Medlem av statskirken?

Er du medlem?

• Ja, etter eget ønske.

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, etter eget ønske.

• Ja, mot eget ønske.

• Nei, mot eget ønske.

• Totalt antall stemmer
    0

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
cybervision_ skrev:
Hmm, var det ikke en fyr på 30-tallet som og hadde litt av de samme greiene i huet? Åhh, ser han for meg, bart og greier, hva heter han nå igjen...
Var det ikke han som hadde beltespenner med inskripsjonen "Gott mit uns" i klubben sin?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.873
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nå har jeg vært aktiv som konfirmantleder siden 1992, har selv utdannet meg til menighetspedagog, og ser på meg selv som sånn ca. normal (hva nå en det er). Jeg har jobbet i mange kirker både i Østfold, Agder og Rogaland. Jeg synes at de fleste jeg har jobbet med har vært normale, som inderlig ønsker å gjøre det beste for sine medlemer, men enkelte har også hatt den tanken at de må "forme" sine medlemer. Det er slike, som bruker sin "makt" til å forklare hva andre gjør som strider i mot Ordet, som jeg syns er selve "problemet", og enkelte ganger så kan en jo se at disse svovelpredikantene burde gjort noe med seg selv først - og da funnet ut at livet slett ikke er så enkelt, og at det ikke finnes svar på alt.

De fleste prester, kateketer og diakoner jeg har møtt på har hatt begge beinene godt plantet på jorden - og har den samme instillingen som de fleste av oss har, både kristene og de som ikke tror på Gud, hvordan kan jeg gjøre det beste for de rundt meg og meg selv..

Selv synes jeg at de aller fleste begravelser jeg har vært i har vært fine, der presten har sakt mye fint om både den avdøde og om at livet må gå videre. Når det gjelder bryllup, ja så synes jeg det er tull at det skal være i kirken slik det er nå for tiden.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Nei, MEN MAN KAN IKKE SI NOE OM HVORDAN DET ER Å HA DET SLIK, HVORDAN DET FØLES OG OPPLEVES OG VIRKELIG ER!!!
Nei det er riktig nok, og det prøver jeg heller ikke å gjøre. Men uavhengig av hvor stekt man føler slike opplevelser har de ingen relevans utover dette. En virkelighetstro forestilling er likefull bare en forstilling, sogar en vrangforestilling.

Men det er jo ikke denne opplevelsen og følelsen som er det negative i dette. Jeg har et ganske liberalt syn på alternative sinnstilstander, men desto viktigere at slike ikke får ta kontrollen over ens liv men begrenses til sporadisk rekreasjonsbruk. De er også ganske uegnet for barn, så det burde muligens innføres en 16-års grense på kristendom og islam.
Hehe, du er meg gutten du, deph. "Forestilling", du sitter og skriver om min tro som om jeg har fått svineinfluensa og trenger hjelp - og min tro er ikke noe indotrinert, hjernevasket e.l. men en levende tro, med en virkelig Frelser som faktisk er der og du har tydeligvis ikke prøvd ut i det hele tatt om det faktisk finnes en Gud der, men påstår harnakket at det ikke er det og alle som mener noe annet er underutviklede osv osv...

Hmm, var det ikke en fyr på 30-tallet som og hadde litt av de samme greiene i huet? Åhh, ser han for meg, bart og greier, hva heter han nå igjen...
Du skjønner vel det, cybervision, at Deph her er en av de mest religiøse menneskene på dette forum. Rett nok er hans religion den motsatte av din, hans religion er tilbedelsen av BEVISET, og uten BEVISET er alle påstander døde, skammelige og uten verdi. Han, som andre religiøse, gjemmer seg bak sin "sannhet" og læresetninger han selv ikke helt har funnet ut av enda.
Fair enough; jeg tilhører forsåvidt hans trosretning, men i motstetning til Deph er min liberalisme på dette punkt mer praktisk orientert; jeg synes på alvor at folk skal få ha troen i fred. Alle untatt Deph, altså. For han har enda ikke selv oppdaget at han er fanatisk religiøs. Så jeg forsøker bare å vekke ham. På samme vis som Jehovas Vitner forsøker å vekke oss andre. Og jeg elsker å vikle meg inn i disse selvmotsigelser! :D

Honkey

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.201
Honkey-Chateau skrev:
Du skjønner vel det, cybervision, at Deph her er en av de mest religiøse menneskene på dette forum. Rett nok er hans religion den motsatte av din, hans religion er tilbedelsen av BEVISET, og uten BEVISET er alle påstander døde, skammelige og uten verdi. Han, som andre religiøse, gjemmer seg bak sin "sannhet" og læresetninger han selv ikke helt har funnet ut av enda.
Fair enough; jeg tilhører forsåvidt hans trosretning, men i motstetning til Deph er min liberalisme på dette punkt mer praktisk orientert; jeg synes på alvor at folk skal få ha troen i fred. Alle untatt Deph, altså. For han har enda ikke selv oppdaget at han er fanatisk religiøs. Så jeg forsøker bare å vekke ham. På samme vis som Jehovas Vitner forsøker å vekke oss andre. Og jeg elsker å vikle meg inn i disse selvmotsigelser! :D

Honkey
ROFLMAO!!! ;D

Fantastisk morsomt skrevet. Og likevel med så mye sannhet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Diuskusjonen her gjaldt egentlig statskirkeordningen. Vi er tydeligvis enige om at den er anakronistisk. At enkelte oppfatter statskirken som et seremonibyrå for bryllup og begravelser er jo tankevekkende og trist for dem det gjelder.

Religiøse tanker, gudetro og åpenbaringserfaringer er naturligvis noe hver og en bør ta opp med en dyktig psykiater, gjerne via fastlegen.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.873
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
BBking skrev:
Religiøse tanker, gudetro og åpenbaringserfaringer er naturligvis noe hver og en bør ta opp med en dyktig psykiater, gjerne via fastlegen.
Eller bare inse at en ikke er en stabeist som mener en vet og kan alt selv, men kan være såpass trygg på seg selv at en kan tørre å tro på at en ikke altid vet svaret, ei heller at alt passer inn i matematiske formler.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
HoJ skrev:
Eller bare inse at en ikke er en stabeist som mener en vet og kan alt selv, men kan være såpass trygg på seg selv at en kan tørre å tro på at en ikke altid vet svaret, ei heller at alt passer inn i matematiske formler.
Mange religionstilhengere er overbevist om at de vet svaret.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.873
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
BBking skrev:
HoJ skrev:
Mange religionstilhengere er overbevist om at de vet svaret.
Da er det ikke tro lenger (mener jeg)..

C

Cyber

Gjest
asbjbo skrev:
Neida, han definerte seg selv som kristen, han, når det passet ham slik. Dessuten syntes han det var riktig praktisk å ha vetorett på utnevnelse av biskoper, sånn at ikke kirkene kom i skade for å si noe uautorisert. Hmm, er det noe kjent ved den tanken?
Hehe, tja...

Uansett, beklager hvis jeg sporte av her, men jeg må ærlig talt si at Gjestemedlem sine holdnigner ytret i tråden her er søppel på laveste nivå, samme hva en tror og mener - respekt for andres tro er svært grunnleggende om man mener A, B eller X ;)

For å hoppe på sporet;

Jeg mener et skille mellom kirke og stat må til, min begrunnelse er primært at vi idag har en kirke som defineres og styres av staten og av en minister som ikke gjør jobben sin. Kirken vil ha det bedre med dedikerte medlemmer med Jesus i hjertet som faktisk vil gjøre en positiv forandring i verden og ikke er der for å kle seg flott og gå mot Guds ord.

Så for dere som mener vi er klar for innleggelse osv... enten sjekke ut sakene selv og ikke følge den negative hypen ellers bare fortsette i samme spor. På mange måter er det jo positivt at kristne stemples som gale, det er jo slik det skal være.

1 Kor 1.18...
The Message that points to Christ on the Cross seems like sheer silliness to those hellbent on destruction, but for those on the way of salvation it makes perfect sense. This is the way God works, and most powerfully as it turns out. It's written,

I'll turn conventional wisdom on its head,
I'll expose so-called experts as crackpots.
So where can you find someone truly wise, truly educated, truly intelligent in this day and age? Hasn't God exposed it all as pretentious nonsense? Since the world in all its fancy wisdom never had a clue when it came to knowing God, God in his wisdom took delight in using what the world considered dumb—preaching, of all things!—to bring those who trust him into the way of salvation.

Som i 1890, så nå i dag: Det kan ei forklares, men bare ?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
asbjbo skrev:
Neida, han definerte seg selv som kristen, han, når det passet ham slik. Dessuten syntes han det var riktig praktisk å ha vetorett på utnevnelse av biskoper, sånn at ikke kirkene kom i skade for å si noe uautorisert. Hmm, er det noe kjent ved den tanken?
Hehe, tja...

Uansett, beklager hvis jeg sporte av her, men jeg må ærlig talt si at Gjestemedlem sine holdnigner ytret i tråden her er søppel på laveste nivå, samme hva en tror og mener - respekt for andres tro er svært grunnleggende om man mener A, B eller X ;)

For å hoppe på sporet;

Jeg mener et skille mellom kirke og stat må til, min begrunnelse er primært at vi idag har en kirke som defineres og styres av staten og av en minister som ikke gjør jobben sin. Kirken vil ha det bedre med dedikerte medlemmer med Jesus i hjertet som faktisk vil gjøre en positiv forandring i verden og ikke er der for å kle seg flott og gå mot Guds ord.

Så for dere som mener vi er klar for innleggelse osv... enten sjekke ut sakene selv og ikke følge den negative hypen ellers bare fortsette i samme spor. På mange måter er det jo positivt at kristne stemples som gale, det er jo slik det skal være.

1 Kor 1.18...
The Message that points to Christ on the Cross seems like sheer silliness to those hellbent on destruction, but for those on the way of salvation it makes perfect sense. This is the way God works, and most powerfully as it turns out. It's written,

I'll turn conventional wisdom on its head,
I'll expose so-called experts as crackpots.
So where can you find someone truly wise, truly educated, truly intelligent in this day and age? Hasn't God exposed it all as pretentious nonsense? Since the world in all its fancy wisdom never had a clue when it came to knowing God, God in his wisdom took delight in using what the world considered dumb—preaching, of all things!—to bring those who trust him into the way of salvation.

Som i 1890, så nå i dag: Det kan ei forklares, men bare ?
Du kaller en persons overbevisning for søppel mens du samtidig mener din egen overtro bør respekteres?

C

Cyber

Gjest
Nei, jeg mener at hans holdninger mot mennesker som har en Gudstro der han beskriver dem som underutviklede osv... er søppel. Jeg respekterer 100% at han mener noe helt annet en meg og han har helt og holdent lov til å ha de meningene osv... som han vil, jeg bare reagerer på hans ytringer mot andre som impliserer at han selv ser seg selv på toppen av et eller annet fjell, det være seg evolusjonistisk, ikke-trosmessig eller annet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Enig, men med litt annen begrunnelse. Generelt er det norske samfunnet for preget av et klamt, sosialdemokratisk konsensus og det er for få uavhengige stemmer i viktige saker. Kirken har en viss moralsk autoritet i samfunnet, og ville nok stå friere til å bruke denne hvis den ikke først og fremst var Statens Seremonidirektorat under ledelse av politisk oppnevnte biskoper med riktig partibok. Dessuten burde ikke staten som sådan fremheve noen religion foran noen annen.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Statsautoriserte vrangforestillinger

La endelig enkle sjeler leve med sin gudetro og håp om "frelse", men hva i alle dager har den norske stat med dette å gjøre?
Skal vrangforestillingene statsautoriseres ?

C

Cyber

Gjest

BBking skrev:
La endelig enkle sjeler leve med sin gudetro og håp om "frelse", men hva i alle dager har den norske stat med dette å gjøre?
Det sier jo i grunn mye når man ikke kan delta i en diskusjon uten å måtte håne de som mener annet enn seg selv - da må faktagrunnlaget for det en selv mener være syltynt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4

cybervision_ skrev:
BBking skrev:
Det sier jo i grunn mye når man ikke kan delta i en diskusjon uten å måtte håne de som mener annet enn seg selv - da må faktagrunnlaget for det en selv mener være syltynt.
Tja, vitenskapen er fakta og kristendommen er vrangforestilling i mine øyne.
Det som er trist er at vi står foran en ny mørketid, husker tvangen med fadervår hver morgen på barneskolen og det er noe jeg ikke unner fremtidige generasjoner å vokse opp med.

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Problemet er ikke hva folk velger å tro på. Alle er i sin fulle rett til å tro på hva de vil. Diskusjonen om hva som er vrangforestillinger og hva som ikke er det, er et håpløst foretagende som aldri vil ta slutt. Det egentlige problem ligger etter min mening i maktmisbruk og intoleranse. Det viktige for meg er å møte mennesker med respekt og ydmykhet med hensyn til hva som er sant eller ikke sant vedrørende de eksistensielle spørsmål. Etter min oppfatning har religionen er Janus-ansikt; på den ene siden lokkende (Guds grenseløse kjærlighet og nåde) og på den andre siden truende (helvete, straff, fortapelse). Det siste er av forståelige grunner problematisk for mange, spesielt hvis påvirkningen har startet svært tidlig i livet. Det dogmatiske system ligger etter min oppfatning ikke på det rasjonelle plan, men på det følelsesmessige. Det er derfor det er vanskelig for mange å ta itu med de religiøse trusler som fortsetter å prege dem i voksen alder. Jeg finner det vanskelig å holde fast på troen på Gud som kjærlighet hvis det religiøse skrekkscenario opprettholdes. Jeg lånte en bok på biblioteket for mange år siden. Sentrale kristne i Norge skrev anonymt hvert sitt kapitel om deres forestillinger om helvete. En av forfatterne var en kvinne fra Frelsesarmeen. Hun skrev at hun som voksen hadde de samme forestillinger om helvete som hun hadde da hun som liten satt på bedehuset sammen med sine foreldre. Hun fortalte at predikantene fremstilte helvetet som en stor stekepanne hvor mennesker stekte i sitt eget fett. Hun mente på fullt alvor at hyggelig snakk ikke var tilstrekkelig til at mennesker skulle bli grepet av budskapet. Helvetestruslene var etter hennes oppfatning et helt nødvendig virkemiddel. Etter min mening en fullstendig falitterklæring. Et relevant spørsmål er om hun hadde valgt å skrive dette hvis hun var nødt til å stå frem med fullt navn.

G

Gjestemedlem

Gjest

BBking skrev:
Dette er jo essensen i det hele. Det er for så vidt menneskelig at folk lager sine egne ville fantasier om hvordan verden henger sammen, og konspirerer med andre om å formalisere og legitimere villfarelsene.

Men jeg spør også... hvorfor skal staten drive med åndemaneri og gudedyrking? Det er da konstruert bedre metoder i dag til å kue mennesker til bedrøvelig underdanlighet og samfunnet er strengtr tatt ikke lenger avhengig av en duknakket religiøs undelegenhet i befolkningen for å fungere. Kristendommen passer bedre i et middelalders føydalsystem og ikke i et moderne demokrati.

Det etterlyses også respekt for tro, men jeg spør da hvorfor. Skal man jatte med folk som lever i sin egen verden med sine fantasier, guder, jesuser, ånder og spøkelser. Er det ikke mer redelig å ta dem på alvor som menneske og i det minste gjøre et lite forsøk på å få folk til å innse hvor tåpelig dette egentlig er og i stedet oppmuntre til en virkelighetsoppfatning som ikke er basert på eventyr og røverhistorier fra geitebønder og deres herskere for et par tusen år siden?

Men jeg er optimist, med den tilgang på informasjon som er tilgjengelig etterhvert, der en kan fordype seg i ethvert område bare en har tilgang til et usensurert nett, så må jo flere og flere innse at de lever i 2009 og ikke 1009.. og at vi har funnet ut et og annet siden da.

Man kan jo spørre seg om det er så farlig om forlk tror de er Napoleon, at dommedag kommer om et par somre, at Jesus kommer å tar de hvis de ikke er snille eller at de er kommer til Snåsamannen og Harry Potter når de dør. Man bli i så fall stilt overfor disse alternativene.

1. Glise bredt og prøve å tjene penger på dem
2. Overse dem og håpe at det går over av deg selv
3. Prøve å bygge ned det helke og avvikle dette på en behersket måte slik at ikke avvenningen blir for brå for brukerne.
4. Melde seg inn i en eller annen sekt og kirkesamfunn og "ride the snake" til man blir lei og finner på noe bedre.
5. Drive forkeopplysning og forklare folk hvorfor dette ikke henger på greip og at de er blitt lurt trill rundt og løyet huden full. Søren ikke lett når det kommer til de tungt religiøse... forløper gjerne slik:

[video]pM9n2AC8srk[/video]

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg har ikke noe presserende behov for å overbevise folk om noen ting som helst. Heller ikke har jeg noe behov for å diagnostisere dem. I og med at det ikke er noe menneske gitt å vite hva som bys hinsides graven, er vi kun henvist til å reflektere og spekulere. Det er derfor det finnes så mange svar på de evige spørsmål. Det koker egentlig ned til et spørsmål om hvor sannsynlig du og jeg anser historiene for faktisk korrekte å være. Jeg anser imidlertid en god del religiøsitet som destruktiv og skadelig for barn. Mange barn lider i stillhet i familier som sitter fast i sekter. Barna må lide i trosfrihetens navn. Dette er et stort tankekors i et frihetlig samfunn.

Når det gjelder statskirkeordningen, tror jeg at den egentlig opprettholdes av økonomiske og politiske grunner. I tillegg til at det er et system som gir gode karrieremuligheter for en god del, ser vi at kirken blir stadig mer politisert, slik at det blir et stadig mer uklart skille mellom sentrale politiske aktører og dette statskirkesystemet. Vi ser at det avholdes valg innen kirken. Kandidatene er i realiteten politiske. Bibelen har ikke lenger absolutt autoritet som Guds Ord, men fungerer igrunnen som en bolledeig som kan dras dit man vil.

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Det menneskelige sinn er svært lett å manipulere, å fylle med ideer og forestillinger. Det er et område som fascinerer meg stort. Man er så til de grader påvirkelig og lett å manipulere og man kan overbevise mennesker om absolutt hva det skal være bare man er troverdig og overbevisende nok.

Hvis mennesker ikke har noen som helst forsvarsmekanisme eller verktøy til å sortere ut alt som ikke er basert på fakta og den virkelige verden, og kun har sin egen sterke tro, overbevisning og integritet å forholde seg til blir man et usedvalig lett bytte. Og verden er full av folk som utnytter naive sjeler som vil loppe dem, lure dem, konspirere med dem og bruke dem til å legitimere sin egen fantasiverden de har viklet seg alvorlig inn i.

Noe blir ikke mer virkelig av at man tror aldri så hard på at det skal bli det. Samme hvor mange sanger man synger, bønnematter man sliter ut, kollekter man gir og stemmer man lytter etter i sitt eget og sidemannens hode.

Man skal respektere mennesker, også de religiøse, men man trenger ikke respektere ders fantasiverden og besøk i eventyrland, man kan være overbærende.. det er tilstrekkelig, men man trenger ikke oppmuntre folk til religion.

G

Gjestemedlem

Gjest
Linus skrev:
Jeg har ikke noe presserende behov for å overbevise folk om noen ting som helst. Heller ikke har jeg noe behov for å diagnostisere dem. I og med at det ikke er noe menneske gitt å vite hva som bys hinsides graven, er vi kun henvist til å reflektere og spekulere.
Det er ingen hemmelighet og intet mystisk med det. Etter graven blir man brutt ned og blir til gjødsel for trær og gress som vokser der man er begravet. Lurer du fælt på hva som er etter graven så kjøp en hel kylling og la den ligge på kjøkkenbenken i 3-4 uker.

Det koker egentlig ned til et spørsmål om hvor sannsynlig du og jeg anser historiene for faktisk korrekte å være.
Det er egentlig helt irrelevant hva noen anser som sannsynlig eller ikke. Hvor sannsynlig det er at Pluto er laget av en jotnes såpebobler kan man jo bruke tild på å spekulere om, men videre produktive er det neppe.

Jeg anser imidlertid en god del religiøsitet som destruktiv og skadelig for barn. Mange barn lider i stillhet i familier som sitter fast i sekter. Barna må lide i trosfrihetens navn. Dette er et stort tankekors i et frihetlig samfunn.
Amen.

Når det gjelder statskirkeordningen, tror jeg at den egentlig opprettholdes av økonomiske og politiske grunner. I tillegg til at det er et system som gir gode karrieremuligheter for en god del, ser vi at kirken blir stadig mer politisert, slik at det blir et stadig mer uklart skille mellom sentrale politiske aktører og dette statskirkesystemet. Vi ser at det avholdes valg innen kirken. Kandidatene er i realiteten politiske. Bibelen har ikke lenger absolutt autoritet som Guds Ord, men fungerer igrunnen som en bolledeig som kan dras dit man vil.
Statskirkeordninger et et maktapparat som det ikke lenger er behov for i et moderne samfunn. I et demokrati velger vi våre leder som lager vår lover og regler, det er ikke behov for en presteklasse eller et vokterråd som skal overprøve og påvirke de folkevalgte.

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg får ta kyllingforsøket en dag ved leilighet.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Jeg ser at Helvete er nevnt her, og jeg har lyst til å kommentere hvordan jeg har oppfatta det.

Det med helvete er en tung ting å snakke om. Har ikke lært veldig mye om det heller. Men i korte trekk er saken denne, slik jeg har skjønt det:

Lucifer var en erkeengel i Gud's himmel, men fant ut at han ville sette seg over Gud. Det godtok ikke Gud, og han ble kasta ned på jorda sammen med alle de englene som tok Lucifers parti, alt i alt 1/3 av englene i himmelen. Lucifer forførte så Eva, og Eva lurte deretter Adam, og dermed ble alle etter de født syndig p.g.a. opprøret de gjorde mot Gud ved å bryte det eneste de ikke fikk lov til, nemlig å spise av treet med kunnskap til godt og vondt. Dermed falt alle mennesker ut av Gud's nåde, men Gud ordna det slik at de av oss som tar imot hans gave til oss gjennom Jesus, allikevel skal bli frelst. Alle ofringene som var i det gamle testamentet, pekte fram mot det endelige syndoffer, Jesus.

Helvete var et sted beregna på Lucifer og "englene" hans (nå demoner), siden de prøvde å sette seg over Gud. Det var DERES straff fra Gud, den var ikke beregna på oss. Men siden Lucifer klarte å forføre Adam og Eva, så dro de dermed alle menneskene med seg i dragsuget. Det er der Gud's frelsende plan kom inn i bildet. Ved å bli frelst skal man unngå det dragsuget. Gud har en frelsende plan for oss, som vinner over Lucifer's forsøk på å vinne oss med synd. Han prøver å lokke med seg så mange han bare klarer. Jesus ble nøkkelen til vår opprettelse med Gud igjen.

Gud ga Moses 10 bud for hvordan han ønska menneskene skulle leve, det tror jeg vi hadde klart, om ikke Lucifer hadde vunnet Adam og Eva i Edens hage.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Finner paradokset med "guds svarte side" ganske besnærende. Her må vel de religiøse stri litt med sin tro? At "han" virkelig ønsker å sende majoriteten av sine "lam" eller "barn" eller hva man skal velge å kalle det, direkte i steikepanna uten å passere start, strider så vidt meg bekjent med de fleste normer for normal og human behandling av alt fra slemme barn til krigsforbrytere.
Og Hallesby lever så visst i beste velgående, og klart bedre enn Elvis i de religiøse miljøer, ser jeg.
- Hvordan kan du legge deg å sove i kveld, når du vet at du kan våkne i morgen i helvede?
Lovlig sjukt.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Cundis skrev:
Lucifer forførte så Eva, og Eva lurte deretter Adam, og dermed ble alle etter de født syndig p.g.a. opprøret de gjorde mot Gud ved å bryte det eneste de ikke fikk lov til, nemlig å spise av treet med kunnskap til godt og vondt. Dermed falt alle mennesker ut av Gud's nåde, men Gud ordna det slik at de av oss som tar imot hans gave til oss gjennom Jesus, allikevel skal bli frelst. Alle ofringene som var i det gamle testamentet, pekte fram mot det endelige syndoffer, Jesus.
Huff-huff, for en såpeopera. Verre blir det ikke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Honkey-Chateau skrev:
Finner paradokset med "guds svarte side" ganske besnærende. Her må vel de religiøse stri litt med sin tro? At "han" virkelig ønsker å sende majoriteten av sine "lam" eller "barn" eller hva man skal velge å kalle det, direkte i steikepanna uten å passere start, strider så vidt meg bekjent med de fleste normer for normal og human behandling av alt fra slemme barn til krigsforbrytere.
Og Hallesby lever så visst i beste velgående, og klart bedre enn Elvis i de religiøse miljøer, ser jeg.
- Hvordan kan du legge deg å sove i kveld, når du vet at du kan våkne i morgen i helvede?
Lovlig sjukt.

Honkey
Hadde bare Adam kunne holt seg unna det eplet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Jeg ser at Helvete er nevnt her, og jeg har lyst til å kommentere hvordan jeg har oppfatta det.

Det med helvete er en tung ting å snakke om. Har ikke lært veldig mye om det heller. Men i korte trekk er saken denne, slik jeg har skjønt det:

Lucifer var en erkeengel i Gud's himmel, men fant ut at han ville sette seg over Gud. Det godtok ikke Gud, og han ble kasta ned på jorda sammen med alle de englene som tok Lucifers parti, alt i alt 1/3 av englene i himmelen. Lucifer forførte så Eva, og Eva lurte deretter Adam, og dermed ble alle etter de født syndig p.g.a. opprøret de gjorde mot Gud ved å bryte det eneste de ikke fikk lov til, nemlig å spise av treet med kunnskap til godt og vondt. Dermed falt alle mennesker ut av Gud's nåde, men Gud ordna det slik at de av oss som tar imot hans gave til oss gjennom Jesus, allikevel skal bli frelst. Alle ofringene som var i det gamle testamentet, pekte fram mot det endelige syndoffer, Jesus.

Helvete var et sted beregna på Lucifer og "englene" hans (nå demoner), siden de prøvde å sette seg over Gud. Det var DERES straff fra Gud, den var ikke beregna på oss. Men siden Lucifer klarte å forføre Adam og Eva, så dro de dermed alle menneskene med seg i dragsuget. Det er der Gud's frelsende plan kom inn i bildet. Ved å bli frelst skal man unngå det dragsuget. Gud har en frelsende plan for oss, som vinner over Lucifer's forsøk på å vinne oss med synd. Han prøver å lokke med seg så mange han bare klarer. Jesus ble nøkkelen til vår opprettelse med Gud igjen.

Gud ga Moses 10 bud for hvordan han ønska menneskene skulle leve, det tror jeg vi hadde klart, om ikke Lucifer hadde vunnet Adam og Eva i Edens hage.
Og på hvilken måte er denne historien mer sannsynlig eller på annen måte berettiget til statlig støtte enn den tilsvarende historien om æser, vaner, jotner, kua Audhumbla, Ask og Embla, Lokes lurerier, Iduns eple, Midgardsormen og det tilstundende Ragnarok? Eller hvilken som helst av de andre skapelsesmytene som folk har fabulert om siden tidenes morgen?
http://www.magictails.com/creationlinks.html

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Det var nettopp fordi Gud ikke ville sende sine barn i steikepanna at han måtte finne løsninger da Adam og Eva falt i synd. For oss som lever i dag er den løsningen Jesus. Sitat, Joh.3,16 " For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."
Fordi Jesus var uten synd, blir også vi vaska rene fra synd ved hans blod når vi blir frelst. Hans blod blir strøket på oss. I gammeltestamentlig tid ble offerblod strøket på dørkarmene til de som var rene, så ødeleggeren skulle gå forbi deres hus. Jesu' blod virker på en måte på samme måte for oss. På en superenkel måte kan man få sitt forhold med Gud oppretta igjen, ved å be "en synders bønn". Det er gjort på sekunder, hvis det menes med "hjertet".

Så igjen, Gud ville ikke at vi skulle i steikepanna, og satte i verk sin plan for at vi skulle kunne unngå det.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
asbjbo skrev:
Cundis skrev:

Og på hvilken måte er denne historien mer sannsynlig eller på annen måte berettiget til statlig støtte enn den tilsvarende historien om æser, vaner, jotner, kua Audhumbla, Ask og Embla, Lokes lurerier, Iduns eple, Midgardsormen og det tilstundende Ragnarok? Eller hvilken som helst av de andre skapelsesmytene som folk har fabulert om siden tidenes morgen?
http://www.magictails.com/creationlinks.html
Statlig støtte er ikke det viktigste slik jeg ser det, det viktigste er menneskers frelse.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Da kirka herja som verst med djevelutdrivelse, tror det var i 76, gikk jeg på prestekontoret og meldte meg ut. Det var en hyggelig prest som ønska meg velkommen tilbake hvis jeg skulle ombestemme meg.

Men jeg har aldri sett noen grunn til og melde meg inn i noe som helst slags samfunn som bygger på gammel overtro.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cundis skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Det var nettopp fordi Gud ikke ville sende sine barn i steikepanna at han måtte finne løsninger da Adam og Eva falt i synd. For oss som lever i dag er den løsningen Jesus. Sitat, Joh.3,16 " For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."
Fordi Jesus var uten synd, blir også vi vaska rene fra synd ved hans blod når vi blir frelst. Hans blod blir strøket på oss. I gammeltestamentlig tid ble offerblod strøket på dørkarmene til de som var rene, så ødeleggeren skulle gå forbi deres hus. Jesu' blod virker på en måte på samme måte for oss. På en superenkel måte kan man få sitt forhold med Gud oppretta igjen, ved å be "en synders bønn". Det er gjort på sekunder, hvis det menes med "hjertet".

Så igjen, Gud ville ikke at vi skulle i steikepanna, og satte i verk sin plan for at vi skulle kunne unngå det.
Det er denne type selvmotigelser jeg ikke kan forstå, og knapt nok akseptere. Og det er slikt som har gjort at min tidligere sterke tro har fullstendig fordunstet. For skal vi ta din historie for god fisk må vi akseptere at:
- Gud vil at helvete skal eksistere
- Gud, som er allvitende og allmektig, tillot at menneskets frie vilje førte oss ut i synd (fordi en enkelt person spiste et eple som pappa sa vi ikke skulle, så skal vi i sannhet ta den kollektive avstraffelse for dette i all fremtid)
- Gud kunne stoppet det om han ville, og nå, som han ser at et urovekkende stort antall av barna hans rent faktisk velger å gå inn i den evige, skruppelløse torturstraffeleiren, som overgår Guantanamo med enorm margin, kan han fortsatt stoppe denne galskapen. HVIS HAN VIL
- Han lot "oss" drepe sin sønn på mest bestialske vis. For på den bisarre måten å tilgi oss for et eller annet. Men helvete består! Hva er dette for slags galskap?
- Legger vi oss på kne og kryper for en som truer oss med tortur om vi IKKE gjør det, så er det orden, om vi ber med hjertet, altså. Hvilket ikke burde være så vanskelig, når man kjenner konsekvensene ved å ikke gjøre det. -Jeg dømmer deg til evig rotfylling, UTEN bedøvelse om du ikke underkaster deg, synder. Men underkast deg, og jeg stryker min sønn, torturofferets blod på din kropp, så du slipper unna.

Tilgi meg, men dette kan jeg ikke under noen omstendighet akseptere. Jeg stevner ham inn for FN's menneskerettsdomstol, da dette er fullstendig hårreisende.

Gud vil stoppe denne farsen, men kan ikke, ergo er han ikke allmektig
Gud kan stoppe denne farsen, men vil ikke, ergo er han ikke god
Gud verken kan eller vil stoppe vår felles ville ferd, ergo er han ikke god eller allmektig.
Hva tror du om dette paradoks?

Honkey

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Helvete ble jo til for Lucifer og hans falne engler. Ikke for oss mennesker. Hvorvidt Gud visste dette på forhånd, og hva som kvalifiserer til allmektig, veit jeg ikke. Jeg vil si at Gud viser sin godhet ved å tilby oss det perfekte offer for vår synd, Jesus. Vi får da nåde igjen hos Gud.

Jeg vet det er viktig for Gud at vi selv ønsker å tilhøre ham, det må skje på vår egen frie vilje. Og det er viktig at man er vaska ren i Jesu' blod, ingen syndige slipper inn i Gud's rike. Derfor kan ikke en som ikke er vaska ren i blodet slippe inn.

Sikkert ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg er i allefall langt fra almektig, så jeg greier ikke å svare på alt. Jeg har det godt med Jesus, og skulle ønske at mange flere kunne få smake den kjærligheten.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For de som kjenner litt til historien og bakgrunnen, vet at mannen under ikke er helt på samme planet som oss andre.
::) ::) ::)

og litt jibberish til slutt.

Noe av tidenes beste musikk har´n uansett gitt oss.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cundis skrev:
Helvete ble jo til for Lucifer og hans falne engler. Ikke for oss mennesker. Hvorvidt Gud visste dette på forhånd, og hva som kvalifiserer til allmektig, veit jeg ikke. Jeg vil si at Gud viser sin godhet ved å tilby oss det perfekte offer for vår synd, Jesus. Vi får da nåde igjen hos Gud.

Jeg vet det er viktig for Gud at vi selv ønsker å tilhøre ham, det må skje på vår egen frie vilje. Og det er viktig at man er vaska ren i Jesu' blod, ingen syndige slipper inn i Gud's rike. Derfor kan ikke en som ikke er vaska ren i blodet slippe inn.

Sikkert ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg er i allefall langt fra almektig, så jeg greier ikke å svare på alt. Jeg har det godt med Jesus, og skulle ønske at mange flere kunne få smake den kjærligheten.
Har vært der sjøl. Ikke i hælvete, akkurat (utenom at jeg var ganske nær i et par kvinnfolkhistoirier), men mer i den tilstanden du omtaler som Jesu' kjærlighet. Jeg er nå av den oppfatning at den situasjonen er et rent internt fenomen i den menneskelige hjerne. Behagelig, javel, og som sådan supert. Men egnet til å forklare alle de groteske motsetningene i debatten rundt gudene våre er det ikke.
Det er for absurd, vet du, at guden (eller duden) skaper et vesen, for så å fortelle at dersom du oppfører deg som den skapningen du tross alt er, så skal du f... meg steke i eget fett, din stymper. Og frivilligheten du omtaler er identisk med den samme frivilligheten som ble benyttet da Olav kristnet Norge. Sverd eller steikepanne virker ca på samme måte. Bortsett fra at sistnevnte er betydelig verre, for den varer visstnok evig. Og det deles ikke ut Paracet ved døra.
Jeg er et helt menneske! Jeg elsker kvinner, øl og musikk. Ingen gud skal frata meg retten til å leve det ut når jeg behøver det, ikke faen!

Honkey

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Da jeg ble frelst for snart tre år siden skjedde det på en så ekstremt sterk måte for meg, det kan ikke bare være en sinnstilstand.
Jeg hadde overhodet ikke hørt om den Den Hellige Ånds kraft da jeg ba frelsesbønnen på skauen. I det jeg har sagt de ordene klarer jeg såvidt å gå, og jeg gråter i strie strømmer fordi jeg kjenner en kjærlighet jeg aldri før i hele mitt liv har kjent maken til. Husker nesten ikke noe de første timene, men jeg husker at jeg opplever en lykke jeg aldri før har opplevd. Jeg blir fylt med fred, glede, styrke, og kjærlighet. De neste dagene virker alt rundt meg helt nytt, fuglene og livet rundt meg oppleves på en ny herlig måte, alt virker nytt for meg. Akkurat som om jeg ser den blå himmelen og sola for første gang. Og ja, jeg var helt edru/nykter.

Det har skjedd veldig mye herlig for meg med Gud. Og det beste er å se at det holder, det blir ikke borte, jeg opplever hver eneste dag å bli fylt med den kjærligheten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cundis skrev:
Da jeg ble frelst for snart tre år siden skjedde det på en så ekstremt sterk måte for meg, det kan ikke bare være en sinnstilstand.
Jeg hadde overhodet ikke hørt om den Den Hellige Ånds kraft da jeg ba frelsesbønnen på skauen. I det jeg har sagt de ordene klarer jeg såvidt å gå, og jeg gråter i strie strømmer fordi jeg kjenner en kjærlighet jeg aldri før i hele mitt liv har kjent maken til. Husker nesten ikke noe de første timene, men jeg husker at jeg opplever en lykke jeg aldri før har opplevd. Jeg blir fylt med fred, glede, styrke, og kjærlighet. De neste dagene virker alt rundt meg helt nytt, fuglene og livet rundt meg oppleves på en ny herlig måte, alt virker nytt for meg. Akkurat som om jeg ser den blå himmelen og sola for første gang. Og ja, jeg var helt edru/nykter.

Det har skjedd veldig mye herlig for meg med Gud. Og det beste er å se at det holder, det blir ikke borte, jeg opplever hver eneste dag å bli fylt med den kjærligheten.
Hadde en veldig lignende opplevelse selv. Og var sterk i troen i mange år. Troen er nå fordunstet. Jeg er fortsatt like sikker på at dette er en mekanisme vår hjerne har på lager når den virkelig behøves. Vi har en selvoppholdelsesdrift og en del egenskaper som hever oss over det meste på denne kloden når det kommer til overlevelse. Og denne religiøse opplevelsen kan meget gjerne være en av årsakene til vår suksess som art.

Honkey

Topp Bunn