Medlem av statskirken?

Er du medlem?

• Ja, etter eget ønske.

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, etter eget ønske.

• Ja, mot eget ønske.

• Nei, mot eget ønske.

• Totalt antall stemmer
    0

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Vel, med den kjærligheten jeg har fått inni meg etter at jeg sa ja til Jesus, går iallefall ikke jeg tilbake til livet jeg hadde uten Jesus og denne kjærligheten.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.877
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Finner paradokset med "guds svarte side" ganske besnærende. Her må vel de religiøse stri litt med sin tro? At "han" virkelig ønsker å sende majoriteten av sine "lam" eller "barn" eller hva man skal velge å kalle det, direkte i steikepanna uten å passere start, strider så vidt meg bekjent med de fleste normer for normal og human behandling av alt fra slemme barn til krigsforbrytere.
Og Hallesby lever så visst i beste velgående, og klart bedre enn Elvis i de religiøse miljøer, ser jeg.
- Hvordan kan du legge deg å sove i kveld, når du vet at du kan våkne i morgen i helvede?
Lovlig sjukt.

Honkey
Hadde bare Adam kunne holt seg unna det eplet.
Hvordan kan du legge skylden på Adam? Hadde Gud bare droppet å lage eple - jeg får så vondt i hode av dem..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cundis skrev:
Vel, med den kjærligheten jeg har fått inni meg etter at jeg sa ja til Jesus, går iallefall ikke jeg tilbake til livet jeg hadde uten Jesus og denne kjærligheten.
Aldri si aldri! Saken er jo at den opplevelsen, og den tilværelsen du nå befinner deg i også er med på å utvilke mennesket "Cundis". Dette er viktige erfaringer å bringe med seg videre. Kanskje kan den kjærligheten du nå føler nærværet av faktisk leve videre i deg, selv uten en tro? Kanskje kan den omfatte livet selv, uten at du behvøer å henge det på "jesus-knaggen"? Kanskje kan det medføre at det finnes en indre lykke i deg som ikke behøver å innbefatte en ulogisk og hevngjerrig gudeskikkelse? Kanskje kan den kjærligheten du nå føler inni deg, være kimen til den virkelige friheten av å vite at vi er alene hjemme og har ansvaret selv? Kanskje kan du spre denne kjærligheten til fler uten å måtte sende takkekort til en utenforstående tåkefyrste?

Jeg tror som nevnt at det er mange årsaker til menneskets suksesshistorie. At vår religiøse tankegang og opplevelsessfære er deler av dette bildet finner jeg svært sannsynelig. Men jeg mener også at det er på tide at arten tar neste skritt. Og vi skal ta med oss visdommen og kunnskapen våre religiøse opplevelser har gitt. Men vi skal la undertrykkelse og brutalitet ligge igjen i kirkeruinene bak oss i lag med myter og underkastelse. For det har snart utspilt sin rolle, vi har snart lært det vi behøver om sakens natur. Utvikling og seleksjon dreier seg om å avle videre på det beste og la det ubrukelige forsvinne. Nå kan vi snart kaste de "dårlige genene" i religionene også, slik at den foredlede varianten gjenstår i vår bevissthet. Og den er da altså av rent bevisst og forståelig natur, og ikke basert i et eventyr om engler og demoner.
In my humble opinion, of course. :)

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
HoJ skrev:
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Finner paradokset med "guds svarte side" ganske besnærende. Her må vel de religiøse stri litt med sin tro? At "han" virkelig ønsker å sende majoriteten av sine "lam" eller "barn" eller hva man skal velge å kalle det, direkte i steikepanna uten å passere start, strider så vidt meg bekjent med de fleste normer for normal og human behandling av alt fra slemme barn til krigsforbrytere.
Og Hallesby lever så visst i beste velgående, og klart bedre enn Elvis i de religiøse miljøer, ser jeg.
- Hvordan kan du legge deg å sove i kveld, når du vet at du kan våkne i morgen i helvede?
Lovlig sjukt.

Honkey
Hvordan kan du legge skylden på Adam? Hadde Gud bare droppet å lage eple - jeg får så vondt i hode av dem..
Hadde bare Gud gjort en skikkelig jobb med Adam. Eller i det minste en han selv var fornøyd med.

Denne konstruksjonen henger rett og slett ikke sammen. Hvis noe finnes, er det fordi den allmektige Gud vil det. Er noe ondt eller galt eller syndig, er det fordi den samme allmektige Gud vil at det skal være ondt eller galt eller syndig. Den allmektige Gud har ikke bare skapt reglene, han har også skapt menneskene som ikke klarer å etterleve dem.

Ansvaret plasseres så lett som bare det, hos den allmektige. Lurer på hvem som 'ville' grillen, og hvem som burde steikes på den når det kommer til stykket....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Litt mere tankespill; hva om det i universets uendelighet og ukjente dimensjoner finnes TO krefter, en god og en ond. Hva om kampen mellom det gode og det onde er der ute og at livet på jorden domineres av disse to kreftenes kamp om å vinne jorden gunst?

Hva om hver person på jorden egntlig består av 2 element; kropp og "jeg'et" og at kroppen bare er et redskap for at "jeg'et" skal komme tilbake til en jord vunnet av det gode. "Jeg'et" er da en ånd som utvikler seg til stadighet gjennom gjerninger (gode eller onde) her på jorden. Denne ånden er "vunnet" av enten det gode eller det onde. Om du gjennom livet gjør onde ting er det fare for at den onde kraften får "tak i" ånden din. Det er dette den gode kraften kaller helvete. Og nøkkelen er den gode kraften som styrer over hvilken ånd som skal gjenfødes - til en jord erobret av det gode.

Tenk om det var så enkelt...! ;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:
Litt mere tankespill; hva om det i universets uendelighet og ukjente dimensjoner finnes TO krefter, en god og en ond. Hva om kampen mellom det gode og det onde er der ute og at livet på jorden domineres av disse to kreftenes kamp om å vinne jorden gunst?

Hva om hver person på jorden egntlig består av 2 element; kropp og "jeg'et" og at kroppen bare er et redskap for at "jeg'et" skal komme tilbake til en jord vunnet av det gode. "Jeg'et" er da en ånd som utvikler seg til stadighet gjennom gjerninger (gode eller onde) her på jorden. Denne ånden er "vunnet" av enten det gode eller det onde. Om du gjennom livet gjør onde ting er det fare for at den onde kraften får "tak i" ånden din. Det er dette den gode kraften kaller helvete. Og nøkkelen er den gode kraften som styrer over hvilken ånd som skal gjenfødes - til en jord erobret av det gode.

Tenk om det var så enkelt...! ;)
... og tenk om det bare fantes to valører der den ene het SVART og den andre HVIT. Og at verden ble styrt av Ronald McDonald Reagan, mens Norge hadde rent flertall av Frp i regjering og storting.
Det ville vært en jævelig verden. Folkeeventyr passer best i bøker og gode Ivo Caprino-filmer. :)

Honkey

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Men det er jo kjekt med litt tankespill av og til. Det syns jo du også, har jeg sett. ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Er det lurt å melde seg ut dagen før jeg skal gifte meg tro? hehe... Som ateisten jeg er skal jeg bruke statens hus.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Du kan jo stikke utmeldingen i hånda på presten når du er på tur ut. ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Tubesnake skrev:
hehe. Det hadde nok presten satt umåtelig stor pris på du! Nei, det blir på statens hus i morgen. Hadde ikke videre lyst på kirkebryllup noen av oss.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Kabeldragern skrev:
Hvem av disse 2 kreftene står bak all vandaliseringen av kornåkere?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
HåkonN skrev:
Kabeldragern skrev:
Det gode, så klart! Aliens er alltid gode! ;D

;)

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Tubesnake skrev:
hehe. Det hadde nok presten satt umåtelig stor pris på du! Nei, det blir på statens hus i morgen. Hadde ikke videre lyst på kirkebryllup noen av oss.
Sorry, leste feil...
Kotelettpest her i gården :p

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
????
Ser da vitterlig ut som det er et borgerlig bryllup som skal gå av stabelen?
;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Statens Hus = Statens Hus

Der bl.a. Fylkesmannen og andre statlige overkikkadorer holder hus.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Cundis skrev:
Da jeg ble frelst for snart tre år siden....
Som ateist finner jeg dine sanseopplevelser svært interessante. Følgende spørsmål trenger seg på:
1. Hva mener du egentlig med ordet "frelst"?
2. Frelst fra hva?
3. Er det korrekt at dette er dine personlige, subjektive opplevelser, drømmer og oppfatninger?
4. Kan din frelse dokumenteres på noen som helst måte?
5. Er du trygg på å komme til himmelen?
6. Kan du risikere å komme til den samme himmel som ayatollah Khomeini ?
7. Hva er utsiktene for meg som er ateist og realeksistensialist og ikke har noe ønske om "frelse"?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Kabeldragern skrev:
Vandalisering!? Det er da flotte figurer! Bøndene som går på et ørlite tap, setter ut kollekt-bøsser og tar igjen mesteparten av tapet...

Men litt mere tankespill; om det er universets onde som står bak figurene ville de ikke være symetriske og vakre - de ville være skremmende og stygge med grusomme insinuasjoner. Om det er universets gode som står bak ville de kanskje vært pene og symetriske - med symboler som minner oss på at om vi mennesker ikke skjerper oss, vil de forurensede ånder bli overtatt av de onde.

Ja, se det! DET er det...! :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
HåkonN skrev:
Kabeldragern skrev:

;)
Nå nei du, aliens er ikke bestandig gode. Spørs fra hvilken "leir" de kommer fra... ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Kabeldragern skrev:
slowmotion skrev:
HåkonN skrev:
Kabeldragern skrev:

;)
Nå nei du, aliens er ikke bestandig gode. Spørs fra hvilken "leir" de kommer fra... ;)
Næhei, aliens er alltid gode, det har jeg lest her på Sentralen. ;D

;)

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
HoJ skrev:
BT skrev:
Epler er godt. Jeg spiser sikkert 2-3 daglig. Men myten om at du aldri trenger å se fastlegen din igjen om du spiser slike er feil. Det kan for øvrig godt være at jeg kom over enda et kunnskapseple her for et par år siden; det var nemlig da jeg meldte meg ut av statskirken.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
BBking skrev:
Cundis skrev:
Som ateist finner jeg dine sanseopplevelser svært interessante. Følgende spørsmål trenger seg på:
Når man med et oppriktig hjerte sier ja til Jesus gjennom en "frelsesbønn", eller "en synders bønn", som noen kaller det, skal man bli frelst i det samme øyeblikk. I det man blir frelst får man Den Hellige Ånd (det er en virkelig ånd, Gud's ånd) inn i seg. Det er derfor jeg opplevde alt det jeg tidligere beskrev i innlegget du siterte. Det er Den Hellige Ånd som gir den kjærligheten, gleden, styrken, og freden.

Jeg hadde ikke tidligere hørt at dette kunne skje når man blir frelst, så jeg fikk meg en kjempeoverraskelse der jeg gikk på skauen og strigråt av glede.

BBking skrev:
2. Frelst fra hva?
Man blir reddet fra å gå i fortapelsen, eller helvete, når man dør. I tillegg skal de kristne som lever når den store trengselen kommer, bli tatt hjem til Gud. Bli forskåna for det "helvete på jord" som starter da.

Les Johannes Åpenbaring for info om dette.

BBking skrev:
3. Er det korrekt at dette er dine personlige, subjektive opplevelser, drømmer og oppfatninger?
Dette er mine personlige opplevelser ja, og de aller fleste andre frelste opplever også det samme; gledestårer, en opplevelse av sterk kjærlighet, fred, og glede, er noe jeg har hørt de aller fleste frelste snakker om. Vi kjenner med en gang igjen hva den andre snakker om, fordi vi opplever det samme selv.
Når det gjelder det at jeg nesten ikke klarte å gå, er det også mange som har opplevd dette, spesielt når de blir lagt hånda på og bedt for på et møte eller liknende. Det er igjen Gud's Hellige Ånd som virker, bare på en enda sterkere måte enn vanligvis.
Det er ikke så dagligdags å føle et så ekstremt nærvær av Den Hellige Ånd, ikke alle frelste har så sterke opplevelser med Gud. Men den kjærligheten, freden, gleden, og styrken han gir, er noe de aller aller fleste opplever.

Ang. drømmer, så er det noe jeg gjør når jeg sover.

BBking skrev:
Hehe..man får ikke utlevert et papir som bekrefter at man er frelst nei. Men de som kjenner oss ser ofte den forandringen som skjer i oss når vi blir frelst, men noe dokumenter finnes ikke. At vedkommende med munnen forteller andre at han/hun har sagt ja til Jesus, er det nærmeste du kommer dokumentasjon.

BBking skrev:
Ja, så lenge jeg ikke velger å leve mot Gud's vilje. Hvis jeg ønsker å leve på den måten som Gud ser på som synd, så bør jeg nok ikke være så altfor sikker..
Men selv om vi er frelst, så hender det at vi også trår feil. Det gjør veldig vondt inni oss når vi "faller" i synd. Så når jeg gjør et helhjerta forsøk på å komme bort fra den synden, og ber om tilgivelse, så blir jeg også tilgitt mine feiltrinn der og da.

BBking skrev:
Hvis han med et oppriktig "hjerte" har bedt Jesus inn i livet sitt, så ja.. Men etter at Den Hellige Ånd har "jobba" med han, så er det nok ikke så mye igjen av de dårlige sidene hans. Jesu' blod vasker rent.

BBking skrev:
7. Hva er utsiktene for meg som er ateist og realeksistensialist og ikke har noe ønske om "frelse"?
Som det står i Joh. kapittel 14, vers 5-6: Tomas sier til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?» Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.

Joh. kapittel 3, vers 17-18: Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.877
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hva med "Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem skal jeg lede; de skal høre min røst, og det skal bli én hjord og én hyrde."

Joh. 10,16

Alt er ikke så enkelt eller svart\hvit som mange tror...

G

Gjestemedlem

Gjest
Cundis skrev:
BBking skrev:
Cundis skrev:
Når man med et oppriktig hjerte sier ja til Jesus gjennom en "frelsesbønn", eller "en synders bønn", som noen kaller det, skal man bli frelst i det samme øyeblikk. I det man blir frelst får man Den Hellige Ånd (det er en virkelig ånd, Gud's ånd) inn i seg. Det er derfor jeg opplevde alt det jeg tidligere beskrev i innlegget du siterte. Det er Den Hellige Ånd som gir den kjærligheten, gleden, styrken, og freden.

Jeg hadde ikke tidligere hørt at dette kunne skje når man blir frelst, så jeg fikk meg en kjempeoverraskelse der jeg gikk på skauen og strigråt av glede.

BBking skrev:
2. Frelst fra hva?
Man blir reddet fra å gå i fortapelsen, eller helvete, når man dør. I tillegg skal de kristne som lever når den store trengselen kommer, bli tatt hjem til Gud. Bli forskåna for det "helvete på jord" som starter da.

BBking skrev:
Dette er mine personlige opplevelser ja, og de aller fleste andre frelste opplever også det samme; gledestårer, en opplevelse av sterk kjærlighet, fred, og glede, er noe jeg har hørt de aller fleste frelste snakker om. Vi kjenner med en gang igjen hva den andre snakker om, fordi vi opplever det samme selv.
Når det gjelder det at jeg nesten ikke klarte å gå, er det også mange som har opplevd dette, spesielt når de blir lagt hånda på og bedt for på et møte eller liknende. Det er igjen Gud's Hellige Ånd som virker, bare på en enda sterkere måte enn vanligvis.
Det er ikke så dagligdags å føle et så ekstremt nærvær av Den Hellige Ånd, ikke alle frelste har så sterke opplevelser med Gud. Men den kjærligheten, freden, gleden, og styrken han gir, er noe de aller aller fleste opplever.

BBking skrev:
Hehe..man får ikke utlevert et papir som bekrefter at man er frelst nei. Men de som kjenner oss ser ofte den forandringen som skjer i oss når vi blir frelst, men noe dokumenter finnes ikke. At vedkommende med munnen forteller andre at han/hun har sagt ja til Jesus, er det nærmeste du kommer dokumentasjon.

BBking skrev:
Ja, så lenge jeg ikke velger å leve mot Gud's vilje. Hvis jeg ønsker å leve på den måten som Gud ser på som synd, så bør jeg nok ikke være så altfor sikker..
Men selv om vi er frelst, så hender det at vi også trår feil. Det gjør veldig vondt inni oss når vi "faller" i synd. Så når jeg gjør et helhjerta forsøk på å komme bort fra den synden, og ber om tilgivelse, så blir jeg også tilgitt mine feiltrinn der og da.

BBking skrev:
Hvis han med et oppriktig "hjerte" har bedt Jesus inn i livet sitt, så ja.. Men etter at Den Hellige Ånd har "jobba" med han, så er det nok ikke så mye igjen av de dårlige sidene hans. Jesu' blod vasker rent.

BBking skrev:
Som det står i Joh. kapittel 14, vers 5-6: Tomas sier til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?» Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.

Joh. kapittel 3, vers 17-18: Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Intressante beskrivelser av tilstanden.

Men all den tid alt dette er fantasier og ikke har noen som helst relevans utover de personlighetsforstyrrelser dette medfører, så sliter jeg med å skille dette mellom andre lignende tilstander som behandles og medisineres. Er det kun fordi kristne er i stand til å fungere godt i samfunnet ellers at man ikke har noe tilbud til denne gruppen om rehabilitering?

Når man hører stemmer i hodet, tolker enhver begivenhet som guddommelig styring og vilje, ser tegn og omens i alt rundt en og samtidig overlater all sin intellektuelle integritet rundt dette til tungt seremonielle eventyranalytikere og samtidig i stor grad omgås folk som er på det samme kjøret slik at de forsterker hverandres vbrangforestillinger så kan da ikke dette være sunt og positivt på noen som helst måte.

Det snakkes stadig vekk om at man skal respektere denne tilstanden og la dette få bre om seg uten at man skal kunne gjøre noe for å hjelpe dem som rammes eller stagge spredningen. På ren individuell basis er der jo godt innenfor et individs selvråderett og nekte å komme seg ut av dette, men det MÅ innføres tiltak for å begrense at nye barn blir rammet og ødelagt av slike vrangforestillinger som dette.

Jeg vet dette må synest litt krast og uvennlig, men det er oppriktig ikke meningen, jeg ser kristendommen som en sykdom som rammer mange gode mennesker og er ikke sint eller lei på mennesker som er syke. Men jeg etterlyser vilje til å hjelpe folk ut at dette før det er for sent for den enkelte og skaden på sinnet er varlig.

Det er på tide å ta dette på alvor og bryte de tabuer som gjøre dette til et ømtålig tema.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
HoJ skrev:
Hva med "Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem skal jeg lede; de skal høre min røst, og det skal bli én hjord og én hyrde."

Joh. 10,16

Alt er ikke så enkelt eller svart\hvit som mange tror...
Da snakker så langt jeg har forstått Jesus om hedningene. Oss, med andre ord. Paulus skulle litt senere bli åpenbart den hemmeligheten av Gud, siden jødene ikke godtok Jesus som sin Messias. Paulus fikk da oppgaven å være hedningenes apostel.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Gjestemedlem skrev:
Cundis skrev:
BBking skrev:
Cundis skrev:

BBking skrev:
2. Frelst fra hva?

BBking skrev:

BBking skrev:

BBking skrev:

BBking skrev:

BBking skrev:

Intressante beskrivelser av tilstanden.

Men all den tid alt dette er fantasier og ikke har noen som helst relevans utover de personlighetsforstyrrelser dette medfører....
Der er du, og påstår hardnakket noe om en person du aldri har møtt.

God-dag-mann-økseskaft..

G

Gjestemedlem

Gjest
Cundis skrev:
Der er du, og påstår hardnakket noe om en person du aldri har møtt.

God-dag-mann-økseskaft..
Nei det er rett, jeg vet ikke noe om deg annet enn at du er en hyggelig og interessant debattant Cundis. Men enten må man jo se religion som et rent personlig anliggende.. og det er forsåvidt helt greit. Da har ikke andre noen ting med hvordan en lever og hva en tenker og resonerer.

Eller så må man også se på at dette også er et system som staten finansierer og oppmuntrer til, som de sogar utdanner mennesker til alene for å opprettholde det maktgrunnlaget i befolkningen som forutsetter at mennesker er introktrinert og indusert med et religiøst verdensbilde, så er det også en sak for offentligheten å mene noe om, og ønske endringer i.

Jeg er derfor av den mening at det er bedre stoppe all utbetaling til religiøse aktiviteter og heller bruke pengene på å rehabilitere de kristne og muslimene og de andre som har blitt fanget i dette nettet. Statskirken er en slik ordning som bør avvikles, selv om det vil ta mange år å bøte på den skaden som er påført.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Det snakkes stadig vekk om at man skal respektere denne tilstanden og la dette få bre om seg uten at man skal kunne gjøre noe for å hjelpe dem som rammes eller stagge spredningen. På ren individuell basis er der jo godt innenfor et individs selvråderett og nekte å komme seg ut av dette, men det MÅ innføres tiltak for å begrense at nye barn blir rammet og ødelagt av slike vrangforestillinger som dette.

Jeg vet dette må synest litt krast og uvennlig, men det er oppriktig ikke meningen, jeg ser kristendommen som en sykdom som rammer mange gode mennesker og er ikke sint eller lei på mennesker som er syke. Men jeg etterlyser vilje til å hjelpe folk ut at dette før det er for sent for den enkelte og skaden på sinnet er varlig.

Det er på tide å ta dette på alvor og bryte de tabuer som gjøre dette til et ømtålig tema.
Har du fått varige skader på sinnet?

Veldig mange sa nok det samme som deg for over 2000år siden også Deph,men jeg tror noen av de som hadde litt åpent sinn den gang hadde rett i at slike ting dør ut av seg selv viss det er eventyr.

Paulus hadde blitt opplært helt andre "vrangforestillinger" ,og han var nok temmelig lik deg selv og dine holdninger,eller nei du blir nok rimelig puslete i forhold,han var nok atskillig mer handlekraftig og føllte enda sterkere for å fortelle de kristne hvor feil de tok,og Jesus sa jo til han som sant var at det ville bli tøfft for han å stampe mot broddene.

Jesus ga sitt liv for sine venner OG de som velger å vere hans fiender,og hvordan folk klarer å tolke dette til noe annet enn den sterkeste form for kjærlighet er vanskelig for meg å forstå.....
Jeg tror ikke Gud ønsker at noen skal havne i Helvete,men det fascinerer meg mer og mer vilken kjærlighet det ligger i å gi mennesket mulighet til å selv velge.Hadde Gud vert som mennesker hadde Han skapt roboter,uten muligheten til å velge.Englene ble også tydeligvis skapt med fri vilje.

Mvh
Rune

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Til å være såpass tydelig mot kristne og alt de står for bruker du utrolig mye tid på dette nonsenset. Stå på Gjestemedlem, du møter nok deg selv i speilet etterhvert.

;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:
Til å være såpass tydelig mot kristne og alt de står for bruker du utrolig mye tid på dette nonsenset. Stå på Gjestemedlem, du møter nok deg selv i speilet etterhvert.

;)
Men hva skal man gjøre med mennesker som meg, da, tro? :) Jeg har vært der, følt euforien, hatt troen, forsøkt å forholde meg til det, men er nå en lykkelig "frafallen".
Det er min dype overbevisning at dette er en egenskap mennesket har, denne muligheten til å "trekke seg selv opp etter håret" ved å på sett og vis skape en alternativ virkelighet som gir oss håpet, troen og livsgnisten. Videre er det min påstand at vi kan trekke ut det postive i dette fenomenet, og bringe det videre uten å måtte be til en "felles figur" og svelge det apparatet og de tilliggende herligheter.
Det fordømte faktum er at historien fullstendig mangler logikk og sannsynlighet, den er ond og den er undertrykkende, den søker å tvinge mennesket til å bli konformt, samt nedvurderer naturlige menneskelige prosesser og behov, ved å kalle det "synd". Og det er synd, for å si det sånn! :)

Honkey

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Av en eller annen grunn synes jeg dette er en fasinerende tråd,
selv om jeg selv vel er en slags ateistisk agnostiker.

;)

C

Cyber

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:

;)
Men hva skal man gjøre med mennesker som meg, da, tro? :) Jeg har vært der, følt euforien, hatt troen, forsøkt å forholde meg til det, men er nå en lykkelig "frafallen".
Det er ikke opp til meg å si hva du skal gjøre, men hvis du virkelig har vært der, kjent Jesu kjærlighet i hjertet, hatt troen osv... så synes jeg jo det er rart du kan skrive det over.
Det er min dype overbevisning at dette er en egenskap mennesket har, denne muligheten til å "trekke seg selv opp etter håret" ved å på sett og vis skape en alternativ virkelighet som gir oss håpet, troen og livsgnisten. Videre er det min påstand at vi kan trekke ut det postive i dette fenomenet, og bringe det videre uten å måtte be til en "felles figur" og svelge det apparatet og de tilliggende herligheter.
Jeg synes også det er rart du kan skrive dette om du virkelig har tatt imot og gitt livet til Ham, for da blir du aldri den samme igjen.
Det fordømte faktum er at historien fullstendig mangler logikk og sannsynlighet, den er ond og den er undertrykkende, den søker å tvinge mennesket til å bli konformt, samt nedvurderer naturlige menneskelige prosesser og behov, ved å kalle det "synd". Og det er synd, for å si det sånn! :)

Honkey
Jeg er uenig der, min opplevelse er at når mennesker lever nært til Jesus så LEVER man virkelig. Hva slags naturlige prosesser og behov er det som blir kalt synd som du mener er nødvendige?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
cybervision_ skrev:
Jeg er uenig der, min opplevelse er at når mennesker lever nært til Jesus så LEVER man virkelig.
Jepp,og det er fordi Jesus er den Han sa Han var,blant annet livet :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Tror du at der finnes noe som har skapt det hele,eller er alt bare tilfeldigheter?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
cybervision_ skrev:
Honkey-Chateau skrev:
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:

;)
Det er ikke opp til meg å si hva du skal gjøre, men hvis du virkelig har vært der, kjent Jesu kjærlighet i hjertet, hatt troen osv... så synes jeg jo det er rart du kan skrive det over.
Jeg synes også det er rart du kan skrive dette om du virkelig har tatt imot og gitt livet til Ham, for da blir du aldri den samme igjen.

Honkey
Jeg er uenig der, min opplevelse er at når mennesker lever nært til Jesus så LEVER man virkelig. Hva slags naturlige prosesser og behov er det som blir kalt synd som du mener er nødvendige?
Uten å gå i detalj, kan jeg si såpass som at den historien med den altoppfyllende opplevelsen der ute i skogen, minner veldig om min egen opplevelse. Jeg ikke bare trodde dette var en "evig kjærlighet", jeg visste.
Men årene har gått, min logikk og min virkelighetsoppfatning, kombinert med en sterkt utviklet rettferdighetssans har totalt endret mitt syn. Jeg er nå sterkt overbevist at fenomenet er et internt fenomen, men like "virkelig", uansett. Jeg tror bare ikke noe på at det er relatert til spesifikke tros- eller handlingsmønstre, med guder og evighet som bakteppe. Derimot vet jeg nå at selve opplevelsen og følelsen av den, kjærligheten og styrken i den, lett kan innpasses i et verdslig liv. Og jeg tror så absolutt at den har sin "misjon", for å ordlegge meg sånn! :)
Når det gjelder "synd" er jo det et begrep som endres fælt opp gjennom generasjoner og samfunn, men sett at man elsker representanter for sitt eget kjønn, for eksempel? Sett at man ønsker å kjøpe seksuelle tjenester? Sett at man ønsker å drikke seg full eller røyke hasj? Sett at man faktisk er et helt menneske med passe mange brister, hvem faen skal da fortelle oss at vi skal brenne i helvete, fordi vi faktisk velger å være det vi ER? Heller en "synder" enn en hykler! Verden er pinadø fylt av svovelpredikanter som blir tatt på fersken i både dette og hint. Da blir de i tillegg som oftest løgnere, for å sette to streker under svaret, liksom.
Problemet med å fortelle oss til stadighet om synd og skam, provoserer fram løgn og bedrag, for vi mennesker er nesten uten unntak fylt også med såkalte "mørke" sider. Det ufattelige er jo nettopp at disse "mørke" sider av oss gjør lite annet enn å søke nytelse for nytelsens skyld. Og hvorfor i granskauen skal det være syndlig pr default? Vanvidd!

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Rune S skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Tror du at der finnes noe som har skapt det hele,eller er alt bare tilfeldigheter?
Tilfeldig eller ikke, who knows. Verden er full av spørsmål, verdensrommet er totalt ufattbart, tid og rom er uforståelig.
Så jeg må bare svare dette: Jeg aner ikke. Og det lever jeg godt med.

Honkey

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Er faktisk fornøyd med at jeg slapp å bli oppdratt til å leve livet mitt etter en menneskeskapt brukermanual som ikke har utviklet seg på 2000 år.

For meg er det frihet. :)

Har faktisk ikke meldt meg ut av statskirken enda, men det er vel på tide.

C

Cyber

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
cybervision_ skrev:
Honkey-Chateau skrev:
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:

;)

Honkey
Uten å gå i detalj, kan jeg si såpass som at den historien med den altoppfyllende opplevelsen der ute i skogen, minner veldig om min egen opplevelse. Jeg ikke bare trodde dette var en "evig kjærlighet", jeg visste.
Men årene har gått, min logikk og min virkelighetsoppfatning, kombinert med en sterkt utviklet rettferdighetssans har totalt endret mitt syn. Jeg er nå sterkt overbevist at fenomenet er et internt fenomen, men like "virkelig", uansett. Jeg tror bare ikke noe på at det er relatert til spesifikke tros- eller handlingsmønstre, med guder og evighet som bakteppe. Derimot vet jeg nå at selve opplevelsen og følelsen av den, kjærligheten og styrken i den, lett kan innpasses i et verdslig liv. Og jeg tror så absolutt at den har sin "misjon", for å ordlegge meg sånn! :)
Når det gjelder "synd" er jo det et begrep som endres fælt opp gjennom generasjoner og samfunn, men sett at man elsker representanter for sitt eget kjønn, for eksempel? Sett at man ønsker å kjøpe seksuelle tjenester?
Ja, det er jo bibelen klar på at man skal holde seg til sin ektemake, og salg av seksuelle tjenester, dog verdens eldste "yrke", er jo ikke akkurat noe som er oppbyggelig for hverken kunde eller arbeidstaker på lang sikt utifra hva jeg har inntrykk av.
Sett at man ønsker å drikke seg full eller røyke hasj?
Det står vel ikke noe mot drikking i bibelen utenom at man ikke skal drikke seg full, så nei, det står jo noe mot det, men er det å være full noe som er bra for personen selv og de rundt ham/henne? Jeg pleier å synes edru mennesker, eller mennesker som har hatt passe å drikke er utrolig mye hyggeligere og mer behagelige, men hver sin smak.
Sett at man faktisk er et helt menneske med passe mange brister, hvem faen skal da fortelle oss at vi skal brenne i helvete, fordi vi faktisk velger å være det vi ER?
Ingen. Man har alle levd forskjellige liv, vi har forskjellig ballast og forskjellige svakheter. Jeg gjør mye galt hver eneste dag og tryner som bare det med både ting jeg sier og gjør, men Jesus kom ikke for å frelse perfekte mennesker.

Matteus 9 fra TM:
"As Jesus went on from there, he saw a man named Matthew sitting at the tax collector's booth. "Follow me," he told him, and Matthew got up and followed him.

10While Jesus was having dinner at Matthew's house, many tax collectors and "sinners" came and ate with him and his disciples. 11When the Pharisees saw this, they asked his disciples, "Why does your teacher eat with tax collectors and 'sinners'?"

12On hearing this, Jesus said, "It is not the healthy who need a doctor, but the sick. 13But go and learn what this means: 'I desire mercy, not sacrifice.'[a] For I have not come to call the righteous, but sinners."
Heller en "synder" enn en hykler!
Amen. Vi er alle syndere, det er ikke det som det handler om, men hjertelaget. Det står at "hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst". Ofte skulle en tro mange menter det sto: "hver den som lever perfekt, aldri drikker, banner, spiller lotto eller tenker stygge tanker skal bli frelst." Han kom for syndere, ikke perfekte. Heldigvis for meg.
Verden er pinadø fylt av svovelpredikanter som blir tatt på fersken i både dette og hint. Da blir de i tillegg som oftest løgnere, for å sette to streker under svaret, liksom.
Problemet med å fortelle oss til stadighet om synd og skam, provoserer fram løgn og bedrag, for vi mennesker er nesten uten unntak fylt også med såkalte "mørke" sider. Det ufattelige er jo nettopp at disse "mørke" sider av oss gjør lite annet enn å søke nytelse for nytelsens skyld. Og hvorfor i granskauen skal det være syndlig pr default? Vanvidd!

Honkey
Helt enig når det gjelder predikanter, og det er ingen unnskyldning for det når man setter seg i en slik posisjon, men for å underbygge over: Vi er bare mennesker, vi følger ikke prester eller svovelpredikanter, men vi følger Ham som gav alt. ;)

OG OM MAN ER MEDLEM AV STATSKIRKEN HAR INGENTING Å SI! :)

Topp Bunn