J T skrev:
Du har på sett og vis riktigg.. , men kverulerer en smule Hr. Vidar...
Jeg kverulerer ikke, det er rene presiseringer fra min side, ment å belyse realitetene i begrepene effekt og dreiemoment. Det er ikke bare på sett og vis riktig, det er helt riktig såvidt jeg kan forstå. På hvilken måte er det ikke riktig? Det var du som fremstilte det som om det var to forskjellige ting, da er det betimelig å kommentere på det. Beklager om du oppfattet presiseringen som kverulering, nuff said.
Jeg mener å si at dreiemoment x turtall er ikke annet enn effekt. Det du sikkert ønsker å si er at man med årene verdsetter mer effekt på lave turtall og ikke bryr seg like mye om toppeffekt, og det har du sikkert rett i for din del. En turbo (eller flere) vil f.eks gjerne kunne gjøre det. Enten drivstoffet er bensin eller diesel, det spiller mindre rolle.
Der du tar feil er jo der du sier at hestekrefter ikke betyr noe. Det gjør det jo. Det er jo effekt det hele dreier seg om. Motorer oppgis jo gjerne med et tall for maksimal effekt, men en motor utvikler hestekrefter på alle turtall, og der kommer dreiemomentet inn i bildet; det er dreiemoment x turtall som forteller hvor mye hestekrefter den gitte motoren gir ved et gitt turtall. Og det er å kunne hente ut disse hestekreftene ved lavere turtall du tydeligvis slår et slag for. Helt greit.
Dette er ikke kverulering, men en presisering av begreper; men jeg ser poenget ditt og beklager at jeg har erhvervet meg en tone som kan oppfattes slik. Det er ikke slik ment.