Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Er 1.7 mye vanskeligere enn f.eks. 12qr?
    Har aldri tenkt at de er noe vanskelig å drive.
    3.7 -.7 og LRS har alle 3 gitt meg gåsehudopplevelser i heimen👍, men at de er mer krevende mtp forsterker og spesielt plassering ifht «konvensjonelle» ht , er det ingen tvil om.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er nok noen Magnepan som er litt tøffe å drive, men ikke alle. Jeg har et par 1.5 der en billig receiver driver de med glans og vel så det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Veldig interessant omtale. Den Magnepan jeg liker best sånn ut av boksen er de gode gamle 1.5. De større 3.6 og 3.7, som jeg også har, låter ikke på langt nær like "coherent", eller harmonisk om man vil. 1.5 mangler litt i bassen, men man har da EQ...

    Må vel legge til at 3.6 og 3.7 med aktiv drift er noe helt annet, men da også til en helt annen kostnad.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, .7 ser ut til å være de rimeligste som er i salg nå og de eneste som ville vært aktuelle for min del. Har fortsatt ikke hørt noen av dem, men selv om jeg er nysgjerrig ser jeg at jeg uansett neppe vil ha plass til å gi dem plasseringen de krever.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Ja, .7 ser ut til å være de rimeligste som er i salg nå og de eneste som ville vært aktuelle for min del. Har fortsatt ikke hørt noen av dem, men selv om jeg er nysgjerrig ser jeg at jeg uansett neppe vil ha plass til å gi dem plasseringen de krever.
    Magnepan LRS er enda billigere. De koster 11.990 kroner paret, dvs. 9000 kroner mindre enn .7.

    Roy
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er vel ikke noe absolutt krav å ha masse plass til de. Jeg har mine 1.5 nesten klin inntil sideveggene. Avstand til frontveggen kan man redusere også, hvis man er villig til å dempe vekk refleksjonen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt noen andre enn mg12qr, det hadde vært kjekt.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spørmål til @nat :
    Er det aktuelt å selge de gulvstående modellene som noe annet enn i par? F.eks som 5-kanals sett. Jeg ser jo det er mulig å kjøre en enkelt høyttaler i webshoppen til Magnepan...

    1644410291617.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Ja, .7 ser ut til å være de rimeligste som er i salg nå og de eneste som ville vært aktuelle for min del. Har fortsatt ikke hørt noen av dem, men selv om jeg er nysgjerrig ser jeg at jeg uansett neppe vil ha plass til å gi dem plasseringen de krever.
    Hvor stort er rommet ditt? Mitt er 3,7 bredt og cirka 5 meter langt. Har .7 og det fungerer som en kule! Siden dette er en vennetråd; Magnepan har noen helt ekstreme kvaliteter som er høyst vanedannende.

    Mvh
    JP
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    Spørmål til @nat :
    Er det aktuelt å selge de gulvstående modellene som noe annet enn i par? F.eks som 5-kanals sett. Jeg ser jo det er mulig å kjøre en enkelt høyttaler i webshoppen til Magnepan...

    Vis vedlegget 789719
    Magnepan selger kun som matchede par. Noen webbutikker har en uvane å prise som stk, men du får ikke kjøpt noe annet enn som par etter det jeg vet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men se skjermbildet mitt over, som er fra Magnepan sin egen webside - der kan man da vitterlig velge Quantity: 1 Speaker. Men bare i USA ser det ut som.

    Selv endte jeg opp med en 3.6 til overs ifm mitt 5-kanals oppsett...
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    Men se skjermbildet mitt over, som er fra Magnepan sin egen webside - der kan man da vitterlig velge Quantity: 1 Speaker. Men bare i USA ser det ut som.

    Selv endte jeg opp med en 3.6 til overs ifm mitt 5-kanals oppsett...
    Da ser ut som at Magnepan kan på spesial ordre kun få 1 stk. Jeg sjekke det nøyere opp.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Selv med paneler i en dårlig posisjon er resultatet likevel radikalt bedre enn med konvensjonelle høyttalere, du hører med én gang du åpner døren til huset at dette er noe helt annet....
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.633
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det låter nok bra det du holder på med nå @Syncrolux - tviler ikke, men det er ganske langt unna det vi "vanlige" lyttere holder på med. 😉
    Det er morsomt å se hva du finner ut av, og jeg har også vært så heldig å få lyttet hos deg tidligere i prosessen din.
    Likevel tror jeg ikke at det er aktuelt for så mange å følge din vei til godlyden. Det blir for avansert og spesielt for den vanlige musikkelskeren uten teknisk kompetanse på nivå med ditt.
    De fleste av oss nøyer oss med stereo oppsett, - kanskje med sub.
    Vi har nesten alle umodifiserte Magnepanmodeller uten aktiv drift eller dsp. Ikke sitter vi i nærfelt med baffelvinger, og ikke har vi 5.1 system.
    Ikke sikker på at vi alle har samme lydideal heller.
    Likevel låter det ganske bra! 😉😊
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men da må man vel fortsatt velge enten høyre eller venstre høyttaler som single?
    Ja, og det er egentlig litt ugreit - de er jo ikke symmetriske i horisontalplanet siden driverne sitter ved siden av hverandre. Diskantbåndet på 3.6 og 3.7 sitter også temmelig langt unna mellomtonepanelet. På kortere lytteavstander må det bli et problem å bruke en 3-veis Magnepan som senterkanal. Jeg bruker en 3.6 som senter. Selv på 3 meters avstand blir det litt forskjell på lyden som treffer venstre vs høyre øre. For meg så blir ikke senterkanalen totalt spikret i midten pga akkurat dette.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel ikke noe absolutt krav å ha masse plass til de. Jeg har mine 1.5 nesten klin inntil sideveggene. Avstand til frontveggen kan man redusere også, hvis man er villig til å dempe vekk refleksjonen.
    Jeg er ikke villig til å dempe vekk refleksjonene. :D Er avstand til frontvegg som blir et problem isåfall.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvor stort er rommet ditt? Mitt er 3,7 bredt og cirka 5 meter langt. Har .7 og det fungerer som en kule! Siden dette er en vennetråd; Magnepan har noen helt ekstreme kvaliteter som er høyst vanedannende.

    Mvh
    JP
    Har ikke flyttet inn enda, men var på befaring tidligere i uken og så at det ville bli veldig kronglete å møblere stuen med høyttalere som må stå langt ute på gulvet. Får se nærmere på det når jeg er klar.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Har ikke flyttet inn enda, men var på befaring tidligere i uken og så at det ville bli veldig kronglete å møblere stuen med høyttalere som må stå langt ute på gulvet. Får se nærmere på det når jeg er klar.
    De må ikke stå LANGT ute fra bakveggen, men noe trenger de. Mine er cirka 80-90 cm fra bakvegg. Men det kan jo være en utfordring mange steder, skjønner det. Okke som, fremragende høyttalere målt mot mange langt dyrere konvensjonelle konstruksjoner (som nesten virker kjedelige i forhold :).

    JP
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Litt for morro skyld begynte jeg å regne litt på hva membranen i en Magnepan veier. Er regnestykket mitt her helt på jordet når jeg kom fram til at selve Mylarfolien til bassmembranen på en 1.7 veier 5 gram?

    Arealet er i følge det jeg fant ut 442 in2, som er ca 2850 cm2, eller 285000 mm2. Den er 0,0125 mm tykk, og egenvekta på Mylar er 1,4. Dette burde bli ca 5 gram
    2850000 x 0,0125 x 1,4 = ca 5000 mg = 5 g.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De må ikke stå LANGT ute fra bakveggen, men noe trenger de. Mine er cirka 80-90 cm fra bakvegg. Men det kan jo være en utfordring mange steder, skjønner det. Okke som, fremragende høyttalere målt mot mange langt dyrere konvensjonelle konstruksjoner (som nesten virker kjedelige i forhold :).

    JP
    Ja, opp mot en meter tror jeg kan bli en utfordring. Ellers er jeg nysgjerrig som sagt, men de utgår hvis jeg ikke har de rette forholdene til å få brukt dem. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.633
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, opp mot en meter tror jeg kan bli en utfordring. Ellers er jeg nysgjerrig som sagt, men de utgår hvis jeg ikke har de rette forholdene til å få brukt dem. :)
    Det er bare å sette tape på gulvet der de skal stå når du lytter. De er lette å flytte på, og kan stå inntil veggen når de ikke er i bruk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er bare å sette tape på gulvet der de skal stå når du lytter. De er lette å flytte på, og kan stå inntil veggen når de ikke er i bruk.
    Anlegget kommer til å bli brukt til TV, film, musikk, og whatnot så det blir for upraktisk. Må ha en løsning som funker hele tiden. :)

    Men altså... må vel først flytte inn før jeg handler høyttalere uansett. Så det er eventuelt tid til å både tenke og lytte.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, opp mot en meter tror jeg kan bli en utfordring. Ellers er jeg nysgjerrig som sagt, men de utgår hvis jeg ikke har de rette forholdene til å få brukt dem. :)
    Ikke noe problem tror jeg, har du en tegning av stuen kanskje?
    Mine paneler er 70 cm fra bakvegg, tør ikke flytte de lenger ut for da blir det masse sabotasje fra samboer men det fungerer fint. Du bør egentlig tenke litt mer bass, paneler er ikke bassrefleks og krever samspill med rommet men det er ikke vanskeligt. Et tips er å vinkle de mer i lodrett posisjon, dette gjør at de låter ræva når du reiser deg men holografien og dybden blir vesentlig bedre. Mål av panelet i tredjedeler, midten av ytterste tredjedel skal ramme der du sitter, men du kan eksperimentere litt. Mange bruker midten av panelet som referanse.
    Uansett, veldig lette å selge igjen om du ikke liker disse små dørene!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke noe problem tror jeg, har du en tegning av stuen kanskje?
    Mine paneler er 70 cm fra bakvegg, tør ikke flytte de lenger ut for da blir det masse sabotasje fra samboer men det fungerer fint. Du bør egentlig tenke litt mer bass, paneler er ikke bassrefleks og krever samspill med rommet men det er ikke vanskeligt. Et tips er å vinkle de mer i lodrett posisjon, dette gjør at de låter ræva når du reiser deg men holografien og dybden blir vesentlig bedre. Mål av panelet i tredjedeler, midten av ytterste tredjedel skal ramme der du sitter, men du kan eksperimentere litt. Mange bruker midten av panelet som referanse.
    Uansett, veldig lette å selge igjen om du ikke liker disse små dørene!
    Må nok vente til jeg flytter inn med å ta en avgjørelse, men sånn det så ut når jeg var der så føler jeg det blir for trangt med høyttalere som må dras langt ut på gulvet. :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Må nok vente til jeg flytter inn med å ta en avgjørelse, men sånn det så ut når jeg var der så føler jeg det blir for trangt med høyttalere som må dras langt ut på gulvet. :)
    Det er nok lurt, og hvis det også blir resulatet når du flytter inn, burde du se på høyttalere som er beregnet å stå så tett på veggen som du må ha dem. De fleste liker jo en del luft rundt seg, men noen kan settes klint inntil veggen, og låter også best der.

    Men da må du nok se på andre ting enn Magnepan, er jeg redd :)

    Roy
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    977
    Torget vurderinger
    2
    Magnapan har da også vegghøytalere. Noen som har erfaring med disse?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er nok lurt, og hvis det også blir resulatet når du flytter inn, burde du se på høyttalere som er beregnet å stå så tett på veggen som du må ha dem. De fleste liker jo en del luft rundt seg, men noen kan settes klint inntil veggen, og låter også best der.

    Men da må du nok se på andre ting enn Magnepan, er jeg redd :)

    Roy
    Ja. Har ikke avskrevet Magnepan helt, men tenker vel kanskje at det er andre ting som passer bedre når det er så entydige krav om plassering et stykke ut fra frontvegg som disse har. Om det så er .7 eller LSR, så er dette med plassering noe som går igjen i alle omtaler jeg har kommet over. Men vi får se. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Er 70cm langt ut på gulvet? Er stua på 8 kvadrat? Du kan plassere de tettere på bakvegg om du vil, politiet kommer ikke og henter deg...
    Kjøp deg et sett Larsen høyttalere da.....
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå ligger det faktisk et par Tympani 1D på Finn.no… Så hvis noen trenger en romdeler …… :cool:

    A0071F30-B65B-4177-BFAA-24D8AD1C8ED7.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn