Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Siek

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2020
    Innlegg
    35
    Antall liker
    18
    Sted
    Lillestrøm
    Tonesveip og rosa støy er ukjent, hvordan gjør jeg det?

    - Mangler punch i bassen (om jeg stter bypass på RT er det en het annen dybde og punch)
    - Sang / stemme høres litt innesluttet ut
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja nettopp. Da tenker jeg at de tipsene jeg hadde i forrige post vil være fornuftig å prøve.

    Her finner du tonesveip:


    Spill av dette på anlegget (med RP AV). Du vil høre at bassen blir sterkere og svakere litt sånn opp og ned, og prøv da å justere "analog out" på TDAI-en sånn at det høres sånn ca likt ut volummessig i bassen (der bare subbene spiller) og over (der bare 805-ene spiller).

    Det trenger ikke være perfekt, og du kan godt gi på litt ekstra i bassen – RP korrigerer etterpå. Når det høres tålig greit ut, kjører du RP. Stopp da når du får sjansen, husker ikke om det er 90 eller 95%. Hvis det høres ut som det er mye bass, kan du fortsette med en måling til, avslutte, lytte, eventuelt en måling til osv. Poenget er at det kan være en fordel å ikke gå helt til 100%.

    Du kunne også brukt rosa støy, men det er vanskelig når man bare bruker ørene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tonesveip og rosa støy er ukjent, hvordan gjør jeg det?

    - Mangler punch i bassen (om jeg stter bypass på RT er det en het annen dybde og punch)
    - Sang / stemme høres litt innesluttet ut
    Har du skisse over rommet og plasseringer?
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Melder meg på diskusjonen om forsinkelse og vil si at det er et veldig komplekst spørsmål. Det er to hovedelementer som kommer inn når man skal finne ut av hva som er "best" forsinkelse:

    - Bassens oppførsel i rommet (rommets resonanser)
    - Delefrekvenser og valg av filter

    Det første er komplekst og henger sammen med rommets dimensjoner, basskapasitet i anlegget, mengden vinduer, materialene veggene er laget av, og hvor sub(ene) er plassert i rommet.

    Det andre er et valg du gjør i Lyngdorfen og definerer samspillet mellom hovedhøyttalerne og subwoofer(ne) i det frekvensspennet der hovedhøyttalerne og subwoofer(e) overlapper.

    I tillegg til dette så vil Lyngdorfen behandle en kanal for seg, det vil si at dersom du har én subwoofer vil Lyngdorfen "høre" høyre høyttaler og subwooferen som én kanal, og venstre høyttaler og (den samme) subwooferen som en annen kanal. Hvis du har to subwoofere vil høyre høyttaler og høyre subwoofer utgjøre en kanal, og venstre ht+sub en annen. Dersom du da er 100% uheldig vil du ende opp med at Lyngdorfen ordner det sånn at du får perfekt utfasing mellom høyre og venstre kanal i bassen, fordi den hører ikke egentlig på helheten. Men det er i verste fall.

    Det fins flere veier til Rom med en Lyngdorf. Den raskeste og i mange tilfeller beste er å følge Lyngdorfs eget råd, som er å måle avstanden til diskanten på høyre og venstre høyttaler, og veggen eller hjørnet bak subwooferen/erne. Så legger du til den forsinkelsen som subwooferprodusenten oppgir, kjører RP og lytter glad og fornøyd.

    En mer tidkrevende og i praksis litt mindre pålitelig måte er å prøve ulike forsinkelser sånn at du ender opp med et greit kompromiss. Du kan ha flaks, og RP vil i de fleste tilfeller ordne opp i en god del rusk på egen hånd. Det som er greit å få med seg her er at antall millisekunder som er optimal forsinkelse er avhengig av bassens oppførsel i rommet, delefrekvenser og -filter, og hvordan RP "ser" de ulike kanalene. I mitt rom har jeg brukt alt fra 1 ms til 9 ms forsinkelse, avhengig av alle disse tingene.

    Den mer omstendelige, men i min erfaring beste tilnærmingen er å måle rommet med en målemikrofon og gjøre noen mer eller mindre intelligente valg om hvilke kompromisser en vil godta.
    Takk, var akkurat dette jeg trengte, skal prøves når jeg får lasermåler så blir avstanden meir nøyaktig 👍
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kan også et DB-meter være mulig å bruke når man tester tonene?
    Absolutt! Det kan være en fordel om subene spiller 3-4 db høyere enn frontene, for å "vise" RP at det er bra basskapasitet i anlegget. RP vil uansett korrigere det så room-gainen blir jevn.

    Med en db-måler bør man forsåvidt også måle litt rundt omkring i rommet, så man ikke blir lurt av at det blir veldig store utsving ett sted i rommet i forhold til et annet. Bass resonnerer ulikt i ulike deler av rommet, så det er ikke dumt å måle litt bredt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sendte en e-post til produsenten av subwooferen, Monitor Audio Gold W12. Der fikk jeg oppgitt fra deres tekniske avdeling at forsinkelse er 5,9ms. Dette holder stikk med andre subwoofere jeg har hatt som har forsinkelsestid på ca. 6ms. Det tenker jeg er et godt utgangspunkt, og det er i tillegg mulig å få dette målt hvis man har tilgang på måleutstyr eller oppgitt av produsent.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Min har en forsinkelse på ca. 1 ms, og eldre REL kan ha en forsinkelse på 15-16 ms, så dette kan variere ganske mye :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Min har en forsinkelse på ca. 1 ms, og eldre REL kan ha en forsinkelse på 15-16 ms, så dette kan variere ganske mye :)
    Og uansett er det som du sier i tidligere innlegg: den forsinkelsen er bare et utgangspunkt som sammen med lasermåling av avstander kan være et greit men ikke optimalt utgangspunkt for best mulig akustisk integrasjon. Enten må man måle selv først og forstå hva alle målingene betyr for å sette optimale delays, eller håpe at RP gjør jobben godt nok, noe den gjør i mange tilfeller men ikke alle...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Og uansett er det som du sier i tidligere innlegg: den forsinkelsen er bare et utgangspunkt som sammen med lasermåling av avstander kan være et greit men ikke optimalt utgangspunkt for best mulig akustisk integrasjon. Enten må man måle selv først og forstå hva alle målingene betyr for å sette optimale delays, eller håpe at RP gjør jobben godt nok, noe den gjør i mange tilfeller men ikke alle...
    En måte å gjøre det på er å regne om forsinkelsestid i avstand, altså ta utgangspunkt i hva hvert ms utgjør i cm... Altså gammelmåten å gjøre dette på.

    På den andre siden, jeg har liiiitt vanskelig for å tro at en innebygget BASH-forsterker eller annen type forsterker har så lav forsinkelsestid som 1 ms...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    En måte å gjøre det på er å regne om forsinkelsestid i avstand, altså ta utgangspunkt i hva hvert ms utgjør i cm... Altså gammelmåten å gjøre dette på.

    På den andre siden, jeg har liiiitt vanskelig for å tro at en innebygget BASH-forsterker eller annen type forsterker har så lav forsinkelsestid som 1 ms...
    Jo. Men i tillegg kommer eventuelle faseforskjeller mellom bassen i høyttaleren og i subwooferne rundt delefrekvensen, i rommet ditt og i lytteposisjonen. Og da må man ideelt sett måle litt, for eksempel med REW, for å finne riktig delay for en optimal integrasjon.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    På den andre siden, jeg har liiiitt vanskelig for å tro at en innebygget BASH-forsterker eller annen type forsterker har så lav forsinkelsestid som 1 ms...
    Usikker på hvorfor dette virker utrolig. SDA-2400 er klasse D (switching) og har en forsinkelse på 0,6 ms, inkludert D/A-konvertering fra digitalinngangen.

    På subwooferen er ingen filter aktivert, (LFE inn) og da er det i praksis bare A/D-konvertering og forsterking som skjer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    ...tror jeg det lagde litt trøbbel for RP da høyre side er hjørne og venstre side er ende av langvegg før gjennomgang til gang og den ikke fikk kalibrert hver enkelt sub.
    Min lytteposisjon er ikke ideell, da den perfekte 3 kant er midt på stuebord :confused:
    Kan det være fordel å sette mikrofon heller i den perfekte 3 kant første steg i RP kontra hvor jeg sitter?
    Ja, det blir det trøbbel av, men fjern stuebordet under kalibrering og ikke mål nærmere vegg enn 1 meter.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelige forhold ja. Du kan jo også prøve å ta bort stuebordet, sette lytteposisjon (første RP-måling) midt i triangelet og bruke "global" setting på RP når du har målt ferdig. Du kan for eksempel sette det opp som et alternativt høyttaleroppsett.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Nytt sett med innbyggingshøyttalere lansert:


    og noen veldig kule boundary woofers, BW-20:



    2x12"!
    Spent på disse BW-20. Hvordan dem kan fungere sammen med Tdai 3400 pluss effektforsterker fra Lyngdorf? Om det blir bedre enn BW-2.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    BW-20 så ganske kule ut - lurer på hvordan prisingen blir her :)

    Leser litt om tdai-3400 og ser at noen skriver at dersom man bruker roomperfect vil alt resamples til 96khz (f.eks. kjører du via roon 192khz vil dette resamples til 96khz for å kjøre roomperfect); stemmer dette eller er det noe jeg har misforstått?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det stemmer nok, men det er litt vanskelig å finne offisiell info fra Lyngdorf om det. Jeg tenker at for de aller, aller fleste så er det ikke noe problem i det hele tatt. Fordelene med mange watt og et kjempebra romkorreksjonssystem veier opp for det veldig mange ganger.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Det stemmer nok, men det er litt vanskelig å finne offisiell info fra Lyngdorf om det. Jeg tenker at for de aller, aller fleste så er det ikke noe problem i det hele tatt. Fordelene med mange watt og et kjempebra romkorreksjonssystem veier opp for det veldig mange ganger.
    Takk for svar, ja er nok ikke på 192 vs 96 slaget står, men greit å ha i bakhodet. Noen som har sammenlignet resultat av roomperfect mot romkorreksjon via Roon med REW (convolution filter)?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    RoomPerfect som er systemet han skryter opp i skyene er også 10-15 år gammelt. Darko har aldri imponert meg med kunnskapene sine, for å være brutalt ærlig.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt! Det kan være en fordel om subene spiller 3-4 db høyere enn frontene, for å "vise" RP at det er bra basskapasitet i anlegget. RP vil uansett korrigere det så room-gainen blir jevn.

    Med en db-måler bør man forsåvidt også måle litt rundt omkring i rommet, så man ikke blir lurt av at det blir veldig store utsving ett sted i rommet i forhold til et annet. Bass resonnerer ulikt i ulike deler av rommet, så det er ikke dumt å måle litt bredt.
    Ser du har erfaring med bruk av dB måler😊. Jeg skal integrere en Jamo sub 800 i et stereo oppsett og hadde håpet og klare meg med dB måleren. Dersom jeg ligger 3-4 dB over høyttalerne i 75 hz målt i sweet spot, er ikke da dette et bra utgangspunkt?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Høres greit ut det, ja! Ville også hørt med Jamo eller forhandler hvor lang forsinkelse den har i forsterkeren og lagt det inn i Lyngdorfen. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært litt usikker på noen av parametrene i forhold til innstillingene når man bi-amper TDAI-3400 med SDA-2400 og samtidig bruker subwoofer. Jeg tok kontakt med Lyngdorf, og fikk svar nesten umiddelbart. Her er et utdrag av hva jeg fikk til svar fra Lyngdorf etter å ha sendt dem en backup fra TDAI-3400:
    • Når man laver bi-amping bruger man stadig højttalerens delefilter, blot skal det være splittet i en hf og en lf sektion. Den del har du lavet helt korrekt, og digital output er skåret over 5KHz som beskrevet i biamping manualen.
    • Hvis man samtidig bruger en subwoofer er det bedst at lave delefilteret i forstærkeren. Du har lavet et delefilter (lavpas) til sub’en ved 80Hz på analog output, og det er sikkert helt fint, men du har ikke lavet et tilsvarende delefilter på digital output. Det betyder at basenhederne i dine hovedhøjttalere spiller så dybt som de magter, og dermed bliver der nogen overlapning med subwooferen. Nogen lyttere foretrækker det på denne måde, men det kan give nogen problemer med at tilpasse niveauerne, samt nogen uheldige fasefejl. Så jeg foreslår at du prøver at lave et delefilter ved 80 Hz (højpas) magen til det på analog output. For at få den samme karakteristik på begge filtre foreslår jeg at du bruger delefilterfunktionen til dette. Den afskæring over 5KHz du har lavet med delefilterfunktionen, kan du i stedet lave med en Custom EQ. Instil til Custom eq og klik på Edit custom eq. Så kommer du til editoren hvor du kan vælge hvilket filter du vil have. På vedhæftede screenshot har jeg valgt et lavpasfilter ved 5000Hz og Q 0,7 – hvis du vil have en blødere afskæring kan du vælge et lavere q. Det er ikke så kritisk.
    • Hvis du laver de foreslåede ændringer skal du også lave en ny RoomPerfect kalibrering.
    Legger ved et par PDF'er som viser hva jeg har gjort i innstillingene etter samtalen, der jeg fulgte anbefalingene fra Lyngdorf og foretok en ny RoomPerfect måling. Det hele spiller selvsagt utrolig oppløst, uanstrengt og dynamisk. Og bassen, der det er mye av den merkes godt.

    Så vil jeg gi Lyngdorf skryt for å å respondere veldig raskt på henvendelsen min, og løse usikkerheten knyttet til hvordan dette gjøres i et oppsett som mitt.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig godt og tydelig svar fra Lyngdorf!

    Fordelen med en TDAI-3400 er at den har mulighet for Custom EQ. På min TDAI-2170 har jeg bare mulighet for ett høypassfilter og ett lavpassfilter, så når jeg både har en SDA-2400 og en subwoofer må jeg tenke annerledes.

    Som de sier skal SDA-2400, når den biampes med en TDAI, ha et lavpassfilter på 5kHz for å beskytte høyttalernes diskantelementer i tilfelle det går noe feil med forsterkeren. Men lavpassfilter er jo akkurat det en subwoofer trenger, så dersom subwooferen ikke skal spille i hele sitt register må den lavpasses i suben sjøl.

    Derfor har jeg nå følgende oppsett:
    Lavpassfilter i suben (B&W DB4S) på 80 Hz og 12 dB/oktav
    Lavpassfilter i TDAI på 5 kHz
    Høypassfilter i TDAI på 50 Hz (for gøy+litt mer skyv i bassen)

    Og å få dette til å sitte (les: få på plass timingen for å unngå kanselleringer mellom sub og høyttalere) krever en del måling og REW-tolkning. Så sånn sett er den økte prosesseringskraften i TDAI-1120 og 3400 en veldig fordel.
     
    Sist redigert:

    Siek

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2020
    Innlegg
    35
    Antall liker
    18
    Sted
    Lillestrøm
    Vanskelige forhold ja. Du kan jo også prøve å ta bort stuebordet, sette lytteposisjon (første RP-måling) midt i triangelet og bruke "global" setting på RP når du har målt ferdig. Du kan for eksempel sette det opp som et alternativt høyttaleroppsett.
    Etter chat med Lyngdorf på Facebook i dag, imponerende service med svar på en lørdag 🥳

    Anbefalt oppsett etter å sendt i inn spec på sub og høytalere: Sett deling til 50 hz med LR 2nd filter (mente filter hadde lite å si så langt ned i hz), ampdelay 0,6 (fleste lyngdorf produkter visstnok) og coustom på sub / main. kjør RP 👍🏻

    Satt mic i ørehøyde i det perfekte triangelet med lasermåling og fjernet stuebord etter anbefaling fra deg.

    Siden jeg ikke har et perfekt lytteområde, ble det et meget bra kompromiss for alle i sittegruppen og spot-on iht forhold 🥳

    Takk igjen for god hjelp i denne gruppen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd både med og uten stuebord? Utgjorde det noe forskjell?
     

    Siek

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2020
    Innlegg
    35
    Antall liker
    18
    Sted
    Lillestrøm
    Har prøvd både med og uten stuebord? Utgjorde det noe forskjell?
    Merker ingen forskjell etter jeg satt bordet tilbake. Men skulle jeg kalibrert likt med stuebord på plass vil mic stått rett over stuebord og sannsynligvis ikke et naturlig måling av lyd under bord. Fjerne bord var alfa omega for RP i mitt oppsett, da lytteposisjon er enten i stol rett foran venstre høytaler eller sofa rett foran høyre høytaler.

    se vedlagt bilde for oppsett i stue
    343D08C9-0DB2-4451-BB68-B010859FD56F.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    ".... samt nogen uheldige fasefejl ..."
    Dette er heller normalen med Room Perfect ift tilsvarende produkter.
    Den eneste store lydopplevelsen med Room Perfect var på High End Messen i Stockholm i 2010 da Peter Lyngdorf demonstrerte systemet (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Merker ingen forskjell etter jeg satt bordet tilbake. Men skulle jeg kalibrert likt med stuebord på plass vil mic stått rett over stuebord og sannsynligvis ikke et naturlig måling av lyd under bord. Fjerne bord var alfa omega for RP i mitt oppsett, da lytteposisjon er enten i stol rett foran venstre høytaler eller sofa rett foran høyre høytaler.

    se vedlagt bilde for oppsett i stue Vis vedlegget 771519
    Det er mange elementer som vil påvirke måleresultatet negativt slik dette rommet er møblert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn