Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Elektrostater er vel helst kjennt for å ha mere speed enn de dynamiske element. I hodetefon verden så er det elektrostater som kommer nærmest virkligheten. Det er vel enkelte ''paneler'' som har bånd supertweeter for å i det heletatt kan komme opp i høyere frekvens ?. Kan bare se på de gamle doble Quad ESL med et Decca bånd horn i midten. Var tydelig at noe manglet. Siden jeg han vent meg til bånd tweeter(Raven), så er det noe helt annet enn dome diskantene. Mindre kompresjon. mindre forvrengning og mere gjennomsiktighet/utkling. Ble som natt og dag for meg. Ser det er kommet flere østeuropeiske produsenter etter vært, som produserer''paneler''. Får komme seg ut og ta en kritisk vurdering ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.930
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har heller ikke så «omfattende» grunnlag på elektrostater men støtter deg langt på vei ang lyden oppover, øvre mellomtone/diskant, på de få jeg har hørt. Synes feks mine Diptyque har en litt mer naturlig sound i disse områder👍🏼😊

    I bunnen spiller disse i samen med Sf 2x GravisIII sub’er som jeg etterhvert har fått integrert fint😉
    Nevnte lyttetretthet er holdt på god avstand😎😊
    Beklager litt OT i Magnepan tråden😅

    gismo
    Hva er det egentlig som snakkes om?
    Er det Martin Logan, Diptyque eller Magnepan?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva bruker dere? Diskant utover eller innover?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Om den står utover eller innover er vel kanskje ikke så viktig som at diskanten befinner seg lengst unna lytterposisjonen. De sier selv på sine hjemmesider at dette må forstås i retning av distanse og ikke vinkel. Det betyr vel i prinsippet at den beste plasseringen er på innsiden? Hvis man tenker seg høyttalerne vinklet inn mot lytteposisjonen. Hvis de er på utsiden, og skal stå en tomme lenger fra lytteposisjon enn basspanelet, så vil vinkelen inn mot lyttepos. bli "flatere" enn om de står lengst inne. Jeg har prøvd begge deler, og foretrekker lengst ut. Jeg syntes scenen ble både bredere og dypere på den måten. Sitter man i nærfelt, så blir dett lettere å forestille seg. Men det kan også være en smakssak. Se linken for hva magnepan selv foreslå i manualen her for 20.7 side 6 MG-.20.7 (shopify.com)
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Magnepan LRS+

    Har ett par LRS+ i bestilling i skrivende stund:)
    Etter 31 år med mine B&W 805 Matrix, er tiden kommet for å skille lag:(

    Har tenkt å bruke både tid og cash for å lykkes med mine nye HT.

    Men, hva er tips nummer 1, det som trumfer alt annet for å få noe ut av disse.
    Hvor ville dere erfarne Maggie eiere begynt reisen mot ‘’lyd Nirvana’’?

    6c33
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gi den god nok plass bak seg.

    Og velkommen i klubben.👍
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Magnepan LRS+

    Har ett par LRS+ i bestilling i skrivende stund:)
    Etter 31 år med mine B&W 805 Matrix, er tiden kommet for å skille lag:(

    Har tenkt å bruke både tid og cash for å lykkes med mine nye HT.

    Men, hva er tips nummer 1, det som trumfer alt annet for å få noe ut av disse.
    Hvor ville dere erfarne Maggie eiere begynt reisen mot ‘’lyd Nirvana’’?

    6c33
    Ikke noe feil valg ,,,du er på rett spor . )
    min erfaring ,,
    Skal du bruke den fullrange " dvs uten subwoofers blomster den med store strøm sterke amper
    Selv hadde jeg vindundelige lrs sessions der 3-400 watt blir ikke feil om du liker lyd trykk

    En annen ting å ta hensyn til er den lave drifts effekten , dette kompenseres med at kjeden med forsterkeren har gain nok " Power ampen bør ha 32 dB ds x40

    Ellers som hoj på pker gi dem litt bakover plass , meg selv runt 1 meteren +-Gled deg : )
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Og unn deg noen gode stativer, som løfter dem ca 10 cm opp fra gulvet og i loddrett stilling - enten Magna Risers eller noe tilsvarende (lager Magnepan sine egne?).

    mvh. Ole G
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lek litt med diskant innerst eller ytterst samt tilting og justering inn mot lytterposisjon. Bruk god tid, det tar en liten stund å få de til å sitte "perfekt" i rommet, men når de sitter, så blir det meget bra.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Min erfaring er langt ryddigere lydbilde og mer fokus med diskantene innerst!

    mvh. Ole G
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke LRS+ Men jeg likte best diskant ytterst på mg12 - lydbildet ble stort og flott, hadde ikke noe problemer med uryddig eller lite fokus med diskant ytterst (byttet om ca hvert tredje år) På mine 1.7 har jeg ennå ikke prøvd diskant innerst.
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Takk for gode tips her. Må tydeligvis prøve diskant både ytterst og innerst. Godt rom bak, må jeg og få til.
    Får håpe leveransen ikke er alt for langt unna, så får gode stativer og eventuell ny forsterker komme etter hvert hvis det blir nødvendig.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva har du av forsterkeri til LRS+`ene, 6c33?
    Den gang jeg spilte på 1.7, tror jeg at jeg hadde ca 140-150cm fritt bak høyttalerne på det meste

    mvh
    Proffen
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Mine LRS - + står skrått ca 90-95 cm fra bakvegg og jeg opplever da at magien i mellomtonen kommer fram. Lykke til og gratulerer med nye høyttalere. 😉👍
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode tips her. Må tydeligvis prøve diskant både ytterst og innerst. Godt rom bak, må jeg og få til.
    Får håpe leveransen ikke er alt for langt unna, så får gode stativer og eventuell ny forsterker komme etter hvert hvis det blir nødvendig.
    Jeg hadde godt resultat med mine lrs max frem over tilt , dvs bøylen rett ned : )
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.105
    Antall liker
    20.434
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Må kraftigt annbefale IKKE å reise små Magnepaner opp i lodrett.
    De er netopp "tiltet" pga. at de ikke er serligt høye. Er du i tvil, da reis deg opp fra lytteposisjon.
    Liker du lyden bedre, ja da kan du reise de. Om du føler, at det meste av musikken forsvinner, da la de
    forbli tiltet bakover.
    Dette er avprøvd med MMG og MG12QR. Ingen av de blev bedre av å bli "reist opp". Tvertom.
    Mine 3.6R stod lodrett, og her passer det, da skallen sitter rett i mitten av membranutstråling ;)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Magnepan LRS+

    Har ett par LRS+ i bestilling i skrivende stund:)
    Etter 31 år med mine B&W 805 Matrix, er tiden kommet for å skille lag:(

    Har tenkt å bruke både tid og cash for å lykkes med mine nye HT.

    Men, hva er tips nummer 1, det som trumfer alt annet for å få noe ut av disse.
    Hvor ville dere erfarne Maggie eiere begynt reisen mot ‘’lyd Nirvana’’?

    6c33
    Jeg så en presentasjon av en Absolare forsterker fra en stund tilbake (2015)(fra en av de amerikanske messene). Der hadde de satt opp noen ganske alminnelige rimelige høyttalere (10kUSD) (som ikke er det samme som å si 100-120kNOK i overført verdi, men mer som 30-40kNOK) for å vise at man kan få fantastisk lyd fra ganske mainstream høyttalere ved å sette virkelig høykvalitets forsterkeri og signalkilder foran. Jeg fikk noe av den samme opplevelsen ved å oppgradere bare forforterkeren min. (både signal og effektforsterker var av ganske høy kvalitet fra før). Dette ville jeg gjort først.
    Men det du spør om er vel mer i retning av hva hva du kan gjøre med Maggiene? Rent bortsett fra å gå neste trinn opp i maggie serien, så er det selve stativet de står i. De føttene som Magnepan sender med er en real vits, for de klarer ikke å holde høyttaleren stiv nok eller stabil nok. "MYE Stands" gjør underverker i så måte, og de stiver av skikkelig, noe som gjør virkelig god lydforbedring. Neste trinn kan f.eks være HFT og XOT fra Synergistic Research. Dette kan virke for mange som "snakeoil" devices, men litt testing hjemme hos meg selv, viste at man lett hørte forskjellen med og uten, og at forbedringen var vesentlig. Hvis du virkelig skal ta det helt ut, så er vel delefillterne på maggiene neste trinn jeg ville tatt. Det er ikke all verdens kvalitet på disse, og de har godt av en oppgradering til tilsvarende komponenter fra f.eks Mundorf, eller enda bedre: Duelund. (De sistnevnte vil kanskje overstige prisen på selve høyttalerene). Og etter dette kommer vel tiltak i selve rommet. Demping i tak og vegger for å komme refleksjoner til livs. Det går an å ta dette helt ut selvsagt (sky is the limit) og min største irritasjon over magnepan er at de bygger høyttalerne av såpass billige komponenter. Den MDF-plata de har montert alt sammen på er heller ikke allverden. Den er ikke spesielt stiv til å være høyttaler materiale, så det er selvsagt mulig å oppgradere her også. HDF av tykkere kvalitet, tykkere ramme mao.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er store skilnader mellom dei ulike modellane, så det er vanskeleg å seie noko generelt om prinsippa. Men med alle mulige atterhald:
    Magnestatar er meir tungdrivne og må ha massevis av watt. Dei utgjør likevel enkle impedansar. Dei spelar best bass så lenge det er nok effekt og høgtalararareal. Dei er gode på intrikat progrock.
    Elektrostatar kan vere vanskelege impedansar og er ekstremt gode når det gjeld lydbilde. Dei er gjerne vanskelege å plassere og utprega egoistiske når det gjeld sweetspot. Dei er flotte formidlarar av klassisk, jazz, kor, og treng ikkje spele høgt for å levere flott lyd og likar allslags kompleksitet. Rør og elektrostat er ein perfekt match og bør vidareutviklast i otl-konstruering.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så en presentasjon av en Absolare forsterker fra en stund tilbake (2015)(fra en av de amerikanske messene). Der hadde de satt opp noen ganske alminnelige rimelige høyttalere (10kUSD) (som ikke er det samme som å si 100-120kNOK i overført verdi, men mer som 30-40kNOK) for å vise at man kan få fantastisk lyd fra ganske mainstream høyttalere ved å sette virkelig høykvalitets forsterkeri og signalkilder foran. Jeg fikk noe av den samme opplevelsen ved å oppgradere bare forforterkeren min. (både signal og effektforsterker var av ganske høy kvalitet fra før). Dette ville jeg gjort først.
    Men det du spør om er vel mer i retning av hva hva du kan gjøre med Maggiene? Rent bortsett fra å gå neste trinn opp i maggie serien, så er det selve stativet de står i. De føttene som Magnepan sender med er en real vits, for de klarer ikke å holde høyttaleren stiv nok eller stabil nok. "MYE Stands" gjør underverker i så måte, og de stiver av skikkelig, noe som gjør virkelig god lydforbedring. Neste trinn kan f.eks være HFT og XOT fra Synergistic Research. Dette kan virke for mange som "snakeoil" devices, men litt testing hjemme hos meg selv, viste at man lett hørte forskjellen med og uten, og at forbedringen var vesentlig. Hvis du virkelig skal ta det helt ut, så er vel delefillterne på maggiene neste trinn jeg ville tatt. Det er ikke all verdens kvalitet på disse, og de har godt av en oppgradering til tilsvarende komponenter fra f.eks Mundorf, eller enda bedre: Duelund. (De sistnevnte vil kanskje overstige prisen på selve høyttalerene). Og etter dette kommer vel tiltak i selve rommet. Demping i tak og vegger for å komme refleksjoner til livs. Det går an å ta dette helt ut selvsagt (sky is the limit) og min største irritasjon over magnepan er at de bygger høyttalerne av såpass billige komponenter. Den MDF-plata de har montert alt sammen på er heller ikke allverden. Den er ikke spesielt stiv til å være høyttaler materiale, så det er selvsagt mulig å oppgradere her også. HDF av tykkere kvalitet, tykkere ramme mao.
    Hatt endel HT oppigjennom både kjøpe og diy
    Både LRS og 1,7 i er de eneste jeg ikke har følt behov for å modde

    De har spillt over bevisende rett fra ut pakking ,,, 1,7 brukte dog lenger tid
    De gjenspeiler dog lett elektronikken , men en god kilde og en feit power amp gjør susen
    Av en eller annen grunn synes jeg in akustik 2 x 4 kabelen lød bedre enn 2x2 leder med
    SS ampen ,,litt fullere

    Eneste bekymringen min var at jeg skulle spille dem i stykker " med effekten tilrådig het
    Derfor at de spillte så forbaska reint og klart og ved hinsides nivåer ,,,og jeg lover THe wall inneholder noen saftige utblåsninger på flere kutt

    PS som at MG er dipole , kraften fra de super lette mebranene er kanselert av motvirkende kraften fra andre siden
    så de trenger ikke være så rigide som paneler for dynamiske spole elementer ,
    Sammen likning med samme areal feks som mine dual 15 " som kassene resonanser er betydelige ved høyt nivå : (
    Det opplver jeg alldri med MG , ikke engang presset eller komprimert lyd med rette power ampen

    Nye eiren skal bare konse seg om å finne sweet spotten sin ,,og drite i allt annet
    Til med beina funka som de skulle :love:
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Hatt endel HT oppigjennom både kjøpe og diy
    Både LRS og 1,7 i er de eneste jeg ikke har følt behov for å modde

    De har spillt over bevisende rett fra ut pakking ,,, 1,7 brukte dog lenger tid
    De gjenspeiler dog lett elektronikken , men en god kilde og en feit power amp gjør susen
    Av en eller annen grunn synes jeg in akustik 2 x 4 kabelen lød bedre enn 2x2 leder med
    SS ampen ,,litt fullere

    Eneste bekymringen min var at jeg skulle spille dem i stykker " med effekten tilrådig het
    Derfor at de spillte så forbaska reint og klart og ved hinsides nivåer ,,,og jeg lover THe wall inneholder noen saftige utblåsninger på flere kutt

    PS som at MG er dipole , kraften fra de super lette mebranene er kanselert av motvirkende kraften fra andre siden
    så de trenger ikke være så rigide som paneler for dynamiske spole elementer ,
    Sammen likning med samme areal feks som mine dual 15 " som kassene resonanser er betydelige ved høyt nivå : (
    Det opplver jeg alldri med MG , ikke engang presset eller komprimert lyd med rette power ampen

    Nye eiren skal bare konse seg om å finne sweet spotten sin ,,og drite i allt annet
    Til med beina funka som de skulle :love:
    Nå forsøkte jeg på flere plan å besvare hva man kan gjøre, og hva som bør være første tiltak. Jeg har prøvd de fleste av disse tiltakene selv, og vet at de fungerer. Mine uttalelser er ikke rent subjektive heller, men empirisk basert fra flere tusen magnepan eiere. Flere var hos meg og hørte på forskjellen, og jeg har lest noen lange forum som diskuterer dette i det vide og det brede, og som også har gjort seg lignende erfaringer. Det var et forsøk på å svare på spørsmålet med egne erfaringer i stedet for å si at det er bra som det er. Ikke misforstå, Magnepanene er veldig bra som de er, men det er et meget stort rom for forbedring også, noe det virker som spørsmålsstiller var ute etter. Det er sikkert derfor de er relativt rimelige slik som de er produsert også. Med alt det jeg har foreslått bygget inn som standard, så hadde prisen gått kraftig opp. Det som var rimelig og som ga stor effekt var dingsene fra SR, og MYE Stands (sistnevnte er kanskje ikke direkte billig, men sammenlignet med hva man får for pengene så synes jeg det). Det hjalp også mye å erstatte "shorting" laskene, som er magnetiske, med noen høykvalitets kobberlasker (eller ferdigproduserte jumpere fra favorittmerket ditt). Det koster egentlig bare småpenger å utføre sammenlignet med lydforbedringen når man drar på litt. The proof is in the pudding.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Jeg så en presentasjon av en Absolare forsterker fra en stund tilbake (2015)(fra en av de amerikanske messene). Der hadde de satt opp noen ganske alminnelige rimelige høyttalere (10kUSD) (som ikke er det samme som å si 100-120kNOK i overført verdi, men mer som 30-40kNOK) for å vise at man kan få fantastisk lyd fra ganske mainstream høyttalere ved å sette virkelig høykvalitets forsterkeri og signalkilder foran. Jeg fikk noe av den samme opplevelsen ved å oppgradere bare forforterkeren min. (både signal og effektforsterker var av ganske høy kvalitet fra før). Dette ville jeg gjort først.
    Men det du spør om er vel mer i retning av hva hva du kan gjøre med Maggiene? Rent bortsett fra å gå neste trinn opp i maggie serien, så er det selve stativet de står i. De føttene som Magnepan sender med er en real vits, for de klarer ikke å holde høyttaleren stiv nok eller stabil nok. "MYE Stands" gjør underverker i så måte, og de stiver av skikkelig, noe som gjør virkelig god lydforbedring. Neste trinn kan f.eks være HFT og XOT fra Synergistic Research. Dette kan virke for mange som "snakeoil" devices, men litt testing hjemme hos meg selv, viste at man lett hørte forskjellen med og uten, og at forbedringen var vesentlig. Hvis du virkelig skal ta det helt ut, så er vel delefillterne på maggiene neste trinn jeg ville tatt. Det er ikke all verdens kvalitet på disse, og de har godt av en oppgradering til tilsvarende komponenter fra f.eks Mundorf, eller enda bedre: Duelund. (De sistnevnte vil kanskje overstige prisen på selve høyttalerene). Og etter dette kommer vel tiltak i selve rommet. Demping i tak og vegger for å komme refleksjoner til livs. Det går an å ta dette helt ut selvsagt (sky is the limit) og min største irritasjon over magnepan er at de bygger høyttalerne av såpass billige komponenter. Den MDF-plata de har montert alt sammen på er heller ikke allverden. Den er ikke spesielt stiv til å være høyttaler materiale, så det er selvsagt mulig å oppgradere her også. HDF av tykkere kvalitet, tykkere ramme mao.
    Ja det er mye som er en «real vits» når en ser hva som leveres på en haug av htmerker, en kan »modde» i hytt og pine på omtrent alt . Mye billigt ræl mtp material og delefilter. 3.7 .7 og nevnte LRS har stått hos meg, og det er nok LRS som gav meg mest ifht lyd/pris. Har ikke hørt andre ht for 15-20NOK som har lydkvalitet som LRS. Godt ut på gulv og 2,5 m lytteavstand med god avstand bak lyttepos har funket godt hos meg på alle 3mod. De var enkle å sette opp i rommet og det er nok rommet en disponerer som bestemmer de største utslagene på hva en hører. 🎶😊
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mine har kun andre jumpere, de hadde annen delefilter før (dyre), men eieren før meg byttet til orginale da han ikke syntest det ble bedre. Min 1.7 fungerer godt med litt tilting bakover i hvert fall i dette rommet. Angående delefilter så har det ikke så mye å si hos meg, bruker Minidsp Flex, med crossover på 110, med to suber. Dempeplater på siden og diffusorer bak høyttalerne.
    PSX_20231113_104732.jpg
    PSX_20231113_104801.jpg
    PSX_20231113_104815.jpg
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Mine har kun andre jumpere, de hadde annen delefilter før (dyre), men eieren før meg byttet til orginale da han ikke syntest det ble bedre. Min 1.7 fungerer godt med litt tilting bakover i hvert fall i dette rommet. Angående delefilter så har det ikke så mye å si hos meg, bruker Minidsp Flex, med crossover på 110, med to suber. Dempeplater på siden og diffusorer bak høyttalerne.
    Vis vedlegget 969426 Vis vedlegget 969427 Vis vedlegget 969428
    La meg bare presisere at jeg ikke sa at man skulle bytte delefiltre, eller endre delingen, kun oppgradere komponenten det består av. Det er akkurat ikke fra øverste hylle, så her er det faktisk endel å hente iflg de som har gjort dette.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    La meg bare presisere at jeg ikke sa at man skulle bytte delefiltre, eller endre delingen, kun oppgradere komponenten det består av. Det er akkurat ikke fra øverste hylle, så her er det faktisk endel å hente iflg de som har gjort dette.
    Helt sikkert, mine mg12 som jeg hadde i nesten 15 år hadde oppgradert delefilter (i stor boks) det låt bra, hørte de aldri med original delefilter. 1.7 med det delefilteret som er fra fabrikk låter mye bedre enn hva mg12 gjorde med diy-delefilter.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    La meg bare presisere at jeg ikke sa at man skulle bytte delefiltre, eller endre delingen, kun oppgradere komponenten det består av. Det er akkurat ikke fra øverste hylle, så her er det faktisk endel å hente iflg de som har gjort dette.
    Her er inni mine 1,7 i ,det eg ser er godt nok for meg .Industrielle poly prop allle unntagen 1 ...Den hadde nok polyprop blitt så stor den måtte være på utsiden i tilfelle
    1.7i filter.JPG


    Jeg har god erfaring med industielle komponenter ,, de koster litt de og men blir billige ifht til så kallt audiograde uten garanti"
    Jeg hadde noen her til 2,5 k pr stk i ett annet prosjekt ,, de forsvant ut til for del til scr og solen og noen polystyrene : )
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Takk for gode tips alle.
    For å oppsummere blir vel tilnærmingen som følger
    1: Plassering, viktig med avstand til bakvegg, tillting, diskant ytterst eller innerst, lek og lær.
    2: Nye føtter kan Være god investering.
    3: Strømsterk forsterker. Her kan jeg kanskje gå på en smell. Time vil show. står 4 6c33 rør i min kjære Audio Valve Assistent 100, så jeg er meget spent på om det rekker, eller om ny må i hus.
    4: Diverse demping rundtforbi.
    5: En sub elller 2.
    Har faktisk aldri hørt en Magnepan før, så jeg hiver meg ut på dypt vann her, spennende:)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Spennende dager i vente for din del, ja....
    Det blir spennende å høre om du opplever at det er kraft nok i forsterkeren din!

    mvh
    Proffen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    2
    6c33 gratulerer med valg av Maggier. Har aldri hørt LRS+ . Men er sikkert veldig mye lyd for pengene. Mye å hente på MG ved plassering og vinkler. Anbefales å teste litt forskjellig selv, da ditt rom bare er hos deg:) Noen bøker eller treklosser undre så kan du teste litt med høyden også. Koster ingenting.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med gode høyttalere, ja.
    Tror ikke det blir en nedtur ifht B&W, det er jeg rimelig trygg på.
    Har en kompis med samme høyttalere, som han driver med en integrert Cayinforsterker, og det låter flott. Engasjerende, dynamisk, luftig, kroppslig.
    Han har dog valgt å kjøre med dobbel dose sub`er i tillegg, siden LRS+ ikke går kjellerdypt i utgangspunktet.

    mvh
    Proffen
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Takk for gode tips alle.
    For å oppsummere blir vel tilnærmingen som følger
    1: Plassering, viktig med avstand til bakvegg, tillting, diskant ytterst eller innerst, lek og lær.
    2: Nye føtter kan Være god investering.
    3: Strømsterk forsterker. Her kan jeg kanskje gå på en smell. Time vil show. står 4 6c33 rør i min kjære Audio Valve Assistent 100, så jeg er meget spent på om det rekker, eller om ny må i hus.
    4: Diverse demping rundtforbi.
    5: En sub elller 2.
    Har faktisk aldri hørt en Magnepan før, så jeg hiver meg ut på dypt vann her, spennende:)
    En sub eller to er egentlig et absolutt must hvis du vil ha bassopplevelse i systemet ditt ettersom de små Magnepanene imhop ikke leverer tilstrekkelig på det området før du kommer opp på 20.7 Men det er ikke nødvendig å gå overbord med dyre subber, det er alltid mye bra brukt å finne på torget her.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.930
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode tips alle.
    For å oppsummere blir vel tilnærmingen som følger
    1: Plassering, viktig med avstand til bakvegg, tillting, diskant ytterst eller innerst, lek og lær.
    2: Nye føtter kan Være god investering.
    3: Strømsterk forsterker. Her kan jeg kanskje gå på en smell. Time vil show. står 4 6c33 rør i min kjære Audio Valve Assistent 100, så jeg er meget spent på om det rekker, eller om ny må i hus.
    4: Diverse demping rundtforbi.
    5: En sub elller 2.
    Har faktisk aldri hørt en Magnepan før, så jeg hiver meg ut på dypt vann her, spennende:)
    Mitt oppsett med 3.7
    Sub REL R528 Synes såvidt
    IMG_20231113_234058.jpg

    Jeg bruker rørforsterker på mine Maggies, og jeg synes det fungerer bra. Det låter godt.
    Mer liv og ikke så tørt som de solid state jeg har hatt.
    I USA er det mange som bruker Audio Research rørforsterkere med Magnepan.
    Jeg har hørt Audio Valve noen ganger, men ikke på slike høyttalere. Tør derfor ikke si noe om dette, men jeg har trua på at det kan bli en veldig bra kombinasjon. Gjør i hvert fall ingenting med dette før du har prøvd med den ampen du har. Med en forsterker som matcher "slipper" lyden, I motsetning låter det dødt og livløst.
    Jeg vet mange tenker at rør på mindre enn 100 watt er nytteløst, men de som tror det, må gjerne komme på besøk til meg. Så får de høre og si hva de synes.

    Jobb med plassering. MYE å hente her.
    Høyttalere responderer svært forskjellig i ulike rom.
    Sweetspot vil være relativt liten med Magnepan uansett hva du gjør, så sørg for at det er optimalt der du ønsker å sitte når du lytter.
    Jeg har god avstand til frontvegg, - 140cm og noe toe-in. Bruker diskanten ytterst for å få størst mulig scene. Hvis pin-point er høyere prioritert så setter man diskant innerst.

    Vær obs på at nye Magnepan trenger relativt lang innspillingstid før de spiller optimalt.
    Antagelig har det noe med at mylarduken etterhvert blir mer bevegelig.

    Jeg har MYE-stands, men synes ikke at det er det første man trenger å gjøre noe med.
    Jeg har fjernet stagene, for jeg kan ikke si jeg hører forskjell med og uten.

    Hvorvidt rommet trenger demping eller andre akustiske tiltak kommer an på rommet. Man kommer et stykke på vei med tepper på gulvet, gardiner og stoppede møbler. En tung fet sofa gjør ofte underverker.

    Hvis jeg skulle brukt mer penger etter høyttalerkjøp, så hadde jeg først kjøpt subwoofer. Slik jeg opplever det, er det dette som løfter Magnepanlyden fra veldig bra, til fabelaktig god.

    Så god sub du har råd til. Kjøp gjerne brukt så får du mer for pengene. Helst to stk, men heller en bra enn to dårligere. Den må være rask og ha kontroll. Ellers vil den bli vanskelig å integrere.
    En sub med innebygd amp på 4-500w vil også avlaste forsterkeren, slik at den yter bedre og reduserer noe av effektbehovet. Suber lager ikke bare bedre bass, men bidrar til et mer ryddig, mindre "stressende" og klarere lydbilde oppover i frekvensene.

    Dette er MINE råd utfra de erfaringene jeg har gjort gjennom nokså mange år med 4 par ulike Magnepan-modeller.
    (Jeg har ikke hatt noen de mindre.
    Minste MGII improved.)

    Som januscp sier. Skal det gjøres noe så kjøp sub(er). Da får du forbedring som virkelig gjør forskjell.

    LRS+ med Leema power /pre og Lumin på Warszawa Audio Video Show nå i høst.
    IMG_20231029_123701.jpg


    Du må la oss få høre hvordan det går når du har fått LRS+ i hus.
    Lykke til!🙂
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Mitt oppsett med 3.7
    Sub REL R528 Synes såvidt
    Vis vedlegget 969602
    Jeg bruker rørforsterker på mine Maggies, og jeg synes det fungerer bra. Det låter godt.
    Mer liv og ikke så tørt som de solid state jeg har hatt.
    I USA er det mange som bruker Audio Research rørforsterkere med Magnepan.
    Jeg har hørt Audio Valve noen ganger, men ikke på slike høyttalere. Tør derfor ikke si noe om dette, men jeg har trua på at det kan bli en veldig bra kombinasjon. Gjør i hvert fall ingenting med dette før du har prøvd med den ampen du har. Med en forsterker som matcher "slipper" lyden, I motsetning låter det dødt og livløst.
    Jeg vet mange tenker at rør på mindre enn 100 watt er nytteløst, men de som tror det, må gjerne komme på besøk til meg. Så får de høre og si hva de synes.

    Jobb med plassering. MYE å hente her.
    Høyttalere responderer svært forskjellig i ulike rom.
    Sweetspot vil være relativt liten med Magnepan uansett hva du gjør, så sørg for at det er optimalt der du ønsker å sitte når du lytter.
    Jeg har god avstand til frontvegg, - 140cm og noe toe-in. Bruker diskanten ytterst for å få størst mulig scene. Hvis pin-point er høyere prioritert så setter man diskant innerst.

    Vær obs på at nye Magnepan trenger relativt lang innspillingstid før de spiller optimalt.
    Antagelig har det noe med at mylarduken etterhvert blir mer bevegelig.

    Jeg har MYE-stands, men synes ikke at det er det første man trenger å gjøre noe med.
    Jeg har fjernet stagene, for jeg kan ikke si jeg hører forskjell med og uten.

    Hvorvidt rommet trenger demping eller andre akustiske tiltak kommer an på rommet. Man kommer et stykke på vei med tepper på gulvet, gardiner og stoppede møbler. En tung fet sofa gjør ofte underverker.

    Hvis jeg skulle brukt mer penger etter høyttalerkjøp, så hadde jeg først kjøpt subwoofer. Slik jeg opplever det, er det dette som løfter Magnepanlyden fra veldig bra, til fabelaktig god.

    Så god sub du har råd til. Kjøp gjerne brukt så får du mer for pengene. Helst to stk, men heller en bra enn to dårligere. Den må være rask og ha kontroll. Ellers vil den bli vanskelig å integrere.
    En sub med innebygd amp på 4-500w vil også avlaste forsterkeren, slik at den yter bedre og reduserer noe av effektbehovet. Suber lager ikke bare bedre bass, men bidrar til et mer ryddig, mindre "stressende" og klarere lydbilde oppover i frekvensene.

    Dette er MINE råd utfra de erfaringene jeg har gjort gjennom nokså mange år med 4 par ulike Magnepan-modeller.
    (Jeg har ikke hatt noen de mindre.
    Minste MGII improved.)

    Som januscp sier. Skal det gjøres noe så kjøp sub(er). Da får du forbedring som virkelig gjør forskjell.

    LRS+ med Leema power /pre og Lumin på Warszawa Audio Video Show nå i høst.
    Vis vedlegget 969604

    Du må la oss få høre hvordan det går når du har fått LRS+ i hus.
    Lykke til!🙂
    Det ser jo ut som du har Mye Stands også...
    Ved nærmere lesning ser jeg du faktisk har skrevet dette selv
    Jeg deler ikke helt din oppfatning når det gjelder stagene, for det er der avstivningen ligger. Men du nevner også endel om rommets beskaffenhet. Det er mulig det er der forskjellen ligger. Jeg har kanskje ikke så mye passiv demping som du har. Men jeg er helt enig i at det ligger mye i dette, samt rommets utforming. Og når det gjelder Sub, så er det mange meninger. Jeg har prøvd litt av hvert. De fleste av den er nok konstruert med tanke på, og egner seg nok best til hjemmekino. Jeg har hatt både Paradigm, Sonus Faber, og nå JLFathom 113. De er egentlig ikke raske nok, eller jeg har ikke jobba nok med subsonic filter. Den beste jeg har hørt til musikk er Magico sin, men den er bare altfor latterlig dyr, men også vanvittig bra og super-rask. Men til musikk trenger den ikke riste malingen av veggene og lure spikerne i reisverket ut den veien de kom inn. De skal bare assistere, ikke dominere og da kan man sette meget lav gain på dem og allikevel oppnå det resultatet man er ute etter. .
     
    Sist redigert:

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Mitt oppsett med 3.7
    Sub REL R528 Synes såvidt
    Vis vedlegget 969602
    Jeg bruker rørforsterker på mine Maggies, og jeg synes det fungerer bra. Det låter godt.
    Mer liv og ikke så tørt som de solid state jeg har hatt.
    I USA er det mange som bruker Audio Research rørforsterkere med Magnepan.
    Jeg har hørt Audio Valve noen ganger, men ikke på slike høyttalere. Tør derfor ikke si noe om dette, men jeg har trua på at det kan bli en veldig bra kombinasjon. Gjør i hvert fall ingenting med dette før du har prøvd med den ampen du har. Med en forsterker som matcher "slipper" lyden, I motsetning låter det dødt og livløst.
    Jeg vet mange tenker at rør på mindre enn 100 watt er nytteløst, men de som tror det, må gjerne komme på besøk til meg. Så får de høre og si hva de synes.

    Jobb med plassering. MYE å hente her.
    Høyttalere responderer svært forskjellig i ulike rom.
    Sweetspot vil være relativt liten med Magnepan uansett hva du gjør, så sørg for at det er optimalt der du ønsker å sitte når du lytter.
    Jeg har god avstand til frontvegg, - 140cm og noe toe-in. Bruker diskanten ytterst for å få størst mulig scene. Hvis pin-point er høyere prioritert så setter man diskant innerst.

    Vær obs på at nye Magnepan trenger relativt lang innspillingstid før de spiller optimalt.
    Antagelig har det noe med at mylarduken etterhvert blir mer bevegelig.

    Jeg har MYE-stands, men synes ikke at det er det første man trenger å gjøre noe med.
    Jeg har fjernet stagene, for jeg kan ikke si jeg hører forskjell med og uten.

    Hvorvidt rommet trenger demping eller andre akustiske tiltak kommer an på rommet. Man kommer et stykke på vei med tepper på gulvet, gardiner og stoppede møbler. En tung fet sofa gjør ofte underverker.

    Hvis jeg skulle brukt mer penger etter høyttalerkjøp, så hadde jeg først kjøpt subwoofer. Slik jeg opplever det, er det dette som løfter Magnepanlyden fra veldig bra, til fabelaktig god.

    Så god sub du har råd til. Kjøp gjerne brukt så får du mer for pengene. Helst to stk, men heller en bra enn to dårligere. Den må være rask og ha kontroll. Ellers vil den bli vanskelig å integrere.
    En sub med innebygd amp på 4-500w vil også avlaste forsterkeren, slik at den yter bedre og reduserer noe av effektbehovet. Suber lager ikke bare bedre bass, men bidrar til et mer ryddig, mindre "stressende" og klarere lydbilde oppover i frekvensene.

    Dette er MINE råd utfra de erfaringene jeg har gjort gjennom nokså mange år med 4 par ulike Magnepan-modeller.
    (Jeg har ikke hatt noen de mindre.
    Minste MGII improved.)

    Som januscp sier. Skal det gjøres noe så kjøp sub(er). Da får du forbedring som virkelig gjør forskjell.

    LRS+ med Leema power /pre og Lumin på Warszawa Audio Video Show nå i høst.
    Vis vedlegget 969604

    Du må la oss få høre hvordan det går når du har fått LRS+ i hus.
    Lykke til!🙂
    Kjekt å høre du har troa Bluesbreaker. Jeg har selv tro på Audio Valven inntil det motsatte er bevist.
    Forsterkeren er den første som har klart å blåse liv i mine 805. Har tidligere kjørt en for/ effekt kombo fra Rotel, Integrert Bladelius, samt den beste før valven, en hybrid Copland. ingen i nærheten av AVen. Når det gjelder sub får jeg se. Er ikke vant til all verden etter 30 år+ med stativhøyttalere, men jeg går ikke av veien for ett par Rel’s hvis nødvendig.
    Ellers, ingen har nevnt kabler til lrs. Er det noe å hente her Mon tro?

    6c33
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "Rask nok sub" tenker jeg er en overdrivelse, jeg hadde rel sub for en del år tilbake, det fungerte greit men ikke optimalt. Nå har jeg svs og det fungerer helt supert, forskjellen ligger i hva jeg gjør før sub, jeg bruker minidsp og dirac, da kan jeg legge inn delay og crossover osv. det hadde jeg ikke med rel. Det fungerer langt bedre nå selv med billigere sub. Har ikke noe som helst problem det at de ikke er "raske nok" har lite å si. Timing er det viktige her. Ordet hifi-sub er ofte misbrukt tenker jeg.
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Med rask sub, mener jeg et element som er beregnet for noe annet enn hjemmekino. Opphenget er stivt og sensitiviteten ultrahøy 100db+ Det gir smekk i stedet for woooomphh. For å få en slik sub må man stort sett bygge selv. Superkraftig magnet (Alnico) ultrastivt oppheng og ht-kone. ofte brukt i dipolbasser og slobs. Beveger seg minimalt men gir maksimalt trøkk og låter vanvittig bra. Jeg er ingen ekspert på dette, men hør med DIY gjengen. Her er et eksempel C:\Documents and Settings\Owner\My Documents\GPA\LiteratureSheets\LF Loudspeakers\Old\515_C_Series_Rev_5.wpd (greatplainsaudio.com)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.930
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Denne videoen kan være interessant for flere.

    Temaet reparasjon /oppgradering på fabrikken i Minnesota er antagelig mest aktuelt for Magnepan-eiere i USA, men man får her en del informasjon om hvordan ting fungerer, og hvor fleksible serviceavdelinga ved fabrikken faktisk er. Ikke mange høyttalerprodusenter som ville gjort det samme.
    Ellers snakker denne mannen litt hans egne erfaringer med brukte Magnepan, og om hva som skjer når man går fra en solid state amp, - Bryston 4b på 400w til en Cary med KT88 eller El34 utgangsrør.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Med rask sub, mener jeg et element som er beregnet for noe annet enn hjemmekino. Opphenget er stivt og sensitiviteten ultrahøy 100db+ Det gir smekk i stedet for woooomphh. For å få en slik sub må man stort sett bygge selv. Superkraftig magnet (Alnico) ultrastivt oppheng og ht-kone. ofte brukt i dipolbasser og slobs. Beveger seg minimalt men gir maksimalt trøkk og låter vanvittig bra. Jeg er ingen ekspert på dette, men hør med DIY gjengen. Her er et eksempel C:\Documents and Settings\Owner\My Documents\GPA\LiteratureSheets\LF Loudspeakers\Old\515_C_Series_Rev_5.wpd (greatplainsaudio.com)
    Har prøvd dipol-bass også jeg...
    Uansett det finnes sikkert mange måter å få dette til, men uten aktiv delefilter hvor en kan justere delay osv. så har ikke jeg fått det til skikkelig i hvert fall.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.930
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Slike oppgraderinger som det er snakk om i #1. 637, tilbys nå av Magnepan Incorporated selv.
    FB_IMG_1700060809202.jpg


    Som man ser er det en grunn til at prisene på
    produktene i utgangspunktet er lave.
    Det er kuttet og spart en del steder for å nå flere kjøpere.
    Under ser man først pris på standardmodeller i USA, og så inkl oppgradering (X) i fet kursiv.
    FB_IMG_1700060818522.jpg


    Jeg har funnet dette på ei side for Magnepaneiere på Facebook.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn