Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    3.6/3.7 eiere, er det mange av dere som bruker sub til disse ? Min erfaring med 3.7 er at sub MÅ til ( helst 2) , punktum! Gir ett formidabelt løft i hele lydpresentasjonen.
    mvh
    r
     

    fibreist

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    2
    Hei.
    Bruker selv to Paradigm Sub 2 til mine Magnepan 3,7.
    De går fra 35Hz og ned og er med å "sette" rommet på en måte.Det er ikke for å riste heimen,
    men for det ørlille pushet helt i bånn.
    Jeg har et stort lytterom,50 kvadrat og 2,85m takhøyde.Har slitt med bassen i alle år.
    Men Magnepan fyller rommet på en helt egen måte,kunne godt levd uten subbene.
    Forøvrig er 20,7 bestilt,så det blir rimelig spennende utpå våren engang!! 8)
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Registrerer at det er en ofte gjentatt påstand at Magnepaner må å hjelp av sub, - og da med krav til musikalske raske subber. Det kan være riktig det i mange tilfeller. Preferert musikksjanger, bruk og ikke bruk til filmlyd, og ikke minst lytterommets akustiske egenskaper spiller inn om man mener behovet er der eller ikke. Har man først vendt seg til de dypeste tonene, er det dog vanskelig å la seg avvende.

    Kryper oppover fra SMGa, via MG12 til nå 1.7. Har drevet dem med Doxa 70mkII både original og oppgradert variant, Kingrex T20, Arcam Solo Music, Hegel H70, Atoll IN200 og Wyred 4 Sound STI-500. Nå er ikke alt forsøkt med alt, men Magnepanene responderer klart på de ulike forsterkerenes karakter og evner til å levere krefter nok. 12erne og 1.7 har blitt supplert med en B&W PV1. Da Atollen ble koblett opp første gang på 1.7, fikk subben hvile lenge. Den kom inn igjen etter hvert med lavere delefrekvens og laver volum da lerret og projektor igjen ble tatt i bruk. Nå har W4S kommet på plass, og subben får hvile igjen. Jeg burde slutte å la meg overraske over hva disse høttalerne har å by på. Men, med W4S byr 1.7 på rask, dyp bass med trøkk så det holder for en god stund!

    Mitt poeng; La Magnepaner få de forsterkerene og lyttrommene de fortjener før du starter jakten på sub(ber).

    Mvh Olav E.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.721
    Antall liker
    58.824
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Olav E skrev:
    Hei!

    Registrerer at det er en ofte gjentatt påstand at Magnepaner må å hjelp av sub, - og da med krav til musikalske raske subber. Det kan være riktig det i mange tilfeller. Preferert musikksjanger, bruk og ikke bruk til filmlyd, og ikke minst lytterommets akustiske egenskaper spiller inn om man mener behovet er der eller ikke. Har man først vendt seg til de dypeste tonene, er det dog vanskelig å la seg avvende.

    Kryper oppover fra SMGa, via MG12 til nå 1.7. Har drevet dem med Doxa 70mkII både original og oppgradert variant, Kingrex T20, Arcam Solo Music, Hegel H70, Atoll IN200 og Wyred 4 Sound STI-500. Nå er ikke alt forsøkt med alt, men Magnepanene responderer klart på de ulike forsterkerenes karakter og evner til å levere krefter nok. 12erne og 1.7 har blitt supplert med en B&W PV1. Da Atollen ble koblett opp første gang på 1.7, fikk subben hvile lenge. Den kom inn igjen etter hvert med lavere delefrekvens og laver volum da lerret og projektor igjen ble tatt i bruk. Nå har W4S kommet på plass, og subben får hvile igjen. Jeg burde slutte å la meg overraske over hva disse høttalerne har å by på. Men, med W4S byr 1.7 på rask, dyp bass med trøkk så det holder for en god stund!

    Mitt poeng; La Magnepaner få de forsterkerene og lyttrommene de fortjener før du starter jakten på sub(ber).

    Mvh Olav E.
    Dette tror jeg du har rett i! :)

    Kan du si litt om mg 1,7 + W4S STI500?

    Har prøvd annen klasse D forsterker på mine 1,6, men synes det ble for lite liv. Consonancen har derfor foreløpig fått bli.
    Er på "jakt" etter noe som passer og har merket meg at flere bruker W4S.

    Når det gjelder forsterker til Magnepan får man så mange forskjellige svar, at jeg tror man bare må prøve.
     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    :) mine 3.7 låter topp uten subber i mitt 27kvm lytterom forspent med en "blank fransk boks" , og cddrev/vinyl/mac/ i ok klasse, men løfter seg ennå noen hakk når subbene supplerer. Ikke for å få mer bass nødvendigvis, men rett justerte subber gir et lydbilde som høres større og fyldigere ut enn uten. Tenk på all "akustisk støy/rominfo"som er lavfrekvent og hva det har å si for det som er framfor deg.Dette varierer med type musikk en og spiller . Ser også en del med seriøse gulvstående ht også benytter subber , sikkert ikke primært for å få mer bass.
    mvh
    lyd både med og uten sub :)
     

    oisteinth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    bluesbreaker skrev:
    Olav E skrev:
    Hei!

    Registrerer at det er en ofte gjentatt påstand at Magnepaner må å hjelp av sub, - og da med krav til musikalske raske subber. Det kan være riktig det i mange tilfeller. Preferert musikksjanger, bruk og ikke bruk til filmlyd, og ikke minst lytterommets akustiske egenskaper spiller inn om man mener behovet er der eller ikke. Har man først vendt seg til de dypeste tonene, er det dog vanskelig å la seg avvende.

    Kryper oppover fra SMGa, via MG12 til nå 1.7. Har drevet dem med Doxa 70mkII både original og oppgradert variant, Kingrex T20, Arcam Solo Music, Hegel H70, Atoll IN200 og Wyred 4 Sound STI-500. Nå er ikke alt forsøkt med alt, men Magnepanene responderer klart på de ulike forsterkerenes karakter og evner til å levere krefter nok. 12erne og 1.7 har blitt supplert med en B&W PV1. Da Atollen ble koblett opp første gang på 1.7, fikk subben hvile lenge. Den kom inn igjen etter hvert med lavere delefrekvens og laver volum da lerret og projektor igjen ble tatt i bruk. Nå har W4S kommet på plass, og subben får hvile igjen. Jeg burde slutte å la meg overraske over hva disse høttalerne har å by på. Men, med W4S byr 1.7 på rask, dyp bass med trøkk så det holder for en god stund!

    Mitt poeng; La Magnepaner få de forsterkerene og lyttrommene de fortjener før du starter jakten på sub(ber).

    Mvh Olav E.
    Dette tror jeg du har rett i! :)

    Kan du si litt om mg 1,7 + W4S STI500?

    Har prøvd annen klasse D forsterker på mine 1,6, men synes det ble for lite liv. Consonancen har derfor foreløpig fått bli.
    Er på "jakt" etter noe som passer og har merket meg at flere bruker W4S.

    Når det gjelder forsterker til Magnepan får man så mange forskjellige svar, at jeg tror man bare må prøve.
    Jeg har brukt W4S STI-500 på både MG 1.7 og MG 3.6 - megabra match! Du skal nok jobbe litt for å gå tom for krefter... plassering av magnepan i rommet er definitivt mer avgjørende for bassresponsen, det gjelder å prøve seg litt frem.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.721
    Antall liker
    58.824
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    oisteinth skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Olav E skrev:
    Hei!

    Registrerer at det er en ofte gjentatt påstand at Magnepaner må å hjelp av sub, - og da med krav til musikalske raske subber. Det kan være riktig det i mange tilfeller. Preferert musikksjanger, bruk og ikke bruk til filmlyd, og ikke minst lytterommets akustiske egenskaper spiller inn om man mener behovet er der eller ikke. Har man først vendt seg til de dypeste tonene, er det dog vanskelig å la seg avvende.

    Kryper oppover fra SMGa, via MG12 til nå 1.7. Har drevet dem med Doxa 70mkII både original og oppgradert variant, Kingrex T20, Arcam Solo Music, Hegel H70, Atoll IN200 og Wyred 4 Sound STI-500. Nå er ikke alt forsøkt med alt, men Magnepanene responderer klart på de ulike forsterkerenes karakter og evner til å levere krefter nok. 12erne og 1.7 har blitt supplert med en B&W PV1. Da Atollen ble koblett opp første gang på 1.7, fikk subben hvile lenge. Den kom inn igjen etter hvert med lavere delefrekvens og laver volum da lerret og projektor igjen ble tatt i bruk. Nå har W4S kommet på plass, og subben får hvile igjen. Jeg burde slutte å la meg overraske over hva disse høttalerne har å by på. Men, med W4S byr 1.7 på rask, dyp bass med trøkk så det holder for en god stund!

    Mitt poeng; La Magnepaner få de forsterkerene og lyttrommene de fortjener før du starter jakten på sub(ber).

    Mvh Olav E.
    Dette tror jeg du har rett i! :)

    Kan du si litt om mg 1,7 + W4S STI500?

    Har prøvd annen klasse D forsterker på mine 1,6, men synes det ble for lite liv. Consonancen har derfor foreløpig fått bli.
    Er på "jakt" etter noe som passer og har merket meg at flere bruker W4S.

    Når det gjelder forsterker til Magnepan får man så mange forskjellige svar, at jeg tror man bare må prøve.
    Jeg har brukt W4S STI-500 på både MG 1.7 og MG 3.6 - megabra match! Du skal nok jobbe litt for å gå tom for krefter... plassering av magnepan i rommet er definitivt mer avgjørende for bassresponsen, det gjelder å prøve seg litt frem.
    Takk for respons.
    Hvordan lyder denne megabra matchen i dine ører?
    Kan du prøve og beskrive?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.638
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hvor bra/dårlig er filterne i 3.6R ?........ er det deler der som bør byttes ut ? Snakket med en MG selger tidligere i dag som hevdet at en av tingene som var gjort med 3.7 var bedre delefiltre........ så jeg tenkte kanskje at det var litt som kunne gjøres med 3.6R.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Rudi skrev:
    Hvor bra/dårlig er filterne i 3.6R ?........ er det deler der som bør byttes ut ? Snakket med en MG selger tidligere i dag som hevdet at en av tingene som var gjort med 3.7 var bedre delefiltre........ så jeg tenkte kanskje at det var litt som kunne gjøres med 3.6R.
    Spolene...i første omgang. Men, bedre spoler er fysisk mye større, og vil (etter hva jeg har sett) ikke passe inni orginal-boksen lenger.
    Og de blir dyre.
    Så er det selvfølgelig kondensatorer...samme historien.
    Og før du ble ferdig...finner du ut at et aktivt delefilter ville vært rimeligere 8)

    Arne K
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    bluesbreaker skrev:
    Kan du si litt om mg 1,7 + W4S STI500?

    Har prøvd annen klasse D forsterker på mine 1,6, men synes det ble for lite liv. Consonancen har derfor foreløpig fått bli.
    Er på "jakt" etter noe som passer og har merket meg at flere bruker W4S.

    Når det gjelder forsterker til Magnepan får man så mange forskjellige svar, at jeg tror man bare må prøve.
    Hei!

    Har vært litt på farta og har ikke fått tid til å lytte så mye. Imidlertid er det ikke tvil om at W4S byr 1.7 opp til heftig rytmisk dans. Som jeg har skrevet tidligere, har 1.7 kvaliteter som gjør det lett å avdekke ulike forsterkeres signatur og ikke minst kraftpotensiale. Og ja, 1.7 trives med forsterkere som har et godt dreimoment.

    Sammen med STI-500 våkner 1.7 virkelig til liv. Et god oppløst lydbilde satt sammen av alle de små nyanser en god innspilling byr på, skaper luft rundt stemmer og instrumenter og tilrettelegger for et stor tredimensjonalt lydbilde. Lyden gjengis fritt fra høyttalerne. Artister og instrumenter er entydig plassert i lydbildet. Magnepanenes transparente og dynamiske gjengivelse er velkjent. Her virker det som om STI-500 er som skapt for nettopp å utnytte musikkens mikro- og makrodynamikk. Både Ben Harper og Mari Boine fikk snurre litt i går kveld. Noen ganger har jeg vurdert å teste ut for eksempel Tannoys større modeller, for å sjekke ut hva store tradisjonelle høyttalerelementer kan by på av fysisk trøkk. Nå vet jeg at Magnepan også kan. Heftig anslag på stålstrengede gitarer smeller til og og presanterer selv i utgangspunktet lavmælt akustisk musikk med trøkk som jeg ikke hadde forventet. At det finnes bass på Boines innspillinger er kjent. Nå kryper den dypere, tørrere og har er mer dynamisk snert. Imponerende!

    Det er mulig å spille høyt uten øretretthet. Aner ikke db, men volumet rattes til 60. Med Boine holdt det lenge med 45. Normalt lyttenivå er med volumknappen på 25 pluss minus. Dynamikk og bass er meget tilfredsstillende ved moderate nivåer. Det har vårt vesentlig for meg.

    Alt i alt, så konkluderer jeg så langt med at W4S STI-500 og Magnepan 1.7 oppfyller mange av de forventningene jeg har som mål for anlegget mitt. Jeg hadde ikke tenkt å oppgradere før jeg fikk jobbet litt mer med rommet. Da det dukket opp en mulighet til å handle en STI-500 til en hyggelig pris, slo jeg til uhørt. Jeg angrer overhode ikke på det. Nå ser jeg fram til flere dypdykk i platebunken.

    Mvh Olav E.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    35.410
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen i Stavanger området som har 1,7 - skulle likt å hørt på de....
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Rudi skrev:
    Hvor bra/dårlig er filterne i 3.6R ?........ er det deler der som bør byttes ut ? Snakket med en MG selger tidligere i dag som hevdet at en av tingene som var gjort med 3.7 var bedre delefiltre........ så jeg tenkte kanskje at det var litt som kunne gjøres med 3.6R.
    Jeg fikk en kjempe oppgradering med og bytte ut delefilterene på mine MG 3.5r. Byttet ut til et Bryston 10b elektronisk delefilter, men da må man ha 2 stereo forsterkere, en på hver høyttaler.
     

    b@s

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    1
    Stille og rolig her, men satser på at noen dukker opp....
    Vurderer å erstatte mine Quad ESL63 med et sett Magnepan 3.5R
    Quad drives idag av et sett CJ Premier 12 monoblokker på ca 140W. Er kjent med at Magnepan regnes som relativt tungdrevne og lurer derfor på om jeg kan forvente et fornuftig lydnivå med disse forsterkerne.
     

    fibreist

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    2
    Jeg har.Nærmer seg tre uker,men her trengs mye innspilling.
    Ganske overveldende inntrykk.Hadde nok ikke ventet så stor forskjell fra 3,7.
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Fikk testet 1.7 i noen uker og dem overrasket meg på mange måter. Det jeg la merke til var at det ikke er en allroud høyttaler.
    Men det den gjør bra gjør den skikkelig bra, og det den er dårlig på er den skikkelig dårlig på.

    Etter jeg hadde 1.7 i hus, testet jeg ut noen kasse høyttalere og det var sjokkerende hvor mye kasse lyd det er av høyttalera i samme prisklasse og litt dyrere for den saks skyld.

    Magnepan 1.7 til test 1.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Fikk testet 1.7 i noen uker og dem overrasket meg på mange måter. Det jeg la merke til var at det ikke er en allroud høyttaler.
    Men det den gjør bra gjør den skikkelig bra, og det den er dårlig på er den skikkelig dårlig på.

    Etter jeg hadde 1.7 i hus, testet jeg ut noen kasse høyttalere og det var sjokkerende hvor mye kasse lyd det er av høyttalera i samme prisklasse og litt dyrere for den saks skyld.
    Har sev hatt Magnepan 1.7 og 3.6 i hus, men de tok dessverre for stor plass. Når det gjelder virkelighetstro lyder, har jeg aldri hørt en høytaler måle seg med Magnepan, tenker da særlig på 3.6. Har du eksperimentert med oppsett/plassering? Vet at Magnepan egentlig mener de låter best omvendt av slik du har satt dem, altså med bass vendt innover..etter hva bildet viser tror jeg dine er motsatt, med diskant inn. Dessuten, slik dem står nå, i såpass lite rom, hører du bare en brøkdel av hva dem kan prestere. Prøv engang å få enda mer rom til sideveggene, da løftes de mange hakk:) Regner med MIntosh er en super og heftig match;)
    Ja, og 1 ting; Hvis du engang får mulighet til å kjøpe MyeStand til dem, ikke nøl engang. Forskjellen fra vanlige føtter til Myestand er helt enorm..Mye mer tyngde i bass, kontroll, stramhet, detaljering, fokus..mye mer av alt
     
    Sist redigert:

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Har sev hatt Magnepan 1.7 og 3.6 i hus, men de tok dessverre for stor plass. Når det gjelder virkelighetstro lyder, har jeg aldri hørt en høytaler måle seg, tenker da særlig på 3.6 som er en annen verden enn både 1.6 og 1.7. Har du eksperimentert med oppsett/plassering? Vet at Magnepan egentlig mener de låter best omvendt av slik du har satt dem, altså med bass vendt innover..etter hva bildet viser tror jeg dine er motsatt, med diskant inn. Dessuten, slik dem står nå, i såpass lite rom, hører du bare en brøkdel av hva dem kan prestere. Prøv engang å få enda mer rom til sideveggene, da løftes de mange hakk:) Regner med MIntosh er en super og heftig match;)
    Ja, og 1 ting; Hvis du engang får mulighet til å kjøpe MyeStand til dem, ikke nøl engang. Forskjellen fra vanlige føtter til Myestand er helt enorm..Mye mer tyngde i bass, kontroll, stramhet, detaljering, fokus..mye mer av alt

    Bildet lyver mye på plasseringen. Men det er et smalt og langt rom. Målene er 3,35m bredt og 6,35m langt.
    Å plassere 1.7 var faktisk ganske enkelt, jeg prøvde med diskant innerst og ytterst og fant fort ut at diskanten måtte være ytterst.
    Dem ble også plassert ca 120cm fra bakvegg med toe in.

    Med den plasseringen fikk jeg et meget godt lydbilde men ikke 100% opptimalt, jeg manglet bredde men det skyldes rommet.
    Må legge til at Magnepan 1.7 er den høyttaleren som har fungert best i mitt rom og da tenker jeg på lydbilde og bassen.

    Når det gjelder match med Mcintosh så var det ikke feil men jeg liker nok mer varme og tilgivende lyd en det jeg fikk.
    Siden jeg bare lånte dem av en kompis så blir det ikke noe kjøp av myestand, men han har snakket litt om dem så kanskje han investerer med tiden.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har du prøvd med å plassere dem langs bredsideen av veggen, bare for testens skyld, eller blir det for mye nærfeltslytting? Savner Magnepan på en del måter, og skal ikke se bortifra at jeg får et par 20.1 når stuen blir størr;)..eller et eget rom for dem. Uansett, kos deg med dem, de er helt utrolig bra!
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Hva er den største forskjellen, 3.7 låter forbasket bra! om en ser vekk ifra lavfrekvente toner... , 20.7 har vel bassen i orden i motsettning til 3.7 ?
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Har du prøvd med å plassere dem langs bredsideen av veggen, bare for testens skyld, eller blir det for mye nærfeltslytting? Savner Magnepan på en del måter, og skal ikke se bortifra at jeg får et par 20.1 når stuen blir størr;)..eller et eget rom for dem. Uansett, kos deg med dem, de er helt utrolig bra!
    Jeg har ingen mulighet å plassere langs breddesiden desverre. Grunnen er inn og utganger til kjøkken/gang + varmeovn/pipe osv osv :(
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    20.7 har mye dypere bass, og den er mer fysisk. Men for at alle andre parametre også skal lyde bedre enn 3.7, det være oppløsning, dynamikk, holografi osv, må det sinnsykt med krefter til for virkelig få utbytte av dem, og det koster fletta. Slik sett er nok 3.6 eller 3.7 et bedre kjøp, til en langt rimeligere penge..selv om også de liker de kreftene og strøm de kan få. Alle 3 modeller er utsøkt lydmessig, og mange, inkl meg, falt helt til ro med at " this is IT ". Dessverre var ikke plassen optimal her hjemme
     

    Sceptic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    10
    Är det någon som testat XA-stegen från Pass Labs till Magnepan? Är även intresserad av erfarenheter av Bryston till Magneplanarer. Har ett par 3.7 och har väl en prisgräns vid XA100.5 eller motsvarande Bryston. Både Pass och Bryston är ju kända som bra matchningar till Magnepan så jag tror bägge skulle passa. Vad tror ni?

    20.7 har mye dypere bass, og den er mer fysisk. Men for at alle andre parametre også skal lyde bedre enn 3.7, det være oppløsning, dynamikk, holografi osv, må det sinnsykt med krefter til for virkelig få utbytte av dem, og det koster fletta. Slik sett er nok 3.6 eller 3.7 et bedre kjøp, til en langt rimeligere penge..selv om også de liker de kreftene og strøm de kan få. Alle 3 modeller er utsøkt lydmessig, og mange, inkl meg, falt helt til ro med at " this is IT ". Dessverre var ikke plassen optimal her hjemme
    20.1/20.7 kräver ett betydligt större rum än 3.6/3.7 för att spela ut.
     
    Sist redigert:

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Forsman ht. kabler og Whistler signal kabler .
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Takk for svar, har forstått det slik at ren kobber er best stemmer det?
     

    Sceptic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    10
    Hvilken kabel produsenter er regnet som en god match med magnepan?
    Beror nog på vilken elektronik du har men enligt The Cable Company så är så olika kablar som Purist, Synergistic, Cardas och Kimber populära till Maggisarna. Själv har jag AudioTruth (AQ) Argent (silver/koppar hybrid) ht och Synergistic Accelerator XLR till 3.7. Provade till mina tidigare 3.6 Kimber Select 3033 (koppar) men tyckte att skillnaden möjligtvis var "a lateral move", men inte en förbättring.
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har en Mcintosh MA7000 og Van den hul kabler.
    kablene er: the revelation til høyttalerne, Orcid til platespiller og til sonos bruker jeg the hill xlr og the ultimate mk2

    Etter en liten test av Kimber 8tc og Nordost red dawn LS så fant jeg fort ut at VDH er en dårlig match, begge kablene spilte mer musikalskt en vdh og med en bedre diskant og mellomtone som var mer organisk og ekte.
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er også nysgjerrig på disse super hifi sikkringene, er det noen spesielle jeg burde prøve? furutech? hifi tuning?
     

    Sceptic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    10
    Jeg er også nysgjerrig på disse super hifi sikkringene, er det noen spesielle jeg burde prøve? furutech? hifi tuning?
    Det är väl oftast HiFi Tuning som nämns, tror Furutech enbart finns i slow blow. Synergistic Research har också kommit ut med en ny säkring som sägs vara mycket bra; SR Quantum Fuses – REVIEW | Synergistic Research
    Jag har hört de som säger sig ha fått en stor förbättring med dessa "high-end säkringar" men faktiskt också de som tycker det blev sämre. Gäller nog att testa själv.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke dette bare en ny måte å lure penger ut av oss HIFI-idioter? På meg ser det ut som en normal sikring med malt glass slik at man ikke kan se hva som finnes inni....
     

    Sceptic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    10
    Er ikke dette bare en ny måte å lure penger ut av oss HIFI-idioter? På meg ser det ut som en normal sikring med malt glass slik at man ikke kan se hva som finnes inni....
    Kan vara så, jag är själv skeptisk :confused:. Synergistic erbjuder i alla fall en "no risk money back guarantee" om man inte är nöjd, men den gäller nog bara i USA tror jag.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Her kommer noen spørsmål fra en stakkar som aldri har fått gleden av å høre Magnepan....:
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra elektrostater?
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra hhv apekister og høytalere som mine, Gradient Revolution, dvs med i alle fall delvis open baffle?
    -Hvor mye forsterkerkraft - forutsatt at det er snakk om relativt ok forsterkeri man snakker om - må til for at Magnepan skal fungere godkjent? Ser at følsomheten ligger på ca 86db, mens impedansen er oppgitt til 4ohm; er det stabilt på 4ohm, eller forekommer det dipper? Hva er minimumsimpedansen, i så fall?

    mvh
    Proffen
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.721
    Antall liker
    58.824
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her kommer noen spørsmål fra en stakkar som aldri har fått gleden av å høre Magnepan....:
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra elektrostater?
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra hhv apekister og høytalere som mine, Gradient Revolution, dvs med i alle fall delvis open baffle?
    -Hvor mye forsterkerkraft - forutsatt at det er snakk om relativt ok forsterkeri man snakker om - må til for at Magnepan skal fungere godkjent? Ser at følsomheten ligger på ca 86db, mens impedansen er oppgitt til 4ohm; er det stabilt på 4ohm, eller forekommer det dipper? Hva er minimumsimpedansen, i så fall?

    mvh
    Proffen
    Hvor bor du?
    Du kan få komme og høre mine:).

    De spørsmålene du stiller er stillt mange ganger før på ulike HIFI fora.
    Det er skrevet og menes MYE om Maggies!

    Magnepan passer nok ikke alle, men mange er entusiastiske for prinsippet og lyden fra disse.
    Jeg vil ikke gi meg ut på å sammenligne ditt og datt , men har hørt mye forskjellig og relativt kostbare høyttalere.(Aldri hørt Gradient dessverre).
    Maggies lyder anderledes. Stort, klart, gjennomsiktig. Veldig realistisk på stemmer og akustiske instrumenter. Det låter levende.

    Mindre bra på pinpointing og perspektiv, men riktig plassering hjelper. Det samme gjelder bass. mange tror at Magnepan ikke spiller bass. Det er ikke korrekt, men det er ingen diskotekhøytaler.

    Forutsetningen for bra Maggielyd er at du har et godt sammensatt anlegg og et bra rom. Rommet er KRITISK.
    Pga krav til plassering er det en del folk som ikke får til disse høytalerne.
    Jeg kan ikke se for meg at jeg går tilbake til noe annet. Har hatt mine i ca. 3 år, og hadde en eldre modell før det.


    Når det gjelder impedans så sier vel Magnepan at den er stabil i 4 ohm (avhengig av modell men hvertfall 1,6-1,7), mens andre påstår at det er dipper ned i 2ohm.
    Noen påstår du må bruke store kraftige transistor forsterkere, andre mener det ikke er kritisk bare det er kvalitet, men noen krefter må til med 86db følsomhet.Høytalerne åpner seg ikke hvis forsterkeren ikke passer.
    Jeg har erfart at det beste er å prøve. Noen forsterkere jeg i teorien trodde passet, - funket ikke.

    Jeg har endt opp med pentoderørforsterker på 80 watt. Noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til, men ble anbefalt å prøve.
    Det ble kjøp.
    Nå har jeg den beste lyden jeg har hatt noensinne.

    Som sagt kan du komme og høre.
     
    Sist redigert:

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Er enig med "bluesbreaker" i hans beskrivelse , en krevende ht men når man har flyttet litt rundt og omsider fått stillt inn er det ikke mange ht som gir samme opplevelse. Har heller ikke hørt Gradient , men kan samenlikne med både dyre Sonus Faber og Avantgarde Acoustic som har vært i hus , og lyden jeg har nå er absolutt på høyden med disse! Bruker mine 3.7 på Devialet forsterker.

    PS: dette er ingen salgsannonse men dere har sikkert registrert at mine 3.7 skal selges , ja og helt riktig dette er "låvedører" desverre:)

    mvh
    rolf
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Magnepan er noe av det beste du kan få innen høyttalere i forhåld til pris hvis du får plassert de riktig og har tilstrekkelig effekt. Da vil de spille bass og er dynamiske,og lydbilde blir mer 3d enn noen andre høyttalere. Hvis du må ta hensyn til rommet og kone, glem disse høyttalerne.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Her kommer noen spørsmål fra en stakkar som aldri har fått gleden av å høre Magnepan....:
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra elektrostater?
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra hhv apekister og høytalere som mine, Gradient Revolution, dvs med i alle fall delvis open baffle?
    -Hvor mye forsterkerkraft - forutsatt at det er snakk om relativt ok forsterkeri man snakker om - må til for at Magnepan skal fungere godkjent? Ser at følsomheten ligger på ca 86db, mens impedansen er oppgitt til 4ohm; er det stabilt på 4ohm, eller forekommer det dipper? Hva er minimumsimpedansen, i så fall?

    mvh
    Proffen
    Hvor bor du?
    Du kan få komme og høre mine:).

    De spørsmålene du stiller er stillt mange ganger før på ulike HIFI fora.
    Det er skrevet og menes MYE om Maggies!

    Magnepan passer nok ikke alle, men mange er entusiastiske for prinsippet og lyden fra disse.
    Jeg vil ikke gi meg ut på å sammenligne ditt og datt , men har hørt mye forskjellig og relativt kostbare høyttalere.(Aldri hørt Gradient dessverre).
    Maggies lyder anderledes. Stort, klart, gjennomsiktig. Veldig realistisk på stemmer og akustiske instrumenter. Det låter levende.

    Mindre bra på pinpointing og perspektiv, men riktig plassering hjelper. Det samme gjelder bass. mange tror at Magnepan ikke spiller bass. Det er ikke korrekt, men det er ingen diskotekhøytaler.

    Forutsetningen for bra Maggielyd er at du har et godt sammensatt anlegg og et bra rom. Rommet er KRITISK.
    Pga krav til plassering er det en del folk som ikke får til disse høytalerne.
    Jeg kan ikke se for meg at jeg går tilbake til noe annet. Har hatt mine i ca. 3 år, og hadde en eldre modell før det.


    Når det gjelder impedans så sier vel Magnepan at den er stabil i 4 ohm (avhengig av modell men hvertfall 1,6-1,7), mens andre påstår at det er dipper ned i 2ohm.
    Noen påstår du må bruke store kraftige transistor forsterkere, andre mener det ikke er kritisk bare det er kvalitet, men noen krefter må til med 86db følsomhet.Høytalerne åpner seg ikke hvis forsterkeren ikke passer.
    Jeg har erfart at det beste er å prøve. Noen forsterkere jeg i teorien trodde passet, - funket ikke.

    Jeg har endt opp med pentoderørforsterker på 80 watt. Noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til, men ble anbefalt å prøve.
    Det ble kjøp.
    Nå har jeg den beste lyden jeg har hatt noensinne.

    Som sagt kan du komme og høre.
    Hei og takk for både innspill og tilbud. Vet ikke hvor du bor heller, men jeg bor i Norges eneste ånklie by, byen mellom de syv fjell.
    Og jeg har for så vidt allerede stående invitt til å få hørt et par 3.7, så det gleder jeg meg til. Vet jo at jeg har hørt elektrostater som har falt i smak, og hvis Magnepan er nogenlunde i "den gaten", ja da blir det gjerne interessant. Men jeg har jo også hørt elektrostater som ikke falt fullt så mye i smak da.....

    mvh
    Proffen
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.721
    Antall liker
    58.824
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her kommer noen spørsmål fra en stakkar som aldri har fått gleden av å høre Magnepan....:
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra elektrostater?
    -Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra hhv apekister og høytalere som mine, Gradient Revolution, dvs med i alle fall delvis open baffle?
    -Hvor mye forsterkerkraft - forutsatt at det er snakk om relativt ok forsterkeri man snakker om - må til for at Magnepan skal fungere godkjent? Ser at følsomheten ligger på ca 86db, mens impedansen er oppgitt til 4ohm; er det stabilt på 4ohm, eller forekommer det dipper? Hva er minimumsimpedansen, i så fall?

    mvh
    Proffen
    Hvor bor du?
    Du kan få komme og høre mine:).

    De spørsmålene du stiller er stillt mange ganger før på ulike HIFI fora.
    Det er skrevet og menes MYE om Maggies!

    Magnepan passer nok ikke alle, men mange er entusiastiske for prinsippet og lyden fra disse.
    Jeg vil ikke gi meg ut på å sammenligne ditt og datt , men har hørt mye forskjellig og relativt kostbare høyttalere.(Aldri hørt Gradient dessverre).
    Maggies lyder anderledes. Stort, klart, gjennomsiktig. Veldig realistisk på stemmer og akustiske instrumenter. Det låter levende.

    Mindre bra på pinpointing og perspektiv, men riktig plassering hjelper. Det samme gjelder bass. mange tror at Magnepan ikke spiller bass. Det er ikke korrekt, men det er ingen diskotekhøytaler.

    Forutsetningen for bra Maggielyd er at du har et godt sammensatt anlegg og et bra rom. Rommet er KRITISK.
    Pga krav til plassering er det en del folk som ikke får til disse høytalerne.
    Jeg kan ikke se for meg at jeg går tilbake til noe annet. Har hatt mine i ca. 3 år, og hadde en eldre modell før det.


    Når det gjelder impedans så sier vel Magnepan at den er stabil i 4 ohm (avhengig av modell men hvertfall 1,6-1,7), mens andre påstår at det er dipper ned i 2ohm.
    Noen påstår du må bruke store kraftige transistor forsterkere, andre mener det ikke er kritisk bare det er kvalitet, men noen krefter må til med 86db følsomhet.Høytalerne åpner seg ikke hvis forsterkeren ikke passer.
    Jeg har erfart at det beste er å prøve. Noen forsterkere jeg i teorien trodde passet, - funket ikke.

    Jeg har endt opp med pentoderørforsterker på 80 watt. Noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til, men ble anbefalt å prøve.
    Det ble kjøp.
    Nå har jeg den beste lyden jeg har hatt noensinne.

    Som sagt kan du komme og høre.
    Hei og takk for både innspill og tilbud. Vet ikke hvor du bor heller, men jeg bor i Norges eneste ånklie by, byen mellom de syv fjell.
    Og jeg har for så vidt allerede stående invitt til å få hørt et par 3.7, så det gleder jeg meg til. Vet jo at jeg har hørt elektrostater som har falt i smak, og hvis Magnepan er nogenlunde i "den gaten", ja da blir det gjerne interessant. Men jeg har jo også hørt elektrostater som ikke falt fullt så mye i smak da.....

    mvh
    Proffen
    Det må jo finnes noen par med ulike modeller av Magnepan i Bergen, slik at det er mulig å høre.
    Mikkelsen/Rennaissance har Magnepan oppe av og til. Vet ikke om han har nå.
    Jeg bor ved Mjøskanten, men det er bare å komme hvis du tuller deg over fjellet.

    Når det gjelder sammenligning med elektrostater: du må bare høre om du liker det eller ei.
    Jeg liker mine mg 1.6 bedre enn dyrere Martin Logan jeg har hørt. (husker ikke modellbetegnelse.)
    Quader kan låte supert, men er enda mindre "allround" synes jeg. (mht musikk som spilles).
    Dette er min personlige oppfatning, og andre kan mene noe annet.

    Hør 3,7 du, så får vi kanskje tilbakmelding på hva slags inntrykk det gir?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn