Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da jeg fikk mine 1.7 i hus, var madamens eneste kommentar: "Oh, my god!"
    Så fikk hun høre de, og ymtet forsiktig frempå at vi kunne hatt de i tv-oppsettet. Det ble jo ikke sånn da, mest fordi godanlegget står og forblir i kjellerstuen, og dessuten at tv-kroken er for liten - men det skal ikke stikkes under en stol at jeg har øynene åpne for fysisk mindre modeller. Det kunne gjerne fungert, kanskje med en sub attåt.......

    @bluesbreaker: Hva legger du i utsagnet "Ingen klasse D trives med Magnepan fordi de er litt "ugrei" last."?
    Hvis jeg skal tolke det, vil jeg tro at du mener kl D vil knele fordi Magnepan krever muskler. Det siste kan gjerne stemme, men mine erfaringer så langt tyder ikke på at kl D er noen direkte mismatch.
    Nå har jeg kjørt med både MI7, 2*Nuprime STA9 som monoblokker, og nå de siste par ukene et par kl D monoblokker som på papiret skal yte 600w i 8 ohm, 900 i 4 ohm og 1kw i 2 ohm..... Foreløpig kan jeg ikke si at det er så mye å klage på ifht noen av de tre alternativene. Muligens at MI7 er "tunet" med litt større fokus på "varme" i klangen - men det funker tålig greit med kl D og.....

    mvh
    Proffen

    mvh
    Proffen
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Proffen
    Jeg har ikke hørt Maggie med noen av de forsterkerne du nevner, og det er sikkert farlig å uttrykke seg i så generelle vendinger som "ingen".:rolleyes:

    Det er jo som regel nok effekt/watt når det er snakk om klasse D.
    Imidlertid er det ofte det skorter på strømforsyning som er viktig når det er snakk om såpass vanskelige laster som Magnepan representerer.
    Magnepan oppgir 4 ohm, men det er nok dessverre slik at man opplever diper ned i 2 ohms last.
    Jeg er ikke spesielt teknisk kyndig, men dette er et velkjent tema på diverse audiofora. Likeledes at switchmode/klasse D trives dårlig med slikt.

    Jeg har hatt Audio Research DSI 200 på Maggie 1.6. 200 watt klasse D.
    Erfaringen er at lyden ikke "løsnet" eller frigjorde seg fra høyttalerne slik at spillegleden ikke slo ut i full blomst.
    Octave V80 som jeg har nå, med 6550 rør,-ca 70 watt spiller med en helt annen frigjorthet og mer liv.
    Octave er kjent for å kunne drive vanskelige høyttalere, og oppgir også sjøl at deres forsterkere driver høyttalere ned i 2ohm tilfredstillende.

    Mvh:)
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Helt greit det, Bluesbreaker.
    Har også lest det, men vetta søren om jeg er enig.
    Nå er det gjerne forskjeller mellom ulike klasse D-forsterkere og, og kanskje noen matcher Maggies dårligere enn andre.
    Gjorde et forsøk med en Hypex ncore på mitt forrige høyttalerpar, Gradient Revolution, og det slo ikke heldig ut, sammenliknet med forsterkeriet jeg brukte på den tiden (Xindak monoblokker).
    Forskjellen mellom MI 7 og de ulike klasse D-sakene jeg har stående er ikke veldig stor, heller ikke når det trøkkes på litt.....
    Vel, man har det man har, og bruker det man liker. Så får vi se hvor veien går videre...
    Som jeg har vært inne på, savner igrunnen fint lite slik det står og spiller nå.

    Noen med nok teknisk innsikt til å kunne forklare forskjellen på strømforsyningene i klasse AB vs klasse D på en enkel måte?
    Jeg skjønner jo at en solid trafo indikerer solid strømforsyning i en klasse AB, men de færreste klasse D-forsterkere bruker trafo. Hva bruker de i stedet?

    mvh
    Proffen
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hvordan tror dere .7 vil fungere i et 9kvm rom på 3x3m? Lytteposisjonen er tett på bakvegg men høyttalerne kan stå fritt i rommet.
    Hva kan jeg forvente av bass og lydstyrke? Hvordan vil kort lytteavstand fungere med Magnepan?

    Jeg er opptatt av dynamikk og stramt lydbilde. Bruker Dali Rubicon 2 med bra resultat i dag. I dag har jeg en lytteavstand på 1,5 meter.
    Forsterkerne er monoblokker fra Quad på 150w/8ohm
    Hadde 3.6 i et rom på rundt 12 m2 og det fungerte strålende. God bass og veldig god 3d. Dette var et rom med både skrå og flatt tak samt andre ting som brøyt opp lyden og hadde en del remedier som dempet refleksjoner. Tenker jeg hadde ca 2 m avstand, men husker ikke dette helt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fra FAQ på Magnepans kjemmeside:

    What is the right size speaker for my room? [top]
    A typical consumer question-- "Is the _________(model)_________ too big for my room?" From an acoustical standpoint----No.
    Ideally, a Magneplanar should be 8 feet tall so it goes all the way to your ceiling. The ideal line-source speaker would be very narrow like a pole from floor to ceiling (and have no mass).
    The Magneplanars are large because of the bass section. If Magnepan sold only the portion of the 3.7i or 20.7 that operated from 200 Hz and up, the question of speaker size would seldom come up. Most of the area of a Magneplanar is needed for bass reproduction.
    The larger, higher definition Magneplanar will sound better than a lower-priced model, even in a small room. To use an analogy, a high definition video monitor does not lose resolution when placed in a small room. Buy as much Magneplanar resolution as your budget will allow. Accuracy (or high definition) is the most important feature of the larger, more expensive models. To use a video analogy, with a high definition monitor, you can see the individual blades of grass, not just a sea of green. The smaller models may fit into a room more easily, but for accuracy, they can't equal the larger, more expensive models.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Med andre ord. Kjøp så store familieidyllen tåler:)
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Hva er foretrukne høyttalekabler til Magnepan?.Har brukt Nordost Blue Heaven en stund på .7 og det låter veldig hissig og aggresivt syntes jeg.Hekta på noen Monster cable M-serie og jeg syntes det fungerer mye bedre.Låter varmere,fyldigere og mer ørevennlig.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er foretrukne høyttalekabler til Magnepan?.Har brukt Nordost Blue Heaven en stund på .7 og det låter veldig hissig og aggresivt syntes jeg.Hekta på noen Monster cable M-serie og jeg syntes det fungerer mye bedre.Låter varmere,fyldigere og mer ørevennlig.
    Jeg er litt skeptisk til å svare på spørsmålet ditt.
    La nå ikke dette bli nok en tråd hvor kabeldiskusjon er dominerende.
    Kabler er tross alt kun til finpuss, og for å oppnå større endringer må man gripe inn andre steder i kjeden.
    F.eks.,-hva slag forsterker bruker du?
    Forsterker gir store forskjeller på Maggies fordi de er relativt krevende å drive.

    Det går ikke an å gi noen generell anbefaling på høyttalerkabel.
    Det kommer like mye an på rom og øvrig utstyr, samt egne preferanser.

    Jeg brukte NO Heimdall på 1.6, og det ga litt mer glitter og energi oppover.
    Synes det ble litt i overkant på 3.7, og bytta derfor til Vertere og opplever det som et bedre alternativ med bedre tonal balanse i nåværende anlegg.
    Vi var flere som prøvde ulike kabler hos meg da 3.7 kom i hus.
    Vertere er ikke best på alt i fht til de andre vi prøvde, men likevel foretrukket i mitt anlegg.
    I USA virker det ut fra forumlesing at det er mange som bruker Cardas.

    Her må du bare prøve deg fram. Lån får du kjøper.
    Det er forskjeller, men vent deg ikke revolusjoner og undere.

    mvh
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tru-ribbon vs quasi-ribbondiskant.Låter det veldig forskjellig?.
    "Veldig forskjellig" er relativt,
    Noen vil svare JA, andre NEI.

    Jeg synes ikke det låter veldig forskjellig. Du vil uansett høre at du lytter til Magnepan.
    Likevel er True-Ribbon bedre. Man får en mer lettflytende og naturlig diskant samtidig som man opplever større grad av luft, gjennomsiktighet og "bite". Det er selvsagt grunner til at Magnepan bruker True-Ribbon i dyrere modeller.
    Jeg vil tro at denne forskjellen utgjør en ganske stor del av prisforskjellen mellom modellene med hhv quasi- ribbon og true- ribbon diskanter.

    Mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.373
    Antall liker
    35.119
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Diskant ut/inn
    Vinkling av høyttalerne ut/inn
    ? ? ?
    Etter å ha testet hunden til Mr. Wathers. så fant jeg ut at noe ikke var helt på plass hos meg. Det endte opp etter en del forsøk at ting falt på plass når jeg ikke vinklet de så mye inn som det jeg har hatt i det siste. Nå har hunden hans kommet seg lenger bort og vekk fra senter..
     

    dkxdn

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Danmark
    Mine erfaringer med Diskant ude/inde på mine 3.7:
    Ude: Ikke så kritisk lytteplads altså fint midter perspektiv selvom man sidder lidt ude i sidderne fra midten men lydbilledet i mit lytterum får visse resonanser frem i mellemtonen vil dog prøve snart igen efter mine nye DIY Diffuser + Vicoustic Wavewood bliver sat op - billeder følger snart.
    Inde: Kræver egoist lytteplads men hele klangballancen er nu på plads for satan det er godt og klart min fortrukne men der kun én og kun én lytteplads!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Diskant ut/inn
    Vinkling av høyttalerne ut/inn
    ? ? ?
    Etter å ha testet hunden til Mr. Wathers. så fant jeg ut at noe ikke var helt på plass hos meg. Det endte opp etter en del forsøk at ting falt på plass når jeg ikke vinklet de så mye inn som det jeg har hatt i det siste. Nå har hunden hans kommet seg lenger bort og vekk fra senter..
    Så smalt, (lite avstand mellom høyttalere) som du har dine MG 12 (bilde#810) vil jeg ikke tro det er heldig med diskantene inn.

    Ellers er det sånn som dkxdn beskriver, men man får også større lydbilde med diskanter ytterst.
    Pin-pointing er bedre med diskanter innerst.
    Jeg foretrekker ytterst da jeg liker den store scenen man kan frambringe, så her har man mulighet for å tilpasse egen smak.
    Det er i det hele tatt MYE å hente ved å plassere maggiene riktig.
    Det finnes ingen fasit, så man må ta seg tid til å prøve ulike plasseringer i eget rom.
     
    Sist redigert:

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Oppdaget nettopp denne vennetråden! Jeg har hatt Magnepan i ulike varianter siden forrige årtusen, har nå 1.6QR. Kjøpte disse nye og oppgraderte delefilteret umiddelbart (ble nesten like dyrt som selve høyttalerne...) samt senket mellomtone/diskant noe. Har også bygget tunge "stands" for høyttalerne. Har eksperimentert med ulike forsterkere, noe av det bedre var selvbygde klasse D forsterker (LC Audio). Siste årene har det vært Densen effektforsterkere, funker supert.

    Hilsen F., Tromsø
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.373
    Antall liker
    35.119
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lenge kan en regne med at disse høyttalerne som jeg holder før "elementet" må byttes, og når eller hvis det skjer - vil det lønne seg å reparere de kontra å kjøpe nye som f.eks. 1.7?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen til vennetråden fodes00. Kunne du tenke deg å bidra med detaljert beskrivelse av hva du har gjort med høyttalerne. Jeg har opprettet en tråd under DIY - avdelingen, som omhandler oppgradering av mine MG1.7
    Jeg tror flere her i vennetråden er interessert i dine erfaringer. I allefall er du velkommen til å hjelpe meg i min kondensator tråd.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lenge kan en regne med at disse høyttalerne som jeg holder før "elementet" må byttes, og når eller hvis det skjer - vil det lønne seg å reparere de kontra å kjøpe nye som f.eks. 1.7?
    De holder lenge, men kommer an på bruk, evt lagring, flytting/sending osv.
    Et par MgII som ble kjøpt av min bror på 80tallet, og som senere var i mitt og et par andres eie spiller fremdeles bra, og er i orden.

    Disse vil det ikke "lønne seg" å reparere når dagen kommer, (m tanke på bruktprisverdi) men det går jo an å gjøre en del sjøl.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Velkommen til vennetråden fodes00. Kunne du tenke deg å bidra med detaljert beskrivelse av hva du har gjort med høyttalerne. Jeg har opprettet en tråd under DIY - avdelingen, som omhandler oppgradering av mine MG1.7
    Jeg tror flere her i vennetråden er interessert i dine erfaringer. I allefall er du velkommen til å hjelpe meg i min kondensator tråd.
    magnepan_delef.jpg


    Eksternt delefilter inkl. ny sikring. Alle verdier er som originalt. Filteret er bygget for biamping, men kan lett kobles om (noe jeg har gjort nå vhja jumpere). Resistor for demping av mellomtone/diskant vises ikke på bildet. 1.6 er jo toveis, lettere å modifisere enn 1.7. Min erfaring er uansett at modifikasjonene funker!
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Takk for bildet. Ut i fra verdiene du har i delefilteret, ser det ut som 1.6 er hyggeligere å jobbe med. Jeg har foreløpig konsentrert meg om kondensatorene i diskanten og superdiskanten. Dersom jeg bestemer meg for å bygge om kondensatorene i bassen, så bir det fort kostbart i mine høyttalere . Jeg tror ikke jeg spoiler noe ved å avsløre at kondensatorene har mye å si for lydopplevelsen.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Ja, dette kan fort bli dyrt. På den annen side er jo øvre bass/mellomtone potensielt knall på Magnepan, så det spørs om du klarer å stoppe... Har du ellers spesielle problemer med diskanten? Mine (1.6) var litt lyse, noe som skar seg på en del innspillinger Men en liten demping i diskanten forsvant dette (uten at et gikk ut over oppløsning, som er fantastisk).
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes også standard MG har litt for lys karakter. Det er vel egentlig grunnen til at jeg begynte å fikkle med høyttalerne. Jeg er litt usikker på om vennetråden er det korrekte stedet for denne diskusjonen, men hvilke motstander har du valgt i dine høyttalerene?
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Jeg brukte de som fulgte med i pakken, 10W 1.2 ohm. Men har bestilt bedre. Uansett, lydbildet ble merkbart bedre. Antar du kan gjøre noe av det samme på 1.7
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme jeg har testet flere verdier opp mot kondensatorerene. Har du muliget prøv flere verdier fra Pathaudio. De vil garantert bli en overraskelse.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål her: Jeg har hatt problemer med skurre/vibrasjon i den ene høyttaleren og har konstatert løs tråd øverst i bøyene (180 gr. bøyene) og har limt disse. Men det skurrer fortsatt ved store bassutslag. Spesielt tørr, kraftig bass ( ref. Ricky Lee Jones -Pop pop) skurrer, jeg har gått over trådene med lupe nærmest men finner ikke flere løse tråder. Er det en form for resonans i ramma? Er dette noen har vært borti?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette kan fort bli dyrt. På den annen side er jo øvre bass/mellomtone potensielt knall på Magnepan, så det spørs om du klarer å stoppe... Har du ellers spesielle problemer med diskanten? Mine (1.6) var litt lyse, noe som skar seg på en del innspillinger Men en liten demping i diskanten forsvant dette (uten at et gikk ut over oppløsning, som er fantastisk).
    Hvis du synes MG 1,6 har litt lys karakter bør du også prøve noe annet enn Nordost (Heimdall?).
    Synes det fungerte bra i mitt anlegg på 1.6, men ble for mye toppfokus med 3.7.
    Det er så lite som skal til, at her er det mulig å bruke kabler til fin-tuning.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål her: Jeg har hatt problemer med skurre/vibrasjon i den ene høyttaleren og har konstatert løs tråd øverst i bøyene (180 gr. bøyene) og har limt disse. Men det skurrer fortsatt ved store bassutslag. Spesielt tørr, kraftig bass ( ref. Ricky Lee Jones -Pop pop) skurrer, jeg har gått over trådene med lupe nærmest men finner ikke flere løse tråder. Er det en form for resonans i ramma? Er dette noen har vært borti?
    Hadde 1.6 i flere år, og det var ikke noe jeg hadde problemer med.
    POP POP er Maggie-mat:)
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Ja, dette kan fort bli dyrt. På den annen side er jo øvre bass/mellomtone potensielt knall på Magnepan, så det spørs om du klarer å stoppe... Har du ellers spesielle problemer med diskanten? Mine (1.6) var litt lyse, noe som skar seg på en del innspillinger Men en liten demping i diskanten forsvant dette (uten at et gikk ut over oppløsning, som er fantastisk).
    Hvis du synes MG 1,6 har litt lys karakter bør du også prøve noe annet enn Nordost (Heimdall?).
    Synes det fungerte bra i mitt anlegg på 1.6, men ble for mye toppfokus med 3.7.
    Det er så lite som skal til, at her er det mulig å bruke kabler til fin-tuning.
    Jeg monterte en 1.2 Ohm motstand av bedre kvalitet i serie med diskanten, noe som var en klar forbedring. Dette var med en Densen B200 forfosterker. Så prøvde jeg med en annen forforsterker, Densen B250. Plutselig var diskanten for svak, bort med motstandene. Nå spiller MG 1.6QR helt fantastisk! Jeg har prøvd et hel register av ulike kabler, men her var det forforsterkeren som tydeligvis var litt for hissig i diskanten.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål her: Jeg har hatt problemer med skurre/vibrasjon i den ene høyttaleren og har konstatert løs tråd øverst i bøyene (180 gr. bøyene) og har limt disse. Men det skurrer fortsatt ved store bassutslag. Spesielt tørr, kraftig bass ( ref. Ricky Lee Jones -Pop pop) skurrer, jeg har gått over trådene med lupe nærmest men finner ikke flere løse tråder. Er det en form for resonans i ramma? Er dette noen har vært borti?
    Hadde 1.6 i flere år, og det var ikke noe jeg hadde problemer med.
    POP POP er Maggie-mat:)
    Ja, det er ikke noe vanlig problem men kjekt å høre om det er noen som har vært borti dette. Høytalerne er 12 år nå og noe kan kanskje tilskrives elde. De spiller flott og har tenkt å beholde de så derfor vil jeg forsøke å nøste opp i problemet.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Et spørsmål her: Jeg har hatt problemer med skurre/vibrasjon i den ene høyttaleren og har konstatert løs tråd øverst i bøyene (180 gr. bøyene) og har limt disse. Men det skurrer fortsatt ved store bassutslag. Spesielt tørr, kraftig bass ( ref. Ricky Lee Jones -Pop pop) skurrer, jeg har gått over trådene med lupe nærmest men finner ikke flere løse tråder. Er det en form for resonans i ramma? Er dette noen har vært borti?
    Hadde 1.6 i flere år, og det var ikke noe jeg hadde problemer med.
    POP POP er Maggie-mat:)
    Ja, det er ikke noe vanlig problem men kjekt å høre om det er noen som har vært borti dette. Høytalerne er 12 år nå og noe kan kanskje tilskrives elde. De spiller flott og har tenkt å beholde de så derfor vil jeg forsøke å nøste opp i problemet.
    Hei!

    Jeg har vært lykkelig eier av bla 1.7. I et par sammenhenger, opplevde jeg det jeg best kan beskrives som skurring ved heftig tørr bass, i det tilfellet en innspilling med Mari Boine. Jeg spilte høyt. Problemet oppsto kun ved dette kuttet. Forsterker som ble brukt var en W4S Sti-500. Ved bytte til Karan KA-l 180 mkll opplevdes ikke problemet i samme grad, om i det hele tatt.

    Kan det være en sammenheng mellom unotene du hører, lydnivå og forsterkerens even til å styre membranen? Er dette en feil som har oppstått nå og som ikke kan ha årsak i endringer ellers i anlegget, altså ikke en "systemfeil"?

    Mvh Olav E
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja , du er inne på noe der- jeg lurte på om det kunne være en sammenheng med en endring. Jeg byttet til NOS rør (Telefunken) i Copland 306-en og har fått en merkbar mer kontant punch i bassen. Jeg har ikke merket noe før jeg fikk Coplanden i hus. Forsterkerne er Zapsolute 118w Monotrinn. Jeg testet også Solveig Slettagjelds «Silver» som har et veldig tungt og kraftfullt bassområde- uten problem. Men den tørre kontrabassen er vanskelig. Som du var inne på så er det jo med relativt høyt volum. Jeg observerte uten trekk på og membranen gjorde ganske kraftige utslag på Pop pop plata. Jeg har en plate av Mari Boine - jeg prøver den i morgen
     

    fattigmann

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    23
    For oss som fortsatt lever lykkelig med tidligere utgaver av Maggi finnes det veldig mye bra her: MUG Tweaks

    Når jeg ser datoene på disse artiklene skjønner jeg at tiden går for fort:cool:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja , du er inne på noe der- jeg lurte på om det kunne være en sammenheng med en endring. Jeg byttet til NOS rør (Telefunken) i Copland 306-en og har fått en merkbar mer kontant punch i bassen. Jeg har ikke merket noe før jeg fikk Coplanden i hus. Forsterkerne er Zapsolute 118w Monotrinn. Jeg testet også Solveig Slettagjelds «Silver» som har et veldig tungt og kraftfullt bassområde- uten problem. Men den tørre kontrabassen er vanskelig. Som du var inne på så er det jo med relativt høyt volum. Jeg observerte uten trekk på og membranen gjorde ganske kraftige utslag på Pop pop plata. Jeg har en plate av Mari Boine - jeg prøver den i morgen

    Måtte prøve hvordan dette fungerer på 1.7.Høy DF (2000+)nok watt i 4 ohm og strøm tilgjengelig.

    https://www.soundstage.com/measurements/amplifiers/belles_350a_reference/
    https://www.dagogo.com/belles-power-modules-reference-series-350a-version-2-amplifier-review/

    Ingen problemer å melde,men hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde det nok blitt 1.6 og ikke 1.7.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.373
    Antall liker
    35.119
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye ligger l.7 på i dag (brukt)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn