Må ha ny streamer, hva skal jeg ha?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Heisann

    Trenger litt bistand.

    Har levd godt å lenge med sonos connect gen 1, men disse er vel ganske utdatert og begynner å trøble ganske så ofte. Har stort sett bare spilt av fra spotify, diverse radioer, og tidvis tidal. Tror vel ikke jeg trenger så mye i tilegg, enn kanskje avspilling av egen rippet samling. Brukergrensesnittet til sonos har vært fantastisk med appstyring fra ipad og iphone. Bør jeg kjøpe en port og fortsatt innbille meg at sonos er bra nok, eller må jeg rett å slett finne noe annet?:)
    Er også fint lite oppdatert på hva som egentlig finnes, og budsjettet er noe stramt. Har sett på bluesound, yamaha wettellerannet50, og også smugtittet litt på eversolo som er i smerteterskelsjiktet budsjettmessig. Det finnes vel sikkert mange andre også.
    Så spør folket så pent om råd her inne:)

    Så enkel og kort specliste
    - må kunne avspille spotify, tidal (det kan vel kanskje alle)
    -avspilling fra god og velfungerende app
    -avspilling fra eget rippet bibliotek
    - bedre lydkvalitet, gjerne betydelig
    -budsjett absolutte maks 10k
    -skal helst være eskenytt


    Håper noen av dere kan hjelpe meg godt på vei til å velge, så jeg slipper vaske all vinylen til jul:eek:

    mvh Calaf
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Wiim Mini har ingen begrensninger digitalt
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Flott. Her dukker det opp produkter godt under budsjett som må sjekkes ut.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    LMS systemet lever fortsatt og har for tiden nesten ukentlige oppdateringer på plugger som omhandler brukerflate og artistinformasjon. Fordelen med dette systemet er at på samme måte som Roon lar brukeren sammenstille lokalt innhold med strømmetjenester under en brukerflate.

    Spesielt Spotify er godt integrert og man kan velge å betjene Spotify fra Material Skin brukerflate eller fra Spotify sin egen app.

    Brukeflate finner man fortsatt apper til LMS, men de fleste bruker i dag Material Skin som da fungerer via LMS sin webtjener. Dette gjør LMS tilgjnegelig på alle enheter som har en nettleser, — inkludert smart-TV'n.

    Om man selv evner installere programvare vil en Raspberry Pi kredittkort-PC til 1.500,- inkl. kabinett/strøm kunne kjøre Squeezelite player bit-perfet og CamillaDSP (EQ (og delefilter med flerkanals DAC)). Sammen med en valgfri DAC med USB til evt. håndtere "bedre lyd".

    Denne løsningen passer nok best til dem som syns det er litt moro å "modde" litt selv. Eller som ønsker løsninger som ikke finnes i hyllevaren. F.eks som allerede nevt digitalt delefilter. Det finnes også ferdige streamere med Squeezelite ferdig installert. Og ryktene vil ha det til at Eversolo har dette på planen.

    1701887342664.png


    1701887608934.png
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Helt tilfeldig at du spiller Bad Company - Here Comes Trouble når du anbefaler en LMS løsning???
    😄 😄 😄
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    :)

    Aner at det kan bli mye å sette seg inn i. Glemte på speclisten. På lik linje med enkel bruk av app, må det være litt plug and play. Dette med eversolo og digitalt delefilter-vil det kunne erstatte minidsp?

    mvh calaf
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Helt tilfeldig at du spiller Bad Company - Here Comes Trouble når du anbefaler en LMS løsning???
    😄 😄 😄
    Ha ha ☺ Vel, låta spilte av helt fint ;) Men seriøst. Siste årene har LMS systemt kjørt dønn stabilt på RPi3 med RPi-OS. Og joda jeg er godt kjent med de tidlige årene hvor man slet med enheter som ramlet av nett m.m. Men det er rennende vann under bro som det heter på engelsk.

    :) Aner at det kan bli mye å sette seg inn i. Glemte på speclisten. På lik linje med enkel bruk av app, må det være litt plug and play. Dette med eversolo og digitalt delefilter-vil det kunne erstatte minidsp?

    mvh calaf
    Eversolo A6 har ikke digitalt delefilter. Det sies at det kommer EQ til den. Jeg tenker de fleste ser på en slik løsning som plug&play og bruksanvisningen er ikke mange sider ;)

    Løsningen jeg siterte kan CamillaDSP (CDSP) sammen med en USB flerkanals DAC kunne erstatte miniDSP. Jeg har kun erfaring med CDSP på Linux, men den skal også kunne kjøre på Windows og Mac. Når CamillaDSP er oppe å kjører er den stort sett plug & play. Brukerflaten er via websocket (nettleser) og den kan switche mellom presets mens man spiller musikk.

    Men det er ikke plugg&play å få CDSP opp å gå. Derfor endte jeg med lage et skript som gjør dette automatisk på før nevte RPi plattform - se lenke i signatur. Jeg tror også man nå finner ferdige RPi µSD images som har alt oppe går.

    1701891469564.png

    Skjermdump fra LMS pluggen Music and Artist Information (MAI) som også lister andre album artisen deltar på i samlingen din. Sammen med lenker til lignende artister.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Til under 10k så er det mye morro der ute.

    Eversolo er jo blitt en populær sak etter mye hype.
    Bluesound Node blir sjeldent galt.
    Wiim i flere varianter.
    Bygg din egen med Raspberry.
    Matrix Audio(har Element-i selv og har ingen planer om å bytte). Her finner du også større og dyrere modeller på brukten.

    Sikkert mange flere å nevne, men en grei liste å gå ut fra.
    For min del spiller appen en vesentlig rolle da jeg vil ha det enkelt i bruk.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Yamaha WXC-50. Streamer alt tenkelig, med analoge og digitale innganger/utganger har den både DA og AD konverterings muligheter. Har slik i 2 av mine anlegg, og har fungert uten problemer.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    WXC-50 er vel discontinued eller på vei til å bli det.

    Etter min mening er dette ingenting å tenke på, Eversolo DMP-A6 uten tvil. Dødsbra DAC/ytelse, enkel å bruke, og både VU-metere og spectrumanalyser i et flott display. :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Gikk fra node til eversolo. Bruker også den innebygde dacen. Meget fornøyd. Enkel i bruk med god lyd imo🎶 å som nevnt er ikke vu metre feil😅👌
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    WXC-50 er bra til «alt» unntatt dype filstrukturer. Derfor bruker jeg fremdeles LMS til det lokale musikkbiblioteket.
    Jeg bruker min WXC-50 som for/kontrollforsterker. Genial boks, framifrå app, super med Spotify, ute av Yamahas sortiment, men kan finnes eskeny her og der.

     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    LMS er uslåelig til prisen og med full funksjonalitet og kvalitet. Hadde det ikke vært for et Roon livstidsmedlemskap som må utnyttes hadde jeg helt klart gått for LMS. Jeg bruker Roon mot et fullt assortement av Squeezebokser pluss en Devialet med et helt OK grensesnitt mot Roon, og unngår der doble, unødige AD/DA- konverteringer (men som jeg ikke kan påstå at jeg hører noen negativ påvirkning av med bruk av Squeezebox Transporter).
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Heisann

    Trenger litt bistand.

    Har levd godt å lenge med sonos connect gen 1, men disse er vel ganske utdatert og begynner å trøble ganske så ofte. Har stort sett bare spilt av fra spotify, diverse radioer, og tidvis tidal. Tror vel ikke jeg trenger så mye i tilegg, enn kanskje avspilling av egen rippet samling. Brukergrensesnittet til sonos har vært fantastisk med appstyring fra ipad og iphone. Bør jeg kjøpe en port og fortsatt innbille meg at sonos er bra nok, eller må jeg rett å slett finne noe annet?:)
    Er også fint lite oppdatert på hva som egentlig finnes, og budsjettet er noe stramt. Har sett på bluesound, yamaha wettellerannet50, og også smugtittet litt på eversolo som er i smerteterskelsjiktet budsjettmessig. Det finnes vel sikkert mange andre også.
    Så spør folket så pent om råd her inne:)

    Så enkel og kort specliste
    - må kunne avspille spotify, tidal (det kan vel kanskje alle)
    -avspilling fra god og velfungerende app
    -avspilling fra eget rippet bibliotek
    - bedre lydkvalitet, gjerne betydelig
    -budsjett absolutte maks 10k
    -skal helst være eskenytt


    Håper noen av dere kan hjelpe meg godt på vei til å velge, så jeg slipper vaske all vinylen til jul:eek:

    mvh Calaf
    Jeg kjører med en hønngammel BlueSound Node (N100 muligens?).
    Den gjør fortsatt jobben, så jeg hadde nok kjøpt en ny fra BlueSound tipper jeg?
    Jeg kjørte Volumio ei stund, var fornøyd med den, men endte til slutt tilbake på BS.
    Nå er det sikkert mange som forventer mer, men det fungerer for meg.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg vil gjerne presisere at en av de egenskapene som gjør at jeg løfter LMS til pallplassering er nettopp at det ikke behøver en app.

    Brukerflaten legges til startskjerm på de fleste telefoner og nettbrett fra nettleser med menyen "Add to Home Screen". Da starter nettleseren med LMS hjemmesiden ikke ulikt hvordan man starter en app. Eneste krav er at nettleser har støtte for HTML5 og kan kjøre Java som de fleste aktuelle enheter normalt har.

    Sidenote: En Player på LMS systemet styres faktisk ikke fra spilleren selv. Men fra den sentrale LMS tjeneren. F.eks. en Logitech Touch spiller som er utstyrt med touchskjerm er egentlig kun en brukerflate som snakker med LMS tjeneren. Som da sender kommandoer tilbake til spilleren i samme Touch enhet. Derfor kan brukerflaten på en hvilken som helst spiller på systemet styre en annen spiller.
    Skjermdump under viser hvodan man fra Windows Player versjonen (Squeezelite-X) velger hvilken spiller brukerflaten skal fungere for.
    1701958049813.png
     
    Sist redigert:

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Takker for alle tips. Hypede VU-metere stikker seg litt ut som favoritt foreløpig, desverre sikkert litt fordi jeg synes boksen er bortimot pen. Men skal styre impulskontrollen litt til:) Prøve skjønne dette med LMS

    mvh Calaf
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Ok. Så tok panikken fort tak. Bestilt Eversolo DMP-A6 og fjernkontroll. Ble svært bekymret av å kanskje ikke være tidsnok ute til å anskaffe noe til juleferien. Så håper den kommer fram til behovet for å lure seg unna alt og alle i romjula melder seg:cool:

    Har 2 andre «anlegg» hvor jeg også må ha bedre løsning med streaming enn pr idag, så skal fortsatt sjekke tipsene videre.

    Takker for innspill

    Mvh Calaf
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, kommer til å bli meget bra, gikk selv fra en av de nevnte streamerne her og over til EverSolo DMP-A6ME - angerer ikke.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    En liten staus herfra

    Da er det etter mye egenskyldte ku..streker, kommel og feil i settinger, endelig blitt lyd fra boksen. Fikk bortimot gnolls og hakeslipp av lyden her nå. Noe hadde jeg forventet, men ikke at det skulle bli en så vanvittig stor lydoppgradering med Eversolo:giggle:. Dette ble bare bra👌

    mvh calaf
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mangler bare en LPS... Det ble en del knepp bedre hos meg.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Må vel sikkert bare koste på en sånn også, bare for å dempe nyvunnede nevroser. Er iallefall rimelig svart bakgrunn her nå, men man vet jo aldri😀

    Takker for alle svar i denne tråden, men likegreit jeg hopper inn i vennetråden og fortsette der😊

    mvh calaf
     

    Kjell-Ove 808

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Sted
    Trøndelag
    WXC-50 er vel discontinued eller på vei til å bli det.

    Etter min mening er dette ingenting å tenke på, Eversolo DMP-A6 uten tvil. Dødsbra DAC/ytelse, enkel å bruke, og både VU-metere og spectrumanalyser i et flott display. :)
    Hiver meg med på tråden her da jeg selv er på utkikk etter en streamer. Har ikke Eversolo DMP6 og forøvrig DMP8 en integrert forforsterker?
    Finnes det en ren streamer uten forforsterker av samme kvalitet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hiver meg med på tråden her da jeg selv er på utkikk etter en streamer. Har ikke Eversolo DMP6 og forøvrig DMP8 en integrert forforsterker?
    Finnes det en ren streamer uten forforsterker av samme kvalitet?
    Du kan bruke den som ren streamer, den har digital ut.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    358
    Antall liker
    84
    Jeg fant ikke ut om den har tapsfri volumregulering på digital ut, det eneste jeg fant var dette i manualen:
    1702910988197.png


    Ellers var det bare at man må vri rattet til høyre eller venstre for å regulere lyden...

    1702911197210.png
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    DMP-A6 har vel ingen volumregulering?
    DMP-A6 har mulighet for digital forforsterker/volumregulering --> kan skrus av i menyen
    DMP-A8 har volumregulering analogt (releèr med faste motstandere), men kan settes på fullt nivå hvis en bruker egen dedikert forforsterker
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn