Hei!
Nå er neste steg på Magnepanveien tatt. Et par 1.7 har overtatt plassen til 12QR. Det var litt vanskelig å ta 4 ukers sommerferie umiddelbart etter at de var kommet i hus. Sommerens vær har til tider bidratt til en forsterket lengsel etter å komme hjem til musikksamlingen.
Har tenkt en stund på at 1.7 burde være en naturlig oppgradering. Så da et par nesten blodferske eksemplarer dukket opp på bruktbørsen rett før ferien, slo jeg til. Litt usikker på fargen var jeg. Disse er i offwhite med aluminiumslister, men de er virkelig flotte! Den lyse fargen matcher godt rommets lyse vegger og demper det visuelle inntrykket av størrelsen. De er vesentlig større enn 12erne. Med både fram- og bakoverrettede ben, disse også lyse, står de imidlertid stødigere enn 12erne.
Litt lytting har det blitt. De var spilt lite på før jeg fikk dem. Jeg vurderte å la dem stå å spille i ferien, men synes det var litt risikabelt å la anlegget være uten tilsyn i mer enn en uke i strekk. Maggier trenger innspilling, men fra første tone var det ikke vanskelig å identifisere forskjellene mellom 1.7 og 12. 1.7 er langt mer analytiske og har et videre frekvensområde enn 12, både oppover og nedover. Min B&W PV1 sub har fått hvile og står litt furtent å venter på å få bidra i de lavere oktaver. Jeg tror det blir en stund til, hvis den i det hele tatt får sjansen igjen. En usedvanlig god musikalsk sub. Kanskje får den plass i et av husets øvrige anlegg, eller kanskje havner den på bruktbørsen. Vi får se.
Mer markant enn forskjellene, er likhetene mellom 1.7 og 12. Luftigheten, mikrodynamikken, det store lydbildet, og ikke minst, den fascinerende inkluderende gjenskapelsen av akustisk musikk og stemmer er felles for begge. Egenskaper også kjent fra mine jomfru-Maggies, et par SMGaer. 1.7 er større og løfter lydbildet i forhold til sine småsøsken. Utøvere strekker seg dypere i lydbildet, grunnet en mer oppløst detaljert gjengivelse. Som med 12erne, forsvinner høyttalerne helt . Lyden bare er i rommet. ( Et lite biprodukt: Jeg har plassert tven midt mellom høyttalerne ca. 1m bak dem. All lyd til bilde kjører via anlegget. Lyd og bilde harmonerer perfekt! )
1.7enes analytiske evner frembringer detaljer i innspillingene jeg ikke har fått med meg før. Typisk er fingre, buer og plektere mot strenger. Sangteknikk avsløres klarere. Evnen til å skille utøvere i kor er bedre. Opptaksrommenes akustikk er lettere å definere. Som vanlig er prisen med mer oppløsning også at dårlige innspillinger avdekkes. Her savner jeg faktisk 12erne. Paret med Atoll IN200 har de spilt engasjerende og meget tiltalende. Jeg vil påstå at MG12 med passende forsterker må være en av de mest prisgunstige billetter til high fidelity = høy naturtrohet!
MG 1.7ernes potensial klarer jeg nok ikke å hente ut med dagens forsterker. Lysten på litt mer krefter begynner å sige på. Utfordringen er at det må være raffinerte krefter som kan matche 1.7s avslørende åpne mellomtone og være rask og presis nok i bassen. Jeg føler på meg at det fort vil koste litt.
Soedal spør om råd vedr. 1.7 kontra JBL. Mitt råd er som til alle som ikke har opplevd Magnepan: Sjekk ut! Kanskje må du bytte bort litt slam og bang, men det du får tilbake er en haug med kvaliteter som skaper den naturlige lydgjengivelse high fidelity egentlig er ment å være. Og ja; -jeg tror du får et enklere liv med naboene. Inviter dem inn på en naturtro musikkopplevelse de ikke vil glemme!
Mvh Olav E.