Bil, båt og motorsykkel Må ha "ny" bil.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
J T skrev:
Synes det er smart å kjøpe en noe brukt bil. Ett år gammel er jo genialt, får mye mer for pengene.. og har fremdeles garantier etc. Det er logisk, slik er det med hifiutstyr også me5ner jeg.

Den Golfen er jo kjempefin! Litt mer bil enn polon..

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt, Citroen C4 - da får du mye for pengene skal jeg love deg. Citroen sliter med et dårlig rykte som henger igjen fra veldig gammelt av, et merke som ikke alle har, litt sært.., men kvaliteten i dag er helt på høyde med andre merker. De har hentet ut mye erfaring fra rally også, som er brukt i bilproduksjonen.

Kjøpte C5 fra 2006 brukt, visste du at den har 12 års rustgaranti? Galvanisert karosseri - motoren er en euro-.motor som er kåret til en av verdens "beste" motorer og brukes også av Volvo. Jeg kjøper Citroen med hydraulisk fjøring grunnet komforten da.. ikke hatt noe tull med den - like lite som andre biler jeg har hatt: Ford Mondeo f.eks.
Fjøringen er ikke like "driftssikker" riktignok.., men C4 har uansett mekanisk fjæring

JT
C4 virker litt står, måtte vært en C3/DS3 da.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Minutten skrev:
Har og kikket litt på Audi A1, men det blir for dyrt. Denne sprenger budsjettet med rundt 30'. Noen som har prøvd A1?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34037316
Ja, testa en for noen uker siden, med 122 hk og manuell kasse.
1.4-literen er en fin motor. Stillegående og sterk nok. Veldig lite turboforsinkelse.
Fatter ikke hvor folk kjøper A1 med diesel når man kan få en så fin bensinmotor.

Men ellers er bilen ganske kjedelig. Dette er tross alt en VW Polo med et litt annet skall og interiør.
Prøver man å ha det litt moro i svinger, er ikke understellet med på leken. Masse understyring og veldig lite feeling med underlaget.

Og A1 har den mest idiotiske plasseringen av clutchen jeg har sett i en moderne bil. Altfor langt til høyre. Helt merkelig.
Men du skal vel uansett ha automat.

Uforholdsmessig dyr er A1 også. Du betaler mye ekstra for å få de 4 ringene i fronten, uten at det betyr noe for kvaliteten.
Jeg hadde heller vurdert en Polo 1.2 TFSI eller en Skoda Fabia (også samme bil).

Hva med en BMW 1-serie?
F.eks. en sånn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30320572

Behagelige cruisere og funker sikkert bra i kø.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Ting tar litt tid :). Kjøpte meg en sykkel som midlertidig transport, men har nå begynt å se på bil igjen. Vurderer nå om jeg heller skal gå for en 2-3 år gammel bil og gå litt opp i klasse som f.eks BMW 1 serien som JensL foreslår eller bedre utstyrt Golf/Focus/Civic el. (med klasse mener jeg kvalitet ikke størrelse)

PS!
Er som sagt ikke så veldig interessert i bil, men har lest litt på nettet de siste dagene og det er interessant at det er så mange som omtaler biler fra VAG som "søppel" mens de fleste tester og salgstatistikker sier det motsatte. Noen forklaring på dette? (må innrømme jeg har blitt litt skeptisk til Golf nå)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.098
Antall liker
9.398
Ta en liten titt på Volvos minsting også. God plass til 2, grei plass til 4, ikke plass til 5. Komfortabel og velutstyrt.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Har sett litt på c30, men den er litt for dyr. (Fant en til 230' med da er det 2007 modell)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.098
Antall liker
9.398
230`for en -07 modell C30 er altfor dyrt. 140-175 er realistisk såfremt det ikke dreier seg om en toppmodell. Jeg ga 210` for en -09 i fjor. Det er den mellomste utstyrsvarianten.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Med automat? Er ikke aktuelt uten.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.098
Antall liker
9.398
Automat? Da stiller saken seg annerledes. 2 stk. på Finn.....................
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
ja, den til 230' og den andre til 335' (2011)
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.599
Antall liker
6.827
Hva med en bil som det er noe ekstra ved? En bil som skiller seg ut, som er driftsikker, utrolig morsom å kjøre og som forener det nostalgiske med det moderne på en forbilledlig måte. En bil som rett og slett er så sjarmerende at man blir glad i den.
Hvis dette lyder interessant, så bør du vurdere en Mini.

Har tidligere stort sett betraktet bil som et transportmiddel, men skal hilse og si det har forandret seg etter at jeg fikk en Mini. Selv 6 måneder etter kjøpet gleder jeg meg fremdeles over både å se på og å kjøre den. Som relativt nyfrelst, kan jeg derfor ikke annet enn å anbefale deg Mini på det varmeste :)


Bilen på vedlagte link er kanskje litt over budsjett men dette var den eneste med automat jeg fant i Rogaland. NB! Det finnes forøvrig ulike Mini-modeller dersom du ikke var klar over det. Selv liker jeg nok best Mini One og Mini Cooper som er noe mindre enn Mini Clubman.

Mini Clubman 1.6 D 2008, 19*700 km, kr 224*584,- -


Aaaahhhhhhhhhhhhhhh

​Mini Cooper
mini-cooper-d-1280-02_opt.jpg
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Liker det jeg ser, men har blitt skremt vekk av at den skal være sporty men "lite komfortabel " å kjøre. Bør kanskje revurdere?
 
Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.464
Antall liker
984
Hva med en bil som det er noe ekstra ved? En bil som skiller seg ut, som er driftsikker, utrolig morsom å kjøre og som forener det nostalgiske med det moderne på en forbilledlig måte. En bil som rett og slett er så sjarmerende at man blir glad i den.
Hvis dette lyder interessant, så bør du vurdere en Mini.
Åh, helt frem til du sa "Mini" trodde jeg du snakket om Fiat Panda 100HP ;)



evo.co.uk skrev:
In case you hadn’t noticed, we love the Panda 100HP. It’s the most accomplished and exciting small car we’ve driven in ages, encapsulating everything evo stands for in one extremely capable package. It is of course possible to buy a host of iconic used cars for £10K, as we’ll be discovering over the page, but none can boast group 5 insurance, three years’ warranty and minimal running costs, and I doubt many will be much more fun to drive. There’s no doubt in our minds, Fiat has a new hero on its hands.
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.599
Antall liker
6.827
Liker det jeg ser, men har blitt skremt vekk av at den skal være sporty men "lite komfortabel " å kjøre. Bør kanskje revurdere?
Den er kanskje litt "stivere" enn mange andre biler, noe som nettopp er med på å gjøre den så morsom å kjøre. Selv de minste modellene sparker bra i fra og ligger som støpt i svingene. Er selv en meget pyntelig og forsiktig sjåfør, men må bare innrømme at med en Mini er det faktisk kjekt å dra til litt ut av rundkjøringer og andre steder hvor det er trygt og man har oversikt.
Kan ellers si det aldri har slått meg at bilen er ukomfortabel, men det er vel snakk om smak og behag. Hvorfor ikke stikke innom Bavaria på Forus og ta en liten prøvetur? Det koster jo uansett ingenting. Kanskje du også blir frelst, eller kanskje ikke... :)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Er som sagt ikke så veldig interessert i bil, men har lest litt på nettet de siste dagene og det er interessant at det er så mange som omtaler biler fra VAG som "søppel" mens de fleste tester og salgstatistikker sier det motsatte. Noen forklaring på dette? (må innrømme jeg har blitt litt skeptisk til Golf nå)
Om du ønsker litt mer objektiv informasjon bør du sjekke ut uavhengige kvalitetsundersøkelser. Det finnes plenty av dette på nett.
En del pepper skyldes en formidabel suksess, og det faktum at det er fryktelig mange biler på veien. Ville tatt slike ytringer på nett med knusende ro. Prøv bilen og gjør deg opp din egen mening er mitt råd til deg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
2010/2011 Hyundai I20 1.4 Aut. 100hk og koster ca 135 - 155 lapper.

5 års garanti...

Ville jeg snust på...

mvh
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Utifra ønskene dine om lite vedlikehold vil jeg jo si en Toyota er et godt valg. Ikke "spennende" og "utfordrende", men den starter alltid, vil sannsynligvis nesten aldri ha feil og er rimelig å ha på service og annet.

En slik f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36329917

Passelig dieselmotor som er rimelig i drift, automat, 36 mnd garanti fra forhandler osv... Kanskje den bør prutes ned litt, men et eksempel om ikke annet. Rød er kanskje ikke det beste, men ligger mange i samme leiet på finn.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ok Minutten.
Du vil ha bilene helst i nærleik av heimen ja. I området ditt fant jeg ikke så mange tilbud nei, de fleste var i nærheten av Oslo..
Selv så sverger jeg til Merce jeg altså. De kommer veldig ofte med motorvarmer og sånn.
Finne maaaaase mercer med automat...

Kunne du tenkt deg en Merce A klasse?

Blir mer brukt enn ny. Men det er bra biler det.

Jeg har E klasse diesel selv (litt stor til by... granted...jeg bor på landet), Men a-klasse, er og Merce!!!, Jeg har kjørt mye annet, men det er ikke merce.. til syvende og sist. Man blir hekta, a word of warning..
Sånn går nå dagan her æ bor...

mvh
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Synes mange av disse nye bilene har et interiør som ser veldig billig ut, og merker jeg heller ønsker meg noe som er +100' over budsjett.
Et alternativ er å kjøpe en eldre "jappse" til bruk i de verste vinterdager og forsette å sykle. I fjor var det vel nesten ikke noe snø her, mens det i de 2 forrige årene var særdeles mye så bruken vil nok variere. Skal fortsatt ha automat men litt usikker på årsmodell/km om jeg ser for meg en driftsikker bil i f.eks 3 år.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Ok Minutten.
Du vil ha bilene helst i nærleik av heimen ja. I området ditt fant jeg ikke så mange tilbud nei, de fleste var i nærheten av Oslo..
Selv så sverger jeg til Merce jeg altså. De kommer veldig ofte med motorvarmer og sånn.
Finne maaaaase mercer med automat...

Kunne du tenkt deg en Merce A klasse?

Blir mer brukt enn ny. Men det er bra biler det.

Jeg har E klasse diesel selv (litt stor til by... granted...jeg bor på landet), Men a-klasse, er og Merce!!!, Jeg har kjørt mye annet, men det er ikke merce.. til syvende og sist. Man blir hekta, a word of warning..
Sånn går nå dagan her æ bor...

mvh
Har lagt merke til at det er mye brukt MB til relativt lave priser til salgs, er kanskje en grunn til det? Regner med at deler og verkstedpriser ikke er gratis om det blir noe problemer med disse.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Som de fleste biler, må man velge seg rett verksted med tanke på service og fiks.
Det er egentlig viktigere enn hva slags bil man velger seg.
Det MÅ man gjøre!!!
Sjekke ut merkes forum og snuse litt rundt hva for ett verksted man skal ha service på.

Du har rett, det er tonnevis av billige mercer i norge nå. Det er det...

Kjøper man nyere bil, skal man jo kunne glemme verkstedregningene, men, det tror jeg er feil. Om du er uheldig med verkstedet, og de som gjør service er ...idioter, så funker ikke den teorien heller.

Velg kvalitet. Det lønner seg alltid.


mvh
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Som de fleste biler, må man velge seg rett verksted med tanke på service og fiks.
Det er egentlig viktigere enn hva slags bil man velger seg.

Det MÅ man gjøre!!!

Sjekke ut merkes forum og snuse litt rundt hva for ett verksted man skal ha service på.

Du har rett, det er tonnevis av billige mercer i norge nå. Det er det...

mvh
Opphavet har en Mercedes som begynte å hoppe og skvette noe forferdelig. Leverte den inn på det lokale merkeverkstedet som kikket over og konkluderte med at de relativt nye vinterdekkene var litt for mye slitt og det gjorde at bilen bykset ukontrollert tidvis. Skal man le eller gråte?

Mercedes er nok av de dyrere merkene å fikse og holde uansett hvilket verksted man bruker, men flotte biler er det.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg tør nesten ikke spørre om hvilket verksted du brukte...?

(Jeg bruker IKKE merkesverksted selv... )
De gir ofte billigere biler til de unge gutta så de kan øve seg... (dette er nesten gjennomgående... uansett merke)

Merce er ikke billig,det er sant. Dog....
Men Audi er dyrest!

mvh
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Utifra ønskene dine om lite vedlikehold vil jeg jo si en Toyota er et godt valg. Ikke "spennende" og "utfordrende", men den starter alltid, vil sannsynligvis nesten aldri ha feil og er rimelig å ha på service og annet.

En slik f.eks. Toyota Auris D4-D Sol 5D Aut 2009, 30 138 km, kr 179 584,-

Passelig dieselmotor som er rimelig i drift, automat, 36 mnd garanti fra forhandler osv... Kanskje den bør prutes ned litt, men et eksempel om ikke annet. Rød er kanskje ikke det beste, men ligger mange i samme leiet på finn.
Du har nok rett det men jeg synes at de fleste av disse nye småbitene har interiør som virker særdeles billig og lite innbyrdes. Hadde feks Toyota Yaris/Auris hatt interiøret til IQ så hadde det passet meg bedre, men da hadde vel prisen og vært endel høyere. Carscoop: Paris Preshow: 2011 Toyota iQ and Aygo get upgraded interiors Vurdere seriøst å heller kjøpe en litt eldre bil.
 
C

Cyber

Gjest
Utifra ønskene dine om lite vedlikehold vil jeg jo si en Toyota er et godt valg. Ikke "spennende" og "utfordrende", men den starter alltid, vil sannsynligvis nesten aldri ha feil og er rimelig å ha på service og annet.

En slik f.eks. Toyota Auris D4-D Sol 5D Aut 2009, 30*138 km, kr 179*584,-

Passelig dieselmotor som er rimelig i drift, automat, 36 mnd garanti fra forhandler osv... Kanskje den bør prutes ned litt, men et eksempel om ikke annet. Rød er kanskje ikke det beste, men ligger mange i samme leiet på finn.
Du har nok rett det men jeg synes at de fleste av disse nye småbitene har interiør som virker særdeles billig og lite innbyrdes. Hadde feks Toyota Yaris/Auris hatt interiøret til IQ så hadde det passet meg bedre, men da hadde vel prisen og vært endel høyere. Carscoop: Paris Preshow: 2011 Toyota iQ and Aygo get upgraded interiors Vurdere seriøst å heller kjøpe en litt eldre bil.
Ikke dumt det heller, men da ville jeg IHVERTFALL gått for en Toyota. Flere i bekjentkretsen har spurt meg om tips til bruktbil og mange har valgt Toyota, alle fornøyde. Noen har valgt VW og franske fristelser og fikser og reparerer for harde livet. Hadde senest besøk av en venninne i dag som gikk i VW-fella og har bare fikset siden kunne hun fortelle.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Enig, alle jeg kjenner som har franske biler bruker gryn, unødvendig..

Første og eneste Franke bil jeg "brukte" var en Renault 20. Den gikk som ei klokke. Men det gjør ikke franske biler nå om dagen..

mvh
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Civic var vel en ganske så liten bil tidligere men den nye er jo ganske mye større. Har hatt Honda Accord tidligere og likte den ,så jeg har har sett litt på Civic.
Stemmer det at sikten bakover er tilnærmet null?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når det gjelder sikt bakover mener jeg at biler ikke burde hatt speil montert i frontruten, ser altfor mange som ikke klarer å bruke sidespeilene.
 
C

Cyber

Gjest
Når det gjelder sikt bakover mener jeg at biler ikke burde hatt speil montert i frontruten, ser altfor mange som ikke klarer å bruke sidespeilene.
Ja, det virker som mange tror det er "hovedspeilet" når det i virkeligheten er sidespeilene som er viktigst.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Civic var vel en ganske så liten bil tidligere men den nye er jo ganske mye større. Har hatt Honda Accord tidligere og likte den ,så jeg har har sett litt på Civic.
Stemmer det at sikten bakover er tilnærmet null?

ikke noe problemer med sikten.
man ser godt nok.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Lurte siden jeg så denne kommentaren på den: Sikten bakover er forresten ganske elendig, skrammer og småbulker i bakfangeren er slett ikke uvanlig.
Honda Civic (2006 - 2009) Bruktbil - broom.no

tull + tøys.
kikk deg rundt, det er ikke noe flere skrammer og bulker på civic enn på andre biler.
de som syter på sikten i en civic bør strengt tatt la være å kjøre bil, både for sin egen og andres del.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Toyota Camry - stor bil, med relativt stort prisfall da bestselgermerkene VW og Toyota taper når de beveger seg opp i prisklassene til premimumsegmentet. Sikkert mye bil for pengene.
 
C

Cyber

Gjest
Toyota Camry - stor bil, med relativt stort prisfall da bestselgermerkene VW og Toyota taper når de beveger seg opp i prisklassene til premimumsegmentet. Sikkert mye bil for pengene.
Flotte biler, men Camry etter ca 95 er mer fokusert mot det amerikanske markedet dog, men svært komfortable og god plass.
 
T

tce-teams

Gjest
Da kjøpte vi oss ein peugeot 206 2008 modell , greit nok for vårt bruk.

peugeot 206 1.jpg peugeot 206.jpg bilder lånt fra nettet.
 
Topp Bunn