Mæncaven til na_X

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en 55" fra før bare stående, den blir stående der nå foreløpig frem til jeg skaffer en større.
    Men nå er det ihvertfall funksjonabelt med center og fronter + sub. Fant ut at jeg manglet litt HDMI-kabler akkurat for seint rett før butikken stengte, så blir en liten handletur på mandag. Trenger også noen kanaler for å dra opp høyttaler ledninger til bakhøyttalerne og atmos.

    DSC_1500.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Tok en liten måling, har satt opp delefilteret litt bak på subbene nå til ca.110Hz. Men subbene er delt på 80Hz på forsterkeren.
    Fikk peak på 120dB når jeg satte på en film bare for å teste litt hvordan den oppfører seg på Atmos.
    Fortsatt usikker på hvordan man får til kanalene i taket enda, men det får jeg se om jeg får til ila noen uker..

    SPL.jpg

    benk.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er om jeg burde dele på litt høyere frekvens med sub, så slipper man den dalen der irundt 80-90 Hz. Frontene er ikke bassmonster, men de spiller veldig bra på musikk synes jeg. Og på film så var det skarp/crisp og fin lyd, bra med punch nå også når det trengs. :D
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått hengt opp de siste høyttalerne, bak og tak:

    20201031_192022.jpg

    Også prøvd å lekt meg litt med Dirac som står i NADen:

    Dirac.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Og da kom TVn på plass. Får se om det blir noen forbedringer på sikt i rommet, dama har jo litt hun skulle ha sagt også.

    20201129_233841.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut at jeg måtte kjøpe full-frekvens Dirac for å teste på forsterkeren, blir nok noen korrigeringer til for å få det til å sitte helt som jeg ønsker regner jeg med.
    Ser det er en suction på 35Hz på waterfall, men vet ikke om den har så mye å si egentlig? Får nå lov til å korrigere litt mer liv i musikken ihvertfall og det merkes veldig godt om frekvenskurven er satt for flat på target.

    Dirac_full.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom hjemmekinoen spiller så vanvittig bra på musikk også for tiden, så fant jeg ut at jeg ville gi stereoen et lite løft også. Skal ikke være mulig at Quad Z4 spiller bedre enn Dali Epicon 6! Gjorde ikke det heller i starten, men etter jeg fiklet litt med Dirac i hjemmekinoen så ble det mer morsomt å høre på musikk i hjemmekinoen og bedre lyd ble det sannelig også! Så da ble det et par Dali P-10 subber til stereoen, ga et fint løft i bunn og gir litt ekstra der nede man føler har manglet litt og de passer fint til Epicon også, litt samme finishen og kjappe nok til å henge med. Deler nå på 60Hz, og det er greit nok i første omgang. Så blir det å jakte på en ny amp etter hvert, så man får integrert subbene enda litt bedre senere.

    20210214_161157.jpg

    Litt skakt bilde, vanskelig å ta bilde langt nok unna til å få med alt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Spennende reise (y) Hos meg klødde det for mye i fingra etter eget kinorom så når jeg først handlet meg hus så ble det gått på først, det har vært en lang reise, men jeg er glad jeg gikk på det. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    20210309_173746.jpg


    Ble et par XTZ 12.17 Edge da, "sideveis oppgradering". Førsteinntrykk var dårligere på musikk, mulig bedre på film..? Får se om ting bedrer seg etter litt innspilling og kalibrering etter hvert. Det virker som det ble litt bedre å kjøre ubalansert RCA mtp. Jordsløyfe og brum/støy, da disse ikke har jordet stikkontakt. Men det virker også som de trenger høyere nivå på signal inn for å skru seg på med auto on, og det er ikke direkte positivt.

    Edit: Støyen er der fortsatt, da blir det å mekke en RCA-XLR kabel...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Da mekka jeg meg noen kabler, men fortsatt det samme.. ser ut som subbene er følsomme for signal inn når gain var satt høyere på de, støyen forsvant når jeg satte gain til kl.9 istedet for kl.12. XTZ kunne også ha kostet på seg klikk-funksjon på XLR-kontaktene..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Får frem med målemic i helgen, så man får se hva de har av kapasitet. (Har hund på lån av og til, så må begrense desibel litt). Men greit å få klasse D plateamper på subbene også, får bare la de stå på og kjenne litt temperatur.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Waterfall etter bytte til XTZ sub.
    XTZ_waterfall.jpg


    Det ser ut som XTZ starter litt tidligere, grovt 5dB mer på 16Hz. Det er ikke tunet noe i Dirac enda, mener å huske at på Adam subbene så var det tunet litt høyere på subbene i Dirac ved denne målingen. Så sub kan nok gå endel høyere her fortsatt også på XTZ.
    Grønn er XTZ, rød er Adam Audio. Begge målingene så deles det på 60Hz i amp imot fronter.
    sammenligning_sub.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    20210322_185517.jpg

    Fristelsen ble litt for stor, måtte nesten ha Dirac i stereoen også.. Ikke fått tid til å lytte så mye enda, men regner med det blir litt utover uken. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Litt rolig dag på jobben, så målte litt på stereoen idag før man tester ut Dirac. Ting tar tid her..
    Målingene er vel helt greie, med tanke på at dette er stua med mye gipsvegger og vinduer og det er ikke mye man får gjort her interiørmessig fordi her er det interiørsjefen som bestemmer og jeg har ikke mye jeg skal ha sagt og det er helt greit. En stoff-sofa som tar stort sett halve stuen, stuen er ikke veldig stor da det er en slags TV-krok i L-form.
    M33, Dali Epicon 6, og 2 stk. P-10 subber

    Waterfall:
    M33_waterfall.jpg


    20-20K Hz:
    dali full range.jpg


    20-200Hz
    M33_dali_20Hz.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Ikke gjort mye her i det siste året for å være ærlig, skaffet noe reserve høyttalere som muligens blir stående i garasjen: Piega Classic 5.0. Blir vel å skaffe en PA-amp også koble de til mixer etter hvert.

    Ellers så har jeg laget noen rammer og kledd med høyttaler stoff med feste med magneter imot den hjemmelagde benken til hjemmekinoen, så blir subbene mer skjult og det samme med rommet bak center.

    20220817_235741.jpg

    (jada, har ikke tørket støv der på evigheter...)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tatt en kalibrering, og lyden sitter som et skudd! Utrolig hva en kalibrering kan gjøre altså.. Prøvde å skru den av, og makan til elendig lyd det ble!
    Kjører en bitteliten heving fra 16 til 80Hz i bassen for å få litt mer kropp. Får se om jeg får kontrollert noe i REW etter hvert.
    Ihvertfall deilig å få litt pondus i hjemmekinoen igjen, crossover på 120Hz forøvrig imot sub som er satt. Når jeg drar på så sitter ampen til subbene og chiller med en liten grønn prikk, clipping er vel på 4 og kommer aldri til å skje da høyttalerne konker lenge før det på lydnivået.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Finner ikke igjen HDMI kabelen med overgang til mini display port, så måtte dra frem en gammel haug av en laptop som nekter å ta imot lading så får se om man får nok juice til å få tatt noe måling i morgen evnt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    En stygg dipp på 63Hz på 10dB og en på 200Hz på nesten 20dB, ser greit ut ellers opp til 190Hz. Hele rægla over det i frekvens ser ikke ut heller og det er nok ting relatert direkte til fase og rom.. Drar godt igang på 16Hz og nivået der er like høyt som på 100Hz og høyere, så ille er det jo ikke. Livlig rom og livlig kasse er det jo, kan ikke komme fra det helt men det fungerer jo. Subbene har vel spilt i 2 timer eller noe slikt, så gidder ikke styre så mye mer med ting før de har fått noen timer på baken nå. Målingen ble heller ikke tatt helt i fokus på lytteområdet, men 40cm foran. Målingen var såpass stygg at det får vente med ny måling til ting får satt seg litt mer. :ROFLMAO:

    Men at det er såpass lite kasseresonans er overaskende, det er brukt 1.5cm tykke hobbyplater i byggingen av stereobenken, og 1.5cm tykk trefiner i front for subbene. Det er endel isolasjon i kassen, volumet er vel irundt 150-180 liter et sted. Nederst i kassen så er det mersom en bassport som er tettet med 10cm isolasjon i bunnen som var der fra før.

    Det er bare en mockup til jeg får tid til å bygge noe nytt, planene er i hodet og jeg sliter med å få ting ned på papir da tegneferdigheten min er mye verre enn snekkerferdigheten. Fra hodet direkte til realisering fungerer bedre ofte for min del.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Hahaha, ser det sneik seg inn en dB der ja istedet for Hz! 🤪
    Ikke testet så hardt på dB enda, ifølge simuleringer så burde 115-120dB gå lett ihvertfall når nytt bygg er ferdig. ;)

    Edit: rettet foregående til Hz istedet for dB.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn