- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.731
Standard på Skandinavia-specs Volvo.Vidar P skrev:..........Med på kjøpet (vet kun om BMW, må ta forbehold for andre merker) får du større batteri- og dynamokapasitet.
|
Standard på Skandinavia-specs Volvo.Vidar P skrev:..........Med på kjøpet (vet kun om BMW, må ta forbehold for andre merker) får du større batteri- og dynamokapasitet.
Nesten ny er lurt. Forrige eier av min C30 tapte 1/3 av nypris på 1,5 år.eldo472 skrev:Som Vidar P anfører om ny bil kontra gammel, så kan det være like billig i lengden. Ellers kan man kjøpe en som er nesten ny.
Har sett litt på diverse merker og modeller men finner bare Opel Corsa som har drivstoffdrevet motorvarmer som mulig ekstra utstryr. Ford har også dette på Focus men den starter på på over 275' så den er utenfor budsjettet på max 250'. Finnes det flere småbiler som har dette?Vidar P skrev:Veldig komfortabelt utstyr. Du har gjennomvarm, is-/duggfri bil og oppvarmet motor med ditto fordeler før avmarsj hver eneste dag, både til og fra jobb. Det er stoooor forskjell på å sette seg inn i en Webasto-bil og en uten hver dag! En absolutt no-brainer i vinter-Norge imo. Øker trivsel og sikkerhet i det daglige, og gjør barkementet inn i bilen til en fryd istedet for et hat på vinteren.Minutten skrev:Googlet litt og fant alternativer son du nevner. Tror prisene var 6' (Ford) og 13' (Opel), kan vel være fornuftig da bilen må stå ute om vinteren og man kun kjører korte turer?
Med på kjøpet (vet kun om BMW, må ta forbehold for andre merker) får du større batteri- og dynamokapasitet.
Mener Toyota har det til 1.4 diesel. Det er iallfall standard i min 9 år gamle Yaris men det har kun en tilleggsvarmefunksjon så motoren må gå før varmeren kan startes men den blir fort varm.Minutten skrev:Har sett litt på diverse merker og modeller men finner bare Opel Corsa som har drivstoffdrevet motorvarmer som mulig ekstra utstryr. Ford har også dette på Focus men den starter på på over 275' så den er utenfor budsjettet på max 250'. Finnes det flere småbiler som har dette?Vidar P skrev:Veldig komfortabelt utstyr. Du har gjennomvarm, is-/duggfri bil og oppvarmet motor med ditto fordeler før avmarsj hver eneste dag, både til og fra jobb. Det er stoooor forskjell på å sette seg inn i en Webasto-bil og en uten hver dag! En absolutt no-brainer i vinter-Norge imo. Øker trivsel og sikkerhet i det daglige, og gjør barkementet inn i bilen til en fryd istedet for et hat på vinteren.Minutten skrev:Googlet litt og fant alternativer son du nevner. Tror prisene var 6' (Ford) og 13' (Opel), kan vel være fornuftig da bilen må stå ute om vinteren og man kun kjører korte turer?
Med på kjøpet (vet kun om BMW, må ta forbehold for andre merker) får du større batteri- og dynamokapasitet.
Har sett litt på den. Er drivstoffdrevet motorvarmer standard? (finner det ikke som ekstrautsyr)rumath skrev:http://www.toyota.no/cars/new_cars/yaris/kampanje.aspx
Sjekk standardutstyret til denne Yarisen. Imponerende synes nå jeg. Legg til automatkasse, og du er på rundt 200 k.
Da har du bil med navi, ryggekamera, blutooth osv, samt lavt forbruk.
Lykke til!
Hilsen nybakt eier av nye Prius.![]()
Dette heter el-forvarmer og er generelt vel utbredt blandt nyere biler produsert for kaldere klima. Webasto/eberspacher er som regel tilleg på biler men kan ettermonteres.Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Jeg finner bare Opel Corsa innforbi mitt busjett som kan tilbyd dette som ekstra. Men jeg har jo ikke sjekket alle merker.Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Det heter ikke nødvendigvis el-forvarmer. De finnes også i varianter som er drevet av diesel og kalles for kjørevarmer.Haugenial skrev:Dette heter el-forvarmer og er generelt vel utbredt blandt nyere biler produsert for kaldere klima. Webasto/eberspacher er som regel tilleg på biler men kan ettermonteres.Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Dette er da ekstrautstyr... El-forvarmer er mer eller mindre standard.Anonym skrev:Det heter ikke nødvendigvis el-forvarmer. De finnes også i varianter som er drevet av diesel og kalles for kjørevarmer.Haugenial skrev:Dette heter el-forvarmer og er generelt vel utbredt blandt nyere biler produsert for kaldere klima. Webasto/eberspacher er som regel tilleg på biler men kan ettermonteres.Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Min gamle Yaris har som sagt dieseldreven forvarmer, en sak på 5kW som sørger for at jeg ikke fryser vinterstid.
Nei, på min enkle Toyota er det standardutstyr.Haugenial skrev:Dette er da ekstrautstyr... El-forvarmer er mer eller mindre standard.Anonym skrev:Det heter ikke nødvendigvis el-forvarmer. De finnes også i varianter som er drevet av diesel og kalles for kjørevarmer.Haugenial skrev:Dette heter el-forvarmer og er generelt vel utbredt blandt nyere biler produsert for kaldere klima. Webasto/eberspacher er som regel tilleg på biler men kan ettermonteres.Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Min gamle Yaris har som sagt dieseldreven forvarmer, en sak på 5kW som sørger for at jeg ikke fryser vinterstid.
Tror jeg ville labbet på noen lapper til og gått for 5-dørs utgave i såfall. Utrolig mye mer praktisk.rumath skrev:http://www.toyota.no/cars/new_cars/yaris/kampanje.aspx
Sjekk standardutstyret til denne Yarisen. Imponerende synes nå jeg. Legg til automatkasse, og du er på rundt 200 k.
Da har du bil med navi, ryggekamera, blutooth osv, samt lavt forbruk.
Lykke til!
Hilsen nybakt eier av nye Prius.![]()
Webasto virker å være det jeg er på jakt etter http://varhaugs.no/webasto/Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
På enkelte Toyota modeller bruker Eberspacher som forvarmer som standard tillegsutstyr i Norge, men er egentlig som sagt et tilleg. Dette er på Dieselmodellene. Disse blir ettermontert når de kommer inn i Norge. Webasto/Eber koster fra 10k som kun forvarmere, til rundt 20-25k med fjernkontroll og tidsur avhengig av bilmodell/ motor.Minutten skrev:Webasto virker å være det jeg er på jakt etter http://varhaugs.no/webasto/Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Kan dette ettermonteres i alle biler? Noen priside med montering?
Slik har jeg fått dette forklart fra en bransjemann; Stort sett alle dieselbiler kan få webasto eller Eberspaecher ettermontert. Men, for å beholde garantien må det være godkjente kit til den aktuelle bilen, montert hos godkjente verksteder. Pris fra ca 20000 og opp ferdig montert for full pakke med timer/fjernkontroll.Minutten skrev:Webasto virker å være det jeg er på jakt etter http://varhaugs.no/webasto/Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Helt riktig. De fleste markedført her i Norge, men ikke alle. Må vere godkjent.mutz skrev:Slik har jeg fått dette forklart fra en bransjemann; Stort sett alle dieselbiler kan få webasto eller Eberspaecher ettermontert. Men, for å beholde garantien må det være godkjente kit til den aktuelle bilen, montert hos godkjente verksteder. Pris fra ca 20000 og opp ferdig montert for full pakke med timer/fjernkontroll.Minutten skrev:Webasto virker å være det jeg er på jakt etter http://varhaugs.no/webasto/Vidar P skrev:Tilleggsvarmer kan gjerne være standard på enkelte nordiske modeller, men kun til bruk under kjøring gjerne. Webasto og denslags i den forstand, altså en motor-/kupevarmer som kan styres ved timer eller fjernkontroll er heller sjeldent standard.
Som sagt Subaru Trezia. Du mister fjernkontrollen og forvarmingen (når motoren ikke går) men bilen blir varm ila 5 minutt. Det er en knapp du trykker på når du starter bilen og varm blir den umiddelbart. Ellers må du se på Volvo sine modeller som ofte har tidsur o.l innbygget men er da gjerne over ditt budsjett.Minutten skrev:Så det koster såpass mye som 20-25K, da må jeg velge en litt rimeliger m blir den.bil modell for jeg har vel bestem meg for at jeg vil ha dette. Noen som vet om modeller som har godkjente "kit"?
Har du mye småkjøring og kø ol. så skal du nok ha bensin pga partikkelfilter tetter seg ved diesel (kan gjøre). Isfrie vinduer og varm bil samt nyoppladet batteri får du med Defa warmup. Dette koster ca 9000,- men betinger ledning i veggen.Minutten skrev:Mye av poenget er jo et bilen er varm og vinduene isfrie når du setter deg inn bilen om vinteren, og så har jeg blitt anbefalt å ikke kjøpre disel til mitt bruk.
Enkelte Honda har cvt kasse. Dette er en trinnløs girkasse.Minutten skrev:De var litt klaging på den girløsning til Honda Jazz i testen jeg linket til tidligere. Vil egenlig ha en vanlig automat.
Vil anbefale Direct Shift Gear (DSG) Lavere forbruk en manuell kasse og girer lynkjapt (600ms)Minutten skrev:De var litt klaging på den girløsning til Honda Jazz i testen jeg linket til tidligere. Vil egenlig ha en vanlig automat.
Hvor lenge planlegger du å ha bilen?Minutten skrev:Golf med TSI 122hk koster jo 300' så det er ikke aktuelt. Kan kanskje strekke meg til en Polo med DSG (231') om det er muliheter for Webasto,Eberspaecher el. Men radio pakke er jeg litt over budsjett.
Ja den er litt over budsjett jaMinutten skrev:Golf med TSI 122hk koster jo 300' så det er ikke aktuelt. Kan kanskje strekke meg til en Polo med DSG (231') om det er muliheter for Webasto,Eberspaecher el. Men radio pakke er jeg litt over budsjett.
Godt spørsmål. Har kjørt de andre bilene jeg har hatt til det ikke lønnet seg å reperere dem.mutz skrev:Hvor lenge planlegger du å ha bilen?Minutten skrev:Golf med TSI 122hk koster jo 300' så det er ikke aktuelt. Kan kanskje strekke meg til en Polo med DSG (231') om det er muliheter for Webasto,Eberspaecher el. Men radio pakke er jeg litt over budsjett.
Annenhåndsverdien er en like vesentlig faktor som kjøpsprisen. Mange glemmer dette.
Blir nok for dyrt uansett med Golf 251/283' så om det blir vw så er det Polo som er alternativet.digiman skrev:Ja den er litt over budsjett jaMinutten skrev:Golf med TSI 122hk koster jo 300' så det er ikke aktuelt. Kan kanskje strekke meg til en Polo med DSG (231') om det er muliheter for Webasto,Eberspaecher el. Men radio pakke er jeg litt over budsjett.Finnes vel også i mindre effekt utgaver. 122hk føles nesten litt små sprek ut i Golf kombi pga veldig bra bunndrag i motoren 80% dreiemoment fra tomgang og full moment fra 1500 omr. 90 og 105hk TSI får mye skryt også.
Når det gjelder anlegg gikk vi for RCD510 med 8 ht i fjor høst i Passaten. Fungerer fint, men angrer litt at jeg ikke spanderte på Dynaudio pakken. Vi har en 32gig SD kort med alt av musikk som går i fronten av spilleren. Enkelt å navigere frem når du har orden på filstrukturen, som er veldig enkel å organisere fra en PC/ Mac.
Det er samme girkasse som brukes i Skoda Fabia?digiman skrev:Vil anbefale Direct Shift Gear (DSG) Lavere forbruk en manuell kasse og girer lynkjapt (600ms)
Siste generasjons 7 trinns er fantastiske gode imo. De mekaniske problemene med de eldre «våte» kassene er såvidt jeg vet løst med de nye tøre kassene.
Oi...! Kjøper du ny bil så blir det m.a.o. lenge til neste gang.Minutten skrev:Godt spørsmål. Har kjørt de andre bilene jeg har hatt til det ikke lønnet seg å reperere dem.mutz skrev:Hvor lenge planlegger du å ha bilen?Minutten skrev:Golf med TSI 122hk koster jo 300' så det er ikke aktuelt. Kan kanskje strekke meg til en Polo med DSG (231') om det er muliheter for Webasto,Eberspaecher el. Men radio pakke er jeg litt over budsjett.
Annenhåndsverdien er en like vesentlig faktor som kjøpsprisen. Mange glemmer dette.
Er det noe poeng med tanke på at det er 5 års garanti på nybiler nå? NAF regnet frem til at ofte er du like godt tjent med å kjøpe en nybil med så gode garanti vilkår som er i dag. Vi kjøpte nybil i fjor høst. Den skal jeg i hvert fall få gleden av 5 års bekymringsfri bilhold. Mulig jeg selger den noen mnd før garanti løper om det er noe særlig å tjene på det?cybervision_ skrev:Det er jo det du må gjøre, enten kjøre til det stopper eller bytte i løpet av en 2-3 år igjen.
Du har ikke noe spesifikke krav til plass da? Ofte er det lurere å finne en bil som er 2-3 år og har falt mye i pris og enten spare endel, eller få en større bil. Jeg synes det er deilig å ha to stasjonsvogner med god plass til bagasje.
Tror kun RS utgaven av Fabia har DSG. En outsider er Skoda Roomster. En kollega av meg har den og det faktisk en ganske smart bil. Kompakt med smart løsninger og overraskende romslig innvendig. Den får du med 105hk TSI og DSG fra ca 225k pluss det du evt vil ha av leketøy, men husk Climatronic til Kr:2800. Mere behagelig en halvautomatisk klima.Minutten skrev:Det er samme girkasse som brukes i Skoda Fabia?digiman skrev:Vil anbefale Direct Shift Gear (DSG) Lavere forbruk en manuell kasse og girer lynkjapt (600ms)
Siste generasjons 7 trinns er fantastiske gode imo. De mekaniske problemene med de eldre «våte» kassene er såvidt jeg vet løst med de nye tøre kassene.
Ser den rent økonomisk.Pink_Panther skrev:Når det er snakk om økonomi så er dette dette noe av det smarteste man kan kjøre. Ca. 10000 ferdig registrert, trenger kun ansvarsforsikring og kan kastes etter 2 år (neste PKK) eller ved havari.