Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt hva disse føttene gjør av forskjell bortsett fra å løfte panelet noen centi. De benytter vel fortsatt de samme skruefestene nederst på panelet? Litt overraskende at det er så stor forskjell.
    Benytter selv Mye Stans på mine 1.7. De har avstigning av panelet i tillegg til stivere fot enn standard.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Obs Obs, jeg beskriver Min opplevelse av Mine LRS på Mine Magna Risers Airborrne i Min heim med Min musikkk og Min elektronikk. Det regner jeg med er greit. Ikke noe annet, ikke noe mer. 😊

    mvh. Ole G
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    olis. Forstår det godt på LRS, at det er en stor fordel å få dem litt høyere og rettere. Så jeg er i alle fall ikke i tvil om at du hører det du beskriver. Så vil jo korrekt høyde variere litt med sitte høyde og avstand til høyalerene. Men mener du de står de mer stabilt enn standard føtter? Så er jo også det en fordel.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ja, de står mye mer stabilt på MRAene, og høyttalere av såpass smekker konstruksjon har vel uansett ikke godt av å være i direkte kontakt med gulv, vil jeg tro. De står dessuten rett opp ned, og i mer riktig «ørehøyde», mener jeg å ha sett eksperter si. At alt Robert Raus (konstruktør og produsent av Magna Risers), mener og sier i den medfølgende manualen stemmer, er jeg mer usikker på. Men en forskjell er det.

    mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å løfte de kan nok påvirke frekvensresponsen, om ikke annet. Noen som kan måle med og uten føttene ?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Har alltid syns det har vært litt snålt av Magnapan å lage panelhøytalere som man vinkler mot taket :) Hadde SMG på midt 80-tallet måtte sette dem på Lekablokker å legge moe under og over bak for å få ordentlig lydbilde på dem. Samme var det med ESL-63. Men de fikk man i alle fall korrekt høytalerfot som tillegg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.023
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har alltid syns det har vært litt snålt av Magnapan å lage panelhøytalere som man vinkler mot taket :) Hadde SMG på midt 80-tallet måtte sette dem på Lekablokker å legge moe under og over bak for å få ordentlig lydbilde på dem. Samme var det med ESL-63. Men de fikk man i alle fall korrekt høytalerfot som tillegg.
    Kommer sikkert helt an på, hvilken høyde og avstand, du sitter i.
    Har hatt både MMG & MG12, som med fabrikksfoten helder bakover.
    Prøvede å rette begge opp i lodrett.... Da forsvann lydbilde hos meg. = Ingen forbedring.... Tvert om
    Begge fungerte max i originalt oppsett.
    De større modellene står rett opp fra fabrikken. Det har nokk en årsak :)
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Har også Magnarisers Airborne på mine 1,7i, STOR forbedring hele veien. Det fulgte med en jumper kabel med mine Magna Risers som jeg har satt inn i stedet for den metalljumperen som er på Magnepan fra fabrikk. Hvis det fulgte med en slik på dine også, bruk den. Den er retningsbestemt, forklaring stå i bruksanvisningen.

    Lykke til, Magnepan "forever" her. Mye annet blir bare tull!

    JP
    Det forundrer meg ganske mye at ikke Magnepan selv, fra dag én, satte slike bein på høyttalerne!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.097
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hos de fleste Magnepaneiere er de vanskelige nok å få igjennom og godkjent plassert hos hjemmets interiørkontroll. Nåløyet blir vel enda trangere hvis skjermbrettene og låvedørene skal opp på stylter?🙈😆

    Litt mer alvorlig : Får man samme lydmessig forbedring ved å sette f. eks 1.6 eller 1.7 på en Lecablokk e. l.?
    Brukes sånne risers også på 3.7, 20.7 og 30.7?
    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hos de fleste Magnepaneiere er de vanskelige nok å få igjennom og godkjent plassert hos hjemmets interiørkontroll. Nåløyet blir vel enda trangere hvis skjermbrettene og låvedørene skal opp på stylter?🙈😆

    Litt mer alvorlig : Får man samme lydmessig forbedring ved å sette f. eks 1.6 eller 1.7 på en Lecablokk e. l.?
    Brukes sånne risers også på 3.7, 20.7 og 30.7?
    Mvh
    Risers,ble brukt på mine 3.7. Dette hadde fint lite med "to rise", dvs høyde å gjøre, men å stive av et stort panel. Og ja, lyden opplevdes bedre enn når panelene sto å "flagra" på egenhånd. Spesielt i bassen. Hvis slaget i stua står om ca 7-8 cm i høyden har en enten ei slem kjerring, eller er en tøffel 😁.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er nå litt i tvil til sånt jeg da. Jeg har et par 1.5 på stua som står på de originale føttene. Selv når jeg spiller så basspanelene klasker borti magnetene står de dønn stille. Ingen bevegelse å spore på de.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.097
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Risers,ble brukt på mine 3.7. Dette hadde fint lite med "to rise", dvs høyde å gjøre, men å stive av et stort panel. Og ja, lyden opplevdes bedre enn når panelene sto å "flagra" på egenhånd. Spesielt i bassen. Hvis slaget i stua står om ca 7-8 cm i høyden har en enten ei slem kjerring, eller er en tøffel 😁.
    Her snakker vi om noe annet enn MYE stands, HC.
    Magna risers er laget for å få panelene opp fra gulvet.
    Er ellers på linje med Syncrolux, og kan ikke se eller høre at blafring er noe problem, derfor bruker jeg MYE uten avstiverne.Rett og slett fordi de er stygge og i veien.

    Når det gjelder tøfler og kjerringer, er det bare tull. Alle som kjenner min vet at jeg har snill kjerring! 🥰
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her snakker vi om noe annet enn MYE stands, HC.
    Magna risers er laget for å få panelene opp fra gulvet.
    Er ellers på linje med Syncrolux, og kan ikke se eller høre at blafring er noe problem, derfor bruker jeg MYE uten avstiverne.Rett og slett fordi de er stygge og i veien.

    Når det gjelder tøfler og kjerringer, er det bare tull. Alle som kjenner min vet at jeg har snill kjerring! 🥰
    Og jeg er uenig, de blafrer.. 😁. Kjerringa tror jeg på 😊.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.097
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg er uenig, de blafrer.. 😁. Kjerringa tror jeg på 😊.
    Ok. Jeg gidder ikke å lage meg problemer, eller forholde meg til noe som jeg ikke hører forskjell på.
    Nå var det imidlertid Magnarisers det var spørsmål om, og der har vel hverken du eller jeg erfaringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ok. Jeg gidder ikke å lage meg problemer, eller forholde meg til noe som jeg ikke hører forskjell på.
    Nå var det imidlertid Magnarisers det var spørsmål om, og der har vel hverken du eller jeg erfaringer.
    Nei, "RISERS" har ingen av oss prøvd. Forskjell er det 😊, etter min erfaring, med nok effect og pådrag.. Mer kontant bass, rett og slett. Så får du forholde deg til det du vil.. Finnes nok å ta av, for de fleste av oss 😎
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ville vel si at Magnepan ikke trenger løftes men vinklingen avhenger av om du også vil høre lyden ok når du går i rommet men det avhenger jo av høyden på selve høyttaleren.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Ville vel si at Magnepan ikke trenger løftes men vinklingen avhenger av om du også vil høre lyden ok når du går i rommet men det avhenger jo av høyden på selve høyttaleren.
    Det kan du gjerne si (vet ikke om du vet hva du snakker om), men min erfaring med Magna Risers er utelukkende positiv. En veldig bra høyttaler ble enda bedre, Magna Risers Airborne kostet cirka NOK 3.000,- ferdig fortollet/fraktet direkte fra produsenten i USA. En absolutt no-brainer.

    Mht plassering er dette noe som er debattert mange ganger tidligere. Riktig vinkel mot lytteposisjon og minimum 90-100 cm fra bakvegg, en bakvegg som gjerne kan ha diffusorer. Diskant på innside for ett mer fokusert lydbilde, diskant på yttersidene for en bredere sweetspot. + mye kraft i form av strømreserver.

    I forhold til prisen kan jeg ikke tenke meg bedre høyttalere såfremt man har en relativt kraftig forsterker og mulighet for optimal plassering. De er meget kilne på dette.
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har mange Maggies, bla to par 3.6 og et par 3.7. Alle disse har jeg røsket ut delefilteret på og satt på en Hypex FusionAmp og driver de aktivt. Det som er litt interessant her er at de eldre 3.6 faktisk har lavere forvrengning i området rundt 200 Hz. Jeg mente egentlig det burde være motsatt. Det er ikke noen gevaldig forskjell, men jeg foretrekker faktisk lyden fra 3.6’ene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har mange Maggies, bla to par 3.6 og et par 3.7. Alle disse har jeg røsket ut delefilteret på og satt på en Hypex FusionAmp og driver de aktivt. Det som er litt interessant her er at de eldre 3.6 faktisk har lavere forvrengning i området rundt 200 Hz. Jeg mente egentlig det burde være motsatt. Det er ikke noen gevaldig forskjell, men jeg foretrekker faktisk lyden fra 3.6’ene.
    Hvilke målinger har du brukt for å avdekke dette? Rart at Magnepan skal gjøre en slik "feil", hvor eldre modell er bedre enn nyere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Målinger med REW.

    Det er vanskelig å beskylde Magnepan for å dumme seg ut her da. Forskjellen er som sagt marginal.

    3.6 og 3.7 i original form er også to totalt forskjellige høyttalere pga delefilteret. Men ser man bort fra dette er det kun tråd vs folie på basspanelet som skiller de. Resten er likt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva, tenker du, er hovedforskjellen mellom 3.7 og 3.7i? Finner veldig lite om forskjellen på nett
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Aner ikke. Delefilteret er visstnok identisk, så det må være noe med panelene kanskje.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.097
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20220622_113246.jpg


    Det er ikke lett å finne fakta på hva som er forandret fra 3.7 til 3.7i, men det står nevnt flere steder at det er snakk om mindre endringer i delefilter.
    Det hevdes at man får 3.7i til å framstå som en høyttaler med "fullere" lyd i mellomtone og at den er mer "easy on ear", altså mer behagelig å høre på enn 3.7.
    Magnepan selv sier at det er en forbedring, men den er ikke så stor at de ville gå vekk fra modellbetegnelsen. Altså derfor ikke noen 3.8.
    "Som vanlig" er folk på nettet ikke helt enige om hvor store lydmessig forskjeller det er på 3.7 og 3.7i. Det spriker mye. De fleste mener likevel at "i" er en forbedring.
    Akkurat som de aller fleste mener at 3.7 er en bedre høyttaler enn foregående 3.6.
    Når man tar ut delefilter og bygger om originale høyttalere , så blir ikke modellbetegnelser lenger like aktuelle.
    Da blir det å sammenligne epler og pærer, i stedet for Åkerø og Gravensteen. 🙂
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 827586

    Det er ikke lett å finne fakta på hva som er forandret fra 3.7 til 3.7i, men det står nevnt flere steder at det er snakk om mindre endringer i delefilter.
    Det hevdes at man får 3.7i til å framstå som en høyttaler med "fullere" lyd i mellomtone og at den er mer "easy on ear", altså mer behagelig å høre på enn 3.7.
    Magnepan selv sier at det er en forbedring, men den er ikke så stor at de ville gå vekk fra modellbetegnelsen. Altså derfor ikke noen 3.8.
    "Som vanlig" er folk på nettet ikke helt enige om hvor store lydmessig forskjeller det er på 3.7 og 3.7i. Det spriker mye. De fleste mener likevel at "i" er en forbedring.
    Akkurat som de aller fleste mener at 3.7 er en bedre høyttaler enn foregående 3.6.
    Når man tar ut delefilter og bygger om originale høyttalere , så blir ikke modellbetegnelser lenger like aktuelle.
    Da blir det å sammenligne epler og pærer, i stedet for Åkerø og Gravensteen. 🙂
    Etter den infoen jeg har fått. Så skal største forskjellen på i-versjonen være lettere membraner som gir raskere membran respons mm.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.022
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Over til det samme...
    Hvis mine mg12 en gang ikke lar seg reparere (hjemme) så vurderer jeg nye (brukt) magnepaner. Hva bør jeg satse på. Ønsker ikke å kjøpe ny forsterker så de bør kunne passe mine aw250. Har tenkt litt på 1.7i - er de veldig tungdrevne? Når det skal sies så håper jeg det blir lenge til, liker veldig godt mine mg12 - men de begynner å bli litt gamle, har reparert de to ganger. Men nå avlaster jeg de også godt på 90hz med sub og aktiv deling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.097
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kommer helt an på rommet.
    Kjøp så store som du har plass til, og så nye som du har råd til. 🙂
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    6
    Over til det samme...
    Hvis mine mg12 en gang ikke lar seg reparere (hjemme) så vurderer jeg nye (brukt) magnepaner. Hva bør jeg satse på. Ønsker ikke å kjøpe ny forsterker så de bør kunne passe mine aw250. Har tenkt litt på 1.7i - er de veldig tungdrevne? Når det skal sies så håper jeg det blir lenge til, liker veldig godt mine mg12 - men de begynner å bli litt gamle, har reparert de to ganger. Men nå avlaster jeg de også godt på 90hz med sub og aktiv deling.
    AW250 burde ikke ha noen problemer med å drive 1.7i. Deler til de gamle MG12 begynner å bli vanskelig å få tak i. Så på et tidspunkt vil det bli umulig.
    Nå sliter Magnepan virkelig med å få levert noe som helst. Stor delemangel og vi har 1.7i i restordre. Så den siste oppdaterte meldingen på levering av MG er september.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.022
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rommet er egentlig stort, men jeg bruker halve rommet og spiller på tvers. Avstand mellom lytteposisjon og høyttalerne er 305cm og de står 110cm ut fra bakvegg.
    20210824_114252.jpg
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Hvor kraftige forsterkere bruker dere på disse høytalerene. Regner med at de større trenger mer kraft enn de mindre. Er litt nysgjerrig på Magnepan selv. Mange år siden jeg har hørt dem, men husker at det var en "åpenbaring". Grunnen til at jeg spør, er at jeg sitter med en integrert Audio Research rørforsterker på kun 2 x 60 watt VSI 60 og er veldig godt fornøyd med den. Lurte egentlig på om det kunne bli i minste laget for en 1.7 eller 1.7i.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Hvor kraftige forsterkere bruker dere på disse høytalerene. Regner med at de større trenger mer kraft enn de mindre. Er litt nysgjerrig på Magnepan selv. Mange år siden jeg har hørt dem, men husker at det var en "åpenbaring". Grunnen til at jeg spør, er at jeg sitter med en integrert Audio Research rørforsterker på kun 2 x 60 watt VSI 60 og er veldig godt fornøyd med den. Lurte egentlig på om det kunne bli i minste laget for en 1.7 eller 1.7i.
    Ideelt sett trenger du en forsterker som dobler effekten fra 8 til 4 Ohm. Med nok strømreserver. Personlig tror jeg ikke at din integrerte AR (som sikkert er veldig bra) vil fungere optimalt med Magnepan. Lykke til.

    JP
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.022
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt mg12 (FallenA) med Rogue Tempest II. Tror de gav 90w. Det fungerte meget bra.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter den infoen jeg har fått. Så skal største forskjellen på i-versjonen være lettere membraner som gir raskere membran respons mm.
    Tynnere mylar folie kanskje? Men nå veier disse membranene nesten ingen ting i utgangspunktet heller. Kanskje derfor de låter "vektløst" ...... hehe.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvor kraftige forsterkere bruker dere på disse høytalerene. Regner med at de større trenger mer kraft enn de mindre. Er litt nysgjerrig på Magnepan selv. Mange år siden jeg har hørt dem, men husker at det var en "åpenbaring". Grunnen til at jeg spør, er at jeg sitter med en integrert Audio Research rørforsterker på kun 2 x 60 watt VSI 60 og er veldig godt fornøyd med den. Lurte egentlig på om det kunne bli i minste laget for en 1.7 eller 1.7i.
    Jeg bruker en Yamaha i biamp (4x110W) på mine 1.5. God match, og nok effekt.

    3.6 har som nevnt bygd om til aktiv drift - 500W på bass og mellomtone, og 400W på diskanten. Bruker sub også, der 3.6'ene skjæres av under 200 Hz. Det er seriøst med effekt, og det kan spille ganske høyt også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ble litt overrasket over positiv respons på enda mer effekt hos meg, selv om jeg hadde mer enn nok fra før av.

    Har aktivt delt 20.7 som spiller fra 100 Hz og oppover. Hadde 3 x Hypex Ncore før og gikk over til brokoblede moduler til bass og mellomtone og opplevde bedring på dynamikk og punch.

    Når det er sagt så får man veldig god lyd uansett hva man kobler foran.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Over til det samme...
    Hvis mine mg12 en gang ikke lar seg reparere (hjemme) så vurderer jeg nye (brukt) magnepaner. Hva bør jeg satse på. Ønsker ikke å kjøpe ny forsterker så de bør kunne passe mine aw250. Har tenkt litt på 1.7i - er de veldig tungdrevne? Når det skal sies så håper jeg det blir lenge til, liker veldig godt mine mg12 - men de begynner å bli litt gamle, har reparert de to ganger. Men nå avlaster jeg de også godt på 90hz med sub og aktiv deling.
    Kjøp så store du har råd og plass til. Dei større eŕ både betre og mer lettdrivne.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har mange Maggies, bla to par 3.6 og et par 3.7. Alle disse har jeg røsket ut delefilteret på og satt på en Hypex FusionAmp og driver de aktivt. Det som er litt interessant her er at de eldre 3.6 faktisk har lavere forvrengning i området rundt 200 Hz. Jeg mente egentlig det burde være motsatt. Det er ikke noen gevaldig forskjell, men jeg foretrekker faktisk lyden fra 3.6’ene.
    Og så forandrer vi mening igjen etter en del mer måling og lytting. Jo - basspanelet i 3.6 er kanskje litt bedre enn 3.7. Mellomtonen - ingen forskjell. Men av en eller annen grunn er diskantbåndet i 3.7 bedre enn på 3.6. Lavere forvrengning og litt smoothere frekvensrespons. Den optimale høyttaleren min ville da vært å swappe diskantbånd mellom 3.6 og 3.7. Gidder jeg det? Nei... det blir nok å bytte tilbake til 3.7 ... Att og fram er dobbelt så langt, som det heter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn