Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri hørt noen andre enn mg12qr, det hadde vært kjekt.
    Kanskje du har mine gamle? De har grått stoff med eikelister. Kjøpte dem pent brukt. Må være det beste hifi-kjøpet jeg har gjort noen gang. Tåler gode forsterkere og gode kilder. Kos deg!

    Mvh Olav E

    PS. Og til Bambi: 70 cm holder fint, og de er lette å flytte. Skal du ikke spille høyt, så kan de stå enda nærmere frontveggen. DS.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du har mine gamle? De har grått stoff med eikelister. Kjøpte dem pent brukt. Må være det beste hifi-kjøpet jeg har gjort noen gang. Tåler gode forsterkere og gode kilder. Kos deg!

    Mvh Olav E
    Kunne ikke vært mere enig. Da jeg skiftet ut MG12QR med 3.6R.....well.... det blev bedre/større, men ikke en forbedring, hvor jeg tabte
    hode å sa WOW.
    Til prisen (bruktkjøp i Danmark til 3000,- for begge fra en, som bare skulle ha dem fjernet NÅ), er det mit beste HiFi-kjøp noensinne.
    Skulle aldrig ha solgt de. Skulle bare været lagret til et alternativt setup no. 2 i fremtiden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du har mine gamle? De har grått stoff med eikelister. Kjøpte dem pent brukt. Må være det beste hifi-kjøpet jeg har gjort noen gang. Tåler gode forsterkere og gode kilder. Kos deg!

    Mvh Olav E
    Mulig, jeg kjøpte de brukt, forrige eier var FallenA. Jeg kjøpte de i oktober -07
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En produsent kan neppe mene noe om akustikken i stua di, eller dine lydmessige preferanser vel?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    PS. Og til Bambi: 70 cm holder fint, og de er lette å flytte. Skal du ikke spille høyt, så kan de stå enda nærmere frontveggen. DS.
    Alle omtaler jeg har sett hittil har sagt de trenger ca. en meter ut fra vegg, men variasjoner finnes sikkert. De er iallfall entydige på at 'these speakers demand space'. Så vi får se.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    De trenger noe plass til bakvegg (gjerne 80-90 cm) og det er fornuftig å ha diffusorer på veggen bak høyttalerne. Videre må de vinkles slik at diskanten når ørene litt senere enn bass/mellomtone. For optimal pin pointing er det fornuftig å ha diskanten på innsiden, for ego lytting. Men dette er sikkert diskutert før.

    Har selv oppdaget magien med Magnepan, ytterst vanedannende høyttalere. Som har medført at jeg bytter ut mine .7 og går opp til 1,7i. Etter 3-4 måneders begeistret lytting. En ny verden har åpnet seg etter xxxx år med mer normale høyttalere. At ikke flere kjøper Magnepan osv osv..... Til prisen er de fantastiske.

    Morten på NAT vil straks ha ett dønn strøkent sett med .7 for salg, med svart stoff og alu kanter. De er pent innspilte, noe som tar noen hundre timer. Er man i sonen for .7 ville jeg ha kontaktet Morten for en Magnepan .7 prat.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg liker å ha diskantene på innsida. Det igjen krever ganske mye toe-in, noe som jo er en stor fordel med tanke på redusere nivået litt på de refleksjonene man får fra side- og frontvegg. Hvis jeg skulle velge, så tror jeg å sette de langt unna sidevegger, men heller litt nærme frontvegg, og så bruke mye toe-in vil være å foretrekke.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg veksler mellom å ha diskanten på utsiden eller innsiden, bytter om ca. annen hvert år. Avstand fra bakvegg er det sikkert ikke noen fasitsvar, men hos meg så fungerer det best 105cm ut.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    Vet ikke om det er bassen, diskanten eller hele greia som gjør LRS’ene så forførende, bra er de i hvertfall!

    mvh Ole G
    ser du har fine møbler som min morfar produserte =)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.789
    Antall liker
    21.695
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mine foreldre hadde Ergo de Luxe i stuen da jeg var barn. Det som er igjen av det brukes som oppbevaringsplass i garasjen nå. Det er veldig synd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Er det noen som vet hvor jeg kan få montert nytt bånd på diskanten til en MG3A.
    Mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Start med å kontakte Magnepan og hør om det er mulig å kjøpe nytt bånd eller en komplett driver.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Magnepan 3.7i
    Hva trengs av forsterkeri? Sub?
    18kvm stue
    Ikke konsertarena
    Bred musikksmak, men ikke doom metal o.l.

    Det er fredag, fyr løs!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Magnepan 3.7i
    Hva trengs av forsterkeri? Sub?
    18kvm stue
    Ikke konsertarena
    Bred musikksmak, men ikke doom metal o.l.

    Det er fredag, fyr løs!
    Jeg hadde Conrad-Johnson Premier 350 på mine MG3.6R i sin tid, men så lenge du har noe med kraft og litt watt (jeg ville nok ikke kjørt under 50 watt på dem) så burde det gå fint.
    Hegel H590 vil jeg mistenke låter helt kanon på dem.
    Vera Audio om det er effektforsterker du ser etter, eventuelt noe KT120/150-rørdrevet.

    Mulighetene er mange.

    Roy
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har dratt 3.6 med 500W Hypex nCore. Funka veldig bra det. Greit å ha litt effekt på de siden følsomheten er lav.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    AirTight ATM-2?

    - Effekt: 2 x 80 Watt
    - Rør: 6550 / KT120 × 4, 12AX7A × 2, 12AU7A × 2, 12BH7A × 2
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    ser du har fine møbler som min morfar produserte =)
    Artig med litt femtitalls miljø i hula, jeg er svak for den møbelstilen! 😊

    Ole G
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    58.683
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    AirTight ATM-2?

    - Effekt: 2 x 80 Watt
    - Rør: 6550 / KT120 × 4, 12AX7A × 2, 12AU7A × 2, 12BH7A × 2
    Jeg har ikke veldig lyst til å å gå inn i noen diskusjon her, men som mange vet (og har har hørt) bruker jeg Octave V80 på MAGNEPAN 3.7.
    Ikke veldig langt unna Air Tight som du nevner vil jeg tro.
    Riktig nok bruker jeg subwoofer for å få lyden slik jeg ønsker, dessuten har jeg en Super Black Box ekstern lyttebank som bidrar til å levere strøm nok og raskt nok når det kreves fra Magnepan. Det siste har relativt stor innvirkning selv om forsterker-effekten er den samme.
    Jeg er veldig fornøyd med det jeg har. Bytter nesten aldri noe. Grunnen til dette er at jeg synes det låter bra. I all beskjedenhet.

    Det er mange andre som har vært innom og hørt anlegget mitt som også sier at det låter godt. Det er nok noen som er skeptiske til hvorvidt det er nok effekt. Det er lite snakk om det etter at de har hørt anlegget. De fleste oppfatter lydnivået i rommet som tilstrekkelig høyt. Jeg vil si at jeg som oftest spiller ganske høyt, og jeg sitter alltid i sweet spot når jeg bruker anlegget. Det er vel få andre her inne som spiller så mye ulikt av musikk og genre som meg, så det HCS sier om at man må ha mange hundre (16?)
    for å høre på annen musikk enn gitar og visesang kjenner jeg ikke igjen.

    Air Tight kjenner jeg ikke brukt på Magnepan,
    og jeg tør ikke mene noe om kombinasjonen annet enn at det må være verdt et forsøk.
    Jeg har hatt store transistorforsterkere både AB og A og Switch Mode klasse D med mye mer effekt enn det jeg har nå ( på IIB,1.6 og 1.7) Etter min smak er det når det kom rør inn at det ble noe spesielt. Det låter livaktig med slike klangfarger jeg sjelden hører i andre anlegg.
    Jeg sier ikke at det er best på alt, men kvalitetsrør på Maggies bør man høre før man mener så mye om saken. 😉
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes Magnepan i original versjon helle litt for mye mot det varme/myke - og ville nok helt sikkert paret de med noe som ikke tilfører ytterligere varme (type DP/NCore).

    Om noen har lyst til å høre Magnepan hvor jeg har prøvd å luke bort så mange svakheter som mulig - så er døren åpen her i Bergen. Jeg synes jeg har fått i pose og sekk - jeg har beholdt den organiske/homogene/bløte lyden til Magnepan - men med oppløsning, presisjon, dynamikk og god bass.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tenkte å kjøre noen innlegg nå med analyse av Magnepan sine delefiltre.

    Jeg starter med 1.5/QR, som har ganske velfungerende filter egentlig. Det er i praksis omtrent et 1. ordens filter som deler rundt 800 Hz.

    Skjema

    download.png


    Simulering av filterrespons

    1645695867261.png


    Simulering av impedans

    1645695764358.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    1.5/QR synes jeg har et bra filter. Det er ganske slakt, men den "diskanten" er jo omtrent like stor som mellomtonen i de større modellene, så slak deling tåler den nok bra. Impedansen er også veldig snill, som man ser.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og så til noe langt verre - 3.7i.
    Denne høyttaleren har et 3-veis seriefilter, som ser sånn ut:

    MG37_schematic_full_3.png


    Simulert filterrespons ser noe snodig ut egentlig. Spesielt overlappen mellom bass og mellomtone, og at mellomtonen får et sånt "kne" på responsen rundt 1,5 kHz.

    1645696202626.png


    Simulert impedans - uten disse dempemotstandene. Som man ser er dette en lav og utrivelig last.

    1645696298851.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er 3.6/R.

    Et noe mer komplekst delefilter av mer konvensjonelt design.

    mag3.6xover.jpg


    Simulert filterrespons ser bra ut egentlig

    1645697032871.png


    Og simulert impedans - en meget enkel last dette her

    1645697072207.png
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    58.683
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan det ha seg at det låter så bra, når delefilteret er så håpløst?
    (Jfr "noe langt verre" 3.7i.)

    Jeg synes også at det er merkelig at nyere modeller med "dårlige" delefiltre låter bedre enn eldre. (egne erfaringer)

    I likhet med HCS håper jeg at du kan forklare analysen din. Jeg er ikke særlig skarp når det kommer til grafer og kurver, men vil gjerne forstå hva du sier.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg skal ikke påberope meg noen mening om hvordan 3.6 og 3.7 egentlig låter med de originale filtrene, for jeg har ikke lyttet på de hos meg i original form. De to nevnte modellene har jeg modifisert med aktiv deling. 1.5 har jeg lyttet en god del på. 1.6 har jeg så vidt prøvd, bare for å konkludere med at 1.5 er en langt bedre høyttaler - mer frekvenslineær og bedre bass.

    Poenget med innleggene mine er å vise hvordan filtrene er konstruert, og hvordan de oppfører seg, og ikke for å tråkke folk på tærne.

    Hvis man tar en titt på impedansgrafene så ser man at det dipper ned mot 2 ohm på 3.7i. Det er ikke noen spesielt enkel last. I kontrast ligger 3.6 og 1.5 jevnt over på 4 ohm, med en liten topp midt på som ikke har noen stygge fasevinkler. Dette er en mye enklere last siden impedansen ikke dipper langt ned.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er en impedansmåling av 1.7i. Ganske flat og fint, men under 2 ohm ved 20 kHz kan skape litt krøll for mange forsterkere.

    1645701061371.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn