Bil, båt og motorsykkel Må ha "ny" bil.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Virker som mange her har interesse for bil, noe jeg ikke har, så jeg prøver å få noen råd ang bil.
Etter å har prøvd å reise kollektivt et halvt år har jeg kommet til at jeg bare må gi opp og kjøpe meg en bil. Et alternativ er en "pizza-bil" med grønne skilter til rundt 50-80 000 eller en nyere mindre bil ikke større en Golf til rundt 200 000 (kan vurdere litt mer, om argumentene er gode) Kjører stort sett til jobb på motorvei (kø) og i byen så jeg skal ha automat. Det aller viktigste er at bilen er driftsikker og krever lite vedlikehold.Bilen vil stå ute hele året da jeg ikke har garasje eller carport. Har sett litt på Golf som jeg synes virker bra men litt dyre? De fleste er og sorte og jeg er ikke kjent for å vaske bilen for ofte...
Om bilen har er OK+ stereoanlegg er ikke det noe minus, de flest har vel dette integrert nå?

-Minutten
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Har sett litt på Toyota/Mazda ikke direkte pene, men er vel kjent for å være driftsikre. Noen som kjenner til Opel Combo? Noen grunn til at disse er relativt billige? Har aldri kjørt en kassebil så jeg vet ikke om den er "bra nok" som vanlig bil, er jo praktisk med litt plass av og til.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kassebiler kan ikkje sammenliknes med vanlige biler, heller ikkje dei som er levert på samme plattform. Komfort, lydisolering og utstyr er ein heilt anna enn vanlige personbiler. Men det veit du kanskje?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Har googlet litt i dag og sett at KIA har fått bra tester. Sikker fordommer men Koreansk bil høres litt risikabelt ut?
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Minutten skrev:
Har googlet litt i dag og sett at KIA har fått bra tester. Sikker fordommer men Koreansk bil høres litt risikabelt ut?
Koreansk er helt greit. Rimelig, god garanti og temmelig på linje med japansk og europeisk i kvalitet. Du kan få en liten nybil til 200' med full garanti. Men du får mer bil for pengene om den er 1-2 år, mye verditap borte da. Legg inn søkekriterier på Finn. Hva med Golf, Focus, Astra etc. Lykke til!
 
C

Cyber

Gjest
Ford Focus med diesel? Toyota, Mazda o.l. er jo alltid sikre kort. Golf hadde jeg aldri kjøpt, men mange andre synes jo det er kjekt.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Er det lurt med diesel da jeg stort sett kjører korte turer, typisk 12-13 km hver vei til jobb? Leste nettopp noen som mente det ikke var det.
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Jeg ville kjørt opp til minibuss. Og kjøpt en minibuss til pendling.. ;D
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
er kjempefan av kassebiler, men til ditt bruk ville jeg nok valgt en eller annen liten bensinbil med lavt forbruk for køkjøring.

yaris hybrid kanskje?
den koster vel rundt 200 000,- hvis jeg ikke husker helt feil.
toyota hybridene er jo sjokkerende drifttssikkre, og holder seg godt i pris.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
913
Antall liker
286
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ligg unna diesel til slikt bruk. Partikkelfilter blir ødelagt hvis det ikke får minst 1 time i strekk med jevne mellomrom, dyrt å skifte...

Pizzabil har lite comfort, dårlige kjøreegenskaper og mye støy.

Gå for de forslagene du har fått; liten, billig asiatisk bensindrevet bil!
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Pizzabil er et alternativ for å spare penger, mye man kan gjøre/kjøpe for 200000. Hadde ikke vurdert ny bil, men etter å ha sjekket priser på de minste modellene så må jeg kanskje revurdere?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
TSI motorene i de nye VAG bilene er supre.
Kombinert med de nye 7 trinns DSG automatkassene bruker de lite drivstoff har bra dreiemoment fra tomgang og går svært stille for en bensin 4er.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minutten skrev:
... en nyere mindre bil ikke større en Golf til rundt 200 000 (kan vurdere litt mer, om argumentene er gode) Kjører stort sett til jobb på motorvei (kø) og i byen så jeg skal ha automat...
En Golf kanskje? Lander muligens på minst 250k for en TSI men så er den flett ny, siste modell i mange år fremover, med dertil forutsigbar økonomi, alle garantier, automat, bensindrift og det hele. At-the-end-of-the-day når den selges og det skal byttes til ny, så representerer den solid innbytteverdi neste gang. De er jo populære på bruktmarkedet, hvilket er et godt argument for å kjøpe de ny. Og så har man all tenkelig sikkerhet etc representativt for ny bil (der har det skjedd mye!), hvilket ikke betyr noe til vanlig med mindre man er en nervøs bilist, men kan være avgjørende om det smeller. Og så er jo Golf en deilig liten bil da, som gir mye kjøreglede.

https://secure-www.volkswagen.com/m...r.0146.File.pdf/volkswagen_golf_prisliste.pdf

Mange alternativer, men så får man tenke helhetlig over tid. Total eiekostnad og eiefordeler-/ulemper. Det er ingen fasit. Men med det budsjettet, og krav til størrelse og ytelse du skisserer, så ser jeg personlig liten grunn til å kjøpe brukt iallefall. Dette blir veldig personlige valg, men selv hadde jeg betalt det lille ekstra nå for en ny, og heller tenkt at da hadde jeg ingen uforutsette utgifter i eietiden, og solid forutsigbar innbytteverdi neste gang.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Hadde egentlig ikke sett for meg dette, men jeg tror jeg kommer til å gå for en ny bil. Da har man jo plutselig mange valgmuligheter på utstyr og! Legger nok litt ekstra i lyd, men svært usikker på navigasjon og Bluetooth handsfree. Klimaanlegg? Er ikke motorvarmer normalt ekstrautstyr? Noe tips på ekstra utstyr jeg bør vurdere? (er ikke interessert i å betale ekstra for kule felger, eksospotte i chrome osv..)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.141
Antall liker
9.465
Integrert navigasjon er borkastede penger. Hvor lenge er den "up to date"? Klimaanlegg er et must. Motorvarmer er vanligvis ekstrautstyr, men noen dieselversjoner har separat dieselvarmer. Da er man ikke avhengig av skjøteledning.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
www.dinbilpartner.no er en mulighet for å få ny bil. Litt rimeligere enn om du går direkte via merkeforhandler. Bare et lite velmenende tips.
Audi A1 har jeg testet og det er en veldig morsom "tight" bil som gir deg litt premium følelsen innvendig. Ellers så er Golf nevnt her. Trenger ingen videre introduksjon. En liten kjapp bensiner er nok å foretrekke med det bruket du ser for deg. De blir i tillegg fortere varme om vinteren og med gateparkering er det en stor fordel.

Siden det er mye gateparkering og slikt ville jeg kanskje tenkt litt på farge.. Jeg har hvit bil. Kult om sommeren og om vinteren når den er i garasje. Skitt og slikt ser du relativt greit på vinteren :)

Kanskje litt bakkeklaring er å tenke på også dersom det er små brøytekanter etc. som må forseres.
Nye vw polo er også et flott alternativ..

Ellers mye gode tips og råd i denne tråden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bluetooth handsfree er suverent om man snakker i telefon under kjøring. Om ikke er det meningsløst. Bruken får hver enkelt vurdere. I min jobb hadde jeg aldri ville vært uten docking/handsfree; sikrer bruk av ekstern antenne, lading og handsfree. Samt musikkavspilling ikke minst! Hvis din valgte bil kan leveres med integrering for iPod/iPhone e.l. så har du virkelig tatt steget mht musikkavspilling i bil! Min nye bil har docking (se eksempelbilde under) for iPhone, og det er bare en sann fryd.

Webasto (e.l.) motor-/kupevarmer? Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil til dagligbruk uten. Største komfortfaktoren jeg kan tenke meg, med 6-7 måneder daglig bruk årlig. Navigasjon er fint (direkte genialt) til ferier og reiser på ukjente steder, meningsløst til køkjøring til jobb selvsagt. Behovet varierer som vanlig.
 

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Media usb/ipod/iphone integrering skal jeg ha om det er tilgjengelig. Har i utgangspunktet ikke tilgang på strøm der jeg parkerer, er det alternativer da for motor/kupe varmer? Ang. navigasjon så har jeg aldri kjørt "på tur", men har kun hatt "fremkomstmiddel" tidligere. Tidligere kjøre jeg mye i jobben og da hadde jeg ikke vært i tvil nå, siden jeg har stedsans som ei kjer... :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
www.dinbilpartner.no er en mulighet for å få ny bil. Litt rimeligere enn om du går direkte via merkeforhandler. Bare et lite velmenende tips.
Audi A1 har jeg testet og det er en veldig morsom "tight" bil som gir deg litt premium følelsen innvendig. Ellers så er Golf nevnt her. Trenger ingen videre introduksjon. En liten kjapp bensiner er nok å foretrekke med det bruket du ser for deg. De blir i tillegg fortere varme om vinteren og med gateparkering er det en stor fordel.

Siden det er mye gateparkering og slikt ville jeg kanskje tenkt litt på farge.. Jeg har hvit bil. Kult om sommeren og om vinteren når den er i garasje. Skitt og slikt ser du relativt greit på vinteren :)

Kanskje litt bakkeklaring er å tenke på også dersom det er små brøytekanter etc. som må forseres.
Nye vw polo er også et flott alternativ..

Ellers mye gode tips og råd i denne tråden.
Så akkurat på A1 og den var ikke så dyr som jeg fryktet, men nesten alt er ekstra så da koster det jo litt om man ikke går for en ribbet versjon. Var og innom Polo og tenker da: hva med en velutstyrt Polo istedet for en ribbet Golf?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sikkert ikke dumt.
Men tenk hvilket utstyr du "må" ha og hva som er kjekt å ha.

http://www.dinbilpartner.no/nybil/annonsert_lagerbil.asp?addid=49440
Lagerbil som finnes inne. Mye "rett" til deg der.. Prisen er 260k mot over 300 dersom du skulle handlet via Møller.

Jeg har handlet via dinbilpartner før og bare gode erfaringer.

EDIT: Ser eksemplet over har sportsunderstell. Ville nok ikke valgt det til ditt bruk. Kan bli litt "stiv" og den er normalt fabrikksenket litt da.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Leverer de eller må bilen hentes i Drammen?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Leverer. Men pris siste stykket tas det godt betalt for :) Jeg hentet i Drammen.
Det er ellers et par tråder her på forumet angående import og slikt av bil.

PS: Plutselig får eks. Møller eller BMW eller hvilken som helst forhandler inn noen "demo/kampanje" modeller som kan passe ditt bruk til relativt gode priser. Det kan være lurt å følge med på slikt også. En kamerat kjøpte nettopp en passat på slik kampanje. Kjempenøgd.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Kan det ikke være greit å handle av lokal forhandler om man kjøper ny? Har som sagt aldri vurder ny bil før, så jeg har ikke peiling...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du har samme rettigheter i etterkant.. Om du føler det er tryggere så gjør du det.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Noen som har teste denne? Er ikke p.g.a navnet jeg spør :)
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043167

Se at mange leverer diverse (for meg) nye girosystemer. Hva er bra og ikke bra når det gjelder "automat"? Virker som VW sin får bra kritikk.

Har fra test av Honda Jazz, virker jo ikke bra, og har lest flere tilsvarende fra andre merker.

"Sist VG og NAF kjørte Jazz, fikk vi en «automatgirkasse.» Dette, som egentlig er en manuell girkasse med elektronisk giring, likte vi ikke. Det rykket og skvatt fremover. Bilen vi kjørte denne gangen hadde en ordinær manuell femtrinns girkasse. Dette var noe helt annet. Girkassen er meget presis og godt tilpasset bilen."
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minutten skrev:
... Har i utgangspunktet ikke tilgang på strøm der jeg parkerer, er det alternativer da for motor/kupe varmer?..
Ja. Drivstoff-drevet integrert motor-/kupevarmer. BMW bruker Webasto, Merc bruker Eberspächer (såvidt jeg vet). Aner ikke hva andre bilprodusenter bruker, men det er sikkert tilsvarende. De drivstoffdrevne er helt uavhengige av ekstern strøm, bruker kun sirkulasjons-/viftestrøm fra batteriet i bilen. Fungerer som en drøm, hatt det originalmontert siden 90-tallet på mine BMW'er. Det bør være fabrikkmontert originalt for best integrering og lavest mulig pris tror jeg.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Googlet litt og fant alternativer son du nevner. Tror prisene var 6' (Ford) og 13' (Opel), kan vel være fornuftig da bilen må stå ute om vinteren og man kun kjører korte turer?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
Googlet litt og fant alternativer son du nevner. Tror prisene var 6' (Ford) og 13' (Opel), kan vel være fornuftig da bilen må stå ute om vinteren og man kun kjører korte turer?
Ærlig talt med bensinmotor er dette ikke nødvendig. De blir jo varme på få minutter.
Ellers hadde jeg kjøpt meg en Golf TSI med DSG kasse og dreti i utstyret; det meste du trenger (som klima) er jo standard (særlig med tanke på at du vurderer en "kassebil" noe som får en standardgolf til å virke som en luksuslimousin)...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minutten skrev:
Googlet litt og fant alternativer son du nevner. Tror prisene var 6' (Ford) og 13' (Opel), kan vel være fornuftig da bilen må stå ute om vinteren og man kun kjører korte turer?
Veldig komfortabelt utstyr. Du har gjennomvarm, is-/duggfri bil og oppvarmet motor med ditto fordeler før avmarsj hver eneste dag, både til og fra jobb. Det er stoooor forskjell på å sette seg inn i en Webasto-bil og en uten hver dag! En absolutt no-brainer i vinter-Norge imo. Øker trivsel og sikkerhet i det daglige, og gjør barkementet inn i bilen til en fryd istedet for et hat på vinteren.
Med på kjøpet (vet kun om BMW, må ta forbehold for andre merker) får du større batteri- og dynamokapasitet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Går ut ifra at du mener Voff eller Minutten og ikke meg (jeg bor på nordvestlandet), men jeg har moderne bensinbil (2011 BMW 535i) og kan ikke akkurat si at den blir varm på få minutter på vinteren... det er mer snakk om en 10-15 minutter før det begynner å bli komfortabelt og tørt, godt klima i bilen om jeg glemmer å slå på Webastoen. Surt kvarter. Webastoen er gull verdt, hver dag.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
bambadoo skrev:
Sikkert ikke dumt.
Men tenk hvilket utstyr du "må" ha og hva som er kjekt å ha.

http://www.dinbilpartner.no/nybil/annonsert_lagerbil.asp?addid=49440
Lagerbil som finnes inne. Mye "rett" til deg der.. Prisen er 260k mot over 300 dersom du skulle handlet via Møller.

Jeg har handlet via dinbilpartner før og bare gode erfaringer.

EDIT: Ser eksemplet over har sportsunderstell. Ville nok ikke valgt det til ditt bruk. Kan bli litt "stiv" og den er normalt fabrikksenket litt da.
Har kjørt 122hk TSIen mange ganger i siste Golf. Nydlig motor. Går så stille og vibrasjonsfri at mor har svettet til med å vri nøkkelen når den alt er på. Moment og effektkurven er også meget bra. Mine uhøytidige 0-100 måling lå på ca 9 sek blank og mellomakselasjon er nesten like god som en 2.0 TDI i følge Motor sine målinger. En perle av en lite bensinmotor. Anbefales!
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Kjører jeg før utenom køen er jeg på jobb på 10-15 min. Når jeg vurderte kassebil så var det snakk om ca 50000, er jo litt mer kresen om en legger ut 200-250 00.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja tenkte hvor trådstarter bor?
Kanskje du burde tatt en tur å testet et par modeller som kan være aktuelle?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Golf Plus BMT 105hk diesel er veldig grei. Mulig bensin er best på små kjøring byen.
Går bra og er veldig gjerrig. Prøvd den selv i Tyskland. 5.1-6.0 l/100km på by og autobahn kjøring i bortimot full fart (140-170 km/h).
Store dører gjør at man tar seg lett ut og inn. Bra bagasjerom.
Fin og rommelig. Gode seter.
Som Vidar P anfører om ny bil kontra gammel, så kan det være like billig i lengden. Ellers kan man kjøpe en som er nesten ny.
 
Topp Bunn