Cundis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Finner paradokset med "guds svarte side" ganske besnærende. Her må vel de religiøse stri litt med sin tro? At "han" virkelig ønsker å sende majoriteten av sine "lam" eller "barn" eller hva man skal velge å kalle det, direkte i steikepanna uten å passere start, strider så vidt meg bekjent med de fleste normer for normal og human behandling av alt fra slemme barn til krigsforbrytere.
Honkey
Det var nettopp fordi Gud
ikke ville sende sine barn i steikepanna at han måtte finne løsninger da Adam og Eva falt i synd. For oss som lever i dag er den løsningen Jesus. Sitat, Joh.3,16 " For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."
Fordi Jesus var uten synd, blir også vi vaska rene fra synd ved hans blod når vi blir frelst. Hans blod blir strøket på oss. I gammeltestamentlig tid ble offerblod strøket på dørkarmene til de som var rene, så ødeleggeren skulle gå forbi deres hus. Jesu' blod virker på en måte på samme måte for oss. På en superenkel måte kan man få sitt forhold med Gud oppretta igjen, ved å be "en synders bønn". Det er gjort på sekunder, hvis det menes med "hjertet".
Så igjen, Gud ville ikke at vi skulle i steikepanna, og satte i verk sin plan for at vi skulle kunne unngå det.
Det er denne type selvmotigelser jeg ikke kan forstå, og knapt nok akseptere. Og det er slikt som har gjort at min tidligere sterke tro har fullstendig fordunstet. For skal vi ta din historie for god fisk må vi akseptere at:
- Gud vil at helvete skal eksistere
- Gud, som er allvitende og allmektig, tillot at menneskets frie vilje førte oss ut i synd (fordi en enkelt person spiste et eple som pappa sa vi ikke skulle, så skal vi i sannhet ta den kollektive avstraffelse for dette i all fremtid)
- Gud kunne stoppet det om han ville, og nå, som han ser at et urovekkende stort antall av barna hans rent faktisk velger å gå inn i den evige, skruppelløse torturstraffeleiren, som overgår Guantanamo med enorm margin, kan han fortsatt stoppe denne galskapen. HVIS HAN VIL
- Han lot "oss" drepe sin sønn på mest bestialske vis. For på den bisarre måten å tilgi oss for et eller annet. Men helvete består! Hva er dette for slags galskap?
- Legger vi oss på kne og kryper for en som truer oss med tortur om vi IKKE gjør det, så er det orden, om vi ber med hjertet, altså. Hvilket ikke burde være så vanskelig, når man kjenner konsekvensene ved å ikke gjøre det. -Jeg dømmer deg til evig rotfylling, UTEN bedøvelse om du ikke underkaster deg, synder. Men underkast deg, og jeg stryker min sønn, torturofferets blod på din kropp, så du slipper unna.
Tilgi meg, men dette kan jeg ikke under noen omstendighet akseptere. Jeg stevner ham inn for FN's menneskerettsdomstol, da dette er fullstendig hårreisende.
Gud vil stoppe denne farsen, men kan ikke, ergo er han ikke allmektig
Gud kan stoppe denne farsen, men vil ikke, ergo er han ikke god
Gud verken kan eller vil stoppe vår felles ville ferd, ergo er han ikke god eller allmektig.
Hva tror du om dette paradoks?
Honkey