Bil, båt og motorsykkel Må ha "ny" bil.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
Når det er snakk om økonomi så er dette dette noe av det smarteste man kan kjøre. Ca. 10000 ferdig registrert, trenger kun ansvarsforsikring og kan kastes etter 2 år (neste PKK) eller ved havari.
Den er jo så fin at den fortjener å bevares, kun 4 år til den er veteran og da får den nok en liten verdistigning.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
digiman skrev:
Pink_Panther skrev:
Når det er snakk om økonomi så er dette dette noe av det smarteste man kan kjøre. Ca. 10000 ferdig registrert, trenger kun ansvarsforsikring og kan kastes etter 2 år (neste PKK) eller ved havari.
Ser den rent økonomisk.
Personlig hadde jeg aldri latt mine kjære eller forsåvidt meg selv kjøre rundt i en «trafikkfarlig» vrak.
Er uhellet ute er forskjellene enorme (livs avgjørende) mellom 10k vraket og en moderne bil.
Nåja, litt overdrevet. Skal man putre rundt i bygatene slik som trådstarter antyder så spiller ikke det så stor rolle om bilen er sikrere i en stor smell.
Jeg har en Volvo 240 som jeg bruker som arbeidsbil. 95% av veien jeg kjører på har 60 km/t fartsgrense så jeg føler meg rimelig trygg.

(Mulig jeg føler tryggheten etter 36 år uten skade)

Men for all del, jeg er helt enig i det ang. nyere og tryggere bil, man må bare definere bruksområde.

S

Stereo_Mono

Gjest
Pink_Panther skrev:
digiman skrev:
Pink_Panther skrev:
Ser den rent økonomisk.
Personlig hadde jeg aldri latt mine kjære eller forsåvidt meg selv kjøre rundt i en «trafikkfarlig» vrak.
Er uhellet ute er forskjellene enorme (livs avgjørende) mellom 10k vraket og en moderne bil.
Nåja, litt overdrevet. Skal man putre rundt i bygatene slik som trådstarter antyder så spiller ikke det så stor rolle om bilen er sikrere i en stor smell.
Aldri overdrevet spør du meg. Og naivt og tro at det er mindre muligheter for alvorlige skader i bytrafikken.
Etter å ha sett skade omfanget til min nærmeste kompis sin søster bil etter møte med en betong bil som durret stresset over på rødt i 50-60km/h i et lyskryss sentralt i Oslo har jeg all respekt for at hennes 6 mnd gamle Golf reddet livet hennes. Brannvesen og politiet delte samme oppfatningen også. Bilen ble skjøvet 30m opp på et fortau. Den ble kondemnert, men hun fikk noen skrubbsår fra side hodekollisjonputene.

90 talls Volvo 940 vs moderne småbil. Volvoen er dobbel så tung, men hvilken er tryggest tror du? Moderne biler er enormt mye sterkere rundt passasjerområdet.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Minutten skrev:
digiman skrev:
Vil anbefale Direct Shift Gear (DSG) Lavere forbruk en manuell kasse og girer lynkjapt (600ms)
Siste generasjons 7 trinns er fantastiske gode imo. De mekaniske problemene med de eldre «våte» kassene er såvidt jeg vet løst med de nye tøre kassene.
Det er samme girkasse som brukes i Skoda Fabia?
Tror kun RS utgaven av Fabia har DSG. En outsider er Skoda Roomster. En kollega av meg har den og det faktisk en ganske smart bil. Kompakt med smart løsninger og overraskende romslig innvendig. Den får du med 105hk TSI og DSG fra ca 225k pluss det du evt vil ha av leketøy, men husk Climatronic til Kr:2800. Mere behagelig en halvautomatisk klima.
Fra Skodas web :
"Tilbudet av motorene er helt nytt. Når det gjelder bensinmotorer fra standard 1.2/44 kW og 1,2 / 51 kW, er det nå en ny kompressormatet 1,2 TSI med 63 kW og 77 kW. Den kraftigere versjonen kan også bestilles med en syv-trinns automatisk DSG girkasse, som erstatter Tiptronic."
105 HK versjonen kan bstilles med DSG girkasse. "

S

Stereo_Mono

Gjest
Minutten skrev:
digiman skrev:
Minutten skrev:
digiman skrev:
Vil anbefale Direct Shift Gear (DSG) Lavere forbruk en manuell kasse og girer lynkjapt (600ms)
Siste generasjons 7 trinns er fantastiske gode imo. De mekaniske problemene med de eldre «våte» kassene er såvidt jeg vet løst med de nye tøre kassene.
Det er samme girkasse som brukes i Skoda Fabia?
Tror kun RS utgaven av Fabia har DSG. En outsider er Skoda Roomster. En kollega av meg har den og det faktisk en ganske smart bil. Kompakt med smart løsninger og overraskende romslig innvendig. Den får du med 105hk TSI og DSG fra ca 225k pluss det du evt vil ha av leketøy, men husk Climatronic til Kr:2800. Mere behagelig en halvautomatisk klima.
Fra Skodas web :
"Tilbudet av motorene er helt nytt. Når det gjelder bensinmotorer fra standard 1.2/44 kW og 1,2 / 51 kW, er det nå en ny kompressormatet 1,2 TSI med 63 kW og 77 kW. Den kraftigere versjonen kan også bestilles med en syv-trinns automatisk DSG girkasse, som erstatter Tiptronic."
105 HK versjoen kan bstilles med DSG girkasse. "
Flott, men fremkommer ikke på deres bil konfigurasjon. Der er Fabia kun tilgjengelig med manuell girkasse (utenom RS) Sikkert ikke oppdatert med de nye opsjonene enda :) http://app.moller.no/MollerConfiguratorWeb/showDealersAction.do?brandId=951C1&country=NOR

S

Stereo_Mono

Gjest
Minutten skrev:
Hva mener dere om Opel Corsa? Eneste jeg finner som har det jeg ønsker: Automat/elektronisk klimaanlegg/drivstoffdrevet motorvarmer/usb integrering/ >250' (ca 230 og da er navigasjon og mobil bluetooth med).

http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/corsa-5-dors/konfigurator.html#/summary
Sikkert en ok bybil det, men fryktelig gammelt drivverk i den da. 4 trinns tradisjonell automat er 80-90 talls.
Tipper den er veldig tørst kontra de moderne DSG variantene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser ut som mye for pengene til bybruk. Veldig greit med ny bil, støtter jeg 100%. Bekymringsløshet i years-to-come er verdt mye, og nytt er nytt. Er ikke noen racere disse bilene da, iallefall ikke om man skal dømme etter de oppgitte ytelser. 85HK auto synes å gjøre 0-100 på rundt 15 sek. Virker litt gammeldags, så det er nok neppe siste nytt av drivverk. Så noen bil for landeveiskjøring av den inspirerte typen er det vel neppe. Og det trenger man jo ikke i kø til jobben heller for den del.

Som i de fleste fall så får man mer om man betaler mer, men her får du komfort for ditt skisserte bruk med automat, bensin, motor-/kupevarmer, Bluetooth osv til en svært tilforlatelig pris. Samt fryd og forutsigbarhet med ny bil. Opel er dessuten på et sted i det internasjonale marked hvor de virker å forsøke å tilby mye for lite, og forsøker å reetablere seg som en solid og value-for-money midmarket bilprodusent, så sikkert ikke det dummeste man kan kjøpe dersom fornuften skal styre.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Fant denne Yaris'en med Webasto nå på finn som et alternativ, men det er disel (og sort). http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32269788
Veldig mye utsyr, rimeligere en Corsa og kan leveres kjappt. (Fant ut jeg må ha bil relativt kjapp på jobb i dag) Dette med diesel og kun bykjøring er altså absolutt ikke noe jeg bør satse på?

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.987
Sted
oslo
ville holdt meg unna opel, mye kvalitetsproblemer og smårusk.
GM "kvalitet" ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
Minutten skrev:
Fant denne Yaris'en med Webasto nå på finn som et alternativ, men det er disel (og sort). http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32269788
Veldig mye utsyr, rimeligere en Corsa og kan leveres kjappt. (Fant ut jeg må ha bil relativt kjapp på jobb i dag) Dette med diesel og kun bykjøring er altså absolutt ikke noe jeg bør satse på?
Diesel og bykjøring er litt omdiskutert. Men har du Webasto vil den oppnå driftstemperatur mye raskere og partikkelfilter vil også være varm nok til å gjøre jobben sin, så sannsynligvis ikke så stort tema i hverdagen.
Vi har diesel (6 mnd gammel Passat stv) bil og jeg kjører ca 12km til jobb i kø på ringvei 3 hver vei og har ikke merket noen problemer med partikkelfilter. Men nå kjører vi noen langturer innimellom også, så mulig det er årsaken.

Er egentlig ikke noe glad i diesel, men det går i det minste billig. Snittforbruk siden den er var ny i sept 2011 er 0.64 og storparten av det er treg køkjøring.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er i frankrike (chamonix) i påsken..
Leier bil i 9 dager. Nye VW polo ble det. 1.2l bensin

Denne imponerer meg..

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.169
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De små bensinturboene er flotte. Venter leveranse av en Focus stasjonsvogn med 1,6 l, 150 HK bensinturbo uken over påske.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hestekrefter er ikke viktig, hvis du er voksen og har kjørt fra deg..

Dreimoment derimot.. kjører i dag C5 med 1.6 HDI - 110 hk og 240 NM. Savner aldri krefter, og bilen er tung..

Diesel med greit dreimoment passer bedre til voksen kjøring

JT

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
J T skrev:

Dreimoment derimot.. 
Hva er sammenhengen mellom hestekrefter og dreiemoment? Kan du utdype hva en newtonmeter gjør i forhold til en kilowatt?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Vidar P skrev:
J T skrev:

Dreimoment derimot..
Hva er sammenhengen mellom hestekrefter og dreiemoment? Kan du utdype hva en newtonmeter gjør i forhold til en kilowatt?
Kw gir krefter til akslerasjon og hk gir krefter til toppfart. Veldig forenklet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Kw gir krefter til akslerasjon og hk gir krefter til toppfart. Veldig forenklet.
Det var veldig forenklet ja, helt enig. For ikke å si direkte misvisende. Og helt feil. Kw og HK er to navn på samme greie, nemlig effekt. 1 HK = 0.735 kW eller noe slik.

Skjønner at du blandet forkortelsene, og egentlig mente Nm ikke kW. Men sannheten er vel mer at dreiemoment (som f.eks kan angis i newtonmeter) og effekt (f.eks angitt som hk eller kW) er uløselig knyttet sammen, noe slik som at dreiemoment x turtall = effekt. Eller hva?

Og dreiemomentet (som må turtallsangis for å gi mening) sier dermed ikke mye annet enn hvilken effekt man kan forvente på et gitt turtall. Og som alle med ståkarakter i fysikk vet så er det jo effekt som utfører arbeidet. Dvs kraft til forflytning av bilen, i alle hastighetsområder. Ikke potensialet. Så dreiemoment, turtall og effekt er dermed uløselig knyttet sammen.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Du har på sett og vis riktigg.. , men kverulerer en smule Hr. Vidar. Jeg prøver å si at dreiemomentet er viktigere for oss voksne sjåfører, som har gjort unna den kvikke kjøringen og heller ønsker (ved manuell girkasse) færre girskifter, mer bånndrag etc.

Det skal godt gjøres og kverulere videre på dette, fordi om jeg er klar over at du i dine BMW har både i pose og sekk :)

I mitt bidrag ligger forståelsen for et begrenset budsjett, hvis man kan velge på øveste hylle blant alle parametre trenger man ikke hjelp her på sentralen til å sortere ut?

JT

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
J T skrev:
Du har på sett og vis riktigg.. , men kverulerer en smule Hr. Vidar...
Jeg kverulerer ikke, det er rene presiseringer fra min side, ment å belyse realitetene i begrepene effekt og dreiemoment. Det er ikke bare på sett og vis riktig, det er helt riktig såvidt jeg kan forstå. På hvilken måte er det ikke riktig? Det var du som fremstilte det som om det var to forskjellige ting, da er det betimelig å kommentere på det. Beklager om du oppfattet presiseringen som kverulering, nuff said.

Jeg mener å si at dreiemoment x turtall er ikke annet enn effekt. Det du sikkert ønsker å si er at man med årene verdsetter mer effekt på lave turtall og ikke bryr seg like mye om toppeffekt, og det har du sikkert rett i for din del. En turbo (eller flere) vil f.eks gjerne kunne gjøre det. Enten drivstoffet er bensin eller diesel, det spiller mindre rolle.

Der du tar feil er jo der du sier at hestekrefter ikke betyr noe. Det gjør det jo. Det er jo effekt det hele dreier seg om. Motorer oppgis jo gjerne med et tall for maksimal effekt, men en motor utvikler hestekrefter på alle turtall, og der kommer dreiemomentet inn i bildet; det er dreiemoment x turtall som forteller hvor mye hestekrefter den gitte motoren gir ved et gitt turtall. Og det er å kunne hente ut disse hestekreftene ved lavere turtall du tydeligvis slår et slag for. Helt greit.

Dette er ikke kverulering, men en presisering av begreper; men jeg ser poenget ditt og beklager at jeg har erhvervet meg en tone som kan oppfattes slik. Det er ikke slik ment.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.293
Til trådstarter.
Jeg ser du har ingen interesse for bil. Du vil ha bil med aut. gir til en overkommelig pris.
Skoda er nevnt, men jeg har siste 2 årene, fra bilfolk hørt at Hundai er blitt bra biler både som ny og som rimelig bruktbil med bedre og bedre rykte. Godt skrudd og lite problemer.Men de er blitt høyere priset også, kan jeg se.
Jeg tror du kunne vurdere en brukt Hundai f.ex i 30, med aut.
De finnes brukt også med km under 50 000 og med 3 års garanti tilbake og 1 eier som har kjørt forsiktig, vil jeg tro.
Et annet alternativ er litt brukt VW Polo.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.293
NB.
Jeg glemte å nevne at jeg er ikke bilselger og forstår meg ikke så godt på biler.
Kun opplysninger fra betrodde folk som jeg kjenner og som ikke hadde noen egen-interesse av dette.
Så fikk jeg sagt det også.
Lykke til med et godt valg som du blir fornøyd med.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Synes mange av de nyere brukt bilene er for dyre. De har mye ekstrautstyr som jeg ikke ville ha betalt ekstra for, felger mm, og mangler som oftest det jeg vil ha.
Men jeg kan jo være heldig å kommer over en i Stavanger/Sandnes området.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Fint :) Du har selvfølgelig rett. Det må imidlertid tas med i betraktning at effekt (hk) ofte oppgis i uforholdsmessig høyt turtall. Det er ikke interessant for mange av oss å kjøre rundt i 5 - 6000 omdr./min. Get my drift?

JT

Vidar P skrev:
J T skrev:
Du har på sett og vis riktigg.. , men kverulerer en smule Hr. Vidar...
Jeg kverulerer ikke, det er rene presiseringer fra min side, ment å belyse realitetene i begrepene effekt og dreiemoment. Det er ikke bare på sett og vis riktig, det er helt riktig såvidt jeg kan forstå. På hvilken måte er det ikke riktig? Det var du som fremstilte det som om det var to forskjellige ting, da er det betimelig å kommentere på det. Beklager om du oppfattet presiseringen som kverulering, nuff said.

Jeg mener å si at dreiemoment x turtall er ikke annet enn effekt. Det du sikkert ønsker å si er at man med årene verdsetter mer effekt på lave turtall og ikke bryr seg like mye om toppeffekt, og det har du sikkert rett i for din del. En turbo (eller flere) vil f.eks gjerne kunne gjøre det. Enten drivstoffet er bensin eller diesel, det spiller mindre rolle.

Der du tar feil er jo der du sier at hestekrefter ikke betyr noe. Det gjør det jo. Det er jo effekt det hele dreier seg om. Motorer oppgis jo gjerne med et tall for maksimal effekt, men en motor utvikler hestekrefter på alle turtall, og der kommer dreiemomentet inn i bildet; det er dreiemoment x turtall som forteller hvor mye hestekrefter den gitte motoren gir ved et gitt turtall. Og det er å kunne hente ut disse hestekreftene ved lavere turtall du tydeligvis slår et slag for. Helt greit.

Dette er ikke kverulering, men en presisering av begreper; men jeg ser poenget ditt og beklager at jeg har erhvervet meg en tone som kan oppfattes slik. Det er ikke slik ment.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
510
digiman skrev:
roesok skrev:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33919616

Noe slikt som dette er et gode kjøp. Finnes i stort utvalg.
Man skal lide temmelig mye av elefant-syken om en V50 stv oppfattes som en småbil. (Utenom i USA)
Trådstarter ønsker seg en mindre bil.
Nei, jeg har ikke elefantsyken. Nei, ikke småbil, men en mindre stv. De fleste som handler bil er gjerne ikke så fastlåst vedr. hva de skal ha og hva de endelig havner opp med. Så mitt poeng er at en skal være åpen for litt av hvert. Derfor dette forslaget.

Og for å argumentere for fordeler denne klassen vs. småbil: Mer plass. mer komfort, fin motor i denne. Kan ikke se de store fordelene med å handle mindre bil, mest ulemper. Og en slik V50 er lite lettkjørt og oversiktlig som en småbil. Så skal du ha BIL så er denne klassen, altså en mindre stv., mye bil for pengene. Dessuten stort utvalg og lett å selge videre. Og så er det plass til et par større høyttaler i bagasjerommet...

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er ikke på jakt etter en så stor bil som V50. Blir mer og mer usikker på hva jeg skal velge jo mer jeg leser...

S

Stereo_Mono

Gjest
Minutten skrev:
Er ikke på jakt etter en så stor bil som V50. Blir mer og mer usikker på hva jeg skal velge jo mer jeg leser...
Du har sikkert vært her 100 ganger alt, men finnes endel fine biler, som kan leveres på noen få dager. I Bergen f.eks står det mange pene nesten nye.

http://www.finn.no/finn/car/used/re...MODEL_TO=&CAR_MODEL/MODEL=1438&TRANSMISSION=2

Pass bare opp for de som er importert og har dårligere garanti en 5 år. VW fikk 5 års garanti fra 01.01.2011

S

Stereo_Mono

Gjest
Minutten skrev:
Er kun den ene som er aktuell, kommer ikke til å reise til Østlandet el. for å hente en bil.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34096227
Pen bil. Soltaket er supert i sommervarmen synes jeg. Bruker vår hele tiden å foretrekker dette fremfor AC på full guffe. Særlig når du vipper soltaket i bakant gir det behaglig lufting uten at det blir for mye støy. Ny bil garantien gjelder til 27.09.2016, så er et trygg kjøp det :) Er det ikke bare å ta en titt og prøvekjøring på den?

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Synes det er smart å kjøpe en noe brukt bil. Ett år gammel er jo genialt, får mye mer for pengene.. og har fremdeles garantier etc. Det er logisk, slik er det med hifiutstyr også me5ner jeg.

Den Golfen er jo kjempefin! Litt mer bil enn polon..

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt, Citroen C4 - da får du mye for pengene skal jeg love deg. Citroen sliter med et dårlig rykte som henger igjen fra veldig gammelt av, et merke som ikke alle har, litt sært.., men kvaliteten i dag er helt på høyde med andre merker. De har hentet ut mye erfaring fra rally også, som er brukt i bilproduksjonen.

Kjøpte C5 fra 2006 brukt, visste du at den har 12 års rustgaranti? Galvanisert karosseri - motoren er en euro-.motor som er kåret til en av verdens "beste" motorer og brukes også av Volvo. Jeg kjøper Citroen med hydraulisk fjøring grunnet komforten da.. ikke hatt noe tull med den - like lite som andre biler jeg har hatt: Ford Mondeo f.eks.
Fjøringen er ikke like "driftssikker" riktignok.., men C4 har uansett mekanisk fjæring

JT

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Idag gikk turen fra chamonix til genova, italy med polo 1.2. Ikke noe reserbil men funker som bare rakker. Lå fint endel av motorvei i 140 uten å miste pusten. Behagelig tur på litt over 40 mil.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Har hatt Polo og Passat. Ingen tvil om at man sitter bedre i en Golf. Førerplassen i Golfen er som i Passat, sånn omtrent. Polo kan være litt mer vinglete på veien, opplevelsen min var at jeg måtte jobbe mer når jeg kjørte.

Både Golf og Polo er flotte biler i de nyeste modellene.

Men så ble det Toyota på oss denne gangen. :)

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
510
J T skrev:
Synes det er smart å kjøpe en noe brukt bil. Ett år gammel er jo genialt, får mye mer for pengene.. og har fremdeles garantier etc. Det er logisk, slik er det med hifiutstyr også me5ner jeg.

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt, Citroen C4 - da får du mye for pengene skal jeg love deg. Citroen sliter med et dårlig rykte som henger igjen fra veldig gammelt av, et merke som ikke alle har, litt sært.., men kvaliteten i dag er helt på høyde med andre merker.
Enig i dette. Citroën er fine og gode biler, også C4. Men sjekk samtidig Peugeot 308. Mye det samme. Og samme motor. Den 1,6 HDI'en du nevner er super. Har hatt den selv i en Peugeot. Samme motor også i Ford og Volvo. Sjekk også nyere Ford Focus og siste utgave av Opel Astra.

Her noen forslag. De to første med automat:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30718413
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33997794
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34120675

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Forden er fin vuttu ! :)

Mondeon jeg hadde - slutten av nittitallet-modell var virkelig god kvalitet på, sportslig og god å kjøre også.

JT

Topp Bunn