Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Hvis du ikke har måleutstyr så er LR24 på høy og lavpass et ganske safe valg. Og 80 Hz er ofte standard.

Deretter kan du prøve deg frem med delay på subbene. Med 0,5 m/s step fra 0 til 3 m/s. Hva låter mest presist.

🙂

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke har måleutstyr så er LR24 på høy og lavpass et ganske safe valg. Og 80 Hz er ofte standard.

Deretter kan du prøve deg frem med delay på subbene. Med 0,5 m/s step fra 0 til 3 m/s. Hva låter mest presist.

I følge Monitor Audio er det 5.9 ms forsinkelse på dsub. LR24 mellom sub?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    1 m/s er 34 cm

Da ville jeg droppet delay i utgangspunktet

Og også prøvd 70 Hz deling

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Du har SDA2400 og bruker den til biamping?
    Da har du en gylden mulighet til å biampe skikkelig. Fjern delefilteret. Lag en kopi av høypass til diskant og lavpass til mellomtone. Del basser og topp aktivt :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1

🙂
    Du har SDA2400 og bruker den til biamping?
    Da har du en gylden mulighet til å biampe skikkelig. Fjern delefilteret. Lag en kopi av høypass til diskant og lavpass til mellomtone. Del basser og topp aktivt :)
    SDA-2400 ja -kjøres digitalt ut. Kan du konkretisere den der litt?

Dette custom EQ var anbefalingen fra Lyngdorf:

1782423245245.png

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    3400 -> rett i bassene høyttalern frakoblet delefilter, altså rent signal rett i bassene gir teoretisk sett mer dynamikk og kraft

Optisk til 2400 -> i diskant og mellomtone, her beholder du den delen av delefilteret som lavpasser til mellomtonen og høypasser til diskanten, så kjører du litt delay og høypasser under mellomtonen aktivt

Analog til SUB

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Den der der må jeg prøve ut over helga. Monitor Audio Gold 200 G5 har L.F/ M.F: 650 Hz M.F/ H.F: 3.5 kHz i følge manualen.

Men blir det ikke litt overlapp og kanskje faseproblemer med full-trange på høyttalerne og subben delt et sted 70-80 Hz? Lyngdorf anbefalte ikke det.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Poenget er å frikoble bassene ved å dele dem aktivt med høy og lavpass og justere dem med manuell EQ i Lyngdorf

Ikke fordi du må men fordi du faktisk har mulighet 😎

Lydolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Antall liker
    146
    3400 -> rett i bassene høyttalern frakoblet delefilter, altså rent signal rett i bassene gir teoretisk sett mer dynamikk og kraft

Optisk til 2400 -> i diskant og mellomtone, her beholder du den delen av delefilteret som lavpasser til mellomtonen og høypasser til diskanten, så kjører du litt delay og høypasser under mellomtonen aktivt

Analog til SUB
    Jeg ville nok latt 3400 drive mellomtone og diskant pga equibit prinsippet som er en veldig spennende D/A omvandler. Equibit er nok med på at selv nettradio med lav båndbredde låter nesten provoserende bra med 3400. Equibit gjør også at 3400 de facto er en ren digital klasse D forsterker. 2400 er en konvensjonell klasse D med en A/D omvandler som inngangsmulighet, det er derfor den har 0,6ms forsinkelse eller latenstid (latency). På analoginngangen er det ingen slik forsinkelse.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Grunnen til at jeg foreslo SDA2400 på topp var at diskant/mid trenger litt delay ift bassene

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Holmestrand

🙂
    Du mener millisekund (ms),
    ikke meter per sekund (m/s) antar jeg?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Men dette filter kan være kjekt å få utbrodert litt, og hvordan man skal tenke rundt det.

ronnyangell

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2019
    Antall liker
    32
    Muligens overser jeg noe elementært men bear with me som det sies.

Si at man for eks bygger en av Troels Gravesen sine kreasjoner men uten delefilter, så deler man en amp til diskant, en til mellomtone og en til bass, justerer gain på hver enkelt og kjører RP etter for å korrigere verste toppene?

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Med bratt deling i dsp, dvs 24 dB eller 48 dB kan det fungere OK. Men husk en kondensator på diskanten på ca 20 uF uF for å beskytte mot DC.

Å bruke DSP modulen og justere inn aktiv deling on axis en drøy meter unna og deretter kjøre Roompefect er mye bedre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Og skal du kjøre aktiv treveis med TDAI3400 eller den nye TDAI2200 må du bruke den digitale coax utgangen mot en SDA2400 for å få en tredje forsterker.

En annen viktig ting er at den innebygde forsterkern ikke har delay justering. Det betyr at du må bruke en av de separate forsterkerne fordi domediskanten trenger tidsforsinkelse da den er nærmest lytteposisjon.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Etter e-post korrspondanse med Lyngdorf ut fra dagens innstillinger i oppsettet fikk jeg dette svaret:

Jeg vedhæfter en ny vejledning til bi-amping med TDAI-3400 og SDA-2400; der er den forskel at det digitale output ikke skal dæmpes -3 dB da 3400 har højere effekt end TDAI-2170.
    Da du udover biamping også har en subwoofer tilsluttet, skal der være et højpasfilter på digital output, og et lavpasfilter på analog out. Disse filtre skal have samme karakteristik og frekvens. Så 80Hz BW eller LR for begge filtre. Low pass filteret ved 5000 Hz kan du bevare som det er nu eller som beskrevet i vejledningen ændre til LR 4th order.

Lige nu har du både custom eq og high pass filter på main out; ingen af delene er nødvendige så jeg foreslår at du sletter dem.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Dette er ikke logisk.

Hvis SDA2400 har en intern delay på 0,6 ms og man skriver 0,6 ms i delay ruten for digital out så blir det totalt 1,2 ms delay via digital ut (som blir 41 cm virtuell plassering vekk fra lytteposisjon).

Hvordan skal den innebygde forsterkeren kompenseres for delay da? Det er nemlig ikke en rubrikk for delay på innstillingene på den.

(på mine innstillinger gjør jeg fysiske målinger med Arta og finner dypeste dipp ved reversert polaritet for å få best summering så jeg klarer meg)

IMG_0379.jpeg

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.337
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er klønete forklart i menyen. Det er [digital out] [amplifier delay], altså at FORSTERKEREN (TDAI) forsinkes med angitt antall millisekunder for å kompensere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    ...men det jeg ikke helt skjønner her er "... subwoofer tilsluttet, skal der være et højpasfilter på digital output, og et lavpasfilter på analog out. Disse filtre skal have samme karakteristik og frekvens. Så 80Hz BW eller LR for begge filtre. Low pass filteret ved 5000 Hz kan du bevare som det er nu eller som beskrevet i vejledningen ændre til LR 4th order. "

Dette med delay på 0,6 ms er greit, den innstillingen kan bare gjøres der. Men, det blir komplisert når jeg skal dele av subwooferen på analog -delefilteret i hovedhøyttalerne (MA Gold 200G5) sørger for delingen mellom bass og mellomtone/diskant. SDA-2400 deles av ved 5000 Hz. Men delingen mellom subwoofer og SDA-2400 blir litt forvirrende her.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    ....så for å få dette rett, har jeg satt opp slik:

1782839052834.png

1782839099287.png

Og Custom eq:

1782839152053.png

Det er subwooferen som er krevende å få riktig.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Det er klønete forklart i menyen. Det er [digital out] [amplifier delay], altså at FORSTERKEREN (TDAI) forsinkes med angitt antall millisekunder for å kompensere.
    Nei, det står «digital out amplifier delay» i menyen.

Menyene med delay/gain/crosover/peq er forsåvidt tilsvarende miniDSP, Groundsound, bilstereo og PA. Så dette bør være grei skuring.

EDIT: det kan være du har rett, se lenger ned

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Det idiotiske med Lyngdorf er at main utgangen, altså den innebygde forsterkeren, ikke har delay. Se der hvor krysset er. Mangler delay!
    IMG_0472.jpeg

Årsaken er nok at svært svært få benytter dsp og treveis aktiv deling.

En annen ting å være klar over er speaker distance innstillingene. De virker faktisk motsatt ved at skriver man 100 cm på venstre og 0 på høyre så tidsforsinkes høyre med 100 cm. Men skriver man 100 cm på begge skjer det ingenting.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Kan du velge band pass-filter?
    Ja, via en omvei. Det er kun et valg i hovedmenyen; enten høy eller lavpass. Men man kan bruke en PEQ blokk med lav eller høypass som gir en pol (6dB) og supplere med flere poler slik at man får ønsket steilhet. Linkwitz har Q 0,5 og Butterworth 0,707.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke se annet enn Linkwitz 2nd, 4th og 8th.

Men tenker du at jeg skal bruke LW på alle filtre?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    4th er 24 dB :)
    Ja, prøv Linkwitz alle

Og gjør om på midbassen. Kjør høypass i hovedinterfacen og heller manuell PEQ lavpass. Der trenger du sikkert kun en PEQ (en pol 6 dB) og 0,7 Q er helt fint. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Lyngdorf anbefaler det??

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    4th er 24 dB :)
    Ja, prøv Linkwitz alle

Og gjør om på midbassen. Kjør høypass i hovedinterfacen og heller manuell PEQ lavpass. Der trenger du sikkert kun en PEQ (en pol 6 dB) og 0,7 Q er helt fint. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Lyngdorf anbefaler det??
    Forrige gang jeg snakket med dem var det det de anbefalte -motsatt av det de gjorde nå. Litt forvirrende, men i følge bi-ampingen til TDAI-3400/SDA-2400 minus subwoofer så foreslå Lyngdorf det. På forrige oppsett var det i tråd med det du forslo nå.

Men -hva er PEQ (en pol 6 dB) her?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Litt feil av meg å si PEQ, gammel vane 😬😆
    EQ filter / punkter er det:

IMG_0473.jpeg

Et stk filter / EQ punkt kan være:

Parametrisk EQualizer
    High Shelf
    Low Shelf
    High Pass
    Low Pass

Når man skal lage høypass og lavpass med EQ punkter må man addere.

Filteret du har laget er 1 orden / 6 dB
    Skal du lage et brattere filter må du duplisere med identisk filter i Filter 2. Da får du 2 orden / 12 dB. Også er det bare å fortsette med flere ordens filter.

PS! Butterworth har Q 0,707 og Linkwitz 0,5 som nevnt. Men alt er lov 😉

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Riktig, riktig..! Da blir det hele seende slik ut før ny kjøring av RP:

1782851068437.png

1782851111799.png

Custom eq:
    1782851179053.png

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Angående lavpass i biamp av basser som jeg lurte på. Dette er nytt for meg men følg anbefalingen og lavpass bassene 5000 Hz 24dB Linkwitz.

Du må da lage 4 stk filter (poler) med lavpass på 5000 Hz Q 0,5

IMG_0475.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Og 0 på disse. Evt prøv til og fra med den siste på 0,6 ms da vi kanske må dobbeltsjekke om Lyngdorf utrolig nok beskriver delay motsatt. Men jeg kan ikke skjønne det når man kan kjøre 3veis???

IMG_0477.jpeg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor 4 stk filter (poler) med lavpass på 5000 Hz Q 0,5? Holder det ikke med Filter 1 satt til 80 Hz Q 0,7?

Men i følge Lyngdorf skal avatenden på TDAI-300 i toppen og SDA-2400 på bassen være lik.

Jeg vedhæfter en ny vejledning til bi-amping med TDAI-3400 og SDA-2400; der er den forskel at det digitale output ikke skal dæmpes -3 dB da 3400 har højere effekt end TDAI-2170.
    Da du udover biamping også har en subwoofer tilsluttet, skal der være et højpasfilter på digital output, og et lavpasfilter på analog out. Disse filtre skal have samme karakteristik og frekvens. Så 80Hz BW eller LR for begge filtre. Low pass filteret ved 5000 Hz kan du bevare som det er nu eller som beskrevet i vejledningen ændre til LR 4th order.

Lige nu har du både custom eq og high pass filter på main out; ingen af delene er nødvendige så jeg foreslår at du sletter dem.

Som sagt så gjort.
    1782852357019.png

I en tidligere e-post skrev Lyngdorfs representant dette:

Hvis jeg har forstået din opsætning korrekt bruger du bi-amping på dine hovedhøjttalere og driver basserne med SDA-2400 fra digital input, samt en subwoofer forbundet på analog output af TDAI-3400?

Når man laver bi-amping benytter man højttalerens eget delefilter; der skal altså ikke være deling mellem main out og digital output. På dit main output er der både højpas filter og custom EQ; ingen af delene er nødvendige og jeg tror det forvirrer billedet. Der skal ikke være deling mellem SDA2400 og 3400 main output.

Der skal naturligvis være deling mellem subwoofer og hovedhøjttaler, i dette tilfælde er det digital output der driver basserne i dine hovedhøjttalere. Du har valgt 80Hz hvilket er fint, men du bruger forskellige karakteristikker. BW på analog output og LR på digital output. Generelt anbefaler vi at man bruger samme karakteristik på både højpas og lavpas filtre, det sikrer bedre integration ved delefrekvensen.
    Jeg kan også se at du har -3 dB gain på digital output; jeg foreslår at du ændrer det til 0, så vil grafikken også fremstå mere korrekt. Der er også custom EQ på digital output; jeg har ikke kigget på din backup, men jeg foreslår at du starter med at fjerne den indtil du har kalibreret hele systemet. Når RoomPerfect har lagt det hele på plads kan du altid tilføje en voicing hvis du ønsker at ændre klangbalancen.

Jeg tænker at forvirringen her skyldes at kurverne du ser ikke svarer til hvad der sker akustisk. Du skal stadig betragte dine højttalere som ét sæt højttalere, selvom de drives af to forstærkerkanaler hver.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Fordi Lyngdorf sier at man skal beskytte med lavpass 5000 Hz / 24 dB (4 orden) og du må lage et 24 dB filter med fire stk filter i custom EQ modulen.

Jeg anbefaler at du har dette permanente filteret i custom EQ modulen fordi det er set & forget.

Du vil ønske å ha høypass innstillingen kjapt tilgjengelig i hovedmodulen for raskt å kunne endre delingen til f eks 70 Hz eller kanske 100 Hz. Begge bør prøves 😉

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Jeg klør meg i huet her. ChatGPT svarer følgende og ta det med en klype salt inntil videre.

Mitt spm:

Hvis jeg skriver f eks 1 ms forsinkelselse i digital utgangen. Da forsinkes den innebygde forsterkeren 1 ms men kun fysisk 0,4 ms?

Svar:

Ja, det er slik Lyngdorfs logikk ser ut til å fungere.

Hvis Digital Out Amplifier Delay er satt til 1,0 ms, og den digitale signalveien til SDA-2400 i seg selv har en fast intern forsinkelse på 0,6 ms, blir resultatet:

• SDA-2400 mottar signalet og spiller det 0,6 ms senere enn TDAI-3400 ville gjort uten kompensasjon.
    • TDAI-3400s interne effekttrinn blir forsinket med 1,0 ms.
    • Dermed blir den relative forskjellen:
      • Intern forsterker: 1,0 ms
      • SDA-2400: 0,6 ms
      • Netto: den interne forsterkeren spiller 0,4 ms senere enn SDA-2400.

Så ja – dersom innstillingen fungerer som dokumentasjonen tilsier, vil en innstilling på 1,0 ms gi en ekstra fysisk forsinkelse på 0,4 ms av den innebygde forsterkeren i forhold til SDA-2400.

Tabellen blir:

Digital Out Amplifier DelayIntern forsinkelse i SDA-2400Netto forsinkelse av TDAI-3400
    0,6 ms0,6 ms0,0 ms (perfekt synkronisert)
    0,8 ms0,6 ms0,2 ms
    1,0 ms0,6 ms0,4 ms
    1,2 ms0,6 ms0,6 ms

Dette stemmer også med formuleringen i dokumentet:

“Digital out amplifier delay = 0,6 mS (det er den lille forsinkelse der er i processoren i SDA-2400, som så bliver kompenseret i TDAI-3400 så forstærkerne spiller helt synkront).”

Det interessante er at dette også betyr at du kan bruke denne funksjonen til finjustering av tidsjustering mellom bass og mellomtone/diskant, dersom de akustiske sentrene i høyttaleren ikke ligger på samme plan. Da kan du bevisst velge en annen verdi enn 0,6 ms for å oppnå best mulig summasjon ved delefrekvensen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.481
    Torget vurderinger
    11
    Men hvis jeg i tillegg skriver 2 ms på den analoge utgangen

Svar:

Ja. Da må vi skille mellom Digital Out Delay og Analog Out Delay. De er uavhengige av hverandre.

Anta følgende:

• Digital Out → SDA-2400 (bass)
    • Analog Out → en annen effektforsterker
    • Main Out → TDAI-3400s interne effekttrinn

Hvis du setter:

• Digital Out Amplifier Delay = 1,0 ms
    • Analog Out Amplifier Delay = 2,0 ms

så blir resultatet:

• Digital ut: TDAI-3400 kompenserer for SDA-2400s 0,6 ms interne forsinkelse. Netto blir den interne forsterkeren 0,4 ms senere enn SDA-2400 (1,0 − 0,6 = 0,4 ms).
    • Analog ut: Det finnes ingen tilsvarende 0,6 ms intern prosesseringsforsinkelse i SDA-2400 når den brukes analogt, så en innstilling på 2,0 ms betyr at signalet på den analoge utgangen faktisk forsinkes med 2,0 ms i forhold til Main Out.

Det betyr at de tre utgangene kan ha forskjellige tidsforhold:

• Main Out (intern effekt): forsinkes iht. Digital Out-innstillingen når digital kompensasjon brukes.
    • Digital Out (SDA-2400): har sin faste interne forsinkelse på ca. 0,6 ms.
    • Analog Out: får den forsinkelsen du selv angir.

Det er én viktig detalj: Dokumentasjonen du lastet opp beskriver hvordan Digital Out Amplifier Delay brukes til å synkronisere TDAI-3400 med SDA-2400 digitalt, men den beskriver ikke eksplisitt hvordan systemet oppfører seg dersom både analog og digital utgang brukes samtidig med ulike delay-verdier.

Bruker du faktisk alle tre samtidig (Main Out + Analog Out + Digital Out), eller tenker du på et hypotetisk eksempel? Det avgjør hvordan disse delayene samvirker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn