rør, 300B og 845 - forvrengningens forgård, som allikevel lyder så naturlig, som bringer organisk tilstedeværelde, og at to kabel ikke lyder likt, og til og med, noen ganger, har en preferert retning. Og nei, jeg kan ikke bevise dette i fysikkens språk, det språket som kun er eneste gjeldene mynt for mange. Men det er helt jo helt greit - hver sin tilnærming, tro og smak - og rett til ytring. Som lyttere har vi forskjellige preferanser, som fagfolk har vi forskejllige preferanser - det bringer oss til ulike ståsteder.

    Så selv er jeg i utgangspunktet åpen for at et bytte mellom to korrekt konstruerte nettverkskabler kan gi lyttemessige forskjeller. Men til dere som, med basis i teori, avviser noe slikt som umulig - er det kognitivt mulig for dere å "take a walk on the wild side", dvs. glemme teori og bare bruke ører i praktiske forsøk? Eller er den faglige tanken dominant over hørselen, slik som synet er over hørselen? Ikke ment som et direkte spørsmål, mer til ettertanke, som et hypotetisk case - fra en som skjønner at han faktisk vet alt for lite om hardware, strøm, rom, metall og hørsel til å kunne mestre det vell av fysiske parametre som i sum inngår i en lytte-session - og dermed selvfølgelig også er helt avskåret fra å kunne bruke lærebok og teori til å forklare sine lytte-erfaringer. I den avdelingen er jeg derfor som døv og blind å regne, så står kun tilbake med mine ørers beskaffenhet. Så da blir spørsmålet om jeg tror på mine ører? Ja, veldig. Det som er bra med ører, er at det er der resultatet av all innsats med anlegget oppsummeres. Å lytte med ørene er ytterst menneskelig og for den resultatorienterte! Selvfølgelig gitt at det er noen fagfolk der ute som har utviklet noe komponenter som det er mulig å velge i :)

    Men til dere i den ironi-leiren: Hva er greia? Er det ergrelse over den idioten av en motdebattant som ikke evner å se lyset, vitenskapens normative determinisme, slik som den opplyste megselv gjør? Er det noe blivende sted, sånn på repeat'n?

    Generelt er det også etter min mening litt lite oppvakt å tro at musikkelskere som utøver hobbien i tiår har liten evne til å orientere seg i feltet, eller gå i kontimuerlig placebo-rus. Hvorfor ikke stille spørsmålet slik: Når så mange erfarne lyttere rapporterer at de hører forskjell, hva skyldes dette? Hehe, nei, enkle svar som dumhet, ignoranse og placebo duger bare ikke i alle sammenhenger. Det blir veldig enkel, og undervurderende, analyse. Spørsmålet er ment som et forsøk på å vekke en genuin nysgjerrighet i selve spørsmålet, før det er avvist på ren refleks.

    Mvh, Tom
    Uten kunnskap om elektronikk må musikkelskere stole på ørene når de skal vurdere et produkt. Prat om asynkron pakkedata og jitter er for mange uforståelige tekniske begreper og da blir det ørene som gjelder.
    Men når man kan en del om et emne så forstår man at enkelte ting bare er helt umulig. Man trenger helt enkelt ikke prøve det. Hva skal man si hvis noen påstår at en bil får raskere akselerasjon hvis man bytter bremsevæsken til super special performance type?
    Jeg er skrudd sammen slik at jeg i opplysningen ånd vil forsøke å formidle at det ikke stemmer. Står denne fiktive bilpersonen på sitt, så la oss nå i hvert fall starte stoppeklokken og se om det stemmer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg er dessverre skrudd sammen slik at når forkjemperen for super special performance bremsevæske som akselerasjonsforbedring nekter å slippe til noen med stoppeklokke i nærheten av bilen - dette må bare oppleves selv over måneder - så mister jeg trua på vedkommende som sannhetsvitne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn